Ajamisen iloa luvassa. Laakkonen ilmoittaa vihdoin E90:sen hinnat nettisivullaan:
320i E90 38900,00
318i E46 36950,00
325i E90 45800,00
325i E46 44750,00
330i E90 53000,00
330i E46 53400,00
320d E90 44000,00
320d E46 40000,00
Suurimmat muutokset (korotukset) kohdistuvat yllätys yllätys malliston myyvimpään päähän tässä vähäväkisessä kotimaassamme.
318i E46 36950,00€
...
320d E90 44000,00€
320d E46 40000,00€
Suurimmat muutokset (korotukset) kohdistuvat yllätys yllätys malliston myyvimpään päähän tässä vähäväkisessä kotimaassamme.
Melkoisen rajut korotukset tosiaan. Maahantuojalla ei selvästikään ole halua saavuttaa mallilla vastaavaa markkina-asemaa kuin Keski-Euroopassa. Näistä hinnoista voi tulevan 318i:n hinnan olettaa nousevan reilusti yli monien yhtiöiden 30 kEUR lisaarirajan.
320i E90 38900,00
318i E46 36950,00
325i E90 45800,00
325i E46 44750,00
330i E90 53000,00
330i E46 53400,00
320d E90 44000,00
320d E46 40000,00
Suurimmat muutokset (korotukset) kohdistuvat yllätys yllätys malliston myyvimpään päähän tässä vähäväkisessä kotimaassamme.
320d on nyt melkein samanhintainen kuin 325i. Käytännön suorituskyky niillä on melko lähellä toisiaan. Valinta varmaan riippuu siitä, haluaako pienen kulutuksen vai kuusisylinterisen murinan ja värinättömän käynnin.
Dieselin hinta on näköjään nostettu sille tasolle missä sen kuuluukin olla eli selvästi samankokoista bensamallia korkeamalla. Olenkin ihmetellyt BMW:n hinnoittelua joka on "suosinut" dieseliä vaikka se on kalliimpi valmistaa ja sitä myydään maailmalla vähemmän.
320d on nyt melkein samanhintainen kuin 325i. Käytännön suorituskyky niillä on melko lähellä toisiaan. Valinta varmaan riippuu siitä, haluaako pienen kulutuksen vai kuusisylinterisen murinan ja värinättömän käynnin.
Hmm... aikoinaan, kun markka oli valuuttana, 10 000- 11 000 mk toista kalliimpi auto ei ollut minun muistaakseni "melkein samanhintainen"- nyt euroaikana näyttää olevan. Prosentteinahan ero ei tietenkään ole suuri, kun auto on noin kallis.
4 prosentin hintaero ei ole kovin suuri. Tietenkin persaukisille se 11 000 mummonmarkkaa on jo jotain.
4 prosentin hintaero ei ole kovin suuri. Tietenkin persaukisille se 11 000 mummonmarkkaa on jo jotain.
Hiukan off topic: Olen yrittänyt kaupoista etsiä lompakoita, joissa olisi prosenttitaskut. Sinne sujuttelisin prosentit, joista voisi sitten mukavasti maksella. Nyt tilanne on sellainen, että vaikka maksalaatikkorasia olisi 1500 euroa kalliimpi kuin viereinen, niin rahaa menee/säästyy saman verran kuin jos auto olisi toista 1500 eur kalliimpi. Mutta myönnettäköön - nämä ovat niitä persaukisen katkeria kommentteja. Aiheeseen palatakseni - en ole (mm. p.a. -syistä) seurannut BMW:n mallikehitystä, mutta lienee BMW:kin luopunut jo 2-litraisista 6-sylinterisistä? Mallimerkinnätkään eivät taida enää kertoa suoraan kuutiosenttimetrejä, joten aivan akateemisesta mielenkiinnosta: millainen tuo (uuden) 320i:n moottori lienee??
Mallimerkinta pitää 320i:n kohdalla paikkansa. Se on 2-litrainen 4-sylinterinen, teho 110 kW.
3-sarjan eri mallien välillä on selvä ero tehon kasvussa. Esim. E90 320i on vain 5 kW tehokaampi kuin E46 318i, kun taas 325i:n teho kasvaa 19 kW ja 330i:n teho 20 kW.
Vanhassa dielelissä hintaero samankokoiseen bensaan on n.7,5%(3050) ja uudessa n.9,5%(4200), joten ei BMW ole sitä mielestäni ennenkään suosinut.
Jos hintaa on tullut lisää. On myös tullut paljon lisää kokoa ja varusteita. Tuo perusmalli maksaa jo aika paljon enemmän kuin Audin 2-litrainen malli, bemu tavoittelee jo mersun hintoja.
Näyttää Iltalehden nettisivuilla olevan esittelyä uudesta 3-sarjalaisesta.
En laita tähän linkkiä, kun luku vaatii rekisteröitymisen.
Ei tuohon hintaan vielä kunnon takapenkkitiloja saa - jos sellaisia tarvitsee ja uudella BMW:llä haluaa ajella, on laitettava muutama prosentti lisää ja ostettava 5-sarjalainen. Mutta fiilisleluksi kai se 3-sarja on tarkoitettukin...
E46-mallistossa mallimerkinnät eivät kerro suoraan moottorin tilavuutta. 320i:ssä on 2,2-litrainen 6-sylinterinen moottori, 318i:ssä 2,0-litrainen nelisylinterinen ja 316i:ssä 1,8-litrainen nelisylinterinen moottori.
Uudessa mallissa (E90) mallimerkinnät seuraavat jälleen tarkemmin iskutilavuutta. 320i:n moottori on sama nelisylinterinen kuin 120i:ssä. Kone on uudistettu 5 kw tehokkaampi versio E46 318i:n voimanlähteestä.
Ettei asia olisi liian yksiselitteinen tullee samaisesta 2,0-litran moottorista myös 3-sarjassa ennen pitkää tarjolle 95 kw versio 318i-mallinimellä 1-sarjan tavoin,
Tarjoaako joku saman luokan kilpailijoista ) kunnolliset tilat kolmelle aikuiselle takapenkillä?
) Ensisijaisesti siis MB C, Audi A4, Jaguar X-type, Lexus IS, Alfa 156, Saab 9^3 ja Volvo S60. Toissijaisesti kaikki muut ylemmän keskiluokan autot.
Tarjoaako joku saman luokan kilpailijoista *) kunnolliset tilat kolmelle aikuiselle takapenkillä?
*) Ensisijaisesti siis MB C, Audi A4, Jaguar X-type, Lexus IS, Alfa 156, Saab 9^3 ja Volvo S60. Toissijaisesti kaikki muut ylemmän keskiluokan autot.
BMW 3-sarjan sedan ei tarjoa riittäviä tiloja edes kahdelle :"takaa madaltuva katto pakottaa pitkäselkäisen pään outoon kenoasentoon."
Hinnoitteluun onmielestäni vaikea ottaa kantaa tietämättä varustelusta. Paljonkohan varustelu on muuttunut vanha vs. uusi, entä eri mallien välillä?
Uudessa mm. puhkeamattomat renkaat, joiden ominaisuuksia on tosin kritisoitu jo E60:n yhteydessä. iDrive valinnainen varuste, mitä pidän itse positiivisena asiana.
Eikö entisessä ollut hieman huono ajettavuus, nykyiseen luvattiin hyvä, mutta ainahan voi luvata...
Huomen illalla menen katsomaan paikan päälle, mitä toi uusi 3-sarja on syönyt. Jännä muuten, että jossain lehdistössä sanottiin autojen tulevan Suomeen joskus ensi kuun lopulla.
Tuliko sinullekin VIP-kutsu (kutsu kahdelle)? Koeajo mahdollisuudesta siinä lapussa mikä tuli kotiini, ei puhuttu mitään... Lehdistö on tavallisia ihmisiä jäljessä, kun nyt jo ihmiset menevät sitä katsomaan.
Tarkoittanee autojen saapumista myyntihalleihin. Maahantuojan edustajat, jälleenmyyjät, lehdistö ja valitut asiakkaat pääsevät näkemään uutuudet huomattavasti aikaisemmin.
Jep, kutsu tuli.
Auto nähtävillä torstaina, mutta koeajettavana vasta maaliskuussa....
Hotelli Riekonlinnan pihassa Saariselällä viime viikonloppuna. Laskin kaikkiaan 40 uutta bemua parkissa, kaikki mallit, yhden Rolls Roycen ja muutaman Minin.
Jututin koeajajiakin, sanoivat testaavansa dieselien talviominaisuuksia ja toivoivat kylmempää.
Auto nähtävillä torstaina, mutta koeajettavana vasta maaliskuussa....
No sitten emme pääse koeajolle, taitaa jäädä ehkä väliin.
320d on nyt melkein samanhintainen kuin 325i. Käytännön suorituskyky niillä on melko lähellä toisiaan. Valinta varmaan riippuu siitä, haluaako pienen kulutuksen vai kuusisylinterisen murinan ja värinättömän käynnin.
Tämän hintaluokan autojen kokonaiskustannuksissa on ihan sama, viekö se 5 vai 10 litraa sadalla ja mitä ainetta.
Tarjoaako joku saman luokan kilpailijoista *) kunnolliset tilat kolmelle aikuiselle takapenkillä?
Eipä tarjoa. Ja minkä takia pitäisikään tarjota? Olisiko se enää 3-sarjalainen, jos se olisi 5 metriä pitkä tilataksi???
Eiköhän entinenkin ollut hyvä ajaa, vain suuntavakavuuden puute/sivutuuliherkkyys oli vaivana. Eli suorallakin tiellä sai ohjata auton pitämiseksi suunnassa. Kyseessä on lähinnä takavetoisen ominaisuus, joten jolleivät ole tehneet kolmosesta etuvetoista, ominaisuus lienee yhä kuvioissa.
Eiköhän entinenkin ollut hyvä ajaa, vain suuntavakavuuden puute/sivutuuliherkkyys oli vaivana. Eli suorallakin tiellä sai ohjata auton pitämiseksi suunnassa. Kyseessä on lähinnä takavetoisen ominaisuus, joten jolleivät ole tehneet kolmosesta etuvetoista, ominaisuus lienee yhä kuvioissa.
Itse kun ajelin 3-sarjalaista huomasin sen olevan parempi ajettava kuin ns. normaaliauto, mutta premiumautoksi siinä mielestäni pitäisi olla hieman parempi ajettavuus. Se suuntavakavuus taitaa olla sen ikävin puoli, kuten mainitsit.
Eiköhän entinenkin ollut hyvä ajaa, vain suuntavakavuuden puute/sivutuuliherkkyys oli vaivana. Eli suorallakin tiellä sai ohjata auton pitämiseksi suunnassa. Kyseessä on lähinnä takavetoisen ominaisuus, joten jolleivät ole tehneet kolmosesta etuvetoista, ominaisuus lienee yhä kuvioissa.
Enpä usko, että tuota voidaan yleisesti takavetoisten autojen ominaisuutena pitää. En tosin ole ajanut tätä 3-sarjaa, mutta nastarenkailla varustetulla 5-sarjan bmw:llä(vm.2003) olen ajanut, ja ainakin omasta mielestäni kyseinen auto kulki kuin juna, eikä siten tarvinnut yhtään ylimääräistä ohjausliikettä.
Itse olen "ongelmaan" törmännyt C/E-Mersuissa ja tuossa kolmosessa. Tämän vuoksi yhdistän ongelman nimenomaan takavetoisuuteen. Varsinkin kun nelivetoinen kolmonen käyttäytyy esimerkillisesti. Toki voi olla takavetoisia automalleja, jotka on tuolta osin rakennettu paremmin.
Tuo huono suuntavakavuuskin on ominaisuus johon tottuu, joten autoilla pitkään ajaneet tuskin edes noteeraavat sitä.
Tuo huono suuntavakavuuskin on ominaisuus johon tottuu, joten autoilla pitkään ajaneet tuskin edes noteeraavat sitä.
Minä en totu. On tuskaa matkata vanhalla Corollalla yli 10 kilometrin maantiematkoja. Suuntavakaus on yksi tärkeimmistä jutuista.
Ja millä perusteella entisessä mallissa on ollut huono ajettavuus? Itse ajoin sillä kymmeniä tuhansia kilometrejä, ja minusta se oli nimenomaan hyvä ajettava. Pidin siitä paljon enemmän kuin Audista ja Volvosta, joista varsinkin jälkimmäinen on traktori verrattuna Bemariin. Renkaat vaikuttavat Bemun ajettavuuteen paljon, oikeanlaisilla renkailla sen suuntavakavuuskin on erinomainen. Ja, toisin kuin monet muut saman luokan autot, BMW on erittäin ketterä peli ja menee juuri sinne mihin haluatkin. Mutkaisilla teillä ja kaupungissa selkeästi luokkansa paras.