Bertone oli täällä asian ytimessä...tosin en huomannut että kukaan sitä noteerasi.
Älkää hyvät ihmiset tuijottako pelkkiin desibelilukuihin. Auton osto voi mennä pahiten pieleen jos vaan vertaa lehden testistä autojen mitatut desibeli-erot ja ostaa pienimmän luvun auton.
Testeissä pitäisi myös ilmoittaa millä taajuudella valtaosa melusta on. Ihmiskorva on herkimmillään keskialueella, vanhemmiten korkeiden taajuuksien herkkyys heikkenee ja matalien äänien aistiminen ihmisellä tapahtuu korvien lisäksi myös koko keholla. Eli melun aistiminen eri ihmisillä voi olla hyvin yksilöllistä
Eli pienemmän desibelilukeman auto ei välttämättä ole ihmisen aistiman melun kannalta hiljaisempi jos melun (äänen) taajuus asettuu korvan kannalta herkimmälle eli keskitaajuuksille. Vaikka melumittareissa käytetään A-suodatusta (ihmiskorvan kannalta mielekkäin), ihmisissä on silti yksilöllisiä eroja.
Ainoa ja paras tapa on itse ajaa kiinnostavat autot ja verrata melun tasoa ja taajuutta oman korvan kannalta.
Pikku Renault on hiljaisempi kuin premiumautot. Eikö A4:kin ole haukuttu melun takia ja tuossa näkyy että se on hiljaisempi kuin esim. BMW 320i ja C5. Audissa melun sävy ei edes ole paha. Corollakin oli mielestäni yllättävän hiljainen, noiden tietojen mukaan.
Bertone oli täällä asian ytimessä...tosin en huomannut että kukaan sitä noteerasi.
Älkää hyvät ihmiset tuijottako pelkkiin desibelilukuihin. Auton osto voi mennä pahiten pieleen jos vaan vertaa lehden testistä autojen mitatut desibeli-erot ja ostaa pienimmän luvun auton.
Testeissä pitäisi myös ilmoittaa millä taajuudella valtaosa melusta on. Ihmiskorva on herkimmillään keskialueella, vanhemmiten korkeiden taajuuksien herkkyys heikkenee ja matalien äänien aistiminen ihmisellä tapahtuu korvien lisäksi myös koko keholla. Eli melun aistiminen eri ihmisillä voi olla hyvin yksilöllistä
Eli pienemmän desibelilukeman auto ei välttämättä ole ihmisen aistiman melun kannalta hiljaisempi jos melun (äänen) taajuus asettuu korvan kannalta herkimmälle eli keskitaajuuksille. Vaikka melumittareissa käytetään A-suodatusta (ihmiskorvan kannalta mielekkäin), ihmisissä on silti yksilöllisiä eroja.
Ainoa ja paras tapa on itse ajaa kiinnostavat autot ja verrata melun tasoa ja taajuutta oman korvan kannalta.
Kaikissa noissa tuulilasin testeissä on mukana myös 'kuuntelukokemukset'. Ne ovat aina olleet samansuuntaisia mittausten kanssa. Jos noissa mittauksissa desibelimittari näyttää yli kolmen desibelin suuruisia eroja niin ei siinä enää auta edes taajuudet. Kaikki taajuudesta johtuvat paremmuusjärjestyksen muutokset ovat olleet 1..2 desibelin sisällä.
Tuo sinun tapasi on täysin hyödytön, koska autoissa olevilla rengastuksilla voi helposti olla yli 3dB eroisia heittoja. Lisäksi vuodenaika, keli, ja ajettava tie pitäisi olla samoja.
Se nyt vaan on niin että tuo rellun äänenvaimennus toimii parhaiten karkealla asvaltilla. Ei siinä auto selittelyt premium autojen miellyttävämmästä äänimaisemasta.
Millä asteikolla puhelin ilmoittaa lukemat? TM käyttää a-asteikkoa. En tunne eri asteikkojen eroja, mutta voisi hyvin kuvitella, että "perusmelu" on herkempää muuttujille kuin suodatettu. Lisäksi eri asteikkojen käyttäminen samassa yhteydessä johtaa vain harhaan.
A-asteikko on sovitettu vastaamaan ihmiskorvan taajuusriippuvaa voimakkuusaistimusta. Mikäli asteikkoa ole ilmoitettu, voi olettaa käytetyn A-asteikkoa.
Itselläni samantapainen ongelma. Korvissa soi muutenkin ja hiljaisempi peli pitäisi saada alle. Jos mielii vielä radiota tai cd:tä kuunnella ajon aikana.
Budjetti tosin vain 15000. (eli käytetty peli)
Kellään kokemusta Autohifistien suosimasta Noice Killer vaimennuskäsittelystä? Vaimentaako melua paljonkin?
Mistä löytyisi enemmälti tietoa autojen sisämeluista. Vertailuja.yms..
Ainakin taannoisten keskustelupalstoilla (lähinnä Suomi24 + ulkomaiset vast.) olleiden viestien perusteella Noise Killer on osoittautunut kohtalaisen tehokkaaksi, tosin osin työlääksi äänenvaimennuskeinoksi. Muistaakseni valmistaja lupaa 3-5db:n vaimennuksen riipumatta automallista.
Et anna sen tarkempia kriteereitä 15000 euron käytetylle, joten vaihtoehtoja hiljaiseksi autoksi on aikaslailla reilusti.
Jos kyseeseen tulisi muutaman vuoden vanha keskikokoinen/pienehkö malli, voisi ratkaisu, oman kokemuksen pohjalta olla vaikka sitikan Xsara, josta joku bensamalli ennen faceliftiä koska alla vielä maltilliset 185/65-14 kiekot. Tosin, jos musiikin kuunteluun panostat, vaihda tästä muuten hiljaisesta autosta kaiuttimet jos alkuperäiset. -ovat meinaan lievän kehnot.
Tietty viidellätoistatonnilla saa vaikka vanhemman Lagunan tai W126 -ässämersun, joista jälkimmäinen on sitten niin hiljainen vielä laittomillakin nopeuksilla...
Kotikonsti auton hiljaisuuden mittaamiseksi(et tarvitse mitään mittareita):jos et uskalla päästää pierua kun on anoppi tms kyydissä on autosi hiljainen.Tosi on(sanottiin jo orava mainoksessakin).
Mutta tuota Nokian puhelimen db-mittaria ei kannata käyttää tässä yhteydessä. Itse mittasin autoni meluksi 80 km/h nopeudessa edessä 87 db, lehtien mukaan sen pitäisi olla talvirenkailla noin 70 db. Kuinkahan laadukas tuokin mittari on?
Millä asteikolla puhelin ilmoittaa lukemat? TM käyttää a-asteikkoa. En tunne eri asteikkojen eroja, mutta voisi hyvin kuvitella, että "perusmelu" on herkempää muuttujille kuin suodatettu. Lisäksi eri asteikkojen käyttäminen samassa yhteydessä johtaa vain harhaan.
Ei epätarkkuus tai asteikko ole ongelma. Kyseessä on suhteellinen ero jonka jo Nokian puhelinkin erottaa kun muut muuttujat ovat samat. Toki asian voisi mitata kunnolla vaan itse tein mittauksen noin kotikonstein ihan mielenkiinnosta, en tieteellistä tutkimusta.
[Major muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 09:20]
Asteikko tai epätarkkuus esim. eri taajuuksien ymmärtämisen takia melusta puhuttaessa nimenomaan on ongelma. Jos mittari mittaa a-asteikolla, mutta epätarkkuuden takia todellisuudessa mittaakin vääristyneellä asteikolla, vaihtelee jopa suhteelliset tuloksen asvaltin mukaan.
Alfa Romeo 166 3.0 V6 Sportronic BMW 528iA Chrysler 300M 3.5 V6 A Jaguar S-type 3.0 V6 A Mercedes-Benz E 240 A Saab 9-5 2.3T Aero A Volvo S80 2.9 A
Volvo ja BMW ovat porukan hiljaisimmat matkakumppanit. Saksalaisessa kuuluu ajoittain rengasääniä, Volvossa vieno tuulensuhina alkaa satasen nopeudessa.
Mersu nappaa pronssin. Rengasäänet ovat selvemmät kuin kahdessa edellisessä. Saab alkaa suhista satasessa, renkaatkin muistuttavat olemassaolostaan. Alfan lukemat oikeuttavat viidenteen sijaan. Rengasmelu edessä alkaa jo kahdeksassakympissä, satasessa moottorin murinan voi aistia. Takana tuulen konsertti alkaa samassa nopeudessa.
Chryslerissä tuuli suhisee satasesta alkaen, lisäksi kuuluu rengasääniä ja jyrinää, jonka aiheuttajasta ei saatu täyttä selvyyttä. Jaguarissa melua on eniten. Takaa alkaa kantautua kohinaa jo kahdeksassakympissä. Tuuli tulee mukaan satasessa.
BMW:n edellinen E39-koppainen 500-sarja oli todella hiljainen, mutta nyt uusi E60-koppainen on selvällä marginaalilla hiljaisin auto omassa ja kaikissa alemmissa luokissa. Asian voi tarkistaa TM 1/2005 mittauksista.
Bertone oli täällä asian ytimessä...tosin en huomannut että kukaan sitä noteerasi.
Älkää hyvät ihmiset tuijottako pelkkiin desibelilukuihin. Auton osto voi mennä pahiten pieleen jos vaan vertaa lehden testistä autojen mitatut desibeli-erot ja ostaa pienimmän luvun auton.
Testeissä pitäisi myös ilmoittaa millä taajuudella valtaosa melusta on.
Ihmiskorva on herkimmillään keskialueella, vanhemmiten korkeiden taajuuksien herkkyys heikkenee ja matalien äänien aistiminen ihmisellä tapahtuu korvien lisäksi myös koko keholla. Eli melun aistiminen eri ihmisillä voi olla hyvin yksilöllistä
Eli pienemmän desibelilukeman auto ei välttämättä ole ihmisen aistiman melun kannalta hiljaisempi jos melun (äänen) taajuus asettuu korvan kannalta herkimmälle eli keskitaajuuksille. Vaikka melumittareissa käytetään A-suodatusta (ihmiskorvan kannalta mielekkäin), ihmisissä on silti yksilöllisiä eroja.
Ainoa ja paras tapa on itse ajaa kiinnostavat autot ja verrata melun tasoa ja taajuutta oman korvan kannalta.
Joitain tuloksia:
http://www.vibilagare.se/artikel.asp?guid=934D3B64-43C4-40C3-8431-96E03870CACA
Karkea asvaltti: [dB]
74,7 Reanult Mégane 1,6
76,5 Volvo V70 2,5 T
76,5 Audi A4 1,8T/190
77,6 Toyota Corolla 1,6
76,5 BMW 320 i
77,0 Peugeot 307 1,6 XR
76,7 Citroën C5 2,0 Kombi
78,9 Mazda6 2,0
Pikku Renault on hiljaisempi kuin premiumautot. Eikö A4:kin ole haukuttu melun takia ja tuossa näkyy että se on hiljaisempi kuin esim. BMW 320i ja C5. Audissa melun sävy ei edes ole paha. Corollakin oli mielestäni yllättävän hiljainen, noiden tietojen mukaan.
Älkää hyvät ihmiset tuijottako pelkkiin desibelilukuihin. Auton osto voi mennä pahiten pieleen jos vaan vertaa lehden testistä autojen mitatut desibeli-erot ja ostaa pienimmän luvun auton.
Testeissä pitäisi myös ilmoittaa millä taajuudella valtaosa melusta on.
Ihmiskorva on herkimmillään keskialueella, vanhemmiten korkeiden taajuuksien herkkyys heikkenee ja matalien äänien aistiminen ihmisellä tapahtuu korvien lisäksi myös koko keholla. Eli melun aistiminen eri ihmisillä voi olla hyvin yksilöllistä
Eli pienemmän desibelilukeman auto ei välttämättä ole ihmisen aistiman melun kannalta hiljaisempi jos melun (äänen) taajuus asettuu korvan kannalta herkimmälle eli keskitaajuuksille. Vaikka melumittareissa käytetään A-suodatusta (ihmiskorvan kannalta mielekkäin), ihmisissä on silti yksilöllisiä eroja.
Ainoa ja paras tapa on itse ajaa kiinnostavat autot ja verrata melun tasoa ja taajuutta oman korvan kannalta.
Kaikissa noissa tuulilasin testeissä on mukana myös 'kuuntelukokemukset'. Ne ovat aina olleet samansuuntaisia mittausten kanssa. Jos noissa mittauksissa desibelimittari näyttää yli kolmen desibelin suuruisia eroja niin ei siinä enää auta edes taajuudet. Kaikki taajuudesta johtuvat paremmuusjärjestyksen muutokset ovat olleet 1..2 desibelin sisällä.
Tuo sinun tapasi on täysin hyödytön, koska autoissa olevilla rengastuksilla voi helposti olla yli 3dB eroisia heittoja. Lisäksi vuodenaika, keli, ja ajettava tie pitäisi olla samoja.
Se nyt vaan on niin että tuo rellun äänenvaimennus toimii parhaiten karkealla asvaltilla. Ei siinä auto selittelyt premium autojen miellyttävämmästä äänimaisemasta.
Toki on kuuntelukokemukset...testaajien.
Ihmiset ovat yksilöitä joten melun häiritsevyydessä luotan OMIIN korviin...ne kun sattuu olemaan aika herkät.
Toki desibeliluvut aina suuntaa antavat
A-asteikko on sovitettu vastaamaan ihmiskorvan taajuusriippuvaa voimakkuusaistimusta. Mikäli asteikkoa ole ilmoitettu, voi olettaa käytetyn A-asteikkoa.
Eri asteikot: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/acont.html#c2
Ihmiset ovat yksilöitä joten melun häiritsevyydessä luotan OMIIN korviin...ne kun sattuu olemaan aika herkät.
Toki desibeliluvut aina suuntaa antavat
Kyllä, loppujen lopuksi ne korvat ratkaisevat. Ei kannata suoraan pelkästään sitä desibelimittaria tuijottaa.
Meinaat siis vaatia koeajamiisi autoihin samat renkaat että pääset vertailemaan melua? Muutoinhan niistä korvistasi ei paljon iloa ole.
Meinaat siis vaatia koeajamiisi autoihin samat renkaat että pääset vertailemaan melua? Muutoinhan niistä korvistasi ei paljon iloa ole.
Niillä renkailla mitkä siinä on vakiona alla.
Itselläni samantapainen ongelma. Korvissa soi muutenkin ja hiljaisempi peli pitäisi saada alle. Jos mielii vielä radiota tai cd:tä kuunnella ajon aikana.
Budjetti tosin vain 15000. (eli käytetty peli)
Kellään kokemusta Autohifistien suosimasta Noice Killer vaimennuskäsittelystä? Vaimentaako melua paljonkin?
Mistä löytyisi enemmälti tietoa autojen sisämeluista. Vertailuja.yms..
Ainakin taannoisten keskustelupalstoilla (lähinnä Suomi24 + ulkomaiset vast.) olleiden viestien perusteella Noise Killer on osoittautunut kohtalaisen tehokkaaksi, tosin osin työlääksi äänenvaimennuskeinoksi. Muistaakseni valmistaja lupaa 3-5db:n vaimennuksen riipumatta automallista.
Et anna sen tarkempia kriteereitä 15000 euron käytetylle, joten vaihtoehtoja hiljaiseksi autoksi on aikaslailla reilusti.
Jos kyseeseen tulisi muutaman vuoden vanha keskikokoinen/pienehkö malli, voisi ratkaisu, oman kokemuksen pohjalta olla vaikka sitikan Xsara, josta joku bensamalli ennen faceliftiä koska alla vielä maltilliset 185/65-14 kiekot. Tosin, jos musiikin kuunteluun panostat, vaihda tästä muuten hiljaisesta autosta kaiuttimet jos alkuperäiset. -ovat meinaan lievän kehnot.
Tietty viidellätoistatonnilla saa vaikka vanhemman Lagunan tai W126 -ässämersun, joista jälkimmäinen on sitten niin hiljainen vielä laittomillakin nopeuksilla...
Kotikonsti auton hiljaisuuden mittaamiseksi(et tarvitse mitään
mittareita):jos et uskalla päästää pierua kun on anoppi tms
kyydissä on autosi hiljainen.Tosi on(sanottiin jo orava mainoksessakin).
Mutta tuota Nokian puhelimen db-mittaria ei kannata käyttää tässä yhteydessä. Itse mittasin autoni meluksi 80 km/h nopeudessa edessä 87 db, lehtien mukaan sen pitäisi olla talvirenkailla noin 70 db. Kuinkahan laadukas tuokin mittari on?
Millä asteikolla puhelin ilmoittaa lukemat? TM käyttää a-asteikkoa. En tunne eri asteikkojen eroja, mutta voisi hyvin kuvitella, että "perusmelu" on herkempää muuttujille kuin suodatettu. Lisäksi eri asteikkojen käyttäminen samassa yhteydessä johtaa vain harhaan.
Ei epätarkkuus tai asteikko ole ongelma. Kyseessä on suhteellinen ero jonka jo Nokian puhelinkin erottaa kun muut muuttujat ovat samat. Toki asian voisi mitata kunnolla vaan itse tein mittauksen noin kotikonstein ihan mielenkiinnosta, en tieteellistä tutkimusta.
Asteikko tai epätarkkuus esim. eri taajuuksien ymmärtämisen takia melusta puhuttaessa nimenomaan on ongelma. Jos mittari mittaa a-asteikolla, mutta epätarkkuuden takia todellisuudessa mittaakin vääristyneellä asteikolla, vaihtelee jopa suhteelliset tuloksen asvaltin mukaan.
Alfa Romeo 166 3.0 V6 Sportronic
BMW 528iA
Chrysler 300M 3.5 V6 A
Jaguar S-type 3.0 V6 A
Mercedes-Benz E 240 A
Saab 9-5 2.3T Aero A
Volvo S80 2.9 A
Volvo ja BMW ovat porukan hiljaisimmat matkakumppanit. Saksalaisessa kuuluu ajoittain rengasääniä, Volvossa vieno tuulensuhina alkaa satasen nopeudessa.
Mersu nappaa pronssin. Rengasäänet ovat selvemmät kuin kahdessa edellisessä. Saab alkaa suhista satasessa, renkaatkin muistuttavat olemassaolostaan. Alfan lukemat oikeuttavat viidenteen sijaan. Rengasmelu edessä alkaa jo kahdeksassakympissä, satasessa moottorin murinan voi aistia. Takana tuulen konsertti alkaa samassa nopeudessa.
Chryslerissä tuuli suhisee satasesta alkaen, lisäksi kuuluu rengasääniä ja jyrinää, jonka aiheuttajasta ei saatu täyttä selvyyttä. Jaguarissa melua on eniten. Takaa alkaa kantautua kohinaa jo kahdeksassakympissä. Tuuli tulee mukaan satasessa.
BMW:n edellinen E39-koppainen 500-sarja oli todella hiljainen, mutta nyt uusi E60-koppainen on selvällä marginaalilla hiljaisin auto omassa ja kaikissa alemmissa luokissa. Asian voi tarkistaa TM 1/2005 mittauksista.