Minä kuulun ns. Henry Ford koulukuntaan, joka on sitä mieltä että auto voi olla minkä värinen tahansa kunhan se on MUSTA. Musta vaatii kylläkin monia muita värejä enemmän pesua (musta ja valkoinen ovat tässä suhteessa huonoimmat), mutta näyttää niin ajattoman hienolta, ettei tule juuri muuta väriä harkittua.
Moni auto on mustana hienomman näköinen, koska esimerkiksi mustan ulkovärin ja tummien pyöränkoteloiden välillä ei ole kontrastia, joka monessa vaaleassa autossa saa pyöränkotelot näyttämään ylisuurilta (ellei osta järkyttävän suuria 18" vanteita, jotka vievät ajomukavuuden). Sama juttu ovien ja luukkujen saumojen suhteen. Eivät korostu, kuten vaaleissa väreissä, joiden kanssa näyttävät usein ammottavan suurilta.
Viisi viimeisintä autoani: Helmiäsmusta Renault Laguna 2.0 RT Musta Alfa Romeo 156 2.0 TS Musta Alfa Romeo 166 2.5 V6 Metallimusta Volvo S60 2.5T AWD Musta BMW 525xiA
Edellinen oli met.hopea ja nykyinen met."keskiharmaa". Musta jäi suoraan pois vaihtoehdoista (vaikka onkin tyylikäs), koska se saa farmarin näyttämään ruumisautolta Keltaista, punaista, valkoista tai lilan väristä en ottaisi missään nimessä!
[Quarz muokkasi tätä viestiä 17.01.2006 klo 16:01]
Mustaa autoa en ottaisi mistään hinnasta...noh jos ilmaiseksi annettaisiin ehkä mutta ajaisin sen välittömästi vaihtoon. En ymmärrä mitä arvokasta on aina paskaisessa tai pölystä harmaassa värissä.
Valkoinen pois samoista syistä...aina likainen tai erivärinen siitepölystä riippuen ja lisäksi valkoinen väri autossa pitäisi talviliikenteessä kokonaan kieltää...ainakin puhtaalla maaseudulla.
Vihreäkään ei oikein istu...se taas pitäisi kieltää kesäliikenteestä... ainakin vehreällä maaseudulla, kaupungissa nyt on sama mikä väri alla.
Punainenkaan ei oikein istu, vanhat punaiset ei oikein kestäneet auringon paahdetta ja konepesua...nooh nykyiset metallihohdot tummanpunaiset kestänee jo paremmin ja ihan hyvän näköisiä.
Tumma sininen...edellinen kärryni ja sitäkin sai olla aina pesemässä. Ei enää samanlaista...kiitos!
Notta mitäs jäi... Eri sävyn hopea on aika hyvä väri eikä likakaan pahasti erotu.
Nykyinen kärryni siniseen vivahtava metallihohto hopea...a vot aika hyvä
Riippuu tietysti autosta. Esimerkiksi 1-sarjan Bemariin sopii musta, koska musta peittää hyvin epäonnistuneet taitokset pellissä. Mutta mustassa on se vika, että se usein syö maskin pois kokonaan, koska sekin on musta. Ja maski eli grilli on tärkeä osa auton ilmettä! Musta sopii vaikkapa pikkusporttiin kuten omaan Citicca C2 VTR:ään. Vaikkei se nyt mikään sportti ole, hidas kuin mikä!
Ehkäpä harmaa eli hopea olisi sellanen väri, mitä en ottaisi. Se on kyllä upean näköinen monissa autoissa, mutta tänään se on niin yleinen, että sitä ei kestä enää!
Oranssi on karmea. Ei kai sellaisia olekaan. Suosikkejani ovat vaalensininen, sähkönsininen, musta ja valkoinen. Pikkuautoihin sopivat voimakkaat värit, esim. keltainen, vaaleanvihreä ja lila.
Mutta kaikkein upein on valkoinen. Se on puhdas, aristokraattinen, klassinen, ajaton, haastava ja tyylikäs. Kuin valkoinen puku. Keskiluokka kulkee ruskeissa ja sinisissä puvuissa. Kansanedustajat ja konsernijohtajat käyttävät mustaa. Mutta vain suurimmat kansanjohtajat, eksentrikot, taiteilijat, multimiljonäärit ja muotisuunnittelijat rohkenevat pukea päälleen valkoisen puvun! Sama pätee autoihin: valkoinen vaatii tyylitietoutta, rohkeutta ja itsenäisyyttä.
Muutoin olen sitä mieltä, että autojen värivaihtoehdot ovat surkean rajoittuneet. Esim. uusi Toyota Yaris: harmaata, harmaata, harmaata, ankean sininen ja juntinpunainen! MISSÄ OVAT KELTAINEN, VAALEANVIHREAÄ, VAALEANSININEN, KULTA, VALKOINEN, LILA TAI TURKOOSI? Pitääkö kaiken olla harmaata, häh?
Musta on ehdottomasti paras väri, varsinkin jos autossa on runsaasti kromiosia. Ilman kromiosia mustasta autosta tulee ehkä liian pelkistetyn näköinen. Nykyään ajelen Astra farmarilla, johon musta sopii erityisen hyvin. Maskikin erottuu kromisena muuten mustasta keulasta. Yleisestin suosin tummia värejä, ne tekevät autosta jollain tavalla arvokkaamman näköisen.
Mahdoton sanoa mitään yleispätevää väristä. Riippuu korista ja verhoilun väristä. Mustasta en erityisesti pidä, mutta beigen verhoilun yhteydessä se on upea.
Punainen on minusta paras, jos voi pitää sen uudesta asti kiiltävänä. Muistaakseni yleisin auton väri suomessa on punainen. Hoidettuna punainen vanhanakin erottuu edukseen joukosta.
Aloinpa muistella noita autojeni värejä. Vihreän eri sävyjä on ollut eniten, sinisen sävyjä muutama, joukkoon on eksynyt yksi "kalifornian valkoinen". Mustaa en valitsisi autoni väriksi. Metalliväriä (= lakkakerros maalin pinnalla) suosin, jos sen kustannus pysyy kohtuudessa. Antanee lisäsuojaa varsinaiselle maalille. Nykyiset automme ovat oliivin vihreä helmiäisväri ja paprikan punainen metallihohtoväri. Uuden auton kohdalla värivalintaani vaikuttaa vaimon lisäksi auton korin muoto ja piirteet. Jotkut värit sopivat tai pukevat autoa muodostaen miellyttävän kokonaisuuden. Näin ollen en määritä väriä jostain autosta riippumattomasta lähtökohdasta.
Viimeisin auto (yksilö) väreineen (tumman sininen metallic) valittiin lähinnä lyhimmän toimitusajan takia. Enpä ole siis erityisen tarkka auton värin suhteen. Poikkeuksena valkoinen, jota en autoon huolisi.
Kaikki värit menettelee jos ei liian räikeitä tai erikoisia negatiivisessä mielessä! Kerran jäin tullissa kiinni räikeänvihreällä autolla, muita ei tutkittu niin tarkoin! Ei ollut kuitenkaan huumeita tai muita huumaavia. Ollut yleensä metallivärejä, nykyään tummanvihreä ja vaimolla "rusahtavan" punainen. Edellinen minulla "tulipunainen", vaimolla hopean harmaa. Värejä ollut monenlaisia mutta ei koskaan valkoista tai mustaa vaikka hienoja ovatkin, puhtaina!
Reilu viikon ollut metallin punainen Volvo perssiin alla ja väri on erittäin miellyttävä. Ainoa huono puoli on, että nyt olen huomannut kuinka monella muullakin on punainen auto? No, ehkä se johtuu katsojan silmästä...
Valkoista en ottaisi IKINÄ. Se näyttää siltä kuin auto olisi jäänyt maalaamatta...
Eilen kävin noutamassa tumman metallinhohtosinisen uutukaiseni, väri sopii mukavasti beigeen nahkasisustaan. Ykkösvaihtoehto olisi ollut metallinhohtopunainen, mutta sitä olisi saanut odottaa ihan liian kauan...
Aiemmat autot ovat kantaneet pääsääntöisesti vaaleita metallinhohtovärejä, joten nyt teki vaihteeksi mieli tummempaa. Ensimmäinen rotteloni oli ruosteen kirjoma oranssi rumahinen... Vapaaehtoisesti en valitsisi autooni mitään harmaan sävyä tai valkoista (ainoa mieleentuleva valkoisena hyvältä näyttänyt auto on Rover 75).
Vaikea ymmärtää tuo valkoisen värin kammo. Sopii muuten sopivansävyisenä hienosti moneen autoon. Lasien tummennuksen kanssa tosi upea. Likaantumisesta se, että kuivan kelin lika ei paljoa haittaa. Miten on sitten tumman pinnan kanssa? Kostealla kelillä lika näkyy sitten selvemmin. Eli tummalla pinnalla tilanne on päinvastainen. Muistan ajan -80-luvun loppupuolella jolloin valkoinen oli muotia. Itselläni on ollut vaikka mitä väriä olevia autoja, eikä mikään väri ole ollut toista parempi. Henkilökohtaisesti kartan kyllä tummia sävyjä, koska mielestäni lik näkyy niissä huomattavasti häiritsevämmin.
Nykyinen on luumunvärinen. Asiaan ei voinut juuri vaikuttaa, koska ostin auton käytettynä.
Seuraavaksi hankin todennäköisesti mustan, sillä vanhempikin musta auto näyttää yleensä kuin uudelta Toiseksi harmaat muoviosat eivät erotu niin ikävästi. Kuten aikaisemmin jo todettiin, musta+kromi on hyvä yhdistelmä.
Tähän mennessä en ole nähnyt valkoista autoa, joka näyttäisi hienolta edes puhtaana. Kenties kaikissa niissä on ollut normiväri metallivärin sijasta?
olen omistanut vihreän,punaisen ,,valkoisen, sinisen ja hopean harmaat autot. Nyt auto on taas vihreä. Väri ei ratkaise ostopäätöstä paitsi punaista en osta koska siitä seuraa vaan ylimääräistä puunaamista (no ehkä tummanpunainen metallinhohto kävis),samasta syystä ei myöskään valkoinen eikä musta eikä mitkään tipu pastellivärit käy. MustassA näkyy kaikki paskat kilometrin päähän kuten myös pienetkin lommot. Jos siis värin perusteella valitsisin niin se olis joko hopeanharmaa tai shamppanja tms helppohoitoinen vaalea metalliväri,
Väri mitä en ottaisi, on juuri hopeanharmaa. Ei näytä mielestäni yhtikäs miltään. Ja esim. Avensiksessa yksi haalea vihreä väri on todella onneton. On ollut sinistä ja punaista, pronssista ja mustakin.
Fetissi olisi keltaiseen, mutta valitettavan vähän on tarjolla. Tosin keltaisessa se sävy pitäisi olla sopivan tummahko ja voimakas, jotkut todella hailakkaat keltaiset ovat karmean värisiä.
Mutta kun tuota, eikä oikein muutakaan sopivaa väriä (tai varusteita kekkoslovakiaan) löytynyt jäi kaupat tekemättä. Hopea näyttää myös tyylikkäältä, mutta alkaa olla vähän liian yleinen. Sopiva väri riippuu myös automallista vrt punainen C tai E Mercedes vs. Lancia Delta Integrale tai Camaro -89.
Avensikseen ja uuteen Cromaan saa tumman metallihohto ruskean/pronssin.
Mitä väriä en ottaisi missään tapauksessa? No se tavallinen punainen, joka tuo mieleen nörtin pehmoperheisin tai tummansininen, joka tuo mieleen valtion virka-autot. Nuo kaksi väriä ovatkin hyvin suosittuja ja ilmentävät mainiosti käyttäjänsä tyylitajun puutetta.
Käytettyä en valitse värin perusteella. Uuteen en ota käytännön puhtaanapitosyistä johtuen mustaa tai valkoista. Vielä kun harmaat otetaan listalta pois, jäljelle jää värejä, joista sitten valitaan auton ulkonäköön parhaiten sopiva väri.
Nykyinen auto on metallipunainen, kauppanimeltään Tulenpunainen.
Mieluusti näkisin pikkuautojen kaltaisia värivalikoimia isommissakin autoissa.
Autoni olen ostanut käytettynä, joten "omaa" väriä ei sillä tavalla ole tullut edes ajatelleeksi. Värillä on ollut käytetynkin ostossa sillä tavalla vaikutusta, että aivan törkeän väriset mallit on sivuutettu tylikkäästi.
Ensimmäiset autoni olivat punaisia. Sitten tuli yksi valkoinen, vaikka olin ajatellut alkujaan, ettei ikinä valkoista. Itseasiassa Kadetti oli oikein hyvän näköinen valkoisena, kunhan se oli puhdas. Tämän perään tuli toinenkin valkoinen, mutta kangaskatto siinä oli musta. Mielestäni ihan törkeän hyvän näköinen auto.
Sitten tuli metallivärinen keskiharmaa ja se oli ... no keskiharmaa. Ei oikein koskaan säväyttänyt, vaikka ei ollut rumakaan. Lika ei juurikaan näkynyt.
Nyt on melkein musta auto. Tosin väri on virallisesti tumma harmaa. Sopii kuin nakutettu farkku-Xsaraan. Taas on vähäsen intoa pestä ja hoitaa autoa.
Kirkkaan keltaisesta autosta joskus haaveilin, mutta nykyään ei ehkä sittenkään iske. Hienoin näkemäni väri oli kultaisessa C70 Volvossa. Sopi siihen korimalliin todella hyvin.
Eli minulle kelpaa useampikin eri väri. Helpompi on luetella värejä, joita ei missään nimessä halua. Volvon S40-malleissa on näkynyt aika kammottavia sinisiä. Hopeiset on myös yökötyslistalla aika korkealla.
Mustia nuo ovat molemmat. Toinen metalli, toinen tavallinen.
Mielestäni musta sopii autoon hyvin, mutta ongelmana on se ainainen likaisuus. Auto ei ole oikeastaan koskaan, edes kesäisen pesun jälkeen aivan siisti. Myös naarmut näkyvät turhan hyvin.
Suomessa jokin metalliharmaa olisi kait käytännöllisin väri.
Kerrankin olen samaa mieltä Anders-Simon kanssa. Valkoinen ja erityisesti helmiäisvalkoinen on tyylikkäässä autossa aristokraattisen tyylikäs väri. Haagassa tulee aamuisin usein yksi valkoinen CLS Mersu vastaan ja se on kyllä hieno. Valitettavasti Nizzaa pohjoisempana valkoinenkin on kyllä melkoisen epäkäytännöllinen.
Karmein on jossain vaiheessa Nissaneissa esiintynyt Lilan punainen väri. Kuin horon huulipuna. Aivan järkyttävä.
Ollut pari metallipunaista, ihan kiva väri. Tällä hetkellä perheessä yksi grafiitin harmaa, tulossa lisäksi uusi musta kulkuneuvo. Musta tuli otettua siksi, että halvin metalliväri olisi kustantanut 1500e.
Hopea metalliväri on tylsä mutta käytännöllinen (vrt Toyota Corolla), karmein on kyllä edellisessä viestissäkin mainittu Nissanin lila!
Kaikki uutena ostamani autot ovat olleet punaisia tai mustia. Mustien ollessa kyseessä on aina ollut metalliväri, koska olen luulevinani että perus-mustassa pienetkin naarmut (esim pestessä tulleet) näkyvät selvemmin.
Nyt pihassa seisoo perus-punainen ja metalli-musta. Huom, on peruspunaisessakin nykyään lakka päällä, ei siis vain metallivärien oikeus.
Väri ei käsittääkseni vaikuta auton likaantumiseen. Totta on, että joissain väreissä pieni lika tai pöly ei niin erotu. Mutta kyllä niissäkin väreissä pesun jälkeen eron huomaa. Puhdas on aina puhdas, oli väri mikä tahansa. Itse pesen autoni vähintään viikottain. Likaisella en tykkää ajaa. Ja siisti auto on mukavampi katsella. Varsinkin kun on omalla rahalla kallisti ostettu, ei raaski pitää huonosti.
Minä kuulun ns. Henry Ford koulukuntaan, joka on sitä mieltä että auto voi olla minkä värinen tahansa kunhan se on MUSTA. Musta vaatii kylläkin monia muita värejä enemmän pesua (musta ja valkoinen ovat tässä suhteessa huonoimmat), mutta näyttää niin ajattoman hienolta, ettei tule juuri muuta väriä harkittua.
Moni auto on mustana hienomman näköinen, koska esimerkiksi mustan ulkovärin ja tummien pyöränkoteloiden välillä ei ole kontrastia, joka monessa vaaleassa autossa saa pyöränkotelot näyttämään ylisuurilta (ellei osta järkyttävän suuria 18" vanteita, jotka vievät ajomukavuuden). Sama juttu ovien ja luukkujen saumojen suhteen. Eivät korostu, kuten vaaleissa väreissä, joiden kanssa näyttävät usein ammottavan suurilta.
Viisi viimeisintä autoani:
Helmiäsmusta Renault Laguna 2.0 RT
Musta Alfa Romeo 156 2.0 TS
Musta Alfa Romeo 166 2.5 V6
Metallimusta Volvo S60 2.5T AWD
Musta BMW 525xiA
Edellinen oli met.hopea ja nykyinen met."keskiharmaa". Musta jäi suoraan pois vaihtoehdoista (vaikka onkin tyylikäs), koska se saa farmarin näyttämään ruumisautolta Keltaista, punaista, valkoista tai lilan väristä en ottaisi missään nimessä!
Mustaa autoa en ottaisi mistään hinnasta...noh jos ilmaiseksi annettaisiin ehkä mutta ajaisin sen välittömästi vaihtoon. En ymmärrä mitä arvokasta on aina paskaisessa tai pölystä harmaassa värissä.
Valkoinen pois samoista syistä...aina likainen tai erivärinen siitepölystä riippuen ja lisäksi valkoinen väri autossa pitäisi talviliikenteessä kokonaan kieltää...ainakin puhtaalla maaseudulla.
Vihreäkään ei oikein istu...se taas pitäisi kieltää kesäliikenteestä... ainakin vehreällä maaseudulla, kaupungissa nyt on sama mikä väri alla.
Punainenkaan ei oikein istu, vanhat punaiset ei oikein kestäneet auringon paahdetta ja konepesua...nooh nykyiset metallihohdot tummanpunaiset kestänee jo paremmin ja ihan hyvän näköisiä.
Tumma sininen...edellinen kärryni ja sitäkin sai olla aina pesemässä. Ei enää samanlaista...kiitos!
Notta mitäs jäi... Eri sävyn hopea on aika hyvä väri eikä likakaan pahasti erotu.
Nykyinen kärryni siniseen vivahtava metallihohto hopea...a vot aika hyvä
Punaista väriä olen suosinut. Kaikki omistamani autot ovat olleet punaisia ja luultavasti seuraavakin on.. tai miksei mustakin vaihteenvuoksi.
Riippuu tietysti autosta. Esimerkiksi 1-sarjan Bemariin sopii musta, koska musta peittää hyvin epäonnistuneet taitokset pellissä. Mutta mustassa on se vika, että se usein syö maskin pois kokonaan, koska sekin on musta. Ja maski eli grilli on tärkeä osa auton ilmettä! Musta sopii vaikkapa pikkusporttiin kuten omaan Citicca C2 VTR:ään. Vaikkei se nyt mikään sportti ole, hidas kuin mikä!
Ehkäpä harmaa eli hopea olisi sellanen väri, mitä en ottaisi. Se on kyllä upean näköinen monissa autoissa, mutta tänään se on niin yleinen, että sitä ei kestä enää!
Oranssi on karmea. Ei kai sellaisia olekaan. Suosikkejani ovat vaalensininen, sähkönsininen, musta ja valkoinen. Pikkuautoihin sopivat voimakkaat värit, esim. keltainen, vaaleanvihreä ja lila.
Mutta kaikkein upein on valkoinen. Se on puhdas, aristokraattinen, klassinen, ajaton, haastava ja tyylikäs. Kuin valkoinen puku. Keskiluokka kulkee ruskeissa ja sinisissä puvuissa. Kansanedustajat ja konsernijohtajat käyttävät mustaa. Mutta vain suurimmat kansanjohtajat, eksentrikot, taiteilijat, multimiljonäärit ja muotisuunnittelijat rohkenevat pukea päälleen valkoisen puvun! Sama pätee autoihin: valkoinen vaatii tyylitietoutta, rohkeutta ja itsenäisyyttä.
Muutoin olen sitä mieltä, että autojen värivaihtoehdot ovat surkean rajoittuneet. Esim. uusi Toyota Yaris: harmaata, harmaata, harmaata, ankean sininen ja juntinpunainen! MISSÄ OVAT KELTAINEN, VAALEANVIHREAÄ, VAALEANSININEN, KULTA, VALKOINEN, LILA TAI TURKOOSI? Pitääkö kaiken olla harmaata, häh?
Musta on ehdottomasti paras väri, varsinkin jos autossa on runsaasti kromiosia. Ilman kromiosia mustasta autosta tulee ehkä liian pelkistetyn näköinen. Nykyään ajelen Astra farmarilla, johon musta sopii erityisen hyvin. Maskikin erottuu kromisena muuten mustasta keulasta. Yleisestin suosin tummia värejä, ne tekevät autosta jollain tavalla arvokkaamman näköisen.
pihasta löytyy sininen ja punainen. Kumpikin metallivärejä.
Edellinen oli valkoinen ja nykyinen punainen.
Pihasta löytyy kaksi hopean väristä.
Vaaleanmetallivihreä vaalealla sisustalla jalopuukoristuksin olisi aika ok.
Sinihopea voisi myös olla jees.
Musta on siisti.
Mahdoton sanoa mitään yleispätevää väristä. Riippuu korista ja verhoilun väristä. Mustasta en erityisesti pidä, mutta beigen verhoilun yhteydessä se on upea.
Punainen on minusta paras, jos voi pitää sen uudesta
asti kiiltävänä. Muistaakseni yleisin auton väri suomessa on
punainen. Hoidettuna punainen vanhanakin erottuu edukseen
joukosta.
Aloinpa muistella noita autojeni värejä. Vihreän eri sävyjä on ollut eniten, sinisen sävyjä muutama, joukkoon on eksynyt yksi "kalifornian valkoinen". Mustaa en valitsisi autoni väriksi. Metalliväriä (= lakkakerros maalin pinnalla) suosin, jos sen kustannus pysyy kohtuudessa. Antanee lisäsuojaa varsinaiselle maalille.
Nykyiset automme ovat oliivin vihreä helmiäisväri ja paprikan punainen metallihohtoväri.
Uuden auton kohdalla värivalintaani vaikuttaa vaimon lisäksi auton korin muoto ja piirteet. Jotkut värit sopivat tai pukevat autoa muodostaen miellyttävän kokonaisuuden. Näin ollen en määritä väriä jostain autosta riippumattomasta lähtökohdasta.
Viimeisin auto (yksilö) väreineen (tumman sininen metallic) valittiin lähinnä lyhimmän toimitusajan takia. Enpä ole siis erityisen tarkka auton värin suhteen. Poikkeuksena valkoinen, jota en autoon huolisi.
Kaikki värit menettelee jos ei liian räikeitä tai erikoisia negatiivisessä mielessä!
Kerran jäin tullissa kiinni räikeänvihreällä autolla, muita ei tutkittu niin tarkoin! Ei ollut kuitenkaan huumeita tai muita huumaavia.
Ollut yleensä metallivärejä, nykyään tummanvihreä ja vaimolla "rusahtavan" punainen. Edellinen minulla "tulipunainen", vaimolla hopean harmaa. Värejä ollut monenlaisia mutta ei koskaan valkoista tai mustaa vaikka hienoja ovatkin, puhtaina!
Reilu viikon ollut metallin punainen Volvo perssiin alla ja väri on erittäin miellyttävä. Ainoa huono puoli on, että nyt olen huomannut kuinka monella muullakin on punainen auto? No, ehkä se johtuu katsojan silmästä...
Valkoista en ottaisi IKINÄ. Se näyttää siltä kuin auto olisi jäänyt maalaamatta...
Eilen kävin noutamassa tumman metallinhohtosinisen uutukaiseni, väri sopii mukavasti beigeen nahkasisustaan. Ykkösvaihtoehto olisi ollut metallinhohtopunainen, mutta sitä olisi saanut odottaa ihan liian kauan...
Aiemmat autot ovat kantaneet pääsääntöisesti vaaleita metallinhohtovärejä, joten nyt teki vaihteeksi mieli tummempaa. Ensimmäinen rotteloni oli ruosteen kirjoma oranssi rumahinen... Vapaaehtoisesti en valitsisi autooni mitään harmaan sävyä tai valkoista (ainoa mieleentuleva valkoisena hyvältä näyttänyt auto on Rover 75).
Musta metalli helmiäisväri (pearl black). Saa pestä säännöllisesti, mutta niinhän autoja pitääkin.
Vaikea ymmärtää tuo valkoisen värin kammo. Sopii muuten sopivansävyisenä hienosti moneen autoon. Lasien tummennuksen kanssa tosi upea. Likaantumisesta se, että kuivan kelin lika ei paljoa haittaa. Miten on sitten tumman pinnan kanssa? Kostealla kelillä lika näkyy sitten selvemmin. Eli tummalla pinnalla tilanne on päinvastainen. Muistan ajan -80-luvun loppupuolella jolloin valkoinen oli muotia. Itselläni on ollut vaikka mitä väriä olevia autoja, eikä mikään väri ole ollut toista parempi. Henkilökohtaisesti kartan kyllä tummia sävyjä, koska mielestäni lik näkyy niissä huomattavasti häiritsevämmin.
Nykyinen on luumunvärinen. Asiaan ei voinut juuri vaikuttaa, koska ostin auton käytettynä.
Seuraavaksi hankin todennäköisesti mustan, sillä vanhempikin musta auto näyttää yleensä kuin uudelta Toiseksi harmaat muoviosat eivät erotu niin ikävästi. Kuten aikaisemmin jo todettiin, musta+kromi on hyvä yhdistelmä.
Tähän mennessä en ole nähnyt valkoista autoa, joka näyttäisi hienolta edes puhtaana. Kenties kaikissa niissä on ollut normiväri metallivärin sijasta?
olen omistanut vihreän,punaisen ,,valkoisen, sinisen ja hopean harmaat autot. Nyt auto on taas vihreä.
Väri ei ratkaise ostopäätöstä paitsi punaista en osta koska siitä seuraa vaan ylimääräistä puunaamista (no ehkä tummanpunainen metallinhohto kävis),samasta syystä ei myöskään valkoinen eikä musta eikä mitkään tipu pastellivärit käy. MustassA näkyy kaikki paskat kilometrin päähän kuten myös pienetkin lommot.
Jos siis värin perusteella valitsisin niin se olis joko hopeanharmaa tai shamppanja tms helppohoitoinen vaalea metalliväri,
Väri mitä en ottaisi, on juuri hopeanharmaa. Ei näytä mielestäni yhtikäs miltään. Ja esim. Avensiksessa yksi haalea vihreä väri on todella onneton. On ollut sinistä ja punaista, pronssista ja mustakin.
Fetissi olisi keltaiseen, mutta valitettavan vähän on tarjolla. Tosin keltaisessa se sävy pitäisi olla sopivan tummahko ja voimakas, jotkut todella hailakkaat keltaiset ovat karmean värisiä.
Makunsa kullakin...
Nykyiset British Racing Green ja Tonga Green eli tumman vihreitä. Molemmat värit käytännöllisiä arkikäytössä. Seuraavana harkinnut hiekan väristä.
Vaaleansininen metallihohto sopisi ainakin Stilo 3D:hen erittäin hyvin.
http://www.km77.com/marcas/fiat/stilo_03/0primera/gra/04.asp
Mutta kun tuota, eikä oikein muutakaan sopivaa väriä (tai varusteita kekkoslovakiaan) löytynyt jäi kaupat tekemättä. Hopea näyttää myös tyylikkäältä, mutta alkaa olla vähän liian yleinen. Sopiva väri riippuu myös automallista vrt punainen C tai E Mercedes vs. Lancia Delta Integrale tai Camaro -89.
Avensikseen ja uuteen Cromaan saa tumman metallihohto ruskean/pronssin.
Mitä väriä en ottaisi missään tapauksessa? No se tavallinen punainen, joka tuo mieleen nörtin pehmoperheisin tai tummansininen, joka tuo mieleen valtion virka-autot. Nuo kaksi väriä ovatkin hyvin suosittuja ja ilmentävät mainiosti käyttäjänsä tyylitajun puutetta.
Tuollainen metallinsininen pellilehmähän tuo nykyinen kärry on:
http://www.picturetrail.com/gallery/view?p=999&gid=8314861&uid=4006174
Edellinen oli metallinpunainen
Mustaa tai valkoista tuskin tulisi ostettua.
Musta on pedantin kiillottajan kulkupeli ja valkoinen on mitäänsanomattoman hailakka.
Käytettyä en valitse värin perusteella. Uuteen en ota käytännön puhtaanapitosyistä johtuen mustaa tai valkoista. Vielä kun harmaat otetaan listalta pois, jäljelle jää värejä, joista sitten valitaan auton ulkonäköön parhaiten sopiva väri.
Nykyinen auto on metallipunainen, kauppanimeltään Tulenpunainen.
Mieluusti näkisin pikkuautojen kaltaisia värivalikoimia isommissakin autoissa.
Autoni olen ostanut käytettynä, joten "omaa" väriä ei sillä tavalla ole tullut edes ajatelleeksi. Värillä on ollut käytetynkin ostossa sillä tavalla vaikutusta, että aivan törkeän väriset mallit on sivuutettu tylikkäästi.
Ensimmäiset autoni olivat punaisia. Sitten tuli yksi valkoinen, vaikka olin ajatellut alkujaan, ettei ikinä valkoista. Itseasiassa Kadetti oli oikein hyvän näköinen valkoisena, kunhan se oli puhdas. Tämän perään tuli toinenkin valkoinen, mutta kangaskatto siinä oli musta. Mielestäni ihan törkeän hyvän näköinen auto.
Sitten tuli metallivärinen keskiharmaa ja se oli ... no keskiharmaa. Ei oikein koskaan säväyttänyt, vaikka ei ollut rumakaan. Lika ei juurikaan näkynyt.
Nyt on melkein musta auto. Tosin väri on virallisesti tumma harmaa. Sopii kuin nakutettu farkku-Xsaraan. Taas on vähäsen intoa pestä ja hoitaa autoa.
Kirkkaan keltaisesta autosta joskus haaveilin, mutta nykyään ei ehkä sittenkään iske. Hienoin näkemäni väri oli kultaisessa C70 Volvossa. Sopi siihen korimalliin todella hyvin.
Eli minulle kelpaa useampikin eri väri. Helpompi on luetella värejä, joita ei missään nimessä halua. Volvon S40-malleissa on näkynyt aika kammottavia sinisiä. Hopeiset on myös yökötyslistalla aika korkealla.
Mustia nuo ovat molemmat. Toinen metalli, toinen tavallinen.
Mielestäni musta sopii autoon hyvin, mutta ongelmana on se ainainen likaisuus. Auto ei ole oikeastaan koskaan, edes kesäisen pesun jälkeen aivan siisti. Myös naarmut näkyvät turhan hyvin.
Suomessa jokin metalliharmaa olisi kait käytännöllisin väri.
Kerrankin olen samaa mieltä Anders-Simon kanssa. Valkoinen ja erityisesti helmiäisvalkoinen on tyylikkäässä autossa aristokraattisen tyylikäs väri. Haagassa tulee aamuisin usein yksi valkoinen CLS Mersu vastaan ja se on kyllä hieno. Valitettavasti Nizzaa pohjoisempana valkoinenkin on kyllä melkoisen epäkäytännöllinen.
Karmein on jossain vaiheessa Nissaneissa esiintynyt Lilan punainen väri. Kuin horon huulipuna. Aivan järkyttävä.
Ollut pari metallipunaista, ihan kiva väri. Tällä hetkellä perheessä yksi grafiitin harmaa, tulossa lisäksi uusi musta kulkuneuvo. Musta tuli otettua siksi, että halvin metalliväri olisi kustantanut 1500e.
Hopea metalliväri on tylsä mutta käytännöllinen (vrt Toyota Corolla), karmein on kyllä edellisessä viestissäkin mainittu Nissanin lila!
Kaikki uutena ostamani autot ovat olleet punaisia tai mustia. Mustien ollessa kyseessä on aina ollut metalliväri, koska olen luulevinani että perus-mustassa pienetkin naarmut (esim pestessä tulleet) näkyvät selvemmin.
Nyt pihassa seisoo perus-punainen ja metalli-musta. Huom, on peruspunaisessakin nykyään lakka päällä, ei siis vain metallivärien oikeus.
Väri ei käsittääkseni vaikuta auton likaantumiseen. Totta on, että joissain väreissä pieni lika tai pöly ei niin erotu. Mutta kyllä niissäkin väreissä pesun jälkeen eron huomaa. Puhdas on aina puhdas, oli väri mikä tahansa. Itse pesen autoni vähintään viikottain. Likaisella en tykkää ajaa. Ja siisti auto on mukavampi katsella. Varsinkin kun on omalla rahalla kallisti ostettu, ei raaski pitää huonosti.