Volvoista

59 kommenttia
«1

Käsityksiä Volvon omistajista sarja jatkuu, minun käsitykseni on että suurimmat mustamaalaajat Volvokuskeista löytyvät tojotan tms kaukoidän tuotteiden omistajista, kun ei ole varaa niin on parempi haukkua ja ihmetellä että miksi joku ostaa Volvon.
Olmin käsitys voi olla oikea, luultavasti Volvisti vaihtaisi mieluusti Mersuun mutta tototulla varustetasolla se tulee liian kalliiksi,
toisaalta voisin lyödä vetoa että Ave-kuski vaihtaisi Volvoon silmänräpäyksessä jos jätetään rahan merkitys pois kriteereistä.

Niin, minulla ei ole Volvoa...

Lainaus:
20.01.2005 klo 18:02 olmi kirjoitti
Minulla on aidosti sellainen kuva Volvokuskeista että lähes kaikki heistä vaihtaisivat heti BMW:hen tai Mersuun jos heillä olisi vähän enemmän varallisuutta tai parempi autoetu. Olenko oikeassa?

Mielipiteeni perustuu siihen että Volvo on kalliimpi kuin "tavalliset merkit" (esim Opel) vaikka Volvo ei ole kymmeniin vuosiin esitellyt mitään innovatiivista (ensimmäisenä maailmassa) tekniikkaa (sivuturvatyynyä lukuunottamatta). Sivuturvaverhoakin yrittivät väittää maailman ensimmäiseksi kunnes Toyota pakotti lopettamaan sen kamppanjan. Volvon 5-sylinterinen moottorikin lienee alkujaan esitelty jo vuonna 1991. Tottakai sitä on uudistettu mutta käyttääkö yksikään saksalaisista "premium-merkeistä" niin vanhaa moottoria?

Eli he joilla on rahaa ja haluavat näyttää sen ajavat esim BMW:llä ja Mersulla. Ne joilla on vähemmän rahaa ja ne joilla on paljonkin rahaa mutta ovat käytännöllisiä/vaatimattomia ajavat "tavallisilla merkeillä". Mielestäni Volvokuskit ovat noiden ryhmien välissä ja heillä on hinku "Mersu-luokkaan".

PS. en halua loukata ketään, haluan vain selvittää onko joku muu samaa mieltä.
  
  • Ketkä ne pahimpia mollaajia oikein ovat, niin sanottujen laatumerkkien? haltijat pahimpia nimittelijöitä ovat, ilmeisesti on tarve itsetehostukseen joka tuo liikenteessä ne alkukantaisimmat temput esiin= pois alta köyhät laatu-autojen kuljettajat kun minä parantelen itsetuntoani "säälittävää"herkkänahkaista porukkaa.

      
  • Volvojen haukkujia on kahta ryhmää: niillä joilla ei ole siihen varaa ja ne ylimieliset jotka pitävät pröystäilystä.

      
  • Mutta mikä siinä on, että Volvo herättää aina ainakin tällä keskustelupalstalla tunteita ? Minkään muun automerkin en ole huomannut aiheuttavan samaa...

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 18:07 turbo-kiisseli kirjoitti
    Mutta mikä siinä on, että Volvo herättää aina ainakin tällä keskustelupalstalla tunteita ? Minkään muun automerkin en ole huomannut aiheuttavan samaa...

    Toyota Corolla on yksi tunteiden nostattaja, bemarit ja auditkin ovat olleet tunteiden nostattajia. Volvo V70 kyllä taitaa olla eniten täällä se "tunneauto".

      

  • Käsityksiä Volvon omistajista sarja jatkuu, minun käsitykseni on että suurimmat mustamaalaajat Volvokuskeista löytyvät tojotan tms kaukoidän tuotteiden omistajista, kun ei ole varaa niin on parempi haukkua ja ihmetellä että miksi joku ostaa Volvon.
    Olmin käsitys voi olla oikea, luultavasti Volvisti vaihtaisi mieluusti Mersuun mutta tototulla varustetasolla se tulee liian kalliiksi,
    toisaalta voisin lyödä vetoa että Ave-kuski vaihtaisi Volvoon silmänräpäyksessä jos jätetään rahan merkitys pois kriteereistä.

    Itse en kyllä avesta volvoon vaihtaisi enkä ymmärrä miksi pitäisi, en edes, vaikka rahan merkitys jätettäisiin pois. En kehtaisi volvon kyydissä istua. Ihmiset ajattelisi, että oliskohan tuonkin kannattanut ostaa puolet halvempi auto, missä saa samat systeemit ja vähän enemmänkin. Jos rahaa ei tarvii ajatella ni ostais sitten jonkun auton missä ois jotain mitä corollassa ei ole. (ei voi jättää rahan merkitystä pois :smile: ) Rahan merkitys on joillekin oleellinen, vaikka rahaa olisikin riittävästi. Fiksu keksii rahalleen parempia menoreikiä kuin tripla hintasen auton corollaan verrattuna, jossa suurin osa on samoja varusteita, mahtaako corollassa ja v70:ssä olla saman verran vielä turvatyynyjäkin :wink: ? tilatkin takana suht samat... Jos ajatellaan minulle tärkeitä kriteerejä auton hankinnassa niin en vaihtaisi avea v70:een, koska avessa on myös esim. paremmat tilat takapenkillä, luotettavampi, oisko vakiovarustelu peräti parempi? Kertokaa te miksi kannattaisi vaihtaa ave v70:een?
    Ja koska en ole tyhmä, että laittaisin mielestäni noin samantasoiseen autoon 5 numeroisen verran enemmän rahaa, niin ostaisin aven perään liikuteltavan kesämökin, (lue:vaunun) paikallaan olevan kesämökin kaveriksi.
    Kuinka moni volvo mahtaa olla näitä firmojen autoja, leasing, autoetu, velaksi ostattuja (jostain kumman syystä joidenkin täytyy rahamääristään huolimatta ostaa volvo tai esim. mersu yms..)
    Ei kannata lyödä vetoa, moni ottaa ennemmin aven ja asuntovaunun kuin v70:nen :wink: Luultavasti olisin pelkkään aveenkin tyytyväisempi. Ei ainakaan ole vaaraa, että käy niin kuin yhdellä tutulla, jolla alkoi hilseilemään paloja irti etu ja takavaloista juuri uudesta 40:stä volvosta (vanhempi malli) ja sama juttu edelleen vanhempi korisessa, mutta uudempaa mallia olevassa 40:ssä. Tyhmää vaihtaa huonoksi huomaamansa auto samanlaiseen malliin. Ei voinu olla nauramatta :sunglasses: Kolmas kerta toden sanoo? :open_mouth:

      
  • Niin ja tuntuu siltä että toiset vihaavat Volvo kuskeja mutta eivät autoja. Mielenkiintoista.

      
  • Minulla sattuu olemaan tuollainen V70, joka tosin on menossa vaihtoon. Merkkikin vaihtuu samalla, joten ainakaan minulla ei ole mitään erityistä tunnesidettä kyseiseen merkkiin ja malliin. Ajettavuudeltaan Volvo ei ole sen parempi kuin jopa halvemmat kilpailijansa, etenkin ohjaus on heikko. Teknisesti se alkaa olla jäljessä: esimerkiksi koneet ovat nykymaailmaan ja bensan hintoihin nähden isoja ja syöppöjä eivätkä dieselitkään ole hintaansa nähden erityisen eteviä. Ylläpito on kallista. Laatuvaikutelma on hyvä mutta käytännön laatu ei: vikoja samalla tavalla kuin muissakin. Tilaa on toisaalta hyvin ja auto on suhteellisen hiljainen. Volvon menestys lienee suurelta osin työsuhdeautoilijoiden ansiota. Auton liisaus on edullista ja monen haaveena on turbokoneinen V70. Niillä madellaan sitten viittäkymppiä työmatkaruuhkissa Espoosta Helsinkiin :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 14:14 Rollingstone kirjoitti
    Ajettavuudeltaan Volvo ei ole sen parempi kuin jopa halvemmat kilpailijansa, etenkin ohjaus on heikko. Teknisesti se alkaa olla jäljessä: esimerkiksi koneet ovat nykymaailmaan ja bensan hintoihin nähden isoja ja syöppöjä eivätkä dieselitkään ole hintaansa nähden erityisen eteviä. Ylläpito on kallista. Laatuvaikutelma on hyvä mutta käytännön laatu ei: vikoja samalla tavalla kuin muissakin.

    - Ajettavuus:
    Toistaiseksi on pärjännyt siinä erittäin hyvin etuvetoisten joukossa. Tuntuma ja alusta ovat samaa tasoa kuin audissa. Joka suhteessa paremmat kuin vastaavissa japanilaisissa. Häviää tunnokkuudessa bemarille, mutta on toisaalta selvittänyt monessa testissä väistökokeen paremmin kuin muutoin tunnokkaampi saksalainen.

    - Moottori:
    Päästöarvot ovat tasan samalla tasolla kuin vastaavissa bensakoneissa muissakin.
    VOLVO V70 2.4 (125 kW) aut bensiini
    CO2 234 Yhdistetty 9.8 2430cm3 1582Kg Farmari 41100 euroa

    TOYOTA Avensis 2.4 VVT-i Linea Sol Elegant aut. Wagon 120kW
    CO2 228 Yhdistetty 9.6 2360cm3 1475Kg Farmari 37500

    Millä tapaa tuo tojon bensakone on edistyksellisempi? Päästäisiin varmaan täsmälleen samoihin lukemiin kuin volvossa jos laitetaan 110Kg ylimääräistä massaa mukaan kun lähdetään mittaamaan. Sen verran painavampi tuo volvo nimittäin on.

    VOLVO V70 D5 dieselöljy 120kW
    CO2 171 Yhdistetty 6.5 2400cm3 1628Kg Farmari 45700

    TOYOTA Avensis D-4D Linea Sol Elegant Wagon dieselöljy
    CO2 158 Yhdistetty 6.0 1990cm3 85kW 1515Kg Farmari 36100

    CO2/teho = Volvo 1.425 Toyota = 1.859
    Miten on mahdollista että Toyota saa 100Kg pienemmällä autolla jossa on alle 50 hevosvoimaa vähemmän lähes samat päästöt kuin Volvon 'vanhalla tekniikalla'? Tuoko on mielestäsi sitä japanilaisten teknistä ylivoimaa?

    Ylläpito? Just samanhintaista kuin muillakin merkeillä. Ei sen kalliimpaa eikä halvempaa.

    Käytännön laatu on ihan samaa kaikissa automerkeissä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

    Teknisestä jälkeenjäämisestä vielä senverran että käy katsomassa montako keksintöä Volvo on automaailmaan tuonut. Katso myös montako Toyota on tuonut. Vihje: ei yhtään.

    Jos päästöt ovat lähellä sydäntäsi niin kerrotaan nyt vielä että kolmitiekatalysaattori on volvon keksintöä sekin.

    Eipä silti, samaa paskaa eri paketissa se on kuin muutkin autot. Vituttaa tällä palstalla esiintyvä merkkihehkutus, autot ovat autoja ja jokainen ajaa omallaan. Itselläni ainut 'merkkiuskollisuutta' aiheuttava tekijä on se että kannan rahani mielummin ruotsiin kuin japaniin. Sillä se on varmaa ettei Nipponin poika niitä rahojaan pahemmin meille jakele.

    [Hezaurus muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 17:11]
      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 00:19 JackBauer kirjoitti
    Itse en kyllä avesta volvoon vaihtaisi enkä ymmärrä miksi pitäisi, en edes, vaikka rahan merkitys jätettäisiin pois. En kehtaisi volvon kyydissä istua. Ihmiset ajattelisi, että oliskohan tuonkin kannattanut ostaa puolet halvempi auto, missä saa samat systeemit ja vähän enemmänkin. Jos rahaa ei tarvii ajatella ni ostais sitten jonkun auton missä ois jotain mitä corollassa ei ole. Kertokaa te miksi kannattaisi vaihtaa ave v70:een? (jostain kumman syystä joidenkin täytyy rahamääristään huolimatta ostaa volvo tai esim. mersu yms..)


    Samaa mieltä, ehdottomasti parempi fiilis tulee kyllä kun ajaa Corollaa tai Avensista, eivät ihmiset katso että on maksanut liikaa autosta, se kun on niin tärkeää mitä ihmiset ajattelee. En ymmärrä miksi kaikki eivät Toyotaa osta, saisikohan sen jotenkin pakolliseksi, ovat ne Toyotat kyllä niin hyviä autoja. Miksiköhän yleensä valmistetaan muita automerkkejä tai muun värisiä asusteita kuin harmaita … :sunglasses:

    [Erästaas muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 17:16]
      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 00:19 JackBauer kirjoitti
    Ja koska en ole tyhmä, että laittaisin mielestäni noin samantasoiseen autoon 5 numeroisen verran enemmän rahaa, niin ostaisin aven perään liikuteltavan kesämökin, (lue:vaunun) paikallaan olevan kesämökin kaveriksi.

    Muista sitten ettet valitse liian isoa vaunua sinne Tojon taakse. Valmistaja kun nimittäin tykkää ettei sen runko+alusta kestä enempää kuin 1400Kg. Jostain syystä tuohon ruotsalaiseen romuun saa kytkeä 400Kg jarrullista massaa enemmän samalla kun autossakin saa olla vielä 100Kg enemmän kuormaa ennenkuin poliisisetä suuttuu.

    V70 Chromium Edition 2.4 170HP automaatti - 45100 egeä
    Toyota Avensis Wagon 2.4 VVT-i 163HP Linea Sol Elegant aut.
    paketti 38000 egeä
    vakionopeudensäädin +750
    metalliväri +550
    17" TTE grandstand +350
    Nahkaverhoilu +2700
    42350 egeä

    Jeejee. Tojota on 2750 euroa halvempi kuin samantasoinen Volvo.
    Tai muutetaan se prosenteiksi, Toyota on 6% halvempi kuin Volvo.

    3-pisteturvavyöt, Sivuturvatyynyt, integroitu lastenistuin, lapsilukot.. Mitäs innovaatioita Toyota on tuonut autoiluun?

      
  • Tulee mieleen ensimmäinen autoni,vm-72 saab 99 2.0 2d
    80-luvun puolivälissä.Sitä kun räpläsin niin huomasin jo silloin
    ovien sivutörmäyspalkit,a-tolppien vahvistukset ja ah...ne puskurit

      
  • Oletteko panneet merkille miten yksi japski merkki mainostaa
    "auton voi tehdä vielä paljon tehokkaammin".
    Mistä ne vielä meinaa säästää?! Käyttävät jo nykyään pienemmällä avainvalillä olevia pultteja ja kun tarvitaan vahviketta johonkin kohtaan niin kantataan vaan samaa 0,8mm peltiä niin moneen kertaaan että kestää ja pistehitsiä päälle.
    Mää vaan ihmettelen kauhiast.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 00:19 JackBauer kirjoitti
    Itse en kyllä avesta volvoon vaihtaisi enkä ymmärrä miksi pitäisi, en edes, vaikka rahan merkitys jätettäisiin pois. En kehtaisi volvon kyydissä istua. Ihmiset ajattelisi, että oliskohan tuonkin kannattanut ostaa puolet halvempi auto, missä saa samat systeemit ja vähän enemmänkin. Jos rahaa ei tarvii ajatella ni ostais sitten jonkun auton missä ois jotain mitä corollassa ei ole. (ei voi jättää rahan merkitystä pois :smile: ) Rahan merkitys on joillekin oleellinen, vaikka rahaa olisikin riittävästi. Fiksu keksii rahalleen parempia menoreikiä kuin tripla hintasen auton corollaan verrattuna, jossa suurin osa on samoja varusteita, mahtaako corollassa ja v70:ssä olla saman verran vielä turvatyynyjäkin :wink: ? tilatkin takana suht samat... Jos ajatellaan minulle tärkeitä kriteerejä auton hankinnassa niin en vaihtaisi avea v70:een, koska avessa on myös esim. paremmat tilat takapenkillä, luotettavampi, oisko vakiovarustelu peräti parempi? Kertokaa te miksi kannattaisi vaihtaa ave v70:een?



    JackBauerin mukaan kaikki ihmiset, jotka eivät aja Toyotalla, siis yhdellä maailman tylsimmistä/harmaimmista automerkeistä - ovat tyhmiä, kun eivät aja tojotalla. No, tämä mielipide voi olla sellaisen keskimääräisen lippalakki+tuulipuku+kumpparit -kaverin, joka on justjust saanut rahat kasaan tojotan ostoon. Ja heti, kun näköpiirin tulee joku, jolla on ollut mahdollisuus (rahaa, työsuhdeauto tms) ostaa joku muu auto kuin tojota (siis vaikka Volvo), saa haukut, kun alla ei olekaan punainen korolla, joka on tämän tuulipukukaverin mielestä ainoa mahdollinen auto. Jösses. Onneksi kaikki suomalaiset eivät ole näin ahdasmielisiä.

    Tottahan on, että monelle suomalaiselle riittäisi korolla tai ave, jotka molemmat ovat ihan hyviä käyttöautoja ja joista saa hyvän vastineen rahalle. Mutta jos autolta haluaa jotain muuta kuin hiirenharmaata välinettä liikkumiseen paikasta A paikkaan B, tojota ei tule kyseseen.

    Jos minun pitäisi ajaa vaikkapa Helsingistä Ivaloon ja ajopelivaihtoehtoina olisivat Avensis ja V70, eipä tarvitsisi miettiä sekuntiakaan, että Volvolla lähdettäisiin. On meinaan niiiiiiin hyvä kuskinpaikkaergonomia, josta Tojo ja monet muut merkit saavat vain unelmoida.

    Mutta täytyy nostaa hattua Volvon markkinointiosastolle. He ovat saaneet luotua auton, joka herättää poikkeuksellisen paljon tunteita.

    En aja Volvolla enkä Tojolla. Tosin kun seuraava autonvaihto tulee eteen, Tojo on vahvoilla. Kalliimpiin autoihin kun ei taida seuraavallakaan kierroksella olla varaa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 18:20]
      
  • Tiedän, että alan jo toistaa itseäni, mutta sanon tämän vielä kuitenkin...

    Tästä keskustelusta huomaa hyvin, kuinka suuri tunneasia autot ovat. Toiseksi näistä autokeskusteluista paistaa läpi yleistämisen helppous: "kaikki perässäni roikkuvat idiootit ovat olleet Volvo-kuskeja", "BMW-kuskit ovat aivottomia öykkäreitä, jotka sikailevat liikenteessä" ym. fiksua. Kolmanneksi näistä keskusteluista paistaa läpi se loputon suomalainen tasapäistäminen, jonka mukaan kaikkien pitäisi olla samanlaisia paskat housussa Toyotaa tai muuta seinästä tuskin erottuvaa japanilaista autoa ajavia urpoja.

    Minulla on ollut mm. työsuhdeautona alla melko monenlaista peliä. Eri merkit ovat vahvoja eri asioissa. Oma kokemukseni on, että Audin, Saabin, Volvon, MB:n ja BMW:n ajettavuus, käyttömukavuus, sisätilojen laadukkuus ja (totean tämän haihattelun uhallakin) "ajofiilis" ovat yleisesti ottaen aivan omassa sarjassa suhteessa esim. japanilaisiin. Viimeistään ajettavuudessa ja ääritilannekäytöksessä erot tulevat korostuneesti esille. Tämä ei tietenkään tarkoita, että japanilaiset autot ovat luokattoman huonoja.

    AWD

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 19:09 AWD kirjoitti
    Tästä keskustelusta huomaa hyvin, kuinka suuri tunneasia autot ovat. Toiseksi näistä autokeskusteluista paistaa läpi yleistämisen helppous: "kaikki perässäni roikkuvat idiootit ovat olleet Volvo-kuskeja", "BMW-kuskit ovat aivottomia öykkäreitä, jotka sikailevat liikenteessä" ym. fiksua. Kolmanneksi näistä keskusteluista paistaa läpi se loputon suomalainen tasapäistäminen...

    Lisäksi tuossa volvovihassa ihmetyttää se että merkki jonka lähes koko historia perustuu turvallisuuteen ja perhekeskeisyyteen saa noin kauheat vihat niskaansa. Kumpi noista asioista on se joka enemmän ärsyttää?!

    Se aiempi Volvo (ajalta ennen Ford/Mazda fuusiota) oli suorastaan hämmästyttävän innovatiivinen autotehdas jos otetaan huomioon tehtaan koko ja sen vuosituotanto. Ainoa tehdas joka on kenties ollut vieläkin innovatiivisempi on Saab (joka mm. toi markkinoille sivutörmäyssuojan niinkuin tuossa joku jo huomauttikin, Volvohan toi markkinoille sivutörmäystyynyt.)

    Ihan puhtailla luvuilla mitattuna innovatiivisin tehdas on ollut BMW, mutta siitä puhuminen taitaa olla Volvoakin vaarallisempi asia näillä foorumeilla. Tosin onhan BMW:n koko ja volyymi ollut hieman toisella tasolla kuin Volvon ja Saabin.

    P.S.
    Volvo ja Saab ovat edelleen turvallisuudessa kärkiryhmää kun puhutaan todellisista crash testeistä. Nimittäin niistä jotka saadaan kun käydään läpi vakuutusyhtiöiden tilastot tietyntyyppisestä kolarista hengissä selvinneistä automalleittain.

    Törmäystesteistä puuttuvat esim peräänajot ja katonylipyörimiset joista varsinkin jälkimmäinen on yleinen jatkotilanne tieltäsuistumisen tapahduttua. Olen melko varma että V70:n katto kestää kovemman rysäyksen kuin Avensiksen. Toinen yleinen tilanne pohjoismaissa on hirvikolari. Volvo ja Saab ovat ainoat valmistajat jotka testaavat autonsa hirvikolareitten varalta. Ei siksi että se näyttäisi hyvältä testeissä (ei kuulu testeihin) vaan siksi että sille paljon mainostetulle turvallisuudelle olisi oikeastikin katetta.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 19:09 AWD kirjoitti
    Oma kokemukseni on, että Audin, Saabin, Volvon, MB:n ja BMW:n ajettavuus, käyttömukavuus, sisätilojen laadukkuus ja (totean tämän haihattelun uhallakin) "ajofiilis" ovat yleisesti ottaen aivan omassa sarjassa suhteessa esim. japanilaisiin. Viimeistään ajettavuudessa ja ääritilannekäytöksessä erot tulevat korostuneesti esille. Tämä ei tietenkään tarkoita, että japanilaiset autot ovat luokattoman huonoja.

    AWD


    Minä en ole onnistunut suurempia tunteita tai fiiliksiä Saabeista ja Volvoista puristamaan. Ajettavuudessa molemmilla tekee tiukkaa isojen perheautojen kanssa. Kannattaa ajaa peräkkäin esim. V70 ja Mondeo. Samantehoisilla koneilla on Mondeossa enemmän fiilistä ja ajettavuutta.

    Sisätilat Volvossa toki saa pienimmällä tuskalla laadukkaiksi. Volvossahan lienevät markkinoidemme edullisimmat lisävarustepaketit. Tämän asian saisivat muutkin valmistajat Volvolta kopioda.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 18:16 jalkkis kirjoitti
    En aja Volvolla enkä Tojolla. Tosin kun seuraava autonvaihto tulee eteen, Tojo on vahvoilla. Kalliimpiin autoihin kun ei taida seuraavallakaan kierroksella olla varaa.

    Itselleni ei tulisi mieleenkään ostaa uutta autoa. Pitäisi todella hyvät tulot olla että olisin niin paljon valmis sijoittamaan. Oman volleni olen ostanut 4 1/2 vuotta vanhana sisäänajettuna (100000km) lähes puoleen hintaan alkuperäisestä. Samalla rahalla olisin saanut jonkin uuden 1.6 litraisen Tojon/Nissanin/jne.. mutta mitä järkeä siinä olisi ollut? Uudesta autosta sulaa arvosta parina ensimmäisenä vuonna niin paljon pois että annan mielummin jonkin muun kärsiä ne rahat. Tuollainen mukamas. premium luokan auto kun ei ole siitä 100000:sta moksiskaan. Omanikin oli vahauksen/sisätilapesun jäljiltä kuin uusi ja nahka tuoksui samalle kuin niissä paikallisen liikkeen uusissakin vaunuissa.

      
  • Näköjään Volvo todellakin herättää suuria tunteita. Volvoo on tosiaan ollut turva-asioissa joskus aiemmin hyvinkin innovatiivinen, vaan ei ole sitä enää. Sama lienee muussakin tekniikassa. V70 lienee käytännössä hyvinkin turvallinen auto olkoonkin että tuskin pärjäisi törmäystestissä parhaiden tahdissa. Todellinen turvallisuus on varmaankin hyvällä tasolla ja esimerkiksi hirvikolarissa parasta tasoa. Koneet ovat kuitenkin vanhanaikaisia verrattuna esimerkiksi VAG:n tai BMW:n dieseleihin. Bensakoneetkaan eivät loista, poikkeuksena 210 hv turbo lienee käyttöomainaisuuksiltaan hyvä. Menneellä viikolla koeajoin esimerkiksi Mondeoa, ja täytyipä todeta että onhan hyvä alusta ja ohjaus verrattuna omaan Volvooni. Matka-autona Volvo on mukava, mutta minään ajajan autona en sitä osaa pitää. Laatukaan ei ole parasta tasoa. Lopuksi, tulipa mieleen yksi Toyotan innovaatio: hybridi. Lienee merkittävä avaus tulevaisuuteen.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 19:51 Hezaurus kirjoitti

    Volvo ja Saab ovat edelleen turvallisuudessa kärkiryhmää kun puhutaan todellisista crash testeistä. Nimittäin niistä jotka saadaan kun käydään läpi vakuutusyhtiöiden tilastot tietyntyyppisestä kolarista hengissä selvinneistä automalleittain.



    Tästä olen ihan ehdottomasti samaa mieltä, vaikka en mikään Volvo-fani olekaan. EuroNCAP on erittäin suppea testi, joka mittaa vain kapeasti turvallisuutta. Volvo on panostanut tosissaan turvallisuuteen jo paljon aiemmin kuin muut automerkit, ja kyllä siinä todellisuudessa turvallisuus kohdallaan on. Peräänajoturvallisuudessa se on muita edellä, pärjää amerikkalaisten peräänajotestissä aina hyvin, toisin kuin moni muu eurooppalainen.

    Toisena esimerkkinä hirvikolari, jota Volvo on simuloinut ajamalla autoja päin jotain metrin korkeudessa roikkuvaa palkkia. Mitenkäs EuroNCAP sitä mittaa???

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 21:17 Rollingstone kirjoitti
    Koneet ovat kuitenkin vanhanaikaisia verrattuna esimerkiksi VAG:n tai BMW:n dieseleihin. Bensakoneetkaan eivät loista, poikkeuksena 210 hv turbo lienee käyttöomainaisuuksiltaan hyvä.

    VOLVO V70 D5 CO2 171 Yhdistetty 6.5 2400cm3 120kW 1628Kg
    BMW 525d Touring CO2 187 Yhdistetty 7.0 2490cm3 130kW 1750Kg

    Kerroppas missä se D5:n vanhanaikaisuus näkyy tuohon BMW diisseliin verrattuna?

    Alla ote Tuulilasin Volvo S80 D5 testistä:
    ------------------
    Diesel-Volvo kulkee vähällä. Ei tosin aivan niin pienellä kuin esimerkiksi aikoinaan Kestotestissämme ollut VW Passat. Tässä pitää toki muistaa se, että Passat oli lähes 300 kg kevyempi sekä 73 hv tehottomampi.

    Itse asiassa testiajossa kävi niin, että tasaisen kulutuksen arvot olivat nimenomaan pienillä nopeuksilla niin vähäiset, että aloin jo epäillä mittalaitteiden toimintaa. Vertailulenkin kulutus, 5,5 l/100 km, tuntui nimittäin kovin pieneltä. Vasta kun ynnäsin yhteen koko testin kulutukset ihan tankattujen litrojen perusteella, oli pakko uskoa, että vähällä tämä menee. Kokonaiskulutukseksi tuli 6,2 l/100 km. Tämä lukema sisältää myös suorituskykymittaukset, joissa ei siis säästellä polttonestettä.
    ------------------
    Ja sitten vähän sitä 'vanhanaikaista' tekniikkaa: Lähde: tuulilasi
    ------------------
    Kaikki moottorin varsinaiset valu-osat ovat kevytmetalliseosta. Lohkoon on valmistusvaiheessa istutettu kiinteästi valurautaiset sylinteriputket. Putkia ympäröivä valu on kokonaan irti ryhmän reunoista, minkä lisäksi sylinterien välit on leikattu ylhäältä auki. Jäähdytysneste kiertää siis täydellisesti kaikkien sylinterien yläosien ympärillä sekä jossain määrin myös väleissä. Näin lämpöjännitykset eivät välity sylinteristä toiseen.

    Lohko on kaksiosainen. Ylempi osa on lohko perinteisessä merkityksessä, kun taas sen alla on välipala, joka muodostaa yhtenäisen laakeripukin kampiakselin kuudelle runkolaakereille. Alimmaisena on öljypohja ja päällimmäisenä sylinterinkansi, jotka nekin ovat valukappaleina kokonaisuutta jäykistäviä osia.

    Suuritehoisen dieselmoottorin männät joutuvat ottamaan vastaan suuren lämpökuorman sekä suuret sivuvoimat. Näissä tyypillisesti 50 kW:n litratehoja lähentelevissä dieselmoottoreissa on mahdollisimman keskeisesti sijoitettu palotila, neljä venttiiliä/sylinteri sekä männän sisäpuolinen jäähdytys. Se on toteutettu ylimmän männänrenkaan sisäpuolella kiertävällä kanavalla, johon erillinen suutin ruiskuttaa voiteluöljyä sylinterin alareunasta.

    Samalla kanavan materiaali muodostaa ylimmän männänrenkaan uran, joka on paljon lujempi kuin suoraan männän metalliin työstetty ura. Männässähän työpaine vaikuttaa aivan suoraan ja raakana ylimpään männänrenkaaseen. Huippupaine tällaisessa moottorissa nousee noin 120 barin tasolle, mikä siis rasittaa ylintä uraa, nimenomaan sen alareunaa.

    Siis kaiken kaikkiaan mäntä- ja venttiilitekniikka ovat niitä asioita, joiden varassa nykyisten suuritehoisten dieselien toiminta on.

    Venttiilikoneisto toimii kahdella nokka-akselilla, jotka ovat yhteydessä toisiinsa hammaspyörillä. Etumaista nokkaa pyörittää perinteinen hammashihna. Tämän nokka-akselin toisessa päässä on yhteispaineruiskutusjärjestelmän pumppuyksikkö matala- ja korkeapainepumppuineen.

    Ruiskutusjärjestelmä on Boschin valmistama, mutta jo toisen sukupolven tuote. Ruiskutuspaine on nostettu 1 600 bariin.

    Koska venttiilit ovat pystyssä ja siten varsin lähellä toisiaan, niitä käytetään keinuvivuilla, joissa on rullaseuraajat sekä hydraulinen välysten poisto. Nokka-akselit ovat putkimaisia, ja tarvittavat osat kuten nokat, hammaspyörät ja laakerit on kiinnitetty puristamalla tämän putken päälle. Pakopuolen nokka-akseli käyttää puolestaan jarrutehostimen edellyttämää alipainepumppua.

    Imukanavisto on integroitu venttiilikoppaan, ja suoraan alaspäin kannen läpi suuntautuvat imukanavat on muotoiltu niin, että toinen kiertää nokka-akselin takaa ja toinen edestä. Näin ne suuntautuvat valmiiksi vinosti sylinteriin nähden ja aiheuttavat sylinteriin pyörteen jo täytösvaiheessa.

    Moottorissa ja sen apulaitteissa on paljon muutakin mielenkiintoista. Polttonestesuotimen yhteydessä on lämmityselementti, joka käynnistyy, kun suotimeen tulevan polttonesteen lämpötila laskee –3 °C:n alle. Säiliössä on puolestaan polttonestepumppu, joka toimii pääasiassa käynnistyksen aikana mutta tarvittaessa myös varsinaisen siirtopumpun apuna moottoria raskaasti kuormitettaessa.

    Moottorissa on nestejäähdytetty pakokaasujen kierrätysjärjestelmä. Öljynsuodin on nykytapaan tehty niin, että ainoastaan elementti vaihdetaan. Öljynsuotimen yhteydessä on lämmönvaihtojärjestelmä. Jopa moottorin tukityynyt ovat sähköisesti säädettyjä siten, että alhaisilla käyntinopeuksilla tyynyt ovat pehmeitä mutta kierrosten kasvaessa ne jäykistyvät. Eipähän moottori rytkytä joutokäynnillä!

    Sylinterilohkon, petilaakeriosan sekä männät valmistaa tunnettu saksalainen Kolbenschmidt-Pierburg. Tämä tehdas tekee Volvon uuden moottorisarjan lohkojen ja mäntien lisäksi mm. Porschen bokserien lohkot sekä Mersun A-sarjan dieselin lohkon.

    Volvon moottori tuntuu sekä tehokkaalta että vääntävältä. Kuitenkin jos sitä verrataan monien muiden valmistajien moottoreihin, siinä on varmasti vielä runsaasti kehitysvaraa. Esimerkiksi Volkkarin nelosdieselin painetaso nostaisi Volvon moottorin momenttia viitisenkymmentä newtonmetriä. Toinen asia on, kestääkö mikään vaihteisto tätä ja onko ainakaan toistaiseksi tarvetta lisävääntöön ja mahdollisesti lisätehoon – jo nyt teho suhteessa iskutilavuuteen on samalla tasolla kuin VW:n TDI Powerdieselissä.
    ------------------

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 21:17 Rollingstone kirjoitti
    Koneet ovat kuitenkin vanhanaikaisia verrattuna esimerkiksi VAG:n tai BMW:n dieseleihin... tulipa mieleen yksi Toyotan innovaatio: hybridi. Lienee merkittävä avaus tulevaisuuteen.


    Tietääkseeni Volvon diesel pohjautuu nimenomaan VAG:n dieseliin, sitä on siitä edelleen kehitetty.

    Hybridi ei ole Toyotan innovaatio alunperin. Niitä on kehitelty jo paljon pidempään eri puolilla maailmaa. Tuoreessa Tekniikka&Talous-lehdessä Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn epäilee sitä, että myös hybridi jää taloudellisesti kannattamattomaksi, koska kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan siitä riittävästi. Tällä hetkellä yksikään hybridiauto ei tuota voittoa, ei edes Toyotan Prius. Jää nähtäväksi, onko Ghosn oikeassa vai ei.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 21:17 Rollingstone kirjoitti
    Koneet ovat kuitenkin vanhanaikaisia verrattuna esimerkiksi VAG:n tai BMW:n dieseleihin. Bensakoneetkaan eivät loista, poikkeuksena 210 hv turbo lienee käyttöomainaisuuksiltaan hyvä.

    Huom: Lähteenä tässä niinkuin ylemmässäkin käytetty AKE:n tietopalvelua [www.ake.fi]

    Vapaastihengittävät:
    BMW 525i CO2 228 Yhdistetty 9.4 2490cm3 141kW 1565Kg
    VOLVO S80 2.4 CO2 214 Yhdistetty 9.0 2430cm3 125kW 1541Kg

    Mitenkäs näissä vapareissa näkyy tuo BMW:n koneiden edistyksellisyys?

    BMW:ltähän ei (vielä) löydy turbokoneita, mutta jos vertailtaisiin kokoluokkaa alemman tehomyllyjä:

    BMW 330iA CO2 230 Yhdistetty 9.6 2970cm3 170kW 1540Kg
    VOLVO S60 T5 CO2 220 Yhdistetty 9.3 2400cm3 191kW 1551Kg

    T5:stahan on olemassa vielä R malli jossa tehot ovat 220kW ja neliveto vakiona. Jätetään se nyt 'erikoisuutena' kuitenkin pois.

    Taaskin täytyy ihmetellä tuota volvon vanhanaikaisuutta tuossa konepuolella? Miten ihmeessä noin vanhoista vehkeistä saadaan samat tehot ja päästö + kulutuslukemat kuin BMW:n uusimmista ja hienoimmista laitoksista?

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 18:16 jalkkis kirjoitti
    JackBauerin mukaan kaikki ihmiset, jotka eivät aja Toyotalla, siis yhdellä maailman tylsimmistä/harmaimmista automerkeistä - ovat tyhmiä, kun eivät aja tojotalla. No, tämä mielipide voi olla sellaisen keskimääräisen lippalakki+tuulipuku+kumpparit -kaverin, joka on justjust saanut rahat kasaan tojotan ostoon. Ja heti, kun näköpiirin tulee joku, jolla on ollut mahdollisuus (rahaa, työsuhdeauto tms) ostaa joku muu auto kuin tojota (siis vaikka Volvo), saa haukut, kun alla ei olekaan punainen korolla, joka on tämän tuulipukukaverin mielestä ainoa mahdollinen auto. Jösses. Onneksi kaikki suomalaiset eivät ole näin ahdasmielisiä.


    Puhut asiaa.

    Niin on se vaan kumma, jos joku sattuu ostamaan kalliimman auton kuin itsellä on. Onko se sitten jotenkin itseltä pois, jos joku ostaa kalliin auton ? Vähän siltä välillä tuntuu ainakin näitä mielipiteitä lukiessa. Ihan niinkuin olisin joskus kuullut ihmisten puhuman kateudesta...

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 00:07 AkiK kirjoitti
    Tietääkseeni Volvon diesel pohjautuu nimenomaan VAG:n dieseliin, sitä on siitä edelleen kehitetty.

    Ei pohjaudu. D5 on Volvon oma kehitelmä, tehty bensiinikoneiden pohjalle. Ennen D5:ttä Volvoissa käytettiin VAG:n dieseleitä.

      

  • JackBauer:Itse en kyllä avesta volvoon vaihtaisi enkä ymmärrä miksi pitäisi, en edes, vaikka rahan merkitys jätettäisiin pois. En kehtaisi volvon kyydissä istua.

    Moni muu kuitenkin on Volvon valinnut ja on siihen tyytyväinen, ei niitä muuten myytäisi.
    JackBauer:Ihmiset ajattelisi, että oliskohan tuonkin kannattanut ostaa puolet halvempi auto, missä saa samat systeemit ja vähän enemmänkin. Jos rahaa ei tarvii ajatella ni ostais sitten jonkun auton missä ois jotain mitä corollassa ei ole. (ei voi jättää rahan merkitystä pois) Rahan merkitys on joillekin oleellinen, vaikka rahaa olisikin riittävästi. Fiksu keksii rahalleen parempia menoreikiä kuin tripla hintasen auton corollaan verrattuna, Ja koska en ole tyhmä, että laittaisin mielestäni noin samantasoiseen autoon 5 numeroisen verran enemmän rahaa, niin ostaisin aven perään liikuteltavan kesämökin, (lue:vaunun) paikallaan olevan kesämökin kaveriksi.

    Mitä väliä sillä on mitä ihmiset ajattelee, suurinta osaa ihmisistä et näe toista kertaa koskaan ja vaikka näkisitkin et varmasti tutustu heihin.
    Rahan merkitystä korostat niin paljon että ainakin sinulle sen merkitys on suuri, jos Volvon haluaa, on siitä maksettava hinta joka Volvosta pitää maksaa, muuten ajopeli on joku muu merkki, tämä asia nyt vaan on niin, henkilön tyhmyys tai viisaus ei asiaa muuta.

    Corolla ja V70:sen vertaaminen ei ole kovinkaan älykästä, joku voisi väittää sen olevan t***ää.

    JackBauer:Ja koska en ole tyhmä, että laittaisin mielestäni noin samantasoiseen autoon 5 numeroisen verran enemmän rahaa, niin ostaisin aven perään liikuteltavan kesämökin, (lue:vaunun) paikallaan olevan kesämökin kaveriksi.

    Mutta kun nuo jo on hankittu niin miksi Volvoon ei saisi laittaa vähän enemmän rahaa kiinni, onko se jotenkin sinulta pois ? eikö se ole jokaisen oma asia.
    JackBauer:Kuinka moni volvo mahtaa olla näitä firmojen autoja, leasing, autoetu, velaksi ostattuja (jostain kumman syystä joidenkin täytyy rahamääristään huolimatta ostaa volvo tai esim. mersu yms..)

    Firman auto maksaa käyttäjälle vähintään verotusarvon, aina, tähän ei ole mitään poikkeusta. Työsuhdeauto ei todellakaan ole ilmainen, se on osa palkkaa jonka voi ottaa autona tai rahana, valinta on oma.
    JackBauer:Ei kannata lyödä vetoa, moni ottaa ennemmin aven ja asuntovaunun kuin v70:nen.

    Voisin lyödä vetoa että ave ja lasikuitukoppi jäisi liikkeen pihaan aika monelta.

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 00:07 AkiK kirjoitti



    Tietääkseeni Volvon diesel pohjautuu nimenomaan VAG:n dieseliin, sitä on siitä edelleen kehitetty.

    Hybridi ei ole Toyotan innovaatio alunperin. Niitä on kehitelty jo paljon pidempään eri puolilla maailmaa. Tuoreessa Tekniikka&Talous-lehdessä Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn epäilee sitä, että myös hybridi jää taloudellisesti kannattamattomaksi, koska kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan siitä riittävästi. Tällä hetkellä yksikään hybridiauto ei tuota voittoa, ei edes Toyotan Prius. Jää nähtäväksi, onko Ghosn oikeassa vai ei.


    Koska innovaatio tarkoittaa kaupallisesti hyödynnettyä keksintöä voidaan hybridiä pitää nimenomaan Toyotan innovaationa. Onhan noita kehitelty muuallakin ja varmaan Nissaninkin kaveri olisi eri mieltä jos heillä olisi johtoasema tuolla alueella. Enkä ole Toyota-fani, pois se minusta. Joka tapauksessa maailma muuttuu siten että isot bensakoneet jäävät pian historiaan ja tässä on Volvon heikkous tällä hetkellä.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 23:48 Hezaurus kirjoitti


    VOLVO V70 D5 CO2 171 Yhdistetty 6.5 2400cm3 120kW 1628Kg
    BMW 525d Touring CO2 187 Yhdistetty 7.0 2490cm3 130kW 1750Kg

    Kerroppas missä se D5:n vanhanaikaisuus näkyy tuohon BMW diisseliin verrattuna?

    Olisko se sitten se aika oleellinen 60 Nm ero väännössä.

    Meillä on se ero että sinä olet rakastunut Volvoosi, minä en. Sillä kuljettaa perheen mukavasti joskin kalliisti paikasta toiseen. Mielestäni se ei edusta etenkään V70 osalta mitenkään automaailman huippua. Se on siis kulkupelinä ok, mutta ei siitä mitään erityisen hienoa ole.

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 10:49 Rollingstone kirjoitti

    Koska innovaatio tarkoittaa kaupallisesti hyödynnettyä keksintöä voidaan hybridiä pitää nimenomaan Toyotan innovaationa. Onhan noita kehitelty muuallakin ja varmaan Nissaninkin kaveri olisi eri mieltä jos heillä olisi johtoasema tuolla alueella. Enkä ole Toyota-fani, pois se minusta. Joka tapauksessa maailma muuttuu siten että isot bensakoneet jäävät pian historiaan ja tässä on Volvon heikkous tällä hetkellä.


    Niinhän se innovaatio yleensä määritellään. Itse pidän hybridiä hyvänä asiana sinänsä, mutta kapeasti ottaen se ei siis vielä ole (ainakaan kovin hyvä) innovaatio, koska se on kaupallisesti tappiollinen, myös Toyotalle. Nissan on panostanut merkittäviä summia hybrideihin, joten kyllä Ghosnilla lienee syytä olla huolissaan asiasta. Kaiken kaikkiaan, hybridi on erittäin kallis ja monimutkainen osa tai näennäisratkaisu ongelmaan, jota se ei kuitenkaan kokonaan pysty poistamaan. Eli liikenteen päästöihin.

    Olen kuitenkin samaa mieltä Volvon ongelmasta sinänsä. Ja kuten sanoin, en ole mikään suuren suuri Volvo-fani.

    Huomattavasti yksinkertaisemmilla ratkaisuilla kuin hybridi päästään vastaaviin, jopa parempiin tuloksiin. Aloittaa voi vaikka nopeusrajoituksista, jos Saksassa ei saisi ajaa kuin satasta niin autotkin olisivat aika erinäköisiä... Sähköautotkin tekevät tuloaan, akkuteknologia on alkanut kehittyä ja kun niihin saadaan toimintasädettä riittävästi, ne ovat puolta halvempia valmistaa ja selvästi järkevämpi ratkaisu ongelmaan kuin hybridit.


    BMW ja MB ovat ilmoittaneet hybridistä, että eivät oikein innostu. Ne pitävät sitä väliaikaisratkaisuna, vastaavaan päästään niiden mukaan myös kehittämällä perinteistä moottoria. Pidempiaikaisena ratkaisuna ne pitävät polttokennovehkeitä, joita mm. BMW jo ahkerasti testaa. Vetyä voi jo tankatakin Münchenin lentoasemalla.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 17:06 Hezaurus kirjoitti



    Teknisestä jälkeenjäämisestä vielä senverran että käy katsomassa montako keksintöä Volvo on automaailmaan tuonut. Katso myös montako Toyota on tuonut. Vihje: ei yhtään.


    Täytyy sanoa että nimimerkki Hezaurus on tainnut viime aikoina lukea pääasiassa Volvon asiakaslehteä eikä muita julkaisuja kun väittää että Toyota ei ole keksinyt mitään. Toyota ja Mercedes-Benz ovat ylivoimaisia kun puhutaan uusista keksinnöistä. Toyota valittiinkin viime vuonna maailman innovatiivisimmaksi autonvalmistajaksi (Financial Times). Ajan Toyotalla juuri siitä syystä että haluan "tukea" yritystä joka tuo uutta tekniikkaa markkinoille. Voin helposti mainita paljon tekniikkaa jonka Toyota on tuonut ensimmäisenä myyntin.
    Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen 5 venttiiliä per sylinteri moottori (Toyota Corolla Coupé GT vuonna 1991)
    Maailman ensimmäinen sähköinen ohjaustehostin (Toyota Prius)
    Maailman ensimmäinen sivuturvaverholla varustettu auto (Toyota Progres)
    Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen muuttuvavälityksinen ohjaus (Toyota LandCruiser Signum)
    Maailman ensimmäinen täysin sähköinen luistonestojärjestelmä (Toyota Prius)
    Maailman ensimmäiset täysin sähköisesti ohjatut (sähköhydrauliset) jarrut (Toyota Estima Hybrid)
    Maailman ensimmäinen sähköinen neliveto (Toyota Estima Hybrid)
    Maailman ensimmäinen aktiivinen (tutkaohjattu) vakionopeudensäädin (Toyota Celsior)
    Maailman ensimmäinen tutkaohjattu Pre-Crash Safety-järjestelmä joka kiristää turvavyöt ennen onnettomuutta ja tekee tarvittaessa ennakoivan hätäjarrutuksen (Toyota Harrier)
    Maailman ensimmäinen itse itsensä pysäköivä auto (Toyota Prius)
    Maailman ensimmäinen automaattivaihteisto joka keskustelee navigoinnin kanssa ja osaa siten tehdä moottorijarrutuksen ennen tiukkaa mutkaa (Toyota Progres)
    Maailman ensimmäinen ohjaukseen vaikuttava ajonvakautusjärjestelmä (Toyota Prius)
    Joku mainitsi muutamia näistä TM Postilaatikossa (TM 20/04)
    Sitten muutamia tärkeitä juttuja joissa Toyota on ollut ensimmäisten joukossa:
    Ajonvakautus toisena maailmassa Mercedeksen jälkeen (Toyota Crown)
    Kaistavahti toisena maailmassa Nissanin jälkeen (Toyota Crown)
    Täysautomaattinen ilmastointi vuonna 1972 (ainakin ennen Volvoa)
    Lukkiutumattomat jarrut vuonna 1971 (olisko tullut Volvoon vuonna 198?)

      
  • Eipä ole olmikaan puolestaan lukenut muuta kuin Toyotan mainoslehtisiä. Kuinka monella noista mainituista "innovaatioista" on todellista merkitystä? Tässä muuten linkki mielenkiintoiselle sivulle:
    http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit