Mihin Saab menossa??

17 kommenttia

Uusimmassa TM:ssa oli uuden Saab Sport Combin (9-3 farmari)
esittely. Varmaan ihan hyvä peli, mutta lukiessani auton teknisiä
tietoja jäi mietityttämään onko Saabilta kadonnut
moottoriosaaminen?

Perusteluja/kysymyksiä:

- Uudessa 2.8 litran V6 turbossa on 250hv ja 350 Nm vääntöä
(Vanhassa 2.3 nelos turbossa on esim. 9-5 Aerossa 250hv ja 350Nm)

- Uusi 9-3 farmari kuluttaa tuolla moottorilla 10.2 (EU keski)
(Vähintään samankokoinen/painoinen 9-5 Aero menee tuolla em.
moottorilla 8.8 litralla (EU keski)).

Eli mielestäni on perusteltua kysyä MIKSI on siirrytty suurempaan ja
bensaa reilusti enemmän vievään koneeseen ilman että siitä on saatu
MITÄÄN suorituskykyetua (9-3 Aero Sport combi 0-100 6.9sec ja huiput
245, 9-5 Aero samat arvot tuolla 2.3T moottorilla!!) ???
:no_mouth:

  
  • Asiaa pitäisi kysyä GM:ltä, joka kaikin keinoin yrittää tuhota Saabin. Jostain syystä Saabin oma hyvä moottoriosaaminen on haluttu unohtaa ja laittaa nokalle konsernin Holden-pohjainen aussikone.

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 17:07 jalkkis kirjoitti
    Asiaa pitäisi kysyä GM:ltä, joka kaikin keinoin yrittää tuhota Saabin. Jostain syystä Saabin oma hyvä moottoriosaaminen on haluttu unohtaa ja laittaa nokalle konsernin Holden-pohjainen aussikone.


    Off topic: myös uuden Alfa 159:n bensakoneet ovat Holden-pohjaisia, toki männät ja sylinterikannet on vaihdettu Alfan kehittämiin.

    Vastaavasti olisi myös Saabin pitänyt kehittää GM-moottoreita Saabmaisiksi. Eihän sillä ole väliä kuka on sylinterilohkon kehittänyt, se ei ratkaise moottorin "sielukkuutta".

      
  • Lainaus:
    30.06.2005 klo 20:01 MatLog kirjoitti
    ...Vastaavasti olisi myös Saabin pitänyt kehittää GM-moottoreita Saabmaisiksi. Eihän sillä ole väliä kuka on sylinterilohkon kehittänyt, se ei ratkaise moottorin "sielukkuutta".


    Onhan Saabin porukka tuota Holdenin V6:sta muokannut mutta silti se on Holden-pohjainen eikä Saab-pohjainen. Olisikohan moottorivalintaan syynä se, että kenties Ameriikan maalla V6-kone kiinnostavampi kone kuin yhtä tehokas rivinelonen?

    9-3 farkku muuten näyttää ihan asialliselta laitteelta.

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 09:31 jalkkis kirjoitti
    [9-3 farkku muuten näyttää ihan asialliselta laitteelta.


    Päästinpäs kiistelemään makuasioista!

    Saabin julkaisemissa kuvissa farmari näyttääkin todella hyvältä. Kuitenkin auton katto on muotoiltu omituisen korkeaksi, tulee mieleeni joku 80-luvun Subaru. Edestä tämän huomaa paremmin.

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 09:31 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    30.06.2005 klo 20:01 MatLog kirjoitti
    ...Vastaavasti olisi myös Saabin pitänyt kehittää GM-moottoreita Saabmaisiksi. Eihän sillä ole väliä kuka on sylinterilohkon kehittänyt, se ei ratkaise moottorin "sielukkuutta".


    Onhan Saabin porukka tuota Holdenin V6:sta muokannut mutta silti se on Holden-pohjainen eikä Saab-pohjainen. Olisikohan moottorivalintaan syynä se, että kenties Ameriikan maalla V6-kone kiinnostavampi kone kuin yhtä tehokas rivinelonen?

    9-3 farkku muuten näyttää ihan asialliselta laitteelta.



    ihan mielenkiinnosta mitäköhän kaikkea saabi on siihen muokannut?

      
  • Tuosta moottorista vielä sellainen kysymys, että mikä heidän teknologiassa on niin ihmeellistä, ettei GM pysty samaan? Monet kai tietävät Saabin ongelmasta, jossa uudehkotkin turbokoneet laukeavat.

      
  • Varmasti jos tarkoitus on menestyä jenkeissä tuolla mallilla, niin kuutoskonetta sinne vaaditaan, ei nelosta. Ihan sama onko tehoa yhtä paljon vai ei, tyhmät jenkit eivät ymmärrä muun kuin kuutiotilavuuden päälle,

    Olisivat saaneet tehdä saman kuin Opel Astrassa ja Vectrassa, eli farkkuun venyttää akseliväliä, koska takatilat ovat 9-3:n heikko kohta, polvet kiinni etuselkänojissa mennään jos on vähänkään kookkaammat matkustajat kyydissä. Ja toisaalta, kun malli kerkesi ola markkinoilla jo noin 2,5 vuotta, niin olisivat voineet saman tien tehdä keulaan pienen face-liftin, nyt se alkaa näyttää jo uudesta lähtien hieman kuluneelta.

      
  • Kävin tänään Saab-myymälässä kyselemässä Saab 9-5 farmaria.

    He sanoivat, että siinä on tulossa mallinvaihto.

    Kuulema vielä pari viikkoa tehdään nykyistä mallia elokuussa sitten alkaa valmistelut uuden mallin tuotantoon.

    Yhtään kuvaa tai muita tietoja heillä ei ollut näyttää.

    Onko joku teistä nähnyt kuvia tai kuullut, millaisia muutoksia on tulossa?

    Antoivat kyllä väriesitteen tulossa olevasta pienemmästä 9-3 SportCombista ja hinnaston. Kauppaa jo tekevät, ensimmäiset autot tulevat nähtäville syyskuussa 2005.

    T. Lare

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 17:33 AnneliHi kirjoitti
    Kävin tänään Saab-myymälässä kyselemässä Saab 9-5 farmaria.

    He sanoivat, että siinä on tulossa mallinvaihto.

    Kuulema vielä pari viikkoa tehdään nykyistä mallia elokuussa sitten alkaa valmistelut uuden mallin tuotantoon.

    Yhtään kuvaa tai muita tietoja heillä ei ollut näyttää.

    Onko joku teistä nähnyt kuvia tai kuullut, millaisia muutoksia on tulossa?

    Antoivat kyllä väriesitteen tulossa olevasta pienemmästä 9-3 SportCombista ja hinnaston. Kauppaa jo tekevät, ensimmäiset autot tulevat nähtäville syyskuussa 2005.

    T. Lare


    Tästä oli juttua jo kevättalvella: 9-5 saa vielä yhden faceliftin , ennen kuin kokonaan uusi 9-5 tulee markkinoille (joka tehdään Rüsselsheimissa Opelin tehtailla).
    Tässä eräs kuva faceliftatusta versiosta - en tiedä, onko lopullinen muoto: http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com/media/il/news/2005/0613/saab.500.jpg

      
  • Tuo MatLogin linkin takaa avautuva kuva on muokattu kuva.

    Faceliftistä tulee muuten ihan jees. Vai mitä JL...

    [vok muokkasi tätä viestiä 01.07.2005 klo 22:26]
      
  • Tämän linkin takaa löytyy kuvaa uudesta 9-5:sta. Ovatko sitten aitoja vai photoshopattuja?

    http://www.auto-motor-und-sport.de/d/86661

    Jokohan tuohon saavat ne GM:n tehokkaammat diesel-moottorit. Joka tapauksessa Saabin mallisto tällä hetkellä on auttamattoman vanhentunut. 9-5:kin on kuitenkin peräisin jo vuodelta 1997.

      
  • Lainaus:
    06.07.2005 klo 22:28 Kilgore Trout kirjoitti


    Jokohan tuohon saavat ne GM:n tehokkaammat diesel-moottorit. Joka tapauksessa Saabin mallisto tällä hetkellä on auttamattoman vanhentunut. 9-5:kin on kuitenkin peräisin jo vuodelta 1997.


    mitkä GMn tehokkaaammat dieselit?

    [GTAm muokkasi tätä viestiä 07.07.2005 klo 11:30]
      
  • Lainaus:
    06.07.2005 klo 22:28 Kilgore Trout kirjoitti
    Tämän linkin takaa löytyy kuvaa uudesta 9-5:sta. Ovatko sitten aitoja vai photoshopattuja?

    http://www.auto-motor-und-sport.de/d/86661

    Jokohan tuohon saavat ne GM:n tehokkaammat diesel-moottorit. Joka tapauksessa Saabin mallisto tällä hetkellä on auttamattoman vanhentunut. 9-5:kin on kuitenkin peräisin jo vuodelta 1997.

    Täytyy sanoa, että on harvinaisen erikoinen tuo keulamuotoilu verrattuna noihin kyljen vanhoihin linjoihin :open_mouth: Oikein vielä eriskummallisen näköinen, muuta en voi sanoa. Jotain vaikutusta voi olla tietenkin kuvan valotuksellakin, tumma alue asettuu nimittäin juuri uuden pyörämuotoisen keulan kohdille, mutta tuskin sekään saa yksin suurta muutosta aikaa.

    Maltillisempi, muutamaa vuotta aikaisemmin tehty face lift olisi saattanut olla parempi vaihtoehto :frowning:

      
  • Eihän nuo uudet 1,9-litraiset sen tehokkaampia ole, heikompi 120-heppainen, ja tehokkaampihan häviää aiemmin tarjolla olleelle kuutosdieselille tehossa, mutta uudenaikaisempia ne kyllä on. Toki onhan noista moottoreista tehokkaampiakin versioita mm. Alfassa, mutta tokkopa niitä ruvetaan 9-5:n keulalle laittamaan. Nuo 120- ja 150-heppaiset kyllä kai tulee.

      
  • en ole ihan varma edes kuuluuko tuo 200hvn 5 pyttyinen tuohon GM diiliin?, mutta siinä on ainakin ongelmana että se ei mahdu nykyisiin GM autoihin joten se on käytössä vain uudessa Alfan 159sissa ja Fiat Cromassa.
    GMlla olisi tarvetta uudelle V6 dieselille. Alfalle sellainen on ehkä tulossa ensi vuonna.

      
  • No nyt voi jo laitttaa tän linkin:

    http://www.trollhattansaab.net/

      
  • Vastaus yo. kysymykseen = Hautaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit