Tuoreeen TM:n talviautotestin todellinen yllättäjä on Uusi BMW 116. Miten saksalainen merkki voi sijoittua näin kauas kärjestä, 19 mukana olleesta BMW on sijalla 15 ? Vielä lohduttomammalta tilanne näyttää kun tutkii merkkejä jotka ovat Bemarin kanssa heikommassa puoliskossa, sijoille 12-19 sijoittuu mm. 2 korealaista merkkiä (Kia ja Daewoo), Fiat Panda ja Smart Fourfour. Eikö BMW suorita testausta talviolosuhteissa lainkaan ? Miksi BMW:stä puuttuu sellaisia turvallisuusvarusteita kuin ESP, sehän on lähes itsestäänselvyys jo 31.000 euron hintaluokassa, jota BMW tässä testissä edusti ? No eihän ESP ole vakiona kuin Renussa, joten suotakoot pienet provoilut.
No mitäköhän tohon provoon nyt sanois... Muuta kun, että et tainnut lukea sanaakaan kyseisestä testistä. Jokaisessa BMW:ssä on ESP vakiona, kuten monissa muissakin autoissa. Kaikissa Relluissa toisin ei taida olla ESP:tä vakiona..?
BMW oli ainut auto, jossa käytettiin nopeaan ajoon tarkoitettuja kitkoja. Renkaat ei siis ole lainkaan tarkoitettu pohjolan oloihin, eli oikeesti liukkaalle, jolloin se ei myöskään ollut millään lailla vertailukelpoinen muiden autojen kanssa. Ihmettelen, miksi TM ei ajanut BMW:llä koko testiä RSi Nokialaisilla? Nythän BMW:n testaamisesta ei kukaan hyötynyt millään lailla, eikä kukaan oppinut siitä muuta, kuin että kannattaa varustaa auto kunnon talvirenkailla talvella. Muistaakseni Ruotsissa vastaavanlaisen testin voitti juuri 116.
Lämmityslaitteethan oli ykkösessä testin valioluokkaa, millä luulisi olevan suuri painoarvo talvitestissä, mutta nythän testin voitti auto, jossa joutuu karvapipo silmillä ja tumput käsissä taittaa pakkaskelit.
Koska RSi ei ole Run-Flat -rengas, mitä tehdas suosittaa/edellyttää ko. automalliin. Eli kun tehtaalta tulee "lupa" muidenlaisten renkaiden käyttöön, niin eiköhän tuo asia ole pois päiväjärjestyksestä. Testissähän muistaakseni sanottiin, että RSi:llä auton ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti.
Kun en ole ehtinyt kunnolla lukemaan lehteä. Perjantaina ehdin lukemaan sen paremmin. Niin miten takaveto autot pärjäsivät siinä testissä?
Vaimoni sai juuri vuodenalusta hienon uuden BMW 116 i:n käyttöönsä.
Onneksi myyjäliikkeen (laakkonen Herttoniemen) myyjä EI MYYNNYT
niitä Run-juttuja vaan tiukasti laitettiin auton alle Nokia RSi:t.
Auto toimii sohjossa ja liukkaalla hienosti. Ja sitten voin vaan sanoa
että taaskaan ei talvitesteissä auton laatua testannut kukaan.
On suorastaan hienoa lähteä 1-sarjalaisella pihasta pakkasella kun
lukot toimii, ikkunat toimii. Huurteenpoisto uudessa ilmastointiautomatiikassa toimii jne. Naapurin C4:n ovet ei aukee ja
kun aukee niin ei mene kiinni.
Voitte olla varmoja että perheemme toinen auto ( Nykyinen A4 )vaihtuu uuteen 300-sarjaan.
Tuotahan se BMW:n maahantuoja koitti eli nyt voi myyjätkin sanoa, että meillä oli kitkat alla, siksi olimme paskoja. Kieroa peliä ja pirun hyvin onnistunutta kun eivät halunneet tunnustaa tappiota esim Skodalle, Seatille, Fordille, VW:lle jne niin tuolla tavoin ei tarvinnut oikeasti osallistua edes koko testiin ja hyvä syykin mitä sitten käyttää myyntitilanteessa. BMW on paska talviauto ja sillä hyvä! 1-sarjalainen on kyllä pirun ruma ja muovinen muutenkin, joten aika vaikea on uskoa, että tuota kukaan järki-ihminen ostaa etenkin kun takaovista ei iso mies mahdu edes sisälle. Naisten kauppakassiksi tuo onkin suunniteltu.
Voitte olla varmoja että perheemme toinen auto ( Nykyinen A4 )vaihtuu uuteen 300-sarjaan.
Etkö ole ollut tyytyväinen Audiin? Koeaja bemari ennen kuin ostat. Monet esimerkiksi ostavat mersuja koeajaamatta, minun mielestäni se ei ole järin viisasta.
Huh huh, mitä tekstiä. Mitä jos kävisit ensin ala-asteen loppuun ja olisit siihen asti kertomatta noita hienosti viilattuja juttujasi täällä.
--> Tuomakselle,
Sain kutsun (varmaan muutkin A 4 ja vastaavat autoilijat) BMW 300-sarjan VIP-tilaisuuteen. Kävin katsomassa autoa vaimon kanssa. Kuume iski välittömästi.
Koeajo on varattu, nyt mitataan Diilerin lupaukset, tuleeko soitto
ajoon. Varma asia on se että seuraava perheemme auto on juuri tämä tuote.
Valitettavasti nykyinen A4 tD on ollut valtava pettymys. Liikaa pikkuvikoja, sen takia ei otettu A3:sta tiseksi autoksi.
Valitettavasti nykyinen A4 tD on ollut valtava pettymys. Liikaa pikkuvikoja, sen takia ei otettu A3:sta tiseksi autoksi.
Ainakin tämä 2001 lähtien valmistettu oli alle kolmi vuotiaista malleista kolmanneksi luotettavin TUV:in mukaan. Meidän Audissamme ei ole pahemmin ollut vikoja. Kyllä Audi on käsittääkseni ollut bemua edellä luotettavuustilastoissa.
Vip-kutsu tuli mutta en käynyt katsomassa, olen enemmän kiinnostunut koeajosta.
Näyttää BMW:n uudessa kolmossarjassakin olevan kaikissa malleissa Run Flat-renkaat. Tällä tavalla tavaratila saadaan "suuremmaksi", koska siellä ei ole vararengasta - eikä edes paikkaa sille.
Jos autoon valitsee siis esim. talvirenkaiksi normaalit "Stop Flat" renkaat, niin on vain toivottava, ettei aja rengastaan naulaan tms. Minkälainen lie esim. Saksan lainsäädäntö - vaaditaanko autoon vararengas tai paikkaustarpeet, jos ei alla ole Run Flat -renkaita?
Jotenkin Bemarin maahantuojan toiminta vaikuttaa omituiselta. Se, ettei TM ole käyttötestannut ainoatakaan bemaria koko historian aikana herättää kysymyksiä. Joukossa on Alfoja, Chryslereitä ym harvinaisia tapauksia, muttei yhtään niinkin suurta mielenkiintoa herättävää autoa kuin BMW. Vähäisellä myynnillä on aivan turhaa asiaa perustella. Sen ymmärtää helposti, kun katsoo testattujen autojen listaa.
Nyt lisää kysymyksiä herättää tämä rengasjuttu. Pitääkin viikonloppuna katsoa, mitkä renkaat oli Teknikens Världin testissä, jossa ajettavuutta kehuttiin kovasti.
Voihan olla, että rengasasiassa oli kyseessä vain jonkun joustamattoman teoreetikon päätös pitää kiinni pilkuntarkasti ohjekirjan maininnoista. Yritysmaailmassa valitettavasti joskus merkittävissäkin asemissa on henkilöitä, joiden ammattitaito ei ole esimerkillistä.
Monien autojen papereissa lukee melko tarkasti, millaisia renkaita siihen suositellaan. Joskus on rengas määrätty jopa merkin ja mallin tarkkuudella, mikä on aivan tyhmää, koska uutta rengaskertaa ostettaessa ei tällaisia enää ole saatavilla. Myöskään nopeusluokkia ei tehtaiden mielestä pitäisi muutella, vaikka täällä se saattaisi olla aivan perusteltua.
Minunkaan autoni käsikirjassa ei suositella asennettavaksi muita kuin alkuperäisiä lisävarusteita, koska muut saattavat aiheuttaa vaaraa tai vahinkoa. Kuitenkin lohkolämmitintä, vetokoukkua, kattotelinettä, lisävaloa ym. myydään tarvikkeena jopa merkkiliikkeessä. Tuskimpa vain on esim. Hellan lisäkaukovaloja hyväksytetty tehtaalla. Virallista mielipidettä ahtaasti tulkiten ei siis saisi asentaa Defan lämmitintä, Kovilin koukkua, Thulen kattotelinettä tai Hellan valoja autooni. Kaikki siellä kuitenkin on, valoja lukuunottamatta kaikki merkkiliikkeen myymänä.
Pitää paikkansa, Vaimolle BMW-myyjä työnsi jonkun paikka-ainepullon mukaan kaiken varalta. Vaikuttaa näin käyttäjän
kannalta aika helpolta ratkaisulta? Mutta todellisuudessa
asiaa en tunne. Enkä ole kuullut onko niitä asioita testattu
missään.
Onhan ilmiselvää, että tehdas haluaa autoihinsa asennettavan vain omia lisävarusteitaan. Eiköhän takuun säilymisen suhteen ole käytännössä kuitenkin enemmän kyse siitä, kuka asentaa kuin mitä asennetaan. Jos merkkiliike asentaa itse myymiään lisävarusteita, on niitä pidettävä kyseiseen autoon sopivina, sanokoon käsikirja mitä tahansa.
Siis BMW 1 ja 3-sarja on varmaan ihan hyviä ajettavia ja laadukkaita autoja mutta hinta kokoonsa nähden ja siihen että noissa autossa käytetään "vanhahtavaa" takavetotekniikkaa on älytön/ylihinnoiteltu roimasti. Noi autot on ok rikkaalle tai varakkaalle nuorelle parille tai yksineläjälle. Lapsiperheelläkin tuollaiset autot menettelevät kun lapset ovat vielä pieniä ja eivät harrasta mitään erityistä esim jääkiekkoa. Totuus on kuitenkin se että kun kyydissä on neljä noin 170-180cm ihmistä ja tavarat niin takatilat on tosi onnettomat samoin pääntila takana. Monessa kilpailijassa on paljon paremmat takatilat ja esim 3-sarjaa pienemissä autoissa kuten Focus ja Golf on paremmat tilat. Sitäpaitsi 1-sarjan ja 3-sarjan kontitkaan ei ole mitenkään järin tilavat.
Ala-aste on onneksi käyty ennen sinun syntymääsi eli 60-luvulla, joten se siitä. Osakkeisiin ei kannata rakastua, eikä autoon, mutta naiseen kannattaa.
Etuveto-takaveto-neliveto-väittelyä täällä ei olekaan muutamaan päivään käyty...
Etuveto-takaveto-neliveto-väittelyä täällä ei olekaan muutamaan päivään käyty...
Juu se voitaisiin kyllä unohtaa, siitä on keskusteltu ihan tarpeeksi.
Taas tänään tuli ajettua Bemulla ja on se edelleen surkea talviauto vaikka on espit huippuunsa viilattuja jne. Bemu on auto jossa rahalle ei saa vastinetta, toista se on tähtimerkin kanssa. Ei tartte kylillä selitellä ja kukaan ei sano, että mitä yhteistä on kortsussa ja bemarissa.
lumipyryssä ja liukkailla huvikseni ajelemassa. Auto kulkee liukkailla upeasti ja dieselillä ajelu on lähes ilmaista.
Murrrr-murrrr.
Valtava ero entisen V70:een jolla karttoi huonoja kelejä.
Keltainen vain vilkahtelee kun ajovakauden hallinta pitää autoa suorassa.
Etuveto onkin samanlainen 1970-luvun ruotsalaisten sosiaalidemokraattien aikansa elänyt innovaatio kuin betonielementtikerrostalo ja tasakatto.
No niitä museovirasto nykyisin suojeleekin.
Ja sähkölämmitys putsaa ikkunat 1/10 siitä ajasta kuin V70:ssä.
Murrrr-murrrr.
Valtava ero entisen V70:een jolla karttoi huonoja kelejä.
Keltainen vain vilkahtelee kun ajovakauden hallinta pitää autoa suorassa.
Etuveto onkin samanlainen 1970-luvun ruotsalaisten sosiaalidemokraattien aikansa elänyt innovaatio kuin betonielementtikerrostalo ja tasakatto.
No niitä museovirasto nykyisin suojeleekin.
Ja sähkölämmitys putsaa ikkunat 1/10 siitä ajasta kuin V70:ssä.
Nunchaku on asian ytimessä toiset haluavat tuntea ajavansa ja sitten on niitä joille riittää sähkötehostimen keveys.
Omassa 116iissä myös hyvä lämppäri ja kun takatilat ei ole Hauptproblem niin en muuta voi autoltani toivoa. Mukava lisä on tietysti se, että voi pitää autoa myös turvallisena brassaillen itselleen viidellä EURO NCAP tähdellä. Meni offtopikiks sori...
Murrrr-murrrr.
Valtava ero entisen V70:een jolla karttoi huonoja kelejä.
Keltainen vain vilkahtelee kun ajovakauden hallinta pitää autoa suorassa.
Etuveto onkin samanlainen 1970-luvun ruotsalaisten sosiaalidemokraattien aikansa elänyt innovaatio kuin betonielementtikerrostalo ja tasakatto.
No niitä museovirasto nykyisin suojeleekin.
Ja sähkölämmitys putsaa ikkunat 1/10 siitä ajasta kuin V70:ssä.
Käsittääkseni tämä helsinkiläinen rakennustyyli on peräisin Neuvostoliitosta, jota maamme pääkaupunki niin mukavasti apinoi. Ei siis ole Ruotsista nuo
Toivottavasti ainakin takatörmäyssuoja ja niskatuki on hyvä. Sori, niin meni...