Se on Skoda Fabia. Tai ainakin sen 1,2 - litrainen versio, sillä auto "kiihtyy" nollasta sataan täysin USKOMATTOMASSA 18,5 sekunnissa! Sen nopeampi sisar, 1,4:lla koneella varustettu versio taasen ampaisee sataseen jopa noin 15 sekunnissa. Tämäkin oli niin hidas arvo, että piti oikein tarkistaa, luinko oikein. Mutta että löytyi vieläkin hitaampi versio - se on kyllä omituista huumorintajua, vaikka otetaankin huomioon, että Volkkari on aina ollut mieltynyt hitaisiin ajoneuvoihin.
Miksi tällainen auto sitten on hengenvaarallinen? No, ensinnäkin tällainen rakkine aiheuttaa lukuisia ohituksia kun takanatulevat arvuuttelevat, onko siellä tientulppana humalainen vai dementikko. Ohi on päästävä vaikka mistä ja milloin!
Toisekseen ei kyseisellä autolla voi lähteä ohi mistään eikä ikinä; se on ohituskaistalla vähintaan 35 kilometriä ennenkuin pääsee ohi - mistään. Ja sillä aikaa saattaa tulla mutkan takaa tukkirekka vastaan.
Luulisi, että EU olisi asettanut edes jonkinlaisen minimiarvon kiihtyvyydelle, että tällaiset vaaralliset ajoneuvot saataisiin karsittua pois tieltä!
No, ehkä olin turhan jyrkkä. Onhan tässä hyväkin puoli: Trabant on saanut manttelinperijän. Traditio jatkuu ja saadaan nauraa. Paitsi siellä Trabantin takana.
Saiskohan tommosen automaattivaihteistolla?
Eikös alle 2 litraset ole vain taajama-ajoon?
Ohittaminen tuntuu olevan aika vaikeaa toisille.
Liikun silloin tällöin Ford Transit'illa, OMApaino 1800 kiloa, 'tehoa' 55 kW (=75 hv).
Pienellä ennakoinnilla tuollakin on maantiellä ajoneuvoyhdistelmistä päässyt vaivatta ohi, vaikka huippunopeus on tasaisella n 130 km/h kiihtyvyys 0-100 km/h on varmasti vielä huonompi kuin tuolla Skodalla.
Luulenpa, että paremminkin se ohittamiskielto pitäisi antaa joillekin autoilijoille, ei autoille...
Maanteillämme liikkuu monenlaista kulkupeliä ja niiden kiihtyvyys vaihtelee kovasti. Jos noin kovin jokin automalli allergisoi, niin pipon löysääminen auttanee.
Niinpä. Kun järki ei riitä, tarvitaan voimaa.
Joskus tuntuu siltä, että mitä kiireisempi kuljettaja on, sitä lähempänä edellä ajavaa tämä roikkuu ohitusta kytätessään. Siitä sitten lähdetään raivokkaalla kiihdytyksellä ohitukseen. Tämän kokemuksen pohjalta valitaan autokaupassa tehokkain malli, jotta turvallinen ohittaminen olisi mahdollista...
Toisekseen ei kyseisellä autolla voi lähteä ohi mistään eikä ikinä; se on ohituskaistalla vähintaan 35 kilometriä ennenkuin pääsee ohi - mistään. Ja sillä aikaa saattaa tulla mutkan takaa tukkirekka vastaan.
Eikös nuo Faabiot kulje siellä maantielläkin 18,5 tai 15 sekunnin kuluttua sitä sallittua satasta, joten mikäs pakko siitä on ohi päästä? Huippunopeus tuolla verkkaisimmalla Skodalla on jopa 150 km/h, joten luulisi tuon riittävän ohituksiin tarvittaessa. Myönnettäköön, että ihan joka väliin ei kannattene lähteä kiihdyttelemään. Toisaalta, kun tietää ettei auto ole raketti, voi ottaa rennosti eikä tarvitse pullistella muiden tiellä liikkujien riesana.
Minusta se nyt on aika itsestäänselvyys, että vain reilut 10000e uutena maksava auto ei ole mikään urheiluraketti. Mitä se Simo oikein moiselta odottaa? Turboahdettu kuutoskone, nahkasisustus ja automaatti-ilmastointi? 10 000e saa 10 000e auton ja 100 000e taas vastaavasti 100 000e auton. Kyllä Fabiallakin pysyy rekkojen ja pakettiautojen tahdissa oikein hyvin, etenkin kun edellämainitut harvoin kulkevat liikenteessä tyhjänä.
Miksi tällainen auto sitten on hengenvaarallinen? No, ensinnäkin tällainen rakkine aiheuttaa lukuisia ohituksia kun takanatulevat arvuuttelevat, onko siellä tientulppana humalainen vai dementikko. Ohi on päästävä vaikka mistä ja milloin!
Toisekseen ei kyseisellä autolla voi lähteä ohi mistään eikä ikinä; se on ohituskaistalla vähintaan 35 kilometriä ennenkuin pääsee ohi - mistään. Ja sillä aikaa saattaa tulla mutkan takaa tukkirekka vastaan.
Luulisi, että EU olisi asettanut edes jonkinlaisen minimiarvon kiihtyvyydelle, että tällaiset vaaralliset ajoneuvot saataisiin karsittua pois tieltä!
Tuntuu että EU pitäisi antaa jotain minimiarvoja kuskeille että tällaiset kuskit saataisiin karsittua pois tieltä.
Milloin maantiellä olet tarvinnut 0-100km/h kiihdytystä? Entä JOS on tilanne missä liikennevaloista saat samantien ajaa 100km/h niin kuinka usein porukka kiihdyttää alle 20sek tuon? Vai vedätkö aina urku auki?
Kyllähän rekkakuskitkin ohittelee maantiellä. Miten tämä Simo sun logiikalla voi olla edes mahdollista??? Tell me.
Aika yliampuva otsikko. Alla yhden aivan sattumalta valitun Hiace-mallin suorituskyky ja näitäkin aina silloin tällöin näkee yleisillä teillä.
Suorituskyky
Max. nopeus 145 km/h
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 22.1 s
Max. teho 75 kW
Max. teho kierrosluvulla 3600
Max. vääntö 260 Nm
Max. vääntö kierrosluvuilla 1600
Eiköhän se ole kuitenkin niin, että harvoin mattimeikäläinen tai taneliteikäläinen pystyy kepittämään auton maksimikiihtyvyyteen sillä tavalla kuin se koeajoissa tehdään. Käytännössä kiihtyvyyserot tasoittuvat jokapäivän liikenteessä enkä menisi yhtä automerkkiä sormella osoittelemaan. Kun nyt edes saataisiin se ykkönen loveen ennen valon vaihtumista vihreäksi, niin olisi helppo nostaa kytkintä kun lupa annetaan.
Niinpä. Kun järki ei riitä, tarvitaan voimaa.
Joskus tuntuu siltä, että mitä kiireisempi kuljettaja on, sitä lähempänä edellä ajavaa tämä roikkuu ohitusta kytätessään. Siitä sitten lähdetään raivokkaalla kiihdytyksellä ohitukseen. Tämän kokemuksen pohjalta valitaan autokaupassa tehokkain malli, jotta turvallinen ohittaminen olisi mahdollista...
Tähän minäkin uskon.
Itselläni ei ole koskaan ollut vaikeuksia päästä tarvittaessa ohi, vaikka aina ei auto ole ollut niitä kiihtyvimpiä. Jonkun mainitsemalla Transitillakin se onnistui aivan hyvin, tarvetta ohittamiseen tuli vaan harvemmin. Kiihtyvämmällä laitteella ohitetaan tiukempiin rakoihin, ja niin tuosta teoreettisesta turvallisuudenlisäyksestä tulee turvallisuudenvähennys.
Ohittamisen tarve tuntuu olevan jotakuinkin suoraan verrannollinen auton kiihtyvyyteen...tämän piirteen huomaa kyllä itsessäänkin