Aion hankkia jonkun seuraavista autoista:
Toyota Corolla Verso 1,8 VVT Linea Terra 7p
Renault Grand Scenic 2,0 Confort
Peugeot 307 SW 2,0
Ajokilometrejä tulee n. 20 tkm vuodessa, enimmäkseen maantieajoa.
Perheessä 2 aikuista ja 2 pientä lasta ja 7-paikkaisuutta tarvitaan vain satunnaisesti.
Mitä mielipiteitä/kokemuksia teillä on kyseisistä automalleista? Minkä itse valitsisitte ja miksi?
Jos valintakriteerinä on auton tekninen luotetavuus, niin valinta on ehdottomasti Corolla. Jos taas arvostat enemmän ajo-ominaisuuksia, mutta hyväksyt sen että auto on usein korjaamolla, ota Renault tai Peugeot.
Valitsisin tilojen puolesta Corolla Verson, tai (Grand) Scenicin.
Pösö SW on farkku, johon on laitettu lisäistuimet takaronttiin, jolloin siitä tuli "tila-auto" (kukaanhan ei puhu samaa, kun 307 Wagonista on puhe...). Onhan siinä kiva kattoikkunakin.
Istumalla takapenkille voi todeta istumaväljyyksien erot, etupenkeillä kun ei missään autossa taida olla tilanpuutetta? Samoin erot huomaa, kun nousee/tippuu auton sisään. Samoin etenkin takana istuttaessa päätilojen ero käy näiden kesken hyvin esille.
Kaikissa tavaratilan käytännöllisyys ja koko on varsin suhteellinen käsite, se kun voi riippua myös muodoista. Toyotassa istuinten käsittely takana on ylivoimaisesti näppärintä.
Lopuksi kliseisesti: "valitsetko luotettavamaineisen japanilaisen (euroopassa tosin valmistettu jossakin), vai epämääräisen maineisen ranskalaisen". Veikkaan, että olet samaa mieltä siitä, että ranskalaiset ovat mukavampia ajaa, mutta Corolla on aika "tehokkaan näköinen", niin sisältä kuin päältäkin. Hyvä ajettava sekin.
Sitten jää vielä tietysti hintalappuvertailu vs. vakiovarustelu vs. lisävarusteluvalintasi. Harmi, että taisit missata ainakin "nyt Grand Scenic samaan hintaan kuin tavallinen" -tarjouksen?
Minä taas valitsisin vain Corolla Verson.
Jos tarvitset 7-paikkaisuutta vain satunnaisesti, eivät Verson takimmaiset istuimet vie tilaa sen enempää auton sisällä kuin autotallin nurkassakaan, koska ne taittuvat piiloon lattian alle ja käytettävissä on tasapohjainen tavaratila. Ranskalaisissa istuimet on poistettava, jos ei halua niiden turhaan syövän tavaratilaa ja missäs niitä säilytät, jos ei ole edellä mainittua autotallia. Ja jos yht'äkkinen lisäistuimien tarve yllättää, ei niistä paljon ole iloa autotallin nurkassa.
Corolla on listahinnaltaan kallein, eroa Renaultiin vajaa 1000 euroa, Peugeotiin n. 2500 e. Listahinta ei kuitenkaan kerro kaikkea, koska Peugeotissa esim. stereot ovat lisävaruste lisähintaan, 2-litraista kun ei saa S-Editionina. Toisaalta voisi olettaa Corollan jälleenmyyntiarvon olevan paras noista kolmesta, ainakin jos autoa pitää yhtään pitempään.
Corollan moottori on 0,2 litraa ranskalaisten moottoria pienempi, mutta tehoeroa ranskalaisiin on vain viitisen hevosvoimaa, väännössä suhteellisesti enemmän eli n. 20 Nm. Ilmoitettu suorituskyky kaikilla käytännössä sama, mutta Corollan yhdistetty kulutus noin puoli litraa muita pienempi, kaupunkikulutuksessa eroa on yli litra. Pienemmän moottoritilavuuden pitäisi merkitä myös hieman alhaisempia vakuutusmaksuja.
Corollan 1,6-litraisen moottorin suorituskykyä on testeissä kehuttu, joten tuskinpa 1,8-litrainenkaan on tässä suhteessa pettymys. Corollassa on myös nokkahihnan sijasta ketju, joten ainakin yksi kallis huoltotoimenpide vähemmän.
Jos hinaat perävaunua, niin huomioi seuraava: Toyotalla saa lain puitteissa vetää vain 450 kg:n jarrutonta perävaunua, kun Peugotilla vastaava paino on 745 kg ja Renaultillakin 650. Jarrullisen vaunun paino on Toyotassa ja Renaultissa sama 1300 kg, Peugeotissa 1500 kg.
Corolla on myös mallina noista kaikista tuorein, mutta tuskinpa lastentaudit ovat Toyotassa mikään suuri ongelma.
Koeja kaikki, tutki lisäistuinten toimivuus, vertaile ohjaamon järjestelyjä, suorituskykyä ja äänekkyyttä ja valitse lopuksi se, mikä parhaalta tuntuu. Ja vaikka muuta kuviteltaisiin ja väitettäisiin, niin ei sitä autoa kuitenkaan puhtaasti järkisyillä valita, mukana aina myös annos tunnetta...
Corolla Verson (kuten myös sedanin ja wagonin) valmistusmaa on muuten Turkki.
Ei tarvitse Grand Scenicin istuimia poistaa, ne taittuvat myös lattian alle. Mielestänä Grand Scenicin istuinjärjestely on kätevämpi kuin Corolla Verson, muttä nämä ovat makuasioita, kannattaa valita se mistä itse eniten pitää. Mielestäni Scenicissä erittäin kätevä ominaisuus on se, että keskimmäisen takaistuimen poistamalla voi kahta muuta istuinta siirtää keskemmälle, jolloin saadaa valtava jalkatila, lisäksi pidän Scenicin takapenkeistä enemmän kuin Corollan. Corollan takapenkeissä kun ei tunnu olevan oikein mitään muotoilua.
Ja siitä luotettavuudesta, mistä johtuu käsitys että ranskalaisten autojen kanssa joutuisi olemaan kokoajan korjaamolla?
Itse olen omistanut Renault Scenicin jo 5 vuoden ajan, eikä ole ollut autossa ensimmäistäkään vikaa, ei sitten yhtään mitään. Ylivoimaisesti luotettavin auto minkä olen koskaan omistanut, ja kaikki edelliset autoni ovat olleet japseja.
-
Grand Scenic.
Pesee mennen tullen ajettavuudessa Toyotan, tilat ovat vähintään samaa luokkaa. Tosin en ole ajanut Corolla Versolla, normaaliversiolla kylläkin. Ei yllä samalle tasolle ranskalaisten kanssa. 307 SW on hyvä ajaa, mutta aika erityyppinen auto kaiken kaikkiaan.
Ja onhan 2-litrainen aina 2-litrainen, huomaat sen siinä vaiheessa kun laitat vähän enemmän tavaraa kyytiin.
Yhtään 1.6 litraista tila-autoa ei olisi koskaan pitänyt tehdäkään
Mistä tulee käsitys ranskalisten autojen epäluotettavuudesta:
Mm. useissa autolehdissä julkaistujen autojen luotettavuustilastojen mukaan ranskalaiset autot löytyvät lähes poikkeuksetta häntäpäästä.
Lisäksi monella tutulla (joilla on uudehko ranskalainen auto) on ollut huomattavan paljon teknisiä ongelmia (erityisesti 307:ssa)
Niillä tuttavilla joilla on uudehko japanilainen auto, ei juurikaan teknisiä murheita ole ollut
Toyota Corolla Verso 1,8 VVT Linea Terra 7p
Renault Grand Scenic 2,0 Confort
Peugeot 307 SW 2,0
Onhan markkinoilla muitakin vastaavan kokoisia ja hintaisia, mutta olet näköjään päätynyt juuri noihin. Itse suosittelisin Fordin C-Maxia, josta itselläni on positiivsia kokemuksia. Ei yhtään teknistä vikaa vuoden aikana! Tilaa on mielestäni saman verran kuin omissa vaihtoehdoissasikin. Kun sinulle näyttää kelpaavan ranskalainen auto niin miksi ei Sitikan Picasso? Se näistä vaihtoehdoista on tilavin. Ranskalaisten jälleenmyyntiarvo ei tosin ole parhaasta päästä, mutta jos pystyt liisaamaan niin mikäs siinä.
Tuosta porukasta Renault on selvästi tilavin ja Pösö ahtain. Grand Scenic on ainoa, jossa on edes vähän tavaratilaa 7 hengelle ja 5-6 hengelle suorastaan runsaasti.
Nyt kun tekniset seikat on käsitelty, haluaisin taiteilijana kiinnittää huomiota esteettisiin puoliin ja erityisesti Sceniciin poikkeukselliseen rumuuteen, joka saa minut aina suhtautumaan epäilevästi sellaisen auton omistajan kykyyn hahmottaa maailmaa.
Tuosta luotettavuudesta vielä sen veran, että totta kai jokaisella merkillä on yksilöitä, joissa ei ole kertakaikkiaan mitään vikaa, mutta luotettavuustilastot kertovat laajemmalti eri merkkien laadusta. Eli hieman sama kuin jos kysyy yhdeltä ihmiseltä ketä kannattaa presidentiksi ja vetää siitä johtopäätöksen että kaikkihan sitä kannattaa. Japsit nyt vain ovat luotettavampia kuin monet eurooppalaiset, ei sille mahda mitään. Itse valitsisin ehdottomasti Corollan.
Kokeile Honda Streamia.Saat aidon japanilaisen etkä mitään ylimainostettua Turkin poikien tekelettä.
Scenic ei tosiaankaan ole mikään muotoilun helmi, Grand -versio on tosin aavistuksen verran tasapainoisempi tekele mutta toisaalta, -eipä voi Corolla Versonkaan muotoiluosastoa liiemmälti selkään taputella. Hatunnoston arvoinen asia sinällään toki on, ettei uutukaisesta tehty vielä ensimmäistä versiota rumempaa.
-samanlaista sämpylää on taas tarjolla...mitä nyt c-pilarin jyrkillä pokkauksilla yritetään luoda jotain modernia särmää autoon, mikä minkälaisilla lisävarustehelmoilla ja vanteilla tahansa olisi silti täysin mitäänsanomattoman näköinen, -sama toistuu, kenties vielä pahemmin, myös susiruman Avensis Verson kohdalla.
Ainoa, oikeasti hyvän näköinen keskikokoinen tila-auto on tällä hetkellä Mitsubishin Grandis, josta muut voisivat ottaa ainakin jotain suuntaa seuraaviin tekeleisiin.
Nimimerkki Galle kaipasi nimenomaan 7-paikkaisia autoja. Eipä taida löytyä viittä paikkaa enempää sen enempää C-Maxista kuin Picassostakaan.
Tiloista sen verran, että C-Max ei todellakaan pärjää tavaratiloissa 5-paikkaiselle 307:lle. Ford ilmoittaa tavaratilan koon kattoon asti; 307:ssa on saman verran tilaa hattuhyllyn alla!
Noista kysyjän vaihtoehdoista ottaisin kyllä Corolla Verson. Mutta jos autonhankinta ei ole ihan akuutti, kannattaisin sen verran odottelua että Hondan uutuus FR-V ehtii suomeen (muistaakseni maaliskuussa).
Autossa on kuuden hengen kuormalla vielä suht iso (yli 400l) tavaratila. Eli jos sitä 7. penkkiä ei tarvi niin voisi olla kokeilemisen arvoinen. Näissä 7-paikkaisissa kun kaikki penkit ovat käytössä ei tavaratilaa ole enää kummoisesti jäljellä.
Muutenkin tuo Hondan ratkaisu kuulostaa aika mielenkiintoiselta, kuusi istuinta lomittain kahdessa rivissä.
Eikö Corollassa ole huono kantavuus, sehän on tuollaisessa autossa tärkeimpiä seikkoja?
Pikainen laskutoimitus antoi noista vaihtoehdoista rellulle ja corollalle molemmille kantavuutta 595kg ja peugeotille 511kg.
Itellä olisi kyllä aika nopeasti mietitty minkä noista ostaisin, eli corollan...
Sen lisäksi on vielä ihmisiä, jotka joutuvat autoa valitessaan keskittymään tylsiin teknisiin ja taloudellisiin seikkoihin ja jättämään estetiikan ja erotiikan vähemmälle huomiolle.
Jos nyt aivan tarkasti siteeraan Gallen tekstiä niin, siinä luki näin:
"Perheessä 2 aikuista ja 2 pientä lasta ja 7-paikkaisuutta tarvitaan vain satunnaisesti."
Tuosta ajattelin, ettei se 7-paikkaisuus aivan välttämätöntä ole. Aika harva sitä tosissaan tarvitsee. Saman kokoinen perheeni ei ole tarvinnut vielä koskaan. Kyllä ne kaksi ylimääräistä paikkaa aina verottavat tavaratilaa jossain määrin. Ja kuinka monella on turhaa tilaa mihin sijoittaa istuimet, jos ne täytyy iroittaa?
Vaikka tila-auto ehkä joillekin synnyttääkin ajatuksen suuresta tavaratilasta niin enemmän minulle on merkinnyt hyvät istuintilat erityisesti takapenkillä, samoin ajoasento ja muut ominaisuudet. Kyllähän monissa farmareissa on suuremmat tavaratilat, saatikka pakettiautoissa!
Korolla on ihan hyvä, mutta se pitää varustaa suksiboxilla tai peräkärryllä, että tavaratkin mahtuvat mukaan. Helpommalla pääsee kun valitsee Renault Grand Scenickin
Itse pidän noista kahdesta autosta enemmän Scenicistä sen ajoasennosta johtuen. Corollan ajoasento on liian henkilöautomainen minun makuuni. Myöskään Corollasta ei näe yhtä hyvin olus kuin Scenicistä.
Meillä on kolme alle kouluikäistä, pienin täyttää kohta vuoden, ja Grand Scenicin tavaratiloista on kyllä ollut iloa. Kunhan hattuhyllyn verhon jättää kotiin, vaunut mahtuvat pitkittäin, jolloin tavaratilaan mahtuu vielä runsaasti tavaraa. Toinen takaistuinkin voi olla käytössä (vaunut ovat Brion Combit).
Suosittelen peruutustutkaa, se on ollut mainio varuste.
Täytyy muuten huomauttaa vielä tuohon ulkonäkökysymykseen, että Grand Scenic on mielestäni upeasti muotoiltu auto... Itse en koskisi Touranin tai C-Maxin kaltaisiin hohhoijaa-autoihin pitkällä tikullakaan. Auto näyttää myös sisältä ajanmukaiselta. Niin se maku vaihtelee...
Pikainen laskutoimitus antoi noista vaihtoehdoista rellulle ja corollalle molemmille kantavuutta 595kg ja peugeotille 511kg.
Itellä olisi kyllä aika nopeasti mietitty minkä noista ostaisin, eli corollan...
No Peugeotilla onkin törkeän huono kantavuus, meidän kaveriporukan tietyt reissut jäisivät tekemättä tuolla autolla.
Onpas huvittavaa lukea muitten mielipiteitä!
No itse olen "metsätänyt" autoa jo n. 1 vuoden ja päädyin 307 SW:hen. En loppuvaiheessa edes viitsinyt kuunnella niitä kaverin-kaverin juttuja joita mahtuu 13 tusinaan.
Ei pidä muistaa kuin pari hassua asiaa ostaessa autoa. Eli nro.1 mikä on auton käyttötarve, nro.2 paljos on laittaa hilloa pöytään. Loppu menee sit fiilispohjalta eikä siinä paljoa kauhutarinoihin kannata turvautua.
Loppujenlopuksi auton ostaminen Suomessa on niin kannattamatonta puuhaa että siinä ei paljoa kannata miettiä mitä "kannattaa" ostaa.
Viimeisin puhuja tiivisti mielestäni asian aika hyvin.
Tuohon kun lisää vielä sen, että ovh hintoja ei kannata
niin kauheasti tuijottaa, paljon vaikuttaa itse kauppa eli
paljonko saa vanhasta, mahdolliset tarjoukset esim.talvirenkaista
ja suoraan ostaessa se minkälaiseen alennukseen jälleenmyyjä
pystyy.
Ai niin, noilla kriteereillä valitsin 2.0 SW:n, joka on nyt vuoden
vienyt tilavasti, mukavasti ja laadukkaasti 4-henkistä
perhettä paikasta toiseen.
Ei kannata kuvitella ainakaan yli viiden hengen perheelle. Ei näillä ns. pikkutila-autoilla 6-7 hengen perheen matkoja hoidella. Pitää olla vähintään kokoluokkaa Hyundai Trajet, Voyager, 807 jne...
Jos et usko, niin ota auto kotiin ja koeistuta vaikka vain 6h niin uskot.
Trajet on muuten tiloiltaan loistava, suurempi kuin pienempi Voyager, toisaalta Grand Voyager on jo selvästi Trajetia suurempi.
Eli tila-auton korvikkeeksi ei noista otsikon autoista ole yhdestäkään, osta vähän käytetty Hyundai Trajet samaan hintaan mielummin!
Pienempää tila-autoa voi suositella viisi henkiselle perheelle jolla voi olla väliaikaisia tarpeita kyydittää 6-7 ihmistä. Esimerkiksi lasten harrastusmatkat jossa kyyditään muiden lapsia. (yleistä mainoksissa). Tällaisissä pienemmissä tila-autoissa on miltei mahdoton olla 6-7 aikuista, ehkä 2 aikuista ja 5 ala-aste ikäistä vielä menee.
Pesee mennen tullen ajettavuudessa Toyotan, tilat ovat vähintään samaa luokkaa. Tosin en ole ajanut Corolla Versolla, normaaliversiolla kylläkin. Ei yllä samalle tasolle ranskalaisten kanssa.
Alan lehdistössä ainakin on liikuttavan yksimielinen käsitys siitä että Verso pesee ajo-ominaisuuksissa Rellun mennen tullen. Rellu lienee mukavampi, mutta siinä sen edut ovatkin ajon suhteen. Tuon voi myös todeta itse kokeilemalla, Verso japsiksi yllättävän hyvä, Scenicin ohjaus on aika heikko esitys.
No jos multa kysytään niin Verso.Ainakin näin "pohjoisessa" asuvana riittää kun katselee ympärille niin näkee miksi ranskalaiset on tien poskessa kuin ranskanperunat grillin penkassa launtai yönä heti kun on vähän pakkasta.Eli jos haluat luotettavuutta ja hyvän vakio varustuksen niin toiota.Ei se toki rellussakaan huono varustelista ole, mut ylläpito taitaa tulla hintoihinsa.Ylläpito kuluissa en tarkoita mitään Tm:n laskelmia, niillä ei ole paskankaan arvoa vaan oikeilla hinnoilla.