kulttuuriin, historiaan ja osaamiseen ei kuulu korkeatasoisten ja laadukkaiden tuotteiden tekeminen. Niinkuin ei amerikkalaiseen yritystoimintaan yleensäkään, vrt vaikka Microsoft. Insinööritaidon sijaan Amerikassa arvostetaan markkinointia ja finanssiosaamista. Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka, huono laatu, mutta fokus on muotoilussa ja toisaalta kustannusten minimoinnissa. Kaikki mikä ei näy asiakkaalle on toissijaista. Se mikä näkyy asiakkaalle on mahtipontista ja/tai mukavuutta tavoittelevaa. Tämä ajatustapa on tarkkaan selitetty Sloanin muistelmissa. Tässä on myös perustelut, koska tämä myy ja tuottaa voittoja. Käytännössä amerikkalaisissa autotehtaissa on insinöörejä noin puolet siitä mitä saksalaisissa, eikä amerikkalaisilla autotehtailla ole kykyä tehdä korkeatasoisia tuotteita.
Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka,
Tekniikka on kaksipiippuinen juttu. Toimiva perusvarma tekniikka joka ei maksa suunnittelussa tai tuotanto- eikä auton huoltokuluissa, ei siinä mielessä ole vanhaa. Se on vain toisenlainen ratkaisu, tässä tapauksessa pitämällä kustannukset kurissa, jolloin kotikentällä voidaan kilpailla hinnalla ja niillä alueilla jossa jenkit ovat perinteisesti vahvoja. Suunnittelu- ja valmistustaidoilla ei liene USA:ssa heikko taso. Ostajat eivät välttämättä halua V8 jossa 4 kannen yläpuolista nokka-akselia ja 32 venttiiliä. Mihin niitä arkiautossa tarvitsee? Ei mihinkään!
Asiaa voi tarkastella niin monelta eri näkökulmasta. Lentokoneissa oli USA:ssa jo -20 luvulla alumiinikannet, yläpuoliset nokat, ahtimet, magneesiumia, titaania jne. mutta onko sen soveltaminen aina tavalliseen autokäyttöön ollut järkevää? Ei aina. Tämän päivän trendi on ehdottomasti tämä. Itse en näe arkipäiväistä hyötyä monimutkaisesta moottorirakenteesta muuta kuin järjettömiä huoltokuluja, moottoritilat ovat ahtaat ja vaikeapääsyiset, eksoottisia osakokonaisuuksia joita ei edes maahantuojat pidä hyllyssä!
Jos kilpaa ajaa, niin asia on tietenkin erilainen, mutta niin on silloin tavoitteetkin.
kulttuuriin, historiaan ja osaamiseen ei kuulu korkeatasoisten ja laadukkaiden tuotteiden tekeminen. Niinkuin ei amerikkalaiseen yritystoimintaan yleensäkään, vrt vaikka Microsoft. Insinööritaidon sijaan Amerikassa arvostetaan markkinointia ja finanssiosaamista. Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka, huono laatu, mutta fokus on muotoilussa ja toisaalta kustannusten minimoinnissa. Kaikki mikä ei näy asiakkaalle on toissijaista. Se mikä näkyy asiakkaalle on mahtipontista ja/tai mukavuutta tavoittelevaa. Tämä ajatustapa on tarkkaan selitetty Sloanin muistelmissa. Tässä on myös perustelut, koska tämä myy ja tuottaa voittoja. Käytännössä amerikkalaisissa autotehtaissa on insinöörejä noin puolet siitä mitä saksalaisissa, eikä amerikkalaisilla autotehtailla ole kykyä tehdä korkeatasoisia tuotteita.
joku herjasi jenkkiautojen tekniikkaa, mutta kyllä esim mds-systeemi voitanee lukea suht-koht edistyneeksi ratkaisuksi...
...joka on tuontitavaraa Mercedekseltä (ZAS). Käytetty viimeksi ennen S ja CL sarjan faceliftiä 8 ja 12 sylinterisissä koneissa. Koko 300C:hän perustuu suurelta osin W210 sarjan Mersun tekniikkaan. Eli eivätpä ne jenkit paljoa ole itse tuohon "luoneet innovaatioita."
ei mds tosiaankaan ole uutta tekniikkaa, Mersun lisäksi Toyotalla ollut vastaava systeemi V12-moottorissaan vuodesta 1997. Totuus on kuitenkin että mds laskee Hemin kulutusta ja sehän on tärkeintä.
Cadillac teki moottoria vuonna 1981, ja koko oli 368 cid (noin 6 litraa). Autohan oli täydellinen floppi, sen ajan elektroniikka ei ollut riittävän "viisasta". Eräskin romuliikkeen omistaja, jolla oli jo 3 moottori menossa, nosti auton kraanan nokkaan plakaatin kanssa "älkää ostako paskaa". Nythän auto alkaa olla keräily harvinaisuus.
Cadillac ei ollut ainoa mm. Mercedeksellä oli samaan aikaan koe malleja kyseisestä moottorista. Kukaan muu ei tosin tuonut tekniikkaa asiakkaiden saataville.
Chryslerin hintahan on suomessa huvittava, vaan se ei ole hullu, joka pyytää. Suomessa on aina ollut ihmisiä, joiden mielestä Jenkit ovat ainoita oikeita. Se yleensä näkyy myynti piikkinä uuden amerikkalaisen auton, joka myös ulkonäkönsä puolesta näyttää amerikkalaiselta. tulessa markkinoille. Kiinostavuus todellisuudessa nähdään ensi vuonna, kun innokkaimmat ovat ostaneet omansa.
kulttuuriin, historiaan ja osaamiseen ei kuulu korkeatasoisten ja laadukkaiden tuotteiden tekeminen. Niinkuin ei amerikkalaiseen yritystoimintaan yleensäkään, vrt vaikka Microsoft. Insinööritaidon sijaan Amerikassa arvostetaan markkinointia ja finanssiosaamista.
Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka, huono laatu, mutta fokus on muotoilussa ja toisaalta kustannusten minimoinnissa. Kaikki mikä ei näy asiakkaalle on toissijaista. Se mikä näkyy asiakkaalle on mahtipontista ja/tai mukavuutta tavoittelevaa. Tämä ajatustapa on tarkkaan selitetty Sloanin muistelmissa. Tässä on myös perustelut, koska tämä myy ja tuottaa voittoja.
Käytännössä amerikkalaisissa autotehtaissa on insinöörejä noin puolet siitä mitä saksalaisissa, eikä amerikkalaisilla autotehtailla ole kykyä tehdä korkeatasoisia tuotteita.
Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka,
Tekniikka on kaksipiippuinen juttu.
Toimiva perusvarma tekniikka joka ei maksa suunnittelussa tai tuotanto- eikä auton huoltokuluissa, ei siinä mielessä ole vanhaa. Se on vain toisenlainen ratkaisu, tässä tapauksessa pitämällä kustannukset kurissa, jolloin kotikentällä voidaan kilpailla hinnalla ja niillä alueilla jossa jenkit ovat perinteisesti vahvoja. Suunnittelu- ja valmistustaidoilla ei liene USA:ssa heikko taso. Ostajat eivät välttämättä halua V8 jossa 4 kannen yläpuolista nokka-akselia ja 32 venttiiliä. Mihin niitä arkiautossa tarvitsee? Ei mihinkään!
Asiaa voi tarkastella niin monelta eri näkökulmasta. Lentokoneissa oli USA:ssa jo -20 luvulla alumiinikannet, yläpuoliset nokat, ahtimet, magneesiumia, titaania jne. mutta onko sen soveltaminen aina tavalliseen autokäyttöön ollut järkevää? Ei aina. Tämän päivän trendi on ehdottomasti tämä. Itse en näe arkipäiväistä hyötyä monimutkaisesta moottorirakenteesta muuta kuin järjettömiä huoltokuluja, moottoritilat ovat ahtaat ja vaikeapääsyiset, eksoottisia osakokonaisuuksia joita ei edes maahantuojat pidä hyllyssä!
Jos kilpaa ajaa, niin asia on tietenkin erilainen, mutta niin on silloin tavoitteetkin.
Amerikkalaisessa autossa on siksi aina vanha tekniikka, huono laatu, mutta fokus on muotoilussa ja toisaalta kustannusten minimoinnissa. Kaikki mikä ei näy asiakkaalle on toissijaista. Se mikä näkyy asiakkaalle on mahtipontista ja/tai mukavuutta tavoittelevaa. Tämä ajatustapa on tarkkaan selitetty Sloanin muistelmissa. Tässä on myös perustelut, koska tämä myy ja tuottaa voittoja.
Käytännössä amerikkalaisissa autotehtaissa on insinöörejä noin puolet siitä mitä saksalaisissa, eikä amerikkalaisilla autotehtailla ole kykyä tehdä korkeatasoisia tuotteita.
Juurin näin.
joku herjasi jenkkiautojen tekniikkaa, mutta kyllä esim mds-systeemi voitanee lukea suht-koht edistyneeksi ratkaisuksi...
...joka on tuontitavaraa Mercedekseltä (ZAS). Käytetty viimeksi ennen S ja CL sarjan faceliftiä 8 ja 12 sylinterisissä koneissa. Koko 300C:hän perustuu suurelta osin W210 sarjan Mersun tekniikkaan. Eli eivätpä ne jenkit paljoa ole itse tuohon "luoneet innovaatioita."
ei mds tosiaankaan ole uutta tekniikkaa, Mersun lisäksi Toyotalla ollut vastaava systeemi V12-moottorissaan vuodesta 1997. Totuus on kuitenkin että mds laskee Hemin kulutusta ja sehän on tärkeintä.
Mistä Mds-järjestelmä on tuotu?
Cadillacissa oli hyvin vastaava sarjatuotannossa -70 luvulla 500 cid (8,2 l) koneissa.
Cadillac teki moottoria vuonna 1981, ja koko oli 368 cid (noin 6 litraa). Autohan oli täydellinen floppi, sen ajan elektroniikka ei ollut riittävän "viisasta". Eräskin romuliikkeen omistaja, jolla oli jo 3 moottori menossa, nosti auton kraanan nokkaan plakaatin kanssa "älkää ostako paskaa". Nythän auto alkaa olla keräily harvinaisuus.
Cadillac ei ollut ainoa mm. Mercedeksellä oli samaan aikaan koe malleja kyseisestä moottorista. Kukaan muu ei tosin tuonut tekniikkaa asiakkaiden saataville.
Chryslerin hintahan on suomessa huvittava, vaan se ei ole hullu, joka pyytää. Suomessa on aina ollut ihmisiä, joiden mielestä Jenkit ovat ainoita oikeita. Se yleensä näkyy myynti piikkinä uuden amerikkalaisen auton, joka myös ulkonäkönsä puolesta näyttää amerikkalaiselta. tulessa markkinoille. Kiinostavuus todellisuudessa nähdään ensi vuonna, kun innokkaimmat ovat ostaneet omansa.
Veikkaan, että jo ensi kesänä saa vähän käytettynä hyvällä alennuksella.