Ford pyrkii pilaamaan Jaguarin

19 kommenttia

Jaguar on ollut aina arvokas ja tyylikäs kulkine, joka on saanut autodiggareiden sydämet pamppailemaan. Nyt kuitenkin sen ostanut Ford on pikkuhiljaa alkanut mädättää Jaguarin ydinfilosofiaa niin muotoilun kuin tekniikankin osalta.

Esimerkkejä riittää: ensin tuli X-type. Sinänsä hieno auto, mutta Mondeoon perustuvana se saa aitouden etsijät kavahtamaan. Onneksi sentään Mondeon ajo-ominaisuuksia kehitettiin tähän X-typeen.

Sitten tuli X-type DIESEL! Jokainenhan voi halutessaan ymmärtää, ettei diesel sovi arvoauton imagolle, sillä diesel on suunnattu niille, joilla ei ole varaa maksaa polttoaineesta, diesel haisee, ronklottaa, tärisee ja saastuttaa erittäin vakavasti.

Uusimpana mokana X-typeen on nyt Ford vielä ympännyt farmarikorin. Ei siinä mitään, kyllä Jagge voi olla farmari, mutta pitikö siitä tehdä jo tuotannosta poistuneen pienen farmari-Volvon näköinen takaa? Onko tässä vaikuttanut Fordin Volvo-omistuskin jo? Todella vaisun ja mitättömän näköinen farkku. Jaguar vaatii elegantteja, siroja ja kissamaisia, persoonallisia muotoja eikä mitään massa-autokopioita!

Uusi XJ-sarja taistelee loistoautoluokan ostajista. Siitä kertoo hintakin, noin 100 000 euroa alkaen. Sisältä auto on upea ja ulkoakin on pyritty säilyttämään Jaguarin muotokieli, mutta on tehty ratkaiseva virhe! Auto on liian korkea! Jaguarin kuuluu olla matala ja sulavalinjainen eikä mikään tila-auto, jossa istutaan korkealla ja ryhdikkäästi pipo päässä, sillä Jaguarin olemukseen liittyy urheilullisuus. Jaguariin kuuluu laskeutua ja siellä kuuluu istua hieman makaavassa asennossa laiskana, ylimielisenä ja arvokkaana.

Yksi pahimmista Fordin virheistä on pilata S-type, tuo autokauneuden metalliksi tullut Jumala. Ensimmäinen versio oli loistava. Sittemmin sitä on pilattu kuin kirveellä hakkaamalla jo kahdessa faceliftissä. Ei siinä ole enää loikkaavaa kissaakaan nokalla, kromilistat ovat keulalta kadonneet historian tunkiolle ja viimeinen uudistus tuhosi peräpään aristokraattiset linjat lopullisesti yrittäen apinoida jotakin säälittävää massatuotantomuotia.

Luulenkin, että Jaguarilla on vielä edessään paluu juurilleen, sillä tulevaisuudessa autot joutuvat yhä enemmän kilpailemaan luonteellaan ja edustamillaan mielikuvilla kuin puhtaasti teknisillä ominaisuuksilla, sillä tänä päivänä kaikki uudet autot ovat joko hyviä, erittäin hyviä tai loistavia - huonoja ei enää ole teknisesti.

  
  • Myyntiluvut taitavat puhua aivan toista..
    Itse pidän esim farmari-jaggea muotoilultaan onnistuneena.

      
  • Tänä päivänä on ihan yks paskan hailee omistaako jonkun merkin Ford vaiko joku muu. Jos meinataan pitää pulju pystyssä, on kuunneltava ostajia ja sitä, mitä he haluavat. Ei ole kovinkaan pitkäjänteistä, jos pidättäydytään itsepäisesti uniikeissa ykstyiskohdissa ja vanhentuneissa käsityksissä, jos ostajia ei riitä.

    Ostajat äänestävät jaloillaan, ja Jaguarin myyntiluvt uudistusten jälkeen puhuvat selvää kieltään.

    Tuleehan Porschen Cayenneenkin dieselmoottori kuulemma vuonna 2006, että se siitä perinteestä....

      
  • Autoala taitaa olla tunnepitoisuutensa takia markkinamiehille herkullinen leikkikenttä. Jos joku pieni valmistaja tekee kalliita autoja pidetään lähes itsestäänselvänä sitä, että ne ovat hyviä. Pitäähän niiden olla, koska ovat niin kalliita. Samalla massavalmistaja käyttää tuotekehitykseen kaksinkertaisen määrän resursseja, mutta auton hinta on puolet pienemmän valmistajan auton hinnasta, koska kehityskustannuksien osuus on autossa pienempi ja kate kilpailusta johtuen pienempi. Tällaisista lähtökohdista peräisin oleva auto on jostain syystä kallista huonompi. Tietyt ostajat haluavat kuitenkin maksaa enemmän huonommasta tuotteesta. Asiaa voi kukin miettiä vertaamalla 70-luvun Jaguaria tämän päivän autoon. Miten ns. epäaitous on huonontanut autoa? Mitä vikaa on esimerkiksi Fordin 2,1 - 3,0 V6-moottorissa? Miten Jaguar on kärsinyt siitä? Mikä on se asia, jota vain Jaguarin palkkalistoilla olevat insinöörit osaavat luoda, mutta eivät muut?

      
  • Lainaus:
    28.06.2004 klo 12:02 Ammattilainen kirjoitti
    Tuleehan Porschen Cayenneenkin dieselmoottori kuulemma vuonna 2006, että se siitä perinteestä....


    Totta ja eihän siitä ole kahta vuottakaan kun Porchella väitettiin kivenkovaan, että dieseliä ei tule ikänä. Juupa joo, niin se urheiluautovalmistajakin taipuu jos meinaa isoja autoja Euroopassa myydä.

      
  • Yhtälö 300 hv ja 140 grammaa hiilidoiksiidipästöjä per kilometri on lähes mahdoton yhtälö. Siitä kirjoitin osassa päästöt eilen. Kun tämä tulee voimaan v. 2008 EU-alueella uusissa autoissa, on tekniikan muutos edessä, diesel, hybridi, polttokenno, mitkä sitten lienevät. Se joka ostaa tänään esim. SUV:n on kyllä hukassa!

      
  • Mitä se uusille autoille tuleva päästöraja vaikuttaa niihin, jotka tänä päivänä ostavat SUV:n ? Ei käsittääkseni yhtään mitään.

      
  • Lainaus:
    28.06.2004 klo 12:41 Herbert kirjoitti
    Autoala taitaa olla tunnepitoisuutensa takia markkinamiehille herkullinen leikkikenttä. Jos joku pieni valmistaja tekee kalliita autoja pidetään lähes itsestäänselvänä sitä, että ne ovat hyviä. Pitäähän niiden olla, koska ovat niin kalliita. Samalla massavalmistaja käyttää tuotekehitykseen kaksinkertaisen määrän resursseja, mutta auton hinta on puolet pienemmän valmistajan auton hinnasta, koska kehityskustannuksien osuus on autossa pienempi ja kate kilpailusta johtuen pienempi. Tällaisista lähtökohdista peräisin oleva auto on jostain syystä kallista huonompi. Tietyt ostajat haluavat kuitenkin maksaa enemmän huonommasta tuotteesta.

    Ei se ainoa muuttuja yhtälössä ole se paljonko rahaa annetaan muotoiluja suunnittelevalle tiimille. Totta kai muodot ovat massatuotantoautolle tarkemmin harkittuja, mutta täytyy ottaa huomioon, että niissä on täysin eri prioriteetit: niiden on TARKOITUS olla tylsiä. Tämä joko tukeakseen kalliimpien (ei-laadukkaampien) mallien myyntiä tai vaan yksinkertaisesti tyydyttämään tylsimmän asiakaskunnan tarpeet. Massa-auto vieläpä suunnitellaan valmistettavaksi halvalla - sen takia suunnitteluun käytetäänkin enemmän insinöörityövuosia kuin kermankeruumalleilla. Kermankeruumalleilla ei muotoilussa tehdä kompromisseja: ne on tarkoitettu lähinnä säväyttämään Pariisin autonäyttelyssä. Jos valmistaminen maksaa niin sitten se maksaa - mitä sitten, jos suunnittelu on jäänyt niin puolitiehen, että kokoonpano ei ole täydellisesti automatisoitavissa - kyllä niillä kermankuorintahinnoilla voi palkata väkeä manuaalityöhönkin ja katetta jää silti yllin kyllin. Ja onko sillä väliä vaikkei katetta jäisikään, jos merkki valmistaa samalla karvalakkimalliakin... voi siirtää imagobonusta karvalakkimallien hintoihin sitten.

      
  • Kun tuotteessa on selvästi erottuvia piirteitä, siitä muodostuu ostajalle voimakkaita mielikuvia. Koska mielikuvat ovat joko puolesta tai vastaan, rajataan tällaisilla voimakkailla mielikuvilla heti aluksi pois iso osa potentiaalisista ostajista. Siksi tuote, jonka tuotto perustuu suurille määrille eikä suuriin katteisiin, kannattaa tehdä mahdollisimman harvoja ärsyttäväksi.

    Jaguar on yksi autoteollisuuden huonoimmista merkeistä, jos mittarina käytetään autojen laatua tai yhtiön menestystä. Se on jäänyt teknisesti jälkeen jo 70-luvulla. Rahojen puutteessa ja perienglantilaisia perinteitä kunnioittaen Jaguarilla nyhjättiin vanhan tekniikan parissa kun muut automatisoivat tuotantoaan ja panostivat tuotekehitykseen.

    Nyt Fordin rahalla yritetään saada Jaguariin jotain laatuakin, jotta se voisi kilpailla myös sellaisista ostajista, joille pelkkä merkin nostalgia ja ulkonäkö ei riitä. Suuret valmistusmäärät eivät tee Fordin osista huonoja, päinvastoin. Esimerkiksi koneet ovat edistyksellisiä, lohko-vaihdelaatikko-yhdistelmästä on onnistuttu valamaan erittäin kevyt ja silti jäykkä kokonaisuus, ehkä markkinoiden kevein.

    Tällaisista yksityiskohdista ei saa nostalgia-faneilta pisteitä, mutta fanitkaan eivät suostuneet ostamaan huonoja autoja. Hekin ostivat mm. tylsiä Fordeja, joiden tuotoilla Jaguarin nimeä nyt pönkitetään. Jos joku iso tehdas ei olisi alkanut rahastaa Jaguarin nimellä, se olisi hävinnyt. Karu totuus on, että nimi on ainoa Jaguarissa arvokas osa. Jaguarin pilasi Jaguar, Ford vaan ryöstää ruumista.

    Tällaiset perustelut eivät uppoa sellaisiin, joille joku merkki on rakas. Tähän rakastumiseen markkinamiehet pyrkivätkin, koska sitä voi rahastaa. Tunteisiin vetoaminen on erityisen paljon käytetty markkinointikeino juuri autoalalla. En muista nähneeni asiallista, tekniikasta kertovaa autoesitettä. Ne ovat kuin valokuvauskilpailun ja teinitytön päiväkirjan risteytyksiä, pelkkää sananhelinää, suuria tunteita, onnellisia hymyjä ja toinen toistaan käsittämättömämpiä lyhenteitä erilaisille vempaimille. Jos niistä löytää auton tehon niin se on jo hyvin, värikartat, sisustusvaihtoehdot ja muut koristeet sitä vastoin ovat suorastaan tyrkyllä.

      
  • kyllähän oikeita Jaguareja ovat vain XJ ja XK sarjat :tongue:

      
  • Niin se on, mielikuvien ylläpitäminen tunnepohjaisesti menneisyyden loistolla. Rahvas saa ripauksen tästä ostamalla Focuksen tai Mondeon jos hyvin huijaa itseään. Tähän rakoon on markkinamiesten iskettävä, myytävä niitä tylsiä massatuotantoautoja, yrittäen kiillottaa pintaa vanhan loistoauton tuulahduksen nimellä.

    Uskon kuten TeeCee sanoi. Nyt vasta on Jaguariin tulossa laatua, ja sen statusarvo ehkä taas paranee. Muotoilukin rupeaa olemaan taas kohdallaan ajanmukaistettuna, poiketen silti massasta.

    Me jotka kirjoitamme täällä palstalla, olemme jokainen omalla tavallamme automiehiä/-naisia?. Emme kuuluu siihen suureen harmaaseen massaan jonka ainoa mielenkiinto on päästä A:sta B:en välittämättä millä ajaa, tuskin kukaan meistä kokee autolla ajamisen epämiellyttäväksi tapahtumaksi.

    Harvoin kukaan on samaa mieltä samasta asiasta. Sekin olisi tylsää ja harmaata.

      
  • Monet ovat haukkuneet X-typen ulkonäköä, etuvetokin se taitaa olla ja osa Fordia on auto. Itse tykkään X-typestä mutta ei se tietenkään "sytytä" samalla tavalla kuin isot ja vanhat Jaguaarit.

      
  • Poikkesin tässä Jagge liikkeessä, ja otin esitteenkin mukaan.
    Taitaa olla niin, että Jaguar pelastaa Fordin. Ford, Aston-Martin, Volvo, Jaguar ryhmä kulkee nimellä PAV. Auto Motor und Sport lehden maailmanlaajuisen tilaston mukaan Fordin ja Volvon myyntiluvut laskevat kuin lehmän häntä, vuodesta toiseen. Aston Martin myy tasaisesti, ja Jaguarin käyrä on kivunnut v. -99 ylös koko ajan, kolminkertaistanut myynnin vuoteen -03 mennessä.
    Jaguar tuo rahaa tähän yhtymään. Ford ja Volvo vie.

    XJ malli joka esiteltiin tässä pari vuotta sitten on aika mielenkiintoinen sikäli, että vaikka auto on S-Mersun luokkaa on sen paino vain 1545 kg, S-Mersu alkaen 1965 kg. Jaguar käyttää runkoa johon teräksestä valmistettu monocoque rakenne asetetaan tämän päälle. Kori on edeltäjäänsä nähden 40% kevyempi, mutta 60% jäykempi. Tämä on Briteiltä hatunnoston arvoinen temppu. Täytyy pitää vähän silmällä sitäkin suuntaa, josko jotain mielenkiintoista vielä tulisi meikäläisen kukkarolle, eihän sitä koskaan tiedä.

      
  • Lainaus:
    01.07.2004 klo 18:11 SixPack kirjoitti
    ...tilaston mukaan Fordin ja Volvon myyntiluvut laskevat kuin lehmän häntä, vuodesta toiseen. Aston Martin myy tasaisesti, ja Jaguarin käyrä on kivunnut v. -99 ylös koko ajan, kolminkertaistanut myynnin vuoteen -03 mennessä.
    Jaguar tuo rahaa tähän yhtymään. Ford ja Volvo vie....


    Totuus ei lienee näin yksikertainen, jos on vähän myyty (Jaguar) on helppo nostaa prosentteja, paljon vaikeampaa on pitää asemaa, jos on ollut suuria myyntimääriä (Ford). Suomessakin Fiat on nostanut myyntilukuja kaikkein eniten, muttei välttämättä kerro sitä, että Fiatin maahantuojille rahaa on tulut vastaavassa suhteessa enemmän. Vaikka esim. Fordin käyrät ovat olleet laskussa, oli esim. vuonna 2001-2002 Focus maailman eniten myyty yksittäinen malli, se on aika paljon se.

      
  • Lainaus:
    01.07.2004 klo 18:11 SixPack kirjoitti


    XJ malli joka esiteltiin tässä pari vuotta sitten on aika mielenkiintoinen sikäli, että vaikka auto on S-Mersun luokkaa on sen paino vain 1545 kg, S-Mersu alkaen 1965 kg. Jaguar käyttää runkoa johon teräksestä valmistettu monocoque rakenne asetetaan tämän päälle. Kori on edeltäjäänsä nähden 40% kevyempi, mutta 60% jäykempi.


    xjssä pitäisi kyllä olla alumiinikori

      
  • Jotta tuota Fordin myyntikäyräasiaa vielä monimutkaistetaan, todettakoon, että maailman eniten myytykin auto voi olla tappiollinen. Tulos ratkaisee, ei välttämättä markkinaosuus.

      
  • Kantsii käydä sivuilla www.jaguar.fi ja lukea n. 30 % myynninkasvusta jonka dieselin markkinoille tulo on saanut aikaan. Ford ei harrasta autojen kanssa puuhastelua vaan on voittoon tähtäävä organisaatio. Mitähän jatkossa tapahtuu Saabille ja Fiatille kun rahaa vain jatkuvasti menee eikä tule??? Olen käynyt Browns Lanen tehtaalla ja Jaguarin perinteet ovat kyllä hallussa, mutta yrityksen tulevaisuutta ei voi rakentaa pelkän menneisyyden varaan. Maailma muuttuu ja niin Jaguaarikin.. Onneksi!
    Kysyin muuten silloin 90 -luvun alussa eräältä Jaguarin suunnittelijalta, että milloinkas teillä aletaan tehdä dieseleitä kun alkaa toi päätölainsäädäntökin olla kiristymmään päin? Ja vastauksena oli ettei koskaan! Me ei aleta tehdä autoja taksitolpille! Vaan kuinkas kävikään...

      
  • Lainaus:
    08.07.2004 klo 09:52 big daddy kirjoitti
    Kysyin muuten silloin 90 -luvun alussa eräältä Jaguarin suunnittelijalta, että milloinkas teillä aletaan tehdä dieseleitä kun alkaa toi päätölainsäädäntökin olla kiristymmään päin? Ja vastauksena oli ettei koskaan! Me ei aleta tehdä autoja taksitolpille! Vaan kuinkas kävikään...


    eli Ford alkoi tekemään kun osti Jaguarin vuonna 90

      
  • Lainaus:
    01.07.2004 klo 22:53 GTAm kirjoitti
    [quote title="01.07.2004 klo 18:11 SixPack kirjoitti"]

    xjssä pitäisi kyllä olla alumiinikori

    Olet oikeassa, kirjoitin vahingossa väärin.
    Alumiinia se on.

    Ford on muuten manner-euroopassa mennyt 12% viivan alle kohta 3 vuotta. Vaikka Focus yhtenä mallina onkin myynyt hyvin, ei se koko merkkiä nosta, eikä yhtymää.
    Ford on mielestäni ulkonäöllisesti tylsin eurooppalainen auto, jos nyt haluaa johonkin järjestykseen ne laittaa.

      
  • Nyt Jaguaariakin saa etuvetoisena, Audi taas voi myöhemmin siirtyä takavetoon. Itse olen etuvedon ystävä, mutta urheilullisen auton on oltava taka- tai neliveto. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit