Tuollainen nyt on sitten uusi Bora. Keulaa lukuunottamatta aika hyvännäköinen, joskin on taas koko paisunut ulos omasta luokastaan. Katsokaapas sivuprofiilia: niin on kuin Civicistä..
Olisi mielenkiintoista suorittaa autontunnistuskilpailu niin, että autosta riistuaan etuvalot ja maski sekä takavalot, siitä arvailtaisiin profiileja sitten.
Katsoessa uutta Infiniti M45, TM Automaailma 18E/2004 sivu 85, luulin sitä ensin Audiksi, vm. -98, mutta sehän olikin Nissan Infiniti vm. -05! Etu- ja takavaloilla ja maskilla "kikkaillaan" sitten mitä voidaan, jotta 100% kopiointi ei olisi niin näkyvää ! Tosin jo vanhasta automallista, mutta kumminkin.
Ja uusi Mersu CLS taas on kopioinut etuvalonsa uudesta Infinitistä! Nyt te sanotte, että Mersuhan tuli markkinoille ensin, mutta fakta on, että Infinitin kuvat ovat olleet pidempään julkisuudessa. Ehkei mitään kopiointia ole vaan lamput ovat sattumalta täsmälleen samanlaiset, mutta jos kopiointia on ollut niin siihen on syyllistynyt Mersu.
Pekän kuvan myötä perustelet tuota, olet aika hyvä arvamaan, mitä jos kukaan ei ole pääsyt kuvamaan mersua?
Luuletko että Mersu suunnittelee autoa vuoden, 2 vuotta 5 vuotta vuotta?
On ennekin käynyt niin että japanilaiset kopiovat saksalaisia, myös amerikklaisia.
Infiniti =Nissan on kopioinut paljon ennen,onneksi Rello n saanut vähän uutta ajattelua tuon Nissanin, muuten olisivat tuollaisia avaruussukuloita, niin kuin Nissan maxima.. Muuten Infinity nimea ollaan vaihtamassa Loganiksi..sopi paremmin Nissanille..
Hienonnäköinen biili. Kattolinja on nätti ja keula. Perä ei niin hirmu nätti. aikalailla samanoloinen kuin tuleva passat...Kuitenkin hienompi kuin uusi golf
Olisi mielenkiintoista suorittaa autontunnistuskilpailu niin, että autosta riistuaan etuvalot ja maski sekä takavalot, siitä arvailtaisiin profiileja sitten.
Katsoessa uutta Infiniti M45, TM Automaailma 18E/2004 sivu 85, luulin sitä ensin Audiksi, vm. -98, mutta sehän olikin Nissan Infiniti vm. -05! Etu- ja takavaloilla ja maskilla "kikkaillaan" sitten mitä voidaan, jotta 100% kopiointi ei olisi niin näkyvää ! Tosin jo vanhasta automallista, mutta kumminkin.
Kyllä oli uskomaton kommmentti SickPackiltä. Nissan tuskin pitäisi yllä 3 design-studiota, jossa siellä vain kikkailtaisiin valoilla ja maskeilla. Tai ehkä saksalaisten autojen kopiointi teettää niin paljon työtä. Oletko SickPack muuten ennen huomannut, että eri merkkien eri mallien välillä on yhtäläisyyksiä. Tämä on aivan turha keskustelu.
Kyllä oli uskomaton kommmentti SickPackiltä. Nissan tuskin pitäisi yllä 3 design-studiota, jossa siellä vain kikkailtaisiin valoilla ja maskeilla. Tai ehkä saksalaisten autojen kopiointi teettää niin paljon työtä. Oletko SickPack muuten ennen huomannut, että eri merkkien eri mallien välillä on yhtäläisyyksiä. Tämä on aivan turha keskustelu.
Taisit osua naulan kantaan! Vaatii todellisia taitoja kopioida jokin esine lähes täydellisesti, mutta silti huomaamattomasti saaden siihen edes joitakin omia piirteitä. Ilman muuta se vaatii 3 D studion, vähän niinkuin väärän rahan teko. Jos luet TM-lehtiä, huomaat että toimitus on kiinnittänyt huomiota samaan asiaan, eli valot ovat yhä suurempi osuus muotoilua.
Olisi todella mielenkiintoista nähdä sellainen utopistinen mahdottomuus, kuten uusi tuotantoauto, jossa ei olisi havaittavissa mitään piirteitä jo olemassaolevista autoista!
Nuo kopiointipuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska joka ikinen kopioi. Useimmat vieläpä yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa...
Uusi Bora toisaalta muistuttaa Kiinassa valmistettavaa Jettaa. En ole ihan varma valmistettiinko Jettaa Kiinassa. Mutta muistuttaa ainakin nykyään valmistettavaa Jettaa.
Olisi todella mielenkiintoista nähdä sellainen utopistinen mahdottomuus, kuten uusi tuotantoauto, jossa ei olisi havaittavissa mitään piirteitä jo olemassaolevista autoista!
Nuo kopiointipuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska joka ikinen kopioi. Useimmat vieläpä yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa...
MB, BMW, Audi, Opel, Peugeot, Renault, Citroen, Ford, Alfa-Romeo, Fiat, Seat. Näillä autoilla on omat linjansa, ne erottaa omiksi merkeiksi. Jokin yksityiskohta muistuttaa aikaisempia mallia, vaikka ne olisivat täysin uusia. Väitän edelleen, että lähes kaikki muut autonvalmistajat edelleen hakevat hukassa olevaa linjaa, tai sitä ei ole ollutkaan.
Olen lukenut mm. TM:sta aivan päinvastaista kopioinnista. Se ei suinkaan tapahdu yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa, vaan johtaa oikeudellisiin toimenpiteisiin. Kuten Honda CRV jota kopioidaan surutta Kiinassa identtiseksi. Japanilaiset aloittivat identtisen kopioinnin aikoja sitten, esim. moottorit. Tämä ei tarkoita, että japsit ym. Wokkipannut olisivat huonoja autoja, mutta eivät uskalla erottautua täysin omiksi, vaan pyritään suunnittelemaan ja muotoilemaan niin lähelle Eurooppalaista makua vastaavaksi kuin mahdollista. Onko kaikki muu "maku" niin huonoa ettei myy??
Uusi Bora toisaalta muistuttaa Kiinassa valmistettavaa Jettaa. En ole ihan varma valmistettiinko Jettaa Kiinassa. Mutta muistuttaa ainakin nykyään valmistettavaa Jettaa.
Mielestäni SixPack oli hyvinkin oikeilla jäljillä. Nuoremmat palstan lukijat eivät ehkä tiedäkään, kuinka totta pienet vinosilmämiehet kameroineen kaikkialla maailmassa olivat vielä 50- ja 60-luvuilla. Heitä löytyi todellakin joka paikasta, missä vain jotain teknisesti kiinnostavaa oli tarjolla. Tekniikan kopiointi oli suorin tie japanilaisille siirtyä nykyaikaan, mitenkään väheksymättä heidän saavutuksiaan. Se ei japanilaisille ole edes mitenkään uutta, jo 1800-luvulla haettiin suoraan mallia länsimaista, kun haluttiin uudistaa japanilaista yhteiskuntaa. Vielä 1960-luvulle tultaessa japanilainen tekniikka oli kuitenkin sekundan maineessa: silloin Suomessa tunnettiin esim. japanilaiset umpikelat, joille ominaista oli epäluotettavuus. Itsellänikin sellainen kela tuolloin oli. Nythän tilanne on toinen. Tuotteet ovat luotettavuudessaan ja tarkkuudessaan esimerkillisiä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niistä löytyisi jokin selkeä eri tuotteille ominainen tyyli, jos nyt sellaiseksi ei lasketa jonkinlaista yleisnäköä, joka voi kyllä olla silmää miellyttävää, mutta ei kuitenkaan oikeastaan minkään näköistä. Tarpeeksi pitkät perinteet puuttuvat
Sen verran kuitenkin antaisin periksi, että japanilaisista merkeistä varsinkin Subaru ja osittain myös Honda ovat ihan oikeilla jäljillä oman persoonallisen tyylinsä hakemisessa.
[Vinnes muokkasi tätä viestiä 06.12.2004 klo 18:08]
Vinnes ja SickPack! Kun kerran olette niin omistautuneita tälle asialle, niin haluaisin tietää esim. Nissanin kohdalla, mistä seuraavat mallit on kopioitu: Murano, Primera, Micra, Cube, Z350, Armada, Parthfinder, Infiniti FX35/45.
Tuollainen nyt on sitten uusi Bora. Keulaa lukuunottamatta aika hyvännäköinen, joskin on taas koko paisunut ulos omasta luokastaan. Katsokaapas sivuprofiilia: niin on kuin Civicistä..
Bora on automaailman kummajainen, ihan kuin Ford Orion joskus. Huonot tilat, surkea muotoilu jne suhteetomaan kalliiseen hintaan. Eihän tuota kukaan normaaliälyllä varustettu tietenkään osta, mutta joku kuitenkin.
Uusi Bora toisaalta muistuttaa Kiinassa valmistettavaa Jettaa. En ole ihan varma valmistettiinko Jettaa Kiinassa. Mutta muistuttaa ainakin nykyään valmistettavaa Jettaa.
Eikös Bora ja Jetta ole yksi ja sama auto?
Mutta sitä uuden näköistä tulevan Boran näköistä valmistetaan Kiinassa. Tai siis Kiinassa valmistettava Jetta on tulevan Boran näköinen. Ainakin takaapäin.
Nyt täytyy kyllä sanoa että meikällä meni hiukan yli. Siis missä mielessä japanilaiset ovat moottoritekniikkaa kopioineet. Ja vaikka joskus vuosikymmeniä sitten olisivatkin niin ovat niitä ns. kopiointeja edelleen kehittäneet. Vai väitättekö että esim Hondan ja Toyotan moottorit eivät olisi luokkiensa kärkipäätä. Esim Toyota toi moniventtiilitekniikan kaiken kansan saataville perheautoluokkaan kun eurooppalaiset vasta tavailivat sanaa MONIVENTTIILITEKNIIKKA. Lisäksi lyijyttömän käytössä ja venttiilimateriaaleissa oltiin eurooppaa kymmenisen vuotta edellä aikoinaan. Muistelkaapa mitkä kärryt ne oli vaikeuksissa kun Teboil aikanaan aloitti lyijyttömän terran myynnin. Opel muistaakseni kielsi koko bensan käytön, mutta japanilaisiin jopa vanhoihin sitä sai surutta tankata...eikä venttiilit jumiutuneet. Kopiointi on mielestäni järkevää kun tekniikkaa edelleen kehitetään...mitä järkeä on keksiä ruuti uudelleen.piste
Jaa vielä sen verran että väittäisin esim Härvelini erottuvan massasta melko selvästi...vai väittääkö joku sen muistuttavan muita autoja. Takavaloja on aina joskus väitetty kopioinniksi Volvon V70-mallista. Tähän sanoisin että ei se volvokaan ruutia keksinyt. Muistaakseni jo 80-luvun neliveto Toyota Tercel- farkussa (vai oliko Corolla) oli takavalot ylhäällä nurkkien pystypilareissa.
Nyt täytyy kyllä sanoa että meikällä meni hiukan yli. Siis missä mielessä japanilaiset ovat moottoritekniikkaa kopioineet.
Tästä täydellisestä eri moottoritekniikan kopioinnista oli aiheen Moottoripyörät alla paljonkin keskustelua. Myös autoista. Nimim. Puntari kertoi männänpään tarkkuudella kopioutuja vehkeitä, myös autopuolella. Ei Japsit voi neliventtiilitekniikalla henkseleitä paukutella. Vanha tekniikka -20 luvulta, alumiinikannet, titaaniventtiilit, ahtimet ym. jo käytössä Euroopassa ja USA:ssa. Kinkit veteli Riksoja silloin vielä tai meloivat. Tekniikka oli jo kehitetty aikaa sitten, ei Japanilaiset näitä ole keksinyt eikä markkinoille tuonut, kuin vasta 60 vuotta myöhemmin.
En väitä Japanilaisia huonoiksi, lukekaa nyt tarkkaan, muotoilua lähinnä purnaan, eikä se jokaikistä mallia tarkoita. Jos väkisin haluaa ymmärtää väärin on vika lukijan silmissä. Sitä omaa ominaista Japanilaista tyyliä hain, se voisi päinvastoin rikastuttaa automaailmaa erottumalla joukosta. Miksi aina tavoitella Eurooppalaista makua. Sama kysymys edelleen. Eivätkö muut maut tai muotisuuntaukset myy?
Hiukan asiasta sivuun... Kiinassa valmistetaan vanhempia VAG-malleja. FAW tekee: Golf, Bora, Jetta, A4 ja A6. SVW tekee: Gol, Polo ja Santana sekä nyt myös Touran.
Samoin uuden Astran sivuprofiilista ainakin minulle tuli ensimmäisenä mieleen Mazdan hatcback. Ja venttiilitekniikasta totesin että kansanmallien perheautoluokkaan enkä nyt tarkoita mitään magnumhintaluokan titaaniviritelmiä. Volkkarillakin moniventtiilitekniikan tuonti kaikkiin auto- ja hintaluokkiin kyllä kesti. Ja vieläkin tuputetaan 8-venttiilikoneita alkaen-hintaluokissa vaikka 8-venttiilitekniikka on jo aikansa elänyttä ainakin haluttaessa moottorilta hyvää "hengittävyyttä".
Tästä täydellisestä eri moottoritekniikan kopioinnista oli aiheen Moottoripyörät alla paljonkin keskustelua. Myös autoista. Nimim. Puntari kertoi männänpään tarkkuudella kopioutuja vehkeitä, myös autopuolella. Ei Japsit voi neliventtiilitekniikalla henkseleitä paukutella. Vanha tekniikka -20 luvulta, alumiinikannet, titaaniventtiilit, ahtimet ym. jo käytössä Euroopassa ja USA:ssa. Kinkit veteli Riksoja silloin vielä tai meloivat. Tekniikka oli jo kehitetty aikaa sitten, ei Japanilaiset näitä ole keksinyt eikä markkinoille tuonut, kuin vasta 60 vuotta myöhemmin.
En väitä Japanilaisia huonoiksi, lukekaa nyt tarkkaan, muotoilua lähinnä purnaan, eikä se jokaikistä mallia tarkoita. Jos väkisin haluaa ymmärtää väärin on vika lukijan silmissä. Sitä omaa ominaista Japanilaista tyyliä hain, se voisi päinvastoin rikastuttaa automaailmaa erottumalla joukosta. Miksi aina tavoitella Eurooppalaista makua. Sama kysymys edelleen. Eivätkö muut maut tai muotisuuntaukset myy?
Tämä keskustelu on kyllä todella naurettava. Kaikkialla teollisuudessa kopioidaan kilpailijoiden tuotteista hyviä ominaisuuksia omiin tuotteisiin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jos kukaan ei kopioisi, niin täällä ajettaisiin varmaan vieläkin mustilla t-mallin fordeilla. Kopiointi pistää liikettä tuotekehtiysosastoon, jotta voitaisiin taas erottua kilpailijoista. Ja mitä japanilaisiin tulee, niin nehän ovat aloittaneet autojen valmistuksen myöhemmin kuin jenkit tai eurooppalaiset. Tottakai he silloin kopioivat perusratkaisut ja rupeavat kehittelemään siitä eteenpäin omia juttujaan. Jos markkinoille tulee uusi kännykkävalmistaja, niin eihän sekään tuo ensimmäiseksi mallikseen 10 kilon mobiraa, vaan kyllä se muistuttaa semmoista kännykkää, jonka ihmiset ovat nykypäivänä valmiita ostamaan.
Nykyisin ei suuria japanilaisia valmistajia voi syyttää suuremmin kopioinnista. Tuotteet ovat selvästi erotettavissa omiksi tuotteikseen. On tietysti olemassa muotoilullisia innovaattoreita kuten bmw, joiden on pakko erottua yhä tiukemmassa kilpailussa, jolloin muotoilu on yksi keino. Pääääpiirteittäin kaikki jotka myyvät autoja massamarkkinoille ottavat varmanpäälle. Kopioinnista voi kyllä syyttää joitain uusia korealaisia ja kiinalaisia tehtaita, mutta jostainhan se autonvalmistus on aloitettava, eikä sitä pääomaakaan varmaan ole laittaa siihen muotoiluun kovin suuria summia. Helpompaa ja todella paljon halvempaa on ottaa valmis muotti jostain.
Moottoritekniikassakin nykyisin japanilaiset ovat eurooppalaisia ja jenkkejä selvästi edellä alle kolmelitraisten tai alle 2,5 litraisten luokassa, noin suuressa mittakaavassa. Ainoa hyvä teknloginen ratkaisu mitä koko euroopalaisella autoteollisuudella on tarjota näihin kokoluokkiin on oikeastaan bmw:n valvetronic. Syy miksi tätä isommissa moottoreissa japanilaisilta ei liiemmin ole edes vaihtoehtoja on japanissa oleva 206kw tehorajoitus.
Summasummarum: kaikki kopioi ja se on periaatteessa hyvästä. Jopa pyhä mercedes. CLS:n perä on suoraan tilattu jaguarin tehtaalta ja valot voi melkein vaihtaa päikseen bmw:n viitossarjan kanssa. Mitäs autosta jäi sen jälkeen jäljelle. Ainiin, ei paljon mitään, paitsi pienet takatilat. Näillä mennään...
Ja venttiilitekniikasta totesin että kansanmallien perheautoluokkaan enkä nyt tarkoita mitään magnumhintaluokan titaaniviritelmiä. Volkkarillakin moniventtiilitekniikan tuonti kaikkiin auto- ja hintaluokkiin kyllä kesti. Ja vieläkin tuputetaan 8-venttiilikoneita alkaen-hintaluokissa vaikka 8-venttiilitekniikka on jo aikansa elänyttä ainakin haluttaessa moottorilta hyvää "hengittävyyttä".
Tässä 8 venttiilisen tai 16 venttiilisen koneen vertailussa painaa lähinnä järkisyyt vastaan tunne- ja imagosyyt. 4- V on kalliimpi kansi, tupla nokat, enemmän osia jotka voivat vaurioitua, kalliimmat huollot. Varsinkin turbon kanssa 4-venttiilikannesta ei ole juuri hyötyä. Sillä saadaan korkeammat kierrokset moottoriin, eniten se tarvitaan markkinoilla pitämään imago samalla tasolla kuin kilpailijat. Kierrosluvuilla ei kuitenkaan ole merkitystä, ensin luki "i" takana tai kyljessä, nyt "16V". Esim. TM vertailu joitain vuosia sitten jossa 2-venttiili-Audi voitti koko talvitestin, teho ja kulutus mukaanlukien. Neliventtiilitekniikka ei tuo käytännön arkiajossa merkittäviä hyötyjä. Kansi on kuin sveitsinjuusto, 1-2 mm erottaa imu- ja pakoventtiilit toisistaan, altis halkeamaan kuormittaessa, tai kovasta pakkasesta käyntiin. Kisavärkissä asian on aivan eri, siellä haetaan sekunnin kymmenyksiä. Se ei liity Suomen 80 km/h ja 100 km/h mitenkään!
Tällä nyt ei ollut auton muotojen kanssa mitään tekemistä, mutta pakko kommentoida. Kaikki "uudet" asiat eivät ole millään tavalla mullistavia arkiautoilijalle, pikemminkin kevennetään hänen lompakkoa entistä enemmän joka kohdalla, vieläpä vanhoilla 60 v. sitten markkinoille tuoduilla ratkaisuilla. Markkinamiesten jippoilua.
Jos markkinoille tulee uusi kännykkävalmistaja, niin eihän sekään tuo ensimmäiseksi mallikseen 10 kilon mobiraa, vaan kyllä se muistuttaa semmoista kännykkää, jonka ihmiset ovat nykypäivänä valmiita ostamaan.
Tuotekehittelyn on oltava inspiroivaa, motivoivaa, täynnä innovaatioita ja luovaa ajattelua. Muuten käy kuten Ranskalaisen Alcatel:in kännykkävalmistajan, joka ryhtyi kopioimaan Nokian kännyköitä. Jos luet päivälehtiä ollenkaan, tiedät, että Nokia on harkitsemassa oikeudellisia toimenpiteitä Ranskalaisten näköiskopioita vastaan! Tämä on päivän trendi. Toisia ei kopioida, vaikka vuosineljännestulosraportit painaisivat kuinka päälle. Se tie on melko lyhyt, ja päättyy yleensä lopuksi vain yhdellä tavalla.
Eri asia ovat ne Kiinalaiset autonvalmistajat jotka valmistavat autoja lisensillä, kuten Audi, VW, Jeep Cherokee (Beijing) ja muut. Se on sovittu juttu. Klooni tai kopio kielii vain luovuuden puutteesta, ehkä osaamisen taidosta tai sen heikkoudesta muotoiluosastolla. Eihän kopion tekemiseen tarvita osaamista, joten miksi ostaa sellainen tuote? Ehkä siksi, että se on halpa. Kopioinnilla ei rakenneta kestävää imagoa. Kauko-Idällä on se etu kuitenkin puolellaan, että sijaitsevat keskellä jättimarkkinoita. Mutta siellä arvostetaan länsimaista muotoilua yli kaiken, esim. Kiinassa suurin tavoite on vanhaan Audi 100:n peurstuva auto, tai VW Passat. Merkin ja mallin arvostus ratkaisee paljon. Suomi on siitä poikkeuksellinen maa, että arvostamme Japanilaisia autoja. Saksalainen ostaa siksi, että ne ovat halvempia, ja niihin järjestetään Saksassa usein 0%-korkoisia rahoituksia n. 300-600 käsirahalla. Homma ja sen ymmärtämys muuttuu käydessä paikan päällä toteamassa asia. Vaihtoautohyvitys Japsiin on myös paljon korkeampi kuin muilla merkeillä. Kyllä kaupankäynnillä on muutkin syyt kuin pelkästään, ulkonäkö, tekniikka tai luotettavuus. Raha ja ehdot ratkaisee Euroopassa enemmän kuin Suomessa. Tämä on käsitykseni luettuani kaikkien automerkkien eri rahoitusehdot - ja muodot Euroopassa.
Olen kyllä sixpack:n kanssa täysin eri mieltä moniventtiilitekniikan hyödyllisyydestä. Esim. 4-venttiilitekniikan on sanottu parantavan jopa 20-30% moottorin hengittävyyttä eli kaasujen vaihtoa perinteiseen 2-venttiiliseen verrattuna.
Eikä kyse ole korkeiden kierrosten aikaansaamisesta vaan moniventtiilikoneen vääntöominaisuudet ja vetositkeys ovat paremmat läpi koko kierrosalueen erillaisten venttiilinohjausjärjestelmien avulla. Hyöty on huomattava esim. kuutiotilavuudeltaan pienissä moottoreissa, koska vääntöalue saadaan laajemmalle alueelle polttoainetalouden pysyessä silti hyvänä. Nykyaikainen polttoaineen suihkutus hyödynnetään juuri moniventtiilitekniikan avulla.
Nykyiset 4-venttiilikoneet kestävät normaalihuolloin varmasti sen minkä vanhat 8-venttiilisetkin...muut puheet on vain volkkarin myyntimiesten juttuja vanhahtavien 8-venttiilisten perustelemiseksi edes jotenkin vielä nykypäivän asiakkaille.
Itse en ainakaan 8-venttiilistä enää ostaisi...parempiakin on tarjolla perheautoluokassa.
Olisi mielenkiintoista suorittaa autontunnistuskilpailu niin, että autosta riistuaan etuvalot ja maski sekä takavalot, siitä arvailtaisiin profiileja sitten.
Katsoessa uutta Infiniti M45, TM Automaailma 18E/2004 sivu 85, luulin sitä ensin Audiksi, vm. -98, mutta sehän olikin Nissan Infiniti vm. -05! Etu- ja takavaloilla ja maskilla "kikkaillaan" sitten mitä voidaan, jotta 100% kopiointi ei olisi niin näkyvää ! Tosin jo vanhasta automallista, mutta kumminkin.
Ja uusi Mersu CLS taas on kopioinut etuvalonsa uudesta Infinitistä! Nyt te sanotte, että Mersuhan tuli markkinoille ensin, mutta fakta on, että Infinitin kuvat ovat olleet pidempään julkisuudessa. Ehkei mitään kopiointia ole vaan lamput ovat sattumalta täsmälleen samanlaiset, mutta jos kopiointia on ollut niin siihen on syyllistynyt Mersu.
Anders simo,
Pekän kuvan myötä perustelet tuota, olet aika hyvä arvamaan, mitä jos kukaan ei ole pääsyt kuvamaan mersua?
Luuletko että Mersu suunnittelee autoa vuoden, 2 vuotta 5 vuotta vuotta?
On ennekin käynyt niin että japanilaiset kopiovat saksalaisia, myös amerikklaisia.
Infiniti =Nissan on kopioinut paljon ennen,onneksi Rello n saanut vähän uutta ajattelua tuon Nissanin, muuten olisivat tuollaisia avaruussukuloita, niin kuin Nissan maxima.. Muuten Infinity nimea ollaan vaihtamassa Loganiksi..sopi paremmin Nissanille..
Jotain samaa niistä löytyy. Takaapäin luulisin sitä Honda Accordiksi...
Hienonnäköinen biili. Kattolinja on nätti ja keula. Perä ei niin hirmu nätti. aikalailla samanoloinen kuin tuleva passat...Kuitenkin hienompi kuin uusi golf
Katsoessa uutta Infiniti M45, TM Automaailma 18E/2004 sivu 85, luulin sitä ensin Audiksi, vm. -98, mutta sehän olikin Nissan Infiniti vm. -05! Etu- ja takavaloilla ja maskilla "kikkaillaan" sitten mitä voidaan, jotta 100% kopiointi ei olisi niin näkyvää ! Tosin jo vanhasta automallista, mutta kumminkin.
Kyllä oli uskomaton kommmentti SickPackiltä. Nissan tuskin pitäisi yllä 3 design-studiota, jossa siellä vain kikkailtaisiin valoilla ja maskeilla. Tai ehkä saksalaisten autojen kopiointi teettää niin paljon työtä. Oletko SickPack muuten ennen huomannut, että eri merkkien eri mallien välillä on yhtäläisyyksiä. Tämä on aivan turha keskustelu.
Cap Dick on tainnut viettää rankan yön tienpäällä. Sen on kiva, että täällä on ihmisiä kertomassa, mikä on sopimaton keskustelunaihe.
Taisit osua naulan kantaan!
Vaatii todellisia taitoja kopioida jokin esine lähes täydellisesti, mutta silti huomaamattomasti saaden siihen edes joitakin omia piirteitä. Ilman muuta se vaatii 3 D studion, vähän niinkuin väärän rahan teko.
Jos luet TM-lehtiä, huomaat että toimitus on kiinnittänyt huomiota samaan asiaan, eli valot ovat yhä suurempi osuus muotoilua.
Olisi todella mielenkiintoista nähdä sellainen utopistinen mahdottomuus, kuten uusi tuotantoauto, jossa ei olisi havaittavissa mitään piirteitä jo olemassaolevista autoista!
Nuo kopiointipuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska joka ikinen kopioi. Useimmat vieläpä yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa...
Minä sanoin väärin ei ne takavalot, muistuta Accordin takavaloja. Vaan Touaregin, mielenkiintoinen valinta ehkä hyväkin?
Uusi Bora toisaalta muistuttaa Kiinassa valmistettavaa Jettaa. En ole ihan varma valmistettiinko Jettaa Kiinassa. Mutta muistuttaa ainakin nykyään valmistettavaa Jettaa.
Nuo kopiointipuheet kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska joka ikinen kopioi. Useimmat vieläpä yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa...
MB, BMW, Audi, Opel, Peugeot, Renault, Citroen, Ford, Alfa-Romeo, Fiat, Seat. Näillä autoilla on omat linjansa, ne erottaa omiksi merkeiksi. Jokin yksityiskohta muistuttaa aikaisempia mallia, vaikka ne olisivat täysin uusia. Väitän edelleen, että lähes kaikki muut autonvalmistajat edelleen hakevat hukassa olevaa linjaa, tai sitä ei ole ollutkaan.
Olen lukenut mm. TM:sta aivan päinvastaista kopioinnista. Se ei suinkaan tapahdu yhteistyössä kopioinnin kohteen kanssa, vaan johtaa oikeudellisiin toimenpiteisiin. Kuten Honda CRV jota kopioidaan surutta Kiinassa identtiseksi. Japanilaiset aloittivat identtisen kopioinnin aikoja sitten, esim. moottorit. Tämä ei tarkoita, että japsit ym. Wokkipannut olisivat huonoja autoja, mutta eivät uskalla erottautua täysin omiksi, vaan pyritään suunnittelemaan ja muotoilemaan niin lähelle Eurooppalaista makua vastaavaksi kuin mahdollista. Onko kaikki muu "maku" niin huonoa ettei myy??
SixPack, oletko tosiaan tuota mieltä, vai oliko tuo kirjoituksesi vitsi.
Eikös Bora ja Jetta ole yksi ja sama auto?
Mielestäni SixPack oli hyvinkin oikeilla jäljillä. Nuoremmat palstan lukijat eivät ehkä tiedäkään, kuinka totta pienet vinosilmämiehet kameroineen kaikkialla maailmassa olivat vielä 50- ja 60-luvuilla. Heitä löytyi todellakin joka paikasta, missä vain jotain teknisesti kiinnostavaa oli tarjolla. Tekniikan kopiointi oli suorin tie japanilaisille siirtyä nykyaikaan, mitenkään väheksymättä heidän saavutuksiaan. Se ei japanilaisille ole edes mitenkään uutta, jo 1800-luvulla haettiin suoraan mallia länsimaista, kun haluttiin uudistaa japanilaista yhteiskuntaa. Vielä 1960-luvulle tultaessa japanilainen tekniikka oli kuitenkin sekundan maineessa: silloin Suomessa tunnettiin esim. japanilaiset umpikelat, joille ominaista oli epäluotettavuus. Itsellänikin sellainen kela tuolloin oli.
Nythän tilanne on toinen. Tuotteet ovat luotettavuudessaan ja tarkkuudessaan esimerkillisiä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niistä löytyisi jokin selkeä eri tuotteille ominainen tyyli, jos nyt sellaiseksi ei lasketa jonkinlaista yleisnäköä, joka voi kyllä olla silmää miellyttävää, mutta ei kuitenkaan oikeastaan minkään näköistä. Tarpeeksi pitkät perinteet puuttuvat
Sen verran kuitenkin antaisin periksi, että japanilaisista merkeistä varsinkin Subaru ja osittain myös Honda ovat ihan oikeilla jäljillä oman persoonallisen tyylinsä hakemisessa.
Vinnes ja SickPack! Kun kerran olette niin omistautuneita tälle asialle, niin haluaisin tietää esim. Nissanin kohdalla, mistä seuraavat mallit on kopioitu: Murano, Primera, Micra, Cube, Z350, Armada, Parthfinder, Infiniti FX35/45.
Tuollainen nyt on sitten uusi Bora. Keulaa lukuunottamatta aika hyvännäköinen, joskin on taas koko paisunut ulos omasta luokastaan. Katsokaapas sivuprofiilia: niin on kuin Civicistä..
Bora on automaailman kummajainen, ihan kuin Ford Orion joskus. Huonot tilat, surkea muotoilu jne suhteetomaan kalliiseen hintaan. Eihän tuota kukaan normaaliälyllä varustettu tietenkään osta, mutta joku kuitenkin.
Eikös Bora ja Jetta ole yksi ja sama auto?
Mutta sitä uuden näköistä tulevan Boran näköistä valmistetaan Kiinassa. Tai siis Kiinassa valmistettava Jetta on tulevan Boran näköinen. Ainakin takaapäin.
Nyt täytyy kyllä sanoa että meikällä meni hiukan yli. Siis missä mielessä japanilaiset ovat moottoritekniikkaa kopioineet. Ja vaikka joskus vuosikymmeniä sitten olisivatkin niin ovat niitä ns. kopiointeja edelleen kehittäneet. Vai väitättekö että esim Hondan ja Toyotan moottorit eivät olisi luokkiensa kärkipäätä. Esim Toyota toi moniventtiilitekniikan kaiken kansan saataville perheautoluokkaan kun eurooppalaiset vasta tavailivat sanaa MONIVENTTIILITEKNIIKKA. Lisäksi lyijyttömän käytössä ja venttiilimateriaaleissa oltiin eurooppaa kymmenisen vuotta edellä aikoinaan.
Muistelkaapa mitkä kärryt ne oli vaikeuksissa kun Teboil aikanaan aloitti lyijyttömän terran myynnin. Opel muistaakseni kielsi koko bensan käytön, mutta japanilaisiin jopa vanhoihin sitä sai surutta tankata...eikä venttiilit jumiutuneet.
Kopiointi on mielestäni järkevää kun tekniikkaa edelleen kehitetään...mitä järkeä on keksiä ruuti uudelleen.piste
Jaa vielä sen verran että väittäisin esim Härvelini erottuvan massasta melko selvästi...vai väittääkö joku sen muistuttavan muita autoja. Takavaloja on aina joskus väitetty kopioinniksi Volvon V70-mallista. Tähän sanoisin että ei se volvokaan ruutia keksinyt. Muistaakseni jo 80-luvun neliveto Toyota Tercel- farkussa (vai oliko Corolla) oli takavalot ylhäällä nurkkien pystypilareissa.
Tästä täydellisestä eri moottoritekniikan kopioinnista oli aiheen Moottoripyörät alla paljonkin keskustelua. Myös autoista. Nimim. Puntari kertoi männänpään tarkkuudella kopioutuja vehkeitä, myös autopuolella. Ei Japsit voi neliventtiilitekniikalla henkseleitä paukutella. Vanha tekniikka -20 luvulta, alumiinikannet, titaaniventtiilit, ahtimet ym. jo käytössä Euroopassa ja USA:ssa. Kinkit veteli Riksoja silloin vielä tai meloivat. Tekniikka oli jo kehitetty aikaa sitten, ei Japanilaiset näitä ole keksinyt eikä markkinoille tuonut, kuin vasta 60 vuotta myöhemmin.
En väitä Japanilaisia huonoiksi, lukekaa nyt tarkkaan, muotoilua lähinnä purnaan, eikä se jokaikistä mallia tarkoita. Jos väkisin haluaa ymmärtää väärin on vika lukijan silmissä. Sitä omaa ominaista Japanilaista tyyliä hain, se voisi päinvastoin rikastuttaa automaailmaa erottumalla joukosta. Miksi aina tavoitella Eurooppalaista makua. Sama kysymys edelleen. Eivätkö muut maut tai muotisuuntaukset myy?
SixPack, eikös toi uusi Bora ole ulkonäöltään kuin EDELLISEN korimallin Toyota Avansis? On tainnut sakemanni käydä japseja kiikaroimassa.
Hiukan asiasta sivuun...
Kiinassa valmistetaan vanhempia VAG-malleja.
FAW tekee: Golf, Bora, Jetta, A4 ja A6.
SVW tekee: Gol, Polo ja Santana sekä nyt myös Touran.
Samoin uuden Astran sivuprofiilista ainakin minulle tuli ensimmäisenä mieleen Mazdan hatcback. Ja venttiilitekniikasta totesin että kansanmallien perheautoluokkaan enkä nyt tarkoita mitään magnumhintaluokan titaaniviritelmiä. Volkkarillakin moniventtiilitekniikan tuonti kaikkiin auto- ja hintaluokkiin kyllä kesti. Ja vieläkin tuputetaan 8-venttiilikoneita alkaen-hintaluokissa vaikka 8-venttiilitekniikka on jo aikansa elänyttä ainakin haluttaessa moottorilta hyvää "hengittävyyttä".
En väitä Japanilaisia huonoiksi, lukekaa nyt tarkkaan, muotoilua lähinnä purnaan, eikä se jokaikistä mallia tarkoita. Jos väkisin haluaa ymmärtää väärin on vika lukijan silmissä. Sitä omaa ominaista Japanilaista tyyliä hain, se voisi päinvastoin rikastuttaa automaailmaa erottumalla joukosta. Miksi aina tavoitella Eurooppalaista makua. Sama kysymys edelleen. Eivätkö muut maut tai muotisuuntaukset myy?
Tämä keskustelu on kyllä todella naurettava. Kaikkialla teollisuudessa kopioidaan kilpailijoiden tuotteista hyviä ominaisuuksia omiin tuotteisiin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jos kukaan ei kopioisi, niin täällä ajettaisiin varmaan vieläkin mustilla t-mallin fordeilla. Kopiointi pistää liikettä tuotekehtiysosastoon, jotta voitaisiin taas erottua kilpailijoista. Ja mitä japanilaisiin tulee, niin nehän ovat aloittaneet autojen valmistuksen myöhemmin kuin jenkit tai eurooppalaiset. Tottakai he silloin kopioivat perusratkaisut ja rupeavat kehittelemään siitä eteenpäin omia juttujaan. Jos markkinoille tulee uusi kännykkävalmistaja, niin eihän sekään tuo ensimmäiseksi mallikseen 10 kilon mobiraa, vaan kyllä se muistuttaa semmoista kännykkää, jonka ihmiset ovat nykypäivänä valmiita ostamaan.
Nykyisin ei suuria japanilaisia valmistajia voi syyttää suuremmin kopioinnista. Tuotteet ovat selvästi erotettavissa omiksi tuotteikseen.
On tietysti olemassa muotoilullisia innovaattoreita kuten bmw, joiden on pakko erottua yhä tiukemmassa kilpailussa, jolloin muotoilu on yksi keino. Pääääpiirteittäin kaikki jotka myyvät autoja massamarkkinoille ottavat varmanpäälle.
Kopioinnista voi kyllä syyttää joitain uusia korealaisia ja kiinalaisia tehtaita, mutta jostainhan se autonvalmistus on aloitettava, eikä sitä pääomaakaan varmaan ole laittaa siihen muotoiluun kovin suuria summia. Helpompaa ja todella paljon halvempaa on ottaa valmis muotti jostain.
Moottoritekniikassakin nykyisin japanilaiset ovat eurooppalaisia ja jenkkejä selvästi edellä alle kolmelitraisten tai alle 2,5 litraisten luokassa, noin suuressa mittakaavassa. Ainoa hyvä teknloginen ratkaisu mitä koko euroopalaisella autoteollisuudella on tarjota näihin kokoluokkiin on oikeastaan bmw:n valvetronic. Syy miksi tätä isommissa moottoreissa japanilaisilta ei liiemmin ole edes vaihtoehtoja on japanissa oleva 206kw tehorajoitus.
Summasummarum: kaikki kopioi ja se on periaatteessa hyvästä. Jopa pyhä mercedes. CLS:n perä on suoraan tilattu jaguarin tehtaalta ja valot voi melkein vaihtaa päikseen bmw:n viitossarjan kanssa. Mitäs autosta jäi sen jälkeen jäljelle. Ainiin, ei paljon mitään, paitsi pienet takatilat. Näillä mennään...
Tässä 8 venttiilisen tai 16 venttiilisen koneen vertailussa painaa lähinnä järkisyyt vastaan tunne- ja imagosyyt.
4- V on kalliimpi kansi, tupla nokat, enemmän osia jotka voivat vaurioitua, kalliimmat huollot. Varsinkin turbon kanssa 4-venttiilikannesta ei ole juuri hyötyä. Sillä saadaan korkeammat kierrokset moottoriin, eniten se tarvitaan markkinoilla pitämään imago samalla tasolla kuin kilpailijat. Kierrosluvuilla ei kuitenkaan ole merkitystä, ensin luki "i" takana tai kyljessä, nyt "16V". Esim. TM vertailu joitain vuosia sitten jossa 2-venttiili-Audi voitti koko talvitestin, teho ja kulutus mukaanlukien. Neliventtiilitekniikka ei tuo käytännön arkiajossa merkittäviä hyötyjä. Kansi on kuin sveitsinjuusto, 1-2 mm erottaa imu- ja pakoventtiilit toisistaan, altis halkeamaan kuormittaessa, tai kovasta pakkasesta käyntiin. Kisavärkissä asian on aivan eri, siellä haetaan sekunnin kymmenyksiä. Se ei liity Suomen 80 km/h ja 100 km/h mitenkään!
Tällä nyt ei ollut auton muotojen kanssa mitään tekemistä, mutta pakko kommentoida. Kaikki "uudet" asiat eivät ole millään tavalla mullistavia arkiautoilijalle, pikemminkin kevennetään hänen lompakkoa entistä enemmän joka kohdalla, vieläpä vanhoilla 60 v. sitten markkinoille tuoduilla ratkaisuilla. Markkinamiesten jippoilua.
Tuotekehittelyn on oltava inspiroivaa, motivoivaa, täynnä innovaatioita ja luovaa ajattelua. Muuten käy kuten Ranskalaisen Alcatel:in kännykkävalmistajan, joka ryhtyi kopioimaan Nokian kännyköitä. Jos luet päivälehtiä ollenkaan, tiedät, että Nokia on harkitsemassa oikeudellisia toimenpiteitä Ranskalaisten näköiskopioita vastaan! Tämä on päivän trendi. Toisia ei kopioida, vaikka vuosineljännestulosraportit painaisivat kuinka päälle. Se tie on melko lyhyt, ja päättyy yleensä lopuksi vain yhdellä tavalla.
Eri asia ovat ne Kiinalaiset autonvalmistajat jotka valmistavat autoja lisensillä, kuten Audi, VW, Jeep Cherokee (Beijing) ja muut. Se on sovittu juttu. Klooni tai kopio kielii vain luovuuden puutteesta, ehkä osaamisen taidosta tai sen heikkoudesta muotoiluosastolla. Eihän kopion tekemiseen tarvita osaamista, joten miksi ostaa sellainen tuote? Ehkä siksi, että se on halpa. Kopioinnilla ei rakenneta kestävää imagoa. Kauko-Idällä on se etu kuitenkin puolellaan, että sijaitsevat keskellä jättimarkkinoita. Mutta siellä arvostetaan länsimaista muotoilua yli kaiken, esim. Kiinassa suurin tavoite on vanhaan Audi 100:n peurstuva auto, tai VW Passat. Merkin ja mallin arvostus ratkaisee paljon. Suomi on siitä poikkeuksellinen maa, että arvostamme Japanilaisia autoja. Saksalainen ostaa siksi, että ne ovat halvempia, ja niihin järjestetään Saksassa usein 0%-korkoisia rahoituksia n. 300-600 käsirahalla. Homma ja sen ymmärtämys muuttuu käydessä paikan päällä toteamassa asia. Vaihtoautohyvitys Japsiin on myös paljon korkeampi kuin muilla merkeillä. Kyllä kaupankäynnillä on muutkin syyt kuin pelkästään, ulkonäkö, tekniikka tai luotettavuus. Raha ja ehdot ratkaisee Euroopassa enemmän kuin Suomessa. Tämä on käsitykseni luettuani kaikkien automerkkien eri rahoitusehdot - ja muodot Euroopassa.
Minä en ainakaan näe mitään samaa. En usko että Volkswagen matkisi japanilaisia.
Olen kyllä sixpack:n kanssa täysin eri mieltä moniventtiilitekniikan hyödyllisyydestä. Esim. 4-venttiilitekniikan on sanottu parantavan jopa 20-30% moottorin hengittävyyttä eli kaasujen vaihtoa perinteiseen 2-venttiiliseen verrattuna.
Eikä kyse ole korkeiden kierrosten aikaansaamisesta vaan moniventtiilikoneen vääntöominaisuudet ja vetositkeys ovat paremmat läpi koko kierrosalueen erillaisten venttiilinohjausjärjestelmien avulla. Hyöty on huomattava esim. kuutiotilavuudeltaan pienissä moottoreissa, koska vääntöalue saadaan laajemmalle alueelle polttoainetalouden pysyessä silti hyvänä. Nykyaikainen polttoaineen suihkutus hyödynnetään juuri moniventtiilitekniikan avulla.
Nykyiset 4-venttiilikoneet kestävät normaalihuolloin varmasti sen minkä vanhat 8-venttiilisetkin...muut puheet on vain volkkarin myyntimiesten juttuja vanhahtavien 8-venttiilisten perustelemiseksi edes jotenkin vielä nykypäivän asiakkaille.
Itse en ainakaan 8-venttiilistä enää ostaisi...parempiakin on tarjolla perheautoluokassa.