Audi on ottamassa käyttöön uutta voimansiirtojärjestelyä. Tähän astihan Audien moottorit ovat olleet pitkällä etuakselin etupuolella, koska komponentit ovat olleet järjestyksessä: moottori-vaihteisto-vetopyörästö. Vetoakselithan lähtevät vetopyörästöstä, joten etuakseli on sillä tasolla.
Tulevassa Audi A4:ssä (kauppoihin syksyllä 2007?)otetaan ensi kertaa käyttöön järjestely: moottori-vetopyörästö-vaihteisto, eli vetopyörästö ja vaihteisto vaihtavat paikkaa. Näin moottoria saadaan siirrettyä etuakseliin nähden vaihteiston pituuden verran taaksepäin. Sama järjestely tulee tiettävästi koskemaan A4:n jälkeen kaikkia uusia Audi-malleja.
Audin nokka siis lyhenee, ja etupyörät siirtyvät lähemmäs korin etukulmia. Auton painopiste muuttuu luonnollisesti samalla taaemmaksi, ja jalankulkijasuojakin paranee siinä sivussa.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=33377
Eikös tuo ollut käytössä jo vuonna -69, kun Renault R16 esiteltiin? Jos muistin oikein, miksei mahtanut yleistyä, kun kerran painopisteen merkitys on aina ollut tiedossa?
Muistaakseni takamoottorisissa pikku-fiiateissa, Renaulteissa, Skodissa, Simcoissa ja Volkkareissa sama systeemi oli peilikuvana.
Oli Alfassakin tuo järjestys, siis siinä mikä minulla kerran oli.
Tuli tutuksi kun käytin laatikon auki ja vaihdoin synkrot kakoseen ja kolmoseen.
Renaultissa oli muiden senaikaisten ranskisten tapaan Audiin verrattuna käännetty järjestys: moottori oli etuakselin TAKANA, ja voimansiirto sen etupuolella. Audille ao. järjestely ei sovi, koska suuri osa malleista on Quattroja, ja nelivedon järjestäminen vaikeutuisi huomattavasti. Sinänsä vetopyörästö oli R16:ssakin lähinnä moottoria, kuten tulevissa Audeissakin sanotaan olevan.
Pdf-tiedosto (5,88 Mb) R16-vaihteisto: http://www.lotus-europa.com/manuals/r16work/e.pdf
TM autouutisissahan joku audipohatta kertoi haluavansa audista taas takavetoisen. Tässähän kuljetaan MB:n ja BMW:n brändejä mukaillen (tosiasiassa taustalla lienee markkinatutkimus). Kaikki merkit ovat kasvattaneet myyntiään nelivetoisissa malleissaan. Visio: Kaikkilla valmistajilla tekniikka yhdenmukaistuu ja lopulta "globalisoituu" lähes yhdenvertaiseksi. Tarkoitan tällä auton mekaanista perustekniikkaa. Sitten kilpaillaan enää muotoilulla ja tietoteknisillä hienouksilla.