Kun seuraava autonvaihto on yhä lähempänä, sitä alkaa olla melko kauhuissaan, kun lukee tällä palstalla olevia viestejä eurooppalaisten autojen laatu- ja varsinkin elektroniikkaongelmista. Siksipä tulikin mieleen kysellä kokemuksia keskiluokan "japsien", varsinkin farkkujen, ominaisuuksista. Malleina olisivat vaikka Toyota Avensis, Mazda6 ja Honda Accord Tourer. Millaisia nuo ovat ajettavuudeltaan, ajo-ominaisuuksiltaan, äänieristykseltään jne. Pysyykö napakkaan saksalaiseen tottunut noilla tiellä, vai kuluuko talvikelissä matka kiroillen? Riittääkö ko. kokoluokkaan 1.8 kone vai onko 2-litrainen paikallaan? Hondaanhan ei pienempää saakaan. Onko laatutaso ja varmuus todellakin sitä mitä kehuissa ja mainoksissa annetaan ymmärtää? Onko näihin vehkeisiin raskittu laittaa kunnon valot (Xenonit tarjolla ainakin Mazda6:een) ja lämmityslaitteet? Itselläni on noista kokemusta vain Avensiksesta Keski-Euroopan sileiltä teiltä kesäkelissä. Siellähän vaunu toimi mainiosti, korkealla olevat ja pappamallin istuimet tosin tuntuivat kummallisilta. Vertailukohteina voisivat olla vaikka Mondeo, Vectra ja Passat, joista tuntumaa on kolmea ensin mainittua enemmän. Ja mikä noista alun perin japanilaisista on sitten se varmin ja miellyttävin valinta? Kiitoksia asiantuntevista vastauksista, teinien pulinoita olen nähnyt jo ihan tarpeekseni.
Japanilaiset on (testien mukaan) kuorman kanto kyvyltään heikkoja..
Pehmeemmällä jousituksella (perusmallit) pohjaa helpommin ja ovat jotenkin levottomia ajaa..
Avensis aika meluinen ja primera natisee kuin 10v auto... nämä siis omia kokemuksia..
Avensiksessa on ollut paljon vikoja mitä olen seurannut keskustelupalstoja.
Mazdasta ei ole kuin koeajo kokemus eikä se säväyttänyt.
Ite olen tottunut saksalaisen alustan "kovuuteen" ja pidän siitä täsmällisestä ajotuntumasta
Kyllä sanoisin, että käy itse koeajamassa Accordia, Mazda6:a ja Avensista!... Itselläni on kaikista noista kokemuksia mutta eiköhän se oma tuntuma ole se paras tuntuma.
Noi kaikki on todettu luokassaan erittäin kestäviksi autoiksi ja ominaisuudet kestävät vertailun kalliimpiinkin autoihin. Etenkin Mazda ja Accord on arvostettu ajolleenkin korkealle ja Avensiskin on todettu hyväksi (Avensis 2,0:ssa on parempi ohjaustuntuma eilaisesta tehostimesta johtuen kuin 1,8 tai 1,6 - vaikka ei nekään huonoja ole).
Jousitus on Toyotassa mukuvuuspainotteisempi kuin Mazdassa tai Hondassa. Toyota on hiljainen ajossa ja mielestäni myös noista hiljaisin. Toyota kuitenkin kantaa kuormansa kunnialla eikä Honda ole yhtään huonompi. Mazda6:lla en ole ajanut koeajoa pitempää lenkkiä joten siitä en osaa sanoa.
Avensiksen kestävyys on kuitenkin kokoluokassaan kaikkein parasta - vaikka ovathan nuo Mazda (TL 30tkm AutoBild 100tkm) ja Hondakin (TL 30tkm)selvinneet lehtien kestotesteistä ilman vikoja (kestävyyden suhteen esim Mondeo tai etenkin Passat ovat valovuosien päässä jäljessä). Toyotan, Mazdan ja Hondan kestävyyttä ei ainakaan aiempien mallisarjojen osalta voi kyseenlaistaa...vahvoja kuin mitkä! Toyotat valmistetaan Englannissa - muut kaksi tulevat Japanista. Toyotan laadunvalvonta on kuitenkin tiukkaa vaikka Euroopassa autot kasataankin.
Etenkin Toyotan mutta myös Hondan arvon säilyminen on erittäin hyvää. Toyotalla on puolestaan maamme ylivoimaisin huolto- ja myyntiverkosto sekä asiakastyytyväisyys. Mazdoja on melko vähän ollut tarjolla käytettynä joten niiden arvosta on vaikea sanoa. Perinteisesti Mazdojen haluttavuus varmana kulkupelinä on ollut käytettynä jopa uutta parempaa.
Ns. "Laatuvaikutelma" Hondassa ja Toyotassa on kokoluokan kärkeä. Mazda on aavistuksen näitä jäljessä vaikka senkin viimeistely ja työnlaatu ovat korkeatasoista.
Tilojen puolesta kaikki ovat kohtuullisen hyviä - farkuista Accord lienee tilavin ja Mazda ahtain. Toyotassa 1,6 on varsin pirteä, mutta esim. 1,8 taitaisi kulkea yhtä pienillä kulutuslukemilla. Accordin 2,0 on yksi parhaista koneista markkinoilla - pieni kulutus mutta kuitenkin 155hv. Mazdan 1,8 on mielestäni laiskempi ja janoisempi kuin Toyotan 1,6 joten sikäli Mazdaan voisi suositella 2,0-konetta. Ylläpitokuluiltaan Toyota on kolmikon edullisin.
Tuossa hintaluokassa en nykyisin itse edes harkitsisi saksalaista!!! Sen verran paljon on niiden vikojen kanssa saanut aiemmin painia. Isommat Mersut ja Bemarit ovat sitten asia erikseen, mutta ne sitten maksavatkin mansikoita noihin verraten.
Ja kannattaa niitä "Primeran natinoita"kin käydä omakohtaisesti kuuntelemassa, eikä luottaa muiden sanaan - nimimerkki : kokemusta on. Primera Travelleria on aika paljon takseissa, joten lienee hyväksi todettu. Täyteen lastattuna (5 henkilöä + matkatavarat) alkaa kuitenkin kantavuus loppua, joten raskaiden kuormien päivittäiseen kuljetukseen se ei oikein sovellu. Esim. 2 aikuista + 2 lasta matkatavaroineen kulkee kuitenkin hienosti.
Mazda kuutta olen ajanut, siinä on mahtava ajettavuus niin maantiellä ja kaupungissakin. Istuimet ovat mukavat ja tilaa on runsaanlaisesti, hallintalaitteet ovat paikoillaan, poljin toiminta on hyvää ja vaihteet menevät hienosti paikalleen. Kaiken lisäksi kutonen on todettu luotettavaksi. Mazda 6 on paras auto luokassaan ainakin minun mielestäni ja lukuisten testien.
PS Mazda on vielä aika kaunis auto, persoonallisuutta on tai no en tiedä Accord on aika samannäköinen.
Voisi olla parempi, ettei rakentaisi itselleen keinotekoisia rajoitteita auton valintaan luokittelemalla niitä eurooppalaisiksi tai japanilaisiksi ja sekoittamalla tämän epäoleellisen kriteerin takia perusteettomia mielikuvia autoista.
Jos puhutaan vaikkapa ajettavuudesta, mitä yhteistä on japanilaisperäisillä Mazda Kutosella ja Toyota Avensiksella? Ei sitten yhtään mitään.
Tätä tuskin tukee mitkään kunnon tilastot tai tutkimukset. Avensiksia on Suomessa tuhansia ja kun niitten eri viat yhdistetään niin kyllä niitä vikoja aika paljon löytyy. Tämä on ihan tämmöinen "mutu"-heitto mutta eikös esimerkiksi Volkkarissa ole tuplasti vikoja verrattuna Toyotaan.
Vikojakin on monenlaisia, toiset jättävät tien varteen ja toiset ovat lähinnä vain kiusallisia. Toisissa automerkeissä on matkan keskeytymiseen johtavia vikoja enemmän kuin toisissa, toisissa taas on lähinnä vain vikoja joiden takia matka ei keskeydy, mutta ne huonontavat ajomukavuutta.
Älä nyt tee tämän palstan perusteella mitään isompia johtopäätöksiä autojen laadun suhteen. Tämähän tuntuu olevan ihan todellisuudenvastainen ruikuttajien palsta, jos tuota vikojen valittamista nyt mitenkään vertaa todellisuuteen.
Käy ajamassa kyseisein luokan autot ja mieti mikä niistä vastaa tarkoitustasi ja miellyttää sinua.
On ihan turha ostaa jotain Toyotaa sillä perusteella että se on muutaman prosentin luotettavampi kuin joku muu, jos se ei muuten miellytä. Jos sitten muuten tykkää ajaa Toyotalla, niin mikäs siinä sitten. Accordin laatu nyt ei ainakaan ole yhtään parempaa kuin eurooppalaistenkaan, ja Mazda 6 ei minusta viimeistelyltään oikein vastaa kahta edellä mainittua. Ainoa jonka noista voisin itse hankkia, on Accord, siinä on edes vähän persoonaa. Muuten katselisin eurooppalaisia.
Viimeistely ja auton "persoonallisuus" (huvittava sana) ovat makuasioita, mutta minkälaiseen otantaan havaintosi Accordista perustuvat?
Mazda 6 ja Honda Accord "ole rohkeasti erilainen". Nämä ovatkin edestäpäin katsottuna samannäköisiä. No Ave on tylsempi kuin nämä mutta onpa omannäköisensä.
Eiköhän se kannata itse koeajaa, niin saa tarvittavat tiedot. Mazdasta tiedän sen verran, että ruostesuojaus on aivan onneton - heti lisäkäsittelyyn! Myös melutaso on kauhea.
Melu todellakin sietokyvyn rajamailla Mad 3:ssa ja 6:ssa. Muuten ihan kelpo pelejä kaikin puolin. 6:n testivoitot on kyllä itsestä tuntunut välillä siltä, että eri ominaisuuksia itse painoarvottamalla ei olisi tullut niin usein voittoa testeissä, mutta eipä sillä lopulta luulisi olevan kuin suuntaa antavaa merkitystä ostotilanteessa.
Toyota Avensis ei ole samalla lailla japanilainen auto kuin Accord ja Kuutonen. Avensis on muotoiltu Ranskassa, teknisestä kehitystyöstä on vastannut Toyotan R&D-keskus Belgiassa ja autoa valmistetaan vain Englannissa. Avensista myydään vain Euroopassa (tosin hyvin rajoitettu, vain yksi moottorivaihtoehto, vienti Englannista Japaniin on nyttemmin aloitettu). Avensiksen pääinsinöörinä toiminut japanilainen kaveri oli ennen töissä VW:llä ja hänellä on varmaan hyvä käsitys eurooppalaisista mieltymyksistä. Yhtenä osoituksena yksilöllisestä kehitystyöstä voisi pitää sitä, että Avensiksen 2,4 litrainen bensiinimoottori ei sellaisenaan löydy yhdenkään toisen Toyota-mallin keulalta missään päin maailmaa.
Accord ja Kuutonen ovat Japanissa maailmanlaajuisille markkinoille suunniteltuja ja valmistettuja autoja, mikä ei tietenkään välttämättä tee nistä yhtään huonompia. Euroopassa Honda Accord nimellä tunnettu auto on USA:ssa Acura TSX.
Avensiksen eurooppalaisuus ei kaikista ole positiivinen asia. Olen kuullut henkilöistä jotka ovat Avensis farmarin sijasta valinneet Avensis Verson (täysin japanilainen auto), koska he eivät mitään euro-toyotaa halua.
Kyllä määrä varmasti vaikuttaa asiaan. Tilastollinen edustavuus on ihan eri luokkaa isoissa määrissä.
Siitäpä päästäänkin sulavasti eteenpäin, eli Saksassa Golfeja myydään yli 200.000 kpl vuodessa ja Corolloja 10.000. Mitä siitä päättelisit, kumman viat on paremmin tiedossa? Vertailun vuoksi, suunnilleen sama prosentuaalinen määräsuhde on Passateilla ja Avensiksillakin. Tai C-mersuilla ja Avensiksilla.
Makuasia mistä autosta kukin tykkää.. Ja jokainen kertoo omia kokemuksiaan.. Eli kaikki ovat tavallaan oikeassa.
Yksi toyotah huoltomies sanoi vuosi takaperin että se on paskapuhetta jos joku väittää toyotassa olevan vähempi vikoja kuin muissa!
Samalla lailla ne jonottaa korjaamolle kuin muutkin merkit.
Useat tyyppiviat korjataan määräaikais huollossa eikä niistä kerrota asiakkaille.
Eli asiakkaat saattavat ajaa autolla joka ei ole kunnossa.
Syy tähän on se että toyotassa olisi vähempi vikoja kuin muissa
Eli asiakkaat saattavat ajaa autolla joka ei ole kunnossa.
Syy tähän on se että toyotassa olisi vähempi vikoja kuin muissa
Mm. saksalaiset ja brittiläiset laajat tutkimukset osoittavat, että Toyotalla (ja yleensä japanilaisilla automerkeillä) on huomattavasti keskiarvoa vähemmän vikoja. Korjaamojen laadulla ja toimintatavoilla on siihen varmaan oma osansa, sekään ei ole mikään vähäteltävä asia, mutta tuskin koko totuus.
Siitäpä päästäänkin sulavasti eteenpäin, eli Saksassa Golfeja myydään yli 200.000 kpl vuodessa ja Corolloja 10.000. Mitä siitä päättelisit, kumman viat on paremmin tiedossa? Vertailun vuoksi, suunnilleen sama prosentuaalinen määräsuhde on Passateilla ja Avensiksillakin. Tai C-mersuilla ja Avensiksilla.
Golffeja myydään Saksassa paljon enemmän kuin Corolloja, mutta kyllä se 10.000 Saksassa myytyä Corollaa vuodessa on jo todella suuri ja luotettava otos esim. vikatilaston tekemistä varten. Nimittäin tilastoviisaat väittää että 2000 ihmisen gallup-tutukimuksella saadaan luotettava tulos esim. siitä miten suomenkansa vaaleissa äänestää ja suomalaisia ääni oikeutettuja on yli 4milj.
Kyllä määrä varmasti vaikuttaa asiaan. Tilastollinen edustavuus on ihan eri luokkaa isoissa määrissä.
Siitäpä päästäänkin sulavasti eteenpäin, eli Saksassa Golfeja myydään yli 200.000 kpl vuodessa ja Corolloja 10.000. Mitä siitä päättelisit, kumman viat on paremmin tiedossa? Vertailun vuoksi, suunnilleen sama prosentuaalinen määräsuhde on Passateilla ja Avensiksillakin. Tai C-mersuilla ja Avensiksilla.
Perätön väite. Tuolla logiikalla Golfin pitäisi sijoittua amerikkalaisissa tutkimuksissa kärkeen ja Corollan hännille. USA:ssa myydään muutama kymmentuhat Golfia ja noin 330 000 Corollaa vuosittain. Corolla on kuitenkin USA:ssakin tutkimuksissa Golfia edellä.
Sitäpaitsi Corollaa myydään kyllä enemmän kuin 10 000 vuodessa Saksassa.
Totta. Corollaa myytiin viime vuonna saksassa noin 41 848 kappaletta, Golfia ja Boraa yhteensä 226 492 kappaletta.
Leveät renkaat auttavat asiaa...
Kyllä määrä varmasti vaikuttaa asiaan. Tilastollinen edustavuus on ihan eri luokkaa isoissa määrissä.
Siitäpä päästäänkin sulavasti eteenpäin, eli Saksassa Golfeja myydään yli 200.000 kpl vuodessa ja Corolloja 10.000. Mitä siitä päättelisit, kumman viat on paremmin tiedossa? Vertailun vuoksi, suunnilleen sama prosentuaalinen määräsuhde on Passateilla ja Avensiksillakin. Tai C-mersuilla ja Avensiksilla.
Niin Saksassa. Mites sitten onkaan täällä pohjolassa. Suomessa myydyin auto tuo Toi ota ja naapurissakin alkaa saavuttaa Volvoa. Saksalaisethan nyt ostaa tietenkin oman maan tuotteita ihan kuten Japsit, Hurrit ja Ranskikset. Mitä se kertoo, että Lada on Venäjän myydyin auto? Tekeekö se siittä sitten hyvän?
Kyllä kannattaa keskittyä vain tähän Suomessa myytyihin autoihin ja niissä ilmenneisiin vikoihin, kun olosuhteetkin on aivan erilaiset.
Joka tapauksessa Toyota on luotettavin auto ainakin toistaiseksi. Lähes poikkeuksetta luotettavuustilastojen kärjessä on Toyota. Kaikki asiat viittaavat siihen että Toyota on luotettavin auto. Juuri tällä hetkellä ei tule yhtääkään tilaston nimeä, mutta kyllä eri maalaisia tilastoja on tullut katsottua hyvinkin paljon läpi.
oikein on aikuisilla miehillä paljon asiaa sydämellään!
hyvähän se on, ettei muita puutteita ole!
hyvähän se on, ettei muita puutteita ole!
Meikäläisillä myös itse otan välillä keskustelut liian vakavasti. Vaikka oikeasti normaalissa keskustelussa kasvokkain kaikki olisivat iloisia/rauhallisia/kiltisti ja kertoilisivat mielipiteitään. Kaikki myöntäisivät rehellisesti olevansa välillä väärässä tarvittaessa ja myöntäisivät kummankin olevan osittain oikeassa. Netissä keskustelut tulevat vakaviksi kun ei näe toista normaalisti tällaiset keskustelut käydään rauhallisesti. Täällä vaan omatkin ajatukset joskus menevät sekaisin. Uskon että voi olla kaksi henkilöä oikeassa aikaan ja pääasiassa me vain juttelemmekin mielipideasioista.
hyvähän se on, ettei muita puutteita ole!
Sehän näihin väittelyihin tuo lisää ruutia: useimmat ovat valitsevinaan auton järkisyin, mutta lopultakin siellä pinnan alla mieltymykset, ennakkoluulot, ympäristön mielipiteet jne. vaikuttavat vahvasti auton valintaan. Kun näissä väittelyissä sitten vedotaan järkisyihin, rauhallisempikin hermostuu. Mutta jos tunnustaa itselleen, että valintatapa oli: "tuota ja tuota ja tuota en ota missään nimessä, mutta tuo on minulle mieleinen - sen minä otan", niin ei tarvitse etsiä enää järkiperusteita.
Puhut asiaa. Minä olen sitä mieltä ettei voi sanoa mikä on paras auto. Jos jollakin on painotus ajettavuudessa 50%, toisella luotettavuudessa 90%, toisella Tekniikan Maailmaan perustuva painotus. Testin kuusi autoa voi päätyä mihin tahansa järjestykseen kun painotuksia muuttaa.
Minun mielestäni kannattaa omistaa useampia erilaisia autoja. Eikä niin että on viideskymmenes samanlainen auto jne.