Kuvia katsellessa tuli Opel Omega mieleen keulan profiilista katsottuna viistosti sivulinjaa pitkin. Sivusta muistuttaa Honda Accordia. Sisältä sekoitus Volvo ja Chryslerin mittaristoa.
Tää "mikä tuli mieleen" on hauskaa Minulle etuviistosta ja sivuprofiilista Accord, takakulmasta Camry ja konepellin ja katon takakaaren ja kontin linjasta jotenkin myös uudet voldit (volvo+ford) S40-60 Noin äkkiseltään kuvien perusteella suht linjakas kärry.
Ulkonäössä olen samoilla linjoilla SixPackin kanssa. Lisäksi siellä vilahti pienin Lexus ja jonkun vuosimallin Subaru. Jotenkin on kuitenkin sääli, ettei valmistaja tee johdonmukaisesti saman tyylisiä autoja eri vuosimalleista. Edellisen sekoitti helposti Jaguariin, nyt ollaan suoraviivaisemmalla ja arkisemmalla linjalla.
Aasialaisten merkkien kohdalla tällainen mikä-tuli-mieleen-leikki on näköjään sallittua, erään toisen maanosan tuotteita tutkittaessa joku voisi pillastuakin, kun siitä löytyisi tuttuja piirteitä.
Ihan riittävästi on oman näköisensä. Keulasta selvä hyundai, eli saman tyylinen kuin pienemmätkin hyundait. Muuten löytyy neljä pyörää ja moottori ja valmistetaan tuotantolinjalla, joten selvästi on matkittu t-mallin fordia. Kaikki muutkin muuten matkii fordia tässä. Kuinkas tässä näin pääsi käymään??
Miettikää nyt oikeasti mitä puhutte, kun joillain tuntuu täällä olevan sellainen käsitys, että eurooppalaiset vaan suunnittelee omassa kammiossaan autoja ja sitten tuo ne ulos sieltä ilman mitään vaikutteita muista autoista. Sen sijaan kaikki euroopan ulkopuolella pääkonttoriaan pitävät autoyhtiöt ovat pelkkiä matkijoita, jotka ostavat kaupasta eurooppalaisen auton ja vaihtavat siihen merkin keulalla, ja sitten onkin syntynyt uusi auto. Eiköhän eurooppalaisetkin osaa benchmarkkauksen ja ymmärrä ottaa niitä ominaisuuksia muista autoista, jotka niissä on paremmin kuin omissa tuotteissa. Mutta näillä mennään...
Ainiin, uusi hyundai on ihan sen näköinen että sitä myydään selvästi enemmän kuin edeltäjäänsä.
Ensiesittelyn yhteydessä Hyundain pääjohtaja sanoi että uusi Sonata on parempi kuin Toyota Camry, tästä jo näkee mikä on ollut suunnittelun lähtökohta. Tavoitteena on lähteä haastamaan ensisijaisesti Toyota Camry mutta myös Honda Accord, eli USA:n kaksi ostetuinta henkilöautoa. Moottoritkin ovat 2,4 ja 3,3 litraisia kuten Camryssa USA:ssa. Hyundain ongelma on että siltä puuttuu hybridimalli, Accord Hybrid on jo myynnissä ja Camry Hybrid ilmestynee vuoden sisällä. Sonata oli esillä Helsinki Motor Showssa ja mielestäni se näyttää luonnossa paljon paremmalta kuin noissa kuvissa.
Eiköhän eurooppalaisetkin osaa benchmarkkauksen ja ymmärrä ottaa niitä ominaisuuksia muista autoista, jotka niissä on paremmin kuin omissa tuotteissa. Mutta näillä mennään...
Varmasti eurooppalaiset osaavat kopioinnin, muttei ole tarvetta siihen. Audi, BMW, MB ja Opelin erottaa omiksi merkeiksi, myös uuden VW:n. Vaikka uudet Jenkit ovat melko harvinaisia, erottuvat nekin melko helposti omiksi merkeiksi, ainakin valmistusmaan näkee. Peugeot, Citroen ja Renaultin erottaa myös toisista automerkeistä. Miksi? He haluavat ryhmittyä omiksi tunnistettaviksi merkeiksi, jopa Seat, Skoda ja Fiat. Katso sitten Korean ihmeitä. Takuulla ei tiedä minkälainen vuoden -07 malli on. Se poikkeaa ilmeisesti taas aivan linjasta, soluttautuen harmaaseen massaan. Onhan maailmassa miljoonia pullojakin, silti nekin on mahdollista muotoilla erilaisiksi, joten miksei kokonaiset autotkin? Niin vaikea muotoilu ei voi olla. Joten jossain on säästettävä, suunnitteluosastolla sitten.
Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä. Minusta tuossa vempaimessa ei kuitenkaan ole muuta omaperäistä kuin omaperäisyyden täydellinen puute. Ihan kuin tietokoneelle olisi syötetty kaikki tämänhetkiset jipot ja tulostettu niistä jokin yhteenveto.
Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä. Minusta tuossa vempaimessa ei kuitenkaan ole muuta omaperäistä kuin omaperäisyyden täydellinen puute.
Sittenhän sen luulisi myyvän Suomessa hyvin. Mitä tylsempi muotoilu, jota täydennetään värivalinnalla, sitä tyytyväisempi on auton ostaja. Miksi ostaa Sonata, kun samaan hintaan saa Golfin?
Miksi ostaa Sonata, kun samaan hintaan saa Golfin, kyseli joku täällä... niin, miksi ostaa kaksi kiloa hyviä perunoita kun samaan hintaan saa puoli kiloa huonoja perunoita, aivan!!
Ei kai nyt kukaan vakavissaan aseta uutta Sonataa ja Golfia rinnakkain vaihtoehdoiksi, vaikka hinnat suht. samoissa pyörivätkin? Sonata on merkittävästi parempi vaihtoehto. Jokainenhan sen ymmärtää. Paitsi ehkä pari kolme omissa maailmoissaan elelevää, 60-luvulle jämähtänyttä fanaatikkoa, jotka eivät ole autolehteä avanneet sitten the Beatles-yhtyeen päivien.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
No A-S jätti järkevästi listastaan pois esim. jälleenmyyntiarvon, mikä VW:ssä on valovuosia edellä Hyundaita.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
Eikä tämän tietämiseen tarvitse edes lukea autolehtiä, sehän on päivänselvää pelkästään karttaa katsomalla. Aivan kuten Ladan erinomaisuus oli eräille Neuvostoliiton aikoina.
Harmittaa se kuin noita korealaismerkkejä ei ole ollut vielä kovinkaan paljoa vertailuissa esimerkiksi, Kiata, Daewoota ta sitten Hyundaita. Daewoo olikin tila-autojen talvitestissä, se oli siellä edullisin ja parhaiten varustelluin ylivoimaisesti, mutta talviominaisuudet eivät olleet kohdallaan. Olisi kiva tietää miten Daewoo Evanda tai uusi Sonata pärjäävät Mondeolle tai muille testeissä.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
Aika vahvasti sanottu autosta, jolla ei ole ajanut metriäkään.
Toivoittavasti on parempi, kuin se 22000 km ajettu Elantra, joka oli koeajossa: 130:n vauhdissa, tuntui, kuin joku olisi avannut ovet kesken ajon, ajotietokone ei näyttänyt muuta kuin koko ajan keskikulutus 9.0 l yms. Korealainen autonrakennustaito ei ole vielä vakuuttanut.
mutta hyvältä näyttää Sonata ulkoisesti, tilavalta ja edustavalta, muuten hyvyydestä on ennen aikaista sanoa mitään.
Katsoiko kukaan 26.12.2004 esitetyn Top Gearin vai veikö tsunami kaiken huomion tuolloin? Isännät koeajoivat 27 Kauko-Aasian budjettiautoa ja tulivat siihen tulokseen, että eivät ne syyttä halpoja ole. Mielenkiintoinen huomio tosiaan oli mm. se, että halvasta Kiasta joutuu köyhtymään vain £5500. Kun siitä vähennetään kaikki välikäsien ottamat rahat ja työvoimakustannukset (jotka ovat Koreassa ihan Eurooppalaisella tasolla), ei sille itse materiaalille jää paljoa hintaa. Heittivät vielä hauskan vitsin siitä, että volkkari maksaa auton polttoaineenruiskuttimista pari sataa, niin Korealaiset tekee samalla rahalla pari autoa.
Mielenkiintoinen huomio tosiaan oli mm. se, että halvasta Kiasta joutuu köyhtymään vain £5500. Kun siitä vähennetään kaikki välikäsien ottamat rahat ja työvoimakustannukset (jotka ovat Koreassa ihan Eurooppalaisella tasolla), ei sille itse materiaalille jää paljoa hintaa. Heittivät vielä hauskan vitsin siitä, että volkkari maksaa auton polttoaineenruiskuttimista pari sataa, niin Korealaiset tekee samalla rahalla pari autoa.
Aivan äsken kerrottiin lehdissä, että Saksassa autoteollisuudessa toimivan työntekijän keskipalkka on 4000 eur/kk - ei tuollaisilla palkkamenoilla halpoja autoja tehdä. Saksan autoteollisuudella onkin laajat suunnitelmat siirtää "arkiautojen" tuotantoa halvempiin maihin - entisiin itäblokin valtioihin ml. Venäjä, Koreaan, jopa USA-han. Jäljelle jäisi vain osa nk. premiumautojen tuotannosta - aina on ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan mielikuvista eli "brändistä".
...ja aina on ihmisiä, joille ei vain saa taottua päähän, että halpaa ja hyvää ei ole keksitty. Tämä on pitänyt paikkansa sukupolvesta toiseen ja pitää edelleen. Kia varmaan vie paikasta A paikkaan B, mutta se ei taatusti tee sitä yhtä miellyttävästi kuin sen eurooppalainen tai japanilainen sisar. Hinta-laatusuhdetta on toki hankala mennä arvioimaan. Onhan sellaisiakin lahopäitä joille kelpaa jo nyt Lada. Jos ei paljoa vaadi, niin Kia on varmasti erinomainen ostos. Mikäli taas autoilulle antaa edes hiemankaan muutakin arvoa kuin paikasta toiseen liikkumiseen, ei korealaisista ole eurooppalaiselle tai japanilaiselle vastusta. Toki voitte niin uneksia, että vihdoinkin on tullut halpa ja hyvä auto, mutta minäkin voisin uneksia olevani George Clooney. Se tosin olisi vain itsepetosta.
Minä satuin tuon top-gearin katsomaan, tosin en kyllä laita heidän mielipiteilleen paljoakaan painoarvoa. Heillä tuntuu nimittäin olevan sellainen asennevamma että brittiläiset autot ovat aina muita parempia ja laadukkaampia, sen jälkeen paremmuudessa tulevat eurooppalaiset ja aasialaiset lukuunottamatta Toyotaa tuntuvat tulevat heidän arvoasteikollaan siellä häntäpäässä. Karsivathan he tuosta kyseisestä vertailuryhmastä yli 10 autoa pois sillä perusteella että ne olivat heidän mielestään niin rumia, ettei niillä kukaan kehtaisi ajaa.
Minua mietitää se, kun korealaiset autot ovat niin halpoja, se on tietenkin hyvä juttu. Mutta eikös siinä ole huono jälleenmyyntiarvo? Voittaako siinä rahallisesti paljoakaan jos ostaa korealaisen?
Top Gearin lemmikkejä ovat juuri brittiautot, erityisesti Aston. Saas nähdä jos koko ajan kuralla oleva Forin PAG myydä pläjäyttää Astonin vaikka Nissanille niin mitäs sitten sanotaan... Karu totuushan on, että loppu on tulossa kun tulosta ei tule ja menoja lisätään koko ajan.
Kuvia katsellessa tuli Opel Omega mieleen keulan profiilista katsottuna viistosti sivulinjaa pitkin.
Sivusta muistuttaa Honda Accordia.
Sisältä sekoitus Volvo ja Chryslerin mittaristoa.
Wokkipannuksi silti siisti.
Tää "mikä tuli mieleen" on hauskaa
Minulle etuviistosta ja sivuprofiilista Accord, takakulmasta Camry ja konepellin ja katon takakaaren ja kontin linjasta jotenkin myös uudet voldit (volvo+ford) S40-60
Noin äkkiseltään kuvien perusteella suht linjakas kärry.
Ulkonäössä olen samoilla linjoilla SixPackin kanssa. Lisäksi siellä vilahti pienin Lexus ja jonkun vuosimallin Subaru. Jotenkin on kuitenkin sääli, ettei valmistaja tee johdonmukaisesti saman tyylisiä autoja eri vuosimalleista. Edellisen sekoitti helposti Jaguariin, nyt ollaan suoraviivaisemmalla ja arkisemmalla linjalla.
Aasialaisten merkkien kohdalla tällainen mikä-tuli-mieleen-leikki on näköjään sallittua, erään toisen maanosan tuotteita tutkittaessa joku voisi pillastuakin, kun siitä löytyisi tuttuja piirteitä.
Minusta se näuttää ihan edestä Audi A6:selta. Onko muut samaa mieltä?
Ihan riittävästi on oman näköisensä. Keulasta selvä hyundai, eli saman tyylinen kuin pienemmätkin hyundait. Muuten löytyy neljä pyörää ja moottori ja valmistetaan tuotantolinjalla, joten selvästi on matkittu t-mallin fordia. Kaikki muutkin muuten matkii fordia tässä. Kuinkas tässä näin pääsi käymään??
Miettikää nyt oikeasti mitä puhutte, kun joillain tuntuu täällä olevan sellainen käsitys, että eurooppalaiset vaan suunnittelee omassa kammiossaan autoja ja sitten tuo ne ulos sieltä ilman mitään vaikutteita muista autoista. Sen sijaan kaikki euroopan ulkopuolella pääkonttoriaan pitävät autoyhtiöt ovat pelkkiä matkijoita, jotka ostavat kaupasta eurooppalaisen auton ja vaihtavat siihen merkin keulalla, ja sitten onkin syntynyt uusi auto. Eiköhän eurooppalaisetkin osaa benchmarkkauksen ja ymmärrä ottaa niitä ominaisuuksia muista autoista, jotka niissä on paremmin kuin omissa tuotteissa. Mutta näillä mennään...
Ainiin, uusi hyundai on ihan sen näköinen että sitä myydään selvästi enemmän kuin edeltäjäänsä.
Ensiesittelyn yhteydessä Hyundain pääjohtaja sanoi että uusi Sonata on parempi kuin Toyota Camry, tästä jo näkee mikä on ollut suunnittelun lähtökohta. Tavoitteena on lähteä haastamaan ensisijaisesti Toyota Camry mutta myös Honda Accord, eli USA:n kaksi ostetuinta henkilöautoa. Moottoritkin ovat 2,4 ja 3,3 litraisia kuten Camryssa USA:ssa. Hyundain ongelma on että siltä puuttuu hybridimalli, Accord Hybrid on jo myynnissä ja Camry Hybrid ilmestynee vuoden sisällä. Sonata oli esillä Helsinki Motor Showssa ja mielestäni se näyttää luonnossa paljon paremmalta kuin noissa kuvissa.
Vallan tyylikäs korealainen, luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvissa, tuli nähtyä ko. malli Hki Motorshowssa.
Varmasti eurooppalaiset osaavat kopioinnin, muttei ole tarvetta siihen. Audi, BMW, MB ja Opelin erottaa omiksi merkeiksi, myös uuden VW:n.
Vaikka uudet Jenkit ovat melko harvinaisia, erottuvat nekin melko helposti omiksi merkeiksi, ainakin valmistusmaan näkee. Peugeot, Citroen ja Renaultin erottaa myös toisista automerkeistä. Miksi? He haluavat ryhmittyä omiksi tunnistettaviksi merkeiksi, jopa Seat, Skoda ja Fiat. Katso sitten Korean ihmeitä. Takuulla ei tiedä minkälainen vuoden -07 malli on. Se poikkeaa ilmeisesti taas aivan linjasta, soluttautuen harmaaseen massaan. Onhan maailmassa miljoonia pullojakin, silti nekin on mahdollista muotoilla erilaisiksi, joten miksei kokonaiset autotkin? Niin vaikea muotoilu ei voi olla. Joten jossain on säästettävä, suunnitteluosastolla sitten.
Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä. Minusta tuossa vempaimessa ei kuitenkaan ole muuta omaperäistä kuin omaperäisyyden täydellinen puute. Ihan kuin tietokoneelle olisi syötetty kaikki tämänhetkiset jipot ja tulostettu niistä jokin yhteenveto.
Opel Omegaa ja vanhaa Carinaa uudemalla paremmalla tavalla, mutta hieomista vielä löytyisi...
Sittenhän sen luulisi myyvän Suomessa hyvin. Mitä tylsempi muotoilu, jota täydennetään värivalinnalla, sitä tyytyväisempi on auton ostaja. Miksi ostaa Sonata, kun samaan hintaan saa Golfin?
Miksi ostaa Sonata, kun samaan hintaan saa Golfin, kyseli joku täällä... niin, miksi ostaa kaksi kiloa hyviä perunoita kun samaan hintaan saa puoli kiloa huonoja perunoita, aivan!!
Ei kai nyt kukaan vakavissaan aseta uutta Sonataa ja Golfia rinnakkain vaihtoehdoiksi, vaikka hinnat suht. samoissa pyörivätkin? Sonata on merkittävästi parempi vaihtoehto. Jokainenhan sen ymmärtää. Paitsi ehkä pari kolme omissa maailmoissaan elelevää, 60-luvulle jämähtänyttä fanaatikkoa, jotka eivät ole autolehteä avanneet sitten the Beatles-yhtyeen päivien.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
No A-S jätti järkevästi listastaan pois esim. jälleenmyyntiarvon, mikä VW:ssä on valovuosia edellä Hyundaita.
Eikä tämän tietämiseen tarvitse edes lukea autolehtiä, sehän on päivänselvää pelkästään karttaa katsomalla. Aivan kuten Ladan erinomaisuus oli eräille Neuvostoliiton aikoina.
Minullapas onkin ollut Sonata, käykö kateeksi?
Harmittaa se kuin noita korealaismerkkejä ei ole ollut vielä kovinkaan paljoa vertailuissa esimerkiksi, Kiata, Daewoota ta sitten Hyundaita. Daewoo olikin tila-autojen talvitestissä, se oli siellä edullisin ja parhaiten varustelluin ylivoimaisesti, mutta talviominaisuudet eivät olleet kohdallaan. Olisi kiva tietää miten Daewoo Evanda tai uusi Sonata pärjäävät Mondeolle tai muille testeissä.
Olen samaa mieltä siitä että tuskin ovat toisilleen vaihtoehtoja, mutta paremmuus riippuu ihan käyttötarkoituksesta.
Sonata on siis tilavampi, varustellumpi, tehokkaampi, kauniimpi, kestävämpi, luotettavampi, laadukkaampi sekä todennäköisesti myös turvallisempi ja miellyttävämpi ajaa.
Aika vahvasti sanottu autosta, jolla ei ole ajanut metriäkään.
Toivoittavasti on parempi, kuin se 22000 km ajettu Elantra, joka oli koeajossa: 130:n vauhdissa, tuntui, kuin joku olisi avannut ovet kesken ajon, ajotietokone ei näyttänyt muuta kuin koko ajan keskikulutus 9.0 l yms. Korealainen autonrakennustaito ei ole vielä vakuuttanut.
mutta hyvältä näyttää Sonata ulkoisesti, tilavalta ja edustavalta, muuten hyvyydestä on ennen aikaista sanoa mitään.
Katsoiko kukaan 26.12.2004 esitetyn Top Gearin vai veikö tsunami kaiken huomion tuolloin? Isännät koeajoivat 27 Kauko-Aasian budjettiautoa ja tulivat siihen tulokseen, että eivät ne syyttä halpoja ole. Mielenkiintoinen huomio tosiaan oli mm. se, että halvasta Kiasta joutuu köyhtymään vain £5500. Kun siitä vähennetään kaikki välikäsien ottamat rahat ja työvoimakustannukset (jotka ovat Koreassa ihan Eurooppalaisella tasolla), ei sille itse materiaalille jää paljoa hintaa. Heittivät vielä hauskan vitsin siitä, että volkkari maksaa auton polttoaineenruiskuttimista pari sataa, niin Korealaiset tekee samalla rahalla pari autoa.
Suosittelen katsomaan tai lukemaan kommentteja jaksosta vaikkapa täältä: http://forum.finalgear.com/viewtopic.php?t=2057
Aivan äsken kerrottiin lehdissä, että Saksassa autoteollisuudessa toimivan työntekijän keskipalkka on 4000 eur/kk - ei tuollaisilla palkkamenoilla halpoja autoja tehdä. Saksan autoteollisuudella onkin laajat suunnitelmat siirtää "arkiautojen" tuotantoa halvempiin maihin -
entisiin itäblokin valtioihin ml. Venäjä, Koreaan, jopa USA-han. Jäljelle jäisi vain osa nk. premiumautojen tuotannosta - aina on ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan mielikuvista eli "brändistä".
...ja aina on ihmisiä, joille ei vain saa taottua päähän, että halpaa ja hyvää ei ole keksitty. Tämä on pitänyt paikkansa sukupolvesta toiseen ja pitää edelleen. Kia varmaan vie paikasta A paikkaan B, mutta se ei taatusti tee sitä yhtä miellyttävästi kuin sen eurooppalainen tai japanilainen sisar. Hinta-laatusuhdetta on toki hankala mennä arvioimaan. Onhan sellaisiakin lahopäitä joille kelpaa jo nyt Lada. Jos ei paljoa vaadi, niin Kia on varmasti erinomainen ostos. Mikäli taas autoilulle antaa edes hiemankaan muutakin arvoa kuin paikasta toiseen liikkumiseen, ei korealaisista ole eurooppalaiselle tai japanilaiselle vastusta. Toki voitte niin uneksia, että vihdoinkin on tullut halpa ja hyvä auto, mutta minäkin voisin uneksia olevani George Clooney. Se tosin olisi vain itsepetosta.
Minä satuin tuon top-gearin katsomaan, tosin en kyllä laita heidän mielipiteilleen paljoakaan painoarvoa. Heillä tuntuu nimittäin olevan sellainen asennevamma että brittiläiset autot ovat aina muita parempia ja laadukkaampia, sen jälkeen paremmuudessa tulevat eurooppalaiset ja aasialaiset lukuunottamatta Toyotaa tuntuvat tulevat heidän arvoasteikollaan siellä häntäpäässä.
Karsivathan he tuosta kyseisestä vertailuryhmastä yli 10 autoa pois sillä perusteella että ne olivat heidän mielestään niin rumia, ettei niillä kukaan kehtaisi ajaa.
Minua mietitää se, kun korealaiset autot ovat niin halpoja, se on tietenkin hyvä juttu. Mutta eikös siinä ole huono jälleenmyyntiarvo? Voittaako siinä rahallisesti paljoakaan jos ostaa korealaisen?
Top Gearin lemmikkejä ovat juuri brittiautot, erityisesti Aston. Saas nähdä jos koko ajan kuralla oleva Forin PAG myydä pläjäyttää Astonin vaikka Nissanille niin mitäs sitten sanotaan... Karu totuushan on, että loppu on tulossa kun tulosta ei tule ja menoja lisätään koko ajan.