Alkuperäisessä Tuulilasin artikkelissa oli mainittu myös rengastus. Ainakin Astrassa ja Focuksessa oli 16" vanteet ja 205/55 rengastus, muissa saman luokan autoissa oli 195/15" tassut.
Tässä taas nähdään että vaikka Focus ja V50 perustuvatkin samaan pohjalevyyn, on V50 aivan eri tasoinen auto mm. juuri hiljaisuutensa ansiosta: tämä on sitä Premium:ia jota aina näiden kohdalla ihmetellään.
Tässä taas nähdään että vaikka Focus ja V50 perustuvatkin samaan pohjalevyyn, on V50 aivan eri tasoinen auto mm. juuri hiljaisuutensa ansiosta: tämä on sitä Premium:ia jota aina näiden kohdalla ihmetellään.
No jaa, mitäs ihmettelemistä siinä on, maksaahan V50 moottorista ja varustelusta riippuen noin kymppitonnin enemmän kuin vastaava Focus.
Tässä taas nähdään että vaikka Focus ja V50 perustuvatkin samaan pohjalevyyn, on V50 aivan eri tasoinen auto mm. juuri hiljaisuutensa ansiosta: tämä on sitä Premium:ia jota aina näiden kohdalla ihmetellään.
No jaa, mitäs ihmettelemistä siinä on, maksaahan V50 moottorista ja varustelusta riippuen noin kymppitonnin enemmän kuin vastaava Focus.
On olemassa kolmaskin Focuksen ja S40/V50:n kanssa saman pohjalevyn jakava auto: Mazda3. Kolmosta on myös arvosteltu kovasta maantiemelusta, mutta nyt mallia on uudistettu. Tehdas on mitannut, että melutaso on laskenut kilpailijoiden tasolle, mikä ei vielä ole kovin kummoinen tulos. Mielenkiintoista olisi kuitenkin nähdä kotimaisten lehtien mittaukset uudistuneen Mazda3:n melutasosta suomalaisella kestopäällysteellä.
Aika mielenkiintoinen tulos. Ketään provosoimatta, kuuluuko Avensis nyt Premiumluokkaan, kun rengasmelu on alhaisempi kuin esim molemmissa Volvoissa mutta ilman lisähintaa?
Hauska huuli; Ei ole Avensis millään lailla premiumia, siitä pitää huolen halvat muovit sisustuksessa, ajo-ominaisuuksien täydellinen puuttuminen, tylsä muotoilu ja mallin yleisyys. Hyvä kestävyys/tilat/hinta -suhde tekee siitä ihan ok "tavis" pelin.
Alhainen melutaso on itselleni tärkeä auton valintaperuste. Tosin kuten tuon testin alkuteksteissäkin todetaan, se ei tule ilman kompromisseja (yleensä). Napakasta ohjauksesta, jämäkästä alustasta ja jäykästä rungosta / korista joutuu ainakin jonkin verran maksamaan metelinä. Ford on varmaan merkki, johon tämä hyvin pätee. Mersujen, Audien ja Volvojenkin melutaso on kasvanut tai ei ole ainakaan parantunut sitä mukaa kun mallit ovat tulleet "urheilullisemmiksi". Renkaat on tietysti juttu sinänsä, mutta siihen voi myös itse vaikuttaa paljon rengasvalinnalla. Kevytmetallien käytön lisääntyessä autonvalmistuksessa melutaso ei ainakaan laske.
Rengasvalinnoissahan autonvalmistajat menevät kovaa vauhtia metsään. Järjettömän matalat profiilit ja leveät renkaat yleistyvät.
Eikä valmistajan valinnan muuttaminen ole välttämättä helppoa tai ainakaan halpaa. Esimerkiksi oman autoni rekisteriotteessa lukee tasan yksi sallittu rengaskoko. Ja jos autossa on vakiona isot alumiinivanteet matalaprofiilirenkaiden takia, vaatii rengastuksen muuttaminen myös vanteiden vaihtoa, mikä ei ole ihan halpaa.
Hyvä esimerkki järjettömästä rengastuksesta on Subaru Outback. "Huippumallissa" on isommat vanteet ja matalammat renkaat kuin muissa. Tämän seurauksena "huippumalli" on selvästi meluisampi ja tärisevämpi, siis paljon epämukavampi kuin perusmallit. Tässä ei ole järjen häivää.
Ihmettelin jo jokin aika sitten TL:sta lukiessani testin tulosta, sillä omat kokemukseni kahden vuoden takaa Avensiksesta ovat täysin päinvastaiset. Auto oli hämmästyttävän meluisa nastoilla karkealla Lahdenväylän asvaltilla ja sisustuksen pahat resonanssit toivat oman lisämausteensa renkaiden jyrinään, muovipaneelit sirisivät ja rämisivät ärsyttävästi. Meluisuus oli onnettoman ohjauksen ohella syy siihen, etten Avensikseen päätynyt.
En tiedä ovatko tehneet muutoksia Avensiksen äänieristykseen parin viime vuoden aikana vai onko Tuulilasin testi muuten vaan tekaistu? Pitänee varmaan ajaa Tojo uudestaan, korva kertoo enemmän kuin dB-mittari.
En tiedä ovatko tehneet muutoksia Avensiksen äänieristykseen parin viime vuoden aikana vai onko Tuulilasin testi muuten vaan tekaistu? Pitänee varmaan ajaa Tojo uudestaan, korva kertoo enemmän kuin dB-mittari.
Muutama kuukausi sitten tuli uudistettu Avensis, jossa kehutaan mm. äänieristystä parannetun. Uuden erottaa vaikkapa noista peileissä olevista vilkuista. Tosin tuosta artikkelin kuvasta en saa selvää yksityiskohdista, eikä kuva välttämättä edes ole testissä käytetystä autosta.
Tosin, mikäli maahantuoja on asiaan voinut vaikuttaa, ovat varmasti antaneet testiin tuon uudistetun version autosta.
Itse olen hankkinut uutta autoa jo huhtikuusta lähtien (ja tilannut). Kriteereistäni yksi tärkeimmistä on sisämelu koska nautin kuunnella musiikkia ajaessani pitkiä matkoja. Koeajoin: Volvo V70 Saab 95 BMW 520 Volkswagen Passat Audi A6 Kuuntelupuolella minulle kelpasivat Volvo BMW ja Audi Tilankäyttöpuolella (farmari hankinnassa) kelpasivat Volvo ja Audi Hinnassa olisi ollut ykkönen Volvo, mutta malli vaihtuu ihan kohta ja joka toinen vastaantuleva farkku on V70, joten A6 Avant tulee ensi viikolla.
Kyllä aiankin 2004 mallin avensis on hiljainen, ja useimpia kilpailijoitaan parempi. Kaikissa en luonnollisesti ole kyydissä ollut. En ole avensiksen omistaja nyt enkä ole koskaan ollutkaan. Tämä tiedoksi niille, jotka sitä epäilevät.
Tuohon vertailuun kun olisi saanut mukaan muutaman "pikkupremiumin" ja "laatuauton" (esimerkiksi Audi A3, A4) lisää, niin olisimme nähneet lisää välttäviä suorituksia.
Toki moottorin ääniä kuuntelee ilokseen, mutta alustasta kantautuvaa rengasmelua, ilmastoinnin suhinaa, ohiajavien autojen suhahduksia, mukulakivikadun aiheuttamia resonansseja ym. ei.
Mielenkiintoinen testi.
En vaan löytänyt tietoa siitä millä renkailla oli ajettu ?
Alkuperäisessä Tuulilasin artikkelissa oli mainittu myös rengastus. Ainakin Astrassa ja Focuksessa oli 16" vanteet ja 205/55 rengastus, muissa saman luokan autoissa oli 195/15" tassut.
Tässä taas nähdään että vaikka Focus ja V50 perustuvatkin samaan pohjalevyyn, on V50 aivan eri tasoinen auto mm. juuri hiljaisuutensa ansiosta: tämä on sitä Premium:ia jota aina näiden kohdalla ihmetellään.
No jaa, mitäs ihmettelemistä siinä on, maksaahan V50 moottorista ja varustelusta riippuen noin kymppitonnin enemmän kuin vastaava Focus.
No jaa, mitäs ihmettelemistä siinä on, maksaahan V50 moottorista ja varustelusta riippuen noin kymppitonnin enemmän kuin vastaava Focus.
On olemassa kolmaskin Focuksen ja S40/V50:n kanssa saman pohjalevyn jakava auto: Mazda3. Kolmosta on myös arvosteltu kovasta maantiemelusta, mutta nyt mallia on uudistettu. Tehdas on mitannut, että melutaso on laskenut kilpailijoiden tasolle, mikä ei vielä ole kovin kummoinen tulos. Mielenkiintoista olisi kuitenkin nähdä kotimaisten lehtien mittaukset uudistuneen Mazda3:n melutasosta suomalaisella kestopäällysteellä.
Aika mielenkiintoinen tulos. Ketään provosoimatta, kuuluuko Avensis nyt Premiumluokkaan, kun rengasmelu on alhaisempi kuin esim molemmissa Volvoissa mutta ilman lisähintaa?
Okei, pikkuprovo..
Hauska huuli; Ei ole Avensis millään lailla premiumia, siitä pitää huolen halvat muovit sisustuksessa, ajo-ominaisuuksien täydellinen puuttuminen, tylsä muotoilu ja mallin yleisyys.
Hyvä kestävyys/tilat/hinta -suhde tekee siitä ihan ok "tavis" pelin.
Alhainen melutaso on itselleni tärkeä auton valintaperuste. Tosin kuten tuon testin alkuteksteissäkin todetaan, se ei tule ilman kompromisseja (yleensä). Napakasta ohjauksesta, jämäkästä alustasta ja jäykästä rungosta / korista joutuu ainakin jonkin verran maksamaan metelinä. Ford on varmaan merkki, johon tämä hyvin pätee. Mersujen, Audien ja Volvojenkin melutaso on kasvanut tai ei ole ainakaan parantunut sitä mukaa kun mallit ovat tulleet "urheilullisemmiksi". Renkaat on tietysti juttu sinänsä, mutta siihen voi myös itse vaikuttaa paljon rengasvalinnalla. Kevytmetallien käytön lisääntyessä autonvalmistuksessa melutaso ei ainakaan laske.
Rengasvalinnoissahan autonvalmistajat menevät kovaa vauhtia metsään. Järjettömän matalat profiilit ja leveät renkaat yleistyvät.
Eikä valmistajan valinnan muuttaminen ole välttämättä helppoa tai ainakaan halpaa. Esimerkiksi oman autoni rekisteriotteessa lukee tasan yksi sallittu rengaskoko. Ja jos autossa on vakiona isot alumiinivanteet matalaprofiilirenkaiden takia, vaatii rengastuksen muuttaminen myös vanteiden vaihtoa, mikä ei ole ihan halpaa.
Hyvä esimerkki järjettömästä rengastuksesta on Subaru Outback. "Huippumallissa" on isommat vanteet ja matalammat renkaat kuin muissa. Tämän seurauksena "huippumalli" on selvästi meluisampi ja tärisevämpi, siis paljon epämukavampi kuin perusmallit. Tässä ei ole järjen häivää.
Ihmettelin jo jokin aika sitten TL:sta lukiessani testin tulosta, sillä omat kokemukseni kahden vuoden takaa Avensiksesta ovat täysin päinvastaiset. Auto oli hämmästyttävän meluisa nastoilla karkealla Lahdenväylän asvaltilla ja sisustuksen pahat resonanssit toivat oman lisämausteensa renkaiden jyrinään, muovipaneelit sirisivät ja rämisivät ärsyttävästi. Meluisuus oli onnettoman ohjauksen ohella syy siihen, etten Avensikseen päätynyt.
En tiedä ovatko tehneet muutoksia Avensiksen äänieristykseen parin viime vuoden aikana vai onko Tuulilasin testi muuten vaan tekaistu? Pitänee varmaan ajaa Tojo uudestaan, korva kertoo enemmän kuin dB-mittari.
Muutama kuukausi sitten tuli uudistettu Avensis, jossa kehutaan mm. äänieristystä parannetun. Uuden erottaa vaikkapa noista peileissä olevista vilkuista. Tosin tuosta artikkelin kuvasta en saa selvää yksityiskohdista, eikä kuva välttämättä edes ole testissä käytetystä autosta.
Tosin, mikäli maahantuoja on asiaan voinut vaikuttaa, ovat varmasti antaneet testiin tuon uudistetun version autosta.
Itse olen hankkinut uutta autoa jo huhtikuusta lähtien (ja tilannut).
Kriteereistäni yksi tärkeimmistä on sisämelu koska nautin kuunnella musiikkia ajaessani pitkiä matkoja.
Koeajoin:
Volvo V70
Saab 95
BMW 520
Volkswagen Passat
Audi A6
Kuuntelupuolella minulle kelpasivat
Volvo
BMW ja
Audi
Tilankäyttöpuolella (farmari hankinnassa) kelpasivat
Volvo ja
Audi
Hinnassa olisi ollut ykkönen Volvo, mutta malli vaihtuu ihan kohta ja joka toinen vastaantuleva farkku on V70, joten A6 Avant tulee ensi viikolla.
Kyllä aiankin 2004 mallin avensis on hiljainen, ja useimpia kilpailijoitaan parempi. Kaikissa en luonnollisesti ole kyydissä ollut. En ole avensiksen omistaja nyt enkä ole koskaan ollutkaan. Tämä tiedoksi niille, jotka sitä epäilevät.
Tuohon vertailuun kun olisi saanut mukaan muutaman "pikkupremiumin" ja "laatuauton" (esimerkiksi Audi A3, A4) lisää, niin olisimme nähneet lisää välttäviä suorituksia.
Kuka tosiaan haluaa ajaa äänettömällä autolla?
Mulla ainakin tulee ääntä kapiiniin jos polkasen kierrokset yli viiden tonnin!
Toki moottorin ääniä kuuntelee ilokseen, mutta alustasta kantautuvaa rengasmelua, ilmastoinnin suhinaa, ohiajavien autojen suhahduksia, mukulakivikadun aiheuttamia resonansseja ym. ei.