Mitäs olette mieltä tuosta autosta, Audi Allroadin tai Volvo XC70/90 vaihtoehdoksi? Hintaa 64,000 e sisältäen kaikki himmelit mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Pärjäisikö tuolla 60,000 km/ vuosi 3-4 vuotta?
Mielestäni Subarut alkavat olla hinnoittelun muututtua hyvinkin kiinnostavia vaihtoehtoja. Tuossa hintaluokassa koeajaisin myös Nissan Muranon. Volvot unohtaisin.
Subaruista taitaa olla valitettavan vähän henkilökohtaisia kokemuksia. Käsittääkseni tuo on oikein oiva ajopeli. Kulkee kivasti mutta myös kuluttaa tod. näk. aika tavalla. Toimintavarmuus lienee kohdallaan. Pohjautuuko nykyinen Outback uuteen vai vanhaan Legacyyn?
Tiedän että tuossa Subarussa on kaikki vakiona (navigointi, kaksi kattoluukkua...), mutta hinta on kuitenkin aika kova jos verrataan Volvo V70 AWD 51400. Japanilaisista samassa hintaluokassa tuon Subarun kanssa ovat Nissan Murano ja Lexus RX. Ne herättävät huomiota ihan eri tavalla. Tosiasia on se, että kun ajat Subarulla pihaan niin ihmiset luulevat sen arvoksi ehkä 30 000. Autona se on varmasti hyvä.
Tosiasia on se, että kun ajat Subarulla pihaan niin ihmiset luulevat sen arvoksi ehkä 30 000.
Tuo voidaan laskea joko eduksi tai haitaksi, itse pidän sitä ehdottomasti suurena etuna. Niin, ja käsitääkseni nykyinen Outback pohjautuu uuteen Legagyyn. Outback oli muuten viime vuonna yhdessä Legagyn kanssa vuoden auto Japanissa.
Tosiasia on se, että kun ajat Subarulla pihaan niin ihmiset luulevat sen arvoksi ehkä 30 000.
Tuo voidaan laskea joko eduksi tai haitaksi, itse pidän sitä ehdottomasti suurena etuna. Niin, ja käsitääkseni nykyinen Outback pohjautuu uuteen Legagyyn. Outback oli muuten viime vuonna yhdessä Legagyn kanssa vuoden auto Japanissa.
Ei ollut Outback/Legacy vuonna 2004 vuoden auto Japanissa. Sikäläinen autoliitto valitsi Honda Legendin vuoden autoksi ja autotoimittajat taas Nissan Fugan (Infiniti M35/45).
Kerro miltä Subaru tuntui? Tuollaista en ole itse kokeillut mutta vanhempaa Legacya olen ajanut. Aivan loistavia autoja ja ovat varsin vahvojakin! ...tosin tässä vaiheessa voi vetää sen Leone-kortin eli tuo 80-luvun "laatikko" oli kyllä melkoinen murheenkryyni etenkin ruostumisen suhteen.
Volvo vs. Audi vs. Subaru? Saattaisin itse päätyä hyvinkin Subaruun...
Kiitos kommenteista, Nissan MURANO 66,000 e (ei vaadi lisävarusteita eli sama hintaluokka Suomessakin) ja Lexus RX n. 70,000 e + 6-7,000e lisähimmeleitä.
Menen huomenaamulla koeajamaan auton ja palaan asiaan koeajoraportin kanssa. En tiedä pääsenkö kovin vaativiin tieoloihin/nopeuksiin, koska pohjanmaalla on lumet aika vähissä, mutta käydään nyt mallin vuoksi ainakin metsätiellä kokeilemassa ajovakautukset yms. Luen vielä illalla postini, olisiko erityisesti jotakin mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Mitä tulee jälleenmyyntiarvoon ei kovin mairittelevia lukuja löytynyt autotalli.comista 3L Outbackille esim. 60,000 km 2002 malli 36,900 e pyynti uutena ~63,000e (kuinka hinta putoaisi esim. Audi allroad? Vaikea verrata kun Audissa noi lisävarusteet vaihtelee ja kalliita sotkee empiirisen tutkimuksen!) Liekö bensankulutus mikä vierastaa?
Ei ollut Outback/Legacy vuonna 2004 vuoden auto Japanissa. Sikäläinen autoliitto valitsi Honda Legendin vuoden autoksi ja autotoimittajat taas Nissan Fugan (Infiniti M35/45).
Hmm... no olisikohan se sitten ollut 2003? En ole varma vuodesta, mutta jonkinlainen vuoden auto on tuo Subaru Japanissa ollut, ainakin Subarun mainoksen mukaan, jota minulla tosin ei enää ole tallella.
[quote title="22.03.2005 klo 17:30 wxyz kirjoitti"] En tiedä pääsenkö kovin vaativiin tieoloihin/nopeuksiin, koska pohjanmaalla on lumet aika vähissä Kyllä täällä Eteläpohjanmaalla ainakin lunta piisaa.
[villej muokkasi tätä viestiä 22.03.2005 klo 19:39]
Katsasta nyt myös ainakin Volvo D5 A XC70, ettei tule aivan hätäistä kauppaa tehtyä, vaikka tuo onkin IMHO h-tin ruma (helmojen muovipullisteita voinee hieman naamioda tummalla värisävyllä). Hinta noussee lisähimmeleillä hieman korkeammaksi kuin Subarussa, mutta lienevätkö nuo kaikki sitten tarpeellisia. Mitenkä lienee esim. navigaatiojärjestelmien Suomi-tuntemus tuppukylien osalta ja päivitykset? Saahan noita jo halvalla kännyköihinkin, ja silloin se ei ole autoon sidottu.
Audi Allroadin hinta nousee himmeleillä jo rejumiluokkaan, vaikka tarjoaakin jatkuvan nelivedon. Useilla SUVeilla on ikäviä kallistelutaipumuksia mutkissa, mutta voi kai siihen tottuakin. Näillä mainituilla vaihtoehdoilla luulisi maantieominaisuuksien olevan korkeahkosta maavarasta huolimatta lähes normaaleja (varsinkin Audissa, jossa maavara on säädettävissä). SUVeilla ovat polttoainekustannukset tuplat verrattuna tavallisiin autoihin, ja suunnilleen sama koskee muita ylläpitokustannuksia. Oikeissa maastureissa on sitten kunnon alennusvaihteet ja muita tarpeellisia huonon tien varusteita, joskin aika harvassa esim. jatkuvaa nelivetoa (lisä-lisähimmeli). Subaruun ja Audiin (nopean) alennusvaihteiston saa manuaalin yhteydessä.
60 tkm/v on aika paljon bensakoneella ja 4 vuoden kuluttua lienee koneremontti edessä ja jälleenmyyntiarvo sen mukainen. Dieselille tuo on vasta sisäänajoa Alavääntöä ja sitkeyttä ohitustilanteissa kannattaa vertailla sekä ottaa selvää todellisesta kulutuksesta.
EDIT: Subaruissa lienee myös jatkuva neliveto, visko on vain mukana ehkäisemässä voiman karkaamista sutiviin pyöriin. Yksinkertaisempi, luotettavampi, vähemmän huoltoa vaativa ja johdonmukaisempi ajettava kuin Volvon Haldex.
[mikahe muokkasi tätä viestiä 28.03.2005 klo 00:55]
Jos vuosittainen kilometrimäärä on tosiaan 60 tkm/vuosi, lienee kestävys tärkeimpiä kriteerejä, ettei auto makaa korjaamolla jatkuvasti. Volvon nelivedosta on kuulunut vain huonoja uutisia kestävyyden suhteen. Asian voi helposti tarkistaa selaamalla ruotsalaisia autolehtiä. Subarun kohdalla tilanteen pitäisi olla parempi.
60 tkm/v on aika paljon bensakoneella ja 4 vuoden kuluttua lienee koneremontti edessä ja jälleenmyyntiarvo sen mukainen. Dieselille tuo on vasta sisäänajoa Alavääntöä ja sitkeyttä ohitustilanteissa kannattaa vertailla sekä ottaa selvää todellisesta kulutuksesta.
Nykydieseleiden litratehot ovat samaa luokkaa kuin bensakoneissa, eikä koneita ole enää ylimitoitettu kuten esihistoriallisena aikana, joten nykydieselille ei ole odotettavissa bensakonetta pidempää elinikää. 60 Mm vuosittaisella suoritteella kylla itse valitsisin öljynpolttimen. Tosin kustannusten, enkä kestävyyden vuoksi.
60 tkm/v on aika paljon bensakoneella ja 4 vuoden kuluttua lienee koneremontti edessä ja jälleenmyyntiarvo sen mukainen. Dieselille tuo on vasta sisäänajoa Alavääntöä ja sitkeyttä ohitustilanteissa kannattaa vertailla sekä ottaa selvää todellisesta kulutuksesta.
En oikein usko että neljän vuoden eli tässä tapauksessa 240 tkm:n jälkeen mitään koneremppaa olisi edessä. Nykybensakoneet kestävät helposti 300-500 tkm ilman isoja remontteja, itse asiassa paljon enemmän kallista huoltoa nuo dieselit vaativat. Volvon neliveto sen sijaan voi olla jo aika murheenkryyni noilla kilometreillä, tiedä häntä.
Itse en ole Subarua ajanut, mutta tuttavilla on ollut Outback metsähommiensa takia. Heidän huomionsa autosta ovat olleet pääasiassa positiivisia, ruostesuojaus siihen kannattaa ehdottomasti tehdä. Ja kulutus on kyllä kovaa luokkaa käytännön ajossa, metsäteistä nyt puhumattakaan.
Noilla kilometreillä valitsisin ehdottomasti Allroad TDI Quattron. Subaruun verrattuna se kuluttaa puolet vähemmän. Tai sitten jonkun diesel-maasturin, esim. Subarun hinnalla saa BMW X3 3.0d:n tai Audin TDIn kanssa samassa hinnassa ovat X5 3.0d ja VW Touareg V6 TDI.
Kaikissa näissähän on todella sikamaisen korkeat ylläpitokulut, joten muutaman tonnin hintaerot eivät liene ratkaise?
Aika tasoihin taitaa mennä kulutus maantieajossa Outback vs. Touareg TDI ja suorituskyvyltään Subaru on ylivoimainen.
No niinhän se aina maantieajossa on, ei bensakone siellä paljoa vie. Mutta kyllä sitten sitten tuon koko- ja teholuokan vehkeiden käytännön pyörittelyssä aika paljon enemmän palaa. Jos autolla oikeasti ajetaan maastossa / metsäteillä, on diesel ominaisuuksiltaan parempi. Jos sillä taas ajetaan vain maantieajoa ja noin paljon, niin minkä ihmeen takia edes ostaa tuollaista Outbackia?
No niin, Outback on ajettu, maahantuojan esittely auto 22,000km ajettu. Kävin noin 100km lenkin vaihtelevissa olosuhteissa, maantiellä jäisellä kylätiellä, metsäautotiellä. Tuossa muutamia havaintoja.
Auton yleisilme on ylellinen, beige nahkasisustus, sähkösäätöiset penkit, monitoimiratti, CD- soitin, automaatti-ilmastointi jne. Keskikonsolin yleisilma on vähän vanhanaikainen C-kasettireiäin törröttäessä keskellä. Penkkiä saa säädettyä riittävästi ja ajoasentolöytyy helposti, niin helposti, etten muuten edes tiedä saako rattia säädettyä, todennäköisesti kyllä. Olen 180 cm lyhyt ja etupenkki asetettuna minulle (aika takana ajoasennosta johtuen) sovin itseni taakse istumaan ihan hyvin. Mikään tilaihme auto ei tosin ole. Auto lienee aika kapea ja luulen, että kolme raavasta miestä takapenkillä istuu aika ahtaasti. Lasten istuimille löytyy isofix kiinnitykset. Tavaratila on matala, plyysi tms. verhoiltu, ei viitsi moottorisahaa heittää sisään. Vararengas on täysikokoinen ja sisäpuolella.
Liikkeelle lähtiessä tuntee heti, että autossa on voimaa huimasti (245hv, yli 300 Nm vääntö), kiihtyvyyden tunne on mahtava (loota sport asentoon ja meno jopa agressiivista), moottorin äänet ovat miedot (ehkä kick downissa toivoisi jopa kovempaa rähinää). Ohjaustuntuma on tarkka, regastuksena oli Goodyear ultrgrip 500 nastoitettuna ja ainakin noilla ajotuntuma oli helppo. Ajomelu on alhainen, mutta kuulee, että nastarenkaat eivät ole Subarun normaalirengastusta ja niinpä nastan rouske ja rengasmelu kuuluu selvästi varsinkin takatilasta (referenssi vähän huono, koska sedan passat kitkoilla on tosi hiljainen). Tuulet ei suhise korissa, en tiedä miten noi raammittomat ovat toimivat talvella?
Jousitus on jämäkkä, hieman pintakova joten terävät pienet töyssyt tuntuvat aika voimakkaasti ja tärskyssä jokin sisustuksessa resonoi hieman. Mutkiin autolla ajaa mielellään kovaa, koska nähtävästi bokserista johtuen painopiste tuntuu olevan tosi alhaalla, eikä auto kalliste kurveissa.
Nelivetojärjestelmä kulkee nimellä symmetrical AWD, jossa on viskolukot keski- ja taka tasauspöyrästössä. Järjestelmän kerrotaan luistotilanteessa hakevan voimanjakosuhdetta 50/50. Neliveto haluaa, että autoa viedään kovaa ja jos uskallusta löytyy auto menee uskomattoman hienosti (en uskaltanut aivan erikoiskoetahtiin mennä kylätiellä) pito on erinomainen ja luistot hallittuja mutkiin voi huoletta mennä sisään nelipöyräluisussa ja tulla ulos tosi nopeasti(VSD poiskytkettynä). Luistoenesto järjestelmä on sivistynyt eikä puutu turhanpäiten menoon, mutta tulee kun tarvitaan.
Polttoainetta kuluu surutta lenkin keskikulutus oli 12,4 l/100 km, sanovat, että maantiellä 9 l/100km. (Autoetuautoilijalle kulutus ei ole suurin valintakriteeri.
Huoltoväli 15tkm ja huoltohinnat ennaltamäärätyt; ensimmäinen 15tkm n. 150 e, seuraava 350e, sitten 150 e ja 105tkm huollossa vaihdetaan vissiin nokkaremmi kun huolto maksaa 700e.
Kokemus oli postiivinen, poikamainen virne naamalla poistuin autosta, enkä sillä hetkellä olisi halunnut luopua autosta.
Hinnoittelu on Subarulla aika omintakeinen on erikseen ykstyis hinnasto ja businesshinnasto (nettisivuilta näkyy). Businesshinnasto on ajateltu autoetuautoilijoille, mutta siinä on tehty typerästi, listahinta ei ole netto, jolloin verotusarvo jää korkealle (1010 vapaa autoetu, nettona arvo putoasi vielä monta kymppiä). Pyysin käteistarjouksen autosta businesshinnoin ja hinnaksi tuli n. 55te, ei paha (verrattuna volvoon, uuteen passatiin (arvaus), audiin verrattuna halpa).
Siinäpä se, en tiedä vielä mitä tekisin, olisi ehkä pitänyt jättää koeajamatta.
Jos kärry tulee työsuhdeautoksi (?), niin sittenhän on täysin sama, minkä auton otat. Ja varmasti Subaru olisi vaihtelua "perinteisiin" merkkeihin verrattuna.
Kuinkas muuten Nissanin Pathfinder? Meneekö liian maasturimaiseksi? Tehokkain (ja ainoa) kone näyttäisi olevan 128 kw diisseli?
Kuullostaa tuo Subaru pirun hyvälle autolle asiallisen koeajoraporttisi perusteella - täytyy vielä todeta, että itse pidän myös ko. automallin muotoilua varsin onnistuneena.
Mielestäni Subarut alkavat olla hinnoittelun muututtua hyvinkin kiinnostavia vaihtoehtoja. Tuossa hintaluokassa koeajaisin myös Nissan Muranon. Volvot unohtaisin.
No niin Toyota yms. riisikuppimiehet auttakaa nyt miestä mäessä! Olen nimittäin ainakin puolitosissani tuon auton kanssa! Huomenna koeajo.
Subaruista taitaa olla valitettavan vähän henkilökohtaisia kokemuksia. Käsittääkseni tuo on oikein oiva ajopeli. Kulkee kivasti mutta myös kuluttaa tod. näk. aika tavalla. Toimintavarmuus lienee kohdallaan. Pohjautuuko nykyinen Outback uuteen vai vanhaan Legacyyn?
Mitenhän on Subarun arvostuksen laita käytettynä?
Tiedän että tuossa Subarussa on kaikki vakiona (navigointi, kaksi kattoluukkua...), mutta hinta on kuitenkin aika kova jos verrataan Volvo V70 AWD 51400. Japanilaisista samassa hintaluokassa tuon Subarun kanssa ovat Nissan Murano ja Lexus RX. Ne herättävät huomiota ihan eri tavalla. Tosiasia on se, että kun ajat Subarulla pihaan niin ihmiset luulevat sen arvoksi ehkä 30 000. Autona se on varmasti hyvä.
Tuo voidaan laskea joko eduksi tai haitaksi, itse pidän sitä ehdottomasti suurena etuna.
Niin, ja käsitääkseni nykyinen Outback pohjautuu uuteen Legagyyn. Outback oli muuten viime vuonna yhdessä Legagyn kanssa vuoden auto Japanissa.
Tuo voidaan laskea joko eduksi tai haitaksi, itse pidän sitä ehdottomasti suurena etuna.
Niin, ja käsitääkseni nykyinen Outback pohjautuu uuteen Legagyyn. Outback oli muuten viime vuonna yhdessä Legagyn kanssa vuoden auto Japanissa.
Ei ollut Outback/Legacy vuonna 2004 vuoden auto Japanissa. Sikäläinen autoliitto valitsi Honda Legendin vuoden autoksi ja autotoimittajat taas Nissan Fugan (Infiniti M35/45).
Kerro miltä Subaru tuntui? Tuollaista en ole itse kokeillut mutta vanhempaa Legacya olen ajanut. Aivan loistavia autoja ja ovat varsin vahvojakin! ...tosin tässä vaiheessa voi vetää sen Leone-kortin eli tuo 80-luvun "laatikko" oli kyllä melkoinen murheenkryyni etenkin ruostumisen suhteen.
Volvo vs. Audi vs. Subaru? Saattaisin itse päätyä hyvinkin Subaruun...
Kiitos kommenteista, Nissan MURANO 66,000 e (ei vaadi lisävarusteita eli sama hintaluokka Suomessakin) ja Lexus RX n. 70,000 e + 6-7,000e lisähimmeleitä.
Menen huomenaamulla koeajamaan auton ja palaan asiaan koeajoraportin kanssa. En tiedä pääsenkö kovin vaativiin tieoloihin/nopeuksiin, koska pohjanmaalla on lumet aika vähissä, mutta käydään nyt mallin vuoksi ainakin metsätiellä kokeilemassa ajovakautukset yms. Luen vielä illalla postini, olisiko erityisesti jotakin mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Mitä tulee jälleenmyyntiarvoon ei kovin mairittelevia lukuja löytynyt autotalli.comista 3L Outbackille esim. 60,000 km 2002 malli 36,900 e pyynti uutena ~63,000e (kuinka hinta putoaisi esim. Audi allroad? Vaikea verrata kun Audissa noi lisävarusteet vaihtelee ja kalliita sotkee empiirisen tutkimuksen!) Liekö bensankulutus mikä vierastaa?
Hmm... no olisikohan se sitten ollut 2003? En ole varma vuodesta, mutta jonkinlainen vuoden auto on tuo Subaru Japanissa ollut, ainakin Subarun mainoksen mukaan, jota minulla tosin ei enää ole tallella.
[quote title="22.03.2005 klo 17:30 wxyz kirjoitti"]
En tiedä pääsenkö kovin vaativiin tieoloihin/nopeuksiin, koska pohjanmaalla on lumet aika vähissä
Kyllä täällä Eteläpohjanmaalla ainakin lunta piisaa.
Katsasta nyt myös ainakin Volvo D5 A XC70, ettei tule aivan hätäistä kauppaa tehtyä, vaikka tuo onkin IMHO h-tin ruma (helmojen muovipullisteita voinee hieman naamioda tummalla värisävyllä). Hinta noussee lisähimmeleillä hieman korkeammaksi kuin Subarussa, mutta lienevätkö nuo kaikki sitten tarpeellisia. Mitenkä lienee esim. navigaatiojärjestelmien Suomi-tuntemus tuppukylien osalta ja päivitykset? Saahan noita jo halvalla kännyköihinkin, ja silloin se ei ole autoon sidottu.
Audi Allroadin hinta nousee himmeleillä jo rejumiluokkaan, vaikka tarjoaakin jatkuvan nelivedon. Useilla SUVeilla on ikäviä kallistelutaipumuksia mutkissa, mutta voi kai siihen tottuakin. Näillä mainituilla vaihtoehdoilla luulisi maantieominaisuuksien olevan korkeahkosta maavarasta huolimatta lähes normaaleja (varsinkin Audissa, jossa maavara on säädettävissä). SUVeilla ovat polttoainekustannukset tuplat verrattuna tavallisiin autoihin, ja suunnilleen sama koskee muita ylläpitokustannuksia. Oikeissa maastureissa on sitten kunnon alennusvaihteet ja muita tarpeellisia huonon tien varusteita, joskin aika harvassa esim. jatkuvaa nelivetoa (lisä-lisähimmeli). Subaruun ja Audiin (nopean) alennusvaihteiston saa manuaalin yhteydessä.
60 tkm/v on aika paljon bensakoneella ja 4 vuoden kuluttua lienee koneremontti edessä ja jälleenmyyntiarvo sen mukainen. Dieselille tuo on vasta sisäänajoa Alavääntöä ja sitkeyttä ohitustilanteissa kannattaa vertailla sekä ottaa selvää todellisesta kulutuksesta.
EDIT: Subaruissa lienee myös jatkuva neliveto, visko on vain mukana ehkäisemässä voiman karkaamista sutiviin pyöriin. Yksinkertaisempi, luotettavampi, vähemmän huoltoa vaativa ja johdonmukaisempi ajettava kuin Volvon Haldex.
Jos vuosittainen kilometrimäärä on tosiaan 60 tkm/vuosi, lienee kestävys tärkeimpiä kriteerejä, ettei auto makaa korjaamolla jatkuvasti. Volvon nelivedosta on kuulunut vain huonoja uutisia kestävyyden suhteen. Asian voi helposti tarkistaa selaamalla ruotsalaisia autolehtiä. Subarun kohdalla tilanteen pitäisi olla parempi.
Nykydieseleiden litratehot ovat samaa luokkaa kuin bensakoneissa, eikä koneita ole enää ylimitoitettu kuten esihistoriallisena aikana, joten nykydieselille ei ole odotettavissa bensakonetta pidempää elinikää. 60 Mm vuosittaisella suoritteella kylla itse valitsisin öljynpolttimen. Tosin kustannusten, enkä kestävyyden vuoksi.
En oikein usko että neljän vuoden eli tässä tapauksessa 240 tkm:n jälkeen mitään koneremppaa olisi edessä. Nykybensakoneet kestävät helposti 300-500 tkm ilman isoja remontteja, itse asiassa paljon enemmän kallista huoltoa nuo dieselit vaativat. Volvon neliveto sen sijaan voi olla jo aika murheenkryyni noilla kilometreillä, tiedä häntä.
Itse en ole Subarua ajanut, mutta tuttavilla on ollut Outback metsähommiensa takia. Heidän huomionsa autosta ovat olleet pääasiassa positiivisia, ruostesuojaus siihen kannattaa ehdottomasti tehdä. Ja kulutus on kyllä kovaa luokkaa käytännön ajossa, metsäteistä nyt puhumattakaan.
Noilla kilometreillä valitsisin ehdottomasti Allroad TDI Quattron. Subaruun verrattuna se kuluttaa puolet vähemmän. Tai sitten jonkun diesel-maasturin, esim. Subarun hinnalla saa BMW X3 3.0d:n tai Audin TDIn kanssa samassa hinnassa ovat X5 3.0d ja VW Touareg V6 TDI.
Kaikissa näissähän on todella sikamaisen korkeat ylläpitokulut, joten muutaman tonnin hintaerot eivät liene ratkaise?
Aika tasoihin taitaa mennä kulutus maantieajossa Outback vs. Touareg TDI ja suorituskyvyltään Subaru on ylivoimainen.
No niinhän se aina maantieajossa on, ei bensakone siellä paljoa vie. Mutta kyllä sitten sitten tuon koko- ja teholuokan vehkeiden käytännön pyörittelyssä aika paljon enemmän palaa. Jos autolla oikeasti ajetaan maastossa / metsäteillä, on diesel ominaisuuksiltaan parempi. Jos sillä taas ajetaan vain maantieajoa ja noin paljon, niin minkä ihmeen takia edes ostaa tuollaista Outbackia?
No niin, Outback on ajettu, maahantuojan esittely auto 22,000km ajettu. Kävin noin 100km lenkin vaihtelevissa olosuhteissa, maantiellä jäisellä kylätiellä, metsäautotiellä. Tuossa muutamia havaintoja.
Auton yleisilme on ylellinen, beige nahkasisustus, sähkösäätöiset penkit, monitoimiratti, CD- soitin, automaatti-ilmastointi jne. Keskikonsolin yleisilma on vähän vanhanaikainen C-kasettireiäin törröttäessä keskellä. Penkkiä saa säädettyä riittävästi ja ajoasentolöytyy helposti, niin helposti, etten muuten edes tiedä saako rattia säädettyä, todennäköisesti kyllä. Olen 180 cm lyhyt ja etupenkki asetettuna minulle (aika takana ajoasennosta johtuen) sovin itseni taakse istumaan ihan hyvin. Mikään tilaihme auto ei tosin ole. Auto lienee aika kapea ja luulen, että kolme raavasta miestä takapenkillä istuu aika ahtaasti. Lasten istuimille löytyy isofix kiinnitykset. Tavaratila on matala, plyysi tms. verhoiltu, ei viitsi moottorisahaa heittää sisään. Vararengas on täysikokoinen ja sisäpuolella.
Liikkeelle lähtiessä tuntee heti, että autossa on voimaa huimasti (245hv, yli 300 Nm vääntö), kiihtyvyyden tunne on mahtava (loota sport asentoon ja meno jopa agressiivista), moottorin äänet ovat miedot (ehkä kick downissa toivoisi jopa kovempaa rähinää). Ohjaustuntuma on tarkka, regastuksena oli Goodyear ultrgrip 500 nastoitettuna ja ainakin noilla ajotuntuma oli helppo. Ajomelu on alhainen, mutta kuulee, että nastarenkaat eivät ole Subarun normaalirengastusta ja niinpä nastan rouske ja rengasmelu kuuluu selvästi varsinkin takatilasta (referenssi vähän huono, koska sedan passat kitkoilla on tosi hiljainen). Tuulet ei suhise korissa, en tiedä miten noi raammittomat ovat toimivat talvella?
Jousitus on jämäkkä, hieman pintakova joten terävät pienet töyssyt tuntuvat aika voimakkaasti ja tärskyssä jokin sisustuksessa resonoi hieman. Mutkiin autolla ajaa mielellään kovaa, koska nähtävästi bokserista johtuen painopiste tuntuu olevan tosi alhaalla, eikä auto kalliste kurveissa.
Nelivetojärjestelmä kulkee nimellä symmetrical AWD, jossa on viskolukot keski- ja taka tasauspöyrästössä. Järjestelmän kerrotaan luistotilanteessa hakevan voimanjakosuhdetta 50/50. Neliveto haluaa, että autoa viedään kovaa ja jos uskallusta löytyy auto menee uskomattoman hienosti (en uskaltanut aivan erikoiskoetahtiin mennä kylätiellä) pito on erinomainen ja luistot hallittuja mutkiin voi huoletta mennä sisään nelipöyräluisussa ja tulla ulos tosi nopeasti(VSD poiskytkettynä). Luistoenesto järjestelmä on sivistynyt eikä puutu turhanpäiten menoon, mutta tulee kun tarvitaan.
Polttoainetta kuluu surutta lenkin keskikulutus oli 12,4 l/100 km, sanovat, että maantiellä 9 l/100km. (Autoetuautoilijalle kulutus ei ole suurin valintakriteeri.
Huoltoväli 15tkm ja huoltohinnat ennaltamäärätyt; ensimmäinen 15tkm n. 150 e, seuraava 350e, sitten 150 e ja 105tkm huollossa vaihdetaan vissiin nokkaremmi kun huolto maksaa 700e.
Kokemus oli postiivinen, poikamainen virne naamalla poistuin autosta, enkä sillä hetkellä olisi halunnut luopua autosta.
Hinnoittelu on Subarulla aika omintakeinen on erikseen ykstyis hinnasto ja businesshinnasto (nettisivuilta näkyy). Businesshinnasto on ajateltu autoetuautoilijoille, mutta siinä on tehty typerästi, listahinta ei ole netto, jolloin verotusarvo jää korkealle (1010 vapaa autoetu, nettona arvo putoasi vielä monta kymppiä). Pyysin käteistarjouksen autosta businesshinnoin ja hinnaksi tuli n. 55te, ei paha (verrattuna volvoon, uuteen passatiin (arvaus), audiin verrattuna halpa).
Siinäpä se, en tiedä vielä mitä tekisin, olisi ehkä pitänyt jättää koeajamatta.
Kysykää, jos jäi jotain oleellista pois.
Jos kärry tulee työsuhdeautoksi (?), niin sittenhän on täysin sama, minkä auton otat. Ja varmasti Subaru olisi vaihtelua "perinteisiin" merkkeihin verrattuna.
Kuinkas muuten Nissanin Pathfinder? Meneekö liian maasturimaiseksi? Tehokkain (ja ainoa) kone näyttäisi olevan 128 kw diisseli?
Kuullostaa tuo Subaru pirun hyvälle autolle asiallisen koeajoraporttisi perusteella - täytyy vielä todeta, että itse pidän myös ko. automallin muotoilua varsin onnistuneena.