Alffan kutoset taas vievät ihan älyttömiä määriä verrattuna tehoonsa ja vääntöönsä. Mulla 3.2 kuutonen vei jotain just alle kymppiä ja nyt kaks litrainen menee jonkin verran enemmän alle. Eipä tuo bensan kulutus nyt ihan eka valintakriteeri minullakaan ole, mutta jos samankokoisista autoista, missä on molemmissa samankokoinen mukavasti käyvä kone, toinen, jossa on vähemmän vääntöä ja saman verran tehoa, vie kolme litraa enemmän kakkua satasella, silloin kannattaa jo miettiä tuon järkevyyttä, koska tuollainen ero on jo enemmän kuin merkittävä. (156 2.5 vs 325i) Vieläpä kun vähemmällä pääsisi jo bensa V8:nkin ja automaatin kanssa.
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet. esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa BMW 320 7.6 litraa esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
tuossa vielä yksi vertailupari
ja pelkkään kaupunkiajoon tuskin kannattaa valita isomoottorista autoa, sinne sopii paremmin vaikka 1.2 nissan micra tms. Riippuu aika paljon ajotyylistä/paikoista missä ajelee miten paljon sitä kakkua menee. Tuskin pääsisin millään yli 3 litran koneella paljon vähemmällä V8seista puhumattakaan.
Ikävä homma. Olivat meinaan BBC-Worldin esityksessä menneet editoimaan Top Gearista puolet Alfa-roinasta pois, joten Autodeltaa ei nähty (eikä kaikkea 166:n testistäkään) mutta kannattaa käydä netistä hakemassa noi aidot ja alkuperäiset pari kuukautta sitten ulos tulleet Top Gearit. Ja osoitehan oli: http://gear.viper007bond.com/
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet. esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa BMW 320 7.6 litraa esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
tuossa vielä yksi vertailupari
ja pelkkään kaupunkiajoon tuskin kannattaa valita isomoottorista autoa, sinne sopii paremmin vaikka 1.2 nissan micra tms. Riippuu aika paljon ajotyylistä/paikoista missä ajelee miten paljon sitä kakkua menee. Tuskin pääsisin millään yli 3 litran koneella paljon vähemmällä V8seista puhumattakaan.
Nuo kulutuslukemat mitä mainitsin on yhdistettyja EU kulutuksia ja lähteenä Tuulilasin nettisivut. Siinä Eu yhdistetty on 156 2.5 V6:lle 2,8 litraa suurempi kuin 325i:lle, jossa siis saman verran tehoa, mutta paljon parempi vääntö. Eikä nyt ole puhetta mistään kierroksista, vaan huippuväännöstä. Nuo Eu kulutukset antaa ainakin aika hyvin suuntaa, että eroja on.
Itse huomasin Alffan juoppouden, kun se oli minulla koeajossa yön yli. Kun sain auton, siinä ei ollut paljon yhtään kakkua tankissa ja jouduin käymään kaksi kertaa tankilla ja ajan yleensä koeajoautoilla aina suunnilleen samalla lailla, välillä talla pohjassa, välillä rauhallisemmin. Tuolloin tuli vain väistämättä mieleen, että Bemarilla tuo moottoriteknologia on hiukan paremmin hallussa, kun kone käy tasaisemmin, vääntää paremmin, yhtä paljon tehoa ja huomattavsti pienempi kulutus. Molemmille pisteet hienoista äänistä, Alffassa hiukan kovempi laulu (mikä on vaan positiivista), mutta Bemussa taas jollain lailla erikoisempi. Noista Bemun suorista kuutosistahan on ollut monessa lehdessä samantyyppisiä "fiilis" kommentteja kuin Alffastakin, esim The Car:ssa oli Z4:n koeajon yhteydessä, että BMW:n sylinterit ovat aina jollain lailla erikoisia ja lähellä taideteosta tai tuossa jutussa, minkä alunperin pastesin, että Bmw:n hevosvoimat tuntuvat markkinoiden vahvimmilta..
Mutta niinkuin sanoin, bensan kulutus ei ole se ihan eka valintakriteeri minulla vaikka myös kaupungissa pyörinkin, mutta tuntuuhan se hölmöltä ajaa huonommalla koneella, joka on paljon juopompi. Esim tuo MB:n 3,2 litrainen, mikä minulla oli, väänsi paremmin kuin esim GTA:n kone ja silti tuo vei todella kohtuudellisesti. Eihän tehoakaan ollut kuin 220 hv, mutta kyllä silläkin pärjäsi hyvin. Tuossa koneessa taas ei ollut sitä fiilistä yhtä paljon, kuin mitä on Alffan tai Bemarin koneessa.
Tuokin oli V6 ja olen kyllä sitä mieltä, että suora kuutonen on huomattavsti parempi ratkaisu, käytännön asiat ovat vaan tainneet saada tehtaat siirtymään tuohon V6:seen, suora kuutonenhan vie pituussuunnassa yhtä paljon tilaa kuin V12, joka vaikuttaa ratkaisevasti esim kolariturvallisuuden suunnitteluun ja miten saadaan kone mahtumaan moottoritilaan. Taas menee vähän ohi topicin, mutta tuon takia esim 80-luvun 300-sarjaan on mahdollista saada V12 kone mahtumaan. Näin tuollaisen viritelmän Saksassa ja oli aika härski peli, oli konehuone kyllä käytetty aika hyvin hyödyksi. Mutta pikkaisen auto katosi moottoritien rampilta, kun yritin sen perään lähteä SLK:lla.. Ja vitsi mitkä äänet!! 500-sarjaan noita on suomessakin tehty, yhdessä lukee takanakin 550i.
[individual muokkasi tätä viestiä 15.07.2004 klo 09:39]
No auton ostin käytettynä 120tkm ajettuna. Liike oli juuri vaihdattanut hihnan joten ei ole vielä vähään aikaan minun murheenani. Hinnatkin kyllä tiedän, varsinkin Deltassa teetettynä homma on todella kallis. Noista varaosahinnoista ei ole BMW:n kohdalla omakohtaista kokemusta vaan tietoni on peräisin muistaakseni TM:stä (vai oliko sittenkin tuulilasi). Siinä Alfan testissä kun verrattiin BMW:n osahintoihin, niin BMW:n osat olivat kalliimpia. Joko Alfan osien hinta on vuosien aikana laskenut, koska nykyään niitä myydään sen verran, ettei kaikkea tarvitse erikseen Italiasta tilata tai sitten BMW on laskenut hintojaan, koska artikkeli, jonka luin on vuodelta 2001 eli ei ihan tuoretta tietoa.
Alfassa ei tarvitse nostaa konetta paikaltaan, hihna vaihdetaan pyöränkotelon kautta (mikä sekään ei ole se ergonomisin tapa vaihtaa, koska joihinkin automalleihin pääsee käsiksi jo konepellin avaamalla).
Onhan siinä hihnassakin omat puolensa, osittain sen valintaa on selitetty myös hiljaisemmalla käyntiäänellä, mutta tuskinpa se koko totuus on
Eiköhän Herttoniemen Stockmann ja Bilia ole suomalaisen autoliikkeen irvikuvia ainakin palvelun osalta... Kummassakaan en ole koskaan asioinut kun en PK-seudulla asu, mutta juttua kuullut senkin edestä... Eikös nuo vakuutushinnat ole suhteessa siihen, kuinka paljon automallilla on mällätty ja 300:lla on varmasti suhteellisesti sattunut enemmän turmia kuin 500:lla. Saattaa hyvinkin olla, että omistajakunnan nuori ikä vanhemmissa 300:ssa on vaikuttanut asiaan.
BMW:n osien hinnat tosiaan laskivat jossain vaiheessa radikaalisti. Kaveritkin käyttivät aiemmin vanhemmissa Bemareissa aina jotain ei-alkuperäisiä osia, mutta jossain vaiheessa huomasivat, että alkuperäiset ovat jopa halvempia nykyään. Tuosta oli juttua myös jossain BMW kerhon lehdessä, minkä joskus näin. Itsellä oli Bemareiden kanssa sitten varmaan hyvä tuuri, kun en viiteen yksilöön monen kymmenen tuhannen kilometrin aikana joutunut ostamaan montaakaan varaosaa, mutta silloinkuin ostin, alkuperäiset oli samoissa hinnoissa. Missään noista viidestä yksilöstä ei ollut tekniikka tai sähkövikaa, mutta alustaan liittyviä osia jouduin joitakin uusimaan, esim iskareita ja alapalloniveliä. Tuossa uskonkin, että on syy siihen, miksi BMW pärjää niin ristiriitaisesti Tuvin ja Adacin testeissä. Tuv mittaa katsastuksessa esille tulevia vikoja, eli juuri esim noita alustan osia yms, mitkä ovat kriittinen paikka Bemarissa. Adac taas mittaa tiellejäämisiä ja BMW pärjää siinä erinomaisesti ja tätä tukee myös omat havaintoni, sähkö ja tekniikka murheet ovat todella harvinaisia. Esim Alffalla tämä on päinvastoin, se pärjää Tuvin tutkimuksessa ihan ok, mutta Adacin tutkimuksessa taas aika heikosti, jossa tulee esiin esim Alffan surullisen kuuluisat sähköviat. Näitähän Tuv ei mittaa millään lailla. Ehkä tässä syy, miksi Niki Kari viittaa aina vaan Tuvin tutkimukseen??
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
Ikävä homma. Olivat meinaan BBC-Worldin esityksessä menneet editoimaan Top Gearista puolet Alfa-roinasta pois, joten Autodeltaa ei nähty (eikä kaikkea 166:n testistäkään) mutta kannattaa käydä netistä hakemassa noi aidot ja alkuperäiset pari kuukautta sitten ulos tulleet Top Gearit. Ja osoitehan oli: http://gear.viper007bond.com/
Hyvin tuli muuten eilisessä jaksossa esiin tuo Alffan fiilis puoli. Jeremy sanoi jotenkin näin, että 156 ei ole nopea luokassaan eikä se ole etuvetoisuudestaan johtuen edes kauhean kiva ajaa, mutta silti siinä on jotain, mistä hän tykkää yli kaiken.. Englannissa näyttää olevan sama kuin Suomessakin, että arvonalennus on ihan käsittämätön. Siksi Top Gearissakin sanottiin, että kannatta ostaa auto käytettynä, ainut ongelma vaan on, ettei niitä juuri ole tarjolla käytettynä, kun kukaan ei ole ostanut uutta, koska hinnan alennus on niin käsittämätön. Alffa olisi hyvä työsuhdeauto, silloin älytön arvonalennus, suuri kulutus ja mahdolliset viat ja kalliit huollot eivät niin haittaisi. Itse asiassa 156:sta taisi olla suhteessa eniten työsuhdeautona, jossen väärin muista, enkä yhtään ihmettele.
Yritin tuolta ositteesta downloadata, mutta se oli tuskallisen hidasta, tavaraa tuli vain noin 5 mt per sekuntti, vaikka meikäläisellä on ihan hyvä nettiyhteys. Olikohan vika vain päivässä? Täytynee yrittää myöhemmin uudestaan. Saako tästä downloadaus ohjelmasta mistään määriteltyä preferenssejä, nythän toinen puoli pääsee kaikkiin koneellani oleviin tiedostoihin käsiksi?
Ehkä tässä syy, miksi Niki Kari viittaa aina vaan Tuvin tutkimukseen??
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
Osuit naulan kantaan vitsi vitsi...
Meinaatko, että kone oikeasti tärisi niin vähän, että kolikkokin pysyi pystyssä? En kyllä itsekään heti purematta nielisi. BMW tosiaan palasi ketjuun, koska eivät saaneet hihnaansa kestämään edes 40tkm vaihtoväliä, mikä varsinkin BMW:n kohdalla oli täsmälleen oikea ratkaisu.
Itse asiassa 156:sta taisi olla suhteessa eniten työsuhdeautona, jossen väärin muista, enkä yhtään ihmettele.
Yritin tuolta ositteesta downloadata, mutta se oli tuskallisen hidasta, tavaraa tuli vain noin 5 mt per sekuntti, vaikka meikäläisellä on ihan hyvä nettiyhteys. Olikohan vika vain päivässä? Täytynee yrittää myöhemmin uudestaan. Saako tästä downloadaus ohjelmasta mistään määriteltyä preferenssejä, nythän toinen puoli pääsee kaikkiin koneellani oleviin tiedostoihin käsiksi?
Ettei nyt vaan mennyt 156 ja 166 sekaisin?
Onhan se kyllä vähän hidasta, mutta eilen illallakin mulla tuli jopa 40kt/s vauhdilla puolimegasella ADSL:llä, eli ihan kohtuuvauhtia. Itse en noista preferensseistä tiedä, enkä kyllä välitäkään. Jos haluaa jotain saada, täytyy jotain jakaakin... Tuo siirtonopeus on täysin siitä kiinni, kuinka moni langalla on. Mitä useammalla on tuo Bittorrent "päällä" sitä nopeammin sinä saat haluamasi tiedoston.
Adac taas mittaa tiellejäämisiä ja BMW pärjää siinä erinomaisesti ja tätä tukee myös omat havaintoni, sähkö ja tekniikka murheet ovat todella harvinaisia. Esim Alffalla tämä on päinvastoin, se pärjää Tuvin tutkimuksessa ihan ok, mutta Adacin tutkimuksessa taas aika heikosti, jossa tulee esiin esim Alffan surullisen kuuluisat sähköviat.
Surullisen kuuluisat sähköviat hehe
3 sarja Turbocharger defectively (Diesel 2001/2002)? Engine management: Disturbances (Benziner 1998 to 2002, Diesel 2001/2002)? Engine defectively, noises (Benziner 1998, Diesel 2001/2002)? Injection pump defectively (Diesel 2001/2002)? Coolant pump defectively, broken out (Benziner 1998 to 2000, Diesel 1998/1999)
Alfa 156 disturbances in the engine management (bes. Benziner 2003 and partly 2002) engine defectively, noises (Benziner 1998/1999, Diesel 2001) toothed belt cleverly (Benziner 1998/1999, Diesel 2001) generator: Driving belt cleverly (1999), defectively (Diesels 2001) starter defectively (bes. Diesels 2000 to 2002)
Meinaatko, että kone oikeasti tärisi niin vähän, että kolikkokin pysyi pystyssä? En kyllä itsekään heti purematta nielisi. BMW tosiaan palasi ketjuun, koska eivät saaneet hihnaansa kestämään edes 40tkm vaihtoväliä, mikä varsinkin BMW:n kohdalla oli täsmälleen oikea ratkaisu.
Kyllähän tuo hihna kestää pidempäänkin, mutta varmasti on ollut joitain ongelmatapauksia. Bemarilla ovat sentään sen verran järjissään, että luopuvat tuollaisesta rahastuksesta ja ihmisten kusettamisesta, johon ei olisi pitänyt alunperinkään lähteä. GM on esim surullisen kuuluisa juuri siitä, että hihnat paukahtelee, vaikka valmistajan suosituksia noudatetaankin.
Tuo kolikko juttu on netissä nähtävissä jollain videolla, mutta se toimii myös oikeasti. Ainoastaan on vaikeampi löytää testialustaa Itselle tarjoutu useampaan kertaan mahdollisuus ajaa 850i:tä manuaalilla ja uudempaa 850CSIA:ta, jossa tuota testasimme, lyötiin meinaan kaverin kanssa asiasta vetoa. Poikkeuksena tuohon videoon, löimme kolikon jo käyvän koneen päälle, kun videolla auto myös startattiin. Eipä tarvita tasapainotusakseleita suorassa kutosessa tai erityisesti V12:sta.
Ei mennyt, 166 alkaa olemaan Suomessa jo monelle työsuhdeauton hankkijalle hintarajojen ulkopuolella.
Ei ole mitään haittaa, jos muut hakee koneeltani videoita tai musiikkia, mutta siellä on jotain työpaikan tiedostoja, jonka kanssa täytyy olla varovaisempi, vaikkei niistä nyt kellekkään mitään hyötyä olekkaan. Täytynee sitten siirtää ne ennen Bittorrentin käyttöä vaikka läppärille. Esim Dc:ssä saa määriteltyä preferensseistä, mihin ihmiset pääsee käsiksi.
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
Nämä on just näiden luotettavuustilastojen ongelmia, kun ne mittaavat täysin eri asioita, eikä mikään anna kokonais kuvaa luotettavuudesta..
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
juurihan listasin tuohon adacin viat eikä siinä mitään ihmeellisiä sähkövikoja näy.Tuo tekniikka ja talous sisältää suurimmalta osaltaan sellaisia malleja joita ei edes enää myydä tänä päivänä. Alfassa on nykyään käytössä aivat samat alihankkijat kuin muissakin euroautoissa eli sähkövehkeet tulee esim boschilta tosin ei nekään mitään ihmeellisen laadukkaita ole millään merkillä. Herää jo 2000 luvulle???
Ei mennyt, 166 alkaa olemaan Suomessa jo monelle työsuhdeauton hankkijalle hintarajojen ulkopuolella.
Ei ole mitään haittaa, jos muut hakee koneeltani videoita tai musiikkia, mutta siellä on jotain työpaikan tiedostoja, jonka kanssa täytyy olla varovaisempi, vaikkei niistä nyt kellekkään mitään hyötyä olekkaan. Täytynee sitten siirtää ne ennen Bittorrentin käyttöä vaikka läppärille. Esim Dc:ssä saa määriteltyä preferensseistä, mihin ihmiset pääsee käsiksi.
Käsittääkseni Bittorrent tarvitsee "torrentin" jonka avulla lataa tiedostoja koneeltasi, eli kukaan ei pysty skannaamaan bittorrentilla omaa konettasi ja nappaamaan sieltä työtiedostojasi...
Ei 156:sta niin paljon myydä leasing-käyttöön mitä luulet. Kyllä myös suhteellisestikin normaali "kuluttaja" on potentiaalisin ostaja. Tätä perustelen mm. sillä, että monet leasingin "omistajat" ajavat pitkiä matkoja ja tarvitsevat usein dieselin. 156:n dieselit eivät ole Suomen maahantuontiohjelmassa ainakaan vielä, mikä tosin on sääli...
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
Nämä on just näiden luotettavuustilastojen ongelmia, kun ne mittaavat täysin eri asioita, eikä mikään anna kokonais kuvaa luotettavuudesta..
Aivan, koska ko. listassa on mukana myös paljon vanhempia malleja, kuten 155:sta yms. joissa totta tosiaan olikin sähkövikoja. Kyllä 156:sta enimmäkseen menee nykyään mm. alatukivarsia yms. mitkä luokitellaan alustaosiksi. Muuten sitten yleisimpiin tyyppivikoihin kuuluvat ILMI ja ajoituksenmuunnin.
EDIT: Vahvistan tuon mitä GTAm sanoo. Kun avaa konepellin, osissa lukee isoin kirjaimin ja logoin BOSCH.
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 15.07.2004 klo 20:48]
Tuo Top Gear on hauska ohjelman, vaikkakin pilke silmäkulmassa tehty, täytynee yrittää muistaa katsoa. Onko sulla tiedossa joku hyvä osote, josta sai downloadattua noita uusimpia jaksoja? Tulee oltua vähän huonosti kotona iltaisin.. Nuo vanhat jaksot minulla pääpiirteissään onkin koneella.
Mikä tuo Autodelta malli on? Onko se tehtaan erikoismalli, joka on siis sarjatuotannossa vai onko se prototyyppi tai jonkin virityspajan tekele? Se on kyllä aika kunnioitettavasti, jos saa 330 hv etuvetoisen toimimaan, vaikkakin se voi onnistua, jos haluaa auton vain olevan radalla nopeahko. Tähän hyvä verrokki on silloin M3 CSL, eikä norm M3, koska se on suunniteltu juuri rataa silmällä pitäen. Eriasia vaan, miksi silti joku haluaisi 330 hv ja etuvedon, eihän siinä ole kuitenkaan mitään järkeä.
Ei nuo Bemun 2.5 ja 3 litraisetkaan ole mitään uusia konstruktioita, niistä esim puuttuu nelareissa ja kaseissa jo oleva Valvetronic ja ne tulevat uusiutumaan lähiaikoina, 3 litrainen jo syksyllä, joten ihmeitä Alffa joutuu tekemään verrattuna entisiin koneisiinsa, jos meinaa kelkassa pysyä tuolla saralla..
Ovat todellakin hyvässä iskussa, ei siitä ollut kyse, mutta nekin ovat jo suht vanhoja ts. niistä puuttuu tuo Valvetronic, mikä on jo muissa BMW:n koneissa. Kun ne ovat jo tällä hetkellä luokkansa parhaita moottoreita, voi vain ihmetellä, kuinka hyviä niistä tulee tuon lisäämisen jälkeen. Esim tuon uuden kolmelitraisen tekniset tiedot lupaavat ainakin hyvää.
En nyt ruennut laskemaan kaikkia voittoja tuolta sivuilta, mutta tuntuu että kun katsoo myös aikasempia voittoja, Bmw taitaa olla eniten palkintoja kerännyt merkki. Hondalla on noita palkintoja myös aika kasa. Tämäkin vaan kertoo omaa kieltään BMW:n ylivoimasta myös moottoreiden suhteen, noidenkaan tulosten pohjalta ei ole ihme, että sitä käytetään benchmarkkina.
tuolla näkyy tuo mainitsemani Alfan voitto myös, näkyy olleen vuonna 2000 ei huonosti 70 luvulla suunnitellulta koneelta, no tuo konehan on pian historiaa...
juurihan listasin tuohon adacin viat eikä siinä mitään ihmeellisiä sähkövikoja näy.Tuo tekniikka ja talous sisältää suurimmalta osaltaan sellaisia malleja joita ei edes enää myydä tänä päivänä. Alfassa on nykyään käytössä aivat samat alihankkijat kuin muissakin euroautoissa eli sähkövehkeet tulee esim boschilta tosin ei nekään mitään ihmeellisen laadukkaita ole millään merkillä. Herää jo 2000 luvulle???
No surullisen kuuluisalla tarkoitin yleensäkkin Alffan mainetta, mitä tuo lista ei kyllä yhtään paranna. Tuo lista on muuten julkistettu Tekniikka ja taloudessa viime vuonna, joten on siiä mukana myös 2000-luvun autoja. Kai sitten Boshin osien käytöllä on saatu parannusta aikaan, mutta italialainen tekniikka ei sitten varmaan ole kovin luotettavaa, vai mikä selittää nuo harvinaisen useat tiellejäämiset Adacin listan mukaan? Alffa kun ei varmasti ole niiden eniten ajettujen autojen joukossa.
Ei 156:sta niin paljon myydä leasing-käyttöön mitä luulet. Kyllä myös suhteellisestikin normaali "kuluttaja" on potentiaalisin ostaja. Tätä perustelen mm. sillä, että monet leasingin "omistajat" ajavat pitkiä matkoja ja tarvitsevat usein dieselin. 156:n dieselit eivät ole Suomen maahantuontiohjelmassa ainakaan vielä, mikä tosin on sääli...
Ainakin ALD automobilen myyjä (Suomen suurin leasing toimittaja), jonka kanssa juttelin, kun harkitsimme firmalla sopimusta heidän kanssaan, väitti Alffa 156 olevan yksi eniten työsuhdeautoksi menevistä merkeistä, kun ihmettelin, miksi heillä oli niitä niin paljon käytettyjen puolella. Lisäksi, jos työntekijällä on täysi autoetu, se on sama hänelle, onko se bensa vai diesel. Aika usealla suht paljon ajavalla on edelleen työsuhdeautona bensa vehje, vaikka se älytöntä onkin.
Leasingeissa on usein myös tietty kilometrikatto, joten tuo paljon ajamisteoria on aika puppua, tai silloin siitä tulee todella kallista. Suurin osa paljon ajavista joko omistaa auton itse tai sitten firma ostaa eikä liisaa autoa.
Uskoisin, että aika harva uskaltaa Alffaa ostaa omalla rahalla, juuri tuon arvonpudotuksen takia ja laadun ollessa vähän kysymysmerkki, tosin tuossa painavat hiukan myös menneet mielikuvat. Sekin saattaa vaikuttaa, että Alffan sisustan materiaalit ovat todella herkkiä, ts auto näyttää kulahtaneelta jo vähäistenkin kilometrien jälkeen. Sama arvonalennus tuntuu olevan muuallakin, ainakin jos on Top Gearia uskominen. Jos et minua usko, meneppäs tarjoamaan Alffaasi vaihdossa johonkin toiseen merkkiin, vaihtohyvitys voi olla aika järkytys..
Uskoisin, että aika harva uskaltaa Alffaa ostaa omalla rahalla, juuri tuon arvonpudotuksen takia ja laadun ollessa vähän kysymysmerkki, tosin tuossa painavat hiukan myös menneet mielikuvat. Sekin saattaa vaikuttaa, että Alffan sisustan materiaalit ovat todella herkkiä, ts auto näyttää kulahtaneelta jo vähäistenkin kilometrien jälkeen. Sama arvonalennus tuntuu olevan muuallakin, ainakin jos on Top Gearia uskominen. Jos et minua usko, meneppäs tarjoamaan Alffaasi vaihdossa johonkin toiseen merkkiin, vaihtohyvitys voi olla aika järkytys..
Kyllä uskaltaa. Katsoppa vaikka myyntitilastoja... Nuo puheet Alfan sisustan materiaaleista kyllä sopii vanhoihin malleihin, muttei nykyisiin. Alfatex mikrokuitu näyttää ja tuntuu erittäin laadukkaalta ja oma 98-mallinen on edelleen sisustaltaankin loistavassa kuosissa. Ei nitise, natise tai pauku.
Kävin tarjoamassa Alfaa toisiin merkkeihin ja mulle tarjottiin enimmäkseen paremmat hyvitykset, mitä Delta tarjosi uuteen Alfaan. Esim. Mazda6:teen vaihdettaessa olisin tienannut tonnin enemmän. Vain ns. käytettyjen autojen liikkeet tuntuvat antavan jokseenkin härskejä ostotarjouksia. Tuo arvonalennus ei kyllä mene Suomessa ihan noin mitä Top Gearissa sanotaan. 1999 mallisesta lähes 100tkm ajetusta 166:sta 3-litraisella moottorilla pyydettiin taannoin liikkeessä 29900 euroa ja se on kyllä mielestäni paljon koska auton ikäkin oli jo 5 vuotta... Uusi maksoi muistaakseni 49900 ennen kuin uusi malli tuli...
Ehkä tässä syy, miksi Niki Kari viittaa aina vaan Tuvin tutkimukseen??
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
Osuit naulan kantaan vitsi vitsi...
Meinaatko, että kone oikeasti tärisi niin vähän, että kolikkokin pysyi pystyssä? En kyllä itsekään heti purematta nielisi. BMW tosiaan palasi ketjuun, koska eivät saaneet hihnaansa kestämään edes 40tkm vaihtoväliä, mikä varsinkin BMW:n kohdalla oli täsmälleen oikea ratkaisu.
. Tuo lista on muuten julkistettu Tekniikka ja taloudessa viime vuonna, joten on siiä mukana myös 2000-luvun autoja. Kai sitten Boshin osien käytöllä on saatu parannusta aikaan, mutta italialainen tekniikka ei sitten varmaan ole kovin luotettavaa, vai mikä selittää nuo harvinaisen useat tiellejäämiset Adacin listan mukaan? Alffa kun ei varmasti ole niiden eniten ajettujen autojen joukossa.
kolmen-viiden vuoden ikäisen henkilöauton tielle jäämisen syitä vuosina 1998-2001 kuten sanoin SUURIN OSA vanhoja malleja eikä esim yhtään 2000 luvun autoa.
No ei se saksalainenkaan tekniikka kovin luotettavaa ole jos bemarin 3 sarja löytyy TUV tilastoista 1-3 vuotiaissa sijalta 108, 4-5 vuotiassa sijalta 86 ja 6-7 vuotiaissa sijalta 73 , mikäs tämän selittää että kallis saksalainen ns "laatuauto" ei mene katsastuksesta läpi???. Lopeta jo se inttäminen
kolmen-viiden vuoden ikäisen henkilöauton tielle jäämisen syitä vuosina 1998-2001 kuten sanoin SUURIN OSA vanhoja malleja eikä esim yhtään 2000 luvun autoa.
No ei se saksalainenkaan tekniikka kovin luotettavaa ole jos bemarin 3 sarja löytyy TUV tilastoista 1-3 vuotiaissa sijalta 108, 4-5 vuotiassa sijalta 86 ja 6-7 vuotiaissa sijalta 73 , mikäs tämän selittää että kallis saksalainen ns "laatuauto" ei mene katsastuksesta läpi???. Lopeta jo se inttäminen
En tiedä mikä selittää, mutta olihan siellä Alffakin vielä huonommin sijoittunut Tuv testissä, eli 146/147 sijalla 109. ja Adacissa kaikki mallit jälkipäässä, kun taas Bemari loisti EDES siellä. Moni suomalainen joutuu vieläkin ajaamaan alle 2000-luvun autoilla, joten nuo Alffan kuuluisat sähköviat ovat vielä ihan tarpeellista tietoa ainakin käytetyn auton ostajalle.
Minua ei tällä hetkellä harmita yhtään Bemarin sijoittuminen, kun en sellaisella aja, mutta sinua taitaa vähän harmittaa, kun nuo italiaanot on edelleen inttämisestäsi huolimatta epäluotettavia, ainut valopilkku on 156:n sijoittuminen sijalle 67, mille ei nyt sillekkään paljon voi hurrata. Se ei kuitenkaan minua ainakaan lohduttaisi, että autoni menisi katsastuksesta läpi, mutta sitten jättäisi suurella todennäköisyydellä tielle...
Tossa on nopeasti etsittynä Adacin uusin lista englanniksi pienistä ja keskikokoisista autoista. En sitä kuitenkaan löytänyt puutteellisen saksan kielen taidon takia Adacin omilta sivuilta, joten toivotaan että se pitää paikkaansa.
Adac reliability ratings. Place Model 2002 2003 1 VW New Beetle 2.4 2.3 2 Audi A2 3.2 1.8 3 Mercedes A-Class 3.1 2.2 4 Ford Focus 5.8 1.6 5 Audi A3/S3 4.7 3 6 Opel Astra 4.8 3 7 VW Golf/Jetta 4.8 3.1 8 Mazda 323 4.2 4 9 Toyota Corolla 4.3 4.3 10 Citroen Berlingo 5.9 4 11 Seat Toledo/Leon 8.2 3.5 12 Honda Civic 7.3 3.3 13 Peugeot 307 8.1 5.2 14 Renault Kangoo 11.6 4.1 15 Citroen Xsara 11.6 9.8 16 Renault Megane 15 7.1 17 Alfa Romeo 147 12.1 10.9 18 Nissan Almera 17.6 18.1
middle class cars:
Place Model 2002 2003 1 Mercedes C-Class 2.7 2.4 2 Audi A4/S4 3.1 2.1 3 Toyota Avensis 4.9 0.5 4 Mercedes CLK 4.4 1.6 5 BMW 3er 4.1 2.7 6 VW Passat 4.7 4.2 7 Skoda Octavia 5.5 6.4 8 Opel Vectra 8.6 3.3 9 Citroen C5 8 4.4 10 Volvo S40/V40 9 5.5 11 Ford Mondeo 11.2 7.2 12 Peugeot 406 9.8 11.2 13 Renault Laguna 15.1 6.8 14 Nissan Primera 10.6 19.5 15 Alfa Romeo 156 19.8 10.3
Sorry, ei ne jutut Alffan huonosta laadusta nyt tunnukkaan niin tuulesta temmatuilta. Oma autoni näyttää pärjäävän aikas hyvin tossa keskikokoisissa, vaikka onkin GTAm:n mukaan vain ns. "laatuauto", josta Niki Karikin on sanonut, että sen laatu perustuu vain vanhoille mielikuville ja on vieläpä taantuva merkki.. Taitaneepa vikaprosentti oikeutaa kummankin luokan kärkeen vuonna 2003. Tuon listan mukaan 156:lla oli ongelmia noin 6,5 kertaisesti omaani verrattuna 2003 luvuista laskettuna.
[individual muokkasi tätä viestiä 16.07.2004 klo 15:41]
sinähän varsinainen klowni olet ,kirjoittelet aivan puuta heinää asioista joista ei tunnu olevan mitää käsitystä. Sitten kun oikaisee asioita paskanjauhaminen vaan jatkuu.Ottaisit edes selvää asioista/autoista ennenkuin alat esittämään asiantuntijaa.säälittävä tapaus.
146/147 sijalla 109 kyseessä oli 145/146 auto jonka valmistus on loppunut 3-4 vuotta sitten. esim tämä osoittaa hyvin tietämyksesi tason.
sinähän varsinainen klowni olet ,kirjoittelet aivan puuta heinää asioista joista ei tunnu olevan mitää käsitystä. Sitten kun oikaisee asioita paskanjauhaminen vaan jatkuu.Ottaisit edes selvää asioista/autoista ennenkuin alat esittämään asiantuntijaa.säälittävä tapaus.
146/147 sijalla 109 kyseessä oli 145/146 auto jonka valmistus on loppunut 3-4 vuotta sitten. esim tämä osoittaa hyvin tietämyksesi tason.
Äläs nyt silti hermostu, ei tässä nyt ole kuolemanvakavasta asiasta kyse Kyseessä tosiaan oli malli 145/146 jota ei koskaan edes Suomessa myyty, eli 147:n edeltäjä ja "samaa tasoa" laadussa 155:n kanssa. Suomeen on joku noita ulkomailta muutaman tuonut, mutta harvassa tosiaan ovat.
Tuossa tilastossa joka tossa esitettiin näkyy melkein vikojen puolittuminen uudemmassa vuosimallissa Mielestäni tuo 10.3 ei ole enää kovin paha prosentti. Olikos tuossa listauksessa oikeasti vain 15 automallia?
Sorry, ei ne jutut Alffan huonosta laadusta nyt tunnukkaan niin tuulesta temmatuilta. Oma autoni näyttää pärjäävän aikas hyvin tossa keskikokoisissa, vaikka onkin GTAm:n mukaan vain ns. "laatuauto", josta Niki Karikin on sanonut, että sen laatu perustuu vain vanhoille mielikuville ja on vieläpä taantuva merkki.. Taitaneepa vikaprosentti oikeutaa kummankin luokan kärkeen vuonna 2003. Tuon listan mukaan 156:lla oli ongelmia noin 6,5 kertaisesti omaani verrattuna 2003 luvuista laskettuna.
Mistä tuon tilaston löysit? Haluaisin itsekin tarkastella sivua paremmin... Ajat siis C-sarjan Mercedeksellä? Ei noita kaikkia puheitani tarvitse niin vakavasti ottaa... Jos virallista, painokelpoista mielipidettä kysyttäisiin, en olisi noin sanonut... Täällä tulee puhuttua kaikkea mitä sillä hetkellä mieleen juolahtaa ja kommentit vähän tietty vaihtelee sen mukaan onko ollut hyvä vai huono päivä töissä tms... Ne jutut jotka päätyy "painoon" Autowebfinlandiin on sitten luettu läpi ja tarkastettu moneen kertaan luotettavista lähteistä... Kaikilla "asiantuntijoillakin" on mielipiteet, kuten TM:n testaajilla yms. mutta ne pidetään poissa mielestä töiden aikana tai siihen ainakin pyritään...
Ihmeellisen hyvin on kyllä C-mese sijoittunut... uusin Face on ainakin sisätiloiltaan mielestäni ihan onnistunut.. Mittarit on nätit
On muuten mielestäni yllättävää, että Nissan Almerassa on suurempi vikaisuus kuin Alfa 147:ssa...
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 17.07.2004 klo 00:14]
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet. esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa BMW 320 7.6 litraa esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
Kuten huomaat, ei tarvi olla fakiiri, että saa Alfan viemään. Tässä on saman teholuokan tehtaiden ilmoittamat autojen tehot ja kulutukset. Bmw vie 2,8l vähemmän. Ja vaikka Saabissa on tehot ja väännöt jo aivan eri tasolla, vie se 3,3l Alfaa vähemmän. En tiedä kuinka vanhasta lehdestä olet katsonut tuon saabin 185hv testikulutuksen, mutta ihan tuoretta infoa ei voi olla. Tätä versiota ei saa nykyiseen malliin, eikä suomesta saanut vanhaankaan malliin vuosiin. Ei ehkä edes tällä vuosituhannella.
BMW 325i 192hv 245nm / 3500rpm EU yhd. 9,0l /100 km
Saab 9-3 210hv 300nm / 2500rpm EU yhd. 8,5l /100 km
Alfa 156 192hv 218nm / 5000rpm EU yhd. 11,8l /100 km
Bemarissa on aivan törkeät ylläpitokulut (tärkeä välikommentti)...
Se tuskin on bemarin ostajalle tärkeää, sillä eihän sen tarkoitus ole ollakaan jokamiehen auto.
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet.
esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa
BMW 320 7.6 litraa
esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana
Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
tuossa vielä yksi vertailupari
ja pelkkään kaupunkiajoon tuskin kannattaa valita isomoottorista autoa, sinne sopii paremmin vaikka 1.2 nissan micra tms. Riippuu aika paljon ajotyylistä/paikoista missä ajelee miten paljon sitä kakkua menee. Tuskin pääsisin millään yli 3 litran koneella paljon vähemmällä V8seista puhumattakaan.
Ikävä homma. Olivat meinaan BBC-Worldin esityksessä menneet editoimaan Top Gearista puolet Alfa-roinasta pois, joten Autodeltaa ei nähty (eikä kaikkea 166:n testistäkään) mutta kannattaa käydä netistä hakemassa noi aidot ja alkuperäiset pari kuukautta sitten ulos tulleet Top Gearit. Ja osoitehan oli:
http://gear.viper007bond.com/
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet.
esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa
BMW 320 7.6 litraa
esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana
Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
tuossa vielä yksi vertailupari
ja pelkkään kaupunkiajoon tuskin kannattaa valita isomoottorista autoa, sinne sopii paremmin vaikka 1.2 nissan micra tms. Riippuu aika paljon ajotyylistä/paikoista missä ajelee miten paljon sitä kakkua menee. Tuskin pääsisin millään yli 3 litran koneella paljon vähemmällä V8seista puhumattakaan.
Nuo kulutuslukemat mitä mainitsin on yhdistettyja EU kulutuksia ja lähteenä Tuulilasin nettisivut. Siinä Eu yhdistetty on 156 2.5 V6:lle 2,8 litraa suurempi kuin 325i:lle, jossa siis saman verran tehoa, mutta paljon parempi vääntö. Eikä nyt ole puhetta mistään kierroksista, vaan huippuväännöstä. Nuo Eu kulutukset antaa ainakin aika hyvin suuntaa, että eroja on.
Itse huomasin Alffan juoppouden, kun se oli minulla koeajossa yön yli. Kun sain auton, siinä ei ollut paljon yhtään kakkua tankissa ja jouduin käymään kaksi kertaa tankilla ja ajan yleensä koeajoautoilla aina suunnilleen samalla lailla, välillä talla pohjassa, välillä rauhallisemmin. Tuolloin tuli vain väistämättä mieleen, että Bemarilla tuo moottoriteknologia on hiukan paremmin hallussa, kun kone käy tasaisemmin, vääntää paremmin, yhtä paljon tehoa ja huomattavsti pienempi kulutus. Molemmille pisteet hienoista äänistä, Alffassa hiukan kovempi laulu (mikä on vaan positiivista), mutta Bemussa taas jollain lailla erikoisempi. Noista Bemun suorista kuutosistahan on ollut monessa lehdessä samantyyppisiä "fiilis" kommentteja kuin Alffastakin, esim The Car:ssa oli Z4:n koeajon yhteydessä, että BMW:n sylinterit ovat aina jollain lailla erikoisia ja lähellä taideteosta tai tuossa jutussa, minkä alunperin pastesin, että Bmw:n hevosvoimat tuntuvat markkinoiden vahvimmilta..
Mutta niinkuin sanoin, bensan kulutus ei ole se ihan eka valintakriteeri minulla vaikka myös kaupungissa pyörinkin, mutta tuntuuhan se hölmöltä ajaa huonommalla koneella, joka on paljon juopompi. Esim tuo MB:n 3,2 litrainen, mikä minulla oli, väänsi paremmin kuin esim GTA:n kone ja silti tuo vei todella kohtuudellisesti. Eihän tehoakaan ollut kuin 220 hv, mutta kyllä silläkin pärjäsi hyvin. Tuossa koneessa taas ei ollut sitä fiilistä yhtä paljon, kuin mitä on Alffan tai Bemarin koneessa.
Tuokin oli V6 ja olen kyllä sitä mieltä, että suora kuutonen on huomattavsti parempi ratkaisu, käytännön asiat ovat vaan tainneet saada tehtaat siirtymään tuohon V6:seen, suora kuutonenhan vie pituussuunnassa yhtä paljon tilaa kuin V12, joka vaikuttaa ratkaisevasti esim kolariturvallisuuden suunnitteluun ja miten saadaan kone mahtumaan moottoritilaan. Taas menee vähän ohi topicin, mutta tuon takia esim 80-luvun 300-sarjaan on mahdollista saada V12 kone mahtumaan. Näin tuollaisen viritelmän Saksassa ja oli aika härski peli, oli konehuone kyllä käytetty aika hyvin hyödyksi. Mutta pikkaisen auto katosi moottoritien rampilta, kun yritin sen perään lähteä SLK:lla.. Ja vitsi mitkä äänet!! 500-sarjaan noita on suomessakin tehty, yhdessä lukee takanakin 550i.
Alfassa ei tarvitse nostaa konetta paikaltaan, hihna vaihdetaan pyöränkotelon kautta (mikä sekään ei ole se ergonomisin tapa vaihtaa, koska joihinkin automalleihin pääsee käsiksi jo konepellin avaamalla).
Onhan siinä hihnassakin omat puolensa, osittain sen valintaa on selitetty myös hiljaisemmalla käyntiäänellä, mutta tuskinpa se koko totuus on
Eiköhän Herttoniemen Stockmann ja Bilia ole suomalaisen autoliikkeen irvikuvia ainakin palvelun osalta... Kummassakaan en ole koskaan asioinut kun en PK-seudulla asu, mutta juttua kuullut senkin edestä... Eikös nuo vakuutushinnat ole suhteessa siihen, kuinka paljon automallilla on mällätty ja 300:lla on varmasti suhteellisesti sattunut enemmän turmia kuin 500:lla. Saattaa hyvinkin olla, että omistajakunnan nuori ikä vanhemmissa 300:ssa on vaikuttanut asiaan.
BMW:n osien hinnat tosiaan laskivat jossain vaiheessa radikaalisti. Kaveritkin käyttivät aiemmin vanhemmissa Bemareissa aina jotain ei-alkuperäisiä osia, mutta jossain vaiheessa huomasivat, että alkuperäiset ovat jopa halvempia nykyään. Tuosta oli juttua myös jossain BMW kerhon lehdessä, minkä joskus näin. Itsellä oli Bemareiden kanssa sitten varmaan hyvä tuuri, kun en viiteen yksilöön monen kymmenen tuhannen kilometrin aikana joutunut ostamaan montaakaan varaosaa, mutta silloinkuin ostin, alkuperäiset oli samoissa hinnoissa. Missään noista viidestä yksilöstä ei ollut tekniikka tai sähkövikaa, mutta alustaan liittyviä osia jouduin joitakin uusimaan, esim iskareita ja alapalloniveliä. Tuossa uskonkin, että on syy siihen, miksi BMW pärjää niin ristiriitaisesti Tuvin ja Adacin testeissä. Tuv mittaa katsastuksessa esille tulevia vikoja, eli juuri esim noita alustan osia yms, mitkä ovat kriittinen paikka Bemarissa. Adac taas mittaa tiellejäämisiä ja BMW pärjää siinä erinomaisesti ja tätä tukee myös omat havaintoni, sähkö ja tekniikka murheet ovat todella harvinaisia. Esim Alffalla tämä on päinvastoin, se pärjää Tuvin tutkimuksessa ihan ok, mutta Adacin tutkimuksessa taas aika heikosti, jossa tulee esiin esim Alffan surullisen kuuluisat sähköviat. Näitähän Tuv ei mittaa millään lailla. Ehkä tässä syy, miksi Niki Kari viittaa aina vaan Tuvin tutkimukseen??
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
http://gear.viper007bond.com/
Hyvin tuli muuten eilisessä jaksossa esiin tuo Alffan fiilis puoli. Jeremy sanoi jotenkin näin, että 156 ei ole nopea luokassaan eikä se ole etuvetoisuudestaan johtuen edes kauhean kiva ajaa, mutta silti siinä on jotain, mistä hän tykkää yli kaiken.. Englannissa näyttää olevan sama kuin Suomessakin, että arvonalennus on ihan käsittämätön. Siksi Top Gearissakin sanottiin, että kannatta ostaa auto käytettynä, ainut ongelma vaan on, ettei niitä juuri ole tarjolla käytettynä, kun kukaan ei ole ostanut uutta, koska hinnan alennus on niin käsittämätön. Alffa olisi hyvä työsuhdeauto, silloin älytön arvonalennus, suuri kulutus ja mahdolliset viat ja kalliit huollot eivät niin haittaisi. Itse asiassa 156:sta taisi olla suhteessa eniten työsuhdeautona, jossen väärin muista, enkä yhtään ihmettele.
Yritin tuolta ositteesta downloadata, mutta se oli tuskallisen hidasta, tavaraa tuli vain noin 5 mt per sekuntti, vaikka meikäläisellä on ihan hyvä nettiyhteys. Olikohan vika vain päivässä? Täytynee yrittää myöhemmin uudestaan. Saako tästä downloadaus ohjelmasta mistään määriteltyä preferenssejä, nythän toinen puoli pääsee kaikkiin koneellani oleviin tiedostoihin käsiksi?
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
Osuit naulan kantaan vitsi vitsi...
Meinaatko, että kone oikeasti tärisi niin vähän, että kolikkokin pysyi pystyssä? En kyllä itsekään heti purematta nielisi. BMW tosiaan palasi ketjuun, koska eivät saaneet hihnaansa kestämään edes 40tkm vaihtoväliä, mikä varsinkin BMW:n kohdalla oli täsmälleen oikea ratkaisu.
Yritin tuolta ositteesta downloadata, mutta se oli tuskallisen hidasta, tavaraa tuli vain noin 5 mt per sekuntti, vaikka meikäläisellä on ihan hyvä nettiyhteys. Olikohan vika vain päivässä? Täytynee yrittää myöhemmin uudestaan. Saako tästä downloadaus ohjelmasta mistään määriteltyä preferenssejä, nythän toinen puoli pääsee kaikkiin koneellani oleviin tiedostoihin käsiksi?
Ettei nyt vaan mennyt 156 ja 166 sekaisin?
Onhan se kyllä vähän hidasta, mutta eilen illallakin mulla tuli jopa 40kt/s vauhdilla puolimegasella ADSL:llä, eli ihan kohtuuvauhtia. Itse en noista preferensseistä tiedä, enkä kyllä välitäkään. Jos haluaa jotain saada, täytyy jotain jakaakin... Tuo siirtonopeus on täysin siitä kiinni, kuinka moni langalla on. Mitä useammalla on tuo Bittorrent "päällä" sitä nopeammin sinä saat haluamasi tiedoston.
Adac taas mittaa tiellejäämisiä ja BMW pärjää siinä erinomaisesti ja tätä tukee myös omat havaintoni, sähkö ja tekniikka murheet ovat todella harvinaisia. Esim Alffalla tämä on päinvastoin, se pärjää Tuvin tutkimuksessa ihan ok, mutta Adacin tutkimuksessa taas aika heikosti, jossa tulee esiin esim Alffan surullisen kuuluisat sähköviat.
Surullisen kuuluisat sähköviat hehe
3 sarja
Turbocharger defectively (Diesel 2001/2002)? Engine management: Disturbances (Benziner 1998 to 2002, Diesel 2001/2002)? Engine defectively, noises (Benziner 1998, Diesel 2001/2002)? Injection pump defectively (Diesel 2001/2002)? Coolant pump defectively, broken out (Benziner 1998 to 2000, Diesel 1998/1999)
Alfa 156 disturbances in the engine management (bes. Benziner 2003 and partly 2002) engine defectively, noises (Benziner 1998/1999, Diesel 2001) toothed belt cleverly (Benziner 1998/1999, Diesel 2001) generator: Driving belt cleverly (1999), defectively (Diesels 2001) starter defectively (bes. Diesels 2000 to 2002)
Kyllähän tuo hihna kestää pidempäänkin, mutta varmasti on ollut joitain ongelmatapauksia. Bemarilla ovat sentään sen verran järjissään, että luopuvat tuollaisesta rahastuksesta ja ihmisten kusettamisesta, johon ei olisi pitänyt alunperinkään lähteä. GM on esim surullisen kuuluisa juuri siitä, että hihnat paukahtelee, vaikka valmistajan suosituksia noudatetaankin.
Tuo kolikko juttu on netissä nähtävissä jollain videolla, mutta se toimii myös oikeasti. Ainoastaan on vaikeampi löytää testialustaa
Itselle tarjoutu useampaan kertaan mahdollisuus ajaa 850i:tä manuaalilla ja uudempaa 850CSIA:ta, jossa tuota testasimme, lyötiin meinaan kaverin kanssa asiasta vetoa. Poikkeuksena tuohon videoon, löimme kolikon jo käyvän koneen päälle, kun videolla auto myös startattiin. Eipä tarvita tasapainotusakseleita suorassa kutosessa tai erityisesti V12:sta.
Ei mennyt, 166 alkaa olemaan Suomessa jo monelle työsuhdeauton hankkijalle hintarajojen ulkopuolella.
Ei ole mitään haittaa, jos muut hakee koneeltani videoita tai musiikkia, mutta siellä on jotain työpaikan tiedostoja, jonka kanssa täytyy olla varovaisempi, vaikkei niistä nyt kellekkään mitään hyötyä olekkaan. Täytynee sitten siirtää ne ennen Bittorrentin käyttöä vaikka läppärille. Esim Dc:ssä saa määriteltyä preferensseistä, mihin ihmiset pääsee käsiksi.
Surullisen kuuluisat sähköviat hehe
Katsoppas Adacin listalta, miten Alffa pärjää??
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
Nämä on just näiden luotettavuustilastojen ongelmia, kun ne mittaavat täysin eri asioita, eikä mikään anna kokonais kuvaa luotettavuudesta..
Surullisen kuuluisat sähköviat hehe
Katsoppas Adacin listalta, miten Alffa pärjää??
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
juurihan listasin tuohon adacin viat eikä siinä mitään ihmeellisiä sähkövikoja näy.Tuo tekniikka ja talous sisältää suurimmalta osaltaan sellaisia malleja joita ei edes enää myydä tänä päivänä. Alfassa on nykyään käytössä aivat samat alihankkijat kuin muissakin euroautoissa eli sähkövehkeet tulee esim boschilta tosin ei nekään mitään ihmeellisen laadukkaita ole millään merkillä. Herää jo 2000 luvulle???
Ei mennyt, 166 alkaa olemaan Suomessa jo monelle työsuhdeauton hankkijalle hintarajojen ulkopuolella.
Ei ole mitään haittaa, jos muut hakee koneeltani videoita tai musiikkia, mutta siellä on jotain työpaikan tiedostoja, jonka kanssa täytyy olla varovaisempi, vaikkei niistä nyt kellekkään mitään hyötyä olekkaan. Täytynee sitten siirtää ne ennen Bittorrentin käyttöä vaikka läppärille. Esim Dc:ssä saa määriteltyä preferensseistä, mihin ihmiset pääsee käsiksi.
Käsittääkseni Bittorrent tarvitsee "torrentin" jonka avulla lataa tiedostoja koneeltasi, eli kukaan ei pysty skannaamaan bittorrentilla omaa konettasi ja nappaamaan sieltä työtiedostojasi...
Ei 156:sta niin paljon myydä leasing-käyttöön mitä luulet. Kyllä myös suhteellisestikin normaali "kuluttaja" on potentiaalisin ostaja. Tätä perustelen mm. sillä, että monet leasingin "omistajat" ajavat pitkiä matkoja ja tarvitsevat usein dieselin. 156:n dieselit eivät ole Suomen maahantuontiohjelmassa ainakaan vielä, mikä tosin on sääli...
Katsoppas Adacin listalta, miten Alffa pärjää??
Täälläkin palstalla jo moneen kertaan olleessa Tekniikka ja taloudessa ilmestyneen listan, joka keskittyi vain autojen sähkövikoihin, mukaan Alffassa oli merkkinä toiseksi eniten sähkövikoja Saabin jälkeen.
Nämä on just näiden luotettavuustilastojen ongelmia, kun ne mittaavat täysin eri asioita, eikä mikään anna kokonais kuvaa luotettavuudesta..
Aivan, koska ko. listassa on mukana myös paljon vanhempia malleja, kuten 155:sta yms. joissa totta tosiaan olikin sähkövikoja. Kyllä 156:sta enimmäkseen menee nykyään mm. alatukivarsia yms. mitkä luokitellaan alustaosiksi. Muuten sitten yleisimpiin tyyppivikoihin kuuluvat ILMI ja ajoituksenmuunnin.
EDIT: Vahvistan tuon mitä GTAm sanoo. Kun avaa konepellin, osissa lukee isoin kirjaimin ja logoin BOSCH.
Mikä tuo Autodelta malli on? Onko se tehtaan erikoismalli, joka on siis sarjatuotannossa vai onko se prototyyppi tai jonkin virityspajan tekele? Se on kyllä aika kunnioitettavasti, jos saa 330 hv etuvetoisen toimimaan, vaikkakin se voi onnistua, jos haluaa auton vain olevan radalla nopeahko. Tähän hyvä verrokki on silloin M3 CSL, eikä norm M3, koska se on suunniteltu juuri rataa silmällä pitäen. Eriasia vaan, miksi silti joku haluaisi 330 hv ja etuvedon, eihän siinä ole kuitenkaan mitään järkeä.
Ei nuo Bemun 2.5 ja 3 litraisetkaan ole mitään uusia konstruktioita, niistä esim puuttuu nelareissa ja kaseissa jo oleva Valvetronic ja ne tulevat uusiutumaan lähiaikoina, 3 litrainen jo syksyllä, joten ihmeitä Alffa joutuu tekemään verrattuna entisiin koneisiinsa, jos meinaa kelkassa pysyä tuolla saralla..
Kyllä nykyiset bemun moottoritkin hyvässä iskussa ovat. Ks. oheinen linkki, josta 2.5l I6 valittiin "International Engine of the Year Award Winner" - parhaaksi luokassaan, nyt kahtena vuotena peräkkäin.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/2-25.html
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/2_25.html
Voittoja myös muissakin kokoluokissa.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/2-25.html
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/2_25.html
Voittoja myös muissakin kokoluokissa.
Ovat todellakin hyvässä iskussa, ei siitä ollut kyse, mutta nekin ovat jo suht vanhoja ts. niistä puuttuu tuo Valvetronic, mikä on jo muissa BMW:n koneissa. Kun ne ovat jo tällä hetkellä luokkansa parhaita moottoreita, voi vain ihmetellä, kuinka hyviä niistä tulee tuon lisäämisen jälkeen. Esim tuon uuden kolmelitraisen tekniset tiedot lupaavat ainakin hyvää.
En nyt ruennut laskemaan kaikkia voittoja tuolta sivuilta, mutta tuntuu että kun katsoo myös aikasempia voittoja, Bmw taitaa olla eniten palkintoja kerännyt merkki. Hondalla on noita palkintoja myös aika kasa. Tämäkin vaan kertoo omaa kieltään BMW:n ylivoimasta myös moottoreiden suhteen, noidenkaan tulosten pohjalta ei ole ihme, että sitä käytetään benchmarkkina.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/2-25.html
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/2_25.html
Voittoja myös muissakin kokoluokissa.
tuolla näkyy tuo mainitsemani Alfan voitto myös, näkyy olleen vuonna
2000 ei huonosti 70 luvulla suunnitellulta koneelta, no tuo konehan on pian historiaa...
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/previouswin.html
juurihan listasin tuohon adacin viat eikä siinä mitään ihmeellisiä sähkövikoja näy.Tuo tekniikka ja talous sisältää suurimmalta osaltaan sellaisia malleja joita ei edes enää myydä tänä päivänä. Alfassa on nykyään käytössä aivat samat alihankkijat kuin muissakin euroautoissa eli sähkövehkeet tulee esim boschilta tosin ei nekään mitään ihmeellisen laadukkaita ole millään merkillä. Herää jo 2000 luvulle???
No surullisen kuuluisalla tarkoitin yleensäkkin Alffan mainetta, mitä tuo lista ei kyllä yhtään paranna. Tuo lista on muuten julkistettu Tekniikka ja taloudessa viime vuonna, joten on siiä mukana myös 2000-luvun autoja. Kai sitten Boshin osien käytöllä on saatu parannusta aikaan, mutta italialainen tekniikka ei sitten varmaan ole kovin luotettavaa, vai mikä selittää nuo harvinaisen useat tiellejäämiset Adacin listan mukaan? Alffa kun ei varmasti ole niiden eniten ajettujen autojen joukossa.
Ainakin ALD automobilen myyjä (Suomen suurin leasing toimittaja), jonka kanssa juttelin, kun harkitsimme firmalla sopimusta heidän kanssaan, väitti Alffa 156 olevan yksi eniten työsuhdeautoksi menevistä merkeistä, kun ihmettelin, miksi heillä oli niitä niin paljon käytettyjen puolella. Lisäksi, jos työntekijällä on täysi autoetu, se on sama hänelle, onko se bensa vai diesel. Aika usealla suht paljon ajavalla on edelleen työsuhdeautona bensa vehje, vaikka se älytöntä onkin.
Leasingeissa on usein myös tietty kilometrikatto, joten tuo paljon ajamisteoria on aika puppua, tai silloin siitä tulee todella kallista. Suurin osa paljon ajavista joko omistaa auton itse tai sitten firma ostaa eikä liisaa autoa.
Uskoisin, että aika harva uskaltaa Alffaa ostaa omalla rahalla, juuri tuon arvonpudotuksen takia ja laadun ollessa vähän kysymysmerkki, tosin tuossa painavat hiukan myös menneet mielikuvat. Sekin saattaa vaikuttaa, että Alffan sisustan materiaalit ovat todella herkkiä, ts auto näyttää kulahtaneelta jo vähäistenkin kilometrien jälkeen. Sama arvonalennus tuntuu olevan muuallakin, ainakin jos on Top Gearia uskominen. Jos et minua usko, meneppäs tarjoamaan Alffaasi vaihdossa johonkin toiseen merkkiin, vaihtohyvitys voi olla aika järkytys..
Uskoisin, että aika harva uskaltaa Alffaa ostaa omalla rahalla, juuri tuon arvonpudotuksen takia ja laadun ollessa vähän kysymysmerkki, tosin tuossa painavat hiukan myös menneet mielikuvat. Sekin saattaa vaikuttaa, että Alffan sisustan materiaalit ovat todella herkkiä, ts auto näyttää kulahtaneelta jo vähäistenkin kilometrien jälkeen. Sama arvonalennus tuntuu olevan muuallakin, ainakin jos on Top Gearia uskominen. Jos et minua usko, meneppäs tarjoamaan Alffaasi vaihdossa johonkin toiseen merkkiin, vaihtohyvitys voi olla aika järkytys..
Kyllä uskaltaa. Katsoppa vaikka myyntitilastoja... Nuo puheet Alfan sisustan materiaaleista kyllä sopii vanhoihin malleihin, muttei nykyisiin. Alfatex mikrokuitu näyttää ja tuntuu erittäin laadukkaalta ja oma 98-mallinen on edelleen sisustaltaankin loistavassa kuosissa. Ei nitise, natise tai pauku.
Kävin tarjoamassa Alfaa toisiin merkkeihin ja mulle tarjottiin enimmäkseen paremmat hyvitykset, mitä Delta tarjosi uuteen Alfaan. Esim. Mazda6:teen vaihdettaessa olisin tienannut tonnin enemmän. Vain ns. käytettyjen autojen liikkeet tuntuvat antavan jokseenkin härskejä ostotarjouksia. Tuo arvonalennus ei kyllä mene Suomessa ihan noin mitä Top Gearissa sanotaan. 1999 mallisesta lähes 100tkm ajetusta 166:sta 3-litraisella moottorilla pyydettiin taannoin liikkeessä 29900 euroa ja se on kyllä mielestäni paljon koska auton ikäkin oli jo 5 vuotta... Uusi maksoi muistaakseni 49900 ennen kuin uusi malli tuli...
Hihnassa ei ole todellisuudessa mitään hyötyä, tuokin on vain keksitty syy, ei missään laatumerkin moottorissa tuon ääni ole ongelma. Voi vaikka kokeilla kuuntelemalla Bemarin V12:sta. Tuosta ei kuulu yhtä ainuttakaan ylimääräistä ääntä ja kolikko pysyy pystyssä koneen päällä, kun sen lyö käyntiin. Testattu juttu, kun en uskonut.. Bemarihan kokeili hihnaa 80-luvulla, mutta palasi erittäin nopeasti takaisin ketjuun ja hyvä niin.
Osuit naulan kantaan vitsi vitsi...
Meinaatko, että kone oikeasti tärisi niin vähän, että kolikkokin pysyi pystyssä? En kyllä itsekään heti purematta nielisi. BMW tosiaan palasi ketjuun, koska eivät saaneet hihnaansa kestämään edes 40tkm vaihtoväliä, mikä varsinkin BMW:n kohdalla oli täsmälleen oikea ratkaisu.
Video kolikkotestistä on nähtävissä www.e31.org
. Tuo lista on muuten julkistettu Tekniikka ja taloudessa viime vuonna, joten on siiä mukana myös 2000-luvun autoja. Kai sitten Boshin osien käytöllä on saatu parannusta aikaan, mutta italialainen tekniikka ei sitten varmaan ole kovin luotettavaa, vai mikä selittää nuo harvinaisen useat tiellejäämiset Adacin listan mukaan? Alffa kun ei varmasti ole niiden eniten ajettujen autojen joukossa.
kolmen-viiden vuoden ikäisen henkilöauton tielle jäämisen syitä vuosina 1998-2001 kuten sanoin SUURIN OSA vanhoja malleja eikä esim yhtään 2000 luvun autoa.
No ei se saksalainenkaan tekniikka kovin luotettavaa ole jos bemarin
3 sarja löytyy TUV tilastoista 1-3 vuotiaissa sijalta 108, 4-5 vuotiassa sijalta 86 ja 6-7 vuotiaissa sijalta 73 , mikäs tämän selittää että kallis saksalainen ns "laatuauto" ei mene katsastuksesta läpi???. Lopeta jo se inttäminen
kolmen-viiden vuoden ikäisen henkilöauton tielle jäämisen syitä vuosina 1998-2001 kuten sanoin SUURIN OSA vanhoja malleja eikä esim yhtään 2000 luvun autoa.
No ei se saksalainenkaan tekniikka kovin luotettavaa ole jos bemarin
3 sarja löytyy TUV tilastoista 1-3 vuotiaissa sijalta 108, 4-5 vuotiassa sijalta 86 ja 6-7 vuotiaissa sijalta 73 , mikäs tämän selittää että kallis saksalainen ns "laatuauto" ei mene katsastuksesta läpi???. Lopeta jo se inttäminen
En tiedä mikä selittää, mutta olihan siellä Alffakin vielä huonommin sijoittunut Tuv testissä, eli 146/147 sijalla 109. ja Adacissa kaikki mallit jälkipäässä, kun taas Bemari loisti EDES siellä. Moni suomalainen joutuu vieläkin ajaamaan alle 2000-luvun autoilla, joten nuo Alffan kuuluisat sähköviat ovat vielä ihan tarpeellista tietoa ainakin käytetyn auton ostajalle.
Minua ei tällä hetkellä harmita yhtään Bemarin sijoittuminen, kun en sellaisella aja, mutta sinua taitaa vähän harmittaa, kun nuo italiaanot on edelleen inttämisestäsi huolimatta epäluotettavia, ainut valopilkku on 156:n sijoittuminen sijalle 67, mille ei nyt sillekkään paljon voi hurrata. Se ei kuitenkaan minua ainakaan lohduttaisi, että autoni menisi katsastuksesta läpi, mutta sitten jättäisi suurella todennäköisyydellä tielle...
Tossa on nopeasti etsittynä Adacin uusin lista englanniksi pienistä ja keskikokoisista autoista. En sitä kuitenkaan löytänyt puutteellisen saksan kielen taidon takia Adacin omilta sivuilta, joten toivotaan että se pitää paikkaansa.
Adac reliability ratings. Place Model 2002 2003
1 VW New Beetle 2.4 2.3
2 Audi A2 3.2 1.8
3 Mercedes A-Class 3.1 2.2
4 Ford Focus 5.8 1.6
5 Audi A3/S3 4.7 3
6 Opel Astra 4.8 3
7 VW Golf/Jetta 4.8 3.1
8 Mazda 323 4.2 4
9 Toyota Corolla 4.3 4.3
10 Citroen Berlingo 5.9 4
11 Seat Toledo/Leon 8.2 3.5
12 Honda Civic 7.3 3.3
13 Peugeot 307 8.1 5.2
14 Renault Kangoo 11.6 4.1
15 Citroen Xsara 11.6 9.8
16 Renault Megane 15 7.1
17 Alfa Romeo 147 12.1 10.9
18 Nissan Almera 17.6 18.1
middle class cars:
Place Model 2002 2003
1 Mercedes C-Class 2.7 2.4
2 Audi A4/S4 3.1 2.1
3 Toyota Avensis 4.9 0.5
4 Mercedes CLK 4.4 1.6
5 BMW 3er 4.1 2.7
6 VW Passat 4.7 4.2
7 Skoda Octavia 5.5 6.4
8 Opel Vectra 8.6 3.3
9 Citroen C5 8 4.4
10 Volvo S40/V40 9 5.5
11 Ford Mondeo 11.2 7.2
12 Peugeot 406 9.8 11.2
13 Renault Laguna 15.1 6.8
14 Nissan Primera 10.6 19.5
15 Alfa Romeo 156 19.8 10.3
Sorry, ei ne jutut Alffan huonosta laadusta nyt tunnukkaan niin tuulesta temmatuilta. Oma autoni näyttää pärjäävän aikas hyvin tossa keskikokoisissa, vaikka onkin GTAm:n mukaan vain ns. "laatuauto", josta Niki Karikin on sanonut, että sen laatu perustuu vain vanhoille mielikuville ja on vieläpä taantuva merkki.. Taitaneepa vikaprosentti oikeutaa kummankin luokan kärkeen vuonna 2003. Tuon listan mukaan 156:lla oli ongelmia noin 6,5 kertaisesti omaani verrattuna 2003 luvuista laskettuna.
sinähän varsinainen klowni olet ,kirjoittelet aivan puuta heinää asioista joista ei tunnu olevan mitää käsitystä. Sitten kun oikaisee asioita paskanjauhaminen vaan jatkuu.Ottaisit edes selvää asioista/autoista ennenkuin alat esittämään asiantuntijaa.säälittävä tapaus.
146/147 sijalla 109 kyseessä oli 145/146 auto jonka valmistus on loppunut 3-4 vuotta sitten. esim tämä osoittaa hyvin tietämyksesi
tason.
closed
146/147 sijalla 109 kyseessä oli 145/146 auto jonka valmistus on loppunut 3-4 vuotta sitten. esim tämä osoittaa hyvin tietämyksesi
tason.
Äläs nyt silti hermostu, ei tässä nyt ole kuolemanvakavasta asiasta kyse Kyseessä tosiaan oli malli 145/146 jota ei koskaan edes Suomessa myyty, eli 147:n edeltäjä ja "samaa tasoa" laadussa 155:n kanssa. Suomeen on joku noita ulkomailta muutaman tuonut, mutta harvassa tosiaan ovat.
Tuossa tilastossa joka tossa esitettiin näkyy melkein vikojen puolittuminen uudemmassa vuosimallissa Mielestäni tuo 10.3 ei ole enää kovin paha prosentti. Olikos tuossa listauksessa oikeasti vain 15 automallia?
15 Alfa Romeo 156 19.8 10.3
Sorry, ei ne jutut Alffan huonosta laadusta nyt tunnukkaan niin tuulesta temmatuilta. Oma autoni näyttää pärjäävän aikas hyvin tossa keskikokoisissa, vaikka onkin GTAm:n mukaan vain ns. "laatuauto", josta Niki Karikin on sanonut, että sen laatu perustuu vain vanhoille mielikuville ja on vieläpä taantuva merkki.. Taitaneepa vikaprosentti oikeutaa kummankin luokan kärkeen vuonna 2003. Tuon listan mukaan 156:lla oli ongelmia noin 6,5 kertaisesti omaani verrattuna 2003 luvuista laskettuna.
Mistä tuon tilaston löysit? Haluaisin itsekin tarkastella sivua paremmin... Ajat siis C-sarjan Mercedeksellä? Ei noita kaikkia puheitani tarvitse niin vakavasti ottaa... Jos virallista, painokelpoista mielipidettä kysyttäisiin, en olisi noin sanonut... Täällä tulee puhuttua kaikkea mitä sillä hetkellä mieleen juolahtaa ja kommentit vähän tietty vaihtelee sen mukaan onko ollut hyvä vai huono päivä töissä tms... Ne jutut jotka päätyy "painoon" Autowebfinlandiin on sitten luettu läpi ja tarkastettu moneen kertaan luotettavista lähteistä... Kaikilla "asiantuntijoillakin" on mielipiteet, kuten TM:n testaajilla yms. mutta ne pidetään poissa mielestä töiden aikana tai siihen ainakin pyritään...
Ihmeellisen hyvin on kyllä C-mese sijoittunut... uusin Face on ainakin sisätiloiltaan mielestäni ihan onnistunut.. Mittarit on nätit
On muuten mielestäni yllättävää, että Nissan Almerassa on suurempi vikaisuus kuin Alfa 147:ssa...
jos saat 3 litran eron normaaliajossa ei siis pelkästään kaupunkiajossa aika fakiiri olet.
esim 156 V6 automaatti vaihteleva maantieajo 9.1 litraa
BMW 320 7.6 litraa
esim tuossakin eroa on vain 1.5 litraa parempia vertailukohteita en nyt tähän hätään löytänyt.
Alfa 2.5 192hv 10,5L kulutus testin aikana
Saab 2.0L turbo 185hv 11,8 kulutus testin aikana
Kuten huomaat, ei tarvi olla fakiiri, että saa Alfan viemään. Tässä on saman teholuokan tehtaiden ilmoittamat autojen tehot ja kulutukset. Bmw vie 2,8l vähemmän. Ja vaikka Saabissa on tehot ja väännöt jo aivan eri tasolla, vie se 3,3l Alfaa vähemmän.
En tiedä kuinka vanhasta lehdestä olet katsonut tuon saabin 185hv testikulutuksen, mutta ihan tuoretta infoa ei voi olla. Tätä versiota ei saa nykyiseen malliin, eikä suomesta saanut vanhaankaan malliin vuosiin. Ei ehkä edes tällä vuosituhannella.
BMW 325i 192hv 245nm / 3500rpm EU yhd. 9,0l /100 km
Saab 9-3 210hv 300nm / 2500rpm EU yhd. 8,5l /100 km
Alfa 156 192hv 218nm / 5000rpm EU yhd. 11,8l /100 km