Aftonbladetin Robert Collin kirjoittaa tällä kertaa autotoimittajien korruptiosta
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580454,00.html
heh pitäisköhän ruveta autotoimittajaksi, mitkä on vaatimukset...
Vakavasti puhuen Suomessa mielestäni Tekniikan Maailma on aika rehellinen ja asiantunteva lehti. Muuten autotestit ja autoista kirjoittelu on laajasti asiantuntematonta ja läpikorruptoitunutta.
Nunchaku: heh pitäisköhän ruveta autotoimittajaksi, mitkä on vaatimukset...
Ei se paljon vaadi, minäkin olen ollut autotoimittaja. Suomea pitää osata, tai oikeastaan ei suomea vaan suomi. Loppu on helppoa, jos ei tähtää huipulle. Sen kun kirjoittelee tuntemuksistaan, tietää autotekniikan perusteista jotain ja pystyy kirjoittamaan sellaiseen sävyyn, että lukija viihtyy.
Nunchaku: Vakavasti puhuen Suomessa mielestäni Tekniikan Maailma on aika rehellinen ja asiantunteva lehti. Muuten autotestit ja autoista kirjoittelu on laajasti asiantuntematonta ja läpikorruptoitunutta.
Mistä tiedät, että TM on rehellinen? Olen samaa mieltä tästä asiasta, mutta minä nyt uskon ketä vaan, tiedemiehiäkin. Mutta mikä saa sinut luottamaan heidän rehellisyyteensä?
TeeCee:Ei se paljon vaadi, minäkin olen ollut autotoimittaja. Suomea pitää osata, tai oikeastaan ei suomea vaan suomi. Loppu on helppoa, jos ei tähtää huipulle. Sen kun kirjoittelee tuntemuksistaan, tietää autotekniikan perusteista jotain ja pystyy kirjoittamaan sellaiseen sävyyn, että lukija viihtyy.
Mielenkiintoista, no olethan sinä hyvä kirjoittaja. Missä sinä olet ollut autotoimittajana?
Pidän Tekniikan Maailmaa luotettavana lehtenä, testit ovat melko perusteellisia, pysyvät yleisessä oikeassa linjassa ja muutenkin. Näin minun mielestäni.
Collinin auto- ja liikennejournalismin kulmakivet tuntuvat olevan:
-muut autotoimittajat ovat lahjottuja
-eräät autonvalmistajat eivät voi vahingossakaan tehdä mitään oikein
-ylinopeus ei ole vaarallista
-poliisi kyttää kunniallisia kansalaisia ja rattijuopot mellastavat
Tältäkin palstalta löytyy paljon tähtitoimittaja-ainesta, nyt vain iltapäivälehdet apajille!
Eikös nämä TM:n testit ole tehty osittain saksalaisin voimin yhteistyössä sikälisen autolehden kanssa, niin muistelen. Että se korruptio kyllä luikkii TM:äänkin kyllä jostain kolosta.
Oma havaintoni on, että ainakin autotestit näytetään tehtävän aina TM:n omin voimin. Kuluiltaan kalliissa testeissä, mm.rengasvertailuissa, jaetaan sitten kuluja muiden maiden autolehtien kanssa. Talvirengastesteissä "tekovastuu" näyttää olevan pääosin TM:llä, kesärengastesteissä on muitakin työnteossa mukana.
Tähän tietenkin oikean vastauksen tietäisi TM:n toimitus, mutta eivätpä ne taida tänne kirjoitella.
Luotettavalta taholta kuultu juttu. Iso autotehdas järjesti uuden mallinsa esittelytilaisuuden Saharassa. Keitaalle oli rakennettu iso telttakylä kaikin palveluin, jopa "mallityttöjä" oli paikalla tarjoamassa muutakin kuin vain juomaa.
Autot tuotiin paikalle vasta viikon puolivälissä.
Miten tuonkin nyt ottaa?
Aika monessa kuvassa TM:ssakin näkyy suoraan kuvissa autoissa olevan Saksan kilvet!
Automotorundsport lehden lukijana hämää erityisesti se, että kestää lähes vuoden ennenkuin sama esittely/testi on TM:ssa. Moni asia kirjoitetaan jollain tapaa rajoitetumpana. Keittiökoneista ja partakoneista ym. on melko paljon tietoa, kuin myös tietokoneista. Tiedän jo TM:n filosofian, ei tarvi sitä tässä enää toistaa.
Kaikki Euroopan autoalan lehdet näyttävän seuraavan Saksaa, poislukien ehkä Englanti.
Aika monessa kuvassa TM:ssakin näkyy suoraan kuvissa autoissa olevan Saksan kilvet!
Automotorundsport lehden lukijana hämää erityisesti se, että kestää lähes vuoden ennenkuin sama esittely/testi on TM:ssa. Moni asia kirjoitetaan jollain tapaa rajoitetumpana. Keittiökoneista ja partakoneista ym. on melko paljon tietoa, kuin myös tietokoneista. Tiedän jo TM:n filosofian, ei tarvi sitä tässä enää toistaa.
Kaikki Euroopan autoalan lehdet näyttävän seuraavan Saksaa, poislukien ehkä Englanti.
Siis hetkinen! Ne missä on saksalaiset kilvet ovat kyllä vain Saksassa TM:n ajamia testejä kun vastaavaa autoa ei ole Suomessa - ja ne tehdäään puhtaasti suomalaisin eväin. Nehän ovat koeajoja yksittäisistä autoista. Mistä olet saanut päähän että niitä sakut kirjoittelisi tai ajaisi ja heidän tuntemukset käännettäisiin suomeksi? Onhan testiraporteissa aivan selvällä suomella testin tekijän sekä kuvaajan nimi.
Minua hämää myös se, että moni lukee asioita kuin piru raamattua, ellei muuten niin väkisin ymmärretään väärin. Aika usein testin on ajanut ulkomainen toimittaja-avustaja. Hämää sekin, että monet kuvat ovat 1:1:een Automotorundsport kuvien kanssa, vaikka ilmestyvät paljon myöhemmin Suomessa. Huolimatta siitä kenen nimet on painettu selvällä suomenkielellä pienellä alanurkkaan.
Jos katsoo Tekniikan Maailman autotestejä, niin selvästi suurimassa osassa koeajamassa on ollut suomalainen niin Ferrarien kuin Fiatien kohdalla. Onhan siellä muutamia testejä joissa on ollut joka ulkomaalainen avustaja mutta silloin kerrotaan usein vaan autosta numeroita ja muuta faktaa eikä välttämättä ihan niin paljon ajotuntemuksia.
Pääasia että kestotestit, isommat koeajot ja vertailut on tehty Suomessa!
Totta, vähintään on kestotestit suoritettava Suomessa, olosuhteissamme. Kommentoin joskus aikaisemmin kesärengastesteistä. Kaikki on tehty ulkomailla, Ranskassa, Espanjassa jne. Onhan tämä huomattavasti halvempi ja helpompi tapa suorittaa suuri rengastesti tai -vertailu, saa suurin osa EU-maiden autolehdet sitten saman tiedon, mutta monen maan kohdalla jää vain tämä yksi ainoa tulos. Mikäli vielä renkaatkin toimitetaan erilaisina kuin kaupassa myytävät (kuten jossain topicissa täällä oli), mitä jää käteen siitä? Asfaltti on hienompirakeista, erilaista ulkomailla. Kututus on erilainen.
Olisikin mukava joskus lukea perusteellinen Euroopan kattava jättikesärengastesti, tehtynä Suomen uraherkällä, karkealla, osin reikiä täynnä olevalla asfaltilla! Menisikö sijoitukset eri tavalla?
Autobild:hän on saksalainen lehti. Tässä suomalaisessa versiossa on mielestäni hyvin vähän suomalaisten testejä. Esim. iso osa vertailusta on tehty Saksassa jossa olosuhteet ovat hieman erilaisia, sitten mittausjutut 0-130km/h jne. Kestotesteissä autobildissä kaikki mitä minä olen katsonut on pärjännyt hyvin, sekin on hieman ihmeellistä, tai no vaikuttaakohan ne Saksan olosuhteet niin paljon. Autobild on liian "saksalainen" lehti.
Pystytkö esittämään jotain näyttöä. Eli TM:n testiä/koeajoa/vertailua jossa on AM&S:n kuvia ja silti sitä ei ole mainittu vaan kuvaajaksi on merkattu pelkkä suomalainen jannu?
Viimeisimmässä TM:ssä on kahden Fordin "testi" TM Ajettua -palstalla ja siinä kuvissa esiintyvät autot ovat Saksan kilvissä. Mitä tämä sitten tarkoittaa, sitäkö että testin ovatkin tehneet Sakut eikä allekirjoittanut Pynnä? Usein näissä koeajoissa on mainittu että ajo-ominaisuudet ovat hyvät mutta saa nähdä miten käy kun auto ajetaan perusteellisemmin Suomessa. Eli en nyt vielä oikein käsitä väitteitäsi mutta olen omiani valmis muuttamaan jos vaan pystyt antamaan näyttöä.
Rengastestien tekemisen ymmärrän kustannussyistä tehtäväksi useiden lehtien kanssa yhteistyössä. Usein niissäkin löytyy maininta "Suomen karkeammilla teillä tämä rengas blaa blaa blaa..."
Myrskyratsastajalle;
Tämä esimerkki ei tietenkään kelpaa, mutta otin vain yhden TM:n ja AMS:n ajatellen, että muistan ja olen nähnyt, mutta onpa aikaavievä homma, jos lähtisin selailemaan ja vertaamaan kaikkia. Kuitenkin heti löytyi TM:ssa 16/04 keskiaukemajuttu s. 76/77 Aston Martinista rek.no. A6 91403, sama auto rek.no:neen löytyy AMS-lehdestä 14/2004 sivu 134.
Jos nyt lähtisin niputtamaan yhden uuden Citroenin, Loganin, jne. jne. ja tarkistamaan TM:n jutut vertailemalla niitä oikein rek.no:neen AMS juttuihin, niin....?
Ei tämä TM:sta huonoa tee, mutta on turha väittää, etteivätkö autontoimittajat, autolehdet ym. tee yhteistyötä yli rajojen, ja monien uutuusautojen koeajot ovatkin jonkin toisen lehden toimittajien tekemät. Kesto- ym. testit ovat toinen asia, ja ne jotka lehdessä näkyvät suomen kilvissä.
Molemmat lehdet ovat varmaan olleet samassa esittelytilaisuudessa ja ajaneet samaa Aston Martinia. Niitähän tuskin on ollut kovin monta siinä rivissä odottamassa. Ensitestit ajatetaan ulkomailla ja siksi esim siinä Focuksessa on ulkomaiset rekisterikilvet. Anteeksi jos tuli kirjoitettua itsestäänselvyyksiä mutta tämä koko keskustelu tuntuu jotenkin käsittämättömältä.
Nämä asiat huomaa vasta lukiessa ulkolaisia autolehtiä säännöllisesti. Aston Martinin varsinainen esittely on AMS no:ssa 8/2004, se on 5-sivuinen testi. Testisähketiä ym. pikkujuttuja löytyy jopa superautoista lähes joka lehden numerosta. Niitä on Saksalaisille todella rivissä syystä, että Euroopassa Saksalaiset näitä ostavat, siksi niitä on tarjolla jokaikiseen esittelyyn mitä hurjimpia malleja, Audin Pikes Peakista alkaen.
Luen näitä, koska auto ja tekniikka kiinnostaa, samalla pidän saksan kielen taitoa yllä miellyttävällä tavalla, bonuksena saan paljon tietoa mitä Suomessa ei koskaan julkaista, tai melkein 1 v. ennen kuin täällä kerrotaan aiheesta. Olen kerran aikaisemmin maininnut, en vedä hatusta asioita joita kerron, ne on muualla usein julkaistu, tai sitten olen omakohtaisesti kokenut asian. Harvoin sorrun mutu-teorioihin.
Myrskyratsastajalle;
Tämä esimerkki ei tietenkään kelpaa, mutta otin vain yhden TM:n ja AMS:n ajatellen, että muistan ja olen nähnyt, mutta onpa aikaavievä homma, jos lähtisin selailemaan ja vertaamaan kaikkia. Kuitenkin heti löytyi TM:ssa 16/04 keskiaukemajuttu s. 76/77 Aston Martinista rek.no. A6 91403, sama auto rek.no:neen löytyy AMS-lehdestä 14/2004 sivu 134.
Jos nyt lähtisin niputtamaan yhden uuden Citroenin, Loganin, jne. jne. ja tarkistamaan TM:n jutut vertailemalla niitä oikein rek.no:neen AMS juttuihin, niin....?
Ei tämä TM:sta huonoa tee, mutta on turha väittää, etteivätkö autontoimittajat, autolehdet ym. tee yhteistyötä yli rajojen, ja monien uutuusautojen koeajot ovatkin jonkin toisen lehden toimittajien tekemät. Kesto- ym. testit ovat toinen asia, ja ne jotka lehdessä näkyvät suomen kilvissä.
Alkuperäinen kysymykseni oli: "Pystytkö esittämään jotain näyttöä. Eli TM:n testiä/koeajoa/vertailua jossa on AM&S:n kuvia ja silti sitä ei ole mainittu vaan kuvaajaksi on merkattu pelkkä suomalainen jannu?"
Tuo esittämäsi Aston Martinin testihän on Giancarlo Perinin tekemä ja se on myös testissä mainittu. Hänhän on TM:n kirjeenvaihtaja. Useat toimittajathan ovat freelancereita jotka myyvät tekemiään testejä. Useastihan tällaiset kirjeenvaihtajat tekevät juttuja harvinaisista autoista joita TM ei pysty tai ei kannata testata. Eli mielestäni tällainen kirjeenvaihtaja antaa huomattavaa lisäarvoa lehdelle enkä näe sitä mitenkään negatiivisena. Eikä tässä keskustelussa edes taida kyse olla näistä kirjeenvaihtajista, vai?
Tähän ei löydy aikaa. AMS julkaiset ja testit tehdään n. 1 v. ennenkuin ne julkaistaan Suomessa. Ei ole enää tallessa useita yli vuoden vanhoja AMS lehitä kuin jokunen. Jos selaan -05 lehtiä, joudun odottamaan sen vuoden ennenkuin samat asiat, mallit ym. on TM:ssa. Jätetään aihe, ei sillä ole käytännön merkitystä. Peace?
Tuossa vuodessa on kyllä pahasti liioittelun makua. Minkään automallin, millä on Suomen markkinoilla tilastollista merkitystä, esittely ei Saksalaisiin lehtiin verrarruna viivästy kuukautta enempää. Myynnin kannalta merkityksettömät mallit (esim. superautot) voidaan taas sijoittaa sopivaksi katsottuun numeroon, jolloin viivästystä varmasti syntyy.
TEECEE:lle, unohdit vastata missä sinä olit autotoimittajana?
Peace? Toki, ei tässä herne nenässä olla.
En kyllä usko että löydät edes siinä vuodessa sellaista TM testiä joka olisi jonkun muun tekemä kuin mitä testissä mainitaan. Kuvien lähdekin mainitaan aina. Mutta ehdottomasti jos tällaisen löydät niin kaivapa tämä thread esille ja kerro löydöksesi.
Tuomas: TEECEE:lle, unohdit vastata missä sinä olit autotoimittajana?
En unohtanut. Vastaukseni viivästyi koska huomasin kysymyksesi vasta nyt ja viivästyy edelleen, koska en halua kertoa itsestäni noin yksityiskohtaisia tietoja.
Oikeastaan on loukkaus ammattilaisia kohtaan tituleerata itseäni autotoimittajaksi, heidän työnsä on huomattavasti vaativampaa kuin minun oli. Kunhan ajelin autoliikkeen lainaamalla autolla muutaman päivän ja kirjoittelin höpöjäni.
Lopetin, kun olin käynyt rajalla niin monta kertaa, että ymmärsin olevan vain ajan kysymys, milloin tuhoan laina-auton tai tapan jonkun. Oikea vastuunsa tunteva toimittaja ei ajelisi aamuyöstä jalkapallokentällä kahdeksikkoa maalien takaa niin kauan, että kenttään kuluu syvät ajourat joiden korjauksen maksumiestä etsittiin oikein sanomalehti-ilmoituksella.
Mutta mitäpä journalisti ei tekisi lukijan puolesta, sain selville kuinka Mazda 626 käyttäytyy luistossa. Vanteisiin tarttui sellaiset hiekkatilsat, että oli kova työ saada auto lopettamaan tärinä ennen auton takaisinluovutusta.
Nunchakukin unohti kertoa, mistä hän tunnistaa rehellisen toimittajan. Tieto olisi kiinnostanut kovasti, koska olen ihmetellyt hänen taitoaan erotella oikea fakta väärästä edes tuntematta sitä faktaa. Itse epäilen, että hänen mielestään oikeassa ovat hänen kanssaan samaa mieltä olevat ja väärässä eri mieltä olevat.
Mutta tämä on vain arvailua, koska hän ei ole kertonut mitään tarkistettavissa olevaa perustetta mielipiteilleen tässäkään tapauksessa. Enkä minä totta puhuen asiallista vastausta odottanutkaan, mihin se tiikeri raidoistaan pääsisi.
TeeCee, vastaus oli vähän erilainen kuin odotin mutta ihan hyvä vastaus silti.