Focus, Astra, 307 vai Megane Break

20 kommenttia

Farkkua hankkimassa. Mikä valita otsikossa mainituista?
Rajana on käyttöedun arvo 350 euroa.
Meganeen saa tuohon hintaan ESP:in, ajotietokoneen, metallivärin ja Cruisen. Muilla esim. ESP maksaa noin 850 euroa.
Tarvitseeko tuota ESP:iä?

  
  • Itse noista Rellua, Opelia ja Fordia kokeilleena pidin Meganea kaikista epämiellyttävimpänä ajaa ainakin maantiellä. Kaupungissa sitten on aika sama millä noista pyörii. Itse en ainakaan ESP:n perään haikaile... :smile:

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 12:32 okuivala kirjoitti
    Farkkua hankkimassa. Mikä valita otsikossa mainituista?
    Rajana on käyttöedun arvo 350 euroa.
    Meganeen saa tuohon hintaan ESP:in, ajotietokoneen, metallivärin ja Cruisen. Muilla esim. ESP maksaa noin 850 euroa.
    Tarvitseeko tuota ESP:iä?

    Tällaisia kyselyjä on netti pullollaan. Ongelmana näissä on, mihin auton hankkija itse kiinnittää eniten huomiota, mitkä ovat hänen mieltymyksensä ja käyttötarpeensa??
    Esimerkkeinä vaihtoehdoista: kokonaistaloudellisuus, matkustamon tilat, tavaratilat, muunneltavuus, ajo-ominaisuudet, luotettavuus, image, ulkonäkö, mukavuus, huoltopalveluiden laatu jne...

      
  • En osaa mitään muuta sanoa. Mutta ESP on minulle tuttu, minusta se helpottaa ajoa ja tuo sitä turvalliseksi. Kokeilin joskus hiekkaisella paikalla kääntää ESP päällä, auto meni suht kauniisti kun otin ESP:n pois ajoin samalla vaudilla ja käänsin autoa, auto lähti menemään aika villisti poikittain.

      

  • "Tällaisia kyselyjä on netti pullollaan. Ongelmana näissä on, mihin auton hankkija itse kiinnittää eniten huomiota, mitkä ovat hänen mieltymyksensä ja käyttötarpeensa??
    Esimerkkeinä vaihtoehdoista: kokonaistaloudellisuus, matkustamon tilat, tavaratilat, muunneltavuus, ajo-ominaisuudet, luotettavuus, image, ulkonäkö, mukavuus, huoltopalveluiden laatu jne..."



    Tarkennan vielä:
    Kaikki 1.6 litrasella koneella.
    Kuljettajana joko 190cm tai 150cm henkilö.
    Kyydissä lapset 1kk ja 2v. Kaksostenrattaat.
    Kulutus tärkeämpi kuin kokonaistaloudellisuus (käyttöetu)
    Ajo-ominaisuuksista tärkeimmät ohituskiihtyvyys ja melu moottoritienopeuksissa.


    Olen käynyt koeajamassa kaikkia mainittuja. Renault oli ohjaukseltaan huonoin maantiellä.
    Tottuuko Meganen sähkötehostimeen maantieajossa?



    [okuivala muokkasi tätä viestiä 18.01.2005 klo 14:27]
      
  • Itselläni on Megane Break, 2.0- koneella tosin. En tiedä, olenko siis jäävi vastaamaan tai vertaamaan k.o autoja, mutta olen kyllä näihin kaikkiin tutustunut, loppusuoralla omaa autoa valittaessa oli Renault ja Peugeot 307SW. Miksikö otin Rellun? No, tilat ( myös takapenkillä, jossa vaimo+muksu matkustavat ), varusteet ( sateentunnistimet + muut vastaavat varusteet ovat tosin ehkä vähän turhia ), äänettömyys ja kiva ulkonäkö ( joka on tietysti mielipidekysymys ) lienevät ne tärkeimmät syyt, joiden vuoksi Relluun kallistuin. Ajettavuudeltaan Renault ei mielestäni ole ihan niin huono, kuin monet testit antavat ymmärtää, itse ainakin ajelen autolla mielellään myös maantiellä, jossa se menee urista välittämättä suoraan ja äänettömästi, toisin kuin esimerkiksi Mazda6. Aiempi autoni oli Alfa Romeo 156, jonka ajettavuus toki oli eri luokkaa kuin tämän "vertailun" autojen, mutta jos olen kyennyt Alfan jälkeen siirtymään Relluun, sanoisin että kyllä siihen Relluun tottuu moni muukin...

    ESP on toki ihan hyvä varuste, varsinkin naisille, mutta onhan sitä nyt ilmankin tultu toimeen. Itse en ESP:tä ehkä olisi ottanut, mutta kun se nyt kerran varustukseen kuului, niin mikäs siinä sitten...

      
  • Itse Méganen omistajana pidän auton ehdottomasti huonoimpana puolena merkkiliikkeen tolkuttomia huoltohintoja, ainakin Turun ja Salon Keskusautohalleissa asiakasta pidetään aika tyhmänä. Esim. Golf ja 9-3 ovat olleet halvempia ylläpitää tiheämmästä huoltoväilistä huolimatta.

    Kannattaa vaatia siltä myyjältä huoltohinnastot ja vertailla. Tai jos niitä hintoja ei saa, vaihtaa liikettä.

      
  • Olet onnistunut valitsemaan teknisesti samankaltaisen ryhmän. Itse pidän vanhanaikaisena ratkaisuna jakopään hammashihnaa(kaikissa em. autoissa) ja takajarruina rumpuja (Astra ja "uusi" Focus). ESP on hintansa arvoinen, jonka tarpeellisuuden huomaa vasta kun se on autossa.

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 19:38 blues kirjoitti
    Olet onnistunut valitsemaan teknisesti samankaltaisen ryhmän. Itse pidän vanhanaikaisena ratkaisuna jakopään hammashihnaa(kaikissa em. autoissa) ja takajarruina rumpuja (Astra ja "uusi" Focus). ESP on hintansa arvoinen, jonka tarpeellisuuden huomaa vasta kun se on autossa.


    Mielestäni taas rumpujarrut taka-akselilla ovat Suomen olosuhteissa paras ratkaisu. Mitä hyvää näet levyjarruissa?

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 19:38 blues kirjoitti
    Olet onnistunut valitsemaan teknisesti samankaltaisen ryhmän. Itse pidän vanhanaikaisena ratkaisuna jakopään hammashihnaa(kaikissa em. autoissa) ja takajarruina rumpuja (Astra ja "uusi" Focus). ESP on hintansa arvoinen, jonka tarpeellisuuden huomaa vasta kun se on autossa.

    Astra Wagonissa on vakiona levyjarrut myös takana ja rumpujarrut ovat vain 5 ovisissa 1.4 ja 1.6 l moottoreilla varustetuissa autoissa. Jos ESP:n valitsee lisävarusteeksi, taakse tulee levyjarrut myös noihin 5 ovisiin malleihin.

      
  • Kyllä nykyiset levyjarrut toimivat myös Suomessa. Elektroninen jarruvoimanjako (EBD) pitää huolen, että myös takajarrut osallistuvat jokaiseen jarrutukseen. Takalevyt pysyvät kirkkaina myös talvella. Levyjarrujen huolto on helpompaa tehdä myös itse. Oma mielipiteeni rumpujarruista muodostuu Escort 1.3 vm. 1972 perusteella, mihin hihnat piti vaihtaa ja rummut hioa joka katsastukseen. Kevytmetallivanteen takaa näkyvä ruosteinen jarrurumpu ei ole mikään kaunis näky.

      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 09:15 blues kirjoitti
    Kyllä nykyiset levyjarrut toimivat myös Suomessa. Elektroninen jarruvoimanjako (EBD) pitää huolen, että myös takajarrut osallistuvat jokaiseen jarrutukseen. Takalevyt pysyvät kirkkaina myös talvella. Levyjarrujen huolto on helpompaa tehdä myös itse. Oma mielipiteeni rumpujarruista muodostuu Escort 1.3 vm. 1972 perusteella, mihin hihnat piti vaihtaa ja rummut hioa joka katsastukseen. Kevytmetallivanteen takaa näkyvä ruosteinen jarrurumpu ei ole mikään kaunis näky.


    Enpä menisi sanomaan, että levyjarrut toimivat Suomen talvisäissä. Viime talvena itsellä tuli muutamaan kertaan melkoisen epämiellyttäviä kokemuksia, kun lopputalvesta jarrut menettivät herkkyyttään ja muuttuivat ravistaviksi. Kyllähän ne siitä kesän mittaan oikenivat mutta aikaa se otti.

    Tämä auto on VW Polo. Isälläni olleesta V70:stä meni jarrulevyt vaihtoon n, 80 tkm:n kohdalla ruostumisen takia, Mondeoissa on tyyppiominaisuutena takertelevat levyjarrut takana jne. Jos jarruja käyttää paljon ja suht raskaalla jalalla, ongelmilta varmaan voi välttyä mutta "normaalissa" käytössä tilanne voi olla toinen.

    Ja turhaa verrata 30 vuotta vanhoja rumpujarruja nykyaikaisiin, eiköhän nekin ole jo jonkin verran kehittynyt. Eipä silti, kyllähän isäni käsitys mersun diisseleistä ja niiden suorituskyvystä on 70-luvun alusta...

      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 09:15 blues kirjoitti
    Kyllä nykyiset levyjarrut toimivat myös Suomessa. Elektroninen jarruvoimanjako (EBD) pitää huolen, että myös takajarrut osallistuvat jokaiseen jarrutukseen. Takalevyt pysyvät kirkkaina myös talvella. Levyjarrujen huolto on helpompaa tehdä myös itse. Oma mielipiteeni rumpujarruista muodostuu Escort 1.3 vm. 1972 perusteella, mihin hihnat piti vaihtaa ja rummut hioa joka katsastukseen. Kevytmetallivanteen takaa näkyvä ruosteinen jarrurumpu ei ole mikään kaunis näky.


    Mullekin tulee nuoruus mieleen ja vanha escort mk!, jossa kaikissa kulmissa oli rumpujarrut. Piti aina olla säätämässä, vuotavaa jarrusylintereitä, jumissa olevia jarrurumpuja ja käsijarru piti ainoastaan katsastuksessa. Nämä Renault megane II breakin jarrut ovat "hiukka" paremmat...

      
  • Kyllähän se noista Toyota Corolla Wagon on paras valinta!

      
  • Tällä aterialla ei ole riisiä tarjolla, siksi ei korollaa :innocent:

      
  • Eivät levyjarrut ole missään autossa ongelma jos jarrut kaksi kertaa vuodessa puretaan, puhdistetaan ja voidellaan. Ongelma onkin ilmeisesti merkistä riippumatta huollot jotka eivät laiskuuttaan viitsi työtä tehdä. Oman auton olen 5,5 vuoden aikana käynyt läpi ehkä 8-10 kertaa ja levyt ovat kuin uudet.

    Tämän takia en huolla autoani koskaan yli viidenkymmenen tuhannen koska en viitsi tyhjästä maksaa, säästän ne rahat mahdollisiin korjauksiin.

    Kun katsoo huoltokirjan työlistaa niin tarkastuksiin ja öljy ja suodatin huoltoon kuluu korkeintaan 0.5-1 tuntia, jarruihin hyvin tehtynä 1-1.5 tuntia ja siksi sitä ei tehdä.

      
  • Niin, pointtini olikin juuri se, että rumpujarruille ei tarvitse tehdä yhtään mitään vuosiin ja toimivat hienosti. Levyjarruja joutuu rassaamaan jatkuvasti jotta ne pysyvät kunnossa, eikä niistä ole kuitenkaan mitään hyötyä Suomen olosuhteissa.

      
  • Olen vähän samoilla linjoilla rumpujarrujen suhteen. Monet alansa asiantuntijat väittävät myös että nimenomaan Suomen olosuhteissa rumpujarrut takana ovat parempi ratkaisu ainakin normaalissa perheautoluokassa. Takapää autossa on se joka eniten kerää likaa suolaisilla talvikeleillä. Eikä se ruosteinen jarrulevy ole takana yhtään sen paremman näköinen kuin jarrurumpu.

    Jotenkin vaan ihmeellinen trendi että pieneen ja kevyeen autoonkin tungetaan taakse levyt. Noo...onneksi härvelissä on takana vielä rummut :smile:

      
  • Focuksen takarummut toimivat erinomaisesti, ei koskaan ollut niiden kanssa mitään ongelmia. Takajarruihin rumpujen teho riittää myös täysin. Toisin on ollut (kaikkien) levyjarrullisten kanssa, vähintään kerran vuodessa (mieluummin kaksi) jarrut pitää avata ja rasvailla tapit jne, jotta ne toimivat. Ja aika usein ne silti jäävät laahaamaan jossain vaiheessa talvea. Suuri osa teillä liikkuvasta kalustosta on takajarrujen osalta luvattoman huonossa kunnossa. Itse asiassa, tuntuu että nämä nykyiset levyjarrut ovat vain kovempia jumittelemaan kuin aiemmat. Ei ole kehitys mennyt Suomen olojen kannalta parempaan suuntaan. Joissain uusissa autoissa on myös varottimia jotka varoittavat jarrupalojen kulumisesta: sopivalla jäätävällä kelillä ne varoittavat koko ajan, ei ole kovin mukavaa sekään :frowning: .

      
  • Anteeksi, että ohjasin keskustelun väärään suuntaan. Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni auton valinnassa kannattaa ostaa sellainen auto joka miellyttää itseään eniten. On nautinto ajaa autolla mistä itse tykkää. Kun auto miellyttää silmää sitä on mukavampi katsella pihalla. Auton sisällä kaikki yksityiskohdat miellyttävät ja siinä on mukava istua ja sillä on hyvä ajaa, niin siinä se on...on kuin olisi lomalla. Testivoittajat eivät sovi kaikille!

    [blues muokkasi tätä viestiä 20.01.2005 klo 10:36]
      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 17:42 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllähän se noista Toyota Corolla Wagon on paras valinta!


    Taivahan talikynttilät!

    Minä olen melkein samaa mieltä A-S:n kanssa. :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:

    Itse kun kiertelin autoliikkeitä pari viikkoa sitten, niin yllätyksekseni totesin, että jos tuon kokoluokan farkku pitäisi ostaa, Corolla olisi kokonaisuutena erittäin vahvoilla. Faceliftatussa Corollassa on korjattu lähes kaikki ne puutteet, jotka siinä aiemmin ärsytti. Pieni varaus pitää jättää ohjaukselle, joka oli edelleenkin hitusen tahmea keskialueella maantieajossa mutta muuten sekin oli kehittynyt oikeaan suuntaan. Lisäksi auto oli ihan hyvin varusteltuna kandidaateista halvin.

    Ulkonäkö on tosin luokkaa tylsä & mitään sanomaton mutta käyttöautoahan minä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit