Mersun uusi S-sarja

35 kommenttia
«1

http://www.automotorundsport.de/d/74450

Näyttääpä olevan ylväs peli! Nykyinen oli vähän vaisu, mutta tuolla kyllä ajaisi, kunhan lottovoitto kolahtaa!

  
  • tuossa sitä asennetta on. Entinen jonkun tiedon mukaan muistutti hieman Lexusta ja Lexus Avensista... Kyllä tuo uusi näyttää upealta, vähän Coupeakin.:smile:

      
  • Nykyisen edeltäjä sai kritiikkiä siitä, ettei se meinannut mahtua pysäköintiruutuun Saksassa, pituutta oli reilusti yli 5 metriä ja leveyttäkin kai enemmän kuin nykyisessä, josta tehtiinkin vähän pienempi ja sirompi. Nyt näyttää taas linja olevan se, että kokoa kasvatetaan kunnolla ja köyhät pitäkööt turpansa kiinni.

      
  • Muotokielessä aika selviä viittauksia Maybachiin...

      
  • Onpa ihan uljaan oloinen kiesi. Kuvista ainakin näyttää vain tuo perä liian lyhyeltä.. niinkuin melkein jokaisessa nykyautossa on vikana.

    Nykyinen mallikin on ihan jees, vaikka se näyttääkin kokoistaan pienemmältä ja sirommalta. Muotoilu ei ole aivan onnistunut siinä suhteessa. Uutuus korjaa tämän asian !

    Täytyy vain jatkaa lottokuponkien täyttelyä..

      
  • Nyt meni Lipposenkin Mersu sitten uusiksi. Ja juuri kun se sai sen! Mutta kyllä kansa varmaan ostaa mielellään Paavolle kalleimman mahdollisen uuden Äs-sarjalaisen - panssaroituna. Hinta voi olla siellä 700 000 euron kieppeillä.

      
  • Miten on mahdollista että Anders-Simokin tykkää uudesta S-sarjan Mercedeksestä? Yleensähän sinä kerrot miten rumia saksalaiset autot ovat samalla kun kehut japanilaisia ja korealaisia autoja.

      
  • No, se on sillä tavalla mahdollista, että minä en enemmistön tavoin arvioikaan autoja valmistusmaan mukaan, vaan kehun hyvää ja haukun huonoa. Onhan niitä rumia japanilaisia autojakin. Kuten vaikkapa Daihatsu Applause tai Honda Civic 5d. Tai Suzuki Wagon R+, edellisen polven mulkosilmä-Corolla jne.. on myös komeita saksalaisia autoja kuten vaikkapa Audi A8 tai Porsche Cayenne. On rumia saksalaisia autoja kuten edellisen polven Focus. On komeita jenkkejä: Chrysler 300 C ja rumia jenkkejä: Chevrolet Malibu. On komeita korealaisia, kuten Kia Opirus ja rumia korealaisia kuten Kia Sportage.....

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 15:21 Tuota kirjoitti
    Muotokielessä aika selviä viittauksia Maybachiin...

    ja kai myös CLS:ään.

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 21:12 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    18.01.2005 klo 15:21 Tuota kirjoitti
    Muotokielessä aika selviä viittauksia Maybachiin...

    ja kai myös CLS:ään.


    Muotokielessä selviä viittauksia myös Toyota Corollaan. Etulamput voi vaihtaa päikseen ennen tätä nykyistä faceliftiä olevan corollan kanssa. :grin:

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 01:43 Fabio kirjoitti

    Muotokielessä selviä viittauksia myös Toyota Corollaan. Etulamput voi vaihtaa päikseen ennen tätä nykyistä faceliftiä olevan corollan kanssa. :grin:


    Niin, ja moottorit voi myös vaihtaa päikseen. Siten että Mersusta laittaa tuulilasinpyyhkijän moottorin Corollaan voimanlähteeksi :grin:

      
  • Taitaa siinä uudessa S:ssä on mukana myöskin ennennäkemätöntä ennakoivaa turvatekniikkaa.

      



  • Muotokielessä selviä viittauksia myös Toyota Corollaan. Etulamput voi vaihtaa päikseen ennen tätä nykyistä faceliftiä olevan corollan kanssa. :grin:

    Katso piruuttas MB S 600:n etuvaloja vm. -92 ja siitä sitten eteenpäin. Vertaa vastaaviin Corolloihin. Huomaat, että vuosikymmen jäljessä. Ihmisen muisti on lyhyt ellei usein sellaista näe. Euroopassa tämä valojen muotokieli alkoi, 2000 luvun alussa japsti ryhtyivät kopioimaan tätä suuntausta.
      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 15:24 SixPack kirjoitti



    Muotokielessä selviä viittauksia myös Toyota Corollaan. Etulamput voi vaihtaa päikseen ennen tätä nykyistä faceliftiä olevan corollan kanssa. :grin:


    Katso piruuttas MB S 600:n etuvaloja vm. -92 ja siitä sitten eteenpäin. Vertaa vastaaviin Corolloihin. Huomaat, että vuosikymmen jäljessä. Ihmisen muisti on lyhyt ellei usein sellaista näe. Euroopassa tämä valojen muotokieli alkoi, 2000 luvun alussa japsti ryhtyivät kopioimaan tätä suuntausta.

    Ei eurooppa ole yhtiö kuten ei myöskään japsit. Heitin tälläisen kommentin corollan etuvaloista, koska monella tällä palstalla ei ole mitään muuta annettavaa näihin keskusteihin, kuin että taas japsit matkivat eurooppalaisia, eikä ollenkaan ymmärretä mitä oikeasti tapahtuu. Näille ihmisille ei ole mitään merkitystä sillä jos vaikka BMW ja Mersedes takevät samanlaisen auton, mutta heti jos Toyota ja Mersu tekee samanlaisen, niin kyynelet silmissä porataan kuinka taas on matkittu. Ei tiedosteta ollenkaan sitä, että samat suunnittelijat kierävät yhtiöstä toiseen ja tietysti suunnittelevat oman näköisiään autoja, yhdistettynä firman yleiseen jatkumoon. Mutta palataan tähän muotokielijuttuun. Toyota Avensiksen etuvalot olivat tätä nykyisen tyylisuunnan tuotetta jo vuonna 1997(ei tosin ollut vielä kirkaslasiset), kun avensis esiteltiin. Toinen jolla oli tällainen tyyli valoissa oli Ford Focus, jonka markkinoille tulovuotta en muista. Myös Honda Civicissä oli havaittavissa muistaakseni vastaavaa tyyliä. Joka tapauksessa eurooppalaiset eivät olleet millään muotoa ainakaan yksin eturintamassa tuomassa tätä valojen muotoilua eurooppalaisille markkinoille. Mercedeksen S-sarjan euvalot eivät varsinaisesti ole mitänn suurta sukunäköä noudatelleet missään vaiheessa, vaan tyyliä on vaihdettu melkein aina kun mallisarja on kokonaan uusiutunut. Joka tapauksessa Mercedes ei tätä "surffipurje kyljellään"-valojen muotoilua ole esitellyt. Pikeminkin viimeisenä.

      
  • Mitenkäs muuten on, ainakin kaikilla merkittävillä japanilaistehtailla lienee varsinaisten autotehtaiden lisäksi myös omat suunnitteluosastonsa Euroopassa. Mahtaako eurooppalaistehtailla olla vastaavaa suunnittelua Japanissa?

      
  • Tämä lienee mahdotonta. Japanilaiset ovat aikoinaan pystyttäneet kovat tuontitullit ei-japanilaisille autoille ja muille tuotteille, paitsi raaka-aineille ja joillekin kulutustuotteille, joita heillä itsellään ei ole.
    Miten kävisi mikäli Eurooppa toimisi samoin?

    Tästä muotoilukielestä, suunnittelusta ollaan aikaisemminkin täällä keskusteltu. Ei Japsi huono ole, mutta kaikki autot on vain ja ainoastaan suunniteltava eurooppalaiseen makuun, eurooppalaiset ajo-ominaisuudet. Korealaiset seuraavat perässä. Mielestäni he menettävät oman identiteettinsä, tehdään jotain niin harmaata, tasapaksun lähelle pahimpia esikuvia, jotka löytyvät Eruoopasta. Omat suunnittelu- ja muotoilustudiot eurooppaan. Jonkun verran autotehtaat toki työllistävät, mutta iso raha imetään täältä pois, osakkeenomistajille ja sinne missä emoyhtiö on.

    Tässä ei ole mitään uutta, kaikki kinkki- ja Tiimarituotteet paperisilppuineen, tusseineen, ym. roinan kanssa tulee kauko-idästä.
    Suuntaus senkun lisääntyy, kunnes huomaammekin, ettei meillä itsellämme enää ole mitään. Euroopan alueella ei kohta ole kannattavaa valmistaa mitään, tehdä mitään. Seuraavissa palkka- ym. neuvotteluissa tulisikin aiheellisesti miettiä lasketaanko palkkoja koko EU-alueella vuosittain, ja kuinka paljon, kunnes täällä vallitsee sama palkkataso kuin kauko-idässä, ja työtä taas kannattaa tehdä.

      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 17:18 Vinnes kirjoitti
    Mitenkäs muuten on, ainakin kaikilla merkittävillä japanilaistehtailla lienee varsinaisten autotehtaiden lisäksi myös omat suunnitteluosastonsa Euroopassa. Mahtaako eurooppalaistehtailla olla vastaavaa suunnittelua Japanissa?

    Onkohan japanilaiset tullut tänne? Ainakin Porschen nousu perustuu japanilaisiin, ainakin melko suurilta osin. Olisikohan eurooppalaisten merkkien mennä Japaniin ottamaan mallia luotettavuudesta?

      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 18:12 SixPack kirjoitti
    Tämä lienee mahdotonta. Japanilaiset ovat aikoinaan pystyttäneet kovat tuontitullit ei-japanilaisille autoille ja muille tuotteille, paitsi raaka-aineille ja joillekin kulutustuotteille, joita heillä itsellään ei ole.
    Miten kävisi mikäli Eurooppa toimisi samoin?


    No tälläiset korkeat tullimaksut ovat yleensä WTO:n säädösten vastaisia, ja jos niitä tulee niin EU kyllä pistää vastaavat tullit myös japanista tuotaville tuotteille. Jenkithän näitä tulleja aina silloin tällöin tekevät suojellakseen jotain toimialoja kilpailulta, mutta WTO yleensä käskee nämä tullit purkaa.

    Mitä tulee tuohon suunnittelun siirtämiseen japaniin, niin kyllä siellä ainakin jotain kannattaisi tehdä, sillä nyt ulkolaisten tuotteiden markkinaosuudet ovat siellä käsittämättömän pienet. Japani on muutenkin maailman toiseksi suurin sisämarkkina-alue USA:n jälkeen(EU:han ei sitä ole), joten enemmän sinne kannattaisi panostaa.

      

  • Onkohan japanilaiset tullut tänne? Ainakin Porschen nousu perustuu japanilaisiin, ainakin melko suurilta osin.

    Tuomas! Jälleen taas, saisiko tuon selkokielellä?
      
  • Sisämarkkina-alueena EU on toki maailman suurin, Jenkit ovat ”vasta” toisena. Japanin taloudella ei ole mennyt yli vuosikymmeneen kovinkaan hyvin, mm. pankki sektori on samassa kunnossa kuin meillä kymmenkunta vuotta sitten.

    Japanissa on kaksi suurta autotehdasta, joita voidaan pitää aidosti Japanilaisina. Hondaa ja Toyotaa voidaan kutsua Japanilaiseksi yritykseksi, tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta. Sekä Nissan (Renault) ja varsinkin Mazda (Ford) ovat tiukasti Japanilaisittain ”ulkomaalaisten” käsissä.

    Eihän tämä nyt liittynyt uuteen Mersuun millään lailla. Mutta yleensä käy niin, kun kyseessä on kalliimman luokan (lue kateutta herättävistä) autoista, kohta keskustellaan jostain Toyota Primerasta. Ymmärrän kyllä, omastaan on aina mukava keskustella, mutta siitä sitten oma aloitus.

      
  • Lainaus:
    22.01.2005 klo 16:15 juster kirjoitti
    Sisämarkkina-alueena EU on toki maailman suurin, Jenkit ovat ”vasta” toisena. Japanin taloudella ei ole mennyt yli vuosikymmeneen kovinkaan hyvin, mm. pankki sektori on samassa kunnossa kuin meillä kymmenkunta vuotta sitten.

    Japanissa on kaksi suurta autotehdasta, joita voidaan pitää aidosti Japanilaisina. Hondaa ja Toyotaa voidaan kutsua Japanilaiseksi yritykseksi, tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta. Sekä Nissan (Renault) ja varsinkin Mazda (Ford) ovat tiukasti Japanilaisittain ”ulkomaalaisten” käsissä.

    Eihän tämä nyt liittynyt uuteen Mersuun millään lailla. Mutta yleensä käy niin, kun kyseessä on kalliimman luokan (lue kateutta herättävistä) autoista, kohta keskustellaan jostain Toyota Primerasta. Ymmärrän kyllä, omastaan on aina mukava keskustella, mutta siitä sitten oma aloitus.

    Mersuun liittyen: samoilla kriteereillä - eihän DaimlerChrysler -konsernikaan ole aidosti saksalainen, eikä Saksan taloudellakaan mene hyvin tällä hetkellä. Mersun S-sarja on varmasti ollut hyvä auto kautta aikojen, mutta kuinkahan moni täällä keskustelevista puhuu omastaan, kun kirjoittelee S-Mersusta?

      
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 18:28 Tuomas kirjoitti

    Onkohan japanilaiset tullut tänne? Ainakin Porschen nousu perustuu japanilaisiin, ainakin melko suurilta osin. Olisikohan eurooppalaisten merkkien mennä Japaniin ottamaan mallia luotettavuudesta?

    Niin onkohan japanilaisia tullut tänne suunnittelukeskuksiin? Porschen nousu oli japanilaisten avustuksen ansiota, kun Porschella oli systeemit vanhanaikaiset.

      
  • Lainaus:
    22.01.2005 klo 16:15 juster kirjoitti

    Japanissa on kaksi suurta autotehdasta, joita voidaan pitää aidosti Japanilaisina. Hondaa ja Toyotaa voidaan kutsua Japanilaiseksi yritykseksi, tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta. Sekä Nissan (Renault) ja varsinkin Mazda (Ford) ovat tiukasti Japanilaisittain ”ulkomaalaisten” käsissä.

    GM omistaa myös Isuzun, Suzukista olen epävarma. Tuo oli minulle uutta, että GM omistaa siivun Toyotaa. Jotain yhteistyötä Toyotalla on ollut VW:n kanssa dieselmoottoriteknologian lisäksi lava-autoissa. VW-Taro/Toyota Hilux.

    Kuten Matlog totesi, kuinka moni ajaa sillä merkillä/autolla josta keskustellaan, aika harva, ehkä tässä foorumissa ei yksikään, paitsi Mie Ite, mikäli muistan oikein. Kuitenkin kiinnostus on näihin suuri. Miten kävi BMW 530 D Talviautokeskustelussa, entä SUV/HUV luokissa? Sieltä nyt löytyy joku joka painelee Honda C-RV:llä, mutta siinä se taitaa sitten olla. Aiheet kuitenkin kiinnostaa ja tunnetut merkit, sekä kalliit autot.

      
  • Lainaus:
    22.01.2005 klo 16:15 juster kirjoitti
    Sisämarkkina-alueena EU on toki maailman suurin, Jenkit ovat ”vasta” toisena. Japanin taloudella ei ole mennyt yli vuosikymmeneen kovinkaan hyvin, mm. pankki sektori on samassa kunnossa kuin meillä kymmenkunta vuotta sitten.

    Japanissa on kaksi suurta autotehdasta, joita voidaan pitää aidosti Japanilaisina. Hondaa ja Toyotaa voidaan kutsua Japanilaiseksi yritykseksi, tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta. Sekä Nissan (Renault) ja varsinkin Mazda (Ford) ovat tiukasti Japanilaisittain ”ulkomaalaisten” käsissä.

    Eihän tämä nyt liittynyt uuteen Mersuun millään lailla. Mutta yleensä käy niin, kun kyseessä on kalliimman luokan (lue kateutta herättävistä) autoista, kohta keskustellaan jostain Toyota Primerasta. Ymmärrän kyllä, omastaan on aina mukava keskustella, mutta siitä sitten oma aloitus.


    EU:lla on kuitenkin vielä jonkin verran matkaa, jotta siitä voitaisiin puhua sisämarkkina-alueena samalla tavoin kuin usasta ja japanista.
    Itse en laskisi sitä näiden kahden joukkoon ainakaan vielä.

    Tämä on todella mielenkiintoinen uutinen, että GM omistaa ison siivun Toyotaa. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun kuulen tästä, joten löytyykö mitään lähdettä asiasta? Jos tälläinen merkittävä omistusosuus yleensäkkään on, niin sen täytyy olla jotain erittäin vanhaa perua, koska GM:llä ei ole ollut aikoihin mitään mahdollisuutta ostaa Toyotan kaltaisesta yrityksestä merkittävää osuutta. Merkittävä osuus voisi tässä tapauksessa olla yli 10% siivu. Toyota on kuitenkin pörssiarvoltaan täysin omassa kastissaan auton valmistajien keskuudessa, ja jos näistä kahdesta toinen nyt ostaisi toisen niin se menisi kyllä niin päin, että Toyota ostaisi GM:n.

      
  • Lainaus:
    22.01.2005 klo 16:15 juster kirjoitti
    Sisämarkkina-alueena EU on toki maailman suurin, Jenkit ovat ”vasta” toisena. Japanin taloudella ei ole mennyt yli vuosikymmeneen kovinkaan hyvin, mm. pankki sektori on samassa kunnossa kuin meillä kymmenkunta vuotta sitten.

    Japanissa on kaksi suurta autotehdasta, joita voidaan pitää aidosti Japanilaisina. Hondaa ja Toyotaa voidaan kutsua Japanilaiseksi yritykseksi, tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta. Sekä Nissan (Renault) ja varsinkin Mazda (Ford) ovat tiukasti Japanilaisittain ”ulkomaalaisten” käsissä.

    Eihän tämä nyt liittynyt uuteen Mersuun millään lailla. Mutta yleensä käy niin, kun kyseessä on kalliimman luokan (lue kateutta herättävistä) autoista, kohta keskustellaan jostain Toyota Primerasta. Ymmärrän kyllä, omastaan on aina mukava keskustella, mutta siitä sitten oma aloitus.


    Tiedoksi vain, että Nissan omistaa Renaultista muistaakseni noin 20%-siivun. Joku kiinnostunut voi tarkistaa tarkan prosenttimäärän....

      


  • Tiedoksi vain, että Nissan omistaa Renaultista muistaakseni noin 20%-siivun. Joku kiinnostunut voi tarkistaa tarkan prosenttimäärän....

    Asia on päinvastainen. Nissan on ollut suurissa talousvaikeuksissa, Renault osti Nissanin, uusi pääjohtaja on Carlos Ghosn. Tämä on jo vanha tieto, vaikka epätietoisuutta vielä ilmeisesti on. En tiedä kuinka suurista osuuksista on kyse, lienee aika paljon jos pohjalevyjä ja muita ratkaisuja käytetään yhdessä.
      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 08:09 Taksi-Jorma kirjoitti
    Tiedoksi vain, että Nissan omistaa Renaultista muistaakseni noin 20%-siivun. Joku kiinnostunut voi tarkistaa tarkan prosenttimäärän....


    Renault omistaa Nissanista yli kolmanneksen, ellei muutaman viime vuoden aikana ole tullut muutoksia.

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 09:20 SixPack kirjoitti


    Tiedoksi vain, että Nissan omistaa Renaultista muistaakseni noin 20%-siivun. Joku kiinnostunut voi tarkistaa tarkan prosenttimäärän....


    Asia on päinvastainen. Nissan on ollut suurissa talousvaikeuksissa, Renault osti Nissanin, uusi pääjohtaja on Carlos Ghosn. Tämä on jo vanha tieto, vaikka epätietoisuutta vielä ilmeisesti on. En tiedä kuinka suurista osuuksista on kyse, lienee aika paljon jos pohjalevyjä ja muita ratkaisuja käytetään yhdessä.

    En tiennytkään, että täällä on näin asiantuntematonta porukkaa. Täytyy ilmeisesti vähän tarkentaa asiaa. Tiedän kyllä, että Renault omistaa Nissanista suuren siivun 44,4%, mutta vastaavasti Nissan omistaa 15% Renaultin osakkeista. Halusin vain tarkentaa, että kyse on allianssista, jossa myös Nissanilla on päätäntävaltaa. Lisäksi Nissan on yrityksistä suurempi.

      
  • Lainaus:
    24.01.2005 klo 10:45 Taksi-Jorma kirjoitti
    En tiennytkään, että täällä on näin asiantuntematonta porukkaa. Täytyy ilmeisesti vähän tarkentaa asiaa. Tiedän kyllä, että Renault omistaa Nissanista suuren siivun 44,4%, mutta vastaavasti Nissan omistaa 15% Renaultin osakkeista. Halusin vain tarkentaa, että kyse on allianssista, jossa myös Nissanilla on päätäntävaltaa. Lisäksi Nissan on yrityksistä suurempi.

    Ai, tämäkin oli uusi tieto minulle.
    Porukka joka keskustelee niistä näistä TMnet-sivuilla on asiantuntematonta, mikäli ei tiedä eri yritysten ristiin omistamista kymmensosan prosenttitarkkuudella? No, hyvä tietää jatkossa, että Taksi-Jorma pitää näiltä osin sen inforamaation ajan tasalla. Miten se muuten liittyy S-Mersuun?

      
  • Mitä omistuksiin tulee, niin amerikkalaiset eläkesäätiöt ja pääomarahastot omistavat periaatteessa kaikki autotehtaat, eli niillä kaikilla on sama omistaja :grin:.

    Muutama poikkeus kuitenkin on:
    - BMW:n omistavat Quandtit (siksi sillä meneekin hyvin)
    - VW:n pääomistaja on Niedersachsenin osavaltio (siksi sillä ei menekään hyvin, ay-politiikka ei oikein istu nykyiseen markkinatilanteeseen...)
    - Renaultin pääomistaja on Ranskan valtio, toimeentulo sikäläisellä ammattimiehellä lienee turvattu ja Renaultien menekki taataan tarvittaessa EU-direktiivillä :wink:
    :D

    S-sarjan mersun kanssa näillä asioilla ei olekaan sitten mitään tekemistä.

      
  • Lainaus:
    22.01.2005 klo 16:15 juster kirjoitti
    ...tosin GM omistaa ison siivun Toyotasta....


    Tästä täytyi lähteä etsimään faktatietoa, mutta minkäänlaisia tiedonjyväsiä tämän omistussuhteen olemassaolosta ei tunnu löytyvän.

    Merkittävimmät osakkeenomistajat on listattu mm. Toyotan vuosikertomuksessa. Kymmenen merkittävimmän osakkeenomistajan joukkoon GM ei mahdu. Merkittävimpien omistajien omistusosuudet muutaman vuoden takaa löytyivät eräästä Harvardin yliopiston opiskelijoiden kirjoittamasta paperista. Näiden dokumenttien perusteella voidaan tehdä valistunut arvaus, että mikäli GM Toyotaa omistaa on omistusosuus korkeintaan luokkaa 1-2%, mitä ei voi pitää kovin "isona siivuna".

    Etsinnän sivutuotteena löytyi varsin mielenkiintoinen dokumentti, josta löytyy kaikki oleellinen tieto yhtiöstä automalleista ja tuotantolinjoista yhteistyökumppaneihin.

    Kyllä. Melko kaukana ollaan MB:n uudesta S-sarjasta. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit