Ajovaloautomatiikka

10 kommenttia

Onko ajovaloautomatiikka Suomessa pakollinen uusissa autoissa? Luin Hesarista firmasta joka tekee maahantuontikunnostuksia eli asentelee varusteita joita tehtaalle ei autohin ole asennettu (lohkolämmitin jne.). Yhtenä asennettava varusteena mainittiin ajovaloautomatiikka. Siitä tuli mieleeni että onko kyseinen vempele pakollinen varuste uusissa autoissa vai mikä intressi sellaisen asentamisessa maahantuontivaiheessa on? Ajovalopakko Suomessa toki on, mutta onko myös tuo valoautomatiikka pakollinen? Vai onko kyseessä vain nyky-Suomessa vallitsevan holhouspolitiikan jatke?

  
  • Ellei aivan viime aikoina ole tullut pakolliseksi uusissa autoissa, niin eipä ajovaloautomatiikka sitä ole, vaikka syytä hyvinkin voisi olla.

    Minä ainakin toivon itseäni holhottavan, tai pitäisikö paremminkin sanoa - hellittävän. Parasta olisi, ettei kuljettajan tarvitsisi koskea valokytkimiin lainkaan. Silloin valojen oikea käyttö ei olisi kuljettajan aivoituksista kiinni.

    Normaalin ajovaloautomatiikan lisäksi pitäisi olla hämärätunnistimet, jotka nostavat päivänvalojännitteen normaaliksi. Kaukovaloapuri voisi vaihtaa automaattisesti pitkille ja takaisin lyhyille, mutta kuljettajan veroiseksi tullakseen sen pitäisi kyetä oppimaan ehkä jotakin. Samentuneiden valotunnistimien takia lyhyille vaihto ei saisi ainakaan jäädä liian myöhäiseksi. Tässä kuljettajan puuttuminen asioihin voisi parantaa järjestelmän vikasietoisuutta.

    Suuntavilkkuautomaatti voisi antaa merkkiä muille kulkijoille hyvissä ajoin, kunhan reitti on kerrottu etukäteen navigaatiojärjestelmälle, vaikka kuljettajan oma automaatti olisikin rajoittunut samanaikaiseen ratin- ja vilkunkäyttöön.

    Sumuvalojen käyttö olisi vaikeinta automaatille, mutta niinhän se on ihmisillekin. Peruutusvaloautomatiikka on jo useimmilla.

    EDIT: Ainakaan AKE:n sivuilta ei yhtäkkiä löytynyt mainintaa päivänvaloautomatiikan vaatimuksesta: http://www.ake.fi/ ja sieltä Katsastus- ja ajoneuvotekniikka -> Usein kysyttyä -> Valot http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1456

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 08.04.2005 klo 11:49]
      
  • Asillinen kommentti. Tosin sinäkin kaipasit todellista automatiikkaa etkä maahantuonnin yhteydessä asennettavia puolivillaisia ratkaisuja.

    Mutta miksi näin tehdään jos laki ei sitä vaadi? Ei kyseinen setti sinne ihan ilmaiseksi asennu. Luovuttiinhan autojen ruostesuojauksestakin maahantuonnin yhteydessä heti kun lainmuutos sen aikoinaan mahdollisti.

    PS. Se Hesarissa mainittu firma oli nimeltään Assistor (http://www.assistor.fi/)

      
  • Ajovaloautomatiikka ei ole pakollinen varuste, tähän viittaa 5.4.2005 päivätty Chrysler Grand Voyagerin koeajoraportti Iltasanomien nettisivulla:

    Ajovaloautomatiikka autosta kuitenkin puuttuu. Kovin iso juttu se ei ole - kunhan vain muistaa kääntää liikkeelle lähtiessä valot päälle.

    Ainakin ranskalaisautojen ohjekirjat tuntevat ominaisuuden nimeltä "automaattisesti syttyvät ajovalot", ts. hämärätunnistin sytyttää valot tarvittaessa. Eikö tätä järjestelmää voisi soveltaa Suomen oloihin siten, että se vaihtelisi valoja päivä- ja normaaliasennon välillä?

      
  • Kiitos havainnostasi, eipä siis taida pakollinen olla tuo ajovaloautomatiikka.

    Mainitsemiasi ranskalaiset "automaattisesti syttyvät ajovalot" olisivat varmasti helposti muunnettavissa kuvaamallasi tavalla hyödynnettäviksi, mutta tehtaalla asennettuna – ei maahantuojan toimeksiannosta satamassa. Tämä oli myös ensimmäisen viestini pointti. Onko Suomi tosiaan niin pieni markkina-alue, että tehtaalla ei ole intressiä suunnitella ja asentaa järkevästi toimivaa ajovaloautomatiikkaa Suomeen tuleviin autoihin.

      
  • Ettei vaan olisi niin, että lainsäädännölliset seikat kieltävät täällä kotoisessa Suomessamme tuollaiset automatiikat?

      
  • ei se suomesta johdu esim makaroonivehkeissä on ollut iät ajat ajovaloautomatiikka, bratwursti vehkeisiin ne yleisty vasta 90 ? luvulla.Patongeista ei tietoa milloin ilmesty varusteisiin.

      
  • Italialaisissa on tosiaan ollut tuo automatiikka jo kauan. Ritmossani valot eivät jää koskaan päälle ja nykyisessä Stilossani on valotunnistin. Tuo valotunnistin olisi järkevämpi varuste kuin valoPAKKO. Nyt valot ovat turhaan päällä aina. Ei kiinnosta se kulutuslisäys (josta käytiin mittavat keskustelut joskus) vaan se että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät erotu tarpeeksi (ja että valot+auringon paiste = typerää). Silmä tottuu vain havaitsemaan vain valon. Talbotissa oli päivävalojen kytkentä alennetulla jännitteellä. No Ranskassa saat sakot, jos valot ovat päällä päivällä, joten olipa kiva repiä aina relettä liittimestä aamulla ja takaisin kun tuli hämärää.

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 16:14 GTAm kirjoitti
    ei se suomesta johdu esim makaroonivehkeissä on ollut iät ajat ajovaloautomatiikka


    No, en tarkoittanutkaan sitä "automatiikkaa" että valot menee päälle kun auton käynnistää. Kyllähän sellaisia on, parempia ja huonompia virityksiä.

    Viittasin tuohon kohtaan, jossa valoja säädeltäisiin sen mukaan onko ympäristö valoisaa vai pimeää. Lausuin epäilykseni, että Suomessa ei sallita sellaisia.

    Edit: lisäsin vielä kommentin tuohon Ranskan politiikkaan: sielläkö saa sakot jos valot ovat päällä, Suomessa taas lain mukaan valoja on pidettävä päällä. Jälkimmäinen on kyllä mielestäni täällä kaamosmaassa parempi käytäntö.

    [Niilonpoika muokkasi tätä viestiä 13.04.2005 klo 21:42]
      
  • Kyllä ajovalot parantavat selkeästi ajoneuvon havaittavuutta myös kirkkaana kesäpäivänä. Ei kai niitä muuten olisi pakollisiksi Suomessa säädettykään.

    Kääntöpuolena on polttimoiden kuluminen, mutta kyllä ajovalo on silti halpa henkivakuutus varsinkin moottoripyöräilijöille. Silti joku voi tietysti ajaa "mopon" eteen.

      
  • Audi A6:ssa on automaattisesti syttyvät ajovalot. Valosaan aikaan lyhdyissä palavat jonkinmoiset lankapolttimot, hämärässä syttyvät xenonit. Eli ei ole laiton systeemi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit