Harkitsen katumaasturin ostoa ja mielessä pyörii Land Cruiser sekä Discovery3 - kummankohan oikein viisas mies hankkisi - vai kenties jonkun muun suunilleen samasta hintaluokasta.
Minun kriteereinä ovat tilat ja ajettavuus - ei niinkään maasto-ominaisuudet, mutta maasturi siksi, kun farkku on tiloiltaan hieman liian pieni ja tila-autoa en "jostain tunnesyistä" halua.
Lukisin kiitollisena aitoja kokemuksianne.
Aitoja kokemuksia täältä et varmaankaan saa, mielipiteitä kylläkin. Minkä verran ajattelit ostoksesi maksavan ja mikä moottorikoko tulisi kyseeseen?
Muistin virkistämiseksi tässä muutama vaihtoehto kyseiseen luokkaan:
BMW X3
Cadillac SRX
Chevrolet TrailBlazer
Jeep GrandCherokee
LandRover Discovery
Lexus RX300
Mercedes-Benz M
Mitsubishi Pajero
Nissan Murano
Toyota LandCruiser
Volkswagen Touareg
Volvo XC90
Ainakin volkkari, bemari, mersu ja jeeppi (taisi olla lexuskin) ovat liian pieniä tavaratiloiltaan, kun takapenkit on käytössä - eli ovat sellaista normaalia "farkkuluokkaa" eivätkä näin ollen paranna nykyistä tilaani.
Ihan vaan ohimennen mainintana, "nykyinen tilani" on Audi A6 Avant -01 ja vikoja on piisannut enemmän kuin tarpeeksi. "Täydelliseksi" tilanteet on vielä tehnyt ultrasurkea merkkihuolto, missä ei mikään asia ole tullut kerralla kuntoon - ei edes normaali huolto. Tänään hajos puolat ja viikko sitten katosi vilkut jne jne. Onhan se kiva ajaa ja ei ehkä ruostu, mutta meikäläisen mittari on kyllä ollut täynnä jo pitemmän aikaa...
Ei kun vaihtoon.
Ostakaa vähän ajettu Audi
No ehkä se Murano kannattaisi käydä ajamassa? Ei se ihan pieni ole. Ulkonäkö on urheilullinen, varustelu viimeisen päälle ja kestävyys ja laatu päihittävät varmasti useimmat kilpailijat. Myös on kehuttu hyväksi ajaa.. toisaalta, eikös Mersultakin ole tulossa joku auto tähän luokkaan? No, ne hinnat tietenkin sitten....
saakos sen Muranon jossain jo ajaa??
Land Cruiser on luultavasti hyvä valinta testien perusteella.
Tässä maassa ei ole varmasti montaa ihmistä,joilla olisi vertailupohjaa kyseisistä autoista,ei ainakaan nykyisten mallien tasolla.
Kehotan myös tutustumaan Hyundai Terracaniin, jos satut omaamaan avoimen mielen.Tavaratila kuution luokkaa ja mukava ajettavuus. Valintaa saa tietysti selitellä perinteisten merkkien kannattajille.Lisäksi täytyy keksiä lopuille rahoille jokin yhtä hyvä sijoituskohde,kuin auto.Esim.viina,naiset tai hevosurheilu.
Onnea auton valintaan,neuvoista huolimatta tai juuri niiden vuoksi.
Niin, haetko "aitoa" maasturia vai katumaasturia? Jos haet "aitoa" maasturia dieselillä niin vaihtoehdot taitavat olla nuo kaksi jotka mainitsit koska Pajero on aika vanha. Bensakoneella löytyy tietysti jenkkejä. Katumaasturipuolella löytyy selvästi enemmän vaihtoehtoja, mutta ne ovatkin tavallaan vain korotettuja nelivetofarmareita.
Jos takakonitin tilavuus on ongelma eikä Mese taikka Grand Cherokeen mitat riitä niin Toyota on yks vaihtoehto. Grand Cherokeesta tulee mutten uus malli kesällä (Jenkeissä on jo). Suomesta ei Hondan Pilot maasturia saa muuten siinä olisi hyvä peli. Noista kaikista niin Toyota, Jeep, Mitsu ja Land Rover ovat oikeita maastureita - Grand Cherokee voitti vajaa vuosi sitten Englannissa 4x4 testin mutta nyt on varmaan uus Land Rover kovempi sana.
Tässä maassa ei ole varmasti montaa ihmistä,joilla olisi vertailupohjaa kyseisistä autoista,ei ainakaan nykyisten mallien tasolla.
Minulla oli Land Cruiser koeajossa ALV-vapaata autoa firmalle harkitessani. Oli vain todella hirveä ajettava. Autossa oli 4l bensakone, jota joutui tosissaan huudattamaan kiihdytyksissä. Kaarteissa auto tuntui kaatuvan. Luultavasti tyypillisiä ominaisuuksia useimmille "oikeille" maastureille. Tuskin tuntuvat hyviltä A6:n jälkeen. Eli mahdollisimman citymäistä maasturia hakisin.
Nissan Murano vaikuttaa muuten todella hyvältä, mutta tavaratilan on kirjoitettu olevan pienemmästä päästä.
Testien ja koeajo-raporttien perusteella kallistun Toytan Land Cruiseriin. Autosta löytyy sekä edustavuutta että maasto-ominaisuuksia. Tehdään yhä aidolle rungolle ja ajo-mukavuus myös tien päällä tietääkseni hyvä.
Ja kestävyys on muodostunut vuosikymmenten kuluessa jo legendaariseksi.
Tiedätkö muuten mitä uutta maasturia viedään eniten Venäjälle...aivan oikein...Land Cruiseria. Ja siellähän tiet ei monasti paljon syrjemmällä päätä huimaa.
Jos kriteerinä on ajettavuus kadulla, kuten alkup. kysyjä kirjoitti, niin en ikinä harkitsisi Land Cruiseria tms. aitoa maasturia...
Kysyjän otsikko ja teksti olivatkin hiukka ristiriitaiset
Otsikossa puhutaan katumaasturista ja tekstin esimerkeissä mennään jo maasturiluokkaan...kumpi nyt oikein on ostajan mielessä?
Mersulla on tuossa luokassa jo M-sarja. Kyseinen mallisarja on tosin uudistumassa täydellisesti, joten jos nykyisen hankkii, ostaa vanhaa (jos sillä on sitten merkitystä). Tosin tuo vanha M-sarja saattaisi juuri nyt olla hioutunut suht. luotettavaksikin. Ennen vuotta 2001 valmistetuista on kuulunut sellaisia kauhukertomuksia, että ei ikinä (ainakaan omalla rahalla).
Otsikossa puhutaan katumaasturista ja tekstin esimerkeissä mennään jo maasturiluokkaan...kumpi nyt oikein on ostajan mielessä?
Tästä pääsemme ikuisuusaiheeseen, katumaasturin ja todellisen maastoauton erot? Mitkä täällä listatuista kuuluvatkaan mihinkin luokkaan?
Ainakin joitakin yksityiskohtia joiden mukaan voisi luokitella ovat: Alennusvaihteisto, mäennousukyky, tasauspyörästöjen lukot, alustan suojaus, tikapuurunko... Josta taas tulee mieleen eräskin ruotsalaistesti, jossa halvat citymaasturit pääsivät lumisessa mäessä huomattavasti pidemmälle kuin esim. Tuareg (joka varustelunsa puolesta on varmasti "todellinen" maasturi).
Tulipa mieleeni yksi kuulemani erittäin karkea jako: Land Rover Defender on maastoauto, muut ovat citymaastureita.
Heitetään nyt vielä leikkimielellä kaikkein karkein jako
HUMMER H1 on maasto-auto...kaikki muut katumaastureita
HUMMER H1 on maasto-auto...kaikki muut katumaastureita
Hummer H1 on kyllä todellinen maasto-auto, siinä ei ole mitään kompromisseja. Se tarkoittaa myös, että maantiellä sillä ei pahemmin jaksa ajella.
HUMMER H1 on maasto-auto...kaikki muut katumaastureita
Nope, aivan liian leveä maastoautoksi. Ylityskyvyltään kyllä ylittämätön.
Onko kuorma-autokorttia + itsetunto riittävän korkealla?
Suburban 6,5 Td 6 hlön+tavaraTILAA.
Musta ja mustat lasit.
Willys Jeep. Se ei ole kylläkään katumaasturi.
Kävin koeajamassa tuon Disco 3:n. En ole juuri maastureilla ajellut, mutta Discovery 3 tuntui todellä kivalta. 2.7 diesel kuljetti sitä ihan kohtuullisesti. Ei mikään urheiluauto, mutta ei kai maasturit yleensä olekaan.
Ainakin minun silmää sekä ulkonäkö että sisustus miellytti kovasti. OIkeastaan ainoa asia joka ei tunnu omalta, on hinta :-) Toinen ongelma on, että mukana ollut pikku poikani on koeajon jälkeen koko ajan jauhanut, että osta isä se Land Rover...
Hintakin saattaa isoksi maasturiksi olla ihan kohdallaan, mutta joku 60-70k on aika paljon...
Ajettavuus oli minusta kohdallaan niin moottoritiellä kuin pienemmissäkin pyörityksissä. Paljon Ketterämpi kun nykyinen ja edellinen autoni. Eikä pidä meteliäkään pahemmin. 120-130 km/h moottoritiellä oli melun ja ajettavuuden suhteen ainakin ihan mukava matkavauhti.
Taustatietoja: nykyauto V70 2.4T ja edellinen oli 156 V6 Alfa.
Luin uuden Suomessa ajetun koeajon Cadillac SRX katumaasturista.
Aika ylistäviä sanoja, varsinkin jos on vähemmän bensaa syövä V8 kuin janoinen V6. Northstar 32 V on ennestään tuttu moottori ja STS:ää ajaneena en voi kuin kehua Magnetic Ride Control iskunvaimennusta. Kuten Volvon mainoksissa myöhemmin, nappia painamalla saa säädettyä hetkessä silkinpehmeästä ajosta lisää kovuutta, miten vain haluaa. Ilmeisesti tässä on sitä jotain, koska lehti toetaa, ettei tehdas pysty valmistamaan SRX:ää siihen tahtiin mikä kysyntä on. Se varustelulista - ja vakioina, vrt. muihin valmistajiin! Nopea kierros www.mobile.de hinnat siinä 50 K, V8 Suomessa 100 K.
Disco 3:sta on sanottu että se olisi mukavalla tavalla jämäkkä niin ohjaukseltaan että jousitukseltaan. Muunneltavuuskin on sellaista helpon jämäkkää. Eli Disco taitaa olla sellainen helppo auto, niin ajettavuudeltaan kuin muillakin osa-alueilla.
Disco 3 on hyvä vaihtoehto jos maasto-ominaisuuksia kaipaa. Mutta kuten aloituksessa todettiin että ilmankin pärjää niin isoista XC90 on minun suosikkinin ja pienemmistä Maverick. Eivät ole ehkä parhaimpia ajaa mutta mukavimpia pelejä kummatkin millä olen ajellut. Ja tässä luokassa minulle mukavuus on tärkeämpää kuin hyvät (lue sporttiset) ajo-ominaisuudet.
Muuten tuosta Hummerista. Ihmiset jostain syystä mieltää sen hyväksi / parhaaksi maastoautoksi. Se ei todellakaan ole kuin aavikkoauto, on liian iso, kömpelö ja painava todelliseen offroadiin. Metsässä pärjää paremmin vaikka Suzuki Samurailla (ajaa ympyrää H1 ympäri).
Jotenkin kun katsoo Volvo XC90:tä ei tule mieleen maasturi. Onhan siinä korkea maavara. Se näyttää korkealta farmarilta.
Tilaa autossa ainakin on ja muunneltavuuskin on hyvä. Näkyvyys taakse näyttäisi siinä olevan sellainen ongelma kohta.
Volvo XC90 ei todellakaan ole maasturi, vaan lähinnä katumaasturi. Aloituksen toyota land cruiser sen sijaan on aito maasturi erillisine runkoineen, lukkoineen ja alennusvaihteineen.
Ei se tunnu edes katumaasturilta... vähän niin kuin Audi Allroad.