Auton osto

22 kommenttia

Olette varmasti jokainen joskus ostaessanne autoa kierrellyt liikkeitä. Mitä autoja ette osta tai mitä ette eds halua? Itselläni on muutama merkki, mitä en edes harkitse, älkää omistajat vetäkö hernettä nenäänne, EN osta Opeli, Nissani, Alfaa, Fiatia tai Citikkaa. Nämä merkit ovat heti pois laskuistani, kun autonvaihto tulee kyseeseen. Onko muilla samanlaisia "juttuja"

  
  • Uutta kun en ole ostanut, niin kierrän kaukaa välimeren tuotteet, kuten Alfa, Fiat, Renault, Peugeot, Citroen, Seat. Kaikkia muita merkkejä voisin harkita.

      
  • Eiköhän suurin osa meistä ole niin asenteellisia, että joihinkin merkkeihin tulee suhtauduttua liiankin negatiivisesti.

    Itse en ole niiin ehdoton, ettenkö voisi käydä tutkimassa ja koeajamassa merkkejä, joita tuskin ostaisin. Ja ihan varmasti voisin ostaa minkä tahansa merkin auton uutena, jos se vastaa niitä tarpeita, jota minulla on ja hinta olisi kohdillaan.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 18.01.2006 klo 18:45]
      
  • minä kierrän kaukaa kaikki saksan (porsche kävisi), japanin ja ranskan pelit.

      
  • Fiilispohjalta ja rahavarat huomioiden. Japani ja Korea ovat maita joiden tuotteet eivät ole saanet minua syttymään. Kuljen kuitenkin avoimin mielin ja käyn satunnaisesti koeajamassa eri automalleja.

    Viimeksi lauantaina koeajoin Avensiksen, Croman ja Octavian. En tiedä johtuuko kotikasvatuksesta, geenivirheestä vai jostain muusta poikkeamasta, mutta Toyota ei vieläkään vakuuttanut.

      
  • Minulla taas automaattisesti poissa laskuista Skoda, Opel, Ford, Fiat, Lada, Volvo, Perodua, Volkswagen, Dacia ja Porsche ( ruma, paitsi Cayenne ).

    Välimaastossa sitten ovat esim. Peugeot ( alan ostaa kun saavat muotoilun ja laadun kuntoon ), Renault ( samat sanat mutta vielä painokkaammin ), Bemari ( vain 6-sarja, sitten kun rahaa on tarpeeksi ), Mersu ( vain CLS vai mikä se neliovinen coupe nyt oli? ), Alfa ( yrittäkää saada se kestämään ) .

    Suosikkimerkkejä ovat sitten Dodge, Citroen, Lexus, Infiniti, Honda, Jaguar, Cadillac, Chrysler.....

      
  • Jättäisin huomioitta ainakin seuraavat merkit: Toyota, Fiat, korealaiset, Citroen, Renault, Volvo, BMW, Audi, MB. Kiinnostavia ovat Honda, Opel, Skoda, Mazda. Muut ovat sitten jossain välimaastossa.

      
  • Nykyinen autoni ja tulevat autoni löytyvät kolmikosta: Audi, BMW ja M-B... aika helppoa itseasiassa :wink:

      
  • Kyllä on auton valinta eräille helppoa... Itse en ikinä enää osta autoa, johon 207-senttinen kuski ei saa kunnollista ajoasentoa ja johon tuon mittaisen kuskin taakse ei mahdu 190-senttinen takapenkkiläinen. Lisäksi auto saa mieluusti olla hyvä ajettava ja mukava. Merkillä ei ole väliä, tuote saa puhua puolestaan.

    Eilen kävin vaihtamassa Focus C-MAXin Fiat Cromaan. Hullu, sanovat kyläläiset, mutta ahtaampia, epämukavampia, meluisampia, ajettavuudeltaan huonompia, köyhemmin varusteltuja ja viimeistelyltään heikompia autoja saa samalla ja vähän isommallakin rahalla.

      
  • "Hullu, sanovat kyläläiset..."

    Vai olisiko tasan päinvastoin?
    Mitä väliä on "kylänmiesten" mielipiteillä, jos auto sopii omaan makuun ja käyttötarkoitukseen? Budjetti asettaa useimmille meistä omat rajoituksensa ja "fiiliskin" (merkin imago, tunteet, jne) tietysti vaikuttaa...

      
  • Itsellä auton osto riippuu paljolti siitä, ostanko sen itse vai otanko työsuhdeautoksi. Jos kyseessä on esim huoltoleasing, merkkein kirjo on paljon laajempi.

    Itse autoa ostaessani listaan aina mitä autossa tulee olla ja sitten katson kaikki merkit läpi, mitkä tuon tarjoavat jonkin hintarajan puitteissa. Siinä mielessä nuo vaihtelee aika paljon, että välillä on ollut uusia autoja ja välillä käytettyjä.

    Kriteerini:

    - mielellään taka- tai neliveto (olen omistanut monia etuvetoisia autoja, esim Passat, Volvo *2, mutta pidän noista kahdesta vetotavasta ylivoimaisesti eniten), kaikki elektroniset apuvälineet voitava kytkeä pois

    - kohtuullinen jälleenmyyntiarvo ja sellainen merkki josta pääsee eroon itsekkin myymällä

    - Merkin ei tarvitse olla täysin viaton, mutta tietysti luotettavuus on tärkeää

    - hiljaisuus, erityisesti rengasäänet

    - sisätilojen viimeistely, laatuvaikutelma, materiaalit ja ergonomia, siellä itse kuitenkin istun, siellä pitää viihtyä hyvin, paljon ulkonäköä tärkeämpi asia minulle

    - ajettavuuden pitää olla hyvä, mielellään suht urheilullinen, muttei todellakaan mikään kivireki

    -kohtuulliset käyttökustannukset, tuo on minulle paljon ostohintaa tärkeämpää (rajaa esim V8 maasturit kokonaan pois)

    - suorituskyky riittävä ja koneen käyttöominaisuudet hyvät. Myös sillä on minulle merkitystä, miltä kone kuulostaa, vaikka moni ei tuota ymmärrä ja se saattaa olla hölmöä. Autossani on suora kuutonen, pyörässä 14.000 rpm kiertävä neloslone ja veneessä perinteinen isolohko kasi ja noissa kaikissa on omanlaisensa mahtava ääni, joka on musiikkia korvilleni.

    Tällä hetkellä ajan juurikin tuollaisella autolla, joka täyttää kaikki nuo kriteerit, ja olen erittäin tyytyväinen, mutta kuulun niihin ihmisiin, joilla on jatkuva autokuume, välillä on tullut vaihdettua autoa kolmekin kertaa vuodessa.

    Audi, Bmw ja MB tarjoavat nuo kaikki ominaisuudet useassakin mallissa, lisäksi katsastan nykyään myös VW:n, Chryslerin, Volvon ja Lexuksen malliston. Lisäksi joiltain merkeiltä löytyy poikkeuksia jotka kiinnostaa, esim Nissan 350Z. Skodan mallisto olisi myös kiinnostava, mutta siellä on valitettavan vähän nelivetoisia.

    Merkkejä joita en ainakaan omalla rahalla ostaisi ovat esim. Alffa, Citroen, Fiat, Renault, Saab, Opel ja Korealaiset ainakin vielä nykyään.

      
  • Ihan sama minkä auton ostat tai jätät ostamatta, on aika typerää kysellä lehden palstalla moisia neuvoja. :frowning:

      
  • Lainaus:
    20.01.2006 klo 14:16 van the man kirjoitti
    Ihan sama minkä auton ostat tai jätät ostamatta, on aika typerää kysellä lehden palstalla moisia neuvoja. :frowning:

    Topicin aloittelija kysy vain jokaisen omaa mielipidettä minkä ottaisi.

    Minulla Audi, BMW, MB ja tulokkaana Chrysler 300CRD Farkkuna, ovat etusijalla kun nykyinen Audi jossain vaiheessa vaihtuu.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 21.01.2006 klo 07:31]
      
  • Parhaan hinta - laatusuhteen automerkin löytää helposti katselemalla rekisteröintitilastosta eniten myytyjä merkkejä. Ennakkoluulot pois! :innocent: :smile: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    21.01.2006 klo 08:13 citroen5 kirjoitti
    Parhaan hinta - laatusuhteen automerkin löytää helposti katselemalla rekisteröintitilastosta eniten myytyjä merkkejä. Ennakkoluulot pois! :innocent: :smile: :sunglasses:


    Puhuit itsesi pussiin; kehotat luopumaan ennakkoluuloista ja sitten tekemään saman valinnan kuin suurin osa muista. Miten sopulikäyttäytyminen on merkki ennakkoluulottomuudesta?

    Ja yksikään tilasto ei kerro, minkä auton minä haluan.

      
  • Onhan sitä liikkeissä kierrelty ja näkemät ja kokemat osin vaikuttaa automerkin valintaan. Pitkässä juoksussa olen kuitenkin huomannut ne merkit joihin en valintaani kallista...ne ei vaan yksinkertaisesti sytytä omistamisen haluja.

    Opel, Volkkarit, Mersut, Bemarit, Audit, Volvo, Saab, Renault, Citroen, Pösöt, Seat, Fiat... siis poissa meikäläisen laskuista.

    Omistamisen halun herättäjiä taas saavat aikaan vaikka Honda, Subaru, Lexus, Toyota, Nissan, Aston Martin, Jaguar, Bentley, Skoda ehkä..., Kia samaten, Chrysler...

    Siinähän niitä muutamia noin pika pikaa.

      
  • jos nyt menis kauppaan ostamaan autoa niin seuraaville olisi erittäin vaikee keksiä hintaa millä mukaan lähtisivät:

    lada,mersu,ford,opel,mazda,fiat,rellu,citikka,seat,peugeot,alfa ,suzuki,kaikki jenkit

    helpoiten vastaavasti kaupat tulisi varmaan seuraavista jos itselle ostais:

    volvo,saab ,bmw,audi,volkkari,skoda,toyota,nissan,kia tms..

    jokainen voi päätellä onko riittävästi ennakkoluuloja joitakin merkkejä kohtaan...

      
  • Uusi auto tulee ensi viikolla, joten kysymys ei taas vähään aikaan ole kovin ajankohtainen. Todennäköisesti vaihtoehdot seuraavallakin kerralla löytyvät seuraavista merkeistä: Audi, BMW, Lexus, Volvo.

      
  • Helpompi sanoa mitä hankii kuin luetella mitä ei ostaisi :smile: Tai no katogorisesti kaikki henkilöautot jää pois. Luokka on SUV ja siinäkin luutavasti joko Jeep tai Land Rover.

      
  • Audi, BMW,Jaguar, MB, VW, Volvo. Siinäpä ne merkit joiden osastolta sitä AUTOA lähdetään valitsemaan.

      
  • Sulla on Kalle käynyt pieni typo, VW on eksynyt jostain syystä tuohon porukkaan...

      
  • Eniten kiinnostavat merkit ovat: 1. Lexus, 2. Toyota, 3. Honda, 4. BMW, 5. Subaru, 6. Mazda, 7. Volvo, 8. Saab 9. Audi 10. Kia
    Nimenomaan tässä paremmuus järjestyksessä.

    Kauppaan jäisivät itseltäni: 1. Ladan ohella 2. VW, 3. Seat, 4. Opel, 5. Renault, 6. Citroen, 7. Alfa Romeo, 8. Fiat, 9. Chevrolet 10. Peugeot
    Numero 1. jäisi tässä sarjassa pois ekana jne.

      
  • Lastemme tulevaisuutta ajatellen en ostaisi jotain tarpeettoman voimakasta, pakoputkien (saasteröörit) lukumäärällä mahtailevaa katiskaa. Takavetoiset luikertelijat, joita ei saa kulkemaan suoraan ja mutkaan ilman elektronista enkeliä (esim. esp), jätän "urheilullisesta ajosta" nauttiville. Ihan pienten autojen tilat eivät riitä meidän perheelle, ne pois laskuista. Diesel on näillä minun kohtuukilometreillä vielä epätaloudellinen. Maasturit, niin tiettömien taivalten kuin kaupunkiviidakon, jää minulta ostamatta. Lähes säälittävää on perustelu, kuinka nelivetoisen kioskin saa pysäköityä kaupungissa aurauskasan päälle.

    Mutta jottei luultaisi ihan vihreäksi, paljastan, että minulla ja vaimolla on molemmilla autot, iso Saabbi ja isohko break-Citikka. Ei mitään kovin ekologista tämäkään, tunnustan. Citroën C5:ttä tekee mieli puolustaa, kun se merkkinä tuntuu olevat useammallekin kauhistus. Ainakin uutena se on vähävikainen verrattuna kilpailijoihinsa (omat kokemukset), erinomaisesti varustettu hintaansa nähden, jousitus mallinnettu taivaassa. Huomatkaa epäuskoiset C5-taksien sankat joukot kaupunkien kaduilla. Ja jottei pelkät ennakkoluulot puhuisi, olen omistanut aiemmin BMW:n (takaveto), Volkkarin (neliveto) ja monia muita kulkupelejä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit