Auris on hirveällä markkinointiviestinnällä julkisuuteen tuotu "Uber-Auto" toyota-faneille. Todellisuudessa mielikuvitukseton isommaksi puhallettu Yaris. Olin lentää #&%£$!* kun luin siihen saatavan myös automaatin dieselin yhteyteen. Totuus paljastui seuraavassa lauseessa. Automaatti olikin surkea robottikyhäelmä joilla ei tunnetusti tee mitään juuri automaatille luonnollisimmassa liikenneympäristössä, kaupunkiajossa. Sama vempele lienee se, Avensikseenkin joskus tulossa oleva automaatti.
Osaa saksalaisetkin flopata, kun katselee uuden C-Mersun kuvia. Nyt kun Mersu on ilmeisesti pääsemässä irti teknisistä laatuongelmistaan niin jostain muualta on säästettävä. Uuden C-sarjan kojelauta on suoraan saman konsernin amerikkalaisesta halpismerkistä Dodgesta ja A-B-sarjan Mersuista. Keskiosa on sama halpa kovamuovinen mötikkä. Samoin kojelaudan yläosa. Oviverhoilu ja keskikonsoli tuo kulmikkaana mieleen vanhat Volvot. Mersuko ne Volvon vanhat suorakulmat ja viivottimet osti.
Sama tyylittömyys ulkopuolella. Perä kopioitu korealaislta halpismerkeiltä ja uusi tähdetön keula suoraan Mersun pakettiautoista Vitosta ja Sprinteristä. Kuka helvetti haluaa ajaa pakettiauton keulaisella premium-mersulla. Logiikkana on tietenkin halu erottaa halvimmat taksitolppien tähtikeulat siviilimersuista. Olisivat tehneet homman päinvastoin. Pakettiauton keulat taksien karvalakkimalleihin.
Mersun myynti esimerkiksi Ruotsissa on todella surkeassa jamassa verrattuna Suomeen. Pelastus Pohjoismaiden markkinoilla olisi neliveto järkevään lisähintaan kaikkiin malleihin. Sitä ei uuteen C-Mersuun saa. Taitaa olla yhtä kaukana tulevaisuudessa kun Toyotan dieselautomaatit.
Kolmas mieltä sykähdyttävä autoalan uutinen tuli tänään Tuulilasilta. Lehti on valinnut Citroen Xsara Pcasson vuoden Ekoautoksi. Kuolen nauruun. Euroopan lyhytikäisin automalli/merkki ekologisuuden esikuvaksi. Tuskin edes ranskalaiset uskoisivat tähän valintaan.
Lisää naurun aihetta saadaan varmaan ensi viikolla kun TM julkistaa Vuoden Talviauton 2007. Tuskin maltan odottaa.
Olipa rankkaa tekstiä - etenkin kuin kaksi noista flopeista ei ole edes saapunut maahan.
Auris on ennakkotesteissä osoittautunut tilavaksi, tukevaksi ja hyväksi ajaa. Auto on myös todettu luokkansa turvallisimmaksi. Erityiskiitosta on annettu jo ennakkoon laadusta, vaikka totuushan selviää vasta ajan kanssa. Se, että floppaako Auris myynnillisesti nähdään jatkossa. Sen sijaan en näe pahana jos auto on yhtä onnistunut omassa segmentissään kuin Yaris on omassaan. Itseäni tosin viehättää uusiin mittoihin kasvanut ja ylellistynyt Corolla enemmän.
MB C-sarja vaikuttaa muotoilutaan olevan suora jatkine muille uudistuneille Mersuille. Se, kuinka paljon auto on edeltäjäänsä parempi ominaisuuksiltaan ja laadultaan jää nähtävästi. Laadunkin voi olettaa parantuneen, sillä MB on kohentanut sijoitustaan vikatilastoissa. Veikkaan kuitenkin, että uusi sporttisempi olemus tulee lyömään vanhentuneet mm. Audit ja Volvo-mallit myös kaupallisesti.
*C4 Picassoa koskevat samat vanhat ennakkoluulot kuin aiempiakin Citroeneja. Silti laadusta on paha sanoa vielä, koska malli on uusi. Edeltäjä taisi kohentaa jo Citroenin heikkoa laatumainetta. Auto on myös osoittautunut turvalliseksi törmäystesteissä ja 1,6HDI moottori on varmasti monia kilpailijoitaan vähäpäästöisempi diesel. Onhan siinä uusi common rail-tekniikka. Lisäksi auto on kauniisti muotoiltu tila-autoksi (vrt. vaikka pakastimen näköinen Touran tai kantikkaat korealaiset).
Eli eipä tyrmätä uusia malleja ennen kuin ne edes ovat kunnolla myynnissä. Saa nähdä kuinka pelaavat Suomen talvessa ja kesässä. Vanhojen merkkien valossa ainakin Auris ja C-sarja tulevat myymään suhteellisen hyvin ja ovat myös arvostettuja autoja vanhoinakin. Ja kenties juuri uusi Picasso yllättää meidät kaikki hyvyydellään.
Osaa saksalaisetkin flopata, kun katselee uuden C-Mersun kuvia. ...Sama tyylittömyys ulkopuolella. Perä kopioitu korealaislta halpismerkeiltä ja uusi tähdetön keula suoraan Mersun pakettiautoista Vitosta ja Sprinteristä. Kuka helvetti haluaa ajaa pakettiauton keulaisella premium-mersulla. Logiikkana on tietenkin halu erottaa halvimmat taksitolppien tähtikeulat siviilimersuista. Olisivat tehneet homman päinvastoin. Pakettiauton keulat taksien karvalakkimalleihin.
Olisit malttanut tässäkin asiassa odottaa jonkun aikaa. Onko jokin automalli floppi vai ei, tarkoittaa: myykö automalli hyvin vai ei??
Jospa Auris ja C-Mersu myyvät hyvinkin??
C-mallin keulasta olen lukenut, että niitä on kahta sorttia: Urheilullisemmissa varusteversioissa tähti on "urheilullisesti" jäähdyttimensäleikössä, ja säleikkökin on rivoitettu "urheilullisesti". Näinhän se on Mersun varsinaisissa urheilumalleissakin.
Sitten niissä "tavallisemmissa" varusteversioissa keula on perinteinen:
hillitty jäähdyttimensäleikkö, ja tähti vanhaan malliin siellä päällä.
Vuoden Ekoautoksi valittiin kylläkin vanha Picasso Xsara 1.6 D. Että, se siitä ekologisesta pitkäikäisyydestä.
Mersun typerä idea pakkomuotoilla kaikki mallit jonkin uuden muotoilulinjan mukaan ei ole kestävä. Merkki-identiteetin tunnistettavuuden ymmärrän, mutta näin lähellä toisiaan oleva muotoilu syö vain ensin esiteltyjen mallien haluttavuutta.
Mersu on BMW-tyyppisillä terävillä koripokkauksillaan nykyään aivan kopiokamaa.
Uusi 500-sarjan Bemari oli muotolussa aikaansa edellä ja onni ettei BMW muotoillut uutta 300-sarjaa perästä samanlaiseksi. Siis onni 500-sarjalle. Uuden 300-sarjan perä on mielikuvituksettomuudessaan tosi ankea. Kuin Nissan Almera. Uutta Coupea myöten.
Uuden X6-kuvat antavat odottaa vihdoinkin hyvää epäonnistuneiden Z-700-300-sarjojen jälkeen.
Uuden Audi A5n kuvat todistavat, että premium-saksalaisten tyylitaju on vain Audilla tallessa. Siinä on Alfamaista puhdaslinjaisuutta ilman kaiken maailman krumeluureja a la Mersu ja BMW. Jos uusi A4 on yhtä upea kuin A5, tulee siitä ehdoton kunkku. C-Mersun ja 300-sarja ovat jo syntyessään vanhan näköisiä. Valitettavasti. Sanoo entinen Mersu-ja BMW-fani.
Auriksesta/Corollasta tulee varmasti myyntimenestys. Noilla markkinointipanostuksilla Ladastakin saataisiin myyntimenestys. Jos saa kärjistää. Mutta se eo todista Auriksen ajettavuudesta mitään. Kaikki ensikoeajot ovat kertoneet samaa. Vankaa Toyota laatua tuulipukukansalle. Autoharrastajat valitsevat edelleen Golfin. Ja se "automaattivaihteisto" sai jo tuomionsa Yariksen koeajossa TM:ssä.
multicar: "Auris on hirveällä markkinointiviestinnällä julkisuuteen tuotu "Uber-Auto" toyota-faneille. Todellisuudessa mielikuvitukseton isommaksi puhallettu Yaris."
Ei kai markkinoinnin määrä riipu siitä, millainen markkinoitava auto oikeasti on? Itse ihmettelin aikoinaan Opel Tigran tullessa markkinoille sen ympärillä pyörivää hulinaa. Mitä ihmeellistä siinä oli, Corsasta tehty coupe? Jopa TM meni mukaan tuohon ja teki auton suunnittelusta erillisiä juttuja, joissa hehkutettiin sitä, kuinka auton ympärille on koottu joku suunnitteluorganisaatio. No, joidenkin merkkien markkinointi osaa tehdä tikusta asiaa, toiset vasta yrittää seurata perässä.
A Tapio: "Itseäni tosin viehättää uusiin mittoihin kasvanut ja ylellistynyt Corolla enemmän."
Sama juttu. Ihmeellistä vaan on, jos farmaria ei enää jatkossa tehdä.
Uusi Corolla on sitten saman kokoinen kuin oli 90-luvun alussa ylemmän keskiluokan autot eli 4,5 metrinen. Mihin tarvitaan enää nykyistä ylempää keskiluokkaa?
MatLogille,
En tarkoittanut flopilla pelkkää myyntimenestystä. Auris ja uusi C-sarja käyvät varmasti hyvin kaupaksi. Mutta kenelle. Entisille Toyota ja Mersu asiakkaille. Juuri tällä viikolla lehdissä todisteltiin näiden kahden merkin omistajien olevan merkkiuskollisimpia. Näin varmaan jatkossakin.
Toyotan pullistelut Golfin-tappajasta Auriksen kohdalla jäävät kyllä haaveeksi.
Mitä C-sarjaan tulee, niin ei-mersumiehet tuskin innostuvat Dodge Caliberin sisustalla varustetusta Sprinter-keulaisesta, pelkästään takavetoisesta sekasikiöstä.
Totta, että Mersu on käyttänyt samantyylistä tähdetöntä keulaa Coupeissaan. Ilmankos ne ovat olleet myynnillisesti floppeja. Mersun olisi kannattanut varustaa kalliimmat mallinsa "vanhalla ja arvokkaammalla" keulalla ja jättää pakettiautosäleiköt halpismalleihin. Vai ostaisitko Rolls Roycenkin mielummin korealaisella hymyllä.
Osaa saksalaisetkin flopata, kun katselee uuden C-Mersun kuvia. Nyt kun Mersu on ilmeisesti pääsemässä irti teknisistä laatuongelmistaan niin jostain muualta on säästettävä. Uuden C-sarjan kojelauta on suoraan saman konsernin amerikkalaisesta halpismerkistä Dodgesta ja A-B-sarjan Mersuista. Keskiosa on sama halpa kovamuovinen mötikkä. Samoin kojelaudan yläosa. Oviverhoilu ja keskikonsoli tuo kulmikkaana mieleen vanhat Volvot. Mersuko ne Volvon vanhat suorakulmat ja viivottimet osti.
Sama tyylittömyys ulkopuolella. Perä kopioitu korealaislta halpismerkeiltä ja uusi tähdetön keula suoraan Mersun pakettiautoista Vitosta ja Sprinteristä. Kuka helvetti haluaa ajaa pakettiauton keulaisella premium-mersulla. Logiikkana on tietenkin halu erottaa halvimmat taksitolppien tähtikeulat siviilimersuista. Olisivat tehneet homman päinvastoin. Pakettiauton keulat taksien karvalakkimalleihin.
Mersun myynti esimerkiksi Ruotsissa on todella surkeassa jamassa verrattuna Suomeen. Pelastus Pohjoismaiden markkinoilla olisi neliveto järkevään lisähintaan kaikkiin malleihin. Sitä ei uuteen C-Mersuun saa. Taitaa olla yhtä kaukana tulevaisuudessa kun Toyotan dieselautomaatit.
Kolmas mieltä sykähdyttävä autoalan uutinen tuli tänään Tuulilasilta. Lehti on valinnut Citroen Xsara Pcasson vuoden Ekoautoksi. Kuolen nauruun. Euroopan lyhytikäisin automalli/merkki ekologisuuden esikuvaksi. Tuskin edes ranskalaiset uskoisivat tähän valintaan.
Lisää naurun aihetta saadaan varmaan ensi viikolla kun TM julkistaa Vuoden Talviauton 2007. Tuskin maltan odottaa.
Melko rankkaa tekstiä autoista mitä ei vielä ole edes liikkeissä... Nyt on pakko jankuttaa vieläkin joitakin ärsyttävää samaa tarinaa mutta tuo on aivan sinun oma mielipiteesi..Minä taas ole täysin eri mieltä. Ensiksikin, uudessa 300:ssa bemarissa on minusta tyylikäs perä, toisin kun sinä ajattelet.. Toiseksi, minä luulen että Toyota Auriksesta tulee todella kova myyntimenestys enkä tarkoita pelkästään määrää enkä ostajina vain vanhoja tojo kuskeja.. Ulkopäin ehkä liiankin hillitty mutta sisältä päin Auris on todella laadukkaan ja itseäni miellyttävän näköinen! Ja perinteisesti Toyota on erittäin laadukas ja kestävä.. Sitten tuo uusi C-sarjan Mercedes.. Makuasioista on turha mutta mukava kiistellä.. Laadussa muiden on vaikea yltää mersun tasolle.. Minusta sisusta näyttää todella upealta ja arvokkaalta.. ulkopuoli on todella linjakas ja virtaviivainen.. juuri minun makuuni. Uusi keulamaski voi jakaa mielipiteet.. kaikki uusi aina tuntuu enemmän tai vähemmän vieraalta.. etenkin kun vanhaa maskia on keulalla nähty jo vuosia. Mutta mitä useammin katselen kuvia uudesta C:sta, pidän siitä myös kokoajan enemmän..
Itse en oikein ole ranskalaisten autojen ystävä mutta jos olisin ostamassa ranskalaista niin kyllä Citroen olisi ainut vaihtoehto!
"Kaikki ensikoeajot ovat kertoneet samaa. Vankaa Toyota laatua tuulipukukansalle. Autoharrastajat valitsevat edelleen Golfin."
Mielipiteitä on monia...
Itse lukeudun vankasti autoharrastajiin (ja sanotaan vielä, että töissä on kyllä puku, mutta ei tuuli-sellaista) ja valitsisin noista EHDOTTOMASTI keskiluokkaisen Toyotan. Laatu merkitsee minulle erittäin paljon autoasioissa. En ottaisi enää missään nimessä (historiallisestikin hiukan "vasurimaiselle" kalskahtavaa) "kansanvaunua". Ja kyllä se kumisaapas- ja karvahattukansa näyttää löytävän itsensä aika usein Golopallo Variantin ratista, josko niitä parveilee muidenkin massamerkkien ympärillä - Tojot, Opelit, Audit ja Voortit mukaanlukien.
No myönnettäköön, että vanha (ja huono) Passatti on joskus ollut kokeilumielessä ja Audi oli aiemmin. Jälkimmäinen oli ok peli, mutta vikoja alkoi tulla 200tkm jälkeen sen verran taajaan, että sen jälkeen alla on ollut vain japanilaisia laatuautoja.
Eli ajan mieluusti sillä vähävikaisella ja autoilevan maailman arvostamalla automerkillä. Toki Mersua ja Bemua voisin harkita jos arvonlasku ei olisi tuontikärryjen vuoksi huimaa.
Mistäköhän repäsit tuon "Euroopan lyhytikäisin automalli/merkki-idealogian"? Kyseessähän on Xsara Picasso, mitä alettiin valmistamaan jo v.2000. Avaappa silmät ja lue se Tuulilasin juttu vielä kertaalleen. Ja koita samalla käyttää kaikkea mahdollista lisätarkkuutta jotta ymmärtäisit varsinkin ne kriteerit, jolla tuo kyseinen auto valittiin vuoden ekoautoksi.
Mistäköhän repäsit tuon "Euroopan lyhytikäisin automalli/merkki-idealogian"? Kyseessähän on Xsara Picasso, mitä alettiin valmistamaan jo v.2000. Avaappa silmät ja lue se Tuulilasin juttu vielä kertaalleen. Ja koita samalla käyttää kaikkea mahdollista lisätarkkuutta jotta ymmärtäisit varsinkin ne kriteerit, jolla tuo kyseinen auto valittiin vuoden ekoautoksi.
Kirjoittaja ilmeisesti viittaa ranskalaisten autojen "vikoihin". Ainakin Picasson kohdalla hän menee pahasti metsään, sillä Picasso on kenties vähävikaisin tila-auto mitä markkinoilla tällä hetkellä on! Erilaisia tutkimuksia vilkuilemalla tuokin olisi kirjoittajalle selvinnyt.
[quote title="30.01.2007 klo 16:18 multicar kirjoitti"]
Vuoden Ekoautoksi valittiin kylläkin vanha Picasso Xsara 1.6 D.
On muuten luotettavin tila-auto. PSA on maailman suurimpia diesel-valmistajia ja toi myös ensimmäisenä laajemmin saataville partikkelisuodattimet. On suorastaan huvittavaa, että premium-saksalaisiin näyttää edelleen olevan vaikeuksia asentaa hiukkassuodattimia, vaikka ne ovat PSA-koneissa olleet arkea jo vuosia ja toimineetkin hyvin.
Mersun typerä idea pakkomuotoilla kaikki mallit jonkin uuden muotoilulinjan mukaan ei ole kestävä.
Jostain syystä tähän kuitenkin pyrkivät nykyään kaikki autotehtaat. Erityisesti japanilaiset premium-merkit ovat ilmaisseet olevansa tässä jäljessä ja haluavat autojensa jatkossa olevan enemmän sukunäköisiä.
Merkki-identiteetin tunnistettavuuden ymmärrän, mutta näin lähellä toisiaan oleva muotoilu syö vain ensin esiteltyjen mallien haluttavuutta.
No enpä tiedä. Kyllä näillä aika eri ostajakunta on. C-sarjahan on eniten juuri S:n näköinen, viekö se S:ltä ostajia???
Mersu on BMW-tyyppisillä terävillä koripokkauksillaan nykyään aivan kopiokamaa.
Kaikki autot käyvät tuulitunnelissa ja osallistuvat samoihin turvatesteihin. Myös muoti vaikuttaa.
Kylkilinjassa on yhtäläisyyksiä, mutta muuten tuon mallin osalta näytetään palaavan jossain määrin nimenomaan Mersun omille linjoille. Selkeät muodot, sisällä painotus mukavuudessa. Ja jos juttuihin on uskomista niin luokassaan ainoana autona jonkin verran tilaakin, mitä taas ei löydy BMW-Audi-Lexus-osastosta.
Uusi 500-sarjan Bemari oli muotolussa aikaansa edellä
Olen samaa mieltä. Se toi rumuuden tuohon autoluokkaan ensimmäisenä. Jäämme odottamaan kilpailijoiden vastausta. Edellinen 5-sarjahan oli todella upea, uuden pilasivat kun menivät ylimuotoilemaan sen täysin piloille muotoillun 7-sarjan tyyliin (Edellinen 7-sarja on minusta edelleen edustavampi kuin tämä nykyinen). Myös kojelaudat ottivat takapakkia entiseen nähden.
Jos uusi A4 on yhtä upea kuin A5, tulee siitä ehdoton kunkku.
Voipi olla, että näin käy. Jossain on jo ollut A4:n kuvia ja niistä näkyy, että uusi A4 ei juuri sen radikaalimmin uudistu kuin C tai 3-sarjakaan. Menestys riippuu toki monesta muustakin asiasta. Itse kyllä pidän Audista nykyisellään, mutta valoissa, mukavuudessa, äänieristyksessä, diesel-koneissa ym. on parantamisen varaa.
C-Mersun ja 300-sarja ovat jo syntyessään vanhan näköisiä.
Muotuilullisestihan C-sarja on uudistunut selkeästi. Ei näytä enää lainkaan samalta kuin entinen. Miten se siis näyttää vanhalta?
Auriksesta/Corollasta tulee varmasti myyntimenestys.
Epäilemättä. Hyvälle perusautolle on aina kysyntää. Mutta ihmetyttää, jos siitä ei farmaria tehdä lainkaan? Taitaa olla Corolla-farkku meillä viime aikojen myydyin farmariauto, siirtyykö kaikki tuo porukka Versoon, enpä tiedä.
Uskon myös C-sarjan myyvän hyvin, järkevän oloinen auto luokassa jossa ei järkiautoja juuri ole. Katsotaan nyt sitten kun nähdään auto livenä.