Kertokaapa, oi Te viisaat TM:n lukijat ja palstoille kirjoittelevat, mitä mieltä olette Skoda Superbista. Kaipaisin enemmän faktatietoa, esimerkiksi käyttökokemuksia omistajilta/koeajajilta, kuin pohdintaa Skodan imagosta. Tosiasiahan on, että Skoda kuuluu Volkswagen konserniin, joten hyvin pitkälti samoja osia autossa on käytetty kuin volkkareissa, audeissa ja seateissa.
Superb mallisto alkaa alle 30 000:n, eli sillä saa karvalakkimallin. 1.8t (150hv) comfort, joka on jo varsin hyvin varusteltu, maksaa 33 270. Elegance varustelutaso 1.8t moottorilla hyppää jo yli 38 000:n, mutta siinä onkin jo jos jonkinmoista lisävarustetta.
Eniten kuitenkin kiinnitin tuohon keskikastiin sattuvaan comfort malliin huomiota. 33 270 lyömällä tiskiin, saa vastineeksi yli 4.8 metriä pitkän auton, jossa saa muutamia vakiovarusteita mainitakseni bi-ksenon kaasupurkausajovalot, automaattinen ilmastointi, 8:n kaiuttimen stereojärjestelmä, vakionopeudensäädin, ajotietokone, pyyhkimien sadetunnistin jne.
Mielestäni tuo on loistava kauppa, vertaa sitä mihin tahansa. Jos verrataan saman kokoluokan autoja, on Skoda selvästi kilpailijoitaan edullisempi. Alla muutama suunnilleen saman kokoluokan karvalakkimallin hinta:
Peugeot 607 ---> 39 300
Mersun E sarja ---> 56 900
Audi A6 ---> 47 970
Jos taas käytetään vertailuperusteena hintaa, niin noin 33 000:lla saisi esimerkiksi:
Opel Vectra 2.2 sport ---> 33 450
Peugeot 407 premium 2.0 ---> 32 200
Mazda 6 2.3 GT ---> 33 200
BMW 118 ---> 32 450
Ja hieman vielä provosointia loppuun: Itse voisin sanoa, että Superbin tapauksessa saa samalla rahalla roimasti enemmän. Jos haluaa ison auton, miksi maksaa roimasti enemmän esimerkiksi Peugeotista (joka on vertailussa hävinnyt selvästi Superbille) tai Audi A6:sta, joka on saman konsernin auto ja käyttää samaa tekniikkaa. Jos taas käytettävissä on tuo 33 000, niin miksi ihmeessä ostaisit ahtaan vectran tai 407:n etkä Superbia? Provosoinnista huolimatta pyytäisin asiallista keskustelua
Kyllähän Superbista saa hyvän ja tilavan, jopa edustavan käyttöauton suht edullisesti.
Ehkä ainoa suurempi varaus kohdistuu jälleenmyyntiarvoon: Superb ei ole pitänyt arvoaan kovinkaan hyvin; lisäksi nykymalli alkaa olla jo elinkaarensa loppupäässä. Kun uusi malli tulee joskus vuoden kuluttua markkinoille, nykymallisten Superbien jälleenmyyntiarvot laskevat entistä nopeammin.
Jos aikoo pitää Superbiaan pitkään, ei jälleenmyyntiarvon suhteen ole niin huolta - kaikissa autoissahan se arvo pitemmän päälle tippuu.
Näinhän se taitaa olla. Tästä syystä esimerkiksi taksikuskit eivät hirveästi Superbia käytä. 250tkm ajettu mersu menee kohtuu helposti vielä kaupaksi, 250 tkm ajettuaSuperbia kohtaa on varmasti tiettyjä varauksia. Osaksi varmasti johtuu siitä, ettei auto ole ollut niin kauaa markkinoilla, että monellakaan olisi ajettu yli 250tkm, joten on vaikea tietää, missä kunnossa tekniikka on.
"Sivistyneitä arvauksia" tekniikan kestävyyden suhteen kyllä voi tehdä. Kuten tiedetään, Superb on teknisesti sama auto kuin edellisen korimallin Volkswagen Passat. Tarkemmin ottaen: lievä "muotoilumuunnos" Kiinan markkinoille kehitetystä, "jatketusta" Passatista. Tekniikan kestävyyteen ao. pidennys ei vaikuta sitä eikä tätä. Onhan siinä edellisessä Passatissa ollut omat murheensa, mm. etupään tuennan kuluneisuutta on esiintynyt. Mutta pohjimmiltaan: terverakenteinen auto.
Jos Skodan tarjoamalle (takapenkin jalka)tilalle on käyttöä, sitten hyvät vaihtoehdot taitaa olla vähissä. Jos polvet mahtuu mukaan pienemmässäkin autossa, silloin kai Superbin valtavat tilat ei ole mikään lisäarvo eikä vertailussa kannata murehtia kilpailijoiden Skodaa pienemmistä mitoista. Tuolla hinnalla saa myös hyvin varustellun Octavian, joka ainakin on helpompi parkkeerata keskustan ahtaisiin ruutuihin.
Minusta iso auto ei sinänsä ole mikään tavoiteltava juttu.
Yksi taksimatka kokemusta. Autoon astuessani en huomannut/noteerannut, mihin istuin. Ajon aikana aloin ihmetellä: mikä tämä on? Hirmuisen tilava, mukava, hiljainen, ja dieselkoneen käytöskin tuntui erittäin miellyttävältä. Erottui siis selvästi edukseen keskivertotakseista, joista löyty ihmeen paljon ahtaita ja/tai meluisia Mersuja ja Volvoja.
Jos tuon tyyppistä autoa omaan käyttööni tarvitsisin, olisi aika helppo valita iso Skoda. Oikeastaan harmi, ettei ole juuri moiselle käyttöä. Jos tekisivät siitä nelivetoisen, diesel-automaatti-farkkuversion, voisi kiusaus kasvaa jo sietämättömän suureksi.
Itsellänikin on Superbista kokemusta vain taksimatkan verran, ja Octaviasta noin 500 km'n verran. Molempiin Skodiin voisin mielestäni yhdistää selkeästi markkinoiden parhaimman hinta/laatusuhteen mikä löytyy. Uskomattoman hyvä 'bang for the buck'. Jos puhutaan tekniikasta, ei häpeä kenellekään vaikkei kaikkein uusimmat jutut ole käytössä.
Mielipiteet vastaan omasta puolestani tulee vain tylsästä ulkonäöstä molempien suhteen. Tämähän taas on puhdas mielipide josta voi olla eri mieltä.
Lisäksi haluan autoltani jotain yksillöllisyyttä 'harvinaisuuden' nimissä ja kun köyhällä ei ole sadantonnin autoon varaa niin ei-massamerkkinen auto tuo tuon bonuksen.
Skoda on nimenomaan järkivalinta. Itsellä autoa ei vain koskaan ole hankittu puhtaasti järkisyin.
Meillä on töissä toinen yksilö tällä hetkellä Suberbia, hankittu viime vuonna. Ainakin silloin oli tarjolla Active malli, jonka sai 1.8 turbolla alle 30.000 euron, automaatti ja DVD-viihdekeskus tosin nosti hintaa yli 30.000 euron. Tuohan Active ei hirveästi jää tuosta Comfort mallista, ainut merkittävä puute taisi olla bi-xenonit.
Edellinen Suberb oli ihan ensimmäisiä malleja, se oli 1.8T Business, mitä enää ei saa.
Molemmat autot ovat toimineet lähes moitteetta, vanhempaan veihdettiin "koiranluut" kerran takuuna ja uudempaan yksilöön on vaihdettu tuhkakupin yläpuolella oleva luukku takuuna sen aiheuttaman natinan takia.
Olen itsekkin noilla jonkin verran ajanut ja täytyy sanoa, että jos arvostaa sisätilaa yhtään, tuon parempaa autoa ei tuohon rahaan ole mitään mahdollisuuksia saada. Auto on hyvä ajaa, aika hiljainen, kaikki varusteet toimivat niinkuin pitää, hyvin viimeistelty, hyvät penkit, yllättävän hyvät valot myös ilman xenoneita, xenoneilla erinomaiset, riittävän suorituskykyinen ja tarjoaa lyhyttä S-sarjan Mersua paremmat takajalkatilat. Huonoja puolia ei ole paljoa, päällimmäisenä tulee mieleen muihin mittoihin nähden pienehkö takakontti.
Eli kuten lukea saattaa suosittelen erittäin lämpimästi. Firmassa on lisäksi kolme Octaviaa ja yksi Fabia ja kaikkiin ovat sekä käyttäjät että yhtiö olleet tyytyväisiä.
Skoda Superb voi olla ihan hyvä auto, mutta on olemassa kaksi seikkaa, jotka monen kohdalla muodostuvat ehdottomaksi esteeksi ostaa ko. auto:
1. Skoda Superb on jumalattoman ruma.
2. Skoda Superb on Skoda.
Ei kai kukaan maksa itäautoimagoa kantavasta autosta yli 15 000?? Eli jos Skoda maksaa 30 000 euroa, on se sietämättömän kallis vaikka siinä olisi V12-moottori ja vaikka se olisi jatkettu limusiini.
Mun mielestä on suunnaton onni, että asun maassa josta löytyy ihmisiä jotka suhtautuvat autoihin (ja moniin muihinkin asioihin) järkevästi, eivätkä toimi kiihkomielisesti pelkkien ennakkoluulojensa vankina.
Ei kai kukaan, siinä olet oikeassa.
Skodalla sen sijaan ei ole itäautoimagoa ja niinpä niitä ostettiin viime vuonnakin niin paljon kuin ehdittiin tuoda (6367kpl)
@Anders-Simo
ymmärrän hyvin kommenttisi Skoda on Skoda.
Ainakin me vähän vanhemmat emme voi sille mitään, että olemme joutuneet elämään
huonompia aikoja.
Nuoremmalle väelle Skoda on auto siinä kuin muutkin ja niinhän se toki on.
joitain ihmisiä tuntuu kiinnostavan aivan valtavasti se miltä näytetään muiden silmissä. se näkyy autoilussa selvästi. järki ja hyvä hinta-laatusuhde jää sivuseikaksi. moni erinomainen auto joka ei häpeä yhtään monelle 'laatuikonille', jää täysin huomioimatta. hyviä esimerkkejä on juuri suberb, ja esim. nissan maxima.
on vanhan skodanpaskan leima otsassa, vaikka mitään samaa ei ole enää nykysin. sama juttu tolla maximalla, joku pappa kokeillut joskus 30 vuotta sitten jotain datsun satasta, ja voila.
harmillisinta on että aika ei paranna näitä vääristyneitä kuvitelmia, koska nämä autorasisti-papat pitävät huolta että heidän kultapojunsa sisäistää samat asenteet.
asiaan, varmasti hyvä peli, mutta en ostaisi koska ulkonäkö/muotoilu ei miellytä. myöskään vw-tekniikka ei ole minulle mikään plussa.
Jos ystäviä on vähän, ei muuta kuin uusi Skoda alle. Äkkiä siitä huollon henkilökunnasta tulee kuin ystäviä, kun heitä niin usein näkee.
Erään taksin tarina: 120tkm ajettu eli ilm. alle vuosi. Molemmat vetoakselit vaihdettu, jatkuvia sähkövikoja mittaristossa ja keskuslukoissa. Kaverini ajoi yöllä moottoritietä, eikä ollut kovin mielissään, kun vilkut vilkuttelivat itsekseen milloin mihinkin suuntaan. Sisällä sähköpalon hajua, joten vuoro jäi siihen. Moottori pitää traktorimaista kalinaa.
Skodassa on VW:n epävarmaa tekniikkaa, mikä pilaa auton.
Erään taksin tarina: 120tkm ajettu eli ilm. alle vuosi. Molemmat vetoakselit vaihdettu, jatkuvia sähkövikoja mittaristossa ja keskuslukoissa. Kaverini ajoi yöllä moottoritietä, eikä ollut kovin mielissään, kun vilkut vilkuttelivat itsekseen milloin mihinkin suuntaan. Sisällä sähköpalon hajua, joten vuoro jäi siihen. Moottori pitää traktorimaista kalinaa.
Skodassa on VW:n epävarmaa tekniikkaa, mikä pilaa auton.
heheh, tuohan kuulostaa ihan ''laadulta elämään''.
"Erään taksin tarina: 120tkm ajettu eli ilm. alle vuosi. Molemmat vetoakselit vaihdettu, jatkuvia sähkövikoja mittaristossa ja keskuslukoissa. Kaverini ajoi yöllä moottoritietä, eikä ollut kovin mielissään, kun vilkut vilkuttelivat itsekseen milloin mihinkin suuntaan. Sisällä sähköpalon hajua, joten vuoro jäi siihen. Moottori pitää traktorimaista kalinaa."
Harmittavaa kun vielä sattuu kaverille, niinkuin yleensäkin, jos ei sitten kaverin kaverille! Eikö löydy kenenkään taksarin omia kokemuksia? Nämä kaverille sattuneet jutut voi luokitella kahvipöytäjuttujen sarjaan!
Joo, ei autojen laadusta varmaan kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää jos joku anonyyminä netissä kertoo kaverilleen sattuneita kokemuksia...
Oletteko muuten kuulleet tarinaa, jossa taksi menee ihan sekaisin kesken matkan. Valot vilkkuu, pyyhkimet pyyhkii omiaan, jne. Kuski rauhassa pysäyttää, boottaa auton ja jatkaa matkaa. Sanoo asiakkaalleen että tämmöisiä nämä uudet autot on, pitää ainakin kerran päivässä uudelleenkäynnistää. Olen kuullut tarinan useamman kerran, tosin auto on ollut aina eri. Olen kuullut versiot joissa sekoilee ainakin E-mersu, Peugeot (ei sanottu tarkempaa mallia) ja Avensis.
On kokemusta Octavia diesel farkusta 80tkm. Taksikäytössä.
Takuuseen vaihdettu turbo noin 40tkm, eipä muistu muuta mieleen. kertaakaan ei ole tarvinnut käydä pajalla, määräaikaishuoltojen ulkopuolella. Luotettavasti toimiva peli. Volvon ja Opelin kanssa oli paljon ongelmia.
Odotan uutta superbbia johon olen aikeissa vaihtaa kun vanha tulee kaksi vuotiaaksi.
Omakohtaista kokemusta Superbista. Vm.2005 Comfort manual taksikäytössä. Ajettu 165000. Uusittu takuuseen ilmastointilaitteen jäähdyttäjän moottori, vilkkurele, vetovarren kumit ja rek.valo. Vilkkurele alkoi nakuttaa vilkun käytön jälkeen. Aivankuin olisi jäänyt päälle, mutta ei kylläkään vilkuttanut ulospäin. Tämä Passatin peruja. Olen erittäin tyytyväinen autoon, ei mitään ongelmia. Odotan mielenkiinnolla uutta mallia.
Koeajolla oli 2.5 V6-diesel Tiptronicilla, Eipä ole paljoa moitittavaa. Enpä ihmettele, että puolustusministerillikin kelpaa, saisi kelvata muillekin poliitikoille.
Ilman sen tarkempaa omakohtaista kokemusta vaikuttaa olevan "soiva peli". Mutta onko kellään vertailupohjaa esim. Chrysler Sebring 2,7 V6 automaattiin? Sitä on meinaan tullut jonkin verran ajettua ja hinta vs. laatu on kohdillaan. Skodan isot takapenkit tilat eivät merkkaa minulle juuri mitään kun useinmiten olen autossa yksin.
-JKä