Katselin tänään kuinka uusi Volvo V70 ja uusi Ford Mondeo niiasivat saman töyssyn/korokkeen kohdalla yhdessä paikkaa. Mondeo löi melkein keulan katuun, mutta Volvossa ei ollut kosketus edes lähellä, jousitus ilmeisesti sen verran jäykkä.
Onko tämä mahdollisesti hyvän auton tunnusmerkki, siis premiumin ?
Olisin myös kiinnostunut kuulemaan miten eri autot käyttäytyvät töyssyissä.
Just de, minulla ei ole koskaan ollut priimiumia, mutta yleensä olen voinut ajaa melko huoletta töyssyihin! Ne on epänormaaleja, jotka niitä varovat!
andertz:
Aivan samanlaisia kokemuksia täälläkin. Minulla oli uusi Mondeo jonka myin nopeasti pois. Autolla ei voinut ajaa töyssyjen yli normaalinopeutta, aina oli keula kadussa. Tosin Mondeossa ei penkit olleet nappanahkaa. Kerran näin Kugan(väriltään sininen) ylittävän töyssyä ja kuinka ollakaan, etutolpat tulivat konepellistä läpi. Niin raju oli niiaus vaikka takapaksissa oli kuulopuheiden mukaan kuusisataa litraa Virolaista viinaa tasapainottamassa kulkua.
Muutenkaan en pidä Fordin tai esim. pemarin ohjauksesta, tuntuu kuin etupyörät olisivat tiessä kiinni. Ei hyvä ajonautinnon kannalta.
Volvo menee aina suoraan oli tiessä sitten mutkia tai töyssyjä. 385 leveillä renkailla on erittäin hyvä ja suuntavakaa. se on sitä premiumia kun voi ajaa peilijäällä tai vaikka hangessa auton reagoimatta vallitsemaan tilanteeseen mitenkään. turvallisuudentunnetta
Koitin saada TKK:lta rahaa pienimuotoiseen tutkimukseen eri kotteroiden niiamiskäyttäytymisestä, sanoivat sen olevan pikkutyttöjen hommaa, siis niiaamisen
Summa summarum: premiumilla voi ja saa ajaa töyssyihin kovaa, se on fakta. Nykyään ajan fiiatilla, pitää tilata siihen huolto kun orava söi sisustan toissayönä.
Vackraste
Oli(vat)pa huono(t) provo(t).
andertz:
Joo mäkin näin ihan saman jutun, ensin meni uusi Volvo V70 Summummum, oli ihan mielettömän jäykät jouset, olisiko jopa rallijouset, eikä iskenyt puskuri yhtään katuun. Sitten tuli se Mondeo, siinä ei ollut aivan yhtä mielettömän jäykät jouset ja melkein osui puskuri katuun mutta ei ihan.
Samaa mieltä andertz, ilman muuta tämä on paras mahdollinen tunnusmerkki premiumille.
Tuo on hiton hyvä mittari. Täytyy muistaa kun ajelee uusia autoja. Tällä perusteella premium kerhoon ei kuulu ainakaan nykyinen kulkineeni Saab 9-3 sportcombi. Pitää varoa töyssyjä kun keula melkee, ei ihan mutta hirveän läheltä piti osuu tiehen. Ja auto naksuu ja niksuu. Eikä C5, vaikkeikai sitä kukaan nyt luullutkaan kuuluvan. Sekin klopsuu ja tökkii. Appiukon Avensis menee kuin sukkasillaan. Se jos mikä on Premiumia. Vaikka ajaa viittäkymppiä niin ei tiedä että meni töyssyn yli kun alusta imee kaiken ja suodattaa kaiken ylivertaisella tavalla.
Seuraavaksi andertz menee seisomaan moottoritien varteen. Siellä Volvo ajaa koko ajan alinopeutta vasenta kaistaa, kun taas muut autot ajavat pääasiassa oikeaa kaistaa ja ohittaakseen hitaampia käyvät välillä vasemmalla kaistalla palatakseen sitten oikealle kaistalle.
Sitten saamme täältä lukea, kuinka Volvossa on hyvä suuntavakavuus, kun taas muut merkit poukkoilee holtittomasti puolelta toiselle suuntavakavuuden ollessa puutteellinen.
Kerrankin anderz puhuu oikein asiaa, hieno keskustelu
Ja vihdoin löytyi myös sellainen premiuminmittari jolla Vollekin pääsee mukaan vaikka taitaa tuo Avensis vielä loikata vähän hienommin, tosin siinä ei ole niitä Volle V70 Summummummummin rallijousia.
Arvasin että premium-termi herättää Suomen nukkuvat "karhut".
Subaru-BMW-akseli laittoi taannoin premiumin tunnusmerkiksi itsenäisyyden. Käsittääkseni ainoa täysin itsenäinen autonvalmistaja on BMW, koska BMW:n omistaa Quandtin perhe. Samalla lailla Volvo on itsenäinen, koska sen omistaa Ford. Siis kumpaakaan ei voi vallata. Ovatko vain nämä kaksi premiumia ? Oliko kysymys tyhmä ?
Kerropas Andrea synonyymejä sanalle "premium". Ensimmäisenä tulee mieleen "johtotähti". Miksi "johtotähti"-sanasta luovuttiin ?
Vai olisiko premiumin synonyymi "sports sedan". Tai "sportswagon" ?
Hieman ihmetyttää tämä tietyn kirjoittajan pohjaton hölmöys (en siis itse), noiden käsitteiden käytössä. Jos käytetään sanaa "premium", niin tällöin se on tarkennettava koskemaan "sports sedaneita", jos siis tarkoitetaan näitä matalalattia-autoja. Eli oikea termi on "premium sports sedan" tai pelkkä "sports sedan".
Miksi muuten Toyota Land Cruiser on niin suosittu auto Hesassa ?
a. Onko se statussymboli ? Siis turhake ? Kiinnitin huomiota siihen että nuita näkyy Hesassa todella paljon.
b. Onko se tarpeellinen esim. töyssyjen kannalta ?
Onko se parempi kulkuneuvo kuin puhdas asfalttiauto ?
Ja vielä lopuksi seuraava kysymys. Kuinka paljon hyviä autoja jää nimimerkki Andrealta kokeilematta premium-fiksaation takia ?
Jos Andrean laittaa autojen sokkotestiin, niin tietääkö Andrea millä autolla ajaa ?
Hoh hoijaa. Mondeoon saa elektroniikkaripellysten sijaan varusteena myös aidon madalletun Eibachin jousisarjan, ei varmaan nytki keulaa maahan. Hintaa vain muutama satanen. Volvoonhan ei saa oikeaa urheilualustaa, ainoastaan tuon elektronisen version joka on jokseenkin turha.
Mitä tuohon jousien pohjaamiseen tulee, niin en ole ennen kuullut Mondeon perusjousistakaan tuollaista väitettä. Ajettavuudeltaan yksi parhaista autoista.
Ainahan jousitus on kompromissi - Suomen teillä urheilualustan hyödyt ovat aika kyseenalaiset. Erityisesti pintakova jousitus on meillä todella rasittava.
Tieteellistä tutkimusta.
Lyhyet töyssyt menee parhaiten "jenkkilulla" tyyppisillä autoilla, kuten oma edellisen mallin Volvo S80. Jouset tekee työnsä ja auto menee melko nätisti yli. Kuulostaa vaan joskus pahalle.
Pitkät töyssyt joista hypätään sopivalla vauhdilla yli menee parhaiten sellaisilla sopivan "jäykillä" autoilla, kuten alemman keskiluokan autot ja vaikkapa edellinen mondeo tai nykyinen avensis. Tohon hyppyhommaan pitää etu- ja takapää olla samantyyppisiä. Vajaa kymppivuotiaan farmarimondeon etupää on selvästi löysempi kuin takapää eikä sitä saa hyppämään tasapainoisesti töyssyn yli. Pakko ajaa kaikki hidasteet hiljaa.
Omalla reitillä kotiin oli aikaisemmin sellanen metrin pitkä hidaste. Hidasteeseen piti tulla reilu 40km/h että auto hyppää nätisti yli koko töyssyn. Siinä tuli tehtyä tutkimusta
(Töyssyn etureuna toimii hyppyrinä ja töyssyn takareuna laskeutumisrinteenä!)
Nykyinen Avensis vois olla kova sana tähän hyppyhommaan. Kestävä alusta. Ajoin takarenkaan kuoppaan, ensiasennusrengas rikkoutui, mutta autolle ei käynyt mitään... Oma Volvo varmaan hajoaisi samasta käsittelystä...
Hyppimisiin