Kerrankin positiivisia uutisia ainaisen hevonpaskan sijaan.
Volvon myynti on kohonnut Britanniassa tänä vuonna peräti 20 prosenttia, vaikka markkinat ovat laskevat.
Alkavatko Volvon panostukset tuottaa hedelmää ?
http://www.theautochannel.com/news/2008/08/28/097890.html
Eivät ala tuottamaan.
Lainaus:
"Autoteollisuus on jakautumassa kovan murroksen kautta voittajiin ja häviäjiin. Sitä kautta myös ruotsalaiset Volvo ja Saab ovat vaikeuksissa. Japanilaiset Toyota ja Honda sekä saksalaiset Volkswagen ja BMW kuuluvat autoteollisuuden menestyjiin tulevina vuosina."
"Ford vaihtoi hiljattain oman miehensä Volvon johtoon, koska ruotsalaisvalmistaja on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa. Vaikeuksissa on myös emoyhtiö Ford, joten tulevaisuus ei hääviltä näytä."
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article130602.ece
andertz:
Kun olisikin vain kerran, mutta kun jatkuvasti saadaan nähdä kertomuksia näillä palstoilla, kuinka hyviä muut autot olivat muttei ihan niin hyvä kun Volle, kuinka ihmeen hyvin pelannut jopa yli vuoden, ja kuinka sopivan hyvä se onkaan, ah se hiljaisuus ja laatuvaikutelma. Sanoisin että tämä sitä positiivista itteään.
Mutta hienoa kun myynti on kasvanut Priimiumien saarilla.
Siis Vollen myynti lisääntynyt UK:ssa runsas 3000 kpl tämän vuoden aikana verrattuna viime vuoteen, eli n. 350 kpl/kk.
Annetaanpa lisää lukuja:
Vollen myynti Euroopassa:
1-8/2008 ja (1-8/2007) sekä muutos /kpl ja %
148.692 kpl (167.439 kpl) eli muutos -18.747 kpl = -11.2%
Ja jenkit:
34.714 kpl (43.429kpl) eli muutos -8.715 kpl = -20.5%
Tai Ruotsi yksistään:
31.780 kpl (36.221 kpl) eli muutos -4.441 kpl = -12.3%
Elokuussa Volle myynti jenkeissä jäi 52.2% alle edellisen vuoden.
Elokuussa Vollen myynti Ruotsissa jäi 30.2% alle edellisen vuoden.
Ihan yksittäisen luvun kohdalla ei kannata innostua, UK myynnistä +350 kpl/kk ei siis juuri paikkaa Vollen kiistatonta ahdinkoa, varsinkin kun jokainen valmistettu Volle myydään tappiolla.
Volvon pitääkin myydä vähemmän autoja, jotta tappiot pienenevät?
Mutta kyllä menee maailma tylsäksi, jos kaikki ajavat vain Toyolla, Hondalla, VAG:llä tai Bemarilla. Ja kapenee aika olemattomaksi tuo tarjonta.
Arvo Peri
No voi jumalation sentään. Mä saan puolustella ainoana henkilönä sorrettuja automerkkejä (Volvo, Ford jne), ja sit kun mä kerran yritän puolustusmielessä tuoda esiin jotakin positiivista, niin kaikki vaan räpättää !!!!!!
uusi xc 60 voi pelastaa volvon taluoden jos myy hyvin...
finman:
Miksi se myisi hyvin?
http://www.acea.be/images/uploads/files/20080918_PR_PC_0807-08-FINAL_2.pdf
tuolta löytyy myynti luvut euroopassa maittain ja merkkien mukaan
tuosta linkistä myynti luvut maittain ja korserni/merkkien mukaan...
Putput:
Citymaastureiden huuma alkaa olla lopuillaan. Jos XC 60 olisi hybridi, niin voisi ennustaa loistavaa menestystä, mutta nykyisillä 5 sylinterisillä dieseleillä ei hyvä heilu.
Volvon viitosdieselit kuluttavat armottomasti liikaa verrattuna vaikka Mersun tai erityisesti BMW:n vastaavan tehoisiin koneisiin. Volvon lukemat olisiva hyväksyttäviä, jos tehoa olisi 100 hevosvoimaa enemmän.
Ainoa nykyaikaisiin lukemiin pääsevä dieseli on PSA:n sukua oleva 2-litrainen nelonen, jota sitäkään ei XC 60:een ainakaan vielä ole tarjolla.
sjvirt:
Samaa mieltä. Volvo XC60 voi ehkä aluksi vielä myydä hyvin, mutta ennenkokemattomalla nopeudella ihan toisenlaisista arvoista on tulossa houkuttelevia.
Monet eurooppalaiset merkit ovat mielestäni pahasti jäljessä esitellessään katumaasturin vasta nyt. Ellei sitten tähtäin ole Venäjällä tai muussa nousevassa kohteessa, jossa arvomaailma ja tietoisuus ympäristöasioista on ihan eri tasolla kuin Euroopassa, Amerikassa jne.
Itse uskon että uusi XC60:nen myy hyvin, ennakkoon myyty jo yli 300 autoa ja ostajat varmaan tietävät Volvon koneen taipumukset hiukan suurempaan kulutukseen. Volvon koneet ja varmaan automaattlaatikkokin päivittyy tulevan vuoden aikaan joten kulutukset varmaan tippuvat. Mutta kilpailioilla esim Audi Q5 sinun pitää tyytyä manuaalilaatikkoon jos ostat 2,0 d koneen ja jos haluat automaatin niin pitää pistää lähes kymppitonni lisää että saa 3,0d Automaatin ja Audi sekä BMW X3 ovat alkain hinnoilla todella köyhästi varusteltuja verrattuna Volvoon ja kaikki varusteet ovat hinnoiteltu aivan älyttömän kalliiksi, tosin eihän sillä ole vaikutusta kun tälläisiin pers aukisiin ostajiin. Mersun uusi SUV voi vaikka menestyäkin mutta minuun ei sen laatikkomalli oikein iske.
Onko 300 autoa kovinkaan paljoa, kun esim. Honda CRV:tä myydään vuodessa yli 3000 kpl.
Kuten kirjoitit, niiden 300 auton tilaajan joukossa on varmastikin valtaosa vanhoja Volvo-autoilijoita, jopa fanaattisia sellaisia. Melkoista nollasummapeliä, jos samalla jää myymättä 300 muuta Volvoa.
Volvo tarvitsee asiakkaita muiden merkkien joukosta ja heidän houkuttelemiseksi XC 60 ei tarjoa mitään uutta.
Sen toki myönnän, että Volvon hinnoittelu on ollut kuluttajaystävällistä, mutta kannattaa muistaa, ettei Volvo enää oman ilmoituksensa mukaan kilpaile Mersun ja BMW:n kanssa, vaan kansanautomerkkien kanssa. Kun XC 60:stä vertaa vaikkapa Honda CRV:hen, Vw Tiquaniin ja sisarmalli Ford Kugaan, niin XC 60 on melkoisen kallis.
Kuvastaa hyvin Volvon ongelmaa, että tuodaan täysin uusi automalli täysin vieraaseen autoluokkaan ja sitten kerrotaan, että voimalinjaa päivitetään joskus lähikuukausina. Paljonko lohduttaa asiakasta, joka saa vanhan mallisen auton?
Siinähän tunnustetaan suoraan, ettei nyt esitelty malli ole kilpailukykyinen saati nykyaikainen. Volvon strategia on ollut ilmiselvästi täysin metsässä. Volvo puuhasteli kaikenmaailman bensaveekasien kanssa ja uutena esitellyt mootorit ovat olleet aina vain suurempia ja kuluttavampia. 5-sylinterinen perusmoottori oli mahtava moottori 90-luvun alussa, mutta aika on ajanut siitä ohitse jo ajat sitten.
Jälkiviisaana voi todeta, että olisi jo vuosikausia sitten pitänyt tajuta tulevaisuudeb olevan pienipäästöisten autojen.
Todennäköisesti varsin monet noista ostajista ovat punninneet Audi Q5:n ja Volvon välillä, ja päätyneet Volvoon. 300 ennakkotilausta on kyllä niin valtava määrä premium-SUV-luokassa, että tuo tilausmäärä yllätti omat ennakko-odotukseni täydellisesti. En ota kantaa autojen paremmuuteen, mutta nyt näyttäisi siltä, että Volvon muotoilu ja design ovat lyöneet itsensä läpi. Olkoonkin että Audi lienee pienikulutuksisempi auto.
Tuossahan on kuva Volvosta, ja siinä lukee myös että auto tulee hybridinä vuonna 2010.
http://sydsvenskan.se/bil/tester/article370279/Volvos-nya-som-hybrid.html
Audi Q5 on kyllä kanssa varsin hieno auto, mutta en oikein usko että sitä myydään enemmän kuin 30 kpl vuodessa Suomessa. Se on sen verran kallis.
Mitä siihen polttoaineen kulutukseen tulee, niin nuo autothan ovat hintaluokassa 50.000 - 60.000 e, siis meidän persaukisten ulottumattomissa. Tuossa hintaluokassa polttoaineen kulutuksella ei ole merkitystä. Ja nythän Volvo tuo markkinoille kohtapuoliin 170 g/km päästävän mallin. Persaukiset joutuvat tyytymään johonkin 2003 - 2005 mallin SUV:iin Saksasta tuotuna.
Itse ostaisin todennäköisesti Mazda CX-7:n, jos siis olisi rahaa, siinä on auto, joka todennäköisesti on paras (premium-)SUV hintalaatu-suhteeltaan. Autossa on kokoa/näköä sekä testeissä todetut loistavat ominaisuudet. Se taisi peitota BMW:nkin jossakin testissä. Mazda on myös kohtuullisen edullinen auto, toki päästöt vaikuttaa hintaan, mutta kokonaisuushan sen ratkaisee.
Joten uusissa autoissa valintani olisi Mazda CX-7. Noita muuten näkyy varsin hyvin liikenteessä.
Enemmän krääsää haluava valitsisi siis ehkä jonkun kalliin premiumin, mutta tuossakin luokassa valinnan ratkaisisi auton tyylikkyys ja koko, ja valintani kallistuisi Volvoon. Jos siis olisi rahaa.
300 kappaletta on tehty yhdessä päivässä. Tehtaalle pitäisi löytyä työtä vielä vuoden muille 300 työpäivälle ja saada ne vielä myytyä valmistuskustannuksia suuremmalla hinnalla.
Mutta 300 Volvoa Suomessa merkitsee 30.000 Volvoa koko Euroopassa, sillä Suomi on vain yksi prossa Euroopasta myynneissä.
Hyvältä näyttää, varsinkin kun hybridi tulee jo vuonna 2010. Mersulla, BMW:llä tai Audillahan noita ei ole lainkaan, paitsi MB S-klasse 400. Tai jos olisikin, niin Volvo on hyvin hybridikilvassa mukana.
Ford Kuga on muuten hyvä vaihtoehto tuolle Audi Q5:lle tai miksei myös Volvollekin. Leveys on samaa luokkaa, mutta pituudessa se jää jälkeen Audi Q5:stä jonkin verran. Audin pituus on 463 cm, ja Kugan taas 445 cm.
Volvon pituus on 463 cm ja Volvon leveys on peräti 189 cm !
Audin leveys on 188 cm ja Kugan leveys on 184 cm.
Volvo on ilmeisesti noista kolmesta kaikkein korkein.
Kugan mitat ovat varsin kunnioitettavat, vaikka se perustuukin samalla pohjalevylle (huom) kuin Ford Focus ja C-Max. XC 60 perustuu samalla pohjalevylle kuin Land Rover Freelander 3 ja tuleva Jaguarin crossover-malli.
Ihmettelen vähän tuota Audi Q5:n korkeutta. Mun S-Max on puoli senttiä Audia korkeampi, vaikka Audi Q5 on olevinaan joku SUV. S-Max ja Audi Q5 on suurin piirtein 166 cm korkeita. Volvo XC 60 on 171,50 senttiä korkea.
Ford Kuga on 171 cm korkea. Mutta Audi Q5 on siis vain 165 - 166 cm korkea. Tuo mua vähän ihmetyttää.
Tuskinpa tuo SUV-buumi mihinkään katoaa, päinvastoin. Esim. Kuga kuluttaa vain 5,9 l/100 km, ja se on todella vähän.
andertz:
Yhtään en ihmettelisi vaikka Kuga olisi parempi kuin Volvo. Volvo on kuitenkin Fordin alamerkki. Kuinkahan moni noista 300:sta XC60:stä menee esittelyautoiksi ja henkilökunnan käyttöön?
Suomi taitaa olla kuitenkin jonkinlainen katumaastureiden luvattu maa. X6:sen tämän vuoden suomenkiintiö 150 autoa oli myyty lähes kokonaan, ennen kuin yhtään autoa oli maassa
juster
No tässähän tämä Tekniikan Maailman palstan loistava asiantuntemus taas nähtiin. Milläs tavalla se Ford Kuga nyt sitten on mukamas Volvo XC 60:n "sisarmalli" tai "alamerkki".
Sehän olisi valtavan fiksua valmistaa kaksi samanlaista autoa kilpailemaan keskenään. Kugahan on paljon pienempi kuin XC 60 (5,10 senttiä kapeampi ja 19 senttiä lyhyenpi ja 0,10 senttiä matalampi). Todennäköisesti tulee kohta Audi Q3, joka kilpailee Kugan kanssa ollen ehkä tätäkin pienempi.
Jos kaksi kirjoittajaa kahdesta vetoaa samaan erheelliseen tosiseikkaan, niin siitähän voi vain todeta sen että palstan taso on matalampi kuin www.suomi24.fi. Puuttuu vaan että nimimerkki Andrea ryntää jostakin taas kertomaan mitä laatulehti AMS on kirjoittanut. Sehän menee suurin piirtein sillain että joku AMS:in pösilötoimittaja kopsaa jonkun jutun joltakin ulkomaiselta nettisivulta siirtäen sen AMS:een ja nimimerkki Andrea julkaisee jutun TM:n keskustelupalstalla.
Ja tämän lisäksi on vielä nämä palstat "Dackevalls krönika" ja "Alrik skvallrar".
Hoh hoijaa . . . . .
Niin, kiinnitin siis huomiota tuohon Q5:n mataluuteen. Mitähän tuo auto tarjoaa enemmän kuin Audi A4, josta siitäkin on tulossa joku Allroad-versio.
Audi Q5 on siis tila-autoakin matalampi. Mikä ihmeen maasturi tämä tämmöinen nyt sitten on. Sehän ei ole mitään muuta kuin korotettu henkilöauto. Kugakin on viisi senttiä korkeampi.
Volvo on viimeinen Fordin alamerkki Euroopassa, muuthan on jo myyty pois. Tuskinpa Ford panostaa Volvoon samalla lailla kuin omalla nimellä kulkevaan autoon. Varsinkin kun Ford myisi Volvon heti kun ostaja löytyisi.
juster
Voi ei, kuvittelin että olit fiksumpi kuin Andrea, mutta menikin päinvastoin.
Miten on sen itsenäisyyden kanssa ? Tässä vähän aikaa sitten nämä ruudinkeksijät vetosivat siihen itsenäisyyteen premiumin tunnusmerkkinä. Piti olla itsenäinen, jotta olisi premium.
Entäs tässä hybriditekniikassa ? Pitääkö tässäkin olla itsenäinen niin sanotusti.
Onko mahdollisesti haittaa/hyötyä siitä että käytössä on valtavan konsernin tutkimusvoimavarat hybriditekniikassa (General Motors, Ford Motor Company).
Pitäisikö tässäkin siis olla itsenäinen ?
Jonkun Mercedes-Benxin tutkimusvoimavarat on kuin kärpäsenpaska verrattuna näihin isoihin tekijöihin kuten Ford, GM ja Toyota.
Fordin ja GM:n ruuti on innovaatio puolella ollut jo pitkään kaikin puolin märkää, tosin mitä voi odottaa yhtiöiltä, jotka tarvitsevat köyhäinapua pysyäkseen yleensä pystyssä? Toyotan nimeä ei kannata mainita samassa yhteydessä näiden surkimuksien kanssa.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/USAn+autoj%C3%A4tit++hakevat++lis%C3%A4%C3%A4+apua+valtiolta/HS20080825SI1TA02chz
Mercedeksen kärpäsenpaska kokoisilla tutkimusvaroilla on mm. kehitetty ABS- järjestelmä, ajonvakautus ym. ym. innovaatioita.
Mitä muita innovaatioita, kuin jatkuvan tappiokierteen GM ja Ford ovat kehittäneet tällä vuosituhannella tai viime vuosikymmenellä? Vastaus tänään klo 23.30 mennessä.
juster
No ainakin Chevy Volt !
Josta tulee Opelille joku sisarmalli.
andertz:
Ei sähköauto tällaisena ole mitään uutta innovaatiota. Volt on jo olemassa olevan tekniikan sovellutusta.
juster:
----------------------------------------------------------
nuo abs jarrut on kehitetty 70- luvulla ja ajonvakautus on jatko kehitelmä siitä....
sanoppa mitä mersu tai joku muu prenium merkki on kehittänyt viime aikoina??
Tässä vähän raapaisua Saksalaisten Premium merkkien keksinnöistä. Mitä Ford ja GM ovat antaneet autoilun innovaatio alttarille viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen? Anyone?
Hiukkassuodatin, Jarruassistentti, Lämmitettävät, lasinpesusuuttimet, turvavyön voimanrajoitin Xenon-valot Lasinpyyhkimien sadetunnistin...
Kaasuläpätön moottori Pääturvatyynyt, aktiiviohjaus, aktiivinen kallistusvaimennus,sähköinen kaasupoljin...
juster:
-----------------------------------------------------------
kuinka moni tuosta listasta on ns.prenium merkin kehittämä todellisuudessa eikä jonkun suuren alihanllijan esim: bosch philips...???
vaikka on tullut ensimmäisenä ulos ns. prenium merkin mukana
Finman osui ytimeen eli eivät ne ihaillut premiummerkit sitä kehitystyötä tee, vaan lähinnä ostavat alihankkijoiden kehitystyöntulokset.
Otetaan esimerkiksi nykyaikaiset common rail -dieselit, jotka tulivat Suomessakin myyntiin ensimmäisenä Mersuissa, tarkemmin C 220 CDI -mallissa. Mersumyyjät kuolasivat hunajaa ja kertoivat Mersun kehittäneen tekniikan.
Totuus on, että kehitystyön teki Fiat, jolle myönnettiin myös patentti. Fiat myi oikeudet saksalaiselle Robert Bosch GmbH:lle.
Bosch huudatti autovalmistajia ja Mersu tarjosi eniten. Niinpä tekniikka tuotiin ensin Mersuun ja vasta sen jälkeen muihin merkkeihin.
Tosiasiassa Mersu ei kehittänyt yhtään mitään, vaikka toki sekin on kunnioitettavaa, että Mersulla oli eniten D-markkoja pöytään iskettäväksi.
Ensimmäinen Common Rail-auto oli kyllä Alfa Romeo 156 1.9 JTD vaikka mersu saattoi suomen markkinoille ensiksi ehtiä. Kuten sanoit, Fiat on tuon Common Railin kehitti eikä mersulla ole sen kehitystyön kanssa p-skan vertaa tekemistä. Ensimmäinen suorasuihkudiesel tuli muuten aikanaan fiiun Cromassa, sekin Fiatin kehittämänä eikä mersun tapaan alihankkijalta ostettuna.
Mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin mersulla ei ole mitään tekemistä ESP:n kehitystyön kanssa. Bosch sen on aikanaan keksinyt, ei todellakaan mersu.
ABS-jarrujakaan mersu ei ole kehittänyt. Ensimmäisenä lukkiutumattomat jarrut löytyivät Chryslerin Imperial-mallista jo vuonna 1971. Bosch sitten teki niistä nykyaikaisemman version.
Nykyaikainen luistonesto taisi olla ensimmäisen kerran saatavissa Buickiin, ei suinkaan mersuun.
Sama pätee moneen muihinkin justerin esittämiin keksintöihin.
juster:
Ihmeellistä, että Mersu ei itse väitä kehittäneensä ABS-jarruja. Mersukin kertoo ottaneensa ne ensimmäisenä sarjatuotantoon.
Joko Mersu turhaan kainostelee tai sitten Anderz puhuu soopaa.
Robert Bosch GmbH, tuttavallisesti pelkkä Bosch, on kehittänyt ja patentoinut mm. seuraavat varusteet:
- ABS-jarrut 1978
- ASR-luistonesto 1986
- ESP-ajonvakautus 1995
Eikös näiden pitänytkin olla Mersun kehittämiä?
Jonkin sortin ABS-jarrut oli jo Jensen FF-mallissa, ja jos en aivan väärin muista ne oli jo 60-luvun lopulla. Mutta ainakin neliveto ja ABS-jarrut olivat yhtäaikaa tässä autossa.
Se että Mersu ei ole kehittänyt mitään, on ehkä turhan kärjekkäästi sanottu. Hakusanalla auto, Googlesta löytyy jotain...