Volvohan on melkein tykki tuolla koneella verrattuna ruudikkaisiin pikkubensoihin! Mikä on että sama kone sopii Miniin ja sitten ei Volvoon? Painoissa ei liene paljoa eroa? Mikä, ettei Bemaria tehtäisi samalla koneella! Katsokaahan vaan; sen verran maailmalla hälistään 116d:stä!
Ei tunnu olevan kun VAG-konsernin dieseleitä. Ole rohkea ja erilainen hanki rellu megane break 1,9 dCi Extreme, ei tule ihan joka päivä moista vastaan. Laatu on varmaan nousussa venäjän valloituksen myötä.
Tuo "break"-sana minua nuissa hirvittää kun minun huonolla "fingelskalla" se tarkoittaa särkymistä!
No jos et nyt ymmärtänyt, niin lainataan wikipediaa:
DLD-416
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 in³ version used by Ford, Volvo, PSA, BMW and Mazda.
Applications include:
2007present MINI Cooper D 1.6 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2003present Mazda 3 1.6 CiTD, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2004present Volvo S40 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2004present Volvo V50 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
Ja monia muita.
Niin Minin uudessa versiossa käytetään PSA tekemää diesel moottoria, ja Minin bensa moottori on lähteistä riippuen, joko kokonaan BMW:n suunnittelema tai yhteistyössä PSA kanssa, mutta PSA:n valmistama. Vanhemmassa Minissä taas diesel tuli Toyotalta, ja bensa moottori oli Chryslerin kanssa yhteistyössä tehty.
Syynä näihin kuvioihin on yksinkertainen. Vaikka BMW omistaa Minin, ei BMW:n varsinaista moottoritekniikkaa ole haluttu jakaa Minin kanssa.
Simppa tuleehan sitä kirjoitettua mitä sattuu (116d),ja nyt tämä Volvo / BMW sekoilu.Mutta annetaan nyt tämän keskustelun kohteena olevan diesel moottorin kunnia sille kenelle se kuuluu.
PSA:n tekemä moottori on varmasti paras mitä Fordin merkkeihin saa. Joskus raskaasti tappiollinen yrityskin osaa tehdä oikeita päätöksiä, ei tehdä mitä ei osata.
Simppa yrittää niin hanakasti 'olla oikeassa' että menee vaan koko ajan pahemmin metsään.
Ensin siis väitit Volvon konetta aivan eri tasoiseksi kuin Octavian 1.9:ä, minusta se väite osoittautui aika selvästi vääräksi.
Sitten aloit haastaa riitaa 116d:tä vertaamalla Volvon 1.6D:hen, ja 116d osoittautui olemattomaksi autoksi.
Ehkä sellainen 116d vielä tulee, ei siinä mitään, mutta se ei liity mitenkään tähän.
Nyt sitten väität että tilanteen pitäisi muuttua täysin kun osoittautuu että tuo PSA:n valmistama kone on aika samanlainen kuin Minin kone. Mutta et ole vielä kertonut miten tuo liittyisi mihinkään tai muuttaisi jotain. Kovasti yrität saada minun suuhuni väitteitä tuosta koneesta. Yhtäkään asiaa en usko tuosta koneesta sanoneeni joka olisi väärässä. Se että Volvo 1.6D:llä ei ole ylivoimainen Octaviaan nähden 1.9 TDI:llä pätee kyllä, samoin kuin se MUIDEN sanoma asia että tuo 1.6 diesel Volvo on aika laiska. S40/V50 noin pienellä koneella on hidas kuin mikä. Mini on aika paljon kevyempi ja muitakin eroja varmaan on, sillä se kiihtyy ihan ok tahtiin. Se mitä sanoin 118s:stä pätee myös.
Ja sitten vielä väität että kone on prikulleen sama. Onko Volvon koneessa Bemun Efficient Dynamics-teknologiat(jarrutusenergian talteenotto, älykkäät sähköiset öljy- ja vesipumput, start/stop, ym.)? Onko siinä 260Nm vääntöä overboost-toiminnolla? Mini liikkuu eri tavalla tuolla koneella ja kuluttaa SELVÄSTI vähemmän.
No, hyvä sentään että Volvo jostain sai edes kelvollisen koneen. Simpan väitteet vaan ovat taas kaukana todellisuudesta, yrittäen lytätä muita ja nostaa Volvon kamppeet aivan erityisiksi. On oikeastaan ironista että hehkutat Volvon 'uutta ja kehittynyttä konetta' ja se osoittautuukin vain PSA:lta ostetuksi taviskoneeksi joka ei liikuta autoa kovin hyvin. Toisaalta Minin vähiten jännittävässä ja harmaimmassa versiossa on siitä aivan eri tasoinen versio ja auto liikkuu ihan pirteästi. Kiihtyy sekuntikaupalla nopeammin kuin aika hyvin vertailukelpoinen C30 ja kuluttaa litran vähemmän...
Tämän hedelmällisen keskustelun perusteella "Räpylä-Niiranen" voi helposti valita tulevan autonsa. Pitäiskö tehdä yksi yksi foorumi lisää otsikolla Hiekkalaatikko ? Siellä vois sitten inttää ja itkeä siitä kummalla on parempi ajatus kuin toisella kummalla!
Ehkä Volvon sitten pitäisi pysyä kaukana puimurin koneista, sillä tuossa laitoksessa on ihan yhtä paljon BMW:n kuin PSA:n kädenjälkeä.
Katsotaan: BMW tekee yhteistyössä PSA:n kanssa koneen Miniä varten (ja bensakoneen 1-sarjaan) joka on hyvä kone. Siitä on myös olemassa tuo PSA-osapuolen käyttöön tullut versio jossa ei ole Bemun kaikkia hienouksia.
Miksi Volvon pitäisi pysyä kaukana BMW:n koneista? Nythän se osti PSA-version 'asiakaskoneen' joka on Volvon koneiden tasoon nähden parhaimmistoa. Harmi vain että laittavat sen painavampaan autoon 5-vaihteisena jolloin kokonaisuus on aika laiska. Ei se ole koneen vika.
Harmi vain ettei Volvo pysty itse tekemään nykyaikaisia parhaimman tason koneita, Fordillakaan ei näytä olevan aina sopivaa tarjota ja se ei saa ostettua parhaimpien koneenvalmistajien kehittyneimpiä laitteita...
Minissä on aivan samantasoinen versio koneesta, siihen on vain lisätty tuo Stop & Go systeemi ja muut bemarin efficient dynamics-jutut.
Eli taas Simpan mielestä se ei ole juttu eikä mikään kun toinen on astetta kehittyneempi ja omaa kehitystyön hedelmää, ja Volvo joutuu OSTAMAAN MUILTA sen koneen PERUSversion.
Ero on minusta aika selvä, tuskin kaikki tuo suuri ero johtuu siitä että Volvo on mokannut muissa auton osa-alueissa? Vai pilaako mielestäsi Volvon 5-vaihteinen laatikko tai muut asiat tuon kulkupuolen ja nostaa kulutusta merkittävästi?
Katso nyt vaikka C30 1.6D:n ja Mini Cooper D:n eroja!! Kiihtyvyys aivan eri tasoa samoin kuin kulutus.
Ehkä BMW:n taviskoneet eivät ole oikea ratkaisu Volvolle.
Mutta kun Volvo EI SAA ostettua millään niitä Bemun koneita, joutuu tyytymään tavis-PSA versioon.
Kommentoisiko PutPut vielä, että onko AMS nyt luotettava lähde? Tuota testiä ainakin luet kuin raamattua. Sama toki pätee muihinkin kyseisen aviisin testeihin?
Tuo kone on edelleenkin kulutusta lukuunottamatta ominaisuuksiltaan sama Volvon keulalla.
Kommentoisiko PutPut vielä, että onko AMS nyt luotettava lähde? Tuota testiä ainakin luet kuin raamattua. Sama toki pätee muihinkin kyseisen aviisin testeihin?
Tuo kone on edelleenkin kulutusta lukuunottamatta ominaisuuksiltaan sama Volvon keulalla.
Ota vaan täysin asiaan kuulumaton AMS tähän tekosyyksi väistää selvä asia. Mitä tekemistä AMS:llä on tämän asian kanssa?
Ja tuo kone on hyvin monilta osin erilainen. Et kai tiedä mitä kaikkea Efficient Dynamics-kamppeet ovat tai sitten et ymmärrä niiden vaikutusta? Sähköpumput ja energian talteenotolla pääasiassa toimiva laturi vähentää vastusta jolloin se auttaa hieman suorituskykyä, ja mikäli Volvossa ei ole overboost-toimintoa niin sekin vaikuttaa. Tosiaan kulutuskin on paljon pienempi, onko se nyt yhtäkkiä 'merkityksetön' asia?
Ikävää sekin on ettei Volvolla ole kuin 5-vaihteinen vaihteisto laittaa siihen.
Ja mikäli Volvossa ei ole overboost-toimintoa niin sekin vaikuttaa. Tosiaan kulutuskin on paljon pienempi, onko se nyt yhtäkkiä 'merkityksetön' asia?
overboost-toiminto löytyy kaikista PSA:n 1.6 ja 2.0 HDI koneista.
en usko, että auton "hitaus/nopeus" on mitenkään merkittävä argumentti monellekaan autoa ostettaessa. olen tehnyt yhden lapin reissun 407 SW:llä 1.6 HDI koneella, ja matka oli oikein nautittava. kyyti oli miellyttävän hiljaista ja alusta mukava , enkä tuntenut jääväni kenenkään jalkoihin.
en usko, että auton "hitaus/nopeus" on mitenkään merkittävä argumentti monellekaan autoa ostettaessa. olen tehnyt yhden lapin reissun 407 SW:llä 1.6 HDI koneella, ja matka oli oikein nautittava. kyyti oli miellyttävän hiljaista ja alusta mukava , enkä tuntenut jääväni kenenkään jalkoihin.
Auton suorityskyky on suhteellinen asia, johon vaikuttaa paljolti se mistä autosta vaihtaa toiseen. Lähes aina suorityskyky käytännössä paranee vaikka vaihtaisi vain autoluokan sisällä toiseen merkkiin.
Esimerkiksi yli 5v vanhasta diesel-autosta uuteen dieseliin vaihtaessa suorityskyky todennäköisesti paranee valitsi minkä auton vain pl. ääripäät.
Eli kääntäen, jos ajat uudella tai uudehkolla autolla on vaikea nähdä, että jäisit liikenteessä jotenkin jalkoihin pl. aivan pienimmät 1.0-1.3 bensakoneet mutta niidenkin joukossa Yaris 1.3 riittää useimpaan menoon kevyellä kuormalla.
Nyt autoverouudistus tekikin mainitun 407 1.6 hdin erittäin kiinnostavaksi autoksi. Samoin Megane 1.5dci ja jos uusi Laguna 1.5 dci jää alle 30 kilon on siinäkin todella kilpailukykyinen auto. Todellisia järkiautoja Suomen oloihin, pitkät matkat mutta alhaiset nopeusrajoitukset - teho riittää
Mitä tulee tuohon V50 1.6hdi -mottiin, niin jos ajatellaan tyypillistä Volvon omistajaa joka vaihtaa vaikka vanhemman korimallin S40 autonsa vaparikoneella (1.8/2.0 tai renun ikivanha 1.9dci) niin tuskin suorityskyvyn puute tuossa ensimmkäisenä tulee ongelmaksi. Tilanpuute ehkä enemmin koska toisin kuin useimmat muut mallit auto ei ole kasvanut sen isommaksi/tilavammaksi.
Mielenkiinnolla odotan Lagunan hintoja ja mahdollisuutta koeajoon. Vaikkei Rellu merkkinä kovin kiinnostava olekaan. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, on uusi Laguna erittäin hiljainen ja mukava kyydiltään.
Volvohan on melkein tykki tuolla koneella verrattuna ruudikkaisiin pikkubensoihin! Mikä on että sama kone sopii Miniin ja sitten ei Volvoon? Painoissa ei liene paljoa eroa? Mikä, ettei Bemaria tehtäisi samalla koneella! Katsokaahan vaan; sen verran maailmalla hälistään 116d:stä!
No jos et nyt ymmärtänyt, niin lainataan wikipediaa:
DLD-416
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 in³ version used by Ford, Volvo, PSA, BMW and Mazda.
Applications include:
2007present MINI Cooper D 1.6 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2003present Mazda 3 1.6 CiTD, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2004present Volvo S40 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
2004present Volvo V50 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 ft·lbf (240 N·m)
Ja monia muita.
kanos007:
Tuo "break"-sana minua nuissa hirvittää kun minun huonolla "fingelskalla" se tarkoittaa särkymistä!
simppa:
Niin Minin uudessa versiossa käytetään PSA tekemää diesel moottoria, ja Minin bensa moottori on lähteistä riippuen, joko kokonaan BMW:n suunnittelema tai yhteistyössä PSA kanssa, mutta PSA:n valmistama. Vanhemmassa Minissä taas diesel tuli Toyotalta, ja bensa moottori oli Chryslerin kanssa yhteistyössä tehty.
Syynä näihin kuvioihin on yksinkertainen. Vaikka BMW omistaa Minin, ei BMW:n varsinaista moottoritekniikkaa ole haluttu jakaa Minin kanssa.
Simppa tuleehan sitä kirjoitettua mitä sattuu (116d),ja nyt tämä Volvo / BMW sekoilu.Mutta annetaan nyt tämän keskustelun kohteena olevan diesel moottorin kunnia sille kenelle se kuuluu.
PSA:n tekemä moottori on varmasti paras mitä Fordin merkkeihin saa. Joskus raskaasti tappiollinen yrityskin osaa tehdä oikeita päätöksiä, ei tehdä mitä ei osata.
"Syynä näihin kuvioihin on yksinkertainen. Vaikka BMW omistaa Minin, ei BMW:n varsinaista moottoritekniikkaa ole haluttu jakaa Minin kanssa."
Juster näyttää olevan tietojen puolesta näitä BMW:n sisäpiirimiehiä!
Simppa yrittää niin hanakasti 'olla oikeassa' että menee vaan koko ajan pahemmin metsään.
Ensin siis väitit Volvon konetta aivan eri tasoiseksi kuin Octavian 1.9:ä, minusta se väite osoittautui aika selvästi vääräksi.
Sitten aloit haastaa riitaa 116d:tä vertaamalla Volvon 1.6D:hen, ja 116d osoittautui olemattomaksi autoksi.
Ehkä sellainen 116d vielä tulee, ei siinä mitään, mutta se ei liity mitenkään tähän.
Nyt sitten väität että tilanteen pitäisi muuttua täysin kun osoittautuu että tuo PSA:n valmistama kone on aika samanlainen kuin Minin kone. Mutta et ole vielä kertonut miten tuo liittyisi mihinkään tai muuttaisi jotain. Kovasti yrität saada minun suuhuni väitteitä tuosta koneesta. Yhtäkään asiaa en usko tuosta koneesta sanoneeni joka olisi väärässä. Se että Volvo 1.6D:llä ei ole ylivoimainen Octaviaan nähden 1.9 TDI:llä pätee kyllä, samoin kuin se MUIDEN sanoma asia että tuo 1.6 diesel Volvo on aika laiska. S40/V50 noin pienellä koneella on hidas kuin mikä. Mini on aika paljon kevyempi ja muitakin eroja varmaan on, sillä se kiihtyy ihan ok tahtiin. Se mitä sanoin 118s:stä pätee myös.
Ja sitten vielä väität että kone on prikulleen sama. Onko Volvon koneessa Bemun Efficient Dynamics-teknologiat(jarrutusenergian talteenotto, älykkäät sähköiset öljy- ja vesipumput, start/stop, ym.)? Onko siinä 260Nm vääntöä overboost-toiminnolla? Mini liikkuu eri tavalla tuolla koneella ja kuluttaa SELVÄSTI vähemmän.
No, hyvä sentään että Volvo jostain sai edes kelvollisen koneen. Simpan väitteet vaan ovat taas kaukana todellisuudesta, yrittäen lytätä muita ja nostaa Volvon kamppeet aivan erityisiksi. On oikeastaan ironista että hehkutat Volvon 'uutta ja kehittynyttä konetta' ja se osoittautuukin vain PSA:lta ostetuksi taviskoneeksi joka ei liikuta autoa kovin hyvin. Toisaalta Minin vähiten jännittävässä ja harmaimmassa versiossa on siitä aivan eri tasoinen versio ja auto liikkuu ihan pirteästi. Kiihtyy sekuntikaupalla nopeammin kuin aika hyvin vertailukelpoinen C30 ja kuluttaa litran vähemmän...
Ehkä Volvon sitten pitäisi pysyä kaukana puimurin koneista, sillä tuossa laitoksessa on ihan yhtä paljon BMW:n kuin PSA:n kädenjälkeä.
Minissä on aivan samantasoinen versio koneesta, siihen on vain lisätty tuo Stop & Go systeemi ja muut bemarin efficient dynamics-jutut.
Ehkä BMW:n taviskoneet eivät ole oikea ratkaisu Volvolle.
Tämän hedelmällisen keskustelun perusteella "Räpylä-Niiranen" voi helposti valita tulevan autonsa. Pitäiskö tehdä yksi yksi foorumi lisää otsikolla Hiekkalaatikko ? Siellä vois sitten inttää ja itkeä siitä kummalla on parempi ajatus kuin toisella kummalla!
Ehkä Volvon sitten pitäisi pysyä kaukana puimurin koneista, sillä tuossa laitoksessa on ihan yhtä paljon BMW:n kuin PSA:n kädenjälkeä.
Katsotaan: BMW tekee yhteistyössä PSA:n kanssa koneen Miniä varten (ja bensakoneen 1-sarjaan) joka on hyvä kone. Siitä on myös olemassa tuo PSA-osapuolen käyttöön tullut versio jossa ei ole Bemun kaikkia hienouksia.
Miksi Volvon pitäisi pysyä kaukana BMW:n koneista? Nythän se osti PSA-version 'asiakaskoneen' joka on Volvon koneiden tasoon nähden parhaimmistoa. Harmi vain että laittavat sen painavampaan autoon 5-vaihteisena jolloin kokonaisuus on aika laiska. Ei se ole koneen vika.
Harmi vain ettei Volvo pysty itse tekemään nykyaikaisia parhaimman tason koneita, Fordillakaan ei näytä olevan aina sopivaa tarjota ja se ei saa ostettua parhaimpien koneenvalmistajien kehittyneimpiä laitteita...
Minissä on aivan samantasoinen versio koneesta, siihen on vain lisätty tuo Stop & Go systeemi ja muut bemarin efficient dynamics-jutut.
Eli taas Simpan mielestä se ei ole juttu eikä mikään kun toinen on astetta kehittyneempi ja omaa kehitystyön hedelmää, ja Volvo joutuu OSTAMAAN MUILTA sen koneen PERUSversion.
Ero on minusta aika selvä, tuskin kaikki tuo suuri ero johtuu siitä että Volvo on mokannut muissa auton osa-alueissa? Vai pilaako mielestäsi Volvon 5-vaihteinen laatikko tai muut asiat tuon kulkupuolen ja nostaa kulutusta merkittävästi?
Katso nyt vaikka C30 1.6D:n ja Mini Cooper D:n eroja!! Kiihtyvyys aivan eri tasoa samoin kuin kulutus.
Ehkä BMW:n taviskoneet eivät ole oikea ratkaisu Volvolle.
Mutta kun Volvo EI SAA ostettua millään niitä Bemun koneita, joutuu tyytymään tavis-PSA versioon.
Kommentoisiko PutPut vielä, että onko AMS nyt luotettava lähde? Tuota testiä ainakin luet kuin raamattua. Sama toki pätee muihinkin kyseisen aviisin testeihin?
Tuo kone on edelleenkin kulutusta lukuunottamatta ominaisuuksiltaan sama Volvon keulalla.
Ota vaan täysin asiaan kuulumaton AMS tähän tekosyyksi väistää selvä asia. Mitä tekemistä AMS:llä on tämän asian kanssa?
Ja tuo kone on hyvin monilta osin erilainen. Et kai tiedä mitä kaikkea Efficient Dynamics-kamppeet ovat tai sitten et ymmärrä niiden vaikutusta? Sähköpumput ja energian talteenotolla pääasiassa toimiva laturi vähentää vastusta jolloin se auttaa hieman suorituskykyä, ja mikäli Volvossa ei ole overboost-toimintoa niin sekin vaikuttaa. Tosiaan kulutuskin on paljon pienempi, onko se nyt yhtäkkiä 'merkityksetön' asia?
Ikävää sekin on ettei Volvolla ole kuin 5-vaihteinen vaihteisto laittaa siihen.
Putput:
overboost-toiminto löytyy kaikista PSA:n 1.6 ja 2.0 HDI koneista.
en usko, että auton "hitaus/nopeus" on mitenkään merkittävä argumentti monellekaan autoa ostettaessa. olen tehnyt yhden lapin reissun 407 SW:llä 1.6 HDI koneella, ja matka oli oikein nautittava. kyyti oli miellyttävän hiljaista ja alusta mukava , enkä tuntenut jääväni kenenkään jalkoihin.
en usko, että auton "hitaus/nopeus" on mitenkään merkittävä argumentti monellekaan autoa ostettaessa. olen tehnyt yhden lapin reissun 407 SW:llä 1.6 HDI koneella, ja matka oli oikein nautittava. kyyti oli miellyttävän hiljaista ja alusta mukava , enkä tuntenut jääväni kenenkään jalkoihin.
Auton suorityskyky on suhteellinen asia, johon vaikuttaa paljolti se mistä autosta vaihtaa toiseen. Lähes aina suorityskyky käytännössä paranee vaikka vaihtaisi vain autoluokan sisällä toiseen merkkiin.
Esimerkiksi yli 5v vanhasta diesel-autosta uuteen dieseliin vaihtaessa suorityskyky todennäköisesti paranee valitsi minkä auton vain pl. ääripäät.
Eli kääntäen, jos ajat uudella tai uudehkolla autolla on vaikea nähdä, että jäisit liikenteessä jotenkin jalkoihin pl. aivan pienimmät 1.0-1.3 bensakoneet mutta niidenkin joukossa Yaris 1.3 riittää useimpaan menoon kevyellä kuormalla.
Nyt autoverouudistus tekikin mainitun 407 1.6 hdin erittäin kiinnostavaksi autoksi. Samoin Megane 1.5dci ja jos uusi Laguna 1.5 dci jää alle 30 kilon on siinäkin todella kilpailukykyinen auto. Todellisia järkiautoja Suomen oloihin, pitkät matkat mutta alhaiset nopeusrajoitukset - teho riittää
Mitä tulee tuohon V50 1.6hdi -mottiin, niin jos ajatellaan tyypillistä Volvon omistajaa joka vaihtaa vaikka vanhemman korimallin S40 autonsa vaparikoneella (1.8/2.0 tai renun ikivanha 1.9dci) niin tuskin suorityskyvyn puute tuossa ensimmkäisenä tulee ongelmaksi. Tilanpuute ehkä enemmin koska toisin kuin useimmat muut mallit auto ei ole kasvanut sen isommaksi/tilavammaksi.
Mielenkiinnolla odotan Lagunan hintoja ja mahdollisuutta koeajoon. Vaikkei Rellu merkkinä kovin kiinnostava olekaan. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, on uusi Laguna erittäin hiljainen ja mukava kyydiltään.