....... The BMW Group sold more cars in 2007 than ever before in its history. An important factor for this was the contribution made by the EfficientDynamics package which is helping to reduce fuel consumption and CO2 emissions. Customers are also benefiting from this innovative technology in many MINI models. By the end of the year, more than 450,000 BMW and MINI cars driving on Europes roads were benefiting from EfficientDynamics.
1,276,793 BMW brand cars were sold in 2007, surpassing the previous years level (1,185,088 units) by 7.7%. The MINI also recorded good growth, with the retail sales volume rising by 18.5% to 222,875 units (2006: 188,077 units). Rolls-Royce increased its sales volume figures for the fourth year in succession and remains the undisputable market leader in the ultra-luxury segment. Rolls-Royce Motor Cars handed over 1,010 vehicles (2006: 805 vehicles) to customers in 2007 (+ 25.5%), therefore achieving a four-figure annual sales volume figure for the first time........
Hmm.. Eikös nämä S40 ja V50 jatkakkin sitä "halpojen" hollantilaisten/belgialaisten-sarjaa, jota edustivat aikaisemmin 440/460/340/360, joten en itse niitä jotenkin osaa oikein Volvoiksi mieltää (mikä kylläkin kuullostaa tyhmältä.
No todellakin tuo kuulostaa aika kummalliselta. Jos autotehdas valmistaa autoa ja laittaa perään oman merkkinsä, ei sitä mielletä kyseiseksi merkiksi? Pitäisiköhän ehkä muuttaa käsitystä Volvosta, jotta tosiasioiden mieltäminen olisi helpompaa? Moni muukin on sitä mieltä, ettei pikku-Volvo ole oikea Volvo, vaikka sarja on ollut mallistossa 70-luvun puolivälistä alkaen, siis reilut 30 vuotta! Ihmeellistä, millaista vetoapua jonkun automerkin imagolle annetaan ihan vapaaehtoisesti kuluttajien toimesta.
Ja kuten edellinen kirjoittaja totesi V50 ei ole halpa. Edes Hollannin Volvot eivät koskaan olleet halpoja.
Ei ole tarvetta muuttaa käsitystä, satun vain pitämään isoista Volvoista.
Lainaan nyt tekstiä autowiki-sivustolta (www.autowiki.fi): "Volvo S40 jatkoi edullisten DAF-peräisten Volvojen sarjaa. Edelliset Alankomaissa valmistetut Volvot ovat olleet vastaavalla tavalla muita Volvoja edullisempia, mutta samalla laadultaan hieman heikompia kuin "aidot" ruotsalaiset."
Niksu: "Tämä ehkä selkeyttää aikaisempaa kirjoitustani."
Ei selkeytä, vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Haluat nähdä brandin VOLVO edustavan jotain tiettyä asiaa, tyyliä tai linjaa. Mutta koska se pitää todellisuudessa sisällään jotain epämiellyttävää, se pitää sulkea pois. Ovathan pikkuvolvot silti oikeita volvoja, kai ne muuten myytäisiin edelleen Daffeina. Ei se Volvon oikeus tai aitous siitä muutu, mistä sinä pidät. En voi käsittää, miksei pikkuvolvo olisi oikea volvo. Mikä se sitten on, leikkivolvoko? Valevolvo? Enkä voi käsittää sitä, miksi mielikuva automerkistä pitäisi luoda noin valikoiden. Eikö esimerkiksi Nissan Micra ole oikea Nissan? Vain ZX-sarja ja sen perilliset ovat oikeita Nissaneita...
Ja tottahan pikkuvolvot olivat kuten ovat edelleenkin edullisempia kuin isommat, ovathan ne pienempiäkin. Mutta kokonsa nähden olivat kalliimpia kuin useimmat kilpailijansa, aivan kuten nykyäänkin. Mutta niinhän on nykyään isojenkin Volvojen laita.
KonstaKoo:ta lainaan: TM:n vertailussa V50:n tavaratilan tilavuudeksi saatiin 320 litraa eli saman verran kuin Skoda Fabiassa. Todellinen perheauto ja sitten perään.
Kyllähän Skoda Fabiakin käy perheautoksi ihan hyvin! Etenkin Combina:
Sitäpaitsi TM:n oma hinnasto ja vertailu antavat tilaksi 417 litraa...
Mielikuvasi ovat jotakuinkin tällaista tasoa:
- Mersu: taksi
- BMW: urheiluauto
- Skoda: itäauto
- Toyota: riisipussi
- VW: kansanauto
Monilla merkeillä on kuitenkin (ainakin olevinaan) laaja spektri autoja eri käyttöön ja eri imagolla samalla: on urheilullista mallia, tila-autoa, farkkua, sedania... isompia ja pienempiä versioita samoista vielä erikseen.
jääkö saab tosiaan volvolle jollain osa-alueella, vai miksi volvo on aina tapetilla, ja saab melko pimennossa?
Saab jää ainakin myynnissä Volvolle selvästi. Ja tämä ei ole pelkästään huono asia. Aika moni Saabilla ajava tuntuu arvostavan sitä, että kun tulee kaupasta parkkipaikalle niin siellä on about yksi samanlainen auto kuin itsellä.
Tänäpäivänä kun tuntuu, että jos heittää kiven ilmaan satunnaisesti niin se todennäköisesti tipahtaa V70:n päälle.
Ei sillä, että niissä mitään vikaa ois.
Volvo on osannut ottaa "ilon" irti turvallisuusimagosta ja muistanut aina mainita saavutuksista mainonnassa. Saabin mainonta Suomessa ontuu kuin mummo pottupellossa.
Jokatapauksessa Saab ja Volvo on sen verran erityylisiä autoja, että niiden vertailu tosissaan on alkukommenttia mukaillen aika turhaa hommaa.
Volvo on semmonen hyvän status arvon omaava auto. Ei liian pröystäilevä, mutta antaa kuvan hyvin toimeentulevasta ja fiksusta omistajasta jolla on suunnilleen kaikki asiat kunnossa. Auto on turvallinen, helppo ajaa ja jälleenmyyntiarvon perusteellakin aika järkivalinta. Tätä vain tuntuu olevan joidenkin vaikea myöntää.
Saab on ennemminkin kummajainen, joka mainostaa autoja jotka tehtiin lentokonevarikolla, joilla ajetaan yksin keskellä cityä futiksen MM-finaalin aikana. Todella moni tuntuu vihaavan merkkiä, vaikka toisaalta jollain tapaa arvostaakin sitä. Vahva pappamalli-imago suomessa. Valitettavasti.
Jos käytettävissä ois 40k rahaa ja tarvetta farmarille, ois mun valinta uudeksi autoksi varmaan uusi V70 2.0d tällähetkellä, vahvana kilpailijana vaikkapa Subaru Legacy.
KonstaKoo:ta lainaan: TM:n vertailussa V50:n tavaratilan tilavuudeksi saatiin 320 litraa eli saman verran kuin Skoda Fabiassa. Todellinen perheauto ja sitten perään.
Sitäpaitsi TM:n oma hinnasto ja vertailu antavat tilaksi 417 litraa...
Mielikuvasi ovat jotakuinkin tällaista tasoa:
- Mersu: taksi
- BMW: urheiluauto
- Skoda: itäauto
- Toyota: riisipussi
- VW: kansanauto
Monilla merkeillä on kuitenkin (ainakin olevinaan) laaja spektri autoja eri käyttöön ja eri imagolla samalla: on urheilullista mallia, tila-autoa, farkkua, sedania... isompia ja pienempiä versioita samoista vielä erikseen.
Tuo oli kyllä vain sinun tulkintasi asiasta. Jos katsot vaikka TM 14/2005 vertailua niin siinä lukee selvästi että 320 litraa. Minusta tuo on tosi vähän mutta jos riittää niin hyvä. Noihin naurukommentteihin en yhdy yhteenkään.
Minusta tuo on tosi vähän mutta jos riittää niin hyvä.
"Tosi vähän", mutta mihin??
Noihin naurukommentteihin en yhdy yhteenkään.
Ne olivatkin (kuvitteellisia) esimerkkejä, jollaiseksi tasoltaan lasken väitteesi.
Pointti oli ja on, että "perheauto" -käsitteelle ei ole vakioitu mitään standardeja, vai onko? Jos puhut imagosta, joka Volvolla on joidenkin mielestä perheautomainen (mikäs siinä!), niin mikset napannut samantien C30:stä esimerkiksi, olisit saanut vielä pienemmän Volvon tavaratiloiltaan. Muutenkin epäkäytännöllisen pienten lasten kuskaamiseksi, vaikkapa turvaistumiin kiinnittämistä takapenkillä ajatellen, saati mahtuuko rattaat tavaratilaan?
Kyllä minä tuon VDA-normin mukaisen lukeman löysin mutta ero TM:n mittaamaan oli poikkeuksellisen suuri. Ajatukseni olikin lähinnä siinä, että V50:tä markkinoidaan perheautona vaikka melkoisen suuria vaikeuksia ainakin pienten lasten perheiden on kamppeet tuohon saada mahtumaan. Vähän tarkoittaa sitä, että lastenvaunut on vaikea saada mukaan mutta jos golfbägin kuljettaminen riittää niin hyvä.
Tuossapa lainausta TM 14/2005:stä "Myös Volvon 320 litran tavaratila on niukka, etenkin kun sitä pidetään farmariautona".
Kannattaako sitä kaikkea markkinahöpöhöpöä uskoa? Meille markkinoittiin esim. Miniä tila-autona. Ei tarvitse KonstaKoo kaikkea uskoa, mitä niissä mainoksissa sanotaan, jooko?
Tuossapa lainausta TM 14/2005:stä "Myös Volvon 320 litran tavaratila on niukka, etenkin kun sitä pidetään farmariautona".
Muistaakseni tuossa samassa testissä väitettiin suojapeiton alle jäävän tilan olevan 33 cm korkea. Kuitenkin suojapeitteen alle mahtuu oikein hyvin Volvon oma autojääkaappi, jonka korkeus on 38 cm. Tuo 33 cm saadaan, kun mitataan suojapeitekotelon alareunasta tavaratilan pohjalle. Jos tuota mittaa on käytetty tilavuuden laskemisessa, en ihmettele saatua, kovasti tehtaan ilmoittamasta tilavuudesta poikkeavaa tulosta. Pikku-Volvon tavaratila ei tietenkään ole mikään valtaisa, mutta täyttää varmasti monen käyttäjän tarpeet, varsinkin jos ajattelee sitä vaihtoehtona konttiperäiselle autolle. Kukaan ei kai voine väittää, etteikö se perinteiseen tavaratilaan verrattuna olisi selvästi käytännöllisempi.
Puhutaan V50:n tiloista mitä tahansa omasta puolestani voin sanoa auton olevan mitoitettu alle 180 cm yksin asuville ihmisille. Kyllä polkupyörä kyytiin mahtuu kun penkit kaataa, mutta jos haluaa matkatavaroita mukaan ja takapenkin käyttöön on kyllä puhuttava lähinnä autosta jonka kanssa tavaroiden kuskaamiseen tarvitaan a) suksiboksi, b) peräkärry c) tavarat on vaihdettava luottokorttiin.
Kysymys on nimenomaan henkilökohtaisesta käyttökokemuksestani. Valitettavasti en voi enkä halua heilutella kaikkien nokan alla mittanauhaa ja kahta farmaria joista toinen on edullinen, tilava ja hyvä ajettava, toinen taas V50 jonka ominaisuudet liittyvät mielikuviin.
Kysymys on nimenomaan henkilökohtaisesta käyttökokemuksestani. Valitettavasti en voi enkä halua heilutella kaikkien nokan alla mittanauhaa ja kahta farmaria joista toinen on edullinen, tilava ja hyvä ajettava, toinen taas V50 jonka ominaisuudet liittyvät mielikuviin.
Niin minullakin. Olen ajanut sellaisella kohta kolme vuotta ja hyvin olemme siihen emännän kanssa mahtuneet. Poistamalla näkösuojahökötyksen (ei todellakaan mikään nerokas ratkaisu) saa mukaan mahtumaan esim. kolme kohtalaisen kokoista matkalaukkua ja muuta pienempää tavaraa. Olemme alle 180 cm pitkiä, mutta en ymmärrä, mitä tekemistä käyttäjän pituudella on tavaratilan koon kanssa. Minulle tilat ovat riittäneet, itse asiassa auto on tilavin koskaan omistamani, mutta voin tietenkin puhua vain omasta puolestani. Suksibokseja näkyy suurempienkin autojen katoilla, myös polkupyörää voi kuljettaa jossain muualla kuin auton sisällä. Silloin sinne jää kyllä tilaa muille matkatavaroille.
Valitettavasti en voi enkä halua heilutella kaikkien nokan alla mittanauhaa ja kahta farmaria joista toinen on edullinen, tilava ja hyvä ajettava, toinen taas V50 jonka ominaisuudet liittyvät mielikuviin.
Mihin mielikuviin?!?!
OK, litrat ja mitat on aika yksiselitteisiä, mutta "hyvä ajettavuus" jo aika henk.koht. mielipide. Ja onhan sen nyt nähnyt päällepäinkin, että V50 on pienempi kuin V70, oliskohan ihan tarkoituksella, että erottuisivat toisistaan?
Sitäpaitsi taitaa löytyä VIELÄ isompia farkkuja kuin mitä V70:kin on.....ja samassa sarjassa....toki pienempiäkin, tai yhtä isoja. Höhhh!
Missä tämän keskustelun pihvi oikein on? Onhan noita pieniä farkkuja olemassa muitakin. Vaikkapa Mini Cooperilla. Olettaako joku että se sen takia pitäisi vetää vertoja V70:lle vetoisuudeltaan? Hinta ainakin on kalliimmasta päästä silläkin. Millä perusteella pikkuautosta?
Ehkä siinä, että V50 4,5 metrisenä autona voisi olla tilava, koska muotoilulla ei erityisen menevää vaikutelmaa ole saavutettu. Tietysti makuasia, mutta minusta auto on aika kömpelön näköinen.
Auton mittoihin siis olisi pitänyt pystyä tekemään paremmatkin tilat. Nyt olemassa olevalla ahtaudella ei ole saavutettu mitään muuta hyötyä, jolla ahtautta voisi perustella. Esim Focus on yhtä linjakas, saman kokoinen, mutta huomattavasti tilavampi ja minusta myös paremman näköinen. Alfa Romeon farkulta ei kukaan odota edes V50 kokoisia tiloja, joten siitä ei synny keskustelua.
Volvon imagoon kuuluu tietynlainen järkivalinta-ajattelu, joten tässä tapauksessa ristiriita on ilmeinen ja ehkä siksi herättää tunteita.
Auton mittoihin siis olisi pitänyt pystyä tekemään paremmatkin tilat. Esim Focus on yhtä linjakas, saman kokoinen, mutta huomattavasti tilavampi ja minusta myös paremman näköinen.
Focuksesta puheenollen, otanpa sen kanssa vertailuun C-Maxin. Kun n. samoihin mittoihin voi tosiaan tehdä kyllä parempia ja huonompia tiloja, totta mooses:
FOCUS vs. C-MAX
Akseliväli 2640 2640
Pituus mm 4472 4333
Leveys mm 1840 1825
Korkeus mm 1501 1595
Tavaratila VDA litraa 482 550
Tavaratilan tilavuus VDA max 1525 1620
Kas kummaa! C-MAX onkin tilavampi! Samaan pituuteen laitetaan korkeutta, joten istumatilan käyttön helpottuu ja tavaratilaakin saa lisää. Miksi KUKAAN järki-ihminen ostaa siis Focuksen?
Ja edelleen: onko C30:ssä jotakin järkiajatteluun viittavaa, sen enempää
kuin BMW Z4:ssa vs. 318 Touring -asettelussa? Kuitenkin BMW:llä on molemmat, mutta kukaan ei sitä ihmettele...
Yhtä hyvin voisi vertailla: miksi ostaa 3xx:n farkkuna kun paaljon tilavampi on tuo 5xx Touring.
Mitä uittua te intätte jostain takakonttien tilavuuksista aina! Jos autossa on jollekulle tarpeeksi tilaa niin se on sitten sille sopiva. Ottaa otsalohkoon lukea aina näitä luokkavertailuja kellä/millä on minkälainen kontti. Ei kai nyt hitto kukaan reilusti tilaa kaipaava osta V50 mallia?! Eikä sinkkupoikamies mitään Voyageria. Tilat käytön myötä.
Ilmoitetuilla VDA mitoilla ei ole tänäpäivänä YHTÄÄN mitään merkitystä. Kaikki valmistajat mittaa omilla periaatteillaan ja ilmoittaa kaikki lokerot yms. Saadaan se 500 litraa vaikka minkälaiseet koppiin silti sieltä luukun takaa löytyy joku 80cm * 90cm * 70cm kokoinen koppa jossa on luukkuja sivuilla ja alapuolella.
V50 on omien koeajo kokemuksien perusteella hyvä auto. Tilat riittää niille kelle riittää.
Mutta miltä kuulostaa Chrysler 300C Hemi Aut. farkku. Kantavuus alle 400kg...
BMW myi puolestaan 13,2 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, mihin vaikutti vahvasti Minin myynnin 34,4 prosentin kasvu.
eli tuosta ei selviä todella paljonko bmw myynti nousi????
....... The BMW Group sold more cars in 2007 than ever before in its history. An important factor for this was the contribution made by the EfficientDynamics package which is helping to reduce fuel consumption and CO2 emissions. Customers are also benefiting from this innovative technology in many MINI models. By the end of the year, more than 450,000 BMW and MINI cars driving on Europes roads were benefiting from EfficientDynamics.
1,276,793 BMW brand cars were sold in 2007, surpassing the previous years level (1,185,088 units) by 7.7%. The MINI also recorded good growth, with the retail sales volume rising by 18.5% to 222,875 units (2006: 188,077 units). Rolls-Royce increased its sales volume figures for the fourth year in succession and remains the undisputable market leader in the ultra-luxury segment. Rolls-Royce Motor Cars handed over 1,010 vehicles (2006: 805 vehicles) to customers in 2007 (+ 25.5%), therefore achieving a four-figure annual sales volume figure for the first time........
Herbert:
Ei ole tarvetta muuttaa käsitystä, satun vain pitämään isoista Volvoista.
Lainaan nyt tekstiä autowiki-sivustolta (www.autowiki.fi): "Volvo S40 jatkoi edullisten DAF-peräisten Volvojen sarjaa. Edelliset Alankomaissa valmistetut Volvot ovat olleet vastaavalla tavalla muita Volvoja edullisempia, mutta samalla laadultaan hieman heikompia kuin "aidot" ruotsalaiset."
Tämä ehkä selkeyttää aikaisempaa kirjoitustani.
Niksu: "Tämä ehkä selkeyttää aikaisempaa kirjoitustani."
Ei selkeytä, vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Haluat nähdä brandin VOLVO edustavan jotain tiettyä asiaa, tyyliä tai linjaa. Mutta koska se pitää todellisuudessa sisällään jotain epämiellyttävää, se pitää sulkea pois. Ovathan pikkuvolvot silti oikeita volvoja, kai ne muuten myytäisiin edelleen Daffeina. Ei se Volvon oikeus tai aitous siitä muutu, mistä sinä pidät. En voi käsittää, miksei pikkuvolvo olisi oikea volvo. Mikä se sitten on, leikkivolvoko? Valevolvo? Enkä voi käsittää sitä, miksi mielikuva automerkistä pitäisi luoda noin valikoiden. Eikö esimerkiksi Nissan Micra ole oikea Nissan? Vain ZX-sarja ja sen perilliset ovat oikeita Nissaneita...
Ja tottahan pikkuvolvot olivat kuten ovat edelleenkin edullisempia kuin isommat, ovathan ne pienempiäkin. Mutta kokonsa nähden olivat kalliimpia kuin useimmat kilpailijansa, aivan kuten nykyäänkin. Mutta niinhän on nykyään isojenkin Volvojen laita.
KonstaKoo:ta lainaan: TM:n vertailussa V50:n tavaratilan tilavuudeksi saatiin 320 litraa eli saman verran kuin Skoda Fabiassa. Todellinen perheauto ja sitten perään.
Kyllähän Skoda Fabiakin käy perheautoksi ihan hyvin! Etenkin Combina:
http://new.skoda-auto.com/FIN/model/newfabiacombi/look/Pages/look.aspx
Sitäpaitsi TM:n oma hinnasto ja vertailu antavat tilaksi 417 litraa...
Mielikuvasi ovat jotakuinkin tällaista tasoa:
- Mersu: taksi
- BMW: urheiluauto
- Skoda: itäauto
- Toyota: riisipussi
- VW: kansanauto
Monilla merkeillä on kuitenkin (ainakin olevinaan) laaja spektri autoja eri käyttöön ja eri imagolla samalla: on urheilullista mallia, tila-autoa, farkkua, sedania... isompia ja pienempiä versioita samoista vielä erikseen.
Jos palataan vielä alkuun;
petos:
Saab jää ainakin myynnissä Volvolle selvästi. Ja tämä ei ole pelkästään huono asia. Aika moni Saabilla ajava tuntuu arvostavan sitä, että kun tulee kaupasta parkkipaikalle niin siellä on about yksi samanlainen auto kuin itsellä.
Tänäpäivänä kun tuntuu, että jos heittää kiven ilmaan satunnaisesti niin se todennäköisesti tipahtaa V70:n päälle.
Ei sillä, että niissä mitään vikaa ois.
Volvo on osannut ottaa "ilon" irti turvallisuusimagosta ja muistanut aina mainita saavutuksista mainonnassa. Saabin mainonta Suomessa ontuu kuin mummo pottupellossa.
Jokatapauksessa Saab ja Volvo on sen verran erityylisiä autoja, että niiden vertailu tosissaan on alkukommenttia mukaillen aika turhaa hommaa.
Volvo on semmonen hyvän status arvon omaava auto. Ei liian pröystäilevä, mutta antaa kuvan hyvin toimeentulevasta ja fiksusta omistajasta jolla on suunnilleen kaikki asiat kunnossa. Auto on turvallinen, helppo ajaa ja jälleenmyyntiarvon perusteellakin aika järkivalinta. Tätä vain tuntuu olevan joidenkin vaikea myöntää.
Saab on ennemminkin kummajainen, joka mainostaa autoja jotka tehtiin lentokonevarikolla, joilla ajetaan yksin keskellä cityä futiksen MM-finaalin aikana. Todella moni tuntuu vihaavan merkkiä, vaikka toisaalta jollain tapaa arvostaakin sitä. Vahva pappamalli-imago suomessa. Valitettavasti.
Jos käytettävissä ois 40k rahaa ja tarvetta farmarille, ois mun valinta uudeksi autoksi varmaan uusi V70 2.0d tällähetkellä, vahvana kilpailijana vaikkapa Subaru Legacy.
Ajan nykyisin Saabilla.
Kumppani:
Tuo oli kyllä vain sinun tulkintasi asiasta. Jos katsot vaikka TM 14/2005 vertailua niin siinä lukee selvästi että 320 litraa. Minusta tuo on tosi vähän mutta jos riittää niin hyvä. Noihin naurukommentteihin en yhdy yhteenkään.
Tuo oli kyllä vain sinun tulkintasi asiasta. Jos katsot vaikka TM 14/2005 vertailua niin siinä lukee selvästi että 320 litraa.
Tulkintaa? Täällähän se lukee "Tavaratila VDA litraa 417" ja
"Tavaratilan tilavuus VDA max 1307"
Linkki varmuuden vakuudeksi:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=42901
Minusta tuo on tosi vähän mutta jos riittää niin hyvä.
"Tosi vähän", mutta mihin??
Noihin naurukommentteihin en yhdy yhteenkään.
Ne olivatkin (kuvitteellisia) esimerkkejä, jollaiseksi tasoltaan lasken väitteesi.
Pointti oli ja on, että "perheauto" -käsitteelle ei ole vakioitu mitään standardeja, vai onko? Jos puhut imagosta, joka Volvolla on joidenkin mielestä perheautomainen (mikäs siinä!), niin mikset napannut samantien C30:stä esimerkiksi, olisit saanut vielä pienemmän Volvon tavaratiloiltaan. Muutenkin epäkäytännöllisen pienten lasten kuskaamiseksi, vaikkapa turvaistumiin kiinnittämistä takapenkillä ajatellen, saati mahtuuko rattaat tavaratilaan?
C30: todellinen perheauto
Kyllä minä tuon VDA-normin mukaisen lukeman löysin mutta ero TM:n mittaamaan oli poikkeuksellisen suuri. Ajatukseni olikin lähinnä siinä, että V50:tä markkinoidaan perheautona vaikka melkoisen suuria vaikeuksia ainakin pienten lasten perheiden on kamppeet tuohon saada mahtumaan. Vähän tarkoittaa sitä, että lastenvaunut on vaikea saada mukaan mutta jos golfbägin kuljettaminen riittää niin hyvä.
Tuossapa lainausta TM 14/2005:stä "Myös Volvon 320 litran tavaratila on niukka, etenkin kun sitä pidetään farmariautona".
Kannattaako sitä kaikkea markkinahöpöhöpöä uskoa? Meille markkinoittiin esim. Miniä tila-autona. Ei tarvitse KonstaKoo kaikkea uskoa, mitä niissä mainoksissa sanotaan, jooko?
Tuossapa lainausta TM 14/2005:stä "Myös Volvon 320 litran tavaratila on niukka, etenkin kun sitä pidetään farmariautona".
Missä siis oli maininta "perheautosta", vai onko sinun mielestäsi farmariauto = perheauto?
Noh, ei viitsi kiusata enempää. Jos tarvitsee oikeasti tilaa (eikä aina edes perheenjäsenten kuskaamiseen), niin ehken minäkään V50:stä ostaisi.
On noita isompia ja halvemmallakin, sikäli olet ollut koko ajan oikeassa.
ei kannata juu uskoa kaikkea mitä mainostetaan ja tuputetaan, onhan volvokin SPORTSWAGON!
ps. eikä tästä kommentista kannata suuttua, vai onko volvoissa mitään sporttisia elementtejä?
KonstaKoo:
Muistaakseni tuossa samassa testissä väitettiin suojapeiton alle jäävän tilan olevan 33 cm korkea. Kuitenkin suojapeitteen alle mahtuu oikein hyvin Volvon oma autojääkaappi, jonka korkeus on 38 cm. Tuo 33 cm saadaan, kun mitataan suojapeitekotelon alareunasta tavaratilan pohjalle. Jos tuota mittaa on käytetty tilavuuden laskemisessa, en ihmettele saatua, kovasti tehtaan ilmoittamasta tilavuudesta poikkeavaa tulosta. Pikku-Volvon tavaratila ei tietenkään ole mikään valtaisa, mutta täyttää varmasti monen käyttäjän tarpeet, varsinkin jos ajattelee sitä vaihtoehtona konttiperäiselle autolle. Kukaan ei kai voine väittää, etteikö se perinteiseen tavaratilaan verrattuna olisi selvästi käytännöllisempi.
Puhutaan V50:n tiloista mitä tahansa omasta puolestani voin sanoa auton olevan mitoitettu alle 180 cm yksin asuville ihmisille. Kyllä polkupyörä kyytiin mahtuu kun penkit kaataa, mutta jos haluaa matkatavaroita mukaan ja takapenkin käyttöön on kyllä puhuttava lähinnä autosta jonka kanssa tavaroiden kuskaamiseen tarvitaan a) suksiboksi, b) peräkärry c) tavarat on vaihdettava luottokorttiin.
Kysymys on nimenomaan henkilökohtaisesta käyttökokemuksestani. Valitettavasti en voi enkä halua heilutella kaikkien nokan alla mittanauhaa ja kahta farmaria joista toinen on edullinen, tilava ja hyvä ajettava, toinen taas V50 jonka ominaisuudet liittyvät mielikuviin.
tessar:
Niin minullakin. Olen ajanut sellaisella kohta kolme vuotta ja hyvin olemme siihen emännän kanssa mahtuneet. Poistamalla näkösuojahökötyksen (ei todellakaan mikään nerokas ratkaisu) saa mukaan mahtumaan esim. kolme kohtalaisen kokoista matkalaukkua ja muuta pienempää tavaraa. Olemme alle 180 cm pitkiä, mutta en ymmärrä, mitä tekemistä käyttäjän pituudella on tavaratilan koon kanssa. Minulle tilat ovat riittäneet, itse asiassa auto on tilavin koskaan omistamani, mutta voin tietenkin puhua vain omasta puolestani. Suksibokseja näkyy suurempienkin autojen katoilla, myös polkupyörää voi kuljettaa jossain muualla kuin auton sisällä. Silloin sinne jää kyllä tilaa muille matkatavaroille.
Valitettavasti en voi enkä halua heilutella kaikkien nokan alla mittanauhaa ja kahta farmaria joista toinen on edullinen, tilava ja hyvä ajettava, toinen taas V50 jonka ominaisuudet liittyvät mielikuviin.
Mihin mielikuviin?!?!
OK, litrat ja mitat on aika yksiselitteisiä, mutta "hyvä ajettavuus" jo aika henk.koht. mielipide. Ja onhan sen nyt nähnyt päällepäinkin, että V50 on pienempi kuin V70, oliskohan ihan tarkoituksella, että erottuisivat toisistaan?
Sitäpaitsi taitaa löytyä VIELÄ isompia farkkuja kuin mitä V70:kin on.....ja samassa sarjassa....toki pienempiäkin, tai yhtä isoja. Höhhh!
Missä tämän keskustelun pihvi oikein on? Onhan noita pieniä farkkuja olemassa muitakin. Vaikkapa Mini Cooperilla. Olettaako joku että se sen takia pitäisi vetää vertoja V70:lle vetoisuudeltaan? Hinta ainakin on kalliimmasta päästä silläkin. Millä perusteella pikkuautosta?
Kumppani:
Ehkä siinä, että V50 4,5 metrisenä autona voisi olla tilava, koska muotoilulla ei erityisen menevää vaikutelmaa ole saavutettu. Tietysti makuasia, mutta minusta auto on aika kömpelön näköinen.
Auton mittoihin siis olisi pitänyt pystyä tekemään paremmatkin tilat. Nyt olemassa olevalla ahtaudella ei ole saavutettu mitään muuta hyötyä, jolla ahtautta voisi perustella. Esim Focus on yhtä linjakas, saman kokoinen, mutta huomattavasti tilavampi ja minusta myös paremman näköinen. Alfa Romeon farkulta ei kukaan odota edes V50 kokoisia tiloja, joten siitä ei synny keskustelua.
Volvon imagoon kuuluu tietynlainen järkivalinta-ajattelu, joten tässä tapauksessa ristiriita on ilmeinen ja ehkä siksi herättää tunteita.
Auton mittoihin siis olisi pitänyt pystyä tekemään paremmatkin tilat. Esim Focus on yhtä linjakas, saman kokoinen, mutta huomattavasti tilavampi ja minusta myös paremman näköinen.
Focuksesta puheenollen, otanpa sen kanssa vertailuun C-Maxin. Kun n. samoihin mittoihin voi tosiaan tehdä kyllä parempia ja huonompia tiloja, totta mooses:
FOCUS vs. C-MAX
Akseliväli 2640 2640
Pituus mm 4472 4333
Leveys mm 1840 1825
Korkeus mm 1501 1595
Tavaratila VDA litraa 482 550
Tavaratilan tilavuus VDA max 1525 1620
Kas kummaa! C-MAX onkin tilavampi! Samaan pituuteen laitetaan korkeutta, joten istumatilan käyttön helpottuu ja tavaratilaakin saa lisää. Miksi KUKAAN järki-ihminen ostaa siis Focuksen?
Ja edelleen: onko C30:ssä jotakin järkiajatteluun viittavaa, sen enempää
kuin BMW Z4:ssa vs. 318 Touring -asettelussa? Kuitenkin BMW:llä on molemmat, mutta kukaan ei sitä ihmettele...
Yhtä hyvin voisi vertailla: miksi ostaa 3xx:n farkkuna kun paaljon tilavampi on tuo 5xx Touring.
Mitä uittua te intätte jostain takakonttien tilavuuksista aina! Jos autossa on jollekulle tarpeeksi tilaa niin se on sitten sille sopiva. Ottaa otsalohkoon lukea aina näitä luokkavertailuja kellä/millä on minkälainen kontti. Ei kai nyt hitto kukaan reilusti tilaa kaipaava osta V50 mallia?! Eikä sinkkupoikamies mitään Voyageria. Tilat käytön myötä.
Ilmoitetuilla VDA mitoilla ei ole tänäpäivänä YHTÄÄN mitään merkitystä. Kaikki valmistajat mittaa omilla periaatteillaan ja ilmoittaa kaikki lokerot yms. Saadaan se 500 litraa vaikka minkälaiseet koppiin silti sieltä luukun takaa löytyy joku 80cm * 90cm * 70cm kokoinen koppa jossa on luukkuja sivuilla ja alapuolella.
V50 on omien koeajo kokemuksien perusteella hyvä auto. Tilat riittää niille kelle riittää.
Mutta miltä kuulostaa Chrysler 300C Hemi Aut. farkku. Kantavuus alle 400kg...
Kumppani: "Miksi KUKAAN järki-ihminen ostaa siis Focuksen?"
En minä tiedä enkä välitä. Kunhan arvuuttelin syitä sille, miksi Volvosta puhuminen nostaa niin paljon tunteita pintaan.
Tavaratilan koolla ei isoa merkitystä kunhan on vähintäin 500 litraa, siis perhekäytössä?
Kukaan järki-ihminen ei osta mitään autoa, siis jos ei välttämättä tarvitse tai ei ole harraste?