Kia Cee'd voitti Tuulilasin vertailutestin. Järjestys:
1. Kia Cee'd
2. VW Golf
3. Ford Focus
3. Toyota Auris
5. Opel Astra
6. Nissan Qashqai
Lehdessä myös uuden Mersu C 220 CDI Avantgarden täydellinen testi.
Siitä vaan keskustelemaan Tuulilasin juttujen pohjalta. TM:ssa noita autokevään suurimpia puheenaiheita ei ole näkynyt.
Mitä siis tekevät TM:n toimittajat. Testailevat mönkijöitä ja kirjoittelevat sivukaupalla kaistanvaihto-oppeja. Autotestit ulkoistetaan mediafirmoille, joiden toimittajat kirjoittavat toisella kädellä samasta autosta ko. merkin maahantuojan asiakaslehteen, ja toisella kädellä "puolueetonta" juttua TM:n sivuille.
TM:n ulkoasu on paperiltaan, painojäljeltään kuin kuviltaan suoraan 50-luvulta. Nettisivuilla ei tapahdu mitään, lukuuunottamatta lukijoiden keskustelua. Tämäkö on Pohjoismaiden suurimman yleisteknisen aikakausilehden vastaus 2000-luvun mediakilpailuun.
Sorry TM. Juna meni jo. Niin myös tämä lukija. Tulihan tätä lehteä luettua jo 40 vuotta. Päätoimittaja Mauri J. Salon aikana TM oli Lehti. Nyt vain kalpea varjo kulta-ajoilta.
1. Kia Cee'd
2. VW Golf
3. Ford Focus
3. Toyota Auris
5. Opel Astra
6. Nissan Qashqai
Lehdessä myös uuden Mersu C 220 CDI Avantgarden täydellinen testi.
Siitä vaan keskustelemaan Tuulilasin juttujen pohjalta. TM:ssa noita autokevään suurimpia puheenaiheita ei ole näkynyt.
En ole vielä lukenut tuota ko. juttua enkä Ceediä ajanut, mutta näkemäni ja lukemani perusteella se todellakin on varteenotettava vaihtoehto jos etsii hyvää perusautoa. Itselleni selvästi mieluisampi vaihtoehto kuin Auris / Corolla. Golf ja myös Focus ovat hyvät vaihtoehdot sitten, jos haluaa saada jotain enemmän esim. koneosastolta.
Uusi C oli kattavassa testissä myös uusimmassa Auto Motor und Sportissa. Kovasti olivat tykänneet, paitsi hinnasta. Suhinoita eivät muuten maininneet.
Vahvistuu vaan käsitykseni, että Golf on totaalisen ryötöhinnoiteltu Suomessa...
...ja Aurisko ei ole?
Miten se nyt niin ryöstöhinnoiteltu voi olla kun se päihittää vertailussa kilpailijansa?
Pieniä näyttävät erot olevan tässä suosikkiluokassa. Huonoja autoja ei taida juuri löytyä, ellei sitten luotettavuudessa pidemmän päälle ole eroja.
Erikoista oli, että lehden mukaan MB C oli melutasoltaan samaa luokkaa kuin "Cee´d-luokan" autot. Teissä on tietysti eroa, mutta kuitenkin.
En ihmettele. Cee'd on SE auto, joka muutti meikäläisen (lähes vannoutuneen eurooppalaisten autojen puolestapuhujan) mielen. Autossa on aivan mahtavat kuskin tilat, ei mitään riisikuppimeininkiä. Vielä kun saisi xenon-valot ja 2-litraisen dieselin, niin a vot...
hah, golffithan on ollut (minun mielestäni) jo kauan sikahintaisia! kerran katselin jotain hintavertailu taulukkoa joissa vertaillaan hintoja ja vakiovarusteita sekä lisähintaa jos ottaa jonkun varusteen, on ero karsea! voihan tietysti kusettaa itseään kuvittelemalla että sillä kalliimmalla hinnalla saa jotain '' saksalaista jämäkkyyttä''
Ehkäpä itse valitsisin Auriksen ennen Kiaa, lähinnä sen vuoksi, että Toyotan huoltopalvelut paremmassa huudossa kuin Delta-auton
Tänään kolahti luukusta muutama aukeama tiukkaa faktaa. Eipä ole kovalla mölyllä uudistetulla itäautolla niin hyvää pakettia kuin odotin. Lukuhetkeä tosin mustensi tänään erittäin törkeä palvelu VW-huollossa! Luettelin parit kohdat mitkä piti tarkistaa, kun kulutus oli 2l korkeampi kuin normi, niin muutaman tunnin kuluttua kehdattiin soittaa, että "joo käytiin tossa vähän ajelemassa ja kyllä se automaatti nyt ton verran vieki et koska tuut hakemaan?" !!!! Ei #¤#¤"! Muutaman sanan jälkeen lupasivat avata konepellin ja katsoa mainitsemani kohteet... En enää ihmettele että Toyota on niin suosittu Suomessa, huolto pelaa. Alkaa täälläkin VW-silmälasit naarmuuntua pahasti...
Haluaisin kuulla TM:lta selvitykseen siitä millä perusteella lehti aina laskee Fordin eurooppalaiseksi samalla kun lehti nimittelee Kiaa ja Toyotaa melkoisen negatiivisväritteisellä "itäauto" termillä.. Fordin perusti amerikkalainen USA:ssa. Yhtiön pääkonttori on Detroitissa USA:ssa. Yhtiön nykyinenkin toimitusjohtaja on amerikkalainen..
Vertailun kuvia katsellessa tuli väkisinkin mieleen että melkoisen tasapaksun rumaa on kaikkien muotoilu.
Ainakin TM:n testissä ollut Golf oli 1.6 Comfortline, eli karvalakkimalli ja maksoi yhtäpaljon kuin Auris Linea Sol. Noista kahdesta Auris on paremmin varusteltu.
Golf 1.6 FSI Sportline olisi ehkä lähempänä varusteiden ja suorituskyvyn puolesta. Sportlineenkin pitäis ottaa vielä automaatti-ilmastointi + sumuvalot + nahkaratti... noin alkuun. Ja hintakin lähempänä 26 te. Yhtä hyvin Auriksesta olisi voinut ottaa Terra- varustelutason, joka on lähempänä Comfortlinea.
En nyt sano, että korinvärisillä listoilla tai sumareilla vertailuja voitetaan, mutta jos hinnasta puhutaan..
Ei se golffin varustelu nyt niin askeettista ole. Comfortline ei todellakaan ole mikään karvalakkimalli vaan esim. Tuulilasissa Golf oli parhaiten varusteltu auto. Hintaero Aurikseen 500e. Onhan se silti kallis, varsinkin jos pellin alle haluaa enemmän tehoa. Tämähän on juuri se syy miksi Golf VI halutaan tuoda markkinoille. Nykyisen valmistuskustannukset ovat liian kalliita, koska auton kasaaminen kestää kauemmin kuin kilpailijoilla.
Ainakin TM:n testissä ollut Golf oli 1.6 Comfortline, eli karvalakkimalli ja maksoi yhtäpaljon kuin Auris Linea Sol. Noista kahdesta Auris on paremmin varusteltu.
Golf 1.6 FSI Sportline olisi ehkä lähempänä varusteiden ja suorituskyvyn puolesta. Sportlineenkin pitäis ottaa vielä automaatti-ilmastointi + sumuvalot + nahkaratti... noin alkuun. Ja hintakin lähempänä 26 te. Yhtä hyvin Auriksesta olisi voinut ottaa Terra- varustelutason, joka on lähempänä Comfortlinea.
En nyt sano, että korinvärisillä listoilla tai sumareilla vertailuja voitetaan, mutta jos hinnasta puhutaan..
Jokohan olisi aika päivittä tiedot Golfin varusteiden "vähäisyydestä".
Mielestäni siitä ei puutu mitään oleellista. Aurisiin verrattuna siinä on suorastaan enemmän varusteita, ainakin viivottimella luetteloa mitaten. Joitakin Golf Comfortlinessa olevia varusteita Aurisiin ei saa rahallakaan.
Tässä Golfin varusteluetteloa maahantuojan sivuilta:
Golf Trendline
Trendline-varustelutasossa vakiona on mm.
Ulkopuoliset varusteet
teräsvanteet 6Jx15 195/65R15 renkailla
mustat ulkopeilinkotelot
sivuvilkut ulkopeileissä
halogeenivalot ja vilkut yhteisen kirkkaan lasin takana
korinvärinen jäähdyttimensäleikkö
mustat kylkisuojalistat ja ovenkahvat
korinväriset puskurit (joissa mustat suojalistat)
vihreät lämpöeristelasit
Sisäpuoliset varusteet
kaksi juomatelinettä edessä ja yksi takana
säilytyslokero katossa ja kojelaudan keskellä
säilytyslokerot ovissa
etuistuinten Easy Entry -toiminto (vain 2-ovisissa autoissa)
kuljettajanistuimen korkeudensäätö
hattuhylly
valaistu hansikaslokero
4-puolainen ohjauspyörä
epäsymmetrisesti jaettu ja eteen käännettävä takaselkänoja
istuimissa ja ovissa "Media"-verhoilu
Turvallisuusvarusteet
ESP - elektroninen ajonvakautusjärjestelmä
kaksi etuturvatyynyä (matkustajan puoleinen kytkettävissä avaimella pois toiminnasta)
sivuturvatyynyt etuistuimissa
ikkunaturvaverhot edessä ja takana istuville
edessä korkeussäädöllä ja kiristimillä varustetut turvavyöt
takana kolme kolmepisteturvavyötä
Isofix-valmius (kahden lasten turvaistuimen kiinnittämiseksi takapenkille)
levyjarrut edessä ja takana (edessä sisäpuolisesti tuuletetut)
elektroninen ajonestojärjestelmä
Toiminnalliset varusteet
puoliautomaattinen Climatic-ilmastointilaite
kaksi lukuvaloa edessä
sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät ulkopeilit
lämmitettävät etuistuimet
sähköiset lasinnostimet edessä
kauko-ohjattu keskuslukitus ja kaksi kauko-ohjausavainta
tavaratilan valo
pidike ensiapulaukulle ja varoituskolmiolle
takalasin pesin-pyyhin tihkutoiminnolla
lämmitys-tuuletusjärjestelmä 4-portaisella puhaltimella ja sisäilmankierrolla
sisävalo edessä viivesammutuksella - valokatkaisimet kaikissa ovissa
säädettävä sininen mittaristovalaistus - kytkimien punainen yövalaistus
mittaristo: elektroninen nopeusmittari - matka- ja osamatkamittari - käyntinopeusmittari
ajotietokone/monitoiminäyttö MFA
merkkivalot ja huoltovälinäyttö
radio "RCD 300" cd-soittimella - kaiuttimet edessä ja takana
ohjauspyörän korkeuden ja etäisyyden säätö
meikkipeilit häikäisysuojissa
savuton-versio: säilytyslokerot tuhkakuppien tilalla - pistorasia savukkeensytyttimen tilalla
heijastimet etuovissa
tuulilasinpyyhkimet tihkutoiminnolla
sähkömekaaninen ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
raitisilmasuodatin
tankkausluukun avaus sisäpuolelta
tilapäiskäyttöön soveltuva kevytvarapyörä
ajovalojen varoitussummeri
ajovalomuisti
ajovalonpesimet
Golf Comfortline.
Golf Comfortlinessa Trendline-varusteiden lisänä/erona:
korinväriset ulkopeilinkotelot
"Misano"-kevytmetallivanteet 6½Jx15 - lukkopultit - renkaat 195/65R15
kannellinen säilytyslokero katossa
säilytystaskut etuistuinten selkänojissa
korkeudensäätö etumatkustajan istuimessa
antrasiittisomisteet kojelaudassa ja ovissa
suksiluukku takaselkänojassa - keskikyynärnoja takana
ristiseläntuensäätö etuistuimissa
mukavuusistuimet - istuinten keskialue Loop-veluuria
"Opera"-istuinverhoilu
automaattisesti himmenevä sisäpeili
"Coming-home" -toiminto
vakionopeussäädin
kaksi lukuvaloa edessä ja takana (edessä kromikehyksellä)
valo etujalkatilassa
häikäisysuojissa valaistu meikkipeili
sadetunnistin
pistorasia tavaratilassa
kassikoukku tavaratilassa
Eipä voittanut TM:n vertailua:
>>
Kisasta odotettiin tiukkaa, eikä selkeää suosikkia ollut etukäteen. VW Golf nousi voittajaksi tasaisen hyvän suorituksensa ansiosta. Ford Focus sijoittui kakkossijalle ennen Kian, Opelin ja Peugeotin ja Toyotan muodostamaa tasavahvaa nelikkoa. Näillä jokaisella oli omat vahvat ja heikot alueensa.
(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 10/07, s. 12-29)
>>
että se siitä testivoitosta.
Testivoitto riippuu aina siitä, miten ominaisuuksia painotetaan.
Jokohan olisi aika päivittä tiedot Golfin varusteiden "vähäisyydestä".
Mielestäni siitä ei puutu mitään oleellista. Aurisiin verrattuna siinä on suorastaan enemmän varusteita, ainakin viivottimella luetteloa mitaten. Joitakin Golf Comfortlinessa olevia varusteita Aurisiin ei saa rahallakaan.
Jeps, kyllähän listaan pituutta saa ilmoittamalla, että auton varustukseen kuuluu alta löytyviä varusteita kuten mm. turvavyöt, tavaratilan valo, lämpiävät etuistuimet, hattuhylly ja muita ylellisyysvarusteita kuten heijastimet etuovissa. Pidän näitä lähinnä itsestäänselvyytenä, en varusteina. Ainakaan Golfin ja Auriksen hintaluokassa. Eikä Kansanvaunu ole tässä hommassa mitenkään yksin liikkeellä, samaan syyllistyvät kaikki muutkin merkit, myös Toyota.
Tarkoitinkin, että jos autojen hintaa vertaillaan niin autojen täytyy olla toiminnallisilta varusteiltaan yhtenevät. Mielestäni mainitsemisen arvoinen ero syntyy eri merkkejä vertailtaessa jos ratti on nahkapäällystetty normaalin muovisen sijaan tai esim. ilmastointi on automaattinen tavallisen sijaan jne. Tulenkohan nyt ymmärretyksi oikein...?
mustat ulkopeilinkotelot
sivuvilkut ulkopeileissä
halogeenivalot ja vilkut yhteisen kirkkaan lasin takana
korinvärinen jäähdyttimensäleikkö
vihreät lämpöeristelasit
säilytyslokero katossa ja kojelaudan keskellä
säilytyslokerot ovissa
kuljettajanistuimen korkeudensäätö
hattuhylly
valaistu hansikaslokero
4-puolainen ohjauspyörä
epäsymmetrisesti jaettu ja eteen käännettävä takaselkänoja
edessä korkeussäädöllä ja kiristimillä varustetut turvavyöt
lämmitettävät etuistuimet
tavaratilan valo
pidike ensiapulaukulle ja varoituskolmiolle
takalasin pesin-pyyhin tihkutoiminnolla
lämmitys-tuuletusjärjestelmä 4-portaisella puhaltimella ja sisäilmankierrolla
mittaristo: elektroninen nopeusmittari - matka- ja osamatkamittari - käyntinopeusmittari
merkkivalot ja huoltovälinäyttö
meikkipeilit häikäisysuojissa
heijastimet etuovissa
tuulilasinpyyhkimet tihkutoiminnolla
raitisilmasuodatin
tilapäiskäyttöön soveltuva kevytvarapyörä
ajovalojen varoitussummeri
kannellinen säilytyslokero katossa
säilytystaskut etuistuinten selkänojissa
häikäisysuojissa valaistu meikkipeili
kassikoukku tavaratilassa
Totta on, että Golfin lisävarustelista on noin 6 kertaa pidempi kuin Auriksen ja että Golfia pystyy siten myös varustelemaan enemmän ja pidemmälle omien mieltymysten mukaan. Mutta lähtökohtaisesti Golf on vastaavilla varusteilla kalliimpi kuin Auris. Tästä kai oli alunperin kysymys?
Mutta kukin tietysti tarkastelee asioita omista lähtökohdistaan ja mieltymyksistään. Minä näistä.
Tässä Golfin varusteluetteloa maahantuojan sivuilta:
Golf Trendline
Trendline-varustelutasossa vakiona on mm.
Ulkopuoliset varusteet
teräsvanteet 6Jx15 195/65R15 renkailla
mustat ulkopeilinkotelot (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
sivuvilkut ulkopeileissä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
halogeenivalot ja vilkut yhteisen kirkkaan lasin takana (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
korinvärinen jäähdyttimensäleikkö (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
mustat kylkisuojalistat ja ovenkahvat (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
korinväriset puskurit (joissa mustat suojalistat) (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
vihreät lämpöeristelasit (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
Sisäpuoliset varusteet
kaksi juomatelinettä edessä ja yksi takana (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
säilytyslokero katossa ja kojelaudan keskellä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
säilytyslokerot ovissa (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
etuistuinten Easy Entry -toiminto (vain 2-ovisissa autoissa) (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
kuljettajanistuimen korkeudensäätö (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
hattuhylly (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
valaistu hansikaslokero (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
4-puolainen ohjauspyörä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
epäsymmetrisesti jaettu ja eteen käännettävä takaselkänoja (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
istuimissa ja ovissa "Media"-verhoilu (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
Turvallisuusvarusteet
ESP - elektroninen ajonvakautusjärjestelmä
kaksi etuturvatyynyä (matkustajan puoleinen kytkettävissä avaimella pois toiminnasta)
sivuturvatyynyt etuistuimissa
ikkunaturvaverhot edessä ja takana istuville
edessä korkeussäädöllä ja kiristimillä varustetut turvavyöt (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
takana kolme kolmepisteturvavyötä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
Isofix-valmius (kahden lasten turvaistuimen kiinnittämiseksi takapenkille) (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
levyjarrut edessä ja takana (edessä sisäpuolisesti tuuletetut) (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
elektroninen ajonestojärjestelmä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
Toiminnalliset varusteet
puoliautomaattinen Climatic-ilmastointilaite
kaksi lukuvaloa edessä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät ulkopeilit (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
lämmitettävät etuistuimet (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
sähköiset lasinnostimet edessä
kauko-ohjattu keskuslukitus ja kaksi kauko-ohjausavainta
tavaratilan valo (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
pidike ensiapulaukulle ja varoituskolmiolle (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
takalasin pesin-pyyhin tihkutoiminnolla (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
lämmitys-tuuletusjärjestelmä 4-portaisella puhaltimella ja sisäilmankierrolla (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
sisävalo edessä viivesammutuksella - valokatkaisimet kaikissa ovissa(EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
säädettävä sininen mittaristovalaistus - kytkimien punainen (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)yövalaistus
mittaristo: elektroninen nopeusmittari - matka- ja osamatkamittari - käyntinopeusmittari (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
ajotietokone/monitoiminäyttö MFA
merkkivalot ja huoltovälinäyttö (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
radio "RCD 300" cd-soittimella - kaiuttimet edessä ja takana (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
ohjauspyörän korkeuden ja etäisyyden säätö
meikkipeilit häikäisysuojissa (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
savuton-versio: säilytyslokerot tuhkakuppien tilalla - pistorasia savukkeensytyttimen tilalla
heijastimet etuovissa (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
tuulilasinpyyhkimet tihkutoiminnolla (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
sähkömekaaninen ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin
raitisilmasuodatin (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
tankkausluukun avaus sisäpuolelta (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
tilapäiskäyttöön soveltuva kevytvarapyörä (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
ajovalojen varoitussummeri (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
ajovalomuisti (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
ajovalonpesimet (EI OLE MIKÄÄN VARUSTE)
Golf Comfortline.
Golf Comfortlinessa Trendline-varusteiden lisänä/erona:
korinväriset ulkopeilinkotelot
"Misano"-kevytmetallivanteet 6½Jx15 - lukkopultit - renkaat 195/65R15
kannellinen säilytyslokero katossa
säilytystaskut etuistuinten selkänojissa
korkeudensäätö etumatkustajan istuimessa
antrasiittisomisteet kojelaudassa ja ovissa
suksiluukku takaselkänojassa - keskikyynärnoja takana
ristiseläntuensäätö etuistuimissa
mukavuusistuimet - istuinten keskialue Loop-veluuria
"Opera"-istuinverhoilu
automaattisesti himmenevä sisäpeili
"Coming-home" -toiminto
vakionopeussäädin
kaksi lukuvaloa edessä ja takana (edessä kromikehyksellä)
valo etujalkatilassa
häikäisysuojissa valaistu meikkipeili
sadetunnistin
pistorasia tavaratilassa
kassikoukku tavaratilassa
Eipä tuossa trendlinessä nyt niin kauhean pitkä tuo ihan oikeiden varusteidenlista ole.
Jos otetaan Golffilta 5-ovinen comfortline ja siihen metalliväri,nahkaratti,sumuvalot,autom.ilmastointi on auton hinta toimituskuluineen 26910e
Auriksen Sol malli samoilla varusteilla on 24040e toimituskuluineen.
Niin erotus on kuitenkin 2870e, joka on melko paljon tuossa luokassa. Täytyy tosin myöntää että golfiin on helpompi poimia vain haluamiaan varusteita. Mutta kyllä melkein 20000mummoa on aika paljon tuon luokan autosta. Tässä varmaan yksi syy Golffin nihkeään myyntiin, huoltopalveluiden lisäksi.
Jos nuo Rynen "EI OLE MIKÄÄN VARUSTE" luettelon mukaiset toiminnot poistaisi autosta, niin aika ankea peli taitaisi olla. Osa niistä ei toki ole varusteita, vaan eroja muihin Golf-versioihin. Mutta osa niistä kyllä on ihan oikeita varusteita, koska niitä ei monessa vastaavassa autossa ole lainkaan tai sitten toteutus on sieltä halvimmasta päästä esim. sisävalaistuksen, penkkien säätöjen ym. suhteen.
Jos nyt vertaillaan oikeasti sitä Golfia, niin ei siitä minusta mitään olennaista puutu. Lisäksi kun vertaa, niin kone- ja vaihteistopuolella Golf tarjoaa paljon sellaista, mitä muilla valmistajilla ei edes ole tarjottavana. Esim. alle 30 tonnilla lähtee 1.4 TSI DSG. Vai missä tähän luokan autossa on 140 hv/ 220 Nm automaattivaihteistolla, kulutuksen ollessa silti vain 7,1 litraa?
Ja farmari tulee vihdoin ja viimein. En usko sen jäävän kauppoihin seisomaan.
Jos nyt vertaillaan oikeasti sitä Golfia, niin ei siitä minusta mitään olennaista puutu. Lisäksi kun vertaa, niin kone- ja vaihteistopuolella Golf tarjoaa paljon sellaista, mitä muilla valmistajilla ei edes ole tarjottavana. Esim. alle 30 tonnilla lähtee 1.4 TSI DSG. Vai missä tähän luokan autossa on 140 hv/ 220 Nm automaattivaihteistolla, kulutuksen ollessa silti vain 7,1 litraa?
Ja farmari tulee vihdoin ja viimein. En usko sen jäävän kauppoihin seisomaan.
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150hv taitaa mennä vielä vähemmällä (alle 7l)... Automaatista en tiedä, että saako semmoista tuon koneen yhteyteen. Grande Punto Abarthiin saa myös 180hv version tuosta koneesta (normaalisti abarthissa 150hv). Taitaa Bravo olla aikalailla isompi auto kuin Golf?
1.9 JTD 150hv vie saman verran kuin 2.0 TDI Golfissa, mutta kokemukseni mukaan tuo fiiun dieseli aikamoisesti sivistyneempi.
No onhan se nyt totaalisen naurettavaa ilmoittaa erikseen, että Golfista löytyy jopa edistykselliset kolmipisteturvavyöt! Onhan se varuste, mutta aika naurettavaa erikseen mainita tuollaisista.
Audi A6 sisältää muuten vakiona sellaisen ihmeellisyyden kuin hansikaslokeron! Audi A6 sisältää vakiona myös muuta edistyksellistä tekniikkaa; äänitorvesta ei tarvitse maksaa lisähintaa, sillä se mainitaan vakiovarusteluettelossa.
Mielestäni tuollaisten erikseen mainitseminen vaan vaikeuttaa varustelistan lukemista, ja se on todellista kuluttajan aliarviointia.
Kävinpä ihan piruuttani Volvon sivuilla katselemassa varusteluetteloita. Ihan samalla lailla kilometrin mittaisia nekin ovat, tosin semmoisen valikkorakenteen takana. Kyllä sielläkin ne hanskalokerot, mukitelineet, ovien säilytyslokerot ja turvavyöt luetellaan. No, Volvo vaan aliarvioi sillä lailla asiakkaitaan. Naurettavaa.
http://volvo.nitrofx.com/hinnasto/pdf/hinnasto_S80.pdf
No etpä kyllä saa tuosta millään yhtä aliarvioivaa kuin Audin vastaavasta luettelosta, vaikka kuinka yrittäisit... Äänitorvi ilmeisesti tulee Volvoon vakiona mukaan, vaikkei sitä mainita? Sitäpaitsi mitään hansikaslokeron kaltaisia itsestäänselvyyksiä ei tuossa S80 listassa ole, vaikka niin väitit. Onhan tuossa S80 mallin vakiovarustelistassakin muutama hauska maininta, muttei se silti vedä vertoja VAG-konsernin listauksille...
Katsoin täältä, ja V50:stä kun kerta Golf- luokasta oli ketjussa tässä puhe.
http://www.volvocars.fi/All-Cars-MY08/Volvo-V50/FeaturesEquipment.htm
Tuon mukaan V50:ssä on muuten esim. 2 hanskalokeroa. (ks. kohta säilytys)? S80:stä en sanonut mitään, enkä katsonut sitä vielä...
Edit: No nyt katsoin S80:n, ja kyllä sielläkin hanskalokero mainitaan.
http://www.volvocars.fi/All-Cars-MY08/Volvo-S80/FeaturesEquipment.htm
Ooh. Lukittava ja valaistu.
Noh, ihan yhtä häiritsevää ja aliarvioivaa tuo on Volvonkin tapauksessa. Volvon varsinaisessa hinnastossa on onneksi pääosin ihan asiallinen vakiovarustelista. A6:tta, kun harkitsin vielä autoa vaihtaessani, sen vakiovarustelista oli kyllä todella sekava, kun yritti netin kautta hahmottaa vakiovarusteita.
Audissapa on cd soittimella varustettu hansikaslokero, jota en ole muulla nähnyt. Aivan loistava turvallisuusvaruste kun ei voi ajon aikana edes levyä vaihtaa
Nyt on kyllä todella off-topic, mutta tuota ratkaisua olen ihmetellyt itsekin.
Kuten jo aikaisemminkin ylempänä totesin, kaikki merkit noita varustelistoja kasvattelee. Osa jopa auton katsastukseen vaadittavilla "varusteilla", kuten lisäjarruvalolla ja ajovalojen korkeudensäädöillä.
Minäkin koen sen lähinnä kuluttajan aliarviointina, enkä parempana varusteluna.
Mutta jos vielä otetaan kantaa itse otsikkoon eli tuulilasin vetrailuun , niin kun minkä vaan muun lehden vertailua samoista vehkeistä lukee, voi todeta että loppujärjestys on ollu lähes poikkeuksetta päinvastainen. Tuulilasin vertailutulekset perustuvat Mainosmarkka määriin. Voidaan vain päätellä että Kia on sysännyt eniten rahaa Tuulilasille
Voisitko ystävällisesti luetella ne vertailutestit, joissa Kia cee´d ei ole pärjännyt. Kiitos.
Uusimmassa Teknikens Världin bensakoneisten perheautojen vertailussa Kia pesi hiuksenhienosti Auriksen sekä reilusti Caliberin.
Tosin Honda Civic 5D Sport oli ihan omassa luokassaan ja täysin ylivoimainen.
Yhteispisteet:
Civic 77 / 100
Cee`d 68 / 100
Auris 67 / 100
Caliber 44 / 100
Keväällä Moottorin vertailussa uusi Corolla pesi sekä Jetan, että S40:n, PREMIUMIA
Kyllähän tosiaan Corolloissa on yleensä aina ollut hyvä moottori!