Vika prosentit ovat pienet Japsi/Korealais autoissa,mutta onko ne ajo-ominaisuudet kuitenkin se tärkein valintakriteeri joka auton hankinta päätökseen vaikuttaa.
Niin sanotut "hyvätuloiset"kun ostavat järkiään Saksalaisia Premiumautoja,vaikka samalla hinnalla saisi useita "Riisipusseja".
Itse olen ajannut BMW,Audi ,Volvo,Opel,ja muutamilla Japsimerkeillä,ja ajan jatkossa "muutaman"Vuoden vanhalla autolla josta kalliimmat kilometrit on ajettu pois,mutta auto on edelleen kuin uusi.
Kyllä paras vaihtoehto on hankkia muutaman vuoden ikäinen perusauto kuten VW, Skoda, Ford, Opel tai Seat ja tehdä sille huolto (ja tarvittaessa ruostesuojaus) pitkän kaavan mukaan jolloin saa rahallaan reilusti autoa.
Premium puolella (BMW, Audi, Volvo) saa helposti maksaa mopoautosta enemmän kuin monen merkin perheauton kokoisesta kulkineesta. Kannattaa siis ajatella mistä maksaa ja miksi jos tarvii autoa liikkumiseen ja kuljettamiseen eikä vain autotallin edessä seisottamiseen.
Omat käytännön kokemukseni puoltavat järkiautoja koska niillä ajaminen on huomattavasti suurempi nautinto kuin jollain V50:llä. Aja itse 700 km putkeen tai koeta lastata tavaraa kyytiin, näkemys voi muuttua.
Omien kokemusten ja mielipiteeni perusteella, tällä hetkellä hyvä ja edullinen perusauto on Skoda Octavia. Sekä uutena, että vähän käytettynä. Parin vuoden sisään alkaa olla uudenkarheita ja luultavasti vielä edullisempaan hintaan tarjolla. Nykyisessä Ocussa hitan/laatu on erittäin hyvin kohdallaan, verrataan sitä mihin vain.
Aeronautti:
Jos järkevyyttä tuolla perusteella ajatellaan, kannattaisi ostaa uusi Hilux. Maksaa reilut 30000 e, mutta -92...-94 mallisista pyydetään vielä noin 7000 e.
Järkevää vai ei, riippuu kenen näkökulmasta katsoo.
rs2300:
Miten tuon nyt ottaa...
Jos katsellaan myyntimääriä, niin japskejahan menee eniten. Mutta mikäs sinä olet väittämään, että ovat ostaneet huonosti ajettavia autoja?!?
Voisko MITENKÄÄN olla niin, että he ovat ostaneet auton, jossa nuo molemmat olla kohdillaan, samoin hinta/laatusuhde? Voisko se olla "tärkein valintakriteeri" yhtälailla?
Aikamoisia oletuksia rakensit sisään tuohon aloitukseesi, höhh!
Järkevä auto...mikä sekin nyt sitten on? Miten määritellään järkiperusteet auton valinnassa - ainakin se riippuu täysin siitä mikä on auton käyttötarkoitus. Itse en ainakaan ole koskaan ostanut autoa puhtaasti järkiperusteilla. Aina siinä on ollut tunnetta mukana, toki hinta, huollot, laatu ym asiat ovat siinä mukana. Mutta kyllä se valinta hyvin subjektiivinen juttu on.
Kumppani:
Koska perusappelsiini- ja omenamehut ovat myydyimpiä mehuja, ne ovat tuoremehuista parhaimpia???
Mikä tarkoitat sanalla "perus"? Ja kaikkiko sillä perus-sanalla lastattuna jotenkin automaattisesti "huonoja" vai?
Vähän sama kuin lastaisin sinun "tunteisiisi" automaattisesti "mahcoilua", "pullistelua" ja "näyttämisen halua".
Voiko olla, että olen oikeassakin...?
Vähän ihmetyttää että monet ajattelevat, että edullinen ja halvempi auto on paras ja hyväksyttävin valinta. Eiköhän valinta tehdä kuitenkin tunnetasolla jos on varaa. Aivan turhaa leimata kalliimpien kulkineiden ostajia "pullistelijoiksi" ja jotka haluavat vain "näyttää".Jos voi toteuttaa omia mieltymyksiään, niin ei kait kellään ole siihen sanomista. Se että ostovoima kaikilla ei ole sama, niin eihän se ole mikään syy arvostella.
MMS:
Riippuu vähän, että mistä se kalliimpi hinta koostuu. Jos se johtuu pelkästään merkin imagosta niin se on tietysti aivan ok, mutta jos se taas johtuu siitä, että auton valmistaminen kuluttaa tarpeettoman paljon maaperästä kaivettavia ja valmistuksessa paljon energiaa vaativia metalleja niin asia onkin jo pikkasen eri eikä koskekaan enää pelkästään ko. yksilöä vaan koko ihmiskuntaa. Eikä se, että ko. malmikasan liikuttelu tuhlaa tarpeettomasti polttoainetta yhtään muuta tätä ekotasetta ainakaan positiiviseen suuntaan.
Tätä asiaa voisi miettiä myös siltä kantilta, että eikös oilisi kivaa jos tänään säästettäisiin pikkasen bensaa tai dieseliä niin sitä riittäisi sitten pidempään tulevaisuudessa tai sitä saisi pidempään sellaisilla hinnoilla mihin muillakin kuin vain varakkaimmilla olisi siihen varaa. Yksi uhkakuva voisi olla sekin, että sitä tulevaisuuden polttonesteiden korvaavaa auton energialähdettä ei saadakaan kehitettyä samalle tasolle nykyautojen kanssa siihen mennessä kun polttonesteiden hinta karkaa tavallisen kansan ulottumattomiin ja suuresta osasta kansaa tulee jalkamiehiä. Ei kauhean mukavan tuntuinen, eikä toivotavasti myöskään kovin todennäköinen, visio, mutta jos näin ikävästi kävisi niin siinä vaiheessa voi sen ajan ihmisille kyllä tulla mieleen ajatus, että kunpa se sukupolvi 50 vuotta sitten olisi tajunnut säästää pikkasen bensaa myös meillekin. Mut hei, jos nyt on rahaa niin paskaaks muista, varsinkaan tulevista sukupolvista.
MMS:
En minä ainakaan niin väittänyt. Mutta et sinäkään voi väittää, etteivät eniten myytyjen automerkkien ja/tai mallien ostajat olisi omasta vinkkelistään tehneet onnistuneet kaupat!
MMS:
Mikä on se taso, jolla valinta tehdään, jos "ei ole varaa"??
Tunnepuoli lienee vahvasti mukana, jos kaupasta ylipäätään saa esim. uuden auton mukaansa. Maksamista riittää pitkäksi aikaa suurimmalla osalla kansaa, toivottavasti "kukkaron mukaan" kuitenkin.
MMS:
En minä leimannutkaan, mutta loin mielikuvan ihan kuten AkiK mehuvertauksessaan (ja sitä ennen rs2300). Aikamoisen latingin sinänsä sisällöltään.
On nimittäin aivan yhtä turha leimata edullisempien (aika selkeästi mitattava) kulkineiden ostajien arvoja/tavoitteita sellaisiksi, mitä ne eivät myöskään ole, heidän vinkkelistään (täysin henkilökohtaisia luonteeltaan). Auton hankinta on Suomessa joka tapauksessa kallista, toisille vielä kalliimpaa.
Jokaisesta hintaluokasta löytynee lajissaan loistohankintoja.
MMS:
Aivan, kunhan muistat sinäkin, että tämä koskee alaspäin hintahaarukassa olevia hankintoja yhtä lailla, sinun mittapuusi mukaan!
Jos keskustellaan autojen hinta/laatusuhteesta pitäisi olla jokin yksimielisyys myös laadusta. Hankintahinta on selvä ja sitten ylläpitokustannukset.
Jollekin laatua on se, että autossa on kaiken maailman heebeleitä, mitä muissa saa vain isolla lisärahalla. Toinen on sitä mieltä, että laatua on se, että voi ajaa 5 vuotta ja 100tkm ilman yhtään ylimääräistä korjaamokäyntiä. Kolmas on taas sitä mieltä, että vasta sellainen auto on laadukas, jonka ohjaus tunnistaa jokaisen tienpinnan muutoksen mutta toisaalta reagoi heti ratin kääntöön. Jollekin vain iso teho on laatua...
AutoBild Suomi kirjoitti uusimmassa numerossa Opel Astran ja Volkswagen Golfin 200 tkm ja 4 vuoden kestotestistä. Molempiin korjatiin n. 10 vikaa. Mielestäni ihan laadukasta, mutta artikkelissa ei puhuttu mitään tavallisista kulutusosista; lamput yms. Volkkari voitti, mutta oli muoviosiltaan kuin 20 vuotta vanha; valkoinen perusmuovi paistoi mustan alta läpi.
Mitä kalliimpi uusi auto sitä vähemmän saat lisää laatua eli vastinetta rahallesi. Perusmallin C-mersun saa alle 40 k, mutta antaako kallein Ässä vastinetta rahalle?
Suomalaisella autonostajalla on kyllä erikoinen käsitys laadusta. Siihen vaikuttaa erittäin suuresti toisten mielipiteet.
Käynpä ihmettelemään jälleen VW-konsernin tuotteita: uuden Octavian ostajalle annetaan kaupanpäällisiksi pullo öljyä mukaan. Lisäksi FSi moottoriset autot ovat tunnettuja erittäin huonosta sisätilojen lämpiämisestä (mm TM:n Passatin kestotesti). Kuitenkaan tuollaiset ominaisuudet eivät häiritse suomalaista kuluttajaa: "Mitä sitten? Talvella voi pukeutua lämpimästi ja ajaa hanskat kädessä." "Litra öljyä tuhannella on ihan OK."
SKP:lle: Passat on käyttötestattu viimeksi TM:ssä kymmenen vuotta sitten ja silloin ei ollut FSI-moottoreista vielä tietoakaan. Nimimerkillä 40 000km takana kyseisellä moottorilla ja öljypullo on vieläkin avaamaton.
Tekeekö mukaan annettu öljypullo autosta jotenkin huonolaatuisen? Taikka, jos auto tosiaan kuluttaa nromaalisti hieman öljyä?
Skodasta kun oli puhetta, niin siihen on tarjolla myös muita kuin "pelkkiä" FSI koneita. Paras paketti lienee tällähetkellä "peruspenalle" 1.8TSI Sport varusteilla. Tai sitten joku muu...
Eniten Kolarin asemlta tuli "City Maastureita"kun sattuivat olevan,reitillä Mökkini-Ylläs.Pisti vaan silmään,ovatko nämä Autot niin huonoja ajaa pitempiä matkoja,että Junaan pitää laittaa ja viimmeisillä kilometreillä pistää "Merkkilasit"silmille ja näyttää että täältä on tultu ja kaukaa "huippuautolla"jonka monesti kuulee usein Hissijonossa tyyliin ,onko sinulla "Mersunavain" ja luottokortti,kun menemme syömään tuohon uusimpaan paikkaan"tämän lauseen kuulin 10i viikolla Ylläksen Kondoolihississä,naurettavaa "Juppilua"kun istuin siinä "ei Haltin"kamppeissa.Itse vietin mukavan Viikon Ylläksellä,ja vientiä oli iltasella ilman autoni "premiuteniin"vedoten,Entä muilla miten kävi kommeitokaa,hiihtoloma muistoja ja toimiko "tekniikka"?
laadusta pitäisi olla määritelmä ensin ennenkuin tällaista pohtii. hinnan taas näkee ilman tulkintaa.
Heittäisin kuitenkin pari mieleeni tulevaa auto jotka ovat minusta laadukkaita ja siihen nähden myös oikean hintaisia.
Mitsubishi Lancer
ei ole kallis, ja perkeleen kestävä ja toimiva auto.
taatusti murheettomampi kuin VW-Skoda tuotteet tai muut euro-halpikset.
Mazda 6, hyvä ajettava, tilava ja erittäin kestävä.
onkohan mikään auto hintaluokassaan ollut yhtä kestävä ja toimiva, olemalla kuitenkin niinkin ladukas ja hyvä ajaa?
hintakaan ei kai ole mikään kova?
taitaa olla tiettyyn vuosimalliin mennessä ruostetyyppiviatkin hallinnnassa?
juurihan tuo on uudistunut.
rs2300: "Eniten Kolarin asemlta tuli "City Maastureita"kun sattuivat olevan,reitillä Mökkini-Ylläs.Pisti vaan silmään,ovatko nämä Autot niin huonoja ajaa pitempiä matkoja,että Junaan pitää laittaa..."
Mitä pahaa on autojunalla matkustamisessa? Taatusti mukavampi, vaikkei kovin edullinen tapa matkustaa 1000 km. Matka etenee yöllä kuskin nukkuessa. Ja raideliikenteen peräänhän monesti huudellaan. Varmaan ympäristönkin kannalta ihan älykäs tapa tehdä lomamatka.
Siitä voisi esittää arvauksen, miksi hiihtokeskuksissa näkyy citymaastureita niin paljon, mutta antaa olla.
"Entä muilla miten kävi kommeitokaa,hiihtoloma muistoja ja toimiko "tekniikka"?"
Enpä ole koskaan Kotamajalla tai Riemuliiterissä kokeillut tai nähnyt kenenkään kokeilevan tuollaista tekniikkaa. Ihan hauskaa näyttää porukalla silti olevan. Rinneravintoloissa tai hotellilla tilanne saattaa olla toinen.
SKP: "Suomalaisella autonostajalla on kyllä erikoinen käsitys laadusta. Siihen vaikuttaa erittäin suuresti toisten mielipiteet."
Suomalainen on myös perusluonteeltaan sellainen, että kestää ja kestää voi valittaa mutta ei tee asialle mitään.