Olen pitänyt Tekniikan Maailmaa aina maan johtavana autolehtenä. Mistä johtuu kuitenkin se että Tekniikan Maailman keskustelupalstan taso on niin surkea autojen osalta.
Olisiko tässä takana se että keskustelijoiden autokokemus on varsin puutteellista ja ovat myöskin ryhmittäytyneet jonkun automerkin taakse tai jotakuta automerkkiä vastaan ?
Ovatko keskustelijat ylipäätään siinä tilassa, ettei holhottavaksi julistaminen ole tarpeen ? Raha-asioista kun tulee puhe, niin pikkupojat luikkii pakoon ja jotkut keski-ikäiset nimimerkit ylistävät Suomi-autojen ihanuutta, vaikka Suomeen rahdataan saksalaisten jäännösautot, ja kaikki Ruf-Porschet ja ABT-Golfit sekä Irmscherit jäävät Saksaan. Helvetti, Saksassahan ne valioautot ovat eikä Suomessa.
Onko joku ärsyyntynyt jonkun auto-omistuksista ? Paloiko joltakulta proput, kun joku omisti kalliin auton.
Mikseivät tietyt premium-keskustelijat esimerkiksi noteeraa sitä että Subaru on kasvattanut myyntiään Suomessa peräti 300 prosenttia sekä että Subaru on todennäköisesti kaikkein vähävikaisin auto. Subaru on lisäksi maan eniten myyty nelivetoauto.
Premium-ominaisuushan jää jäljelle enää vain muutamaan automerkkiin, muiden ollessa taviksia, koska ihmiselle ei enää joku "premium" ole välttämätöntä. Esimerkiksi uusi Volkswagen Golfhan on varmaan parempi kuin joku "premium", jos katsotaan ominaisuuksia sinällään.
Oisko niin, että sinulla ei sitten huumorintaju riitä ja otat kaiken liian vakavasti ? Se, että puolustetaan jotain omaa merkkiä, on totta kai ymmärrettävää, kun on paljon rahaa kiinni autossa. Onneksi kuulun niihin, jotka ajavat milloin milläkin merkillä, eli en ole ns. merkkiuskollinen.
Sinänsä en ymmärrä mitä tuo subarun kasvanut myynti liittyy palstan tasoon ? Totta kai myynti kasvaa kun dieselitkin tuli markkinoille, ja subaru on varmasti laadukas auto (lue : vähävikainen). Mutta ei se mikään premium ole, koska se taas käsittää niin paljon muutakin. Mm. legacyn sisustus ei ole sanan varasinaisessa merkityksessä ylellinen.... yleensä premium-valmistajilla on myös leveyttä ja korkeutta malliston laajuudessa, jota subarulla ei ole. Siis subaru on hyvä auto, muttei nelvetonsa lisäksi mikään ihmeellinen.
noteerattu on mutta mitä sitten ?....miten olis oikea tapa noteerata ?
se miksi tämä palstan taso on yleensä surkea, on se, että täällä on muutama jäärä jotka jänkää samasta asiasta aina kun on mahdollista, ja vielä joka asiayhteydessä...
Tämän vistiketjun ensimmäinen viesti on hyvä asimerkki siitä ! vielä kun siinä olisi päivitelty volvoa ja yleistetty tojotaa...Keskustelun otsikko sinänsä on hyvä keskustelunaihe. Jotta taso parantuisi pitäsi olla averakatseisempi ja olla avoin vaikutteille....tuloksena tosin olisi parjon tylsempi ja asiallisempi palsta.
Jotta taso parantuisi pitäsi olla averakatseisempi ja olla avoin vaikutteille....
Miten yksi- ja/tai puusilmäiset voi olla avarakatseisia ja avoimia vaikutteille?
Ammattilainen:
Prerium valmistajalla ei tarvitse olla laajempi mallisto, sillä ei itseasiassa ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Yritysten ja tuotteiden nimien yhteydessä 'premium' tarkoittaa korkealuokkaista. Tuotteiden yhteydessä se voi tarkoittaa myös normaalia kalliimpaa tuotetta. Eli kaikki valmistajat eivät voi tehdä preriumeita, koska prerium tarkoittaa sitä, että se on korkeampiluokkainen ja usein kalliimpi mitä suurimman osan muiden tuotteet. Koska, eihän korkealuokkaista ole olemassakaan, ilman matalampaa tasoa, koska ei olisi mihin verrata. Malliston laajuuteen se ei liity.
Kärjistetty esimerkki: Bugatti Veryon on varmasti prerium auto, se on materiaaleiltaan keskitasoa selvästi laadukkaampi, hinnaltaan selvästi kalliimpi. Silti Bugatin mallisto ei ole sen laajempi, 2 mallia oli heidän sivuillaan.
Prerium viittaa ennenkaikkea siihen, että auto on muita keskivertoautoja, vaikka samankokoisiakin, laadukkaampi(materiaaleiltaan, ulkonäöltään parempi, tekniikaltaan kehittynyt) ja usein kalliimpi. Subarua en itsekkään lukisi preriumiksi, koska muutenhan se on samaa tasoa kuin kilpailijat, paitsi että siinä on lisänä neliveto ja moottori on toteutettu eri tavalla mitä useimmissa muissa autoissa.
No siitä voidaan tosiaankin lähteä, että Subaru ei edusta premiumia. Näistä keskihintaisista autoista ainoastaan Passat ja Accord pitää sisällään joitain kalpeita vivahteita premiumista, mutta ovat nekin silti aika tavallisia, kuten hinta antaa olettaa. Premium = luxuksen maku, ja jokainen subarun ohjaamossa vieraillut tietää että sieltä sitä luxusta on turha hakea. Mielestäni premiumilla e ole mitään tekemistä testimenestyksen kanssa, koska usein monet vertailutestien ihanneominaisuudet on uhrattu individualismille. Kuten halu pitää kiinni takavetoisuudesta, dynaamisesta muotoilusta, arvokkaista sisämateriaaleista jne... Nämä ominaisuudet nostavat hintaa, ja tekevät hinta-laatusuhteen epäedulliseksi, joka taas on myrkkyä vertailutilanteessa.
Oikeastaan parhaiten premiumin tunnistaa siitä, että se tuntuu luxukselta vielä kymmenen käyttövuoden jälkeenkin. Otetaan esimerkiksi vaikka 15 vuotias Audi 100/A6, joka siististi pidettynä tuntuu luxukselta tänäkin päivänä. Oikeain itseänikin huvitti, kun kyyditin autoista piittaamatonta työkaveriani vastavahatulla vuoden 1993 Audi 100:lla. Oli aivan ihmeissään, kuinka juhlavaa kyytiä auto tarjosi, ja kyseli auton hintaa... Kuinkahan olisi juttujen laita ollut, jos alla olisi ollut samanikäinen Ford, Citikka, Passat tms. ns. perusauto?
Matti-:
Prerium ?
Palstan ongelma on se että kun ketjuissa juttu lähtee offtopiciksi, sitten se kanssa lähtee, ja ketään tuskin kiinnostaa näitä kinastelusivuja plärätä ja etsiä ''missähän kohtaa puhutaan siitä ketjun oikeasta aiheesta''.
Keskustelijoiden pitäisi ehkä rohkeammin avata uusi ketju missä kinastellaan, tai sitten jatkaa jauhamista toisessa ketjussa joka liittyy siihen.
Vaikka olisi mitä paskaa täynnä joka viesti ja sivu, ei siitä olisi haittaa omassa ketjussaan, sitähän ei ole pakko lukea.
En toki ole mikään neuvomaan, syyllistyn itsekin näihin oftopicceihin, monen muun lailla.
Toinen ongelma on minusta se että kun joku kirjoittaa viestin, siihen pitäisi vastava täsmällisesti, käyttäen joka kohdasta sitä ''lainaa'' toimintoa, ja vastata joka juttuun, sillä tavalla keskustelu on täsmällistä ja asia tulee käsitellyksi. Silloin ei tarvitsisi jauhaa joka muutaman viikon välein samoja asioita.
Ylipäätään kaikkiin asiallisiin kommentteihin pitäisi vastata, eikä jättää vastaamatta.
Jos jutellaan autoista vaikka työpaikalla kahvitauolla, jätetäänkö silloin vastaamatta kaverille?????
Kolmas ongelma on överiksi mennyt automediaan suhtautuminen, tietyt tyypit uskovat ihan sinisin silmin että lehdistä voi lukea yksiseliteisen totuuden, ja sitten käyttää sitä lyömäaseena.
Vedetäänkö siellä kahvitunnillakin jostain repusta sopiva autoexpessen tai tuulilasi pöytään ja aletaan vaahtoamaan, jos joku ei olekkaan samaa mieltä????????
**************************************************
Subarua kommentoin, kun se taas otettiin pöydälle:
Subaru ei ole mikään edustava ja ylellinen luxusmerkki, eikä se sitä pyri olemaankaan. Siinä on kuitenkin moniin autoihin verrattuna todellista persoonallisuutta ja mittaamattoman arvokasta fiilistä, joka on seurausta neliveto/rallimaineesta, sekä hienolta kuulostavista moottoreista.
Tekniikan kestävyys, auton yleinen työnlaatu, ja ihan yleisesti tunnustettu ajamisen hauskuus/ hyvät ajo-ominaisuudet sekä vakavasti otettavat huippumallit ovat kyllä asioita jotka yhdistyy harvassa perusautossa.
Nämä sisustuksen laadun moittijat eivät tule ajatelleeksi sitä että subaru on karkeasti sanottuna tietynlainen ''vaativien olojen'' erikoisauto, koska siinä on perusautoihin verrattuna aina tinkimättömästi tehty neliveto, monissa malleissa mäkijarruavustin, alennusvaihteisto, kalliimpi valmisteinen boxermoottori ( tuomaan extra vakautta pahoihin paikkoihin ajettaessa ).
Hinta olisi silti pidettävä houkuttelevana, joten joka alue ei voi olla mallillaan, kuten luulisi aikuisen ihnmisen ymmärtävän.
Jos siis nämä jutut ei kiinnosta, tai niitä ei edes ymmärrä, ja astetta laadukkaampi muovi on tärkeämpää, kannattaa unohtaa subaru.
Tosin väitän että tietyissä malleissa nuo laatuvaikutelmat on ihan hyvät, ja eivätkä ole sen moitittavammat kuin kilpailijoissakaan.
Testeissä subarun perusmallit eivät pärjää hyvin, se ei silti tarkoita että auto olisi jotenkin kehno. Subarussa vain on appelsiinina omenatestissä tiettyjä juttuja jotka rokottavat sen pisteitä tietyissä asioissa. Vastaavasti siinä on juttuja jotka ovat paremmin kuin kilpailijoissa, mutta niistä ei jaeta pisteitä.
Olen tehnyt havainnon että Testimenestys, ja nämä laatuvaikutelmat ja joidenkin mallien kovamuovit ei kyllä hetkauta omistajia pätkääkään, niille lähinnä naureskellaan, kertonee juuri siitä että auton vahvuudet on ihan muualla.
Vähän varmaan sama kuin mersumiehet, ei heitäkään voisi vähempää kiinnostaa jos joku skoda voittaa mesen jossain seiskassa, tai saa moitteita sen ohjaustunnosta, Entäs sitten? Jos muistan oikein, Nimimerkki ''MMS'' on sanonut varmaan parhaan täällä kuulemani kommentin, eli ''jos fiilis puuttuu, puuttuu kaikki'', ja pitää todella kutinsa.
Kaiki uudet autot ovat suhteellisen hyviä ja mukavia, ja täyttävät melko hyvin tehtävänsä, kaikkia kehutaan hyviksi ajaa jne, mitään katastofiautoja ei pahemmin ole edes.
mutta vain harvat autot ovat niitä joissa on 'jotain''
Suomessa subarun markkinaosuus on ollut kai jotain yksi prosentti, joten uskon että tälläkään palstalla monella ei oikeasti ole mitään ( ehkä jotain puolen tunnin koeajoa lukuunottamatta ) kokemusta subarusta eri tilanteissa, silti aina on helppo kaivaa joku mätä testi netistä ja päteä sillä.
Ammattilainen:
?!?!?!?!?!?
Matti-:
Etkö tosiaan ymmärrä ? Voi voi....
Tässä tämän palstan taso jälleen kärjistyy, kuten yllä näette. ^^
Keskustelupalstan taso on noin mediaani sen kirjoituksista. Mukaan mahtuu asia- ja tunnepitoisia vuodatuksia, retorisia heittoja, komiikkaa ja aivan asiattomia lauseen tai kahden hymiökasaumia. Ja mikäs siinä, sana on vapaa.
Lähinnä jokainen voi vaikuttaa omaan ulosantiinsa (vrt. käyttäytyminen liikenteessä ja sitä kautta ainakin yrittää nostaa keskustelun / kiistelyn tasoa. Yritetään siis yhdessä ja erikseen, ettei keskustelu kuihdu ja kuole.
En kyllä tarkoittanut että Subaru tulisi luokitella premiumiksi, vaan kyse on siitä että se kait kuuluu niihin automerkkeihin, joka tuottaa aika hyviä ominaisuuksia varsin halvalla.
Kaikille autoryhmille (halpis-tavis-premium) on se oma ostajakuntansa, ja Subarulla lienee ihan oma ostajakuntansa. Samanlaista merkkiuskollisuutta on havaittavissa BMW:nkin kohdalla. Noilla ostajaryhmillä lienee jossain määrin samansuuntaiset autonäkemykset, siis ettei auto ole pelkkä kulkuväline, mikä ei kuitenkaan tarkoita että esim. Subaru tai BMW olisi paras kaikissa olosuhteissa. Siis samankaltaista tyytyyväisyystason korkeutta on havaittavissa kummankin autoryhmän kohdalla, jotenka kertoo se kai jotakin omistajista. Ne ovat siis kumpikin ryhmä subjektiivisesti varsin tyytyväisiä autoihinsa, vaikkeivät autot aina ja ehdottomasti ole parhaita kaikissa suhteissa.
Juuri se, että täällä keskustelevat merkkifanaatikot, tekevät tämän keskustelun useinkin mahdollisimman suppeakatseiseksi ja sulkeutuneeksi.
Tästä seuraa kärjistymistä, jota on helppo jopa ruokkiakin. Se taas joko voi nostaa tasoa, tai sitten homma lässähtää...
Mutta ei siitä hyvää seuraa missään keskustelussa, jos bunkkeroidutaan "mun merkin" taakse!
Tuolta edeltä nappasin jälleen tuon kammoamani lauseen "auto on muutakin kuin kulkuväline", huohhhhhhh!!
AIVAN! Myös halvimman ja rupusimman ostajallekin se voi olla sitä! Muistelkaapas nyt vaan papparaiset miten IHANA se oli se eka kupla, tai Fiiu 600:n tai Amazoni, tai karvanoppa-Corolla!
Karvat nousee pystyyn siinä vaiheessa kun sitten tulee näitä omahyväisiä "vain mun autosta saa fiilareita, tajutkaa" -tyyppejä! On liian vaikeaa tajuta, että perus- ja tavisautoista VOI saada fiilareita. Kullakin kun on omat päivän toteutusmahdollisuutensa JA haaveensakin, ei niitä pidä, eikä voi unohtaa. Mutta arjestakin saa nauttia, eikö vain?
Mutta onhan se auto joillekuille harrastuksenluontoinen asia, sen takiahan BMW ja Subaru-porukka ovat niin kiintyneitä autohinsa.
Ja jos premiumista puhutaan, niin premium ei aina merkitse testivoittoa. Esimerkiksi tämä Andrea linkitti tätä AMS;in testiä ymmärtämättä mitä edes linkitti. Tuossa testissa C-Mersu olisi hävinnyt kirkkasti vaikka onkin premium.
Jos minulle tarjottaisiin Skodaa, Mondeota taikka Volvo S80:ta, niin tottakai ottaisin Volvon, koska ne on niin paljon kalliimpi ja siitä puuttuu tuo halvempien autojen tietty rimpulamaisuus ja se että kustannuksissa on säästetty. Ei kai nyt kukaan olisi niin hölmö, että ottaisi Skodan taikka Fordin Volvon sijaan, koska Volvo on paljon paremmin tehty auto kuin joku Skoda/Ford/Volkkari. Ja onhan se paljon kalliimpikin.
En ymmärrä mitä ihmeen porukkaa nämä Volvo-vihaajat oikein ovat, koska menemällä auton viereen näkee perssilmälläkin ettei Volvoa vaivaa sama rimpulamaisuus kuin Skodaa/Volkkaria/Fordia. Premiumin erottaa juuri tästä, se on Volvojen/Bemareiden/Mersujen/Audien ero taviksiin nähden.
En ymmärrä myöskään näitä Andrea postauksia. Jos tätä jannua harmittaa että joku ajelee kalliilla Volvolla, niin menisi ostamaan sen Bemarin tai Mersun. Testissä Mersu voi hävitä vaikka Skodalle, mutta Mersu on silti premium. Skoda tosin taitaa tuottaa parhaat autot, mutta ei Skoda kai silti ole premium.
Jätkähän on saatana ihan kaheli, eihän joku Ford taikka Skoda ole lähelläkään Volvon tasoa, taikka joku Subaru. Mistä helvetistä näitä idiootteja sikiää ?
Volvo voi hävitä Skodalle testissä, mutta Volvo on sen verran paremmin tehty ja jämäkämpi auto kuin joku Skoda, että Volvo on tällä perusteella aito premium.
Jos joku väittää toista, niin laittakoon vaikka Skodan ja Volvon vierekkäin, ja tulkoon selostamaan johtopäätöksensä allekirjoittaneelle.
Skodat ja vastaavat ovat tavallaan siis vähän rimpuloita Volvoon verrattuna, ja niistä puuttuu se aito premiumin tuntu.
Onko joku muuten verrannut BMW 5-sarjan Touringia ja Volvo V70-autoa vierekkäin, onko näkyvissä suuria eroja tuon rimpulamaisuuden puute-tekijän suhteen, tä ?
Eri asia on se että Volvoissa saattaa olla joitakuita rasittavia ominasuuksia, mutta se on kokonaan toinen juttu, joka ei liity premium-keskusteluun.
Myös on näitä kaiken maailman turbo-diisseleitä räpättämässä jostakin aukosta sisustuksessa, vaikka jätkä on ihan hyvin tietoinen siitä että po. autoa Volvo XC 60 ihan konkreettisesti ostetaan Suomessa. Menisi ostamaan sen Audinsa ja olisi hiljaa.
Toinen neropatti on tämä individual, samoilla perusteilla mitä joku individual esittää, niin voisin alkaa leikkiä jotakin hemmetin auto-asiantuntijaa, ja lyttäisin joka ikisen auton sekä sisustuksen että ulkoisen muotoilun osalta. Samoilla perusteilla voisin leikkiä asiantuntijaa ja sanoa vaikka että BMW:n sisusta on kuin 1980-luvulta.
nyt anderzia kyllä ahistaa pahemman kerran
Joo...kiivasta tykitystä mutta täyttä asiaa joka sana. Ei siitä mihkään pääse, että Audi, BMW, MB ja Volvo on autoina kalliita ostaa, mutta tarjoavat kyllä extra-annoksen tietynlaista jykevyyttä ja tinkimättömiä ratkaisuja toteutuksessa, jota ei testeissä paljon alleviivata. Ja korostuu etenkin suuremman kokoluokan autoissa, kuten A6, 500-srj, E-malli ja V70/S80. Pienemmissä malleissa nuokin merkit tekevät aika tavanomaista laatua. Paitsi uusin Audi A4. Se on pakko myöntää, vaikken muuten sytykkään ko. merkistä. Kallis auto tuntuu useimmiten kalliilta kymmenen vuoden jälkeenkin. Halvemmat muuttuvat harmaavarpusiksi jo pari vuotta ensiesittelyn jälkeen. Vai voiko joku väittää vielä vaikuttuvansa, jos näkee liikenteessä uuden Mondeon tai Passatin?
Petos
Tarkoitin sitä että jollei ymmärrä mitään autoista, ei myöskään pidä kirjoitella. Tuossahan minä äskettäin osoitin Mersun C-sarjan kohdalla premiumin ja testimenestyksen välisen suhteen.
Olen myös määritellyt Volvo-vihan uudelleen. Se on sitä että Volvon kimppuun hyökätään kaikilla mahdollisilla perusteilla, ja lopulta huomataan kuitenkin vain se, että po. ihmiskategoria on puhunut itsensä pussiin.
Siis tarkoitan näitä Andreoita ja vastaavia. Onneksi sentään Volvon omistajat ovat herrasmiehiä, eivätkä lyttää Volvo-vihaajia ihan maanrakoon.
andertz:
Jos autot oikeasti kiinnostavat, kannattaa Volvoakin todella joskus kokeilla. Kuuluin aikaisemmin itsekin tuohon vihaajaklaaniin, kunnes ajokikseni päätyi puolivahingossa S60 D5, jolla taitoin matkaa vuoden päivät. Asenne merkkiin muuttui nopeasti. Mielestäni tuo Volvo tarjosi hinnalleen aivan loisavan vastineen. Jäi mieleen autona, joka todellakin oli suunniteltu ihmistä varten kaikkia yksityiskohtiaan myöten. Oli mielettömän suuntavakaa ja jämäkkä ajettava, perushifit oli pirun hyvät, penkit suorastaan loistavat ja ovet paukkui kiinni laadukkaalla kassakaappiäänellä. Makuasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni kokonaisuutena parempi auto kuin B6-koppainen Audi A4. Ainoana negatiivisena seikkana jäi mieleen luvattoman kankea kääntösäde.
Käytettyjen osastolla varmasti parhaita autoja, mitä voi saada 10-15 k-eurolla nyt.
Perusautoilija
No joo, hinnat on tulleet alaspäin aika rajusti viime aikoina ja varmaankin hintaluokassa 10 - 15 kiloeuroa S60 on parhaita hankintoja. Dieselinkin voi saada 15.000 eurolla, ainakin tuontiautona, siis 4 vuotta vanhan ainakin.
Jaa, taas haukuttiin muut autot rimpuloiksi ja todettiin "prerium" merkit jykeviksi . . .
Ei se ihan noin yksiselitteisesti mene. Volvotkin ovat varmasti täysin laatuautoja, mutta en usko että Superbikaan mikään rimpula on vaikka onkin Skoda. Toisaalta, Skodan testimenestystä kannattaisi vaihteeksi katsoa sillä tavalla, että valitsee vähän eri lähteitä/testejä, sen sijaan että vain kaikki saksalaiset, jotka ehkä myös vetävät kotiin päin. Tosin, itse en ole koskaan pitänyt testivertailuja niin vahvassa merkityksessä. Sama se jos Skoda voittaa ne, koska lyhyissä vertailuissa ei voida testata kaikkia ominaisuuksia kunnolla. Kuten laatu ja luotettavuus. Sitten on myös sellaisia asioita, kuten tyyli ja ulkonäkö, mitä minun mielestäni Skoda ei yhtä hyvin tarjoa. Muissa asioissa uskoisin niiden käytännössä olevan niin tasaväkisiä, että valitsemalla tietyt arvosteluperusteet, saadaan haluttu auto voittamaan. Skodan laadusta viekä sen verran, että ainakin viime aikoina Skodan "laatu" on osoittautunut erittäin kyseenalaiseksi. Oliko se Tuulilasi vai TM, missä skodan diesel olisi voinut leivitä totaalisesti 20 000km:n kestotestin aikana. VAG:n laatu on ollut viimevuosina hyvin vaihtelevaa, mitä olen Passattien käyttökokemuksia kuullut. Eikä tarkoituksenani ole mustamaalata VAG konsernin autoja, totesin vain niiden huonoja puolia.
En kyllä ole huomannut täällä ketään, jolla olisi jotain erityisesti Volvoja vastaan . . .
Itse en ole koskaan käsittänyt sellaista jonkin "tietyn" merkin vihaamista ja manaamista, etenkään siinä tapauksessa, ettei merkistä ole edes omia kokemuksia.
andertz:
Voisiko syynä olla esimerksi se, kun ketjun aheena on esim:
"VOLVO S80 JUMBOksi vertailussa, SKODA Superb voittaja."
niin siihen vastataan:
"Mersun C-sarjan C 200 CDI Avantgarde-auto olisi ollut tuon testin ylivoimainen jumbo, Volvoakin huonompi !"
ei pysytä asiassa, ja kirjoitetaan kaikki kissankokoisin kirjaimin huutamalla. Tuo isoilla kirjaimilla yritetään yleensä peittää varsinaista tietämystä asiasta, ja on merkittävä asia joka laskee keskustelun tasoa. Tästä pitäisi päästä eroon.
Miten Subarua arvostaa tai ei, sillä ei ole tekemistä foorumin tason kanssa, ihmisillä arvostukset vaihtelee, siis kun muistaa kirjoittaa pienen kirjaimin.
Mistä se Subarun 300 prosenttia tulee ? AKE: tilaston mukaan Subarujen markkinaosuus 1-11/08 rekisteröidyistä henkilöautoista oli 2,3 % jossa kasvua edelliseen vuoteen 25,4 % ?
andertz:
Anderz puhuu asiaa ja viestiketjun otsikkokin on täyttä asiaa ja on syynä siihen miksi itse en täällä jaksa enää kovin usein kirjoitella, vaikka palstaa välillä luenkin. Tämän palstan keskustelut kiertää samaa kehää ja ei täällä vaihdeta kokemuksia autoista, joten ei tätä palstaa oikein voi pitää minään tietolähteenä tai että täällä voisi kysyä esim. uuden auton valinnasta neuvoja tai vinkkejä tai yleensäkään neuvoja mistään autoiluun liittyvistä asioista. Kaikki aiheet menee vaan aina merkkikohtaiseksi väittelyksi. Myöskin palstan Volvo-viha on silmiin pistävää ja tietyt tyypit oikein hakemalla hakee Volvo-vastaisia otsikoita varsinkin eräästä ruotsin saksalaisten autojen sponsorilehdestä, jonka julkaisun puolueellisuutta ei voi kukaan olla huomaamatta.
Niin ja tosiaan kun laitetaan Mondeo ja S80 vierekkäin, niin onhan se Mondeo aika lailla rimpulan näköinen sekä ulkoa että sisältä Volvoon verrattuna. Suberb taas on suorastaan kummajainen ja ihmettelen jos joku voi pitää sitä tyylikkäänä autona, mutta onhan se suoranainen tilaihme ja sillä perusteella autonsa pelkän tilan tarpeen perusteella ostavan ykkösvalinta. Uusin Moottori-lehti juuri vertaili parivertailussa Suberbia ja Lagunaa pienillä dieselmoottoreilla ja Suberb voitti täpärästi. Suberbin tiloja ylistettiin vuolaasti, mutta mukavuudessa ja tyylikkyydessä Laguna todettiin selvästi paremmaksi ja Suberbissa rengasmelu todettiin melkoisen häiritseväksi. Tuo huono äänieritys on Suberbin akilleen kantapää ja asia, jossa sillä on vielä paljon matkaa ns. premium-luokkaan. Moottorissa oli hyvä loppuluonnehdinta Suberbista eli se on "taviksen limusiini".
Oikein testejä painottamalla ja sopivalla puolueellisuudella, kuten Ruotsin AMS:ssä toki saadaan Suberb ja Mondeo edelle myös S80:stä, koska onhan ne tilavampia ja paljon Volvoa halvempia, mutta niistä puuttuu Volvon jämäkkyys, hiljaisuus, jykevyys, muotoilun arvokkuus ja ns. premium-fiilis, jota isoissa Volvoissa on. Minulle ei tulisi ainakaan mieleenkään valita Mondeota tai Suberbia, jos on varaa S80:een, mutta jos ei ole varaa, niin varmasti nekin ovat erinomaisia autoja. Itse näen aika selkeän eron Suberbin ja Audi A6:n välillä eli onhan se Audi ihan eri luokan auto fiilikseltään kuin Suberb ja eipä tulisi mieleenkään myöskään valita Suberbia, jos olisi A6:een varaa.
A-utoilija:
Tuossa on hyviä esimerkkjejä kehää kiertävistä ajattelusta.
Mielenkiintoista kun täällä haukutaan autoja rimpuloiksi ja toisia ei. Huomaako kukaan muu kuin minä eroa jos puhutaan Volvosta ja Passatista? Aivan, toisesta puhutaan merkkinä ja toista mallina. Kumma kun se aina unohtuu, että volkkari tekee paria ökymalliakin, jotka ovat aivan toisessa laatuluokassa kuin S80. Verrataan sitten Phaetonia ja S80 malleja. Eihän niitä erota kuin erilaiset kokoluokat ja hintalaput. On muuten melkoinen rimpula se S80 Phaetonin rinnalla
Tämän palstan kuolevaisuus?? Miksi tämän keskustelupalstan taso on aivan surkea??
Meitä on täällä niin moneen eri lähtöön. Mielestäni täällä jopa voisi keskustella asiallisesti..
MUTTA!
Ei ole millään asteella väärin puolustella omia autovalintojaan taikka mielipiteitään. Jokaisella on oikeus ostaa juuri sellainen ajoneuvo mikä vastaa omia tarpeitaa, vaatimuksiaan ja mieltymyksiään.. Olen moneen kertaan kirjoittanut kun täällä on kiistelty parista merkistä että jokainen ostaa sen mikä itseään miellyttää.
Ei ole olemassa absoluuttista totuutta paremmuudesta eri automerkkien välillä. Oli sitten Nissan, Citroen, Bmw, Toyota, Volvo, Vw, Audi, Subaru, Suzuki.. Kaikki autot ovat hieman erilaisia. Joka automerkiltäkin löytyy eri malleja erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Jos joku haluaa pienen kaupunki/kakkos auton, ostaa vaikapa Toyota Aygon, kuka haluaa urheilullista ajettavuutta ja jämäkkyyttä, ostaa vaikka bemarin 130i:n.. Kuka haluaa hyvän ajettavuuden ja luotettavan perheauton, ostaa vaikka Volvo V70:n.. Kenellä on ollut monia volkkareita ja vaihtaa autoa.. ostaa kokemusten perusteella uuden Golfin.. Tai jos vaikka asuu kehäteiden ulkopuolella maaseudulla ja talvella tiet ovat huonossa kunnossa.. silloin vaikkapa Subaru nelikkona alle mikäli henkilöauto sopii parhaiten..
Jokaisella kirjoittajalla on ne omat tarpeet.
Ääripäänä ja mielestäni syynä tämän palstan nykytasoon on liika fanaattisuus tiettyyn merkkiin. On normaalia kertoa omista hyvistä kokemuksista oli merkki mikä tahansa.. mutta tällaisella palstalla missä kaikki olemme enemmän tai vähemmän pelkkiä tavis kuskeja.. on naurettavaa kopioida jonkun automerkin kotisivulta teknistä mainostekstiä ja linkittää se tänne ja vielä pitää sitä kuin raamatun sanomana. Sama juttu on nuo autotestit.. Jokaiselle automerkille ja mallille löytyy testi missä se nähdään voittajana ja myös häviäjänä.. Jokaiselle löytyy netistä testi joka puoltaa sitä omaa mielipidettään.
Joku tykkää tästä ja toinen toisesta.. Miksi siis täällä ei voisi asiallisesti keskustella niistä molemmista ilman että toinen haukkuu toista mistään mitään tietämättömäksi..?
Eiköhän täällä jokainen voi hieman katsoa itseään peilistä
hyvä jan79 olet täysin asian ytimessä ja ei tuohon juuri ole lisättävää
itse syyllistyn joskus että tahallani "lämmitän" näitä merkki fanaatikoita kysymällä perusteita asioille...
monet naurut täältä olen saanut kun on lukenut joitakin kirjoituksia...
itselle alkaa suurimmat kiksit tulla ajamisesta vanhoilla autoilla enkä tarkoita 80-90 luvun keksintöjä
toivotaan että osattaisiin nähdä muutakin kuin se oma maku
Joo, olen Jan79:n kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä.
Itse en ole huomannut sitä, että palstan taso olisi kovin matala. Keskustelut ovat vain varsin kiivaita, ja omia mieltymyksiä puolustetaan kaikin perustein. Mutta, silti paljon huonompiakin palstoja on olemassa mitä tämä. Täällä sentään saadaan väittelyä ja keskustelua aikaiseksi.
Kannattaisi varmaan lukea A-katsastuksen koostama -99 vuosimallien hylkytilastot, ennen kuin rupeaa vouhkaamaan 10-vuotiaan ns. preniumin laatuvaikutelmasta.
Siellähän nämä Mersut,Audit,Volvot,Passatit,ym ovat sulassa sovussa +30 sijoituksilla yhdessä Fiatin,Rellun ja Pösöjen kanssa.
Syntyy vaikutelma, että kannattaisi huolehtia pikemminkin siitä ettei pyörät pääse putoamaan maantielle.
Mikä tämän prenium vouhottamisen takana oikein on. Luulisin että kyseessä on mainosmiesten keksimä ovela juoni, jolla saadaan hyväuskoiset ja huonolla itsetunnolla varustetut herkkäuskoiset yksilöt maksamaan tuplahinta tuotteesta, jota eivät kyseiset valmistajat kykene ja osaa tuottaa kannattavasti.
Koko prenium käsite on totaalista kusetusta, johon herkkäuskoiset saadaan lankeamaan.
Järkevä hyvällä itsetunnolla varustettu yksilö, jolla on hinta laatusuhde tietoisuus, ei tuollaisiin lapsellisuuksiin kompastu.
ei tuo tilasto ainakaan audin osalta ole surkeaa luettavaa....
en koe tuleeni kusetetuksi.....eikä tilastoilla ole mitään väliä niin kauan kun vika ei tule omalle kohdalle/tai tulee omalle kohdalle...