Saksalaiset premiumit säilyttävät arvonsa. Tähän tulokseen on helppo päätyä kun katsoo tämän päivän hesarin etusivua ja Mercedeksen koko sivun mainosta.
Mainoksessa on Grey-Henin selvitykseen perustuva tieto miten eri merkeillä on jälleenmyyntiarvo kehittynyt viime vuosina.
Mercedes on ykkönen, tiukasti kannoilla tulevat Audi ja BMW.
Volvon kohdalla on tapahtunut mielenkiintoinen kehitys, vuosina 2003-2005 Volvo oli suhteellisesti edellisten tasolla ja jopa ylitti ne. Sen jälkeen Volvon jälleenmyyntiarvon kehitys on ollut melkoista pudotusta. Mitä on tapahtunut? Muilla merkeillä jälleenmyyntiarvot ovat parantuneet 2006-08, Volvolla taas alamäki on kiihtynyt.
Näkyykö tässäkin Volvon epävarma tulevaisuus ? Jatkuvat spekulaatiot tulevaisuudesta joko Fordin tai ties kenen alla ? Eli uskottavus Volvon tulevaisuuteen syö jälleenmyyntiarvoa ?
Andrea:
------------------------------------------------------------
tuntuu uskomattomalta että muka jälleenmyytiarvot olisivat nousseet...
silloinhan ei luulisi autokaupalla olevan mitään hätää kun väliraha on kasvannut vaihdossa...
finman:
Eivät absoluuttiset jälleenmyyntiarvot ole nousseet, vaan saksalaisilla arvonpudotus on hidastunut selvästi viime vuosina. Volvolla taas arvonpudotus on kiihtynyt, eli euroissa arvo putoaa nyt selvästi nopeammin kuin aikaisemmin.
Kyllä jälleenmyyntiarvot ovat pudonneet kaikkista automerkeistä aivan samalla lailla eli mitä kalliimpi on vaihtoauto niin arvo on pudonnut sitä enemmän. Taitaa nuo Volvon vaihtoautot vain olla hinnoiteltu paremmin nykyhetken hintojen mukaan kun ne eivät yleensä seiso liikkeissä niin kauan kun nuo Saksalaiset "ylihintaiset" vaihdokit.
Autoilia:
Eiköhän kysyntä määrää hintatason ?
Kalliin auton hinta tippuu kuitenkin yleensä aina enemmän kuin halvan?
Tuolle Andrealle kai pitäisi syöttää kilo paskaa, omakätisesti ?
Pastaa?
Metsähaka:
Pashaa.
andertz:
Meinaat irroittaa kilon Volvosta ja syöttää Andrealle? (jos niin teet niin taitaa sen seurauksena Andrean jäleenmyyntiarvo tippua radikaalisti)
Niin, sillä tavalla ja tietenkin myös selittelemällä ahkerasti Volvon ominaisuudet paranevat.
PutPut
Kilo paskaa ainakin tukkisi suun, Volvoahan en omista ja joudun siksi ajamaan saksalaisilla korvike-autoilla. Jos olisi varaa Volvoon, niin ostaisin Volvon, en mitään talvi-ajoon kelpaamatota takaveto-viritystä.
andertz:
Miten voi olla sellainen tilanne ettei ole varaa Volvoon? Ajatko jollain Messerschmittillä? Vai eikö Volvo tee tällaisia, noita kai tarkoitat kun puhut 'korvike-autoistasi':
Epämiellyttävä totuus ei muuten poistu toisten suita tukkimalla tai sensuroimalla. Jotain olet ikävä kyllä tainnut oppia Saksan suunnalta...
Hyvä andertz, kyseiset tilastot ovat Grey-Henin tekemiä je nehän olivat myös eilisessä hesarissa Mercedeksen mainoksessa.
Se miksi Volvon jälleenmyyntiarvojen kehitys on mennyt noin huonoon suuntaan ihmetyttää? Vielä 5-6v. sitten Volvo pärjäsi, mutta nyt näyttää arvo putoavan huomattavasti jyrkemmin kuin kilpailijoilla. Onko usko merkkiin mennyt ? Vaikuttaako Fordin omistajuus asiaan vai mikä? andertz, mistä johtuu ?
Kuka tietää, listaako Grey-Hen pyyntihintoja vai toteutuneita kauppahintoja?
Mihin arvonlasku suhteutetaan - perusmalliin vai varusteltuun? Oma kokemus jälleenmyynnistä kertoo, että varusteilla ei paljon arvoa ole kun autoa lähtee myymään. Niiden lisäksi, jotka katsotaan ns. perusvarusteisiin kuuluviksi.
Eräs selitys Volvon muutaman vuoden takaisten mallien jälleenmyyntiarvolle on bensankulutus - luulen että hinnasta joutuu tinkaamaan jos on myymässä kymppilitran vievää bensa-autoa. Muutaman vuoden takaiset Volvon dieselit taas on useimmiten paljon ajettuja ammatti- tai vastaavassa käytössä olleita. Ainakin Audilla ja MB:llä parhaiten hintansa pitävät A4 ja A6 2.0 TDI ja C ja E 200/220 CDI. Jos ei ole ihan liikaa ajettuja, niin ei ole vaikeuksia myydä noita autoja.
Andrea
Eiköhän tuo Mersu-mainos vain viestitä sitä, että Mersu-kauppa Suomessa on hyytymään päin, ja nyt vaan yrittävät pelastaa hukkuvaa laivaa. Niinkuin viestitin, niin Mersun myynti on sukeltanut Britanniassa peräti 57,22 % eli kansa ei enää osta ylikalliita autoja. Eihän tuota muutoin voi tulkita. Itse en ainakaan ostaisi mitään Mersua, koska Toyota tekee vielä parempia autoja.
Oliko tuo lasku muuten prosenteissa vai euromäärissä ? Onko Mersut tulleet alas yhtä paljon euroissa kuin Volvot ?
Sinänsä kumma että C-sarjaa myytiin marraskuussa 95 kpl, mutta kokonaismyynti Mersulla oli 351 kpl. Missä ovat muut autot ?
A-sarja ?
B-sarja ?
E-sarja ?
Volvolla ainakin on sekä V70 ett V50 top 30:ssä.
En tosin Volvoa omista, joudun ajamaan saksalaisautoilla, jotka kyllä nekin myyvät hyvin.
Onko usko merkkiin mennyt?
Joo, näin on!
Ei KUKAAN kohta halua ostaa VOLVOA! Kuka kehtaisi ajaa sellaisella enää ikinä?
Mallistokin on mitä on ja laatukin on mitä on ja ajo-ominaisuudetkin on mitä on!
Voi RUOTSI parkaa, mitä ovat menneet tekemään! Ja FORD kanssa!!
Olisiko jo aika lopettaa koko merkki, täysin turhana! Käsi ylös, jotka samaa mieltä!
MERCEDES-BENZ C 320 CDI 4MATIC 2
MERCEDES-BENZ E 280 CDI 2
MERCEDES-BENZ ML 280 CDI 4MATIC 2
MERCEDES-BENZ SPRINTER315 CDI 2
MERCEDES-BENZ A 160 CDI 3
MERCEDES-BENZ A 180 CDI 3
MERCEDES-BENZ B 200 CDI 3
MERCEDES-BENZ CLC 180 KOMPRESSOR 3
MERCEDES-BENZ ML 320 CDI 4MATIC 3
MERCEDES-BENZ SPRINTER318 CDI 3
MERCEDES-BENZ VITO 115 CDI 4X4 3
MERCEDES-BENZ yhteensä 3
MERCEDES-BENZ C 200 KOMPRESSOR 4
MERCEDES-BENZ E 320 CDI 4
MERCEDES-BENZ SPRINTER 315CDI PROSTYLE 4
MERCEDES-BENZ SPRINTER 318 CDI 5
MERCEDES-BENZ B 170 6
MERCEDES-BENZ B 170 NGT 6
MERCEDES-BENZ VITO 115 CDI 7
MERCEDES-BENZ C 220 CDI 12
MERCEDES-BENZ GLK 320 CDI 4MATIC 14
MERCEDES-BENZ B 180 CDI 15
MERCEDES-BENZ C 180 KOMPRESSOR 17
MERCEDES-BENZ A 150 34
MERCEDES-BENZ E 200 CDI 43
MERCEDES-BENZ C 200 CDI 53
MERCEDES-BENZ E 220 CDI 74
MERCEDES-BENZ yhteensä 351
Miksi E-sarja ei ole top30:ssä Autotuojien tilastossa ?
Sitähän on myyty enemmän kuin C-sarjaa ?
Aika uskomattomalta vaikuttaa, ainakin Autotuojien tilastointi ?
Kumppani
Niinkuin sanoin, jos olisi rahaa, ostaisin kunnon auton eli Volvon, nyt joudun ajamaan saksalaisautoilla, eli olen tavallaan onnettomien olosuhteiden vanki. Esimerkiksi Volvo S80:een verrattuna saksalaisautot ovat varsin kevyttä kamaa.
andertz:
Etkös aiemmin maininnut ajavasi Volvolla, ja Tojolla? Jopa tuoneesi Volvoja käytettynä. Ehkä olen käsittänyt väärin?
löytyykö tilastoa mitkä näiden "prenium" merkkien myynti osuudet ovat???
- yksityis
-yritys/leasing
MMS
Kyllä se nyt vaan on niin että jouduin vaihtamaan autoa isompaan eikä rahat riittäneet Volvo S80:een. Yksi vaihtoehto oli Audi A6 Ruotsista, mutta verot olisivat olleet varmaan 7.000 - 8.000 euroa eikä kukaan viitti maksaa noin suuria veroja jos auton hankintahinta on 15.000 e.
Ainoa liittymäni Volvoon on tämä keskustelupalsta.
finman:
Tarkoitat vissiin "premium", mutta sama juttu kuin Volvon kanssa:
Jos jälleenmyyntiarvo tippuu...mikä prosenttiluku laitettaisiin "triggeriksi" ja mikä olisi sopiva aikaväli? ....niin LAHTIPENKKIIN VAAN ko. merkki!
Tämä Andrea se repii vaikka tikusta asiaa, kunhan vaan saa asiaansa edistettyä. Tässä vouhkaamisessaan hän myös aina unohtaa kertoa mistä oikein on kysymys ja minkä verran se Volvon jälleenmyyntiarvo on laskenut enemmän kuin muiden. Minulle, kuten lukuisille muillekaan ei tule Hesaria, enkä ole kyseistä etusivun mainosta nähnyt. Mikä yleensäkään tekee tuosta niin tärkeän uutisen, että siitä kannattaa vouhkata täällä tuohon tyyliin?
Onko tutkimuksessa muuten huomioitu sitä, että Volvon mallistossa vuonna 2006 myytiin vielä Classic malleja sekä S80:stä että V70:stä ja vuonna 2007 myytiin Classic malleja vielä V70:stä? Jos ei sitä käsitä, että edellisen mallin jälleenmyyntihinta putoaa reilusti uuden mallin tultua markkinoille, niin ei nyt ainakaan markkinoinnista ymmärrä silloin yhtään mitään.
finman:
Löytyy, mutta Ake ei tilastoi kun rekisteröintejä. Maahantuojat tutkii em. suhteita ja valitettavasti ne ei ole
ihan vapaata kauraa. Mutta TM/Tuulilasi silloin tällöin jossain niitäkin hehkuttaa.
Tuolla oli muuten Aftonbladetissa juttua siitä että Mersun R-sarja ei sovellu talvi-ajoon, se kuulemma kääntyy poikittain jarrutuksessa, sitä kai ei ole hirveästi myytykään ? Juttu oli tosin vuodelta 2006.
kinapori:
------------------------------------------------------------
se ainakin antaisi vastauksen siihen millaisiin merkkeihin ja malleihin omalla rahalla ostajat päätyvät.
siitä on vaikea sanoa kuinka paljon nykyisten tilastojen osudet muuttuisivat merkkien/mallien kesken...
["andertz"] Eiköhän tuo Mersu-mainos vain viestitä sitä, että Mersu-kauppa Suomessa on hyytymään päin, ja nyt vaan yrittävät pelastaa hukkuvaa laivaa.
Ja minkähän automerkin myynnit eivät olisi laskusuunnassa etenkin marraskuussa joka on ollut erityisen huono?
Suomen Mersujen myynnillä nyt ei ole tehtaiden kannalta yhtään mitään väliä, joten hukkuva laiva lienee oma keksintösi. Mersun mallisarjoilla ja vaihtoehdoilla myyntimalleja löytynee huonompinakin aikoina, tarvittaessa voi joitakin myös karsia. Ekoasiatkin ovat suht hyvin mallillaan; on modernit dieselit, maakaasuautot sekä pian myös hybridit tarjolla. Toisin on monen muun merkin laita.
Omistusjärjestelyitä tehtailla varmasti tällaisina aikoina tulee, mutta siitä olen aivan varma että MB:n tähti autojen keuloilla säilyy myös jatkossa.
Niinkuin viestitin, niin Mersun myynti on sukeltanut Britanniassa peräti 57,22 % eli kansa ei enää osta ylikalliita autoja.
Britannia on ehkä 30-luvun laman ohella historiansa syvimmän laman kourissa, joten en liikaa vetäisi johtopäätöksiä sen peusteella.
Lisäksi odotetaan uutta E:tä, joka ilmestyy piakkoin.
Itse en ainakaan ostaisi mitään Mersua, koska Toyota tekee vielä parempia autoja.
No tässähän sitä tulikin sanottua jo olennaiset ja hyvin perusteltuna.
Oliko tuo lasku muuten prosenteissa vai euromäärissä ?
Prosenteissa tietenkin.
Euromäärissä Ladakin säilyttää arvonsa huippuhyvin. Sen hinnanalennus koko elinkaarella on samaa luokkaa kuin nykyään vähän varustellumasta Avensiksesta häviää parissa-kolmessa vuodessa vähilläkin kilometreilla. Enempää kuin noin 12.000 euroa ei voi Ladasta missään oloissa arvo aleta.
" Lada 119 ajamisen laatua järkevässä muodossa
Pienten perheautojen luokkaan sijoittuva Lada 119 on uutuus, joka yhdistää nykyaikaisen muotoilun ja varustelun Ladan perinteisesti kestävään ja jämäkkään rakenteeseen. Tuloksena on monikäyttöinen ja vahva viisiovinen, josta nautit niin kaupungissa kuin syrjäisemmälläkin teillä. Laadun takeena on myös kahden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta."
AkiK
Ei kai VEHO tuollaista julkaisisi, jollei ole ongelmia ? Hesaria tosin ei tule.
andertz:
Häh? Niin. Ei kai Tojotakaan mainostaisi, ellei olisi ongelmia? Kai Nissanin ongelmat ovat todella vakavia, koska niitä käshkai-mainoksia on joka toisessa aviisissa? Volvo on mainostanut aika paljon uutta XC60:iä ja vieläpä sanankäänteillä, jotka todistavat yhtiön lähes konkurssikypsästä tilasta. Ja lähes kaikki autonvalmistajat julkaisevat mainoksessaan mielellään jokaisen tilaston, joka näyttää oman automerkin vähänkään positiiviseen vivahtavassa valossa. Joten kai ne kaikki aika suurissa ongelmissa ovat? Mutta niinhän ne ovatkin, kun on finanssikriisi! QED.
(By the way, syynä ilmaston lämpenemiseen on tutkimusten mukaan merirosvojen väheneminen. Tilastot osoittavat selvästi, että maapallon keskilämpötila kääntyi selvään nousuun 1800-luvulla, kun merirosvojen määrä alkoi pudota nopeasti. Nyt moni uskoo ilmaston lämpenemisen hidastuvan tai jopa pysähtyvän, kun merirosvous on taas yleistynyt Somaliassa.)
claudius
Mutta Volvohan myy muutamalla mallilla enemmän kuin joku Mersu hirveän suurella "mallipaletilla".
Kai siellä Vehossa joku hätä on, jos tarvii markkinoida prosenteilla.