Uutta bensamoottoria Volvolta

21 kommenttia

http://www.greencarcongress.com/2008/12/volvo-to-show-s.html#more



Joo, en väitä että olisi ainut&ensimmäinen laatuaan tai muutenkaan todistele Volvon paremmuutta, mutta onpahan uutta tarjontaa ja lisäksi vaikuttaisi esittelevän suht' pieniä kulutuslukemia.



Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin. Mielestäni tuo ainut oikea tapa vaivattomuutta ja meikän kaltaisia laiskimuksia ajatellen :wave: Ainakin kunnes manuaalit saadaan sammumaan paikallaan pelkällä kytkimen painamisella, ilman vaihteen vapaalle heittämistä.

  
  • Tähän kulutuslukemien viilauskilpailuunhan autoala on sitten mennyt. Enpä oikein itse jaksa noista start&stop -järjestelmistä, pienen vierintävastuksen renkaista, pidennetyistä välityksistä tai auton elektroniikan käytön rajoittamisista innostua. Volvo aikoo kuitenkin tulla aika vahvalla rintamalla mukaan ympäristöystävällisyyskilpailuun:



    "Vuonna 2009 Volvo tulee esittelemään seitsemän vähäpäästöistä mallia. Sen jälkeen Volvolla on tarjota paras ympäristöystävällisten autojen tuotevalikoima premium-luokassa"

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=155247

      
  • A-utoilija:

    Tähän kulutuslukemien viilauskilpailuunhan autoala on sitten mennyt. Enpä oikein itse jaksa noista start&stop -järjestelmistä, pienen vierintävastuksen renkaista, pidennetyistä välityksistä tai auton elektroniikan käytön rajoittamisista innostua. Volvo aikoo kuitenkin tulla aika vahvalla rintamalla mukaan ympäristöystävällisyyskilpailuun:




    En minäkään renkaiden tai välityksien avulla kikkailusta perusta, koska silloin säästölle on yleensä olemassa roima vaihtoehtoiskustannus, pahimmillaan turvallisuus, vähimmillään välityksien lievä sopimattomuus esim. suomalaiseen taajama-ajoon.



    Kuitenkin vaivaton start&stop -järjestelmä, eli siis sellainen, jonka olemassaoloon ei tarvitse kiinnittää huomiota, on se sitten (kevyt-)hybridissä tai tavan voimalinjassa automaatin tai manuaalin kanssa on mielestäni todellista säästöä, kuten myös välitysten lisääminen (esim. 8:aan asti), jos sillä saadaan moottorin voimavarat taloudellisemmin käyttöön.



    Suoraruiskutteista, nokka-akselitonta, muuttuvageometrisesti ahdettua, kaasuläpätöntä HCCI-moottoria kuivalla kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna ja jarrutusenergiaa hyödyntävällä laturilla sekä sähkökäyttöisillä apulaitteilla varustettuna, sellaista odotellessa. Lisätään vielä ne energiaa talteenottavat iskunvaimentimet, niin aletaan liikkua jo aika hyvissä kulutuslukemissa.



    :grin:

      
  • Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin.




    Nykyisellään kaikissa Start-Stop systeemeissä taitaa olla vain manuaalivaihteisto (poislukien hybridit Toyota/Lexus).



    Mikähän siinä sitten on vaikeata yhdistää Start-Stop myös automaattiin ?

      
  • turbo-kiisseli:

    Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin.


    Nykyisellään kaikissa Start-Stop systeemeissä taitaa olla vain manuaalivaihteisto (poislukien hybridit Toyota/Lexus).

    Mikähän siinä sitten on vaikeata yhdistää Start-Stop myös automaattiin ?




    Käsittäisin ettei mitään vaikeata. Pitäisi vaan sammutus liittää kun auto pysähtyy. Mutta miten katkaista syöttö jos auto rullaa vaikka risteykseen?

      
  • turbo-kiisseli:

    Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin.


    Nykyisellään kaikissa Start-Stop systeemeissä taitaa olla vain manuaalivaihteisto (poislukien hybridit Toyota/Lexus).

    Mikähän siinä sitten on vaikeata yhdistää Start-Stop myös automaattiin ?




    Tavan automaatti ja ainakin märkäkytkin-DCT tarvitsevat öljynpainetta pakkojen kiinnipitämiseen, joten jotta vaihde olisi välittömästi silmässä kaasua painettaessa täytyy voimansiirossa olla jonkinlainen paineakku sammutusten varalta, kuten ZF:n uudessa 8-vaihteisessa, joka tulee piakkoin Seiskabemariin. Todennäköisesti myös Vollessa ja tulevissa Mersun (kevyt-)hybridien automateissa on siis vastaava.

      
  • Tyylikäs auto tuo Detroitin autonäyttelyssä esiteltävä S60 konsepti, jonka pitäisi tulla tuotantoon vuonna 2010. Saa nähdä miten lopullinen tuo ulkoasu on ja toivottavasti tuota ei paljon enää muuteta. Ovet ei aukea perinteisesti, vaan takaovet aukeaa ja sulkeutuu kaukosäätimellä vastakkaisiin suuntiin kuin etuovet. Konseptissa on myös City Safety:n seuraava sukupolvi, joka havaitsee jalankulkijat.



    http://fi.worldcarfans.com/9081217.002/volvo-paljasti-s60-konseptin-detroitin-ennakkona



    Varsinkin sivuprofiili on tyylikkään coupemainen, mikä toisaalta ei tiedä hyvää takapenkin pääntilalle, mutta ei muutkaan tuon luokan kilpailijat ole mitään tilaihmeitä. Kuvassa näkyy hyvin myös oviratkaisu ja puuttuva B-pilari:



    http://fi.worldcarfans.com/9081217.002/isomini5/volvo-paljasti-s60-konseptin-detroitin-ennakkona



    Tyylikäs on myöskin edestäpäin:

    http://fi.worldcarfans.com/9081217.002/isomini8/volvo-paljasti-s60-konseptin-detroitin-ennakkona



    Eikä hullumpi takaapäinkään:

    http://fi.worldcarfans.com/9081217.002/isomini9/volvo-paljasti-s60-konseptin-detroitin-ennakkona



    Kyllä Volvo osaa nykyään muotoilun, sanokoon Volvo-vihaajat mitä sanovat.

    :sleepy:

      
  • Jaakkoe:



    Tavan automaatti ja ainakin märkäkytkin-DCT tarvitsevat öljynpainetta pakkojen kiinnipitämiseen, joten jotta vaihde olisi välittömästi silmässä kaasua painettaessa täytyy voimansiirossa olla jonkinlainen paineakku sammutusten varalta, kuten ZF:n uudessa 8-vaihteisessa, joka tulee piakkoin Seiskabemariin.




    Eli tukeeko ZF:n uusi 8-vaiht. automaatti myös Start-Stop systeemiä ja siten myös uuden laatikon saava 7-sarja ?

      
  • turbo-kiisseli:

    Eli tukeeko ZF:n uusi 8-vaiht. automaatti myös Start-Stop systeemiä ja siten myös uuden laatikon saava 7-sarja ?




    Kyllä.



      
  • turbo-kiisseli:

    Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin.


    Nykyisellään kaikissa Start-Stop systeemeissä taitaa olla vain manuaalivaihteisto (poislukien hybridit Toyota/Lexus).

    Mikähän siinä sitten on vaikeata yhdistää Start-Stop myös automaattiin ?






    http://www.italiaspeed.com/2008/cars/fiat/12/500_bosch_stop_start/0512.html

      
  • Jaakkoe:

    turbo-kiisseli:
    Eli tukeeko ZF:n uusi 8-vaiht. automaatti myös Start-Stop systeemiä ja siten myös uuden laatikon saava 7-sarja ?


    Kyllä.




    Tuossa on tietoa tulevasta ZF:n 8-vaihteisesta automaatista.



    http://www.zf.com/media/media/en/document/corporate/products/innovation/8hp/8HP_de_2007s.pdf

      
  • Jaakkoe:

    turbo-kiisseli:
    Lisäksi (kait?) Volvo toisi ensimmäisenä start&stop-automatiikan ensimmäisenä keskiluokan auton automaativaihteistoon (DCT) eikä pidennetyillä välityksillä varustettuun manuaaliin.


    Nykyisellään kaikissa Start-Stop systeemeissä taitaa olla vain manuaalivaihteisto (poislukien hybridit Toyota/Lexus).

    Mikähän siinä sitten on vaikeata yhdistää Start-Stop myös automaattiin ?


    Tavan automaatti ja ainakin märkäkytkin-DCT tarvitsevat öljynpainetta pakkojen kiinnipitämiseen, joten jotta vaihde olisi välittömästi silmässä kaasua painettaessa täytyy voimansiirossa olla jonkinlainen paineakku sammutusten varalta, kuten ZF:n uudessa 8-vaihteisessa, joka tulee piakkoin Seiskabemariin. Todennäköisesti myös Vollessa ja tulevissa Mersun (kevyt-)hybridien automateissa on siis vastaava.




    Jos löysää kaasun pois rullaukseen, niin meneekö kulutus nollaan, kuten manuaaleilla?

      
  • Riippuen automaatista voi polttoaineensyötön katkaisu moottorijarrutuksen aikana tapahtua täsmälleen samalla tavalla tai hieman vastaavaa manuaalia korkeammilla nopeuksilla. Tähän vaikuttaa kuinka modernia tekniikkaa automaattivaihteisto ja sen momentinmuunnin on.



    Sinänsä polttoaineensyötön katkaisu on ollut yhdistettynä automaattiin jo pitkään. Automaatti yleensä myös rullaa manuaalivaihteista paremmin tässä tilanteessa, johtuen momentinmuuntimen luistamisesta.

      
  • juster:

    Riippuen automaatista voi polttoaineensyötön katkaisu moottorijarrutuksen aikana tapahtua täsmälleen samalla tavalla tai hieman vastaavaa manuaalia korkeammilla nopeuksilla. Tähän vaikuttaa kuinka modernia tekniikkaa automaattivaihteisto ja sen momentinmuunnin on.

    Sinänsä polttoaineensyötön katkaisu on ollut yhdistettynä automaattiin jo pitkään. Automaatti yleensä myös rullaa manuaalivaihteista paremmin tässä tilanteessa, johtuen momentinmuuntimen luistamisesta.




    Eli onko kulutuksen ero manuaalin eduksi kohta saavutettu? Onko automaattilaatikon kitka vielä suurempi, siis luistaa kiihdytyksissä?

      
  • koivuniemen herra:


    Eli onko kulutuksen ero manuaalin eduksi kohta saavutettu? Onko automaattilaatikon kitka vielä suurempi, siis luistaa kiihdytyksissä?




    Tämä on varsin monitahoinen kysymys. Kitka ei varsinaisesti ole ongelma, planeettavaihteiston saa yhtä kitkattomaksi kuin manuaalirakenteisenkin.



    Muuntimen luistaminen, kuten Justerin toteama polttoaineensyötön katkaisukin, riippuvat vaihteiston kehittyneisyydestä. Tuoreimmat laatikot kuten tämä ZF ja Mersun 7GTronic lukkiutuvat heti ensimmäisestä vaihteesta lähtien, kun on päästy liikkeelle. Ymmärtääksni muuntimen lukko kuitenkin avataan tai sitä ainakin luistatetaan myös vaihteenvaihdon yhteydessä. Jotkin vaihteistot taitavat vaihtaa myös lukko päällä, ainakin sporttiasennossa?



    Muuntimen ainoana tehtävänä näissä onkin oikeastaan akselinsuuntaisen värähtelyn vaimentaminen ja vaihtojen pehmentäminen, sekä tietenkin irroitus. Tämä eroaa huomattavasti ensimmäisistä automaateista, joissa muunnin korvasi suuren osan vaihteista (mm. Powerglide).



    Kun tähän vielä yhdistetään se, että suurin osa moderneista automaateista käyttää ainakin osassa vaihtoja ns. overlap-tekniikkaa, eli kahden pakan samanaikaista avausta/sulkemista, vrt vapaakytkimellinen räikkävaihto, niin kyseessä on oikeastaan planeettatyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto pehmentävällä muuntimella. Tämän takia olenkin ihmetellyt, miksei sitä staattoria voisi näissä 5-8-vaihteisissa heivata mäkeen ja tyytyä nestekytkimeen. Muuntimen korvaavia monilevypakkoja on kokeiltu varsin pitkään, ensimmäisenä taisi ehtiä tuo AMG:n MCT.



    Mutta summa summarum, automaatin on tosimaailmassa vastaavilla välityksillä vaikea koskaan päihittää "täydellisellä" kuskilla varustettua manuaalia, koska vaihteiston toiminta tarvitsee jatkuvaa öljynvirtausta ja itse vaihdotkin vaativat tehoa. Etua tulee toisaalta siitä, ettei automaatissa veto katkea vaihdettaessa - suorituskykyetu.



      
  • Jaakkoe:

    koivuniemen herra:

    Eli onko kulutuksen ero manuaalin eduksi kohta saavutettu? Onko automaattilaatikon kitka vielä suurempi, siis luistaa kiihdytyksissä?


    Tämä on varsin monitahoinen kysymys. Kitka ei varsinaisesti ole ongelma, planeettavaihteiston saa yhtä kitkattomaksi kuin manuaalirakenteisenkin.

    Muuntimen luistaminen, kuten Justerin toteama polttoaineensyötön katkaisukin, riippuvat vaihteiston kehittyneisyydestä. Tuoreimmat laatikot kuten tämä ZF ja Mersun 7GTronic lukkiutuvat heti ensimmäisestä vaihteesta lähtien, kun on päästy liikkeelle. Ymmärtääksni muuntimen lukko kuitenkin avataan tai sitä ainakin luistatetaan myös vaihteenvaihdon yhteydessä. Jotkin vaihteistot taitavat vaihtaa myös lukko päällä, ainakin sporttiasennossa?

    Muuntimen ainoana tehtävänä näissä onkin oikeastaan akselinsuuntaisen värähtelyn vaimentaminen ja vaihtojen pehmentäminen, sekä tietenkin irroitus. Tämä eroaa huomattavasti ensimmäisistä automaateista, joissa muunnin korvasi suuren osan vaihteista (mm. Powerglide).

    Kun tähän vielä yhdistetään se, että suurin osa moderneista automaateista käyttää ainakin osassa vaihtoja ns. overlap-tekniikkaa, eli kahden pakan samanaikaista avausta/sulkemista, vrt vapaakytkimellinen räikkävaihto, niin kyseessä on oikeastaan planeettatyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto pehmentävällä muuntimella. Tämän takia olenkin ihmetellyt, miksei sitä staattoria voisi näissä 5-8-vaihteisissa heivata mäkeen ja tyytyä nestekytkimeen. Muuntimen korvaavia monilevypakkoja on kokeiltu varsin pitkään, ensimmäisenä taisi ehtiä tuo AMG:n MCT.

    Mutta summa summarum, automaatin on tosimaailmassa vastaavilla välityksillä vaikea koskaan päihittää "täydellisellä" kuskilla varustettua manuaalia, koska vaihteiston toiminta tarvitsee jatkuvaa öljynvirtausta ja itse vaihdotkin vaativat tehoa. Etua tulee toisaalta siitä, ettei automaatissa veto katkea vaihdettaessa - suorituskykyetu.




    Huomaa että tiedät, tähänkö saisi vakionopeussäätimen, johon voisi säätää plussaa sekä miinusta, jotta ylämäessä voisi pudottaa vauhtia ja alamäessä lisätä, kun on päästöt muotia, eli voisi esim. laittaa vaikka -5 ja plus 5. Tietenkin siitä vielä kehitettynä se että auton tutka havaitsee mäen loppumisen, ettei sen -5 jälkeen sit pitkässä mäessä kiihdytä, jos ollaan lähellä korkeinta kohtaa. Saisi pehmeämmän nopeudenrajoittimen. Saattaahan tälläinen jo ollakin, en tiedä.





      
  • Käytännössä modernit automaatit kuluttavat useimpien ajossa jotakuinkin samanverran kuin manuaalit. Jopa vähemmänkin niiden kohdalla, joilla on vaikeuksia manuaalien kanssa.



    Yhtä asiaa moderneimmatkaan laatikot eivät kuitenkaan osaa: ennakoida. Ne vaihtavat vasta kun tarve ilmenee. Nopeasti kylläkin nykyään, mutta edelleen manuaalilla on mahdollista ajaa taloudellisemmin, esim tarpeen tullen loikkaamalla yhden-kahden pykälän yli suoraan. Yritystä ja vaivannäköä se kyllä vaatii.

      
  • koivuniemen herra:



    Huomaa että tiedät, tähänkö saisi vakionopeussäätimen, johon voisi säätää plussaa sekä miinusta, jotta ylämäessä voisi pudottaa vauhtia ja alamäessä lisätä, kun on päästöt muotia, eli voisi esim. laittaa vaikka -5 ja plus 5. Tietenkin siitä vielä kehitettynä se että auton tutka havaitsee mäen loppumisen, ettei sen -5 jälkeen sit pitkässä mäessä kiihdytä, jos ollaan lähellä korkeinta kohtaa. Saisi pehmeämmän nopeudenrajoittimen. Saattaahan tälläinen jo ollakin, en tiedä.





    Kaipa se olis mahdollista. Tuosta ennustamisesta puheenollen ei lienis mitenkään mahdotonta yhdistää vakkariin asennontunnistinta, kun ESP:hen ja maastureissa kaatumisenestojärjestelmiin sellaiset jo kuuluu. Etuviistoon osoittava tutka, joka tutkisi maastonmuotoja ei sekään varmaan ole ylitsepääsemätön tekninen ongelma.

      
  • Älkää nyt tommosta vakkaria toivoko. Nytkin jo ottaa päähän kuskit joilla vauhti valetelee 75-85 välillä. Yritä siinä sitten vakkaria itse käyttää. Ainoa konsti on ajaa näistä ohi.

    Seuraavaan autooni taidan kyllä investoida adaptiivisen vakkarin josko se auttaisi tähän ongelmaan.

      
  • A-utoilija:

    Tähän kulutuslukemien viilauskilpailuunhan autoala on sitten mennyt. Enpä oikein itse jaksa noista start&stop -järjestelmistä, pienen vierintävastuksen renkaista, pidennetyistä välityksistä tai auton elektroniikan käytön rajoittamisista innostua.




    Useiden ns. ekomallien koeajoissa on kerrottu, ettei niitä juuri perusversioista erota. Olisi aika tyhmää jättää yksinkertaisimmat konstit käyttämättä, jos hyvin pienellä saadaan puoli litraa - litra pois kulutuksesta. Vaikkapa tuo Volvon V50 - tuskin se on huonompi auto kuin normaali 1.6D, viepähän vähän vähemmän silti.



    Ja sehän on ihan selvää että verotuksen siirtyessä laajemmin EU:ssa päästöpohjaiseksi, näitä tullaan näkemään paljon lisää. Ja onhan se tietyllä tapaa huvittavaakin, että alle 120 g/km on saavutettavissa V50:n kokoisessakin autossa noinkin helposti ilman mitään ihmekikkailuja. Jos ajattelee tulevaisuutta, niin 4,5 litran keskikulutuksella ei ostajaa paljon rassaa, vaikka diesel maksaisi parin vuoden päästä 2 euroa / litra.

      
  • No enpä usko, että tuo Volvokaan on muuten kuin kulutukseltaan yhtä hyvä kuin tavallinen 1.6D. Nuo ekomallit ovat valmistajasta riippumatta arkikäytössä huonompia kuin "tavalliset" mallit. Vai mitä sanot, kun Volvossa on:



    - matalan vierintävastuksen renkaat (hyi! Eikö melkein kaikkien eko-mallien renkaat ole tällaiset onnettomat luistelukumit?)



    - "optimoidut" vaihteiston välityssuhteet. (tavallisessa mallissa optimoitu käyttömukavuuden perusteella, tässä kulutuksen. Ei voi olla yhtä hyvät välitykset kuin normimallissa, kun niitä on pidennetty. 1.6D:ssä kun ei puhtia muutenkaan ole jaettavaksi asti)



    - hirveän näköiset vanteet



    - ei automaattia



    - madallettu alusta





    Samanlaista sontaa ne muutkin valmistajat ovat tuoneet, eikä Volvo kyllä ainakaan eduksi erotu noilla drive-malleilla. Edelleenkin odotan vastausta siihen kysymykseen, että miksi on erikseen ekomallit ja tavalliset mallit, jos ekomallit ovat yhtä hyviä? Esimerkiksi mersu aikoo jatkossakin myydä ekomalleja ja tavallisia malleja rinnakkain, joten mikään "nopea" muutos ei käy vastaukseksi.



    Tuollaisia vippaskonsteja käyttämällä saadaan kulutus tippumaan sen ~0,5l. (Audi, Volvo, mersu) Ei mielestäni todellakaan sen arvoista. Puolen litran kulutusero ei mielestäni millään korvaa noita huononnuksia.

      
  • ["simppa"]No enpä usko, että tuo Volvokaan on muuten kuin kulutukseltaan yhtä hyvä kuin tavallinen 1.6D.Nuo ekomallit ovat valmistajasta riippumatta arkikäytössä huonompia kuin "tavalliset" mallit.



    En ole ajanut, en osaa sanoa. Testeissä on mainittu, etteivät juuri olisi. Mielenkiinnosta ajattelin käydä tuon tai jonkin muun vastaavan jossain vaiheessa ajamassa.



    - matalan vierintävastuksen renkaat (hyi! Eikö melkein kaikkien eko-mallien renkaat ole tällaiset onnettomat luistelukumit?)



    Luistelu riippuu renkaiden toteutuksesta. Silicalla ym. on tehtävissä pitävät renkaat, jotka rullaavat. Kompromissi ei välttämättä ole aivan huono.



    - "optimoidut" vaihteiston välityssuhteet. (tavallisessa mallissa optimoitu käyttömukavuuden perusteella, tässä kulutuksen. Ei voi olla yhtä hyvät välitykset kuin normimallissa, kun niitä on pidennetty.



    Riippuu miten asiaa katsoo. Pitkät välitykset sopivat taloudelliseen ajotyyliin ja jos se on tarkoituksena niin tuskin ne huonot kaikille siis ovat.



    - hirveän näköiset vanteet



    No jaa, kauneus on aina katsojan silmässä. Parempi nuokin kuin avonaisten aluvanteiden välistä näkyvät kuraiset ja ruosteiset jarrut.



    - ei automaattia



    Jatkossa nähtäneen näissä malleissa DSG:t siinä missä muissakin. 1.6 D:hen ei automaattia saanut ennenkään kaiketi.



    - madallettu alusta



    Ford myy tämän urheilualustan nimellä, eikö kuulostakin dynaamisemmalta? Ja sehän se itse asiassa varmaan onkin, tuskin ne monia virityksiä erikseen tekevät? Volvokin käyttää aerodynamiikkaan T5:en osia.



    Edelleenkin odotan vastausta siihen kysymykseen, että miksi on erikseen ekomallit ja tavalliset mallit, jos ekomallit ovat yhtä hyviä?



    Välttämättä näin ei tule olemaan, luulen että nämä ominaisuudet alkavat siirtyä seuraaviin mallisarjoihin "sisäänrakennettuina".



    Esimerkiksi mersu aikoo jatkossakin myydä ekomalleja ja tavallisia malleja rinnakkain,



    Rahat pois, ja toisaalta hinnat kilpailukykyisemmäksi niillä markkinoilla joissa valtiot tukevat vähäpäästöisiä autoja. Ei vähiten Ruotsissa. Muualla voidaan myydä tavallisia entiseen tapaan.



    Tuollaisia vippaskonsteja käyttämällä saadaan kulutus tippumaan sen ~0,5l.



    Volvon tapauksessa siis noin 10%. Prosentuaalisesti tuo on aika merkittävä pudotus, vaikutus veroihinkin on merkittävä. Aivan selvää, että monissa maissa tuon eko-Volvon kate on suurempi kuin tavallisen. Ja auto menee jo nyt alle EU:n grammarajan.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit