Ei minua kiinnosta dinosaurusten kohtalo. Eikä kyse ole hintasodasta vaan siitä, että onhan se nyt aika tyhmää maksaa sellaisesta, jota ei sitä halua. Eli jos etuveto riittää, miksi ostaa neliveto.
<
blockquote>
-niin tottahan tuokin tosiian on.
Ajattelen itse vain asiaa niin
sokeasti sillä lailla että jos kerran saa samaan hintaan nelikon kun etuvedonkin (miinus pikku kulutusero), niin itse en miettisi hetkeäkään kumpi.
Sanotaan mielummin, että jotain huhun asteella olevia kaavailuja. Ei pitäisi olla uusi juttu sinulle.
-niin tämä oli tämä spekulointi. Epäilin jo että onko jossain oikein tiedotettu jotain virallisesti..
uusimmassa subaru-driver-magazinessa ainakin julistavat kovasti että suureksi massamerkiksi ei edes pyritä eikä haluta. Ja mitäs järkeä siinä olisi, toyota ja Ford on jo olemassa joten en ymmärrä miksi joku haluaisi etuvetoisen Legacyn tai imprezan?
juuri nuo erikoisuudet viehättävät subarussa (niitä ketä viehättää ), ja jos niistä luovutaan, ei olisi enää syytä valita subarua.
Aivan. Siksi en purkaustasi ymmärräkään. En kaipaa nelivetoa henkilöautoon. Maasturit yms ovat asia erikseen.
-pahoittelut ''purkauksestani'' en vain ole koskaan ymmärtänyt mitä haittaakaan siitä on.
aina sitä oppii uutta kun kuuntelee muiden näkemyksiä.
On siinä lähtöhinnassakin vähintään parin tonnin ero.
-on mutta toisaalta eikö nelivetoinen malli pidä hintansa myös vastaavasti paremmin?
ja muuten, eikös uusi alkaen-mallin legacy maksa suht saman kuin moni etveto kilpailija?
Esimerkiksi Outback tai Legacy, vaikkei erityisen suurta tavaratilaa ulkomittoihinsa nähden tarjoakaan. Qashqai ei minusta ole edes farkku, enemmänkin ns. monikäyttöauto kuten Almera 5-ovisena. Kai joku Qashqaita farkkunakin voi pitää, rajanveto on joskus vaikeata.
-juu, ei ole legacy mikään tilaihme, vaikka ihan väljät tilat onkin. ei voi kyllä hirveästi moittiakkaan.
En muista nyt qasqain tavatilan koosta mitään, mutta todettakoon että moni ''selkeä'' farkku kuten lancer tai astra ovat tavaratilaltaan aivan vitsejä.
sokeasti sillä lailla että jos kerran saa samaan hintaan nelikon kun etuvedonkin (miinus pikku kulutusero), niin itse en miettisi hetkeäkään kumpi."
Enpä tiedä, tuleeko tuo neliveto ihan kaupan päälle. Euroina tietenkään muutaman tonnin hintaero ei juurikaan tunnu, markkoina se oli iso kasa rahaa.
Subaru Legacy 2.0: 33900
Ford Mondeo 2.0 Trend: 30000 (-3900)
Ford Mondeo 2.0 Ghia: 32300 (-700)
Honda Accord 2.0 Comfort: 27500 (-6500)
Honda Accord 2.0 Sport: 29700 (-4200)
Mazda 6 Limited 2.0: 25500 (-8400)
Mazda 6 Limited+ 2.0: 27900 (-6000)
Opel Vectra Elegance II 1.8: 28200 (-5700)
Opel Vectra Elegance II 2.2: 31800 (-2100)
Peugeot 407 2.0 Premium: 30000 (-3900)
Peugeot 407 2.0 Sport: 32000 (-1900)
Renault Laguna 2.0 Dynamique: 30200 (-3700)
Saab 9-3 1.8t Linear: 30000 (-3900)
Skoda Octavia 1.8 TSI Sport: 28500 (-5400)
Toyota Avensis 2.0 Sol: 30900 (-3000)
Noissa on muutamien etuvetomerkkien perusmalli jätetty pois, koska luultavasti on selkeästi karumpi kuin Legacy. Opelilla ei kaksilitraista ei ole (paitsi turbo), joten listassa on pienempi ja suurempi kone. Aika kattavan otoksen saa mielestäni tuostakin, keskimäärin etuveto on listan mukaan 4200 e perus-Legacyä halvempi. Audilla neliveto maksaa 5800e.
"ja muuten, eikös uusi alkaen-mallin legacy maksa suht saman kuin moni etveto kilpailija?"
Samanhintaisia tai kalliimpia etuvetoja olisi mm. Audi A4, Saabin hienommat mallit, Passat ja Volvo V70. Volkkarilta tilojen suhteen kilpailukykyinen ja suorituskyvyn suhteen parempi malli löytyy Golfista Subarua edullisemmin (1.4 TSI Sportline 125 kW: 30900).
Jälleenmyyntiarvon määrittely on sitten hankalampaa. Mutta kurkistus historiaan kertoi, että vuonna -94 etuvetoinen Legacy 2.0 maksoi 157400 mk. Vastaava nelivetoinen malli maksoi 183500 mk, eroa siis 26100 mk eli noin 4400 e. Aika nappiin meni tuo laskelmani, vaikka nyt AkiK varmaan huomauttaa rahan arvon muutoksista ym jutuista. Mutta lasketaan miten tahansa, ei se neliveto saman verran maksa kuin kaksivetoinen kilpailija. Ellei sitten verrata noihin kalliimpiin premium-merkkeihin. Onko se oikeudenmukaista, se on toinen juttu. Jos massamerkki ei kelpaa, silloin kai ei muita vaihtoehtoja ole. Tai jos vaihtoehtoina on Passat ja Subaru, kyllähän minäkin silloin jälkimmäiset ottaisin, ei siihen kovin pitkää mietintää tarvittaisi. Varsinkin kun Outbackin hinnalla (36900) saa vain 2.0 FSI-mallin (35400). Mutta aika keinotekoinen asetelma tuo on, koska etuveto-Passatin kilpailijoina olisi mm. Avensis, Mazda6 ja Honda, joten silloin jo Legacykin menettää hintaedun Passatista puhumattakaan.
"uusimmassa subaru-driver-magazinessa ainakin julistavat kovasti että suureksi massamerkiksi ei edes pyritä eikä haluta. Ja mitäs järkeä siinä olisi, toyota ja Ford on jo olemassa joten en ymmärrä miksi joku haluaisi etuvetoisen Legacyn tai imprezan?"
Voihan kaksivetoinenkin olla erikoinen tai ominaisuuksiltaan hyvä. Vai mitä sanot Bemarista, Smartista, Ministä, Lexuksesta tai Alfasta?
"juuri nuo erikoisuudet viehättävät subarussa (niitä ketä viehättää ), ja jos niistä luovutaan, ei olisi enää syytä valita subarua."
Jos mallisto laajenee nykyisen alapuolelle, kiinnostus lakkaa? Varo, ettei Justy Basic 1.0 vie yöuniasi.
Minä ainakin valitsen autoni sen mukaan, löytyykä sopivaa mallia. En sen mukaan, mitä muita malleja valikoimassa on tai onko merkillä vaikka rallitaustaista imagoa. Tuskin moni Lancer evon ostajakaan säikähtää, vaikka mallistossa on (ollut) oikein kunnon pappamalleja. Eikä siitä ole kauan, kun Subarullakin oli ainakin Suomaen tuontiohjelmassa vain sellaisia.
"En muista nyt qasqain tavatilan koosta mitään, mutta todettakoon että moni ''selkeä'' farkku kuten lancer tai astra ovat tavaratilaltaan aivan vitsejä."
Puhumattakaan niistä "tilavista" citymaastureista kuten Mitsun Outlander (vanha malli), Hyundai Tucson tai Subarun Forester. Muistaakseni Qashqain tavaratilassa on lisäksi mahtava kynnys ja pieni luukku, joten sekin erottaa sen farkusta.
Enpä tiedä, tuleeko tuo neliveto ihan kaupan päälle. Euroina tietenkään muutaman tonnin hintaero ei juurikaan tunnu, markkoina se oli iso kasa rahaa.
<
blockquote>
-ihan totta. onhan noissa monta tonnia hintaeroa.
itse ajattelen silti että se ei ole hirveän paljon, ottaen huomioon kokonaisuuden: neliveto vs etuveto, ja muutama tonni yli kolmenkymmentuhannen euroon auton ostossa ei minusta tunnu pahalta siinä konkurssissa.
Jälleenmyyntiarvon määrittely on sitten hankalampaa.
-vilkaisu nettiautosta: esimerkkinä Mondeo-Legacy vm. 2000-2002, vastaavilla konekoolla ja ajomäärällä jne.
hintapyyntieroa useita tonneja.
en tiedä mitä tuon ajan nuo autot on maksanut uutena, mutta jos hinta-asetelma on ollut edes suht sama kuin tuo mitä tuolla aiemmin listasit, voi huomata että jos maksaa uutena muutaman tonnin enemmän, niin kyllä sen vastaavasti ''voittaa vaihtaessa takaisin''?
Voihan kaksivetoinenkin olla erikoinen tai ominaisuuksiltaan hyvä. Vai mitä sanot Bemarista, Smartista, Ministä, Lexuksesta tai Alfasta?
-tottakai voi. mini ja smart ovat hauskoja tietynlaisia erikoisautoja.
Lexus ja Bemuhan ovat takavetoisia ja muutenkin kaukana tavallisesta.
Alfasta on kyllä persoonallinen, hyvyydestä en tiedä, kun ei ole paljoa kokemuksia.
Jos mallisto laajenee nykyisen alapuolelle, kiinnostus lakkaa? Varo, ettei Justy Basic 1.0 vie yöuniasi.
-ei noin, vaan tarkoitin että jos mallistolle kävisi niin että koko merkki profiloituisi etuvetoiseksi pikkurivikone-poikittain-koneiseksi, tavanomaiseksi perusautoksi, jossa neliveto ja bokseri yms. jutut olisi vain lisävarusteita, minun silmissä ainakin osittain viehätys laskisi.
mallisto voi minusta ihan hyvin laajeta alaspäin, mutta kun oli huhuja että koko nelivedosta ja bokserista vakiovarusteena oltiin luopumassa.
Puhumattakaan niistä "tilavista" citymaastureista kuten Mitsun Outlander (vanha malli), Hyundai Tucson tai Subarun Forester. Muistaakseni Qashqain tavaratilassa on lisäksi mahtava kynnys ja pieni luukku, joten sekin erottaa sen farkusta.
-minusta muuten vanhemmassa mazda kuutos-farkussakin on suht iso tavaratila, vaikka sivusta ulkoapäin ei siltä välttämättä näytä?
ja mm. Galantissa ja Legacyssa on myös valtava tavaratila, puhumattakaan mondeosta.
eli kunnon iso farkku eikä mikään leikkimaasturi, jos haluaa tavaratilaa?
en osaa sanoa, mutta luulen että haluavat tarjota tuohon lilliputtiluokkaankin auton. Se ei vaan voi olla bokseri-neliveto koska pikkuautoksi hinta voisi nousta liian korkeaksi?
käsittääkseni subaru kyllä tekee ainakin japaniin kaikenmaailman pikkuautoja joissa ei ole tietoakaan noista perinteisistä erikoisuuksista.
Justy on niin normaali pikkukinneri kuin auto vain voi olla. Japanissa vastaavia malleja löytyy rutosti enemmänkin.
Mihin muuten Subaru Sambarilla sitten pyritään jossei valmistusmäärän nostamiseen?
Se tekee noita nimenomaan sen takia, että se haluaa olla massavalmistaja. Suomen yleisin (?) sähköauto ElCat on sekin pohjimmiltaan Subaru.
mitä ihmettä selität noista pikkukinnereistä?
Nuo japanin metropoleihin tehtävät miniautot ja eurooppaan-jenkkeihin- austraaliaan yms. maihin tehtävät autot ovat aivan eri asia.
onhan ford usa ja ford europe ihan erilaisia autoja puskeva systeemi.
jos kulttuurierojen ja liikenneympäristön takia japaniin tehtävät subarut ovat massakamaa, ei se muita subaruita tee massa-autoiksi.
vai onko subarun muun maailman (josta subaru tunnetaan ja mihin se profiloituu) mallistossa mielestäsi jotain massa-auton piirteitä? onko hinta ja myyntikilpailun nimissä tingitty joissain ratkaisuissa? tuleeko subaruja vastaan koko ajan tuolla liikenteessä? leimaako subarua joku tylsyys?
Justy vastaa aika tavalla niitä. Jos Subaru ei haluaisi massavalmistajaksi niin koko Justya (Suzuki Swiftiä ei olisi mallistossa.
Ja onhan esimerkiksi Subaru R1 käynyt autonäytteilyissä Euroopassa, joten en yhtään ihmettelisi vaikka joku noista pikkukinnereistä Justyn lisäksi rantautuisi Eurooppaankin. Subaru itsekin myöntää, että tuontia harkitaan:
okei, sovitaan sitten että tuo justy on nyt sitten vihonviimeinen rasti ja subaru ja sen muut mallit latistuu samantien harmaiden peruskinnreiden joukkoon.
ja subaru pyrkii kynsin hampain myymään vaan kun häkä tavanomaisinta ja halvinta tekniikkaa sisältäviä autoja.
näin ne asiat vääntyy haluamikseen kun vänkää ja takertuu epäolennaiseen.
Jotenkin noin se ikävä kyllä menee.Jonkin verran kun kiristetään päästörajoituksia, niin bokserit putoo pois pelistä. Prätkäsaiteilla bemarikuskit jo harmittelee tuota.
Sanokaa jo, mikä nimenomaan bokserista tekee päästöjen suhteen huonon koneen? Sen ymmärrän, jos kuusisylinterinen moottori ei pärjää samankokoiselle nelisylinteriselle, näin ainakin on muutamien 2-litraisten mallien kohdalla ollut (Nissan, Ford/Jaguar ja BMW jokunen vuosi sitten).
Ainakin TM:n taannoisessa vertailussa 2 litrainen Legacy kulutti yllättävän vähän. Jos siitä poistetaan nelivedon osuus, olisi lukemat olleet luultavasti joukon kärkipäässä, vaikka mukana oli joitain kulutuksen suhteen muka edistyksellisiä moottoreitakin.
okei, sovitaan sitten että tuo justy on nyt sitten vihonviimeinen rasti ja subaru ja sen muut mallit latistuu samantien harmaiden peruskinnreiden joukkoon.
ja subaru pyrkii kynsin hampain myymään vaan kun häkä tavanomaisinta ja halvinta tekniikkaa sisältäviä autoja.
näin ne asiat vääntyy haluamikseen kun vänkää ja takertuu epäolennaiseen.
Et nyt ilmeisesti halua ymmärtää. Justy ei tee muusta Subarun mallistosta etuvetoista, mutta mielestäni se osoittaa, että Subarulla on todella halua massamarkkinoille. Ja kyllä mä luulen, että Subarun maahantuonnissa oltaisiin ihan tyytyväisiä jos Justy myisi vaikkapa luokkansa parhaiten.
Aika helppohan se on laskea mitä neliveto maksaa. Autojen elinkaareksi laitetaan yleensä laskelmissa 280 tkm, neliveto maksaa yleensä 3.000-6.000 euroa ekstraa. Jos oletetaan tästä elinkaaren ajalle bensan hinnaksi 1,5 euroa/ litra ja lisäkulutukseksi 1,5 litraa sadalla saadaan hinnaksi 6.300 euroa + 3.000-6.000 euroa ostohinnassa. Eli karkeasti 9.000 - 12.000 euroa. Joissain tapauksissa ylikin tuo 12 tonnia, koska nelivetoista ei kaikkiin autoihin saa peruskoneilla jotka muuten olisivat täysin riittäviä.
Justy ei tee muusta Subarun mallistosta etuvetoista, mutta mielestäni se osoittaa, että Subarulla on todella halua massamarkkinoille.
-entä jos kyse on siitä että subarulla halutaa että on tarjolla myös tuollainen pikkukaupunkiauto, kun mallistossa on kaikkiin muihin kokoluokkiin auto, poislukien todella suuri henkilöauto/maasturi joita ei myöskään ole.
firma kumminkin ilmoittaa virallisesti ettei pyri suureksi valmistajaksi, ja ei tuo justyn tulo mitään minusta muuta, niin paljon mallistossa on juttuja jotka jättävät subarumyyntiliikkeen taatusti autioksi jatkossakin.
Ja kyllä mä luulen, että Subarun maahantuonnissa oltaisiin ihan tyytyväisiä jos Justy myisi vaikkapa luokkansa parhaiten.
-tottakai jokainen valmistaja pyrkii siihen että sen autoja myytäisiin mahdollisimman paljon, eihän autojen valmistus mitään hyväntekeväisyyttä ole.
mutta on kuitenkin eri asia ''myydäänkö sielu'' maksimaalisen myynnin nimissä ja tehdään autoista suurille joukoille sopivia, keskinkertaislaatuisia halvahkoja autoja, vai tehdäänkö kapeammalle joukolle erikoisominaisuuksia tarjoava huippulaadukas joskin vähän kalliimpi auto.
mutta aika näyttää joutuuko subaru nuo erikoisuutensa heivaamaan, ikävästi näyttää siltä että meteori (ilmastonmuutos ) on jo syöksymässä kohti dinosauruksia.
Aika helppohan se on laskea mitä neliveto maksaa. ... Joissain tapauksissa ylikin tuo 12 tonnia, koska nelivetoista ei kaikkiin autoihin saa peruskoneilla jotka muuten olisivat täysin riittäviä.
Teit tuossa laskelmassasi aika monia kardinaalimunauksia varsinkin Suomen olosuhteissa. Täällähän suurin osa "neli"vetoisista autoista ostetaan kuitenkin dieselmoottorilla. TM-otsikon "Dieselmoottoriset katumaasturit" alla olevan artikkelin lukeneet ovat tiedostaneet, että näistä "neli"vetoisista ajokeista suuri osa pyörittää kardaaniakselia tyhjänpanttina kaiken aikaa. Sitä ei kuitenkaan lueta helmasynniksi todellisten automiesten takatuuppareiden kanssa, joilla kardaanin pyöritys on suorastaan elinehto liikkumiselle. Joidenkin valmistajien mallit kelpaavat näilläkin edellytyksillä jopa automaailman esikuviksi.
Itse olen joutunut jakamaan nk. nelipyörävedon (oikeasti jatkuvan sellaisen) aiheuttaman 0.5l/100km diesel-lisäkulutuksen oman ajotapani ja auton kesken. Mahdollista syyllistä en ole vieläkään varmistanut, mutta omaa osaani en suotta kaunistele. Se kun on sitä hauskempaa ajaa mitä huonompi keli.
näyttäisi olevan neli- ja kaksivetomallin yhdistetyn kulutuksen ero esimerkiksi Passatissa, jossa voi verrata tasan samalla koneella. Tuo on paljon, jos nelivetoa ei tarvitse, mutta ei niin kovin paljon, jos nelivedolle on oikeasti tarvetta. Itse en ostaisi nelivetoautoa ilman erityistarvetta, joka siis itselläni on venetrailerin kiskonta ylös toisinaan kehnoistakin paikoista. Normaalissa liikenteesä pärjää minusta mainiosti kaksivedollakin. Kun aikanaan omistin auton, jossa pystyi valitsemaan takavedon ja nopeaankin ajoon sinänsä täysin soveltuvan nelivedon välillä, auto liikkui lähes aina takavedolla. Talviliukkailla kyllä nelivedolla, koska tuon ajan autossa ei ollut luistonhallintaa, joten peräluistojen ehkäisemiseksi nelivedon käytössä oli joskus mieltä. Itse asiassa venekin tuli yleensä nykäistyä raskaalla autolla ylös pelkällä takavedolla, jos alla oli betonia tai asvalttia.
Käytännössä kulutuksen kasvu saattaa olla suurempikin. Viime kertaisessa talvitestissä Suzuki SX4:n kulutus kasvoi kylmänä porukan eniten, 56%. Parhailla lisäys taisi olla puolet tuosta.
Voihan olla, että Suzukin kulutus olisi etuvetoisenakin kasvanut muita enemmän, mutta ehkä nelivetoisuus kuitenkin kangistaa talviaikana enemmän. Tämä ei näy normikulutuksissa. Joskus 90-luvulla talvitestissä mukana oli Subaru Legacy etu- ja nelivetoisena. Jos oikein muistan, etuvedon kulutus kasvoi kokeessa vähän yli litran, mutta nelivetoisen 2,3 l/100 km. Jos autoa käyttää työmatkoihin, voi tuolla asialla olla ihan oikeasti merkitystä. Ja lohkolämmitin ei siihen auta. Ainoastaan lämmin talli.
petos: "-vilkaisu nettiautosta: esimerkkinä Mondeo-Legacy vm. 2000-2002, vastaavilla konekoolla ja ajomäärällä jne.
hintapyyntieroa useita tonneja.
en tiedä mitä tuon ajan nuo autot on maksanut uutena, mutta jos hinta-asetelma on ollut edes suht sama kuin tuo mitä tuolla aiemmin listasit, voi huomata että jos maksaa uutena muutaman tonnin enemmän, niin kyllä sen vastaavasti ''voittaa vaihtaessa takaisin''?"
Toisessa ketjussa käsiteltiin aihetta vähän toiseen sävyyn.
Jan79: "Tuosta hinnanpudotuksesta.. Olen vain selaillut Nettiautoa ja nähnyt liikkeessä Subaruita joissa on hinta tippunut yllättävän paljon melko uusissa autoissa.. liekö vaikuttaa asiaan se etteivät subarut ole niitä ostetuimpia vaikka hyviä olisivatkin "
petos: "-käytettyjen autojen kaupaksi saaminen on ylipäänsä vaikeaa ja vaikeasti myytävän auton kuten subarun hinta on oltava alhainen."
Oletettavasti siihen, että miksi Subarut eivät kelpaa ostajille markkinoiden parhaasta (neliveto)tekniikasta huolimatta uusina, saati sitten kilometrivikaisina.
Subarujen maine markkinoilla on ansaittu rallipoluilla ja tehtaan oman markkinointiosaston rummutuksella. Kun edellisellä ei ole menestystä näköpiirissä (sori vaan Petter), jää jälkimmäinen tyhjän bensarummun pärinäksi. Varsinkin kun katsoo muotoiluosaston uusimpia luomuksia, jotka saavat jopa mainosten katsojien hamuamaan wakizashiaan.
Sori, mutta kun markkinoilla on vain 0-2 minua edes rahtusen kiinnostavaa Subarua, ei pysty parempaan
silloin voisi olla parempi olla lässyttämättä mitään tyyliin että ''subarun hyvyyvs on vain ralliosaston ja mainostushehkutuksen aikaansaamaa silmänlumetta''.
mutta saahan sitä toki laukoa mielipiteitä, ''syyllistynhän'' itsekin siihen kaikenaikaa
Kun ensin sanot, että Legacystä pyydetään useita tonneja enemmän kuin vaikka Mondeosta, mutta toisaalla toteat, että Subaru on vaikeasti myytävä, joten hinta on oltava alhainen. Pientä ristiriitaa tuossa minusta on.
niinhän niistä pyydetäänkin, vertaile nettiautosta.
tuolla ''hinta on oltava alhainen'' -jutulla tarkoitin että joskus näkee yksilöitä joissa on selvästi halvempi pyynti kuin toisilla vastaavilla, ja tuo johtuu siitä että myyjä haluaa saada nopeasti kaupaksi.
tuon huomasin omaa legacyakin etsiessä, joillain oli selvästi halvempi hinta, ja autot myös menivät samantien kaupaksi.
tuota mitä jan sanoi, että subarujen hinnat kauttaaltaan tippuisivat kuin lehmän häntä, en allekirjoita. näkeehän sen jo tuolta kun vertailee.
Mutta kyllä, poikkeuksiakin on. onhan sillä vaikutusta että subarujen tarvitsijoita on dramaattisesti vähemmän kuin mondeon. Ja pakkohan silloin on alemmalla hinnalla houkuteltava jos tahtoo kaupat nopeasti eikä odotella kuukausi kaupalla että kaikki kuut ovat oikeassa asennossa ja sopiva tarvitsija löytyy ja kaikki muukin natsaa.
oletko itse tehnyt vertailuja nettiautossa/autotallicomissa?
En jaksanut tehdä kovin kattavaa vertailua. Nettiautossa on tällä hetkellä 6 kpl 2-litraisia Legacyjä vm. 2000-2005 autoliikkeiden myynnissä. Mondeoita löytyy 104 kpl vastaavin kriteerein (bensakone). Jälkimmäisestä saa jo tilaston tehtyäkin, edellisestä tuskin kovin luotettavaa. Aineistoa olisi jopa 1 autoa/vuosimalli. Edes TM:n julkaisema käytettyjen autojen hinnasto syksyltä 2007 ei tunne Subarua, joten en sano mitään Legacyn jälleenmyyntiarvosta.
Yhdysvalloissa on kaikki maastruikoriset nelivetoautot SUV:eja. Myös tosimaasturit on SUV:eja, kuten toyota land cruiser.
Itse alkuperäiseen aiheeseen, vetokyvyn testaus olisi ollut hyvä. Haldex ei varmaan ole siinä paras, eikö haldexilla ole tapana kuumua/kulua jotenkin liiallisessa rasituksessa. Varmaan sellainen jossa keskitasauspyörästöon saisi lukkoon on paras jos aikoo huonompaa tietä viedä, esimerkiksi outlander.
Herbert:
<
blockquote>
-niin tottahan tuokin tosiian on.
Ajattelen itse vain asiaa niin
sokeasti sillä lailla että jos kerran saa samaan hintaan nelikon kun etuvedonkin (miinus pikku kulutusero), niin itse en miettisi hetkeäkään kumpi.
Sanotaan mielummin, että jotain huhun asteella olevia kaavailuja. Ei pitäisi olla uusi juttu sinulle.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4805
-niin tämä oli tämä spekulointi. Epäilin jo että onko jossain oikein tiedotettu jotain virallisesti..
uusimmassa subaru-driver-magazinessa ainakin julistavat kovasti että suureksi massamerkiksi ei edes pyritä eikä haluta. Ja mitäs järkeä siinä olisi, toyota ja Ford on jo olemassa joten en ymmärrä miksi joku haluaisi etuvetoisen Legacyn tai imprezan?
juuri nuo erikoisuudet viehättävät subarussa (niitä ketä viehättää ), ja jos niistä luovutaan, ei olisi enää syytä valita subarua.
Aivan. Siksi en purkaustasi ymmärräkään. En kaipaa nelivetoa henkilöautoon. Maasturit yms ovat asia erikseen.
-pahoittelut ''purkauksestani'' en vain ole koskaan ymmärtänyt mitä haittaakaan siitä on.
aina sitä oppii uutta kun kuuntelee muiden näkemyksiä.
On siinä lähtöhinnassakin vähintään parin tonnin ero.
-on mutta toisaalta eikö nelivetoinen malli pidä hintansa myös vastaavasti paremmin?
ja muuten, eikös uusi alkaen-mallin legacy maksa suht saman kuin moni etveto kilpailija?
Esimerkiksi Outback tai Legacy, vaikkei erityisen suurta tavaratilaa ulkomittoihinsa nähden tarjoakaan. Qashqai ei minusta ole edes farkku, enemmänkin ns. monikäyttöauto kuten Almera 5-ovisena. Kai joku Qashqaita farkkunakin voi pitää, rajanveto on joskus vaikeata.
-juu, ei ole legacy mikään tilaihme, vaikka ihan väljät tilat onkin. ei voi kyllä hirveästi moittiakkaan.
En muista nyt qasqain tavatilan koosta mitään, mutta todettakoon että moni ''selkeä'' farkku kuten lancer tai astra ovat tavaratilaltaan aivan vitsejä.
petos: "Ajattelen itse vain asiaa niin
sokeasti sillä lailla että jos kerran saa samaan hintaan nelikon kun etuvedonkin (miinus pikku kulutusero), niin itse en miettisi hetkeäkään kumpi."
Enpä tiedä, tuleeko tuo neliveto ihan kaupan päälle. Euroina tietenkään muutaman tonnin hintaero ei juurikaan tunnu, markkoina se oli iso kasa rahaa.
Subaru Legacy 2.0: 33900
Ford Mondeo 2.0 Trend: 30000 (-3900)
Ford Mondeo 2.0 Ghia: 32300 (-700)
Honda Accord 2.0 Comfort: 27500 (-6500)
Honda Accord 2.0 Sport: 29700 (-4200)
Mazda 6 Limited 2.0: 25500 (-8400)
Mazda 6 Limited+ 2.0: 27900 (-6000)
Opel Vectra Elegance II 1.8: 28200 (-5700)
Opel Vectra Elegance II 2.2: 31800 (-2100)
Peugeot 407 2.0 Premium: 30000 (-3900)
Peugeot 407 2.0 Sport: 32000 (-1900)
Renault Laguna 2.0 Dynamique: 30200 (-3700)
Saab 9-3 1.8t Linear: 30000 (-3900)
Skoda Octavia 1.8 TSI Sport: 28500 (-5400)
Toyota Avensis 2.0 Sol: 30900 (-3000)
Noissa on muutamien etuvetomerkkien perusmalli jätetty pois, koska luultavasti on selkeästi karumpi kuin Legacy. Opelilla ei kaksilitraista ei ole (paitsi turbo), joten listassa on pienempi ja suurempi kone. Aika kattavan otoksen saa mielestäni tuostakin, keskimäärin etuveto on listan mukaan 4200 e perus-Legacyä halvempi. Audilla neliveto maksaa 5800e.
"ja muuten, eikös uusi alkaen-mallin legacy maksa suht saman kuin moni etveto kilpailija?"
Samanhintaisia tai kalliimpia etuvetoja olisi mm. Audi A4, Saabin hienommat mallit, Passat ja Volvo V70. Volkkarilta tilojen suhteen kilpailukykyinen ja suorituskyvyn suhteen parempi malli löytyy Golfista Subarua edullisemmin (1.4 TSI Sportline 125 kW: 30900).
Jälleenmyyntiarvon määrittely on sitten hankalampaa. Mutta kurkistus historiaan kertoi, että vuonna -94 etuvetoinen Legacy 2.0 maksoi 157400 mk. Vastaava nelivetoinen malli maksoi 183500 mk, eroa siis 26100 mk eli noin 4400 e. Aika nappiin meni tuo laskelmani, vaikka nyt AkiK varmaan huomauttaa rahan arvon muutoksista ym jutuista. Mutta lasketaan miten tahansa, ei se neliveto saman verran maksa kuin kaksivetoinen kilpailija. Ellei sitten verrata noihin kalliimpiin premium-merkkeihin. Onko se oikeudenmukaista, se on toinen juttu. Jos massamerkki ei kelpaa, silloin kai ei muita vaihtoehtoja ole. Tai jos vaihtoehtoina on Passat ja Subaru, kyllähän minäkin silloin jälkimmäiset ottaisin, ei siihen kovin pitkää mietintää tarvittaisi. Varsinkin kun Outbackin hinnalla (36900) saa vain 2.0 FSI-mallin (35400). Mutta aika keinotekoinen asetelma tuo on, koska etuveto-Passatin kilpailijoina olisi mm. Avensis, Mazda6 ja Honda, joten silloin jo Legacykin menettää hintaedun Passatista puhumattakaan.
"uusimmassa subaru-driver-magazinessa ainakin julistavat kovasti että suureksi massamerkiksi ei edes pyritä eikä haluta. Ja mitäs järkeä siinä olisi, toyota ja Ford on jo olemassa joten en ymmärrä miksi joku haluaisi etuvetoisen Legacyn tai imprezan?"
Voihan kaksivetoinenkin olla erikoinen tai ominaisuuksiltaan hyvä. Vai mitä sanot Bemarista, Smartista, Ministä, Lexuksesta tai Alfasta?
"juuri nuo erikoisuudet viehättävät subarussa (niitä ketä viehättää ), ja jos niistä luovutaan, ei olisi enää syytä valita subarua."
Jos mallisto laajenee nykyisen alapuolelle, kiinnostus lakkaa? Varo, ettei Justy Basic 1.0 vie yöuniasi.
Minä ainakin valitsen autoni sen mukaan, löytyykä sopivaa mallia. En sen mukaan, mitä muita malleja valikoimassa on tai onko merkillä vaikka rallitaustaista imagoa. Tuskin moni Lancer evon ostajakaan säikähtää, vaikka mallistossa on (ollut) oikein kunnon pappamalleja. Eikä siitä ole kauan, kun Subarullakin oli ainakin Suomaen tuontiohjelmassa vain sellaisia.
"En muista nyt qasqain tavatilan koosta mitään, mutta todettakoon että moni ''selkeä'' farkku kuten lancer tai astra ovat tavaratilaltaan aivan vitsejä."
Puhumattakaan niistä "tilavista" citymaastureista kuten Mitsun Outlander (vanha malli), Hyundai Tucson tai Subarun Forester. Muistaakseni Qashqain tavaratilassa on lisäksi mahtava kynnys ja pieni luukku, joten sekin erottaa sen farkusta.
Herbert:
<
blockquote>
-ihan totta. onhan noissa monta tonnia hintaeroa.
itse ajattelen silti että se ei ole hirveän paljon, ottaen huomioon kokonaisuuden: neliveto vs etuveto, ja muutama tonni yli kolmenkymmentuhannen euroon auton ostossa ei minusta tunnu pahalta siinä konkurssissa.
Jälleenmyyntiarvon määrittely on sitten hankalampaa.
-vilkaisu nettiautosta: esimerkkinä Mondeo-Legacy vm. 2000-2002, vastaavilla konekoolla ja ajomäärällä jne.
hintapyyntieroa useita tonneja.
en tiedä mitä tuon ajan nuo autot on maksanut uutena, mutta jos hinta-asetelma on ollut edes suht sama kuin tuo mitä tuolla aiemmin listasit, voi huomata että jos maksaa uutena muutaman tonnin enemmän, niin kyllä sen vastaavasti ''voittaa vaihtaessa takaisin''?
Voihan kaksivetoinenkin olla erikoinen tai ominaisuuksiltaan hyvä. Vai mitä sanot Bemarista, Smartista, Ministä, Lexuksesta tai Alfasta?
-tottakai voi. mini ja smart ovat hauskoja tietynlaisia erikoisautoja.
Lexus ja Bemuhan ovat takavetoisia ja muutenkin kaukana tavallisesta.
Alfasta on kyllä persoonallinen, hyvyydestä en tiedä, kun ei ole paljoa kokemuksia.
Jos mallisto laajenee nykyisen alapuolelle, kiinnostus lakkaa? Varo, ettei Justy Basic 1.0 vie yöuniasi.
-ei noin, vaan tarkoitin että jos mallistolle kävisi niin että koko merkki profiloituisi etuvetoiseksi pikkurivikone-poikittain-koneiseksi, tavanomaiseksi perusautoksi, jossa neliveto ja bokseri yms. jutut olisi vain lisävarusteita, minun silmissä ainakin osittain viehätys laskisi.
mallisto voi minusta ihan hyvin laajeta alaspäin, mutta kun oli huhuja että koko nelivedosta ja bokserista vakiovarusteena oltiin luopumassa.
Puhumattakaan niistä "tilavista" citymaastureista kuten Mitsun Outlander (vanha malli), Hyundai Tucson tai Subarun Forester. Muistaakseni Qashqain tavaratilassa on lisäksi mahtava kynnys ja pieni luukku, joten sekin erottaa sen farkusta.
-minusta muuten vanhemmassa mazda kuutos-farkussakin on suht iso tavaratila, vaikka sivusta ulkoapäin ei siltä välttämättä näytä?
ja mm. Galantissa ja Legacyssa on myös valtava tavaratila, puhumattakaan mondeosta.
eli kunnon iso farkku eikä mikään leikkimaasturi, jos haluaa tavaratilaa?
Jos Subaru ei pyri massamerkiksi, niin miksi ihmeessä mallistossa on esim. Justy?
miksi justy?
en osaa sanoa, mutta luulen että haluavat tarjota tuohon lilliputtiluokkaankin auton. Se ei vaan voi olla bokseri-neliveto koska pikkuautoksi hinta voisi nousta liian korkeaksi?
käsittääkseni subaru kyllä tekee ainakin japaniin kaikenmaailman pikkuautoja joissa ei ole tietoakaan noista perinteisistä erikoisuuksista.
Justy on niin normaali pikkukinneri kuin auto vain voi olla. Japanissa vastaavia malleja löytyy rutosti enemmänkin.
Mihin muuten Subaru Sambarilla sitten pyritään jossei valmistusmäärän nostamiseen?
Se tekee noita nimenomaan sen takia, että se haluaa olla massavalmistaja. Suomen yleisin (?) sähköauto ElCat on sekin pohjimmiltaan Subaru.
Kun Subarut kerta ovat niin erikoisen mahtavia pelejä, niin kertoisitko kuinka edellisen polven Zafira eroaa merkittävästi Subaru Traviqista?
http://kakaku.com/kuruma/images/car/SUBARU_traviq.jpg
on muuten varmaan ihan eri auto, kun keulalle lätkäistään eri merkki.
petos: "-minusta muuten vanhemmassa mazda kuutos-farkussakin on suht iso tavaratila, vaikka sivusta ulkoapäin ei siltä välttämättä näytä?"
505 l eli isompi kuin tilavaksi perheautoksi profiloituneella Volvolla.
simppa:
mitä ihmettä selität noista pikkukinnereistä?
Nuo japanin metropoleihin tehtävät miniautot ja eurooppaan-jenkkeihin- austraaliaan yms. maihin tehtävät autot ovat aivan eri asia.
onhan ford usa ja ford europe ihan erilaisia autoja puskeva systeemi.
jos kulttuurierojen ja liikenneympäristön takia japaniin tehtävät subarut ovat massakamaa, ei se muita subaruita tee massa-autoiksi.
vai onko subarun muun maailman (josta subaru tunnetaan ja mihin se profiloituu) mallistossa mielestäsi jotain massa-auton piirteitä? onko hinta ja myyntikilpailun nimissä tingitty joissain ratkaisuissa? tuleeko subaruja vastaan koko ajan tuolla liikenteessä? leimaako subarua joku tylsyys?
niinpä.
Justy vastaa aika tavalla niitä. Jos Subaru ei haluaisi massavalmistajaksi niin koko Justya (Suzuki Swiftiä ei olisi mallistossa.
Ja onhan esimerkiksi Subaru R1 käynyt autonäytteilyissä Euroopassa, joten en yhtään ihmettelisi vaikka joku noista pikkukinnereistä Justyn lisäksi rantautuisi Eurooppaankin. Subaru itsekin myöntää, että tuontia harkitaan:
http://uk.cars.yahoo.com/050307/36/1xjdr.html
okei, sovitaan sitten että tuo justy on nyt sitten vihonviimeinen rasti ja subaru ja sen muut mallit latistuu samantien harmaiden peruskinnreiden joukkoon.
ja subaru pyrkii kynsin hampain myymään vaan kun häkä tavanomaisinta ja halvinta tekniikkaa sisältäviä autoja.
näin ne asiat vääntyy haluamikseen kun vänkää ja takertuu epäolennaiseen.
Jotenkin noin se ikävä kyllä menee.Jonkin verran kun kiristetään päästörajoituksia, niin bokserit putoo pois pelistä. Prätkäsaiteilla bemarikuskit jo harmittelee tuota.
Sanokaa jo, mikä nimenomaan bokserista tekee päästöjen suhteen huonon koneen? Sen ymmärrän, jos kuusisylinterinen moottori ei pärjää samankokoiselle nelisylinteriselle, näin ainakin on muutamien 2-litraisten mallien kohdalla ollut (Nissan, Ford/Jaguar ja BMW jokunen vuosi sitten).
Ainakin TM:n taannoisessa vertailussa 2 litrainen Legacy kulutti yllättävän vähän. Jos siitä poistetaan nelivedon osuus, olisi lukemat olleet luultavasti joukon kärkipäässä, vaikka mukana oli joitain kulutuksen suhteen muka edistyksellisiä moottoreitakin.
petos:
Et nyt ilmeisesti halua ymmärtää. Justy ei tee muusta Subarun mallistosta etuvetoista, mutta mielestäni se osoittaa, että Subarulla on todella halua massamarkkinoille. Ja kyllä mä luulen, että Subarun maahantuonnissa oltaisiin ihan tyytyväisiä jos Justy myisi vaikkapa luokkansa parhaiten.
Aika helppohan se on laskea mitä neliveto maksaa. Autojen elinkaareksi laitetaan yleensä laskelmissa 280 tkm, neliveto maksaa yleensä 3.000-6.000 euroa ekstraa. Jos oletetaan tästä elinkaaren ajalle bensan hinnaksi 1,5 euroa/ litra ja lisäkulutukseksi 1,5 litraa sadalla saadaan hinnaksi 6.300 euroa + 3.000-6.000 euroa ostohinnassa. Eli karkeasti 9.000 - 12.000 euroa. Joissain tapauksissa ylikin tuo 12 tonnia, koska nelivetoista ei kaikkiin autoihin saa peruskoneilla jotka muuten olisivat täysin riittäviä.
[quote="simppa
Justy ei tee muusta Subarun mallistosta etuvetoista, mutta mielestäni se osoittaa, että Subarulla on todella halua massamarkkinoille.
-entä jos kyse on siitä että subarulla halutaa että on tarjolla myös tuollainen pikkukaupunkiauto, kun mallistossa on kaikkiin muihin kokoluokkiin auto, poislukien todella suuri henkilöauto/maasturi joita ei myöskään ole.
firma kumminkin ilmoittaa virallisesti ettei pyri suureksi valmistajaksi, ja ei tuo justyn tulo mitään minusta muuta, niin paljon mallistossa on juttuja jotka jättävät subarumyyntiliikkeen taatusti autioksi jatkossakin.
Ja kyllä mä luulen, että Subarun maahantuonnissa oltaisiin ihan tyytyväisiä jos Justy myisi vaikkapa luokkansa parhaiten.
-tottakai jokainen valmistaja pyrkii siihen että sen autoja myytäisiin mahdollisimman paljon, eihän autojen valmistus mitään hyväntekeväisyyttä ole.
mutta on kuitenkin eri asia ''myydäänkö sielu'' maksimaalisen myynnin nimissä ja tehdään autoista suurille joukoille sopivia, keskinkertaislaatuisia halvahkoja autoja, vai tehdäänkö kapeammalle joukolle erikoisominaisuuksia tarjoava huippulaadukas joskin vähän kalliimpi auto.
mutta aika näyttää joutuuko subaru nuo erikoisuutensa heivaamaan, ikävästi näyttää siltä että meteori (ilmastonmuutos ) on jo syöksymässä kohti dinosauruksia.
siihen asti nautitaan rally-based-solutionsista
AkiK:
Teit tuossa laskelmassasi aika monia kardinaalimunauksia varsinkin Suomen olosuhteissa. Täällähän suurin osa "neli"vetoisista autoista ostetaan kuitenkin dieselmoottorilla. TM-otsikon "Dieselmoottoriset katumaasturit" alla olevan artikkelin lukeneet ovat tiedostaneet, että näistä "neli"vetoisista ajokeista suuri osa pyörittää kardaaniakselia tyhjänpanttina kaiken aikaa. Sitä ei kuitenkaan lueta helmasynniksi todellisten automiesten takatuuppareiden kanssa, joilla kardaanin pyöritys on suorastaan elinehto liikkumiselle. Joidenkin valmistajien mallit kelpaavat näilläkin edellytyksillä jopa automaailman esikuviksi.
Itse olen joutunut jakamaan nk. nelipyörävedon (oikeasti jatkuvan sellaisen) aiheuttaman 0.5l/100km diesel-lisäkulutuksen oman ajotapani ja auton kesken. Mahdollista syyllistä en ole vieläkään varmistanut, mutta omaa osaani en suotta kaunistele. Se kun on sitä hauskempaa ajaa mitä huonompi keli.
näyttäisi olevan neli- ja kaksivetomallin yhdistetyn kulutuksen ero esimerkiksi Passatissa, jossa voi verrata tasan samalla koneella. Tuo on paljon, jos nelivetoa ei tarvitse, mutta ei niin kovin paljon, jos nelivedolle on oikeasti tarvetta. Itse en ostaisi nelivetoautoa ilman erityistarvetta, joka siis itselläni on venetrailerin kiskonta ylös toisinaan kehnoistakin paikoista. Normaalissa liikenteesä pärjää minusta mainiosti kaksivedollakin. Kun aikanaan omistin auton, jossa pystyi valitsemaan takavedon ja nopeaankin ajoon sinänsä täysin soveltuvan nelivedon välillä, auto liikkui lähes aina takavedolla. Talviliukkailla kyllä nelivedolla, koska tuon ajan autossa ei ollut luistonhallintaa, joten peräluistojen ehkäisemiseksi nelivedon käytössä oli joskus mieltä. Itse asiassa venekin tuli yleensä nykäistyä raskaalla autolla ylös pelkällä takavedolla, jos alla oli betonia tai asvalttia.
Käytännössä kulutuksen kasvu saattaa olla suurempikin. Viime kertaisessa talvitestissä Suzuki SX4:n kulutus kasvoi kylmänä porukan eniten, 56%. Parhailla lisäys taisi olla puolet tuosta.
Voihan olla, että Suzukin kulutus olisi etuvetoisenakin kasvanut muita enemmän, mutta ehkä nelivetoisuus kuitenkin kangistaa talviaikana enemmän. Tämä ei näy normikulutuksissa. Joskus 90-luvulla talvitestissä mukana oli Subaru Legacy etu- ja nelivetoisena. Jos oikein muistan, etuvedon kulutus kasvoi kokeessa vähän yli litran, mutta nelivetoisen 2,3 l/100 km. Jos autoa käyttää työmatkoihin, voi tuolla asialla olla ihan oikeasti merkitystä. Ja lohkolämmitin ei siihen auta. Ainoastaan lämmin talli.
petos: "-vilkaisu nettiautosta: esimerkkinä Mondeo-Legacy vm. 2000-2002, vastaavilla konekoolla ja ajomäärällä jne.
hintapyyntieroa useita tonneja.
en tiedä mitä tuon ajan nuo autot on maksanut uutena, mutta jos hinta-asetelma on ollut edes suht sama kuin tuo mitä tuolla aiemmin listasit, voi huomata että jos maksaa uutena muutaman tonnin enemmän, niin kyllä sen vastaavasti ''voittaa vaihtaessa takaisin''?"
Toisessa ketjussa käsiteltiin aihetta vähän toiseen sävyyn.
Jan79: "Tuosta hinnanpudotuksesta.. Olen vain selaillut Nettiautoa ja nähnyt liikkeessä Subaruita joissa on hinta tippunut yllättävän paljon melko uusissa autoissa.. liekö vaikuttaa asiaan se etteivät subarut ole niitä ostetuimpia vaikka hyviä olisivatkin "
petos: "-käytettyjen autojen kaupaksi saaminen on ylipäänsä vaikeaa ja vaikeasti myytävän auton kuten subarun hinta on oltava alhainen."
Haluatko vähän selventää noita juttuja?
Herbert:
-mihin tuossa kaipaat selvennystä?
Oletettavasti siihen, että miksi Subarut eivät kelpaa ostajille markkinoiden parhaasta (neliveto)tekniikasta huolimatta uusina, saati sitten kilometrivikaisina.
Subarujen maine markkinoilla on ansaittu rallipoluilla ja tehtaan oman markkinointiosaston rummutuksella. Kun edellisellä ei ole menestystä näköpiirissä (sori vaan Petter), jää jälkimmäinen tyhjän bensarummun pärinäksi. Varsinkin kun katsoo muotoiluosaston uusimpia luomuksia, jotka saavat jopa mainosten katsojien hamuamaan wakizashiaan.
höpöhöpö mikahe. olisin sinulta odottanut jotain järkevämpää ja valveutuneempaa kommentointia...
Sori, mutta kun markkinoilla on vain 0-2 minua edes rahtusen kiinnostavaa Subarua, ei pysty parempaan
mikahe :
silloin voisi olla parempi olla lässyttämättä mitään tyyliin että ''subarun hyvyyvs on vain ralliosaston ja mainostushehkutuksen aikaansaamaa silmänlumetta''.
mutta saahan sitä toki laukoa mielipiteitä, ''syyllistynhän'' itsekin siihen kaikenaikaa
petos:
Kun ensin sanot, että Legacystä pyydetään useita tonneja enemmän kuin vaikka Mondeosta, mutta toisaalla toteat, että Subaru on vaikeasti myytävä, joten hinta on oltava alhainen. Pientä ristiriitaa tuossa minusta on.
niinhän niistä pyydetäänkin, vertaile nettiautosta.
tuolla ''hinta on oltava alhainen'' -jutulla tarkoitin että joskus näkee yksilöitä joissa on selvästi halvempi pyynti kuin toisilla vastaavilla, ja tuo johtuu siitä että myyjä haluaa saada nopeasti kaupaksi.
tuon huomasin omaa legacyakin etsiessä, joillain oli selvästi halvempi hinta, ja autot myös menivät samantien kaupaksi.
tuota mitä jan sanoi, että subarujen hinnat kauttaaltaan tippuisivat kuin lehmän häntä, en allekirjoita. näkeehän sen jo tuolta kun vertailee.
Mutta kyllä, poikkeuksiakin on. onhan sillä vaikutusta että subarujen tarvitsijoita on dramaattisesti vähemmän kuin mondeon. Ja pakkohan silloin on alemmalla hinnalla houkuteltava jos tahtoo kaupat nopeasti eikä odotella kuukausi kaupalla että kaikki kuut ovat oikeassa asennossa ja sopiva tarvitsija löytyy ja kaikki muukin natsaa.
tuo on yksi huono puoli subarussa.
herbertille,
oletko itse tehnyt vertailuja nettiautossa/autotallicomissa?
tuossa kun katselin noita, huomioitavaa on legacyn kohdalla että vuosimalleissa sanotaan 96-2004 on huomattavia eroja varustelussa
( joissain ei ilmastointia, ja nuo karmeat karvalakkiverhoilut ym. ), ja myös 99 vuosimallin kohdalla on tullut facelift.
kaikki nuo asiat kun ynnää ja ottaa huomioon, mielestäni arvonpudotus on normaalia tasoa, varustelluissa yksilöissä vielä parempaa?
pari esimerkkiä kalleimmasta päästä, ja varusteilla:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1724861&show=inline&id_vehicle_type=&id_make=75&id_model=861&id_car_type=&id_fuel_type=&id_gear_type=&pfrom=&pto=&yfrom=1996&yto=&engineFrom=&engineTo=&mileageFrom=&mileageTo=&id_domicile=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=75@id_model=861@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=1996@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E
heh, kerkeisiköhän tuollaisella..
tämäkin on tuontiauto, ja sellaiseksi mielestäni kallis, en ostaisi välttämättä tuolla hinnalla:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1735854&show=inline&id_vehicle_type=&id_make=75&id_model=861&id_car_type=&id_fuel_type=&id_gear_type=&pfrom=&pto=&yfrom=1996&yto=&engineFrom=&engineTo=&mileageFrom=&mileageTo=&id_domicile=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=75@id_model=861@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=1996@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E
petos:
En jaksanut tehdä kovin kattavaa vertailua. Nettiautossa on tällä hetkellä 6 kpl 2-litraisia Legacyjä vm. 2000-2005 autoliikkeiden myynnissä. Mondeoita löytyy 104 kpl vastaavin kriteerein (bensakone). Jälkimmäisestä saa jo tilaston tehtyäkin, edellisestä tuskin kovin luotettavaa. Aineistoa olisi jopa 1 autoa/vuosimalli. Edes TM:n julkaisema käytettyjen autojen hinnasto syksyltä 2007 ei tunne Subarua, joten en sano mitään Legacyn jälleenmyyntiarvosta.
Yhdysvalloissa on kaikki maastruikoriset nelivetoautot SUV:eja. Myös tosimaasturit on SUV:eja, kuten toyota land cruiser.
Itse alkuperäiseen aiheeseen, vetokyvyn testaus olisi ollut hyvä. Haldex ei varmaan ole siinä paras, eikö haldexilla ole tapana kuumua/kulua jotenkin liiallisessa rasituksessa. Varmaan sellainen jossa keskitasauspyörästöon saisi lukkoon on paras jos aikoo huonompaa tietä viedä, esimerkiksi outlander.