Mustaa hevosta etsimässä

7 kommenttia

Olisi uuden auton hankinta jälleen edessä ja mustien hevosien etsiminen kaappien nurkista on aina ollut hyödyllistä. Kaipaamassani autossa on pakko olla oheiset varusteet, painoittaisin nyt vielä ystävällisesti sanaa pakko :wink:



- Automaatti. Ei missään nimessä variaattoria, suorakytkentä olisi paras, mutta perinteinenkin menee.

- Vähintään kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi.

- Takalootassa tilaa penkkin normaaliasennossa vähintään 500 litraa verhon alla. Ei mitään V70 tai X5 tyyppistä äärettömän matalaa tilaa.

- Nahkajakkarat ja ihan oikeat nahkajakkarat, ei mitään hiostavia muoveja tai melkein muoveja.

- Vaalea verhoilu, ei missään nimessä harmaa. Jos tämä jää kynnyskysymykseksi, niin mustakin menee hätätapauksessa.

- Suorituskyvyllä ei niin väliä, eli voi olla maasturikin. Jos nyt satku menee alle kymmenen sekunnin, niin se riittää.

- Yhdistetty kulutus max 10 litraa sadalla. Voi olla bensaa tai dieseliä.

- Ksenonit. Erillisistä päiväajovaloista plussaa.

- Farkku tai maasturi.

- Vetotavalla ei suurta merkitystä. Neliveto olisi kiva, mutta ei ehdoton.

- Takapenkillä hyvin jalkatilaa, jotta sinne mahtuu selkämenosuuntaan turvaistuin siten, että vaimo pystyy istumaan repsikan paikalla ongelmitta.

- Kokonaishinta bensakoneella korkeintaan 75 000 ja dieselinä 65 000.



Ei absoluuttisen pakollisia, mutta ehdottoman positiivisia varusteista:

- Takaovissa oven sisälle integroidut aurinkoverhot.

- Alle 2500 euroa maksava DVD-paketti kahdella niskatukinäytöllä

- Kattavia varustepaketteja, eli ei yksi kerralla lisävarustelistalta.

- Sähköjakkara kuskille.

- 7-paikkainen, jos kyseessä maasturi.



Auto ei saa olla käytännöllinen koululaisbussi, tyyliin Touran.

  
  • Skoda Superb tai Octavia, kummatkin Combi-versiona. Molemmat mahtuvat hintaluokkaan, Superbissa etenkin takapenkillä selvästi väljemmät olot. Superbia saa pienen aikaa odottaa, mutta vanha sanontakin kertoo hyvää kannattavan odottaa.



    Hintaluokkakin sopii hyvin, Superbiinkin saa tuolla hintaa vielä valita jonkun verran lisävarusteita hyvän Elegance-varustelun lisäksi. Kaikki moottorit, paitsi V6, täyttävät nuo ehdot hyvin.

      
  • Ihan mielenkiinnosta, mikä noista tekee ihan oikeasti pakollisia (varsinkin automaatti)? Tietenkin jos on inva tai jotain...



    Oletko ikinä nähnyt testituloksia noista ns.2-vyöhyke autom.ilmastoinneista?

    Alle 150tonnin autoissa ei vit..kaan merkistystä onko yksi vai kaksivyöhykkeinen, koska ne eivät ainakaan lämpökameran kuvissa pysty pitämään minkäänlaista lämpötilaeroa auton eripuolilla.



    Ovatko max.hinnat väärinpäin bensana vs.dieselinä?



    - Automaatti. Ei missään nimessä variaattoria, suorakytkentä olisi paras, mutta perinteinenkin menee.

    - Vähintään kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi.

    - Takalootassa tilaa penkkin normaaliasennossa vähintään 500 litraa verhon alla. Ei mitään V70 tai X5 tyyppistä äärettömän matalaa tilaa.

    - Nahkajakkarat ja ihan oikeat nahkajakkarat, ei mitään hiostavia muoveja tai melkein muoveja.

    - Vaalea verhoilu, ei missään nimessä harmaa. Jos tämä jää kynnyskysymykseksi, niin mustakin menee hätätapauksessa.

    - Suorituskyvyllä ei niin väliä, eli voi olla maasturikin. Jos nyt satku menee alle kymmenen sekunnin, niin se riittää.

    - Yhdistetty kulutus max 10 litraa sadalla. Voi olla bensaa tai dieseliä.

    - Ksenonit. Erillisistä päiväajovaloista plussaa.

    - Farkku tai maasturi.

    - Vetotavalla ei suurta merkitystä. Neliveto olisi kiva, mutta ei ehdoton.

    - Takapenkillä hyvin jalkatilaa, jotta sinne mahtuu selkämenosuuntaan turvaistuin siten, että vaimo pystyy istumaan repsikan paikalla ongelmitta.

    - Kokonaishinta bensakoneella korkeintaan 75 000 ja dieselinä 65 000.

      
  • Superb Combi on pikaisen nettisivujen kahlaamisen jälkeen ihan kelvollisen oloinen paketti. Elegance sisältää herkkuja jo varsin kattavasti, joten jälleenmyynnin kannalta arvottomia lisukkeita ei tarvitsisi juurikaan valita.



    Itse asiassa juurikin 3.6 FSI vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, koska sen hinta on melko poskettoman halpa. Siis ominaisuuksiin ja varusteisiin nähden. Olen siis ostamassa autoa verottomana, joten runsaspäästöiset ovat nykyään ihan kivasti hinnoiteltuja.



    Skodakammoa ei ole, kun veljellä on pari vuotta vanha Octavia ja ihan pätevältä peliltä vaikutti, kun yksi reissu yhdessä tehtiin. Äänieristys kyllä paljasti hintaluokan, mutta pitää käydä kokeilemassa Superbia. Tuohon pakollisten listaan olisi ehkä pitänyt laittaa, että melko hiljainen pitää olla.

      
  • Ryne:

    Ihan mielenkiinnosta, mikä noista tekee ihan oikeasti pakollisia (varsinkin automaatti)? Tietenkin jos on inva tai jotain...Oletko ikinä nähnyt testituloksia noista ns.2-vyöhyke autom.ilmastoinneista? Ovatko max.hinnat väärinpäin bensana vs.dieselinä?


    Hinnat eivät ole väärinpäin, koska verottomina nuo hinnat ovat karkealla tasolla melko samat. 2-vyöhykkeisen haluan siksi, että sellaisia meillä on aikaisemminkin ollut ja vaimo tykkää säätää sitä omaa puoltansa melko tiheään. Sillä ei ole mitään merkitystä, että vaikuttaako se mihinkään, vain sillä on merkitystä, että vaimo haluaa sellaisen.

    Automaatista on kai aika turha alkaa kinaamaan. Minun mielestäni arkiautossa automaatti on aivan ehdoton. Siis sellaisessa autossa millä nylpytetään isojen kaupunkien ruuhkissa pitkiä aikoja jokainen arkipäivä. Minua ei ole enää moniin vuosiin kiinnostanut tippaakaan vatkata vaihdekeppiä tuollaisessa ajossa. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Kakkosautossa (l. lelussa) on kyllä ollut aina manuaali ja niin varmaan tulevaisuudessakin. Siihen se kuuluu, kun vaihtaminen on osa leikkimistä ja lelulla ei madella ruuhkissa.
      
  • Jos aiemmat autosi ovat vähänkään olleet samassa kategoriassa, luulisi sulla olevan kokemusta mustan heppasi etsimiseen ilman nettikyselyjä. Autokauppiaista löytynee oivia konsultteja, jotka kilvan tuovat mallejaan ovellesi koeajettavaksi.

      
  • Ennen viime kommennusta vertailin autoja joiden verollinen hinta lisukkeineen ja toimituskuluineen oli noin 45 - 50 000 euroa, joten ei ole kokemusta tästä nykyisestä hintaluokasta.



    Koeajoja kotiovelle ei ole kukaan tarjonnut. Saattaa johtua siitä, että monissa liikkeissä vientimyyntiä hoitaa tietty henkilö(t) ja ei hänellä ole aikaa tai intoa lähteä autoja kenellekään kuskaamaan. Tilanne olisi ehkä eri, jos ostaisi verollista autoa ja myyjällä vilkkuisi kovat provikat silmissä. Tai auton hintaluokka olisi korkeampi.



    Ja ei ne autokauppiaat itse asiassa ole kovin hyviä konsultteja. Minä olen aina ostanut autot siten, että listaan sen hetkiset tarpeet ja kyselen sellaista kulkinetta autoliikkeestä. Äärettömän harvoin myyjä osaa autaa, varsinkaan monimerkkiliikkeissä. He osaavat kyllä vastata kysymykseen, että paljonko maksaa Skoda Superb Elegance 2.0 TDI CR metallivärillä ja lisähärpäkkeellä X. Sen he osaavat.



    Jos minä menen liikkeeseen tuon yllä olevan listan kanssa, niin lähes kaikilla myyjillä menee sormi suuhun. Heti kysytään, että mitä mallia ja merkkiä olet ajatellut. Siihen kun vastaa, että en ole ajatellut mitään tiettyä merkkiä, vaan tarvitsen auton näillä spekseillä, niin myyjät menevät lukkoon.



    Minä kun olen siitä harvinainen autonostaja, että en liikkeeseen mennessä tiedä mitä merkkiä saati mallia haluan. Ja myyjän kanssa asioiminen on yleensä turhauttavaa, kun hän ei osaa läheskään aina tarjota sellaista vaihtoehtoa mikä sisältäisi kaikki luettelemani toiveet.

      
  • Skoda tarjonnee haluamasi ominaisuudet reippaasti halvimmalla. Itse ainakin pidin kovasti uudesta Superbista. Sedanin takapää nyt on järkyttävän näköinen, mutta farkku näyttää kuvissa ihan hyvältä.



    Uusi E-farkku on myös iso tavaratilaltaan. E200 CGI tai vaikkapa E220 CDI täyttäisivät ehtosi. Hinta toki pomppaisi jo noillakin koneilla aivan eri luokkaan kuin Skodalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit