Suosikkilista eri autokategorioista

77 kommenttia
13»
  • claudius:



    Miksi kerron tämän teille? Siksi, että kiinnostaisi tietää, kuinka vahvalta kokemuspohjalta muut näitä listoja väsäävät? Puhutteko kokemuksen syvällä rintaäänellä vai perustuuko arvio lehtijuttuihin ja siihen, miltä auto näyttää?






    claudius,



    vastaan omasta puolestani.



    Koeajelen suht tiheään kaikenmerkkisiä ja laisia autoja, koska lähipiirissäni on heppu töissä autotalossa. Pyörin siellä usein, ja sieltä saa kätevästi aina myytäviä käytettyjä, sekä tiettyjen merkkien uusia autoja koeajoon, ihan huvin vuoksi.



    Listaamistani autoista olen ajanut suurimman osan, en kuitenkaan kaikkia.



    Testien ja lehtijuttujen perusteella voi toki tiettyyn rajaan asti lätistä, mutta suuremmat kampanjat jotain autoa vastaan kyllä jättäisin tekemättä jos ainoa kosketuspinta on jokin YKSI koeajo netissä, joka sattui kertomaltaan mielyttämään :sleepy:

      
  • petos:

    Lefa:


    Kyllä, itse keksin ja myönsin jo liioitelleeni. Mutta edelleen kysyn että mikä tuossa kategoriassa sitten ei ole masokismia jos Corolla on? Kategoriahan oli siis alemman keskiluokan tavisfarkut parin vuoden takaa.




    -eikai mikään länsimainen nykyauto ole masokistinen.




    Pääosin samaa mieltä, mutta silti olisi kiva saada vastaus kysymykseen.

      
  • Lefa:



    Pääosin samaa mieltä, mutta silti olisi kiva saada vastaus kysymykseen.






    -vastasinhan jo, että mikään ei ole masokistinen :grin:



      
  • petos:

    Lefa:


    Pääosin samaa mieltä, mutta silti olisi kiva saada vastaus kysymykseen.



    -vastasinhan jo, että mikään ei ole masokistinen :grin:




    No johan on. Mies otti Corollan esiin keskusteluun, vaikkei se aiheeseen mitenkään liittynytkään sanoen sen olevan kategoriassaan masokistinen laite. Sitten kun kysyn että mikä tuossa kategoriassa sitten ei ole masokistinen, eli on siis parempi (voidaan unohtaa termi masokistinen, kaduttaa sen käyttäminen), niin mitään vastausta ei tule.

      
  • petos:

    Koeajelen suht tiheään kaikenmerkkisiä ja laisia autoja, koska lähipiirissäni on heppu töissä autotalossa. Pyörin siellä usein, ja sieltä saa kätevästi aina myytäviä käytettyjä, sekä tiettyjen merkkien uusia autoja koeajoon, ihan huvin vuoksi.



    petos Listaamistani autoista olen ajanut suurimman osan, en kuitenkaan kaikkia.



    Testien ja lehtijuttujen perusteella voi toki tiettyyn rajaan asti lätistä, mutta suuremmat kampanjat jotain autoa vastaan kyllä jättäisin tekemättä jos ainoa kosketuspinta on jokin YKSI koeajo netissä, joka sattui kertomaltaan mielyttämään




    Joo, ja tuolla perusteella ja kokemuksella tuomitset TL:n ja TM:n koeajajat amatööreiksi ja testitulokset vääriksi!

      
  • Lefa:



    No pannaan nyt muutamia.



    Focus

    Xsara

    Lancer

    Megane



    Eiköhän asia ole nyt loppuun käsitelty



    :xmas:

      
  • Nasse:



    Joo, ja tuolla perusteella ja kokemuksella tuomitset TL:n ja TM:n koeajajat amatööreiksi ja testitulokset vääriksi!






    ai tuomitsen vai?



    Tällaiset itkupillipurkaukset kuuluu taas tuonne sarjaan laskuhumala skitsoilut..





    kertoisit sensijaan omista kokemuksista? vai eikö löydy muuta kun kymmenen volkkaria putkeen ja välillä pari skodaa...

      
  • Matti-:



    Itse en pidä XC60:n muotoilusta, vaan enemmän GLK:n, jonka muotoilu on mielestäni erittäin onnistunut. Moottoreissa ja vaihteistoissa myös häviää mm. Mersulle. Neliveto on ihan hyvä, mutta keskilukitus mahdollisuus puuttuu. Mielenkiintoinen juttu siinä on nämä turvallisuusjutut, kuten CitySaftey, mutta sekin on sellainen juttu että ei sitä oikeastaan oikeaasti mihinkään tarvitse. Ihan hyvin pärjää ilmankin, mutta onhan se kiva kun on kaikenlaista härpäkettä. Mutta muuten pitäisin ihan yhtä turhanpäiväisenä kuin muutkin luokkansa edustajat. Siksi en itse laittanut tätä luokkaa ollenkaan.




    No jos GLK:n laatikkomuotoilusta pitää, niin ymmärrettävästi sitten maku on aivan toinen kuin minulla. Mieleen tuosta tulee Volvon laatikkoautot parikymmentä vuotta sitten ja nyt Volvon muotoilulinjahan on aivan toisenlaista, josta hyvä esimerkki on XC60. Eihän noita turvavarusteita oikeastaan kunnon rattimies mihinkään tarvitse. ESP, ABS, turvatyynyt ja kaikki vastaavat ovat aivan turhia, kunnes sattuu se yksi kerta, että ne saattavat pelastaa henkesi. City Safety taas on aivan turha, kunnes sattuu se yksi kerta, jolloin herpaannut hetkeksi, ruuhkassa jono yhtäkkiä pysähtyy ja ajat jonossa toisen perään ja siinä sitten pelti rutisee ja kenties tulee paljon vakavampiakin seurauksia jonkun terveydelle.



    Vaikka tosi rattimies tietenkin selviää kaikissa tilanteissa, onhan hänellä ylivertaiset refleksit ja auton käsittelytaito, jolla vältetään kaikki onnettomuudet.



    Matti-:



    En pidä volvon tämänpäivän muotoilulinjasta ja amerikkalaisjohto antoi koko merkin mennä ihan kuralle. Toivottavasti tästä alkaa Volvollekkin vielä nousu ja paremmat mallit palaavat. Uudet moottorit olivat hyvä siirto, tosin eivät ihan vielä pysty haastamaan saksalaisten moottoreita, mutta kehitystä parempaan kuitenkin. Seuraava S60 kuullostaa jo mielenkiintoisemmalta.




    En minä ainakaan ymmärrä missä mielessä Volvo olisi mennyt kuralle, kun se tuo markkinoille uusia malleja koko ajan ja on niitä viimeisen parin vuoden aikana suoltanut markkinoille tasaisin välein. Tänä vuonna pitäisi tulle monta uutta moottoria ja pihistelijöisen driveE -mallit on jo kaupoissa ja niitähän markkinoidaan nyt luokkansa pienikulutuksisimpina. Uusi S60 konsepti on juuri esitelty jne.

      
  • Tässä on tämän asenteellisen Toyota-fanaatikon suosikkilista. Kolme ensimmäistä ryhmää sisältää jonkin verran omaa kokemusta, loput on vedetty ihan fiilispohjalla.



    Pikkuautot:



    Vaikea valinta Fiestan, Mazda2:n ja Polon väliltä. Jazz tulisi kysymykseen jos budjetti joustaa, uusi malli tuskin on pettymys jos ei CVT:n poistumista lasketa. Polo iästään huolimatta kilpailukykyinen, ja oudolla tavalla tasokkaan oloinen. Mazdassa hyvä ajettavyys ja pirteä 86-hv moottori. Fiesta maukas ajettava (melkein tulee vanha KA mieleen), nätti ja jotenkin muutenkin haluttava.



    Mini olisi ehdoton suosikki, muttei se oikein kuulu tähän seuraan



    Hyviä pikkuautoja ovat myös Pösö 207 ja Clio (kumpaakaan en silti ostaisi omalla rahalla), Yaris (digimittaristo keskellä ja ruma kojelauta sulkee pois), Fabia (ruma ja tyls&#228:wink:, Corsa (moottoripuoli kaipaisi uudistusta) ja Ibiza.



    Alempi keskiluokka:



    Golf ilman muuta. 1.4 ja 1.4TSI välissä voisi olla noin 100hv versio. Taitaa jossain ollakin muttei meillä, hinta kai liian lähellä TSI:tä.



    BMW 1-sarja. En ole ajanut, mutta ihailen sen erilaisuutta.



    Ylempi keskiluokka:



    Mazda6. Jotenkin vaan sopii käteen. Sääli että edellinen malli pilasi maineensa ruostumalla.



    Saab 9-3. Ei ole luokkansa paras tai kaunein, mutta saa saabismi-viruksen kantajan silti syttymään.



    Isot:



    Mersu E-sarja. W123- ja 124 -autojen ihailijana ole edelleen katkera siitä miten Mercedes tuhosi autonsa ja maineensa 90-luvun puolivälin jälkeen, mutta uskossa pysyn edelleen.



    Unelma:



    Mercedes CLS ja Ferrari 599GTB

      
  • petos:

    Lefa:

    No pannaan nyt muutamia.

    Focus
    Xsara
    Lancer
    Megane

    Eiköhän asia ole nyt loppuun käsitelty

    :xmas:




    Focuksesta olen samaa mieltä, vaikken itselle ehkä ostaisikaan. Xsara on 90-luvun auto ja tuntuu siltä, samoin Lancer (siis se vanha). Itse pidän myös Astraa, Golfia ja Octaviaa parempina autoina kuin Corollaa. Corollan puolesta puhuu sitten omistamisen edut. Loppuunkäsitelty jos niin haluat, mutta itsepä Corollan esiin otit.



      
  • No kaikillahan tällaisen listaukseen on mielipide...



    Pikkuautot: Toyota Aygo

    Alempi keskiluokka: Toyota Corolla Verso

    Ylempi keskiluokka: Skoda Superb

    Preemium: Nissan Infiniti ja/tai Toyota Lexus

    Katumaasturi: Suzuki Grand Vitara

    Maasturi: Mercedes-Benz G

    Enemmän rahaa kuin järkeä -auto: Maserati Quattroporte (vaikka italailaisiin ei oikeastaan pitäisi koskea)

      
  • A-utoilija:


    No jos GLK:n laatikkomuotoilusta pitää, niin ymmärrettävästi sitten maku on aivan toinen kuin minulla. Mieleen tuosta tulee Volvon laatikkoautot parikymmentä vuotta sitten ja nyt Volvon muotoilulinjahan on aivan toisenlaista, josta hyvä esimerkki on XC60. Eihän noita turvavarusteita oikeastaan kunnon rattimies mihinkään tarvitse. ESP, ABS, turvatyynyt ja kaikki vastaavat ovat aivan turhia, kunnes sattuu se yksi kerta, että ne saattavat pelastaa henkesi. City Safety taas on aivan turha, kunnes sattuu se yksi kerta, jolloin herpaannut hetkeksi, ruuhkassa jono yhtäkkiä pysähtyy ja ajat jonossa toisen perään ja siinä sitten pelti rutisee ja kenties tulee paljon vakavampiakin seurauksia jonkun terveydelle.

    Vaikka tosi rattimies tietenkin selviää kaikissa tilanteissa, onhan hänellä ylivertaiset refleksit ja auton käsittelytaito, jolla vältetään kaikki onnettomuudet.


    ESP, ABS ja turvatyynyt ja turvavyöt löytyvät nykyään kaikista autoista. Mutta onko CitySaftey välttämättön, jos toinen auto tarjoaa muita mielenkiintoisempia ominaisuuksia ?



    Se yksi kerta on se yksi kerta, mutta jos se on sattuakseen, niin sitten se sattuu ja huonosti voi käydä missä autossa tahansa. Turvallisuus nykypäivän autoissa on yleensäottaen aika hyvällä mallilla. :smile:



    Eikä XC60 varmasti olekkaan huono luokassaan, päinvastoin. Mutta itse suuntautuisin enemmän saksalaisten suuntaan tämän mallin kohdalla.



    A-utoilija:


    En minä ainakaan ymmärrä missä mielessä Volvo olisi mennyt kuralle, kun se tuo markkinoille uusia malleja koko ajan ja on niitä viimeisen parin vuoden aikana suoltanut markkinoille tasaisin välein. Tänä vuonna pitäisi tulle monta uutta moottoria ja pihistelijöisen driveE -mallit on jo kaupoissa ja niitähän markkinoidaan nyt luokkansa pienikulutuksisimpina. Uusi S60 konsepti on juuri esitelty jne.




    Tarkoitan taloudellisesti sillä tavalla kuralle, että se ei tee voittoa eikä ole parhaiten tolpillaan pysyviä merkkejä. Volvojen myynti myös suomessa on päässyt vähenemään, siitä mitä se aikanaan oli. Ennen Volvolla oli myös paljon kilpailukykyistä tekniikkaa ja hyviä moottoreita tarjolla. Niin on nytkin, kun uudet dieselitkin saapuvat. Tietty osa mallistosta oli liikaa amerikan markkinoita varten suunniteltua. Mutta suuntaus on toivottavasti nyt parempi.

      
  • ["A-utoilija"]



    No jos GLK:n laatikkomuotoilusta pitää, niin ymmärrettävästi sitten maku on aivan toinen kuin minulla.



    Itse en pidä maastureista enkä cittareista lainkaan, mutta GLK kuuluu minusta niiden joukossa kärkikastiin yhdessä Land Rovereiden kanssa. Ei siksi että se on Mersu, vaan siksi että se edes näyttää maasturilta. Jotain "äijämäistä" tyyliä siinä on.



    Mieleen tuosta tulee Volvon laatikkoautot parikymmentä vuotta sitten ja nyt Volvon muotoilulinjahan on aivan toisenlaista



    Aika vaikea noita vanhoja Volvoja ja uutta Mersua on verrata keskenään. On niissä GLK:hon se yhteinen piirre, että käytännöllisyyttä ei ole uhrattu muotoilulle. Volvon nykymalleissa näin on usein käynyt, myös XC60 menettää tiloja muotoilulle. En ole oikein ymmärtänyt tuota viime vuosien V70-konseptiakaan - urheilullisuuden, turvallisuuden, perheauton ym. yhdistäminen on jotenkin koomista. Tekisivät vaan laadukkaan, tilavan, taloudellisen perheauton ja markkinoisivat sitä niin. Ehkä hiljalleen ovat tähän palaamassa, saksalaiset olivat sittenkin liian kova pala "urheilullisten" autojen saralla.



    Mutta onhan se Mersulle hyvä jos penskat osaavat edelleen piirtää isin auton, Volvohan oli pitkään se auto jonka lapset saivat tuherrettua. :wink:



    Eihän noita turvavarusteita oikeastaan kunnon rattimies mihinkään tarvitse.



    Volvolle laitan itse ison plussan siitä että tuovat vakiovarusteeksi uutta turvallisuustekniikkaa. Tosin olisivat voineet tehdä sitä "pohjoismaista vastuulllisuusajattelua" vähän enemmän, ja laittaa nämä ensin vakioksi taloudellisempiin ja järkevämpiin malleihin. Mutta jollainhan suurimmalle osalle tarpeettoman automallin ostaminen on saatava perusteltua.









      
  • Nasse:


    Joo, ja tuolla perusteella ja kokemuksella tuomitset TL:n ja TM:n koeajajat amatööreiksi ja testitulokset vääriksi!






    vastataanpa hieman tähän syytökseen.



    Tuulilasia en muista kritisoineeni.



    TM:stä olen purnannut, koska minusta siitä näkyy välillä ikävästi läpi, että toisten puolia pidetään, ja toisille näytetään persettä.



    Tämä näkyy hyvin esim. siinä että jotain autoa kun koeajetaan/tehdään muuta juttua, voi palaute olla hyvinkin positiivista. Sitten kun on vertailun aika, ei enää olekkaan mitään hyvää sanottavaa. Ja vastaavasti jotain autoa ei yksittäin testatessa pahemmin kehuta, mutta vertailussa nostetaan jalustalle.

    Eli linja ei pidä ollenkaan, ja siitä juuri paistaa läpi että lehdellä on omat tarkoitusperät.



    En myös tykkää järjettömistä moittimisista, ja siitä kuinka vertailuissa pitää aina ottaa joku silmätikuksi. Kuten subarun karmittomat ikkunat, tai saabin käsijarru. Ei anna fiksua kuvaa toimittajista.



    Avensiksen arvottaminen paremmaksi ajaa kuin Mondeo, on erittäin arveluttavaa. Kuten myös Volvo S40 näkeminen paremmaksi kuin yleisesti luokan mittatikku BMW 3.



    Toimittajat eivät ole myöskään millään tavalla käsittääkseni ansioituneita, eikä heillä ole mitään ''nimeä''.





    Talvitestin pisteytystä kiihtyydestä ja etenemiskyvystä odotan innolla: joukon nelivetoinen kaiken järjen mukaan saa kympin, mutta luulen että seuraava saa vain pinnan vähemmän, vaikka oikeassa elämässä mikä vaan etuvetoinen jää taatusti prosenttuaalisestikin huiman paljon kiihdytyksessä liukkaalla, tai etenemisessä lumipöperössä. Kesä testissä kuitenkin pistekaupalla rankaistaan huonointa, vaikka kellotukset olisi kymmenyspeliä.



    Eli vähän kaikesta huomaa että koskaan ei se linja pidä, vaan pitää aina kieroilla siten mikä hyödyttää TM-lukijakunnan autojen etuja.

      
  • Pikkuautot: VW Golf GTI vm.-80. Kiva, ketterä, suorituskykyinen, pienikulutuksinen, varma, monikäyttöinen, ruiskukone.

    Pienet perheautot: Audi Quattro 80 1,8 GTE vm-84. Järkyttävän suuntavakaa ja varma peli, eikä edes bensarosvo, selkeämpää mittaristoa saa hakea.

    Isot perheautot: Citroen DS 2,3 injection vm. -70. Mukava, kaunis, kääntyvät valot, säädettävä maavara, suuntavakaa, hiljainen ja taas kakistelematon ruiskukone.

    Premiumit: Plymouth Fyry III vm. -70. Mustaa paksua ja pitkää peltiä simänkantamattomiin. Lähtee kuin villisika ja kestää, kestää (Otin liikenteestä pois viime vuonna ihan kettutyttöjen mieliksi ja laitan takaisin liikenteeseen kun jään joskus eläkkeelle).



      
  • Wikingboat 880:

    Isot perheautot: Citroen DS 2,3 injection vm. -70. Mukava, kaunis, kääntyvät valot, säädettävä maavara, suuntavakaa, hiljainen ja taas kakistelematon ruiskukone.






    Itse asiassa DS 23 tuli markkinoille vasta 1973. Autona on ainutlaatuinen tekniikan ja muotoilun yhdistelmä.

      
  • Ihan oikein! Vm -70 oli 2,1 litranen ruisku. Vanhalta menee vuodet sekaisin (toivottovasti ei autot). Siis vm 1973 punaisena ja sisusta valkoista nahkaa ja viininpunaista plyysiä. Vaikka se syylä, joka jarrupolkimen virkaa toimitti oli aika totuttelua vaativa. Kiitos oikaisusta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit