Laitanpa uuden kinastelun aiheeksi listauksen autoista, jotka itse todennäköisesti ottaisin kustakin kategoriasta ja tyyliseikat painaa listallani myös aika paljon ja lisäksi itse suosin etuvetoa ja sitten seuraavana tulee neliveto. En ole noista osaan tarkemmin tutustunut, joten tämä on enemmänkin mutu-lista. En myöskään lähtenyt aivan haaveilulinjalle mihinkään urheilu-autoihin, vaan noissa on myös ajateltu jonkinlaista käytännöllisyyttä ja perheautomaisuutta.
Pienet premiumit:
Volvo C30, tyylikäs pikkuauto ja persoonallisen oloinen, vaikka on toki hieman epäkäytännöllinen, mutta mikäpä tämän kokoluokan auto olisi kovin käytännöllinen ja tässä kokoluokassa ei kovin kiinnostavia vaihtoehtoja paljon edes ole
Keskikokoiset premiumit:
Audi A4, tarjoaa hyvän kokonaispaketin luokassaan ja siinä on sitä Audin nykyistä tyylikkyyttä mukana, tosin muotoilullisesti A5 on paljon tyylikkäämpi, mutta se on epäkäytännöllisempi coupe-mallisena
Isot "tavis-luokan" perheautot:
Opel Insignia, tässä on jotain mitä ei Opelilta ole aikoihin nähty eli hienosti muotoiltu auto ja varusteissa ja moottoreissakin löytyy ja Opelin uskaltaa jo muutenkin ottaa, kun ovat aika viattomia autoja nykyään
Premiumluokan katumaasturit:
Volvo XC60, tämä on Volvoa parhaimmillaan ja erottuu muista muotoilullaan ja turvavarusteillaan, mutta tässä olisi pakko tyytyä dieseliin tai olisi sitten ostettava Ruotsista bensakoneella
Isot premiumit:
-alle 60 t: Volvo S80, tasapainoinen ja tyylikäs auto ja Volvo parhaimmillaan mukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan
-noin 80 t: Audi A6 quattro, 3,0 V6 TFSI 290 hv ja siihen neliveto ja sillä saisi Audin parhaimmillaan
-yli 100 t: Jaguar XF 4.2 V8, tämän hetken ehkä tyylikkäin auto, jota ei järkisyillä kannata ostaa, mutta jos ei olisi rahasta kiinni
Edustusluokan isot premiumit:
Mercedes Benz S-luokka, Mersu parhaimmillaan, kun ei tarvi hinnasta välittää, muotoilullisesti ja tyylikkyydeltään hieno auto ja ei kai tästä auto enää paljon parane
Isot premiumit:
Musta metallinhohtovärinen Mercedes-Benz CL 600.
Ketä kiinnostaa jonkun junttitontun selitykset? Onneksi olkoon että hehkutat taas vaihteeksi Volvoa ilman mitään järkevää ajatustakaan, ja sitten vielä 'tasapuolisuuden vuoksi' 'ottaisit' pari muuta merkkiä luokasta jossa Volvo ei tarjoa mitään. Bravo.
C30: kamala ajaa verrattuna lähes mihin tahansa paljon halvempaankin nähden, ja tosiaan harvinaisen epäkäytännöllinen toisin kuin muut jotka oikeasti OVAT käytännöllisiä. Puhumattakaan että tuon 'kokoluokan' mukaisia ei juuri ole, eikä tarviskaan kun ovat samalla hinnalla tai halvemmalla isompia ja parempia ajaa ym. ym. kuin tuo typerä muka-trendiVolvo joka näyttää ikivanhalta esim. Scoroccoon verrattuna joka hakkaa sen mennen tullen.
A4:stä: 'tarjoaa hyvän kokonaispaketin' tarkoittaa Suomeksi siis että et oikein tiedä mistään mitään mutta tuo kuullostaa hyvältä kun haluaa mutu-tuntumalta jotain kehua ettei vain Bemua mainittaisi, ja muutenkin tarkoius onkin vain esittää tasapuolista kun Volvon käsittämätön dinosaurus joka ei pärjää muiden pari korimallia vanhoja vehkeitä vastaankaan olisi jo liian paksua.
Insignia: joo, onhan se muotoiltu ja moottorikin löytyy.
XC60: mikä h****tin premium se muka on? Tavismaasturi 90-luvun muotoilulla ja 'turvavarusteet' koostuvat yhdestä ainoasta alihankkijalta ostetusta 'innovaatiosta' ja loput onkin varmasti paremmin Kugassa. Ihan tiedoksesi: monilla muilla on turvallisuus parempi, etenkin henkilöautomalleilla. Ja ketä muutenkaan oikeasti kiinnostaa tuollainen tavishalpamaperusmaasturi, ostavat vain kun eivät muuta keksi ja sitten ehkä valitsevat Volvon kun luulevat että sillä sitten pari tonnia satsaamalla erottuu Kia Sportagesta.
S80: älä jaksa naurattaa.
A6: Audi parhaimmillaan kai sentään antaa vähän Passatia enemmän statusta, ei juuri muuta. Ei ollut uutenakaan mitään järkeä siinä, eikä varsinkaan nykyään kiinnosta varmaan oikeasti muita kuin merkkifanaatikkoja tuo epämukava, kankea, tylsä ergonominen painajainen. Ei mitnkäänlaista haluttavuutta paitsi Suomessa jossa Audia jostain syystä palvotaan.
XF: haluat siis nuolla simppaa, mutta todellisuudessa ostaisit varmaan vahingossa Lexuksen ellet takaluukun tekstiä lukisi. Ylipainoinen, jo uutena vanhanaikainen auto joka maksaa paljon tuota hankintahintaa enemmän ja saa Maseratin tuntumaan kukkarolle ystävälliseltä! XJ:ssä on sentään jotain tyyliäkin eikä 90-lukulaisen näköinen pyöristetty vehje, ja siinä saakin olla vähän vanhanaikaiset ratkaisut kun taas XF:ssä joka yrittää olla moderni on aika noloa.
S-luokka: kuten epämääräinen 'valintasi' kertoo, et edes tiedä mitään ko. autosta tai varsinkaan kilpailijoista ja hintahaitarikin kun tuolla 'luokalla' on yli 100t niin ihan hyvä että ilmaisit mitä arvostat... Kas kun yllätyin ettet 7-sarjaa maininnut. Siitähän tiedätkin kaiken, ihan kuin XC60:stäkin.
Kivaa että tuot 'asiaakin' tälle palstalle etkä pelkkää mutu-jauhantaa...
Mun mielest toi Superb on paras ku se on järkiauto ja parempi ajaa ku S80 ja ei tartte S-Mersuakaan kun ne on koko ajan rikki ja Skodan hinnan takia voi ostaa toisen vak varalle. Se on paras premium-auto ja paljon turvallisempikin ja käytännöllisempikin ja parempi matka-auto paremmilla penkeil ku Volvo S80! Se on jämäkkä eikä rimpula ja perheautona parempi. Se on kans tyylikkäämpi ja paremmat stereotkin siihen saa!
andertz:
S80on paljon parempi matka-auto ja parempi ajaa, lisäksi paljon käytännöllisempi kun siinä on takaovet. Ja matka-autona paljon mukavampi ja sopii pohjolan oloihin. Siihen saa kanssa Volvia-vakuutuksen jota ei Mersuun saa.
Putput:
Ja siellä onkin sitten palstan varsinainen "junttitonttujen junttitonttu", nimeltään Putput. Tiedän, että sinun listallasi ei muita olisi kuin BMW, BMW, BMW ja vielä kerran BMW, mutta hieman ihmettelen miten saisit tuohon kategorioimaani "Isot "tavis-luokan" perheautot -luokkaankin BMW:n mahdutetuksi, mutta uskon että sekin sinulta varmaan jollakin selittelyllä onnistuisi. BMW:n myyntikin on noussut verouudistuksen jälkeen sen verran, että hyvin se kohta menee tavis-luokan autosta, kun niitä tulee joka kadunkulmassa vastaan.
Kerro vielä että mitä yrität sanoa. Et nimittäin kirjoittanut yhtään mitään muuta kuin että "blaablaablaa, itse olet", ja jostain sait päähäsi että minulla olisi tarve jotain suosikkilistoja ladella täyteen merkkiä jota en edes omista tai hehkuta päivästä toiseen siksi että sellaisen omistan kuten sinä. Sitten lopuksi yritit kai siis haukkua Bemua siitä että ne on liian yleisiä? Täh? Ei näytä järkeä olevan koherentin vastauksen lisäksi edes tajuamaan että haukkumalla Bemuja liian yleisiksi haukut Volvoa vielä enemmän. Ja tuo hymiö kruunaakin kaiken.
Odottelemme mitä käsittämättömän yksinkertaista ja mahdollisimman vähän asiapitoista keksit seuraavaksi keskustelunaloitukseksi jotta pääset mainitsemaan kuinka loistavana Volvoa pidät.
Putput:
Jos sinulla nyt jotain asiaa oli tähänkin ketjuun, niin se hävisi taas tuon käsittämättömän mesoamisen ja riidan haastamisen taakse. Ihmettelen miten joku viitsii tämmöisillä kepeillä ajanvietepalstoilla mesota tuommoisella asenteella, kun ei nyt autojen luulisi olevan noin vakava asia. Ota vaikka jotain rauhoittavia, jos ei muuten helpota.
A-utoilija:
Kerro lisää Volvon erinomaisuudesta. Voisit avata vaikka parikymmentä uutta keskustelua niistä, tietenkin läpinäkyvästi erilaisia 'lähestymistapoja' Volvon kehumiseen keksien. Muista ettet vahingossakaan käsittele mitään muuta kuin mutu-juttuja ja aivan täysin yleistettyjä ympäripyöreyksiä. (sehän ollaan nähty ettet kykene keskustelemaan mistään tarkemmin tai mitenkään siten että olisi OIKEATA autokeskustelua)
Voisin nyt välikommenttina sanoa että, kaikki kaiketi saavat aloittaa keskustelun ihan mistä aiheesta haluavat, ja jossei siihen kiinnosta osallistua, niin sitten kannattaa olla kokonaan vastaamatta ja painua lukemaan muita keskustelun aiheita. A-utoilija teki myös selväksi, että tämä on lähinnä hänen mielipide. Omakaan listani ei tuollainen olisi.
Preririum sana oli melkein jokaisen luokan edessä. Jäi tämän sanan määrittelykin edellisketjussa vähän puolitiehen . . .
Matti-:
koska tällä palstalla ei ole moderointia, (ja ihan yksittäiset mielipuolet voivat tärvellä palstan )
pitää keskustelijoiden itse keskenään pitää huolta mikä on palstan SISÄLTÖ.
A-utoilija muiden tavoin tietää varmaan että palstaa vaivaa liika Volvosta asiattomasti jauhaminen, ( niin puolesta kuin vastaankin ) sekä samoja jauhantoja sisältävien ketjujen LIIKA määrä.
putputin mesoaminen on taas jotain jolla jokainen keskustelu saadaa hyvin sivuraiteille. Putput voisi mennä jäähylle.....tuskin sitä tekee....tai sitten ottaa hieman asiallisemmne linjan.....
En yhtään ihmettele miksi tälle palstalle ei tule kovin paljua uusia keskustelijoita kun 4/5:sta keskustelusta mennee tälle linjalle.
tasapaino näköjään säilyy tälläkin palstalla.....tuo polttokenno/hybridi keskustelu toisessa ketjussa olikin liian selväjärkistä keskustelua.
tässä kuitenkin omat valintani,yhtä on vaikea valita joten valitsin kaksi....
omat suoksikkini:
pikkuautot:
mini....poikkeava ilmestys liikenteessa, kiva ajaa, toimisi varmasti 2 hengen taloiden kulkupelinä.
Corsa....nätin näköinen, tilava, taludellinen ajaa
keskikokoiset:
A4 avant..... tyylikäs kulkupeli perhekäyttöön, voimaa ja varustelua saatavilla jokaisen makua täyttämään.....
alfa 159...tyylikäs kulkine...työsuhdeautoksi jotta ylläpito/huollot eivät kaatuisi omaan niskaan....kääntää katseita edelleen...auton pitää olla kaunis !
isot perheautot:
BMW 5....riittävän tilava 5 hengelle....hyvä ajaa, hiljainen....omasta mielestäni vieläpä tyylikäs iästään huolimatta......
Matti-:
Kysy Putputilta, MMS:ltä, AkiK:ltä jne
Putput:
Versus
Putput:
Niinpä: Putputi...köh-köh...putiput jälleen "tosi automiähen" tyylilajissaan vauhdissa...
A-utoilija:
Onko otsikko harhaanjohtava?
Kuvittelin, että A-utoilija olisi listannut tosiaan "kustakin" kategoriasta autoja, mutta hänpä tyytyi aika yksitotiseen sellaiseen!
Olihan siellä "iso tavis" kategoria. Insignia tuntuu sinne luokkaan vahvalta, mutta silläkin on pyrkimys premiumiin! On sinne premiumiin tunkua.
Vaikka tämä eskustelu näyttääkin olevan aikas "villi" niin laitan oman soppani peliin.
Pienet autot:
Mini, Fat 500 ja WV Scirocco, näissä autoissa on jotain fiilista.
Keskikokoluokan autot:
uusi C5 ja Opel Insignia, molemmat upeita luomuksia. Tottakai tähän kuuluu BMW 300 sarja ja Audi A4 mutta ne ovat jo tylsiä.
Iso perheautoluokassa on ainoa vaihtoehto Volvo V70
Iso "Premium" luokka, ainoa vaihtoehtoni olisi BMW 500 sarjan joka on huikea auto niin ajaa kuin katsella.
Citymaasturisarja on täysin turha sarja...
Edustusluokan autoluokassa Lexus on ylitse muiden. Rolssit ja Bentleyt ym on tietenkin Kunkkuluokkaa.
Urheiluautoluokassa Audin R8
Avoautoissa BMW:n 300 sarjan auto on linjakas ja upea näky.
Jätin siis tahalleen sanan Premium pois yhtä lukuunottamatta koska
itse nään autot muotoilun ja fiiliksen perusteella.
jokaka:
Kukas sanoi toisaalla, että "premiumeihin pääsy" on vuosikymmenten pitkäjänteisen imagonrakentamisen....vai minkä se oli....työn tulos!
Opelilla on pitkä historia niin tuolla perusteella se pääsee premiumeihin ennen kuin esim KIA!
jokaka:
Onko mikään merkki syntyessään premiumia?
Ja mikä merkki on "kehityksen kautta" päässyt?
Onko mikään merkki (koskaan) tipahtanut kyydistä?
Ja kenen/minkä tahon mielestä nuo edellä mainitut niin, että sillä olisi yleismaailmallista merkitystä ja uskottavuutta?
Luokitella voi niin monella tapaa että vaikea noita on listailla. Laitan omani sillä perusteella, minkä itse ostaisin jos tarvetta olisi kyseisenlaiselle autolle.
Pienet autot: Mini
Alempi keskiluokka: Uusi Golf TSI tai 308 THP
Ekopihistelijät: V50 DrivE
Ylempi keskiluokka: Vaikea valinta ja riippuu painotuksista. Jos ei tarvitse paljon tilaa, niin C5 tai Accord. Tilaa tarvitsevalla Mondeo.
Parempi perheauto: V70
Tila-autot: S-max
Keskiluokan premiumit: M-B C, jos ei tarvitse ihan perusmalleista puhua. Perusmalleina vertailtaessa A4.
Iso Premiumit: A6 tai uusi E sitten kun se tulee.
Coupet: 3-sarjan coupe, kutoskoneella.
Tosimiesten preemiumit: Bentley
yleisimmät segmentit:
b Mini, ajettavuus
c 3-sarja bmw, ajettavuus, tunnelma
d mondeo, ajettavuus, toimii ajatuksen lailla
ja nythän listaus koskee nimenomaan uusia autoja.
alfred100:
Pidemmän aikaa sivusta seuranneena Putputin kirjoitukset ovat välillä sitäluokkaa, että valvotuilla foorumeilla tulisi automaattinen bannaus ja joillain foorumeilla on jopa tutkintapyyntöjä tehty herjaamisesta. En siis kirjoittelisi mitä tahansa anonyymin merkin takaa. Toivottavasti kaikki keskustelijat pysyvät asialinjoilla. Inttää saa ja hyvin perustellen pitääkin puolustaa omaa mieltymystään, mutta henkilökohtaisuuksiin ei pidä sortua kenenkään.
Oma suosikkilistaus myötäilee hyvin paljon AkiK:n vastaavaa. Ylempään keskiluokkaan vaihtaisin Passatin ja Coupe osastolla Passat CC sykähdyttää eniten vaikka 3-sarjan coupekin on nätti peli.
Pikkuautot: Fiat 500 sympaattisen näköinen, tosin ottaisin sen vanhan "aidon" 500:sen mieluummin
Perheautot: VW Golf diesel ja neliveto. Ajettavuus ja laatuvaikutelma luokan parhaat. Nelivedolla pääsee kelillä kun kelillä, vaikka tuossa onkin se leikkineliveto.
isot perheautot: Subaru Legasy Outpack diesel. Minusta hyvän näköinen sekä sisältä- että ulkoa, hieno laatuvaikutelma, hyvä ajettavuus ja pääsee nelivedolla etuvetorimpuloita paremmin.
Pikku premium: MB CLC kompressori koneella. Takaveto,mersu on aina mersu ihan hyvännäköinen, ulkonäkö pudotti 1-sarjan Bemun toiseksi tässä
luokassa.
Premium: MB E sarja. Laatuvaikutelmaltaan ja tunnelmaltaan ylivoimainen tässä luokassa. hienostunut muotoilu sisältä ja ulkoa.
Edustus autot: Lexus LS 600h. Minusta tyylikkäämpi kun MB S. Laatu on aivan huippua kaikilta osin. plussaa hypridi tekniikka ja neliveto.
Coupet: BMW 335 Ci Coupena huomattavasti tyylikkäämpi kun sedanina. Takaveto, tuplaturbo moottori. tosin edellinen eli E46 coupe oli minusta paremman näköinen.
Unelma autot: Mitsu Lancer EVO, ei varmaan tarvii selitellä. jos tuollaisen joskus onnistun hankkimaan, veisin sen heti jollekkin turbopajalle, käskyllä yli 700hv tehoja, kiitos ja sit härkkisin kaikkia volleja mitä tienpäällä on, ihan vaan kostoksi, kun ne härkkii aina mua.
Hienoin auto millä oon ajanu: Bentley Continental GT. Ootteko te muut ajanu sellaisella?
Laitanpa minäkin sitten omat suosikit,
Pikkuauto:
Ei mikään, mutta jos joku pitäisi ottaa, niin luultavasti Mini. Fiestan vauhtiversio olisi varmaan hyvä, mutta Ford ei nappaa.
Alempi keskiluokka, tai mikä onkaan nimeltään:
BMW 1 tai 3-sarja, tai ilman muuta Subaru Impreza. Ajamisen iloa!
ylemmän keskiluokan farmari:
Jos ei Subaru, niin luultavasti Accord tai Mazda 6.
Iso ''premium:
Ei mitään kummempia himoja tätä luokkaa kohtaan, mutta jos joku niin Infinity, Lexus, ehkä Jaguar. BMW 5.
sedan/hatchback raaseri:
Evo, Sti.
Vanhempi evo löytyy, ja sillä saa kyllä huimaa kyytiä, itseasissa luultavasti nopeampaa kuin uusilla, joten en kuolaa uutta evoa tai Sti:tä sen enempää.
Urheiluauto:
jokin Nissan kenties. Porsche. Lotus elise.
Putput:
Putput kävi taas tekemässä täsmäiskun palstalle ja näyttämässä mitä on OIKEA autokeskustelu. Eli haukkui vuoron perään muutamassa ketjussa kaikki palstalla kirjoittelevat ja tässä ketjussakin ehti automerkeistä mollata Audin, Volvon ja Jaguarin ja tulihan se sieltä rivien välistä taas selväksi, että Bemu on ainoa oikea hyväksyttävä auto. Sitten hän ihmettelee miksi kukaan ei keskustele hänen kanssaan täällä OIKEAA autokeskustelua!? Eli Putput on kuin pikkulapsi, joka on kiukuttelullaan karkottanut hiekkalaatikolta kaikki muut ja nyt itkee, miksi kukaan ei leiki enää mun kaa. Voi voi, mutta niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa!
Muut sentään ymmärsi tämän ketjun idean oikein ja varsinkin lauravee yllätti kerrankin myönteisesti asiallisuudella. Hänen listansa on täysin erilainen kuin minun, mutta miksi mielipiteistä pitäisi väitellä. Itse arvostan autossa paljon mukavuutta ja hiljaisuutta ja niiden jälkeen tulee ajettavuus ja ajettavuudessa on suuntavakavuus ihan ykkösasia ja auton tyylikkyys ja käytännöllisyys ovat myös tärkeitä. Valitsen myös mieluummin käyttöautoja matkan tekoon, joten auton urheilullisuus ei ole tarpeista päällimmäisiä. Tuolla laatimallani listalla sattui olemaan Volvoja eniten eli 3 kpl, Audeja oli 2 kpl ja sitten Opel, Jaguar ja Mersu yksittäisinä malleina. Noin se oma listani tuolta osin vaan menee ja eihän tuon luulisi ketään närästävän mistä autoista joku pitää, koska autovalinnathan on makuasioita.
Jalostampa hieman ideaa ja pistän sekä suosikkiauton, jota suosittelisin ns. keskivertoautoilijalle sekä oman valinnan kustakin luokasta
Pienet premiumit:
suositus: VW Golf, vaikka ei varsinaisesti olekkaan premium. Loistava auto, joka vaikuttaa premiumilta.
oma valinta: Bmw 1-sarja, takavetoinen, luokkansa paras ajaa, en tarvitse tilaa, saa mahtavalla kuutoskoneella
Keskikokoiset premiumit:
suositus: Audi A4, loistava auto, erityisesti A4 2.0 TFSI Quattro S-tronic
oma valinta: Audi A4 Quattro tai 3-sarja. En osaa valita, hiukan erilaisia autoja, mutta molemmat loistavia. A4 en voisi harkitakkaan etuvetoisena, ei ole silloin mielestäni Audi samoin kuin Bemari ei ole Bemari neloskoneella (2.0 d tosin tekee poikkeuksen sääntöön). Uusi S4 kiinnostaa itseäni.
pienet "tavis-luokan" perheautot:
suositus: Toyota Auris, jm-arvo ja luotettavuus
oma valinta: Golf tässäkin luokassa
Isot "tavis-luokan" perheautot:
suositus: Skoda Suberb tai uusi Avensis, riippuu kumpaa painottaa enemmän, tilaa vai luotettavuutta
oma valinta: Insignia tai Passat CC. Insignia tekniikan ja varusteiden takia, Passat viimeiselyn, ulkonäön ja sisätilojen tyylikkyyden takia
Pienet premiumluokan katumaasturit:
suositus: Volvo XC60, mutta kun siihen tulee uusi moottori, jolla pääsee kilpailijoiden tasolle
oma valinta: Audi Q5, aktiiviseen ajoon huomattavasti paremmin sopiva ja parempi nelivetojärjestelmä sekä parempi sisätilojen design ja laatuvaikutelma kuin Volvossa. Volvo paremman näköinen.
Isot premiumluokan katumaasturit:
suositus: Bmw X5, paras katumaasturi. Jos tarvitsee oikeaa maasturia, Toyota Land Cruiser, yllättävän mukava myös tiellä.
oma valinta: Bmw X6, röyhkeä ulkonäkö, moottorit, nelivetojärjestelmä, tekniikka, paras katumaasturi ajaa, en tarvitse tilaa
Isot premiumit:
suositus:
-alle 50 t: Audi A6, erittäin edullinen ja pihi, tosin kannattaa harkita myös E 220 Cdi erikoistarjousta, erinomainen auto edullisesti, vaikka vanhaa mallia
-yli 50 t: Bmw 5-sarja, ylivoimaisesti paras auto luokassaan
oma valinta: Jaa-a, vaikea valinta, liian paljon hyviä vaihtoehtoja
- alle 50 t: Mb E 220 CDI
- 50te-70 te, 5-sarja tai Jaguar XF 2,7 D
- 70te-100 te, 5-sarja tai GS450h (jokeri, koeajoin ja ihastuin hybridijärjestelmään, vaikka muuten aika kauhea auto, jos tuon tekniikan saisi johonkin muuhun tuon luokan autoon, valinta olisi helppo
- yli 100 te, Mb CLS, ehdottomasti
Edustusluokan isot premiumit:
suositus & oma valinta: Mercedes Benz S-luokka, ei vaihtoehtoja, Lexuksessa hieno hybridi tekniikka, mutta muuten jää Mb:lle lähes joka asiassa. En haluaisi yli 150 te autoa, josta tulee ihan Corolla mieleen.
Pienemmät avoautot/coupet:
suositus & oma valinta: Bmw 3-sarja, mahtava kaunis avo kovalla katolla, koneeksi 3 litrainen tuplaturbo bensa. Tosin voisi odottaa uutta Z4:ää..
Isommat avoautot/coupet:
suositus & oma valinta: MB SL, hienosti viimeistelty auto kovalla katolla
Urheiluautot:
Empä tiedä, ei ole kauheasti kokemusta, fiilispohjalla muutama suosikki: Corvette, 911 S & turbo, Audi R8, Ferrari California & 430.
Golf-kokoluokka:
VW Golf, vaikka ei premiumia olekaan. En näe mitään järkeä hankkia A3:sta tms., kun Golf on parempi auto. AMS:n testissä voitti juuri BMW 1-sarjalaisen ja A3:sen selvällä piste erolla. Eniten pisti silmään, että BMW 120i jäi tuhottoman paljon luvatusta suorituskyvystä. Golf 1.4 TSI kulki rivakammin ja kulutti selvästi vähemmän samoin A3 1.8T.
Keskikokoiset premiumit:
Audi A4. Vakuuttava pakkaus, joka näyttääkin mukiinmenevältä. Sisätilan laatuvaikutelma luokkansa selvästi paras, kuten Audilla yleensäkin. Koneetkin mainioita.
Isot premiumit:
Jaguar XF. Varsinkin uudet 3-litraiset dieselit vaikuttavat mainioilta. Pieni kulutus (6,7l) yhdistettynä roimaan vääntöön (600 nm). sisustaltaan ja tyyliltään luokkansa komein auto, eikä ajettavuudessakaan moitteen sijaa. 2.7d:kin käyttöominaisuudet mainiot, vaikka kulutus suurehko.
maasturit:
Discovery. Voiko muuta valitakaan, jos ajaa edes jonkun verran yleiseillä teillä. Japseihin verrattuna maantiekäytössä niin eri luokkaa, ettei oikeastaan voi edes verrata. Jos tuota rupeaa saamaan vielä noilla 3-litraisilla jaggen dieseleillä, niin ero "kilpailijoihin" vain kasvaa.
Perheautot:
Superb tarjoaisi parhaimmat ominaisuudet, mutta se on niin tuhottoman ruma. Toinen vaihtoehto Mondeo, joka ei ajettavuudeltaan häpeä edes bemareilla tippaakaan. Legacy voisi tulla sekin kysymykseen dieselöitynä, jos ei olisi juuri tulossa uutta mallia.
Isot Coupet:
XKR. Tyylikäs vehje, johon kohta saadaan uudet koneetkin. Fiilistä 10x enemmän kuin SL:ssä. 6-sarja on niin tolkuttoman ruma, etten sellaista viitsinyt edes harkita.
Urheiluautot:
F430. Jos budjettia mietitään, niin Corvette Z06. Kulkee kuin pieni eläin. Tarjoaa kulkua vastineeksi rahalle paljon enemmän kuin vaikkapa Porsche tai R8. Itseasiassa radalla ihan tasapäinen F430:sen kanssa.
Edustusautot:
MB S. Uutta 7-sarjalaista en ole ajanut, mutta netikoeajojen perusteella vaikuttaa melkoiselta pettymykseltä. Eniten sanottavaa kuulemma ajettavuudessa, joka ei kilpailijoille pärjää(!!!)
Quattroportelle en varsinaista luokkaa löytänyt, joten laitetaan se tähän. Jos olisi rahkeita, niin tämä olisi sedaneista ehdoton valintani. Kone varsinkin on oikeasti ihan uskomaton. Uskomaton alusta; sedaneista parhaaimpia ajettavia olematta silti kivireki.
Pikkuautot:
Mini. Todella mainio kaupunkikärry. Ajettavuudeltaan varsin ylivoimainen. Cooper S-mallissa koneen ominaisuudetkin parasta A-luokkaa.
Fiat 500 jos Mini menisi liian kalliiksi. Todella tyylikäs pakkaus, jonka ajettavuus on kunnossa vaikkei ihan Minin tasoon pääsekään. Voi personoida juuri sellaiseksi kuin haluaa.
Tavallisemmista Ford Fiesta.
Pistetään sitten omia suosikkeja:
Pienet premiumit:
Mini, ja siihen iso tukku varusteita..Jos maksaa niin kyllä maistuukin. Toinen vaihtoehto olisi Volvo C30.
Keskikokoiset premiumit:
Suosikkiluokkani, ja tällä hetkellä en löydä vaihtoehtoa BMW-300 sarjalle. C-mersu olisi muuten paikallaan, mutta en oikeen syty sen ulkonäöstä.
Isot tavikset:
Honda Accord. Minun makuuni tässä porukassa.
Katumaasturit:
En ostaisi mitään. Mutta jos pakko valita, olisi se varmaan Volvo XC60.
Isot premiumit:
En ostaisi näillä rahoilla tämän luokan autoa. Mitä katselin hinnastoa olisi ykkösvaihtoehto tässä hintaluokassa BMW 335 Coupe. Tilaa en tarvitse kuin kahdelle.
Mutta valitaan kuitenkin:
En erittele hintaluokkia, koska melkein jokaisessa odottaisin tällä hetkellä uuden MB E-mallin että 500-sarjan BMW:n. Porukkaan on lisätättävä Jaguar XF koska se ainakin näyttää hyvältä.
Edustusluokka:
S-Mercedes. Tuossa luokassa en oikeen edes näe vaihtoehtoa. Tosin vaikka minulle jostain tulisi rahat tuon hintaluokan auton ostoon, en ko. luokan autoa ostaisi.
Pikkuautot - menisin kyllä uuden Fiestan kyytiin, mutta kun ei ole nähnyt kuin kuvia lehdessä.... Mini voisi olla mukava myös.
Keskikokoiset premiumit, ehdottomastia A4'n tai Saab 93
Isot tavikset - Ylivoimainen ykkönen (ennen koeajoa) olisi Opel Insignia. Sitten Accord tai Passat joka alkaa nyt kyllä jo näyttää aika vanhalta
Katumaasturille ei tarvetta, ennemmin ottaisin jonkun Outbackin tai Octavia Scoutin. Jos pakko valita, XC60 voisi kelvata, tai X3.
Isot premiumit A6'n tai 5 sarjan BMW.
Edustusluokka tuntuu vähän liian kaukaiselta.
Muutama kommentti Simpalle:
Oletkos ajanut uudehkoa Land Cruiseria? Tuo on oikeasti yllättävän hyvä ajaa oikeaksi maasturiksi. Disco on tietysti vielä parempi, mutta noissa on ollut tekniikkamurheita sen verran paljon, että Land Cruiser olisi kyllä oma valintani selkeästi. Tuollaista autoa ei kannata hankkia, jos auto ei tule ns kovaan ajoon ja sellaisessa Toyotalle ei oikein löydy haastajia luotettavuuden osalta kuin ehkä Defender.
XKR voi harvinaisuudestaan ja sporttimallistaan johtuen tarjota enemmän fiilistä kuin normi SL, mutta AMG on sitten mielestäni ihan eri asia, sekä vanha SL 55 AMG ja uusi SL 63 AMG ovat aivan loistavia vehkeitä, eikä jaggella ole noita vastaan oikein mitään tekemistä. Tosin hintakin on sitten uutena ihan eri. Yleisesti SL:n ylivoimainen ominaisuus on sen avautuva kovakatto, saat sekä coupen että avon samalla ilman kummankaan ongelmia ehkä lisääntynyttä painoa lukuunottamatta. Esim Jaggessa joudut pitäytymään coupessa tai sitten kärsimään rättikattoisen auton ongelmista, rätti lisäksi näyttää rumalle. SL:n huonoja puolia ovat mielestäni sen yleisyys ja samankaltaisuus muiden Mersujen kanssa. Muita huonoja puolia tuossa ei sitten oikein olekkaan normimallien lukkoperän puutetta lukuunottamatta. 6-sarja on munkin mielestä niin ruma sisältä ja ulkoa, ettei sitä voi edes harkita.
Empä ole minäkään uutta 7-sarjaa ajanut, mutta kyllä minä olen taas koeajoraporteista saanut kuvan, että tuon ajo-ominaisuudet olisivat päinvastoin poikkeuksellisen hyvät runsaiden säätöjen ansiosta. Viimeksi viikonloppuna katsoin DSF Motoria, jossa tuon ajo-ominaisuuksia kehuttiin poikkeuksellisen paljon.
Pienet premiumit:
Golf/Scirocco
Keskikokoiset premiumit:
A4 nelivetona tai 300-sarjalainen
Isot "tavis-luokan" perheautot:
Passat/S80/V70
Premiumluokan katumaasturit:
BMW X5
Isot premiumit:
-alle 60 t: Audi A6
-noin 80 t: BMW 530
-yli 100 t: E500 4matic
Edustusluokan isot premiumit:
BMW 700-sarja