Uunituoreessa Teknikens Världissä, nummer 1/2011 on city-maasturivertailu.
On yllättävää miten todella ylivoimainen uusi BMW X3 on kilpailijoihinsa verrattuna. Pisteillä mitattuna tämä on yksi selvimpiä voittoja ja BMW on joka osa-alueella joko paras tai tasapisteissä. Tässä tulokset:
Osa-alue / Audi / BMW / Volvo
1. Ajo-omin. 8 9 8
2. Ajettavuus 7 8 7
3. Moottori & vaihteisto 8 9 7
4. Tilat 7 7 7
5. Mukavuus 8 8 8
6. Käytettävyys 7 8 7
7. Hinta 6 7 6
8. Kustannukset 6 7 6
9. Turvallisuus 8 8 8
10.Ympäristö 4 5 3
Lopputulokset:
1. BMW X3 xDrive20d, 76/100 pistettä
2. Audi Q5 2,0 TDI quattro, 70/100 oistettä
3. Volvo XC60 D5 AWD, 67/100 pistettä
Suomeesahan X3 xDrive20d Business lähtee nyt hintaan 52.000e ja varustukseen kuuluu business-lisänä:
- BMW 17" Kevytmetallivanteet ja Runflat-renkaat
- Sadetunnistin
- Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
- Vakionopeussäädin jarrutustoiminnolla
- BMW Professional Audio, sis. 6,5" näytön
Erittäin houkutteleva paketti!
>"Erittäin houkutteleva paketti!"
Ettei jopa ihan mainokseksi asti
Aloittaja taitaa saada bemarilta jonkin sortin provikkaa....itse kukin tietää, että vertailuissa on osa mitattavaa ominaisuutta, sitten taas sitä mutu-sarjaa ja sitä rataa. Eli jos yksi vertailu antaa yhdenlaisen tuloksen, voi toinen antaa toisenlaisen. On noita nähty.
Siksi tästä hieman mainitsinkin, että näyttääpä mainokselta
Mutta uusi X3 on siltä osin tuttu, että kävin ajamassa sitä. Taskussa voi pitää avaimenkin nykyään, sitä ainakaan koeajoautossa ei työnnetty minnekään reikään ja sitten painettu starttinappia.
Huomionarvoisia seikkoja uudesta X3:sta. Siinä oli edelliseen malliin verrattuna miellyttävän pehmeäksi luotu alusta, myyjä sanoi että yleisön pyynnöstä. Toisaalta kovassa töyssyssä jousituksen ulostulo ääriasentoon pamahtaa aika kovaäänisesti. Mutta muuten pehmeä ajaa ja se entinen nypytys on poissa.
iDrive systeemi on hieman Audimainen, myös visuaalisesti. Molemmat on yhtä hankalia käyttää, verrattuna esim. Lexus RX:n joystick-tyyppiseen interfaceen, jossa paremmin tietää missä on, sekä mistä mitäkin löytyy. Japanilaiset nimittäin varhaisessa vaiheessa ymmärsivät sen, että softa lisääntyy autoissa jatkossa valtavasti, että se on sellainen osa-alue jota ei saa ulkoistaa, kuten saksalaiset ovat tehneet.
Etenee hyvin myös toispuoleisessa syvässä hangessa. Perus viive kaasussa on, mutta se on dieseleissä aina läsnä. Eniten ottaisin tämän bensakutosella.
Mietin tätä ja 520dA:ta pitkään, mutta päädyin tila- ja monikäyttö-ominaisuus-syistä Volvo XC90:een. Siihen verrattuna X3 on varsin pienikokoinen.
Kävit kai koeajamassa myös XC60:n?
Miten se sinun mielestäsi?
XC60:n tosiaan koeajoin nopeasti ihan vain 15min lenkillä sen taannoisen TM:n testivoiton jälkeen, ja yritettiin vääntää kauppaakin siitä, mutta jotenkin se jäi sitten kesken kun mielestäni en saanut riittävän hyvää vaihtotarjousta ja mietin omani yksityiselle myyntiä. Pitäisi ajaa X3 ja XC60 samana päivänä, että osaisi paremmin vertailla, mutta XC60 oli miellyttävä ajaa, suht pehmeäkin alustaltaan. Vaimo testasi nopeasti myös ja sanoi, että rattia oli mukava kääntää, muistaakseni sanoi olevan aika kevyt. En oikein tarkemmin muista kuin sen, että se oli ykkösvaihtoehtoni ja se ns. "kolahti". X3:sta oli silloin vielä tarjolla vain se edellinen malli, ja GLK jotenkin tuntui niin henkilöautomaiselta ja lisävarusteet törkeän kalliilta. Audin Q5 oli vastaavasti myös aika kiva, mutta jotenkin häiritsi se, että Tiguan oli mielestäni siltikin liikaa läsnä, että niistä olisin valinnut tosiaan XC60:n kirkkaasti. Nyt en olisi enää niin varma X3:n tultua markkinoille..business-paketilla tosiaan erittäinkin houkutteleva.
Käyppä testaamassa sitä parivaljakkoa ja kerro kokemukset!
Heh tosiaan, tarkoitin, että Audi Q5 jotenkin sittenkin toi niin paljon Tiguanin mieleen.
Ja Tiguan on mielestäni aika röyhkeästi ylihinnoiteltu, sellaisesta mikä se on ja varsinkin itselle sopivilla varustustasoilla, etten sellaiseen viitsisi kajota.
Volkswagenin lähtöhinnat voi olla edukkaita, mutta sitten jos siihen haluaa miltei mitä vaan modernimpaa kuten xenonia, automaattivaihdetta ja ehkä jopa nahkaa.., pitää valita kaikenlaisia paketteja ja hinta pompsahtaa yli 40-tuhannen! Siitä muovisuudesta sitten... nojoo. Sisältäkin esim. nykyiseen uuteen Golfiin verrattuna epädynaamisemman näköinen. Ihme halvalta näyttävä kovamuovipaneeli siinä keskellä jossa on nuo ilmasuuttimet. Ja muotokieli ei oikein kohtaa kautta malliston. Uskoakseni Tiguan faceliftataan varsin nopeasti.
http://www.examiner.com/images/blog/wysiwyg/image/VW_09_Tiguan_S_int_bw%281%29.jpg
Uusi Golf taas mielestäni paljon paremman näköinen sisältä:
http://www.lincah.com/wp-content/uploads/2009/05/2010-volkswagen-golf-estate-vi-dashboard-588x392.jpg
Volsullahan on käynnissä aika suuri muodonmuutos, jossa Passat, Jetta, Phaeton ja Polo lähentyivät toisiaan huomattavasti. En käsitä miten niillä voi olla niinkin erilaisen näköisiä autoja muotokieleltään. Esim. Golf farkun perä (lamput ym.) on aivan eri maailmasta kuin mikään niiden muu tuote. Se on suorastaan rumakin omasta mielestäni. Keula ja perä ei kohtaa. Uusi Golf hatchback, vaikka sinänsä on kivan näköinen ja uudistettu vain konservatiivisesti, on sekin aika tavalla eri näköinen kuin nuo Polo, Phaeton, Passat.. BMW on toki ihan eri luokkaansa, siellä muotokieli toistuu esim. takavaloissakin kautta linjan. Paitsi 1-sarjalaisen keulaa en ymmärrä, että vielä pitää tekohengittää sitä vanhahtavaa keulaa ihan M-tuotteeksi asti (M1).
Takaisin vertailuun, niin Q5:ssa on selvää premiumia fiiliksessä, joskin olisi toivonut hieman A3/TT-mäistä urheilullisuutta pyöreiden, metallisten ilmasuuttimien kanssa. Mutta se nyt vaan on sellainen "mutu-tuntuma", että se hieman on Tiguanin Audi-versio, ja jotenkin en päässyt siitä ajatuksesta irti, joten se jäi.. Audi nimittäin oli kallis myös. Yleensä näihin ei perusvarustuksena kuulu paljon mitään, kun taas BMW:llä kieltämättä on hyvät varustelut business-paketeissaan ja niiden lisävarusteiden hinnat on aika kohtuullisia.
Tässä vielä Q5 sisältä, premiumia kyllä.
http://q5audi.net/wp-content/uploads/2010/09/inside-audi-q5-daytona-grey.jpg
Subaru Forester olisi varmasti paras nelivetotekniikaltaan (siitä verrokkiryhmästä, jossa ei ole lukkoja), ja auto maksaa vain vähän yli 30 ja mukaan voi miltei tinkaista vielä xenonit ja automaattilaatikon (bensamallissa). Se on todella kilpailukykyinen hinta todella laadukkaasta autosta. Foresterista saa kiisselinkin, muttei automaattia siihen yhteyteen. Se on laatupeli kun katsoo vikatilastoja, joskin suhteellisesti kalliimpi huoltaa kuin muiden vastaavien Rav4, CR-V, jne huoltohinnat, mutta pitää aika monta vuotta kuroa hintaa umpeen, että seuraavan kilpailijan hinta tulee vastaan, kun pitäähän niitäkin huoltaa.. Subarussa taisi olla 15tkm välein huollot, joka sekin on monelle aika usein. Se olisi varma valinta jos brändikkäämpää ei kaipaisi. Tilaa hyvin ja käytännöllinen. Ajelin sellaisella vuokra-autolla jonkin aikaa, bensallinen automaattiversio. Todella näppäräkin. Miltei kaduttaa etten säästänyt ja ostanutkin sitä heh :-)
Kun sitä X3:a halutaan nyt nostaa esiin, niin tuossa on kotimainen koeajo, jossa sitä verrataan paitsi kilpailijoihin myös BMW 500-sarjaan.
Lopussa on hyvä yhteenvetolause, jossa on kiteytetty oleellisin maastureista:
"X3 kilpailee tasapäisesti luokkansa parhaiden kanssa, mutta samalla rahalla saa parempia henkilöautoja."
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/koeajo-bmw-x3-xdrive20da-business.html
Mitattiin myyjän kanssa harkintahetkellä uuden X3:n sekä uuden 500-sarjaisen farkun perätilat:
X3:
93cm pituus
110cm leveys
Hieman myös korkeampi, X3. Ei mitattu.
500-sarja farkku:
105cm pituus
110cm leveys
Miehet ajaa Subarulla, naiset ja homppelit BMW:llä.
Derrick:
Heh, homppeleista ja Subarusta hieman. Subraun mainonta targetoidaan pienillä viesteillä juurikin homppelipuolelle. Tätä ei monet ehkä tiedäkään:
http://www.bnet.com/blog/electric-cars/gay-friendly-cars-is-subaru-number-one/309
http://www.autoblog.com/2005/12/15/subaru-going-for-more-gay-advertising/
"In some circles Subaru is known for being the unofficial vehicle of upwardly mobile lesbians, especially after the brand's appearance last year as a sponsor of a character who is a gay professional women's tennis player in the Showtime drama The L Word."
Ei koske Suomea.
Hyvää raporttia Infiniti miäheltä. Ihan pikkuhuomiona tosin, että ei taida Q5:ssä ja Tiguanissa olla kauheasti samaa tavaraa. Toinen perustuu Golffiin, toinen A4:ään. Mutta fiilispuoli on jokaisella henkilökohtainen, joten en ala tuomitsemaan.
Eilen, 17:59
Infiniti miäs,
hyviä tietoja ja hauska lukea muutakin kuin autolehtien juttuja.
Infiniti äijähän olisi voinut ostaa nimensä veroisen auton: Infiniti FX45. On muuten munaa hiukan erilailla kuin Volvossa. Itänaapurissamme varsin suosittu menopeli, on varsin tyylikäs ilmestys tienpäällä. Eräs hienoimmista.
http://www.netcarshow.com/infiniti/2005-fx45/
Ja mikä parasta, ei tule joka päivä vastaan.
Riccardo:
Siis suosittu mutta ei kuitenkaan tule joka päivä vastaan??
Infiniti on täällä kaakonkulmalla tuttu näky monine versioineen venäläisten toimesta. FX on livenä räyhäkkään näköinen peli ja ohjauskin on kuulemma kuin mikroautossa ts. nopea. On se kumma, ettei Nissan saa Infinitiä Suomen tuontiohjelmaan. Olisi Bemarillakin vähän pureksittavaa.
Mietteitä.
Jep, onhan se Tiguan vähän pienempi muutenkin kuin Q5, ja toki "kovamuovisemman" oloinen kuten noista kuvistakin tuli ilmi.
En ehkä silloin vielä tiennyt, että tosiaan Q5 perustuukin A4-alustaan ja -tekniikkaan, eikä ne Tiguanin kanssa olleetkaan samasta puusta veistetyt, kuin esim. Touaregin ja Cayennen uusimmat sisarukset nyt näyttää olevan.
Mutta ajattelin myös tuota siten, että mitä rahalla saa, ja suhteessa Tiguan kovamuovifiilikseltään oli suhteettoman korkealla hintakategoriassaan, kun taas esim. edellämainittu Forester on kirkkaasti taas sellainen jossa rahalle saa aidosti vastinetta, olematta yhtään mielestäni huonomman näköinen.
Tiguan olisi Foresterin hintaluokassaan, tai esim. muutaman tonnin kalliimpana kuin Foresterin vastaava (automaatilla, xenoneilla, sadetutkalla, peruutustutkalla..) todella mainio peli. Silloin antaisi kovamuoveille myös anteeksi paljon enemmän. Mutta Tiguanin pitää brandiluokassaan olla kalliimpi kuin RAV4, CR-V ja mitä muita niitä nyt olikaan.
Ja sitten kun sitä ei aidosti saa alle 40-tuhannen, ja siihen haluaa automaattivaihteet, kahdet pyörät, xenonit ym..hinta alkaa olla 45-47 tuhatta euroa. Eihän siinä ole järjen hiventäkään. Siinä hintaluokassa saa hyvinvarustellun brandifarkun (Audi A4 Allroad Quattro lähtö 45 dieselinä, tai jos ostaa vähän käytettynä jonkin kunnollisemman maasturin, jolloin sillä hinnalla saa joka tapauksessa paljon enemmän autoa.
Hinta on lisäksi niin lähellä ns. premium tasoa (Q5, X3, GLK, XC60..), että pienellä lisäpanostuksella saa oikeasti todella hyvältä tuntuvan (ja hiljaisen) auton jossa voi olla jo hyvä lähtövarustelutaso. Hiljaisuus luo juurikin sitä mielikuvaa laadukkaasta autosta.
Ne Tiguanit mitä olen parkkihalleissa nähnyt, olen oikein katsonut niihin sisään. Siellä näyttää olevan manuaalivaihteet ja perus varusteet aika lailla järkiään. Harva Tiguan tuntuu olevan kunnollisesti varustettu. Ja mielestäni se ei ole ihme.
Sitten vielä siitä Q5:sta. Sen hinta kun on 53 (dieselinä, automaatti, xenon, ja jotain minimaalista muuta), kaksilla renkailla ja muilla pienillä rensseleillä se on siinä 55 tuhatta. Niin siinä kokoluokassa mitä auto tiloja tarjoaa, saa samaan hintaluokkaan BMW 500-sarjan auton business-varusteltuna (matalakulutuksinen, 5L/100km diesel, jossa tehoja reippaasti, automaatti, xenon, parkkitutkat eteen+taakse), ja ihan eri ambienssin laitteen kuin nuo edellämainitut. Jos haluaa samaa fiilistä maasturiin, niin sitten hinta on reippaasti yli 70-tuhatta. Aikoinaan päädyin ostamaan 520dA:n business-paketilla, 2008 koppaisen. Siinä jotenkin sai sillä rahalla eniten autoa kun noita vertailin. Jos siihen vertaa X3:sta, sen eron kyllä huomaa kaikessa pikkukivassa; ihan jo siitä miten ovet pamahtaa kiinni, miten viimeistellyn näköistä ja tuntuista on.
Aikoinaan huollatin 500-sarjalaistani ja lainassa oli 300-sarjainen. Ero oli todella suuri. Kaikki oli 500:ssa jämäkämpää ja laadukkaamman oloista. 1-sarja, 300-sarja ja entinen X3 olivat hyvin lähellä toisiaan fiiliksen puolella, kun taas 500-sarjassa hypättiin ihan omaan luokkaansa. Nyt X3 on todella jo lähellä 500:sta, mutta ei ihan. Mutta X3:ssa saa paljon muuta mikä voi olla tärkeää; nelivetoa, hieman enemmän maavaraa ja sen sellaista. Siinä on lisäksi jotain uutta sellaiselle joka ei ole ennen ajanut nelivetoautolla jossa on hieman enemmän maavaraa. Se on nopeasti koukuttava tunne. Ollaan korkeammalla, töyssyistä ei ihan tarvitse niin paljon välittää, ja kinokseenkin voi ajaa huolettomasti. Lisäksi autosta ei tarvitse nousta, vaan hypähtää vain ulos. Vaivatonta ja helppoa.
Nyt on jotain tarjouksia ollut voimassa Audin puolella. Sieltä ainakin sai väistyvää mallia olevaa Aa Kutosta suht edukkaasti uutena. Sieltä suunnasta saisi varmasti hyvän diilin nelivetofarkusta kaiken maailman herkuilla. Myös edellistä koppaa esim. 2008 BMW:n 530xd automaatti farkkuna ja vähän ajettuna olisi kova sana pitkään. Todella tehokas ja matalakulutuksinen diesel yhdistettynä erittäin hyvin toimivaan nelivetoon, mutta auto joka ei ole mikään maasturi.
Riccardo:
Kyllä on käynyt monesti mielessä, ja jopa hieman odottanutkin sitä, että voisi suomesta saada moisen pelin. Nissanillakin pitää olla oma premium-brandinsa kuten Toyotalla Lexus. Jos hinta osuu kohdalleen, ja jos SUV:ssa on asiallisesti tilaa, voisin vaikka vaihtaa Volvon hybridimalliseen SUV-Infinitiin jossain vaiheessa. En tiedä sitten asettuuko sellainen hinta alle vai päälle Lexusin RX:n? Päästöjen puolesta RX-hybridi on saanut hintaa alas, mutta brand positioning? Onko Lexus korkeammalla kuin Infiniti, saattaa olla, joten hinta voisi periaatteessa olla matalampi Infinitissä.
Amerikoissa on tullut ajettua Infinitin sedanilla, jossa kutosen muhkeaääninen kone. Äänimaailmakin on viritetty niissä kautta linjan samanlaisiksi. Tietää jo kaukaa missä liikkuu Infiniti. Myös tuossa suv:ssa, että niissä matalammissakin, kaikissa sama makea ääni. Ääni muistuttaa hieman volvon menneitä 5-pyttyisiä ulisevia moottoreita (pakosarja tehnyt sen?), mutta selkeästi tunnistettavalla kutosen äänimaailmalla silti.
https://www.youtube.com/watch?v=MJMETBDY5rM&feature=related
Noin 35 sek kohdalla äänestä enemmän. Kivastihan tuokin menee vain noin 19cm:n maavaralla.
Ja tässä toinen, tosin otettu näköjään suttuisella kameralla, mutta sellainen makea ulina äänestä on tunnistettavissa. Paremmin livenä. Mutta ääni on niin tunnistettava, että jos joku painaa Highway 101:lla yli sataa mailia ohi ja kuuluu tuollainen ulina, niin ei tarvitse edes katsoa ja voi olla varma, että Infiniti kyseessä.
https://www.youtube.com/watch?v=YUQyjti9PHA&feature=related
Vielä yksi 2min kohdalla (kun päästiin aiheeseen
https://www.youtube.com/watch?v=ihVFlfklzdQ&feature=related
Infiniti miäs:
Heinzman:
Olette varmaankin oikeassa. Itse olen oman E39 5-sarjalaisen lisäksi ajellut pari viikkoa E90/E91 3-sarjalaisella enkä silti huomannut niin suurta eroa etten sellaista voisi harkita seuraavaksi autokseni. Melutaso ja varsinkin rengasmelun vaimennus on varmasti yksi asia missä 3-sarja häviää selvästi 5-sarjalle. Ja Suomen olosuhteissa tuo kyllä harmittaa. Sisustan osalta monet on toisaalta pitäneet E6x 5-sarjaakin liian heppoisena. Siitä on taas vähempi omaa kokemusta. Edellinen E83 X3 taas on saanu lähes kaikkialla moitteita sisustan kovamuovisesta olemuksesta.
Uusi F10/F11 5-sarja on sitten taas sisustaltaan paljon aiempia hienomman näköinen, tai ainakin antaa sellaisen vaikutelman. Siihen verrattuna E9x 3-sarja on melko karu sisältä.
Jep, uusin 500-sarja on kyllä hienon näköinen, myös sisältä, mutta edelliseen koppaan verrattuna, uskokaa tai älkää, jotenkin ahtaamman tuntuinen Tämä ahtauden tunne verrattuna edelliseen varmaan kumpuaa hieman pulleammista fyllingeistä materiaalien sijoittelun suhteen. Edellisessä kopassa kuskin ovikin pullistuu sisältä kuskista poispäin, tilan tunteen oikein aistii. Myös pitkäkoipiselle yhtäkkiä uusimman mallin keskikonsoli kohoaa juuri polven kohdalla, joka ikävästi painaa polvea pitkällä matkalla.
Yksi asia mitä aina ihmettelen, on se, että miksi ihmeessä, jos autolle saadaan lisää leveyttä, penkit ei välttämättä kasva leveydessään sitten yhtään edessä? Sen sijaan keskikonsolin alue levenee! Mitä järkeä?
BMW-500 sarja (ainakin eniten kokemusta 2008 mallisesta) on kivasti leveä kajuutassa, mutta kuskille saisi vieläkin paremmat tilat jos keskikonsoli ei 300-sarjasta vain kasvaisi sekin leveydessään, vaan pysyisi vaikka samana, mutta sitten KASVATETTAISIIN penkeille sivuttaistilaa reippaammin.. Onkohan tähän joku syy, ettei näin olla menetelty? Periaatteessahan ratin pitäisi täten olla hieman keskemmällä jos siihen ryhdyttäisiin, mutta mitä se haittaa? Pienikokoiset saisivat sivuttaistuilla hoidettua jakkaran kuppimaiseksi.
700-sarja on kokematta, mutta kuvista päätellen keskikonsolialue kuskin vieressä on vielä leveämpi kuin 500-sarjassa!
Pistipä silmään tuon testiauton hinta: hinnaston mukainen "listahinta" vain 54.914 euroa (on halpa !), mutta testatun auton kokonaishinta peräti 80.087 euroa ! - ei ole HALPA ! Onko tässä mitään järkeä ??
Heinzman:
Eli missä ne varusteet on? Minusta 17" vanteet maasturissa on vakiokamaa, samoin sadetunnistin, radiolaite (ei mikään ihmellinen todellakaan tuo järjestelmä ) ja ilmastointi (en tiennytkään että manuaaleja vielä myydään tämän luokan autoihin).
Bemari on varmasti erittäin hyvä auto ja voisin sellaisen itsekin hankkia, mutta hintaa kohtaan kannattaa harrastaa pientä kriittisyyttä. Todellinen ostohinta oikeilla varusteilla kun on jotain ihan muuta kuin tuo alkaen-hinta. Veikkaisin 65.000 olevan lähempänä todellisuutta säädyllisillä varusteilla. Testiautolla oli hintaa aika paljon enemmänkin.
AkiK:
Kuinka paljon niitä varusteita sitten tarvitsee? Tuntuu, että esimerkiksi omassa mersussani on kaikenlaisia kilkkeitä ja kalkkeita, joita tulee käytettyä äärimmäisen harvoin jos ollenkaan.
Oikeastaan sama juttu ex Volvo S80:sen kanssa. Siinäkin tuntui olevan varusteita, jotka jälkeenpäin jäivät todella vähälle käytölle.
Kyllä minä tulisin tuollaisella business-bemarilla vallan hyvin toimeen.