Saksan autoliitto ADAC:n merkkivertailu

14 kommenttia

Saksalaisen autoliitto ADAC:n merkkivertailun parhaaksi valittiin Mercedes. Siinähän ei ole mitään ihmeellistä, eikä siinäkään että ensimmäiset 4 sijaa meni saksalaisessa merkkivertailussa kotimaahan. Sen sijaan Volvon viides sija Saksassa on jo yllättävää ja erinomainen tulos, kun Volvo oli paras ei-saksalainen merkki. Toinen ruotsalainen eli Saab on sijalla 24. Eipä tunnu Kiinan omistus heikentäneen Volvoa, vaan sen trendi on jopa nouseva Saksassakin. Toyotan sijoitusta pudotti sen laatuongelmat. Skodakin on yllättävän korkealla nykyään tämmöisissä tutkimuksissa.



Sikälihän tällä tutkimuksella on jotain painoarvoa, että tuo ADAC on maailman toiseksi suurin autoilujärjestö 17 miljoonalla jäsenellä.



Vertailun painotukset: imago (10 %), markkinaosuuden suuruus ja muutokset (10 %), asiakastyytyväisyys (15 %), automerkin laatu ja vikaherkkyys (30 %), ympäristöystävällisyys (15 %) sekä turvallisuus (20 %).



Vertailun järjestys:

1. Mercedes-Benz, 2. Audi, 3. BMW, 4. Volkswagen, 5. Volvo,

6. Skoda, 7. Porsche, 8. Toyota, 9. Honda, 10. Seat,

11. Opel, 12. Mitsubishi, 13. Subaru, 14. Jaguar, 15. Ford,

16. Mazda, 17. Citroen, 18. Mini, 19. Nissan, 20. Peugeot,

21. Alfa Romeo, 21. Hyundai, 23. Lancia, 24. Saab, 25. KIA,

26. Suzuki, 27. Smart, 28. Renault, 29. Land Rover,

30. Fiat, 31. Daihatsu, 32. Chrysler, 33. Chevrolet



Uutinen Ylen sivuilta:

http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2011/01/adac_mercedes_jalleen_automerkkivertailun_paras_2268558.html



Vertailun tulokset saksaksi:

http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/ADAC-AutoMarxX-Dezember_2010_zusammenfassung.pdf

  
  • Olipa "yllättävä" "tulos". Itse en oikein noteeraa Mersua miksikään, varsinkin tuon E-sarjan tuulilasin huurtumisongelmat kuulostavat varsin pahoilta. Taksissa tosin näkee uutta E-sarjaa todella paljon, joten mainittu ongelma vaatinee tarkempaa tutkiskelua. Itse pidän luotettavimpana automerkkinä tällä hetkellä Hyundaita. Myös Volkswagenin tulos yllättää, koska sehän rämpii luotettavuustilastojen häntäpäässä. Pidän myös outona sitä, että Subaru "sijoittuu" niin huonosti, mutta kun ollaan Saksassa, niin kaikki on näköjään mahdollista. Jotenkin vain tuntuu koomiselta, että Volkswagen on Subarua edellä.



    Muuten, jos Volvo olisi saksalainen, niin sehän olisi voittanut ykkössijan helposti, mutta kun ollaan kansallistuntoisessa Saksassa, niin siellähän kaikki tulokset heittävät häränpyllyä, natsien jälkeläisethän vetävät tunnetusti kotiinpäin automarkkina-asioissa.

      
  • Taas yksi tulos, jonka voi kääntää millaiseksi tahansa. Ylen mukaan ADAC uutisoi Mersun merkkivertailun voittajaksi, vaikka Subarulla on tyytyväisimmät omistajat...

      
  • Tiedätkö urheilulajin nimeltä kymmenottelu? Siinä on kymmenen eri lajia joissa kilpaillaan, tulokset lasketaan yhteen ja voittaja on se jolla on eniten pisteitä. Tässä kilpailussa oli kuusi eri lajia ja pisteet laskettiin yhteen. Ei tämä nyt oikeasti niin vaikeaa voi olla ymmärtää...

      
  • Tuota raporttia kun katselee, niin tulee kyllä väistämättä mieleen, että Saksassa olisi oikein huolella pohdittu, mitä kaikkea voisi vertailuun ottaa mukaan jotta saadaan Saksalaismerkit kärkeen. :sunglasses:

      
  • mol:

    Tiedätkö urheilulajin nimeltä kymmenottelu? Siinä on kymmenen eri lajia joissa kilpaillaan, tulokset lasketaan yhteen ja voittaja on se jolla on eniten pisteitä. Tässä kilpailussa oli kuusi eri lajia ja pisteet laskettiin yhteen. Ei tämä nyt oikeasti niin vaikeaa voi olla ymmärtää...




    Ei toki. Mutta koska ADACin tehtävänä ei ole järjestää kilpailuja, vaan tuottaa jäsenilleen käyttökelpoista tietoa, kymmenottelun tuloksella voidaan spekuloida.

      
  • Varsinkin jos eräänä lajina on markkinaosuus Saksassa.

      
  • Tuo on kaiketi Saksan merkkien merkki-tutkimus. Saksan ykkönen on MB ja sillä siisti. Suomesssa valtikkaa pitää tänäkin vuonna Lexus ennen Toyotaa. Lexus, Subaru, Toyota ja BMW ovat myös muualla pohjoismaissa kärkikastia. Vastaanlainen lienee myös Autobildin tutkimus, mutta se taitaa perustua lähinnä toimittajien arvioihin. Siinähän kärjessä oli viimeksi Hyundai ennen Hondaa, Toyotaa ja Audia.



    Tuota tutkimusta ei pidä sekoittaa katsastustilastoihin, jotka mittaavat puolestaan puhtaasti vakavien vikojen esiintymistä autokannassa katsastushetkellä. Näissähän taas Saksassa Porsche ja Toyota ovat parhaita tänäkin vuonna.

    Suomessa ja Ruotsissa tilastot ovat vastaavia - tosin Porsche ei meillä pääse tilastoihin harvinaisuutensa vuoksi.



    Joku viittasi, että tuloksia olisi järjestelty tuossa. Ehkä on tai ehkä ei. Mielestäni parhaan kuvan saa, kun katsoo kaikkia tutkimuksia rinnakkain ja useamman vuoden sykliltä. Kyllä sieltä erottuu muutamat merkit edukseen ja muutamat sitten löytyy lähes aina hänniltä. Vuodesta toiseen samalla lailla.

      
  • Periaatteessahan tuo on Saksan merkkien merkki-tutkimus. Suomessa vähän vastaavan tyyppistä tutkimusta tekee vuosittain Tuulilasi-lehti. Tänä vuonna kokonaistuloksen järjestys oli sijat 1-11:

    1. Lexus, 2. Toyota, 3. BMW, 4. Subaru, 5. Volvo,

    6. Jaguar, 7. Audi, 8. Saab, 9. Suzuki, 10. Skoda,

    11. Mercedes



    Eli täällä ei sakemannit juhli ja Saksan ADAC:n merkkivertailun voittaja Mercedes oli vasta sijalla 11. Tosin Lexusta ei löydy ollenkaan Saksan vertailusta eli ehkä sen myyntimäärät on liian pieniä vertailtavaksi. BMW ja Volvo taitaa olla ainoat, jotka on molemmissa ihan samalla sijalla. Saab taas taitaa olla kovin nousija verrattuna Saksan tulokseen. Eli kyllähän noista kuitenkin käy ilmi, että autojen arvostus on meillä toisenlainen kuin Saksassa. En sitten tiedä kumpi on oikeampi totuus vai onko kumpikaan, ehkä joku kompromissi noista voisi olla lähimpänä oikeaa.



    Ohessa linkki Tuulilasin tutkimukseen:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/merkkien-merkki-2010-lexus-vankisti-otettaan

      
  • Periaatteessakaan se ei ole mikään lopultakin suhteellisen pienen entusiastiporukan mielipide, kuten merkkien merkki-hutkimus täällä meillä kotomaassa. Selvästi objektiivisempi se ainakin on kuin tänne kirjoittavien oman merkin ylivoimaisuuteen uskovien vuodatukset tai nurkkakuntalaiset mielipiteet merkkien arvojärjestyksestä.

      
  • Osaltaan asiaan vaikuttaa sekin, että saksalaiset premiumit ei tarvi Ranskan ja Puolan välissä tiepalvelun apua, kun joka merkillä on omat palvelunsa.



    Enkä tiedä onko tuossa jätetty pois kuljettavasta johtuvat viat kuten polttoaineen loppuminen, mikä ei taida olla lainkaan harvinaista.

      
  • Derrick:



    Muuten, jos Volvo olisi saksalainen, niin sehän olisi voittanut ykkössijan helposti, mutta kun ollaan kansallistuntoisessa Saksassa, niin siellähän kaikki tulokset heittävät häränpyllyä, natsien jälkeläisethän vetävät tunnetusti kotiinpäin automarkkina-asioissa.






    Aika arveluttavaa tuo "natsiviittaus" ymmärtänet, että kyseessä oli meidän aseveli sodassa. Se miten merkit sijoittuvat "tutkimuksissa",eli jopa "pyttipannumaan" tuotteet ei todellisia ostajia paljon hetkauta. Onhan suomalaisilla muitakin kummallisuuksia, eli mämmi......

    Tästä saa sopivan "aasinsillan" suomalaistutkimuksiin. voipi siteerata sanontaa "P:ska on hyvää, sillä eihän miljoona kärpästä ole väärässä.

      
  • Uudenvuodenlupausvinkki: ostan vain kunnon autoja!



    Parasta tai ei mitään -Kippis!



    :lol:

      
  • petos:

    Uudenvuodenlupausvinkki: ostan vain kunnon autoja!

    Parasta tai ei mitään -Kippis!

    :lol:




    Lexuksenko meinaat ostaa, kun se kerran on tutkitusti parasta suomalaisten mielestä? Muutoinhan tuota lupausta ei voinut tulkita. Mersuhan ei kuulu täällä edes top 10 sakkiin, joten eihän sillä voi parasta haluava ajaa eli kiireesti vaihtoon vaan.



    :lol:

      
  • Kiinnostavampi olisi tutkimus, jonka tutkimusalue olisi koko EU. Tietenkin sakasalaiset merkit hyötyvät kotimaaassaan tehdystä tutkimuksesta.Tai sitten täsämätutkimus Pohjoismaista, jolloin olosuhteet vastaisivat paremmin Suomen olosuhteita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit