Hei!
Onko kenelle muille tullut "vastaan" sellaista ettei nyt uusiin Renault Megane haenkilöautoihin tule enää minkäänlaista huoltokirjaa/muistiota ja takuuvihkoa jossa ilmenee takuu kesto, (nyt 4 v) ja yms liittyvät koritakuuseen liittyvät asiakirjat? Ainakin täällä paikallinen merkkimyyjä (savossa) auton luovutuksen yhteydessä näin kertoi, tieto on vain liikkeen ja huollon tiedostoissa ja se kuulemma riittää, maahantuojan antama ohje joka on tätäpäivää!! Aikatavalla "veteenpiirretty" jokatapauksessa oleva ohje, kertokaapa joka näistä asioista enempi ymmärtää, miten olisi syytä menetellä, maahantuojan asiakaspalvelu ei ainakaan toistuvista sähköpostikyselyistäni huolimatta ole "korviaan lotkauttanut" millään muotoa.
Onko maahantuojan ulkopuolisilla huoltopaikoilla pääsy tuohon tietokantaan?
Kai auton takuuseen liittyvät dokumentit sentään saa mukaansa? Noita "takuita" on monenlaisia. Korealaisten takuu edellyttää melko tiheää huollossa käyntiä, aiemmin ainakin oli huolto kerran 10tkm. Sitten takuu ei kata suurta määrää "kuluvia" osia kuten vaihteisto, moottori, alustan osat jne. Mikä mielikuva takuulla oikein halutaan antaa?
Onko Rellussa takuu 4v ilman kilometrirajaa?
tuosta selviää ainakin selkeästi mitä hyundain takuu kattaa
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/53/Takuuehdot_huhti_2010.pdf
kohta 4.2 on aika mielenkiintoinen ja pari muutakin...
kia:n takuut
http://www.delta.fi/Etusivu/Takuu/tabid/1003/Default.aspx
molemmissa on selkeästi 150tkm raja
Rellun takuu on siis 4v/100tkm, mikä on Mitsun ja korealaisten jälkeen paras markkinoilla.
Tuo huoltokirja lienee sähköinen ja sillä varmaan halutaan sitoa asiakasta merkkihuoltoon. Jos aiot käyttää muuta huoltopaikkaa, niin tässä tapauksessa yritä tingata siihen paperinen huoltokirja ja huolto-ohjelma. Nykyäänhän takuu ei saa raueta, jos huollot tehdään huolto-ohjelmaan mukaan muualla.
Tuota:
Fiksu asiakas säilöö laskut, joista selviää yksityiskohtaisesti kyseiselle autolle huollossa tehdyt toimenpiteet. Asioi hän sitten merkkihuollossa tai muualla.
Tottakai laskut kannattaa säilyttää, mutta ei niistä aina selviä riittävän yksityiskohtaisesti huollossa tehdyt toimenpiteet. Suurin ongelma on takuun säilyminen.
...joka tekee siitä käytännössä markkinoiden parhaan. Korealaisillahan se on tyypillisesti 15-20.000 km. Olen tuossa kohta ajanut vm. 2008 (III-sukupolvi) Laguna 2.0 dCi:llä 150.000 km ja mitään häiriöitä ei ole ollut, vain nuo määräaikaishuollot.
Jos olette katselleet Helsingin Sanomien tuoreita katsastusraportteja; DEKRA ja TUV, niin siellä uusi Laguna ei ole vielä päässyt näyttämään kestävyyttään, koska sehän tuli Sakssaskin myyntiin vasta syksyllä 2007. Nyt julkaistut tulokset koskevat v. 2009 ja 2010 katsastettuja autoja ja nehän ovat käytännössä otettu käyttöön jo v. 2006 ja 2007, joten ovat Laguna II-sukupolvea lähes täysin.
Vuoden päästä näissä raporteissa Lagunan sijoitus on jo matkalla johti kärkeä. ADAC:n tilastossa se oli jo viime vuonna sijalla 2. BMW:n jälkeen. Tässä linkki: http://www.renault.de/renault-welt/qualitat/qualitat-bei-renault/adac-pannenstatistik-2008/adac-pannenstatistik/index.jsp
Mazdassa on jo vuosia ollut samanlainen sähköinen huoltokirja.
Tuosta taustatietoa: http://www.koeajo.tv/index.php?id=719
Varoitus! Vähänkään epäilevästi autokauppiaiden höpinöihin suhtautuville voi aiheuttaa näppylöitä ja verenpaineen nousua.
Ei tuolla huoltovälillä ole mitään yhteyttä siihen takuun paremmuuteen. Omassa autossakin on mahdollista ajaa 30tkm huoltovälillä, mutta olen silti noudattanut 15tkm huoltoväliä. Ei nimittäin ole kovin järkevää ajaa mustilla öljyillä toinen mokoma... ei se öljy niin kallista ole ja omassa merkissä kaikkein kalleinkin huolto on vain 300,-. Nuo välihuollot alle puolet tuosta.
Eli onhan se niin, että esim. Mitsun 5v takuu lohduttaa viimeisenä vuonna paljon enempi kuin se Rellun 4v - joka on toki ihan hyvä takuu sekin.
Rellun laatu varmasti kohenee, mutta ainakin toistaiseksi tilastoissa tai tyytyväisyystutkimuksissa se ei ole näkynyt. Heillä muistaakseni oli tavoitteena saavuttaa Toyota-laadussa.
Itse kävin ajamassa uuden Meganen, mutta kivaa muotoilua lukuunottamatta auto ei säväyttänyt. Odotin hiljaisempaa ja mukavampaa kyytiä, mutta eipä paljoa muista samanluokan peleistä poikennut. Laatuvaikutelmaa himmensi vaihteenvalitsimen värinät joihin viimeksi muistan törmänneeni Fiat Unon ja Daewoo Kalosin yhteydessä. Samassa kaupassa myytävä Hyundai i30 tuntui paljon houkuttelevammalle pelille.