Uusi Prius?

66 kommenttia
«13

Osaisikos joku sanoa jotain tuosta valkoisen takana olevasta sinisestä Priuksesta? Kyse lienee jonkinlaisesta farkun ja tila-auton risteytyksestä eli hybridistä.



http://carscoop.blogspot.com/2010/10/new-toyota-prius-mpv-plays-hide-and.html

  
  • Näyttää hieman samanlaiselta kuin Citikan DS5, josta tulee myös hybridimalli.



    image

    image

      
  • En osaa, mutta täällä sanovat "jotain", jos sopii linkin laittaa:

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101012-prius-mpv-europa/index.xml

    :sunglasses:

      
  • Eli ei tule Eurooppaan vaan on tarkoitettu USA:n markkinoille.

      
  • http://www.toyota.fi/innovation/design/concept_cars/prius_plus/index.aspx



    Tässä tuosta jotain uutta. Keulan muotoilu voisi ehkä olla hiukan parempikin, mielestäni. Muuten menettelee tila-autoksi.



    Mitähän mahtavat kulutuslukemat olla ja miten perusPriuksen moottorin suorituskyky riittää?

      
  • Jos ei Toyota saa tuon pistokehybridin ajomatkaa pitemmäksi kuin nykyiset 20 km niin alkaa kilpailijat menemään ohi molemmin puolin, tai ainakin niin että sen 20 km saisi ottaa käyttöön silloin kuin itse niin haluaa.

    Nykyisen hybridi-Auriksen vaihdon tullessa ajankohtaiseksi merkki saattaa jopa vaihtua ellei Toyota saa akkua tehokkaammaksi.

      
  • Samppa1300:

    Jos ei Toyota saa tuon pistokehybridin ajomatkaa pitemmäksi kuin nykyiset 20 km niin alkaa kilpailijat menemään ohi molemmin puolin, tai ainakin niin että sen 20 km saisi ottaa käyttöön silloin kuin itse niin haluaa.
    Nykyisen hybridi-Auriksen vaihdon tullessa ajankohtaiseksi merkki saattaa jopa vaihtua ellei Toyota saa akkua tehokkaammaksi.




    Pistokehybridin toimintamatkan pidentäminen on helppoa, laitetaan vain suuremmat akut. Teknisesti tässä tulee hiukan jumppaa akuston lämpötilahallinnan kanssa, mutta ei mitään suurempaa kuitenkaan.



    Kokonaisuuden kannalta kuitenkin tilanne on monimutkaisempi. Tässä vähän vertailua Priuksen (ei pistokehybridi) ja Voltin välillä. Vertailupari on valittu siksi, että kumpikin oletettavasti edustaa lajityyppinsä kärkeä ominaisuuksiltaan, ja kumpikin on jossain päin maailmaa myynnissä.



    Prius maksaa $23 000 ja kuluttaa vajaan viisi litraa bensiiniä satasella. Pistokesähköllä se ei liiku senttiäkään. Volt maksaa $40 000 ja kuluttaa bensalla kulkiessaan noin kuusi ja puoli litraa satasella. Pistokesähköllä se liikkuu 56 km.



    Ylläolevat numerot ovat amerikkalaisia lukemia, kun mitään järkevää eurovertailua ei Amperan puutteessa vielä saa aikaan. Autot ovat toki muutenkin erilaisia tyyliltään ja vaikkapa suorituskyvyltään (Volt on ruudikkaampi), mikä haittaa vertailua. Olennaista on kuitenkin se, että pistokehybridissä ajomatkasta tulee melkoisesti lisähintaa.



    Priuksen ja Voltin välissä on siis aika paljon tilaa erihintaisille konstruktioille. Eikä Volt tietenkään ole mikään maksimi toimintasäteeltään.



    Tämän hetken arvauksena voisi sanoa, että kun Prius ilman pistoketta maksaa 32 k€, niin todennäköisesti hinta pistokkeella on 40 k€. Opel Ampera tuskin lähtee kaupasta kovin paljon alle 50 k€. Tässä tilanteessa voi ollakin, että isolle osalle ostajista riittääkin lyhyempi toimintasäde sähköllä.

      
  • LMJ:

    http://www.toyota.fi/innovation/design/concept_cars/prius_plus/index.aspx

    Tässä tuosta jotain uutta. Keulan muotoilu voisi ehkä olla hiukan parempikin, mielestäni. Muuten menettelee tila-autoksi.

    Mitähän mahtavat kulutuslukemat olla ja miten perusPriuksen moottorin suorituskyky riittää?




    Pientä arvausta voisi yrittää tehdä... Auto painanee jonkin verran enemmän kuin pienempi Prius, ehkä 5-10 % tulee lisää. Ilmanvastusta tulee lisää 16 %, jos auto on yhtä korkea kuin nykyinen (Cd 0,25 -> 0,29).



    Näistä suoraan laskemalla polttoaineenkulutus nousee ehkä 10 %, maantiellä enemmän kuin kaupungissa. Voisi olla hyvä arvaus, että 99 g/km olisi Euroopassa optimistisena tavoitteena.



    Suorituskyky putoaa ilman muuta lisämassan kanssa, pienemmissä nopeuksissa kiihtyvyys menee massan mukaan mukaan. Suuremmissa vauhdeissa ilmanvastaus alkaa haitata. Ilman numeroita hyvä arvaus olisi se, että auto kiihtyisi 11-12 sekuntia nollasta sataan.



    Suorituskyky lienee aika tyypillistä luokkaa luokan muiden autojen kanssa. Tosin lopullinen totuus voi yllättää suuntaan tai toiseen, jos japanilaiset niin päättävät. Aika paljon on kiinni siitä, miten kevyeksi auto on saatu.

      
  • LMJ:

    http://www.toyota.fi/innovation/design/concept_cars/prius_plus/index.aspx

    Tässä tuosta jotain uutta. Keulan muotoilu voisi ehkä olla hiukan parempikin, mielestäni. Muuten menettelee tila-autoksi.

    Mitähän mahtavat kulutuslukemat olla ja miten perusPriuksen moottorin suorituskyky riittää?




    n.5,0 l ja n.119g/km

      
  • Hiilipäästö:



    Tämän hetken arvauksena voisi sanoa, että kun Prius ilman pistoketta maksaa 32 k€, niin todennäköisesti hinta pistokkeella on 40 k€. Opel Ampera tuskin lähtee kaupasta kovin paljon alle 50 k€. Tässä tilanteessa voi ollakin, että isolle osalle ostajista riittääkin lyhyempi toimintasäde sähköllä.




    Mikä mahtaa olla tuon 8k (32->40)takaisinmaksuaika pistokesähköllä jos rahalla ei mitään muuta saa?

      
  • Onkohan siihen olemassa jotain pätevää teknistä syytä, että kukaan valmistaja ei näytä puuhastelevan mekaanisten KERSien parissa? Mekaanisella KERSilläjän on saavutettavissa suurin osa hybridin hyvistä puolista, sillä jo pelkästään ottamalla talteen jarrutusenergia seuraavaa kiihdytystä varten taajama-ajossa tai maantiellä alamäessa potentiaalienergia seuraavaa ylämäkeä varten saataisiin jo aika merkittävät polttoainesäästöt ilman monimutkaisia sähkömekaanisia systeemejä ja kemiallisia akkuja.

      
  • Jorma L:


    Mikä mahtaa olla tuon 8k (32->40)takaisinmaksuaika pistokesähköllä jos rahalla ei mitään muuta saa?




    Hintaero on tietysti vain valistunut arvaus.



    Sähköä mennee todellisuudessa noin 250 Wh/km * 11 snt/kWh = 2,75 snt/km. Bensiiniä menee noin 6 l/100 km * 1,50 e/l = 9 snt/km. Luvut voivat olla vähän yläkanttiin, mutta osapuilleen tuossa mennään.



    Jokainen sähkökilometri säästää siis noin 6 snt/km. Tästä laskennallisesti päästään siihen, että sähköllä pitäisi ajaa 8 000 e / 0,06 e/km = 133 000 km. Se on sikäli aika paljon, että jos yhdellä latauksella mennään 20 km, latauksia tulee vajaa 7000 kappaletta. Kaksi päivässä, niin kymmenen vuotta.



    Paitsi että rahakin maksaa. Tuollainen kahdeksan tonnin lisäpaukku tietää vuodessa ehkä 200 euron lisäkustannusta korkoina (tai vaihtoehtotuottona). Siitä tulee lisävaatimusta reilu 3000 kilometriä vuodessa sähköisenä.



    Lisäbonuksena tulee vuosivero, joka kuitenkin taitaa olla vain joitakin kymppejä pistokehybridiltä.



    Vaikea tuota tosiaan on kovin kannattavaksi saada yksityisajossa. Ja kun vielä muistetaan, että se kannattavuus tulee isolta osin verosäästöistä, valtiokaan ei siihen kovin innokkaasti kannusta.

      
  • finman:

    LMJ:
    http://www.toyota.fi/innovation/design/concept_cars/prius_plus/index.aspx

    Tässä tuosta jotain uutta. Keulan muotoilu voisi ehkä olla hiukan parempikin, mielestäni. Muuten menettelee tila-autoksi.

    Mitähän mahtavat kulutuslukemat olla ja miten perusPriuksen moottorin suorituskyky riittää?


    n.5,0 l ja n.119g/km




    Löysitkö jostain vai arvasitko?



    Oma laskelmani yllä on yltiöoptimistinen, koska auto itse asiassa on ainakin leveämpi (ja ehkä korkeampi) kuin nykyinen Prius, joten siinä on enemmän massaa ja ilmanvastusta kuin arvioin.



    Löysin jenkeille esitellystä Prius V:stä (sama viisipaikkaisena) lukeman 40 mpg. Koska pienempi versio saa lukemakseen 50 mpg, päästöt ovat tällä testillä 25 % korkeammat. Tämä antaisi päästölukemaksi noin 110 g/km. Euronormeilla erotus voi hyvinkin olla erilainen, joten tuollainen 119 g/km:kin on mahdollinen.

      
  • slowgear:

    Onkohan siihen olemassa jotain pätevää teknistä syytä, että kukaan valmistaja ei näytä puuhastelevan mekaanisten KERSien parissa? Mekaanisella KERSilläjän on saavutettavissa suurin osa hybridin hyvistä puolista, sillä jo pelkästään ottamalla talteen jarrutusenergia seuraavaa kiihdytystä varten taajama-ajossa tai maantiellä alamäessa potentiaalienergia seuraavaa ylämäkeä varten saataisiin jo aika merkittävät polttoainesäästöt ilman monimutkaisia sähkömekaanisia systeemejä ja kemiallisia akkuja.




    Todennäköinen syy on mekaniikan monimutkaisuus. Suurin osa hybridin säästöistä tulee jarrutusenergian talteenotosta, ja jos se saadaan yhdistettyä vielä start/stop -järjestelmään, niin loput hybridien edut ovat pienempiä.



    Vauhtipyöräjärjestely on rinnakkaishybridi, joka sisältää vauhtipyörän (tai kaksi, jos hyrrävoimat huolestuttavat) ja suhteellisen laajalla välitysalueella toimivan portaattoman vaihteiston. Jarrutusvaiheessa energiaa otetaan vaihteiston kautta vauhtipyörälle, kiihdytyksessä sieltä pois.



    Periaate on yksinkertainen, mutta riittävän energian riittävän hyvällä hyötysuhteella välittävän järjestelyn tekeminen on aika vaikeaa. Rakenteenhan pitäisi olla myös huoltovapaa.



    Mekaanisen talteenoton lisäksi hydraulinen talteenotto voisi toimia aika hyvällä hyötysuhteella. Hyvin toimivia säädettäviä hydraulimoottoreita tehtiin menneinä vuosikymmeninä paljonkin. Laitteessa ei tarvittaisi aivan kohtuutonta määrää liikkuvia osia, ja hydrauliikan avulla energia saataisiin varsin kompaktisti talteen.



    Tosin tässäkin voi olla niin, että sähkö on kokonaistaloudellisempi ratkaisu. Tuollainen Priuksen tyylinen hybridivoimansiirto on mekaanisesti yksinkertaisempi kuin mikään muu. Sähköpuoli ja ohjausalgoritmit ovat sitten kaukana yksinkertaisesta, ja hyötysuhdepuolella on vielä viilattavaa energian talteenotossa. (Tosin saman konseptin käyttäminen hydrauliikan avulla ei ainakaan ihan itsestäänselvästi ole tuhoon tuomittu ajatus.)



    Käytännössä kuitenkin sähkön etuna on liikkuvien osien pieni määrä, ja sitä kautta oletettavasti kuluvien osien pieni määrä ja hyvä luotettavuus. Tosin sähköauton kohdalla usein unohtuu se, että akku on kuluva osa, mutta hybridissä asia on vähemmän ongelmallinen.



    Ja voi tässä vähän olla sitäkin, että autonvalmistajat ovat sen verran fiksoituneet sähköautoajatuksiinsa, että hybriditkin mielellään tehdään sähköllä. Silloin investointi kahteen teknologiaan on aika kallis.

      
  • oli autobildin numerossa 4/2011 s.16-17 juttua autosta...

    luulen että on jonkin tason arvaus kun ilmoitettu noin lukemat.

      
  • http://car.watch.impress.co.jp/docs/news/20110309_432016.html



    Taitaa 7-paikkaisen akku olla etupenkkien välissä.

      
  • Seitsemänpaikkaisessa mallissa on Li-Ion akut etupenkkien välissä ja viisipaikkaisessa Ni-MH-akut takapenkkien takana.



    Kapasiteetiltaan ne ovat saman suuruiset.

      
  • Näyttääpä tuosta tulevan jo mainoksiakin.



    https://www.youtube.com/watch?v=QeU5qrCoCDY



    Ihmetyttää kyllä nuo erityisen pienet kulutuslukemat tuossa mainoksessa. Normi on joku Japanilainen, mutta lukemat selkokielelle käännettynä olisivat 3,2 l/100km ja 3,8 l/100km?

      
  • LMJ:

    Näyttääpä tuosta tulevan jo mainoksiakin.

    https://www.youtube.com/watch?v=QeU5qrCoCDY

    Ihmetyttää kyllä nuo erityisen pienet kulutuslukemat tuossa mainoksessa. Normi on joku Japanilainen, mutta lukemat selkokielelle käännettynä olisivat 3,2 l/100km ja 3,8 l/100km?




    Ei kannata uskoa. Seitsenpaikkaisen europäästöiksi on povattu maagista lukemaa 99 g/km (4,2 l / 100 km).



    Valitettavasti eri maiden normeilla tehtyjä kulutuksia ei voi verrata keskenään. Prius kuluttaa Japanissa 3 l/100 km, Euroopassa 4 l/100 km ja Yhdysvalloissa 5 l/100 km normien mukaan. Käytännössä yhdysvaltalaiset normit ovat yleensä realistisimpia, eiköhän niin ole Priuksenkin kohdalla.

      
  • Juuri kun luin, että suorituskyky 0-100 km/h huononee perus Priukseen nähden vajaan sekunnin ja kulutus nousee vajaa 20%, mitä voisi pitää hyvin siedettävinä arvoina niin vastaan tulee tälläinen:

    (kts 7-paikkaisen hinta)



    <a target="_blank" href="http://translate.google.fi/translate?hl=fi&amp;sl=en&amp;u=http://www.batfa.com/new_car_toyota_prius_alpha.htm&amp;ei=-O8fTpC4Ocj5sgbO5fX5AQ&amp;sa=X&amp;oi=translate&amp;ct=result&amp;resnum=3&amp;ved=0CDQQ7gEwAg&amp;prev=/search?q=prius+alpha+price&hl=fi&client=firefox-a&hs=jgy&rls=org.mozilla:fiimagehttp://translate.google.fi/translate?hl=fi&amp;sl=en&amp;u=http://www.batfa.com/new_car_toyota_prius_alpha.htm&amp;ei=-O8fTpC4Ocj5sgbO5fX5AQ&amp;sa=X&amp;oi=translate&amp;ct=result&amp;resnum=3&amp;ved=0CDQQ7gEwAg&amp;prev=/search?q=prius+alpha+price&hl=fi&client=firefox-a&hs=jgy&rls=org.mozilla:fi:open_mouth:fficial&prmd=ivns



    Eli näyttäisi siltä, että ei ikinä kannata Suomessa yli 5-paikkaisen tarvitsijalle. Mikähän ihme siinä maksaa? Kukaan tuskin haluaa maksaa tonnikaupalla litium-ioni akusta ellei siitä saa mitään todella selvää kulutus/suorituskykyhyötyä. Niille, joille riittää 5-paikkaa, tarjolla on hyviä/parempia ja hyvännäköisiä vaihtoehtoja pilvin pimein mutta me jotka tarvitsemme auton useammalle elämme vähän eri maailmassa autonvalinnan suhteen. Innostavia autoja ei ole. (Ei sillä, että tuokaan nyt niin kovin innostava olisi ollut.)

      
  • Oletettavasti Jenkeissä tuohon 7-paikkaiseen on lastattu kaikki varusteet ja 5-paikkainen on riisuttu.

    Onhan Suomessakin suuri ero Priuksen hinnassa eri varustetasoissa.



    Toisaalta tuo ei nyt niin iso ole että 7-paikkaisena olisi mitenkään kilpailukykyinen. 5-paikkaisena työsuhdeautoilijalle joka ei halua palella talvella voisi olla hyväkin auto.



    Huhun mukaan (Tojotaliike) plussalla saattaa saada vetää kärryä.

    Koukunhan saa laittaa nykyiseenkin fillaritelinettä varten. Tietääkseni Jenkeissä nykyiselläkin saa vetää kärryä.

      
  • kello68:

    Oletettavasti Jenkeissä tuohon 7-paikkaiseen on lastattu kaikki varusteet ja 5-paikkainen on riisuttu.




    Muistan lukeneeni jostakin, että 5 ja 7 -paikkaisissa on erilaiset akut.



    5-paikkaisessa on sama akusto kuin nykyisessäkin Priuksessa ja Auriksessa. 7-paikkaisessa tulee takamatkustajien jalkatila juuri siihen akkujen paikalle ja muualle sijoitetut akut ovat ulkomitoiltaan paljon pienemmät uuden akkuteknologian ansiosta, mutta niiden hintakin nousee aivan toiseen luokkaan.



    Toki varustelussakin voi olla eroa.

      
  • Noiden hinnat Japanissa ovat:



    Perus-Prius: 2,05 miljoonaa jeniä

    Prius Alpha (5-paikk.): 2,35 miljoonaa jeniä

    Prius Alpha (7-paikk.): 3,00 miljoonaa jeniä



    Seitsenpaikkaisessa on toinen akkutekniikka, joka tuo oman lisänsä hintaan. Ylläoleva hintalisä on kuitenkin niin suuri, ettei se akuilla selity.



    Pikemmin selitys voisi olla vaikka se, että kategoriassa "7-paikkaiset pihit autot" ei Japanissa tai Yhdysvalloissa ole oikein mitään saatavilla. Priuksen perusversiolla on kilpailua, joten sitä ei voi hinnoitella ihan miten huvittaa.



    Muutenhan tuo Alpha näyttää ihan siltä kuin Verso ja Prius olisivat olleet intiimissä kanssakäymisessä...

      
  • Hiilipäästö:

    Perus-Prius: 2,05 miljoonaa jeniä
    Prius Alpha (5-paikk.): 2,35 miljoonaa jeniä
    Prius Alpha (7-paikk.): 3,00 miljoonaa jeniä

    Seitsenpaikkaisessa on toinen akkutekniikka, joka tuo oman lisänsä hintaan. Ylläoleva hintalisä on kuitenkin niin suuri, ettei se akuilla selity.




    Selittyy eri varustetasoista.



    Priuksesta on Japanissa kolme päävarustetasoa:

    - G (perus+a5+a7)

    - S (perus+a5)

    - L (perus)



    Valitsemassasi 5-paikkaisessa on matalampi (S) varustetaso. 7-paikkaista ei saa niin vähillä varusteilla. Perus-Prius on vieläkin riisutumpi (L).



    http://toyota.jp/priusalpha/index.html?padid=ag001_i_carlineup_top



    http://toyota.jp/prius/index.html?ptopid=men



    Verrataan kaikkia G-varustetasolla:

    - Perus-Prius 2 450 000 jeniä

    - 5-paikkainen 2 800 000 jeniä

    - 7-paikkainen 3 000 000 jeniä





      
  • LMJ:

    Ihmetyttää kyllä nuo erityisen pienet kulutuslukemat tuossa mainoksessa. Normi on joku Japanilainen, mutta lukemat selkokielelle käännettynä olisivat 3,2 l/100km ja 3,8 l/100km?




    Pienempi on vanhan japanilaisen normin mukaan. Uusi määritettiin jo vuonna 2005, mutta siinä on siirtymäaikaa tämän vuoden lokakuuhun asti. Sen jälkeen lukemat saa esittää vain uuden mukaan. Luonnollisesti kaikki esittävät vielä vanhan mukaan, koska lukemat ovat pienemmät.



    Esim. Prius Alpha



    http://toyota.jp/priusalpha/001_p_001/spec/spec/index.html



    1. Vanha 10-15 normi

    - 31 km/l => 3,2 l/100 km



    2. Uusi JC08 normi

    - 26,2 km/l => 3,8 l/100 km

    - vastaa kokolailla EU-kulutusmittausta



    7-paikkaisen kulutus on sama kuin 5-paikkaisen. 7-paikkaisessa on varustetasosta riippuen lisämassaa vain 10-20 kg verrattuna 5-paikkaiseen.



      
  • Näyttää olevan Prius+ jo myynnissä alkaen 39249,-



    http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/prius_plus/index.tmex



    Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?

      
  • LMJ:

    Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?




    Niin tai haluaa dieselin



    Tai jonkun farkun tai sedanin



    Tai...



    Aikas hassu oli tuo kommenttisi siis :confused:

      
  • Hiilipäästö:


    Todennäköinen syy on mekaniikan monimutkaisuus. Suurin osa hybridin säästöistä tulee jarrutusenergian talteenotosta, ja jos se saadaan yhdistettyä vielä start/stop -järjestelmään, niin loput hybridien edut ovat pienempiä.




    Yksinkertainen syy voi olla sekin, että normaalin liikenteen tyyppisessä rauhallisessa ajossa tuo pelkkä jarrutusenergia ei ratkaise kaikkea ja liikenteessä pyrkimys on kuitenkin mahdollisimman tasaiseen ajoon. Tuo ei suosi KERS-tyyppisiä ratkaisuja.

      
  • Täyshybridit mahdollistavat muitakin säästökeinoja, kuin pelkkä jarrutusenergian talteenotto. Esim. ennakoiva ajotapa tuo lisäsäästöjä perinteisiin moottoriratkaisuihin nähden. Mm. Priuksella on mahdollista rullata "vapaalla" 70km/h -> 0km/h, ilman että kumpikaan moottoreista on käytössä. Tavallisissa moottoreissahan tämä on mahdollista ainoastaan moottorijarrutuksessa, ja moottorijarrutuksella ei kovin pitkää matkaa pysty "rullaamaan".



    Jos haluaa pienikulutuksisen (tila-)auton, josta ei tarvitse maksaa dieselveroa, joka on loistava talviauto (TM talvivertailuvoitto) ja joka on kaikista autoista luotettavin (http://www.iltasanomat.fi/autot/yksi-ylitse-muiden-tassa-vahavikaisimmat-automallit---katso-raportti/art-1288438105446.html) niin vaihtoehtoja ei paljon ole.

      
  • Kumppani:

    LMJ:
    Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?


    Niin tai haluaa dieselin

    Tai jonkun farkun tai sedanin

    Tai...

    Aikas hassu oli tuo kommenttisi siis :confused:




    Kommentti tarkoitti sitä, että 5-paikkaisissa on huomattavasti enemmän valinnan varaa, ei tarvitse ostaa korkeaa autoa jos ei sitä halua ja lisäpaikat maksavat ylimääräistä, aina. Yli viisipaikkaisissa on sen verran vähemmän valinnanvaraa, että virkkeen kysymysmerkki on kuitenkin paikallaan.

      
  • Ei minusta vieläkään paikallaan. Esim. Prius ilman plussa ei häviä mihinkään, jos haluaa 5-paikkaisen ja saa edullisemmin jne.



    Vähän sellainen appelsiini vs. omena -vertailu siis.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit