Ensirekisteröinnit 11/13

14 kommenttia

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volkswagen+palasi+taas+myyntikarkeen/201312578001



Aika tiukkaa vääntöä käyvät VW ja Toyota eniten myydyn merkin osalta. Viimeinen kuukausi ratkaisee "paremmuuden", jos sillä nyt mitään merkitystä on. Jos joulukuu noudattaa marraskuun trendia, niin VW vie voiton.



Quashqain myynti on pudonnut paljon, mutta käsittämättömän paljon sitä edelleen myydään, ottaen huomioon, että uusi malli on jo lähes kaupoissa.



Mersun tyylikäs muotoilu alkaa tuottamaan tulosta, eikä ihme. Mersu nousi myynnissä jo tismalleen Audin rinnalle. Uskaltaisin ennustaa, että ensi vuonna uusi C sarja nostanee pitkästä aikaa Mersun eniten myydyksi saksalaiseksi premiumiksi.



Mukavaa myös huomata, että Jullekin voinee jo huokaista helpotuksesta. Alkuvuonnahan Julle avasi oikein kaksi ketjua, joissa hän kovasti pelkästi, että Audi putoaa pois kymmenen eniten myydyn merkin listalta. Näin ei nyt käynytkään, kuten NHB ja minä Jullelle jo alkuvuonna kerroimme. Onkohan Julle nyt yhtä huolissaan Bemarin laskevasta myynnistä (-20 % verrattuna vuoden takaiseen), kuin mitä hän oli alkuvuonna Audin laskevasta myynnistä?

  
  • Tuskin Jullea harmittaa kun ainoat merkit kymmenen myydyimmän listalla jotka ovat kasvattaneet myyntiä vuonna 2013 ovat myös ainoat premiumit BMW +16,8% ja MB +5,0%. Samaan aikaan Ajattelijan lempimerkki Audi -9.9% on syösyssä edelleen vähän loivemmassa kuin alkuvuodesta. Sitähän se Julle ja NHB sulle yritti alkuvuonna sanoa että Audin myynti laskee rankasti ja Bemarin nousee hurjasti kun koko vuotta katsotaan eikä yhtä kuukautta. Sama suuntaushan on kyseisillä merkeillä koko Euroopassa.



    Minua eniten huolestuttaa se että Audin myynnin lasku on paljon isompaa kuin autojen myynnin lasku kokonaisuutena joka on vain -6.9% ja samaan aikaan premium merkit kasvattaa hurjasti myyntiä.



    http://yllapito.tuulilasi.fi/sites/tuulilasi/files/styles/large/public/marraskuu_2013_automyynti.jpg?itok=_rvwi-pX



    http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kuukausittain/2013

      
  • Ajattelija2013:

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volkswagen+palasi+taas+myyntikarkeen/201312578001

    Aika tiukkaa vääntöä käyvät VW ja Toyota eniten myydyn merkin osalta. Viimeinen kuukausi ratkaisee "paremmuuden", jos sillä nyt mitään merkitystä on. Jos joulukuu noudattaa marraskuun trendia, niin VW vie voiton.

    Quashqain myynti on pudonnut paljon, mutta käsittämättömän paljon sitä edelleen myydään, ottaen huomioon, että uusi malli on jo lähes kaupoissa.

    Mersun tyylikäs muotoilu alkaa tuottamaan tulosta, eikä ihme. Mersu nousi myynnissä jo tismalleen Audin rinnalle. Uskaltaisin ennustaa, että ensi vuonna uusi C sarja nostanee pitkästä aikaa Mersun eniten myydyksi saksalaiseksi premiumiksi.

    Mukavaa myös huomata, että Jullekin voinee jo huokaista helpotuksesta. Alkuvuonnahan Julle avasi oikein kaksi ketjua, joissa hän kovasti pelkästi, että Audi putoaa pois kymmenen eniten myydyn merkin listalta. Näin ei nyt käynytkään, kuten NHB ja minä Jullelle jo alkuvuonna kerroimme. Onkohan Julle nyt yhtä huolissaan Bemarin laskevasta myynnistä (-20 % verrattuna vuoden takaiseen), kuin mitä hän oli alkuvuonna Audin laskevasta myynnistä?




    Se on näköjään totta mitä monet täällä ovat jo aikaisemmin sanoneet että Ajattelija ei ymmärrä autoista yhtään mitään. Poika pokalla väittä että Bemarin myynti on laskenut viime vuodesta vaikka jo nyt se on myynnyt enemmän autoja kuin vuonna 2012 ja tehnyt uuden myynti ennätyksen Suomessa ja tekee myös koko maailmassa kaikkien aikojen premium autojen myynti ennätyksen. Tainnut pojalla mennä Audin ja BMW myynti lukemat Suomessa sekaisin koska Audihan on mennettänyt todella paljon myyntiä tänä vuonna aikaisempaan verrattuna.



      
  • Audilla rupeaa olemaan jo vanhempi mallisto kuin Volvolla se varmasti osittain selittää Audin myynnin jatkuvaa syöksyä Suomessa Eikä pidä unohtaa laaja uutisointia TSFI ja S-tronic ongelmista meillä ja maailmalla niistä voisi jo kirjan vaikka kirjoittaa.

      
  • Posliinisauberi:

    Audilla rupeaa olemaan jo vanhempi mallisto kuin Volvolla se varmasti osittain selittää Audin myynnin jatkuvaa syöksyä Suomessa Eikä pidä unohtaa laaja uutisointia TSFI ja S-tronic ongelmista meillä ja maailmalla niistä voisi jo kirjan vaikka kirjoittaa.




    Kyllä näissä myyntiluvuissa ole paljolti kyse mallien uusiutumisajankohdista. Bemarilla on uusi 3-sarja ja siinä vielä runsaasti tarjouksia. Kai se nyt jotain myyntiin vaikuttaa? Samoin ihme olisi jos esim. Mersun uudet mallit ja paljon taksikäytössä olevan E:n päivitys eivät lisäisi myyntiä.

      
  • Posliinisauberi:

    Audilla rupeaa olemaan jo vanhempi mallisto kuin Volvolla se varmasti osittain selittää Audin myynnin jatkuvaa syöksyä Suomessa




    Näyttää Posliinisauberi olevan pahemmin pihalla kuin Ajattelija2013, laitetaans taas vähän FAKTAA peliin:



    Volvo XC90: 2002 ->

    Volvo S80: 2006 ->

    Volvo V70: 2007 ->

    Volvo XC60: 2008 ->

    Volvo S/V60: 2009 ->

    Volvo V40: 2012 ->



    Audi A1: 2010 ->

    Audi A3: 2012 ->

    Audi A4: 2008 ->

    Audi A6: 2012 ->

    Audi Q5: 2010 ->



    Ja A4 uusiutuu ensi vuonna joten turha valitta Audin malliston iästä. Volvon suhteen hyvin tiedetään, että mallisto V40 lukuunottamatta (ja varauksella S/V60) on yli-ikäinen. Tämä osin selittää, että Volvo on eläkeläisten merkki. Se näkyy kuskeista, on hyvät muistot vanhoista Volvoista kun merkki oli ruotsalainen ja sitä edelleen suositaan. Nuorempi väki haluaa autolta nykyaikaa ja ajamisen iloa. Siinä se akilleen kantapää on Volvolla + kiinalaisuus, joka vie viimeisen terän.

      
  • Jaa että automallin ikä kertoo sen onko kyseessä eläkeläisten merkki...kuulostaa hyvin erikoiselta teorialta. Automallit uusiutuvat 6-9 vuoden välein. varallisuussyistä usein on niin, että premium-auton ostaa uutena vanhempi henkilö ja käytettynä sitten nuorempi.



    Sinänsä lähes kaikki Suomessa uutena ostetut autot on tilastojen perusteella pappa-autoja, uuden auton ostajien keski-ikä kun on huomattavan korkea. Erityisen korostunut tämä asia on isoissa premium-autoissa.

      
  • Ensirekisteröinnit USA/ marraskuu: Tää on aika hurjaa:



    Volvo myi 4233 kpl marraskuussa, siinä pudotusta viime marraskuusta peräti -31.1 ja vuositasolla ollaan n. -10%. Onko niin, ettei Kiina-Volvo enää kiinnosta jenkkejä. Bemarit ja Mersut myyvät joka kuukausi enemmän kuin Volvo koko vuonna ja kasvua niillä on 10-15% tänä vuonna. Samoin Audi lisää höyryä koko ajan, marraskuussa +13%. Onko Volvolla Saabin kohtalo? Toivotaan että myynti Kiinassa kasvaa nyt kun valmistusta on siirretty myös sinne.

      
  • Koita nyt Experience päästä yli siitä Volvosta. Etkö mitään muuta kirjoitettavaa keksi? Noinko koville se ottaa, että Volvo myy Suomessa noin hyvin?

      
  • Perusautoissa suunta menee kohti hybridejä.



    Toyota on löytämässä uuden kultasuonen siltä sektorilta, sillä 10 ensimmäisen kuukauden aikana on rekisteröity 464 Yaris hybridiä, 469 Auris hybridiä ja vielä lisäksi 329 Auris farmaria hybridinä.



    Auriksen hybridien toimitukset alkoivat vasta keällä, ja Yariksen hybridien keväällä.



    Pystyvätkö muut autonvalmistajat kilpailemaan Toyotan kanssa ensi vuonna, sillä näyttää siltä, että tänä vuonna myydään jo yli 2000 Toyotan hybridiä, ja vauhti kiihtyy ensi vuonna, kun em hybridit ovat myynnissä koko vuoden ja uusia hybridimalleja on tulossa lisää.



    Veikkaisin Toyotan myyvän v 2014 suomeen noin 5000 hybridiä.



    Pystyvätkö muut autonvalmistajat vastaamaan kilpailuun?

      
  • Kiina-yhteys on Volvon tulevaisuuden, ja nykyisyydenkin, kannalta hyvä asia, päinvastoin kuin Experience yrittää täällä epätoivoisesti esittää. Ilman kiinalaisomistusta Volvolla olisi saattanutkin olla Saabin kaltainen tulevaisuus. Ja Yhdysvalloista sen verran, että siellä Volvoa pidetään eurooppalaisena ja ruotsalaisena merkkinä, hyvin harva kiinalaisomistuksesta edes tietää. Ehkä Experiencen kannattaisikin suunnata valistustoimintansa USA:n suuntaan?

      
  • maavara:


    Veikkaisin Toyotan myyvän v 2014 suomeen noin 5000 hybridiä.

    Pystyvätkö muut autonvalmistajat vastaamaan kilpailuun?




    Uskon, että enemmän ja vähemmän sähköisten autojen kanssa kukaan ei ole vielä myöhässä. Esimerkiksi BMW ja Tesla ovat ottaneet viime aikoina kunnolla tuulta purjeisiin sähköautoillaan. Uskon, että tuohon joukkoon tulee uusia menestyjiä pian.

      
  • Experience:

    Ensirekisteröinnit USA/ marraskuu: Tää on aika hurjaa:

    Volvo myi 4233 kpl marraskuussa, siinä pudotusta viime marraskuusta peräti -31.1 ja vuositasolla ollaan n. -10%. Onko niin, ettei Kiina-Volvo enää kiinnosta jenkkejä.




    Et ilmeisesti ole kuullut, että jenkeissä eurooppalaisuus ei ole mikään plussa ja kiinalaisuus taas ei ole mikään miinus. Jos jotain joskus halutaan erotella, niin ulkomaalainen on ulkomaalaista ja suurin osa ostajista ei edes tiedä mistä ne tuotteet tulevat ja jos tietää niin suurta väliä sillä ei ole.

      
  • AkiK:

    Experience:
    Ensirekisteröinnit USA/ marraskuu: Tää on aika hurjaa:

    Volvo myi 4233 kpl marraskuussa, siinä pudotusta viime marraskuusta peräti -31.1 ja vuositasolla ollaan n. -10%. Onko niin, ettei Kiina-Volvo enää kiinnosta jenkkejä.


    Et ilmeisesti ole kuullut, että jenkeissä eurooppalaisuus ei ole mikään plussa ja kiinalaisuus taas ei ole mikään miinus. Jos jotain joskus halutaan erotella, niin ulkomaalainen on ulkomaalaista ja suurin osa ostajista ei edes tiedä mistä ne tuotteet tulevat ja jos tietää niin suurta väliä sillä ei ole.




    Tuntuu ainakin saksalaiset kiinostavan jenkkejä, VW menee vuositasolla yli 400t kpl, Mercedes lähes 350t kpl, BMW yli 300t ja Audikin n. 155t. Edellisillä vuosikasvua 10-15%. Saksalaisten osuus kokonaismyynnistä ei ole mikään pieni siivu



    Volvo myi vielä 2004 peräti 140t autoa US:ssa, nyt hyvä jos 60t. Eli viimeisien vuosien aikana mynti on laskenut reilusti alle puoleen, lähes -60%. Tällä hetkellä markkinaosuus vaivaiset 0,3-0,4%. Mistä johtuu, taitaa vaan ostajat tietää mistä merkki tulee?

      
  • Tai sitten se johtuu siitä, että Volvon jenkkejä kiinnostava mallisto on vanhentunutta. XC90 on ikivanha malli, samoin V70 ja S80 alkavat olla todella vanhoja, eikä XC60:kään enää mikään tuore tapaus ole. Kiinalaisuus on Volvolle vain hyvä juttu ja se tuskin jenkkejä kiinnostaa ainakaan negatiivisessa mielessä. Jo nyt voidaan sanoa, että Kiina omistus on tehnyt Volvolle pelkkää hyvää ja ilmeisesti tämä fatka Experienceä kismittääkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit