Täällä on moni valittanut, että ei ole tarpeeksi VW-uutisia, niin minäpä toimin vaihteeksi toimittajana ja lisään yhden. Mitäs herrasväki sanoo tästä. Näissä ladattavissa sähköautoissa alkaa jo Volvon ja nyt Audin myötä olla jotain älliä. Auto on ainakin periaatteessa ekologinen, mutta samaan aikaan melko tehokas, eli ekologisuudesta ei tarvitse "kärsiä". Itsekin voisin tällaisellä päräyttää pelkän sähkön voimin töihin ja halutessani olisi kuitenkin kunnon tehoreservit käytössä.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/audilta+tulossa+ladattava+a3-hybridi/201302367325
Uutisen mukaan tämä olisi etuvetoinen, mutta olisikohan Audi kuitenkin Volvon tapaan nelivetoinen. Sähkömoottori siis potkisi takapyörillä.
Missä välissä kerkeät töissä käydä ? kun täällä ympäri päivän kirjoittelet Audista. Juuri kun Quattroholic nimimerkki lopetti 24h päivystyksen löytyy jostain kummasta toinen samanlainen vain nimimerkki erona heti tilalle.
Varmasti vain sattuma että quattroholic profiilista lähetetty joulukuun 26 2012 älkeen vain yksi viesti foorumille ja samana päivänä on rek Ajattelija2013 profiili joka on jatkanut holicikin lopetettua kovasti samoja merkien puolesta niin uutisten kun foorumin puolella ja samalla innolla.
Ikävä kyllä pojat, minulla ei ole mitään tekemistä quattron kanssa. Ja olen kyllä kirjoittanut paljon muistakin aiheista kuin Audista, esimerkiksi liikenteestä. Uskoakseni quattro ei paljoa ole ottanut kantaa liikenneturvallisuuteen tai CO2 päästöihin. Ennen kirjoitin samalla nimimerkillä, mutta vuosiluku kävi vanhaksi, joten vaihdoin nimeä uuden vuoden hujakoilla.
Kommentoikaahan nyt uutista, älklääkä keksiko tuollaisia älyttömyyksiä, joihin ilmeisesti olette itse sortuneet.
The name e-tron has been seen in the French-speaking press as laughably close to the French word étron (turd).
On se mukava laittaa aina pienten bemupoikien päät sekasin tällä sivustol, huomaa, että oon satuttanut "heidän" henkistä tasapainoa koko sivustolla. fouz zerosin paluu, on mukava nähdä sinua taas pitkästä aikaan(on varmaan ollut kovinki rankkaa siellä töissä, älä nyt vain satuta ittees siel, kun olet aika onneton). Mutta sut huomaa hetkessä heti onnettomasta kirjoitustaidostasi, montakohan sähköpostia ja nimimerkkiä sinulta oikein löytyy. Kun "teillä" on niin kovin samanlaiset jutut aina. Esim fïnman = quattroholïc.
Uups. Jännää, että samana päivänä oikein rekisteröitynyt sama heppu tänne ja millä nimimerkeillä(fïnman = quattroholïc). Ja ei monen minuutin viiveellä edes. Odotellaan, kun fouz zeros tekee saman virheen, ja hän tulee tänne leijuu hänen tunnetuillaan +20 nimimerkillä ja huonoilla kirjoitustaidollaan.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/profiili-7ab75de8-ef09-4c49-9fa8-830ad690f6f1
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/profiili-c9f09639-cb3a-4541-9ef9-c34f701ccb82
Mutta, antaa heidän elää omassa wonderlandissään ja kuvitella mitä ihmeellisimpiä asioita.
Varmasti tämäkin ihan sattuma vaan että juuri tämän foorumin jutun quattroholic sattui lukemaan ja päätti kommentoida toisen kerran tämän vuoden puolella tänne vaikka olikin viime vuonna niin aktiivinen siihen asti kun uusi nimimerkki Ajattelija2013 aloitti täällä.
four zeros:
Kuten sanoin, elä omassa wonderlandissä. Ei epäilystäkään, että olet - (fïnman = quattroholïc). Niin takkuilevaa noi sun kirjoituksesi tunnetusti ovat. Jännä, että Olympia-volkkarikin teki paluun toisella palstalla ja viel saman päivänä sun kans. "Sattumaa", eikö vain. Odotellaan sitten vain muita sun nimimerkkejäs.
Onpa harvinaisen sekava "keskustelu"
Juu ei ole päätä eikä häntää tässä keskustelussa aloitusta lukuunottamatta. Voihan tähän nyt jotain järkevääkin kirjoittaa BMW - Audi -kinastelun vastapainoksi.
Tuohan on suora kilpailija Volvo V60 plug-in-hybridille, joka on jo markkinoilla. Sillä erotuksella, että Volvo on sähkömoottorin lisäksi diesel- ja Audi on bensamoottorilla. Iltalehti ehti jo koeajaakin Volvon:
http://m.iltalehti.fi/autotestit/2013020116615344_at.shtml
Akku toimii Iltalehden mukaan myös 20 asteen pakkasessa. Hinta on vaan aika kova eli n. 62 tuhatta. Vastaavasti V60 D5 AWD automaatilla maksaa n. 50,5 tuhatta eli eroa on yli 10 tuhatta. Ei ole siis mikään koko kansan kulkupeli ja kun ei sitä edes saa, vaikka haluaisikin, kun Suomen erä on loppuunmyyty. Kesällä tulee myyntiin lisää 200-300 kpl.
Audin hintaa ei vielä tiedä, mutta eiköhän se ole vielä Volvoakin kalliimpi, jos vanhat merkit paikkansa pitää. Eli pitkä on matka vielä siihen, että noilla keskiverto-autoilijat ajelisi. Pitäisi laajentaa mallistoa halvempiin malleihin ja se kestää aikansa. Sitten pitäisi saada latauspisteitä, koska eihän noita kotioloissa kaikki voi edes ladata, jos on taloyhtiön sähkötolpassa ajastimella rajattu sähköntuotto. Ennemmin ostaisin samalla hinnalla tehokkaan bensamoottorin, kun luotettavuudestakaan ei ole mitään takuita.
Volkkarilta on malli edullisempaa vaihtoehtoa etsivälle:
http://www.worldcarfans.com/113022154142/volkswagen-up-hybrid-announced-with-xl1s-powertrain
Kyllä meni keskustelu tosiaan älyttömäksi.
Onko kenelläkään muuten kokemusta tuosta Volvon hybridistä. Ilmiesestion ollut aika hyvin toimiva peli. Hintaa toki on aikalailla, mutta toisaalta osta mikä tahansa nelivetoinen lähes 300 hv premium, niin eiköhän niissä hintaa aina ole yli 60.000 euroa. Ja tämä on kuitenkin imagollisesti erinomainen valinta. Eli en pidä Volvon hintaa kohtuuttomana. Ongelmaksi saattaa lähinnä tulle jälleenmyyntiarvo, mistä ei voi vielä sanoa oikein mitään. Jos tekniikassa jostain syystä olisikin yleisiä ongelmia, niin hinta putoaa todella reippaasti parissa vuodessa.
A-autoilija, nämähän ladataan tietenkin duunipaikan töpselistä!
Yksi aivan yleinen kommentti näistä ladattavista hybrideistä (Ampera, Volvo D6, uusi Audi, jne.) on se, että ne eivät välttämättä ole ympäristöystävällisyydessään mitenkään ylivertaisia.
Viralliset päästölukemat näyttävät hyvin pieniltä, koska sähkölle on laskettu nollapäästöt. Laskutapa on aivan oikea, jos mitataan esimerkiksi typen oksidien päästöjä, mutta kun mitataan CO2-päästöjä, sähköntuotannon päästöt tulisi ottaa huomioon.
Ja kun tämä tehdään, niin tyypillisesti kilometri sähköllä on korkeapäästöisempi kuin kilometri dieselillä. Lyhyillä ajomatkoilla (joilla vältytään polttomoottorin käynnistyspäästöiltä ) sähköauto on kuitenkin aidosti vähäpäästöisempi.
Lisäksi varsin tyypillisesti on niin, että nämä plug-in -hybridit eivät ole polttomoottorilla kulkiessaan erityisen vähäpäästöisiä. Volvo näyttää vartioivan auton todellista kulutuslukemaa (tyhjällä akulla tehty testi) hyvin visusti, mutta oletettavasti auto ei ole olennaisesti pihimpi kuin sama diesel ilman sähköavustusta.
Ja sitten kun mennään esimerkiksi Opel Amperaan, niin sen kulutus polttoaineella kulkiessa on varsin korkea verrattuna piheimpiin hybrideihin.
Yhdysvalloissa autoista ilmoitetaan niiden kulutus polttoaineella ja kulutus sähköllä erikseen, mikä on erittäin hyvä tapa, jonka soisi leviävän meillekin. Se kertoo auton todellisesta energiatehokkuudesta paljon enemmän kuin jokin fiktiivinen päästölukema, josta jätetään puolet laskematta.
Tämän sanottuani kuitenkin totean, että jos vertailuryhmä on isot ja tehokkaat nelivetofarkut, niin toki siinä vertailuryhmässä nämä plug-in -hybridit ovat hyvin energiatehokkaita.
Olen varsin tietoinen tästä ongelmasta ja toisessa ketjussa otinkin tämän asian huomioon. Hybridit eivät välttämättä ole niin luontoystävällisiä kuin niiden maine antaa ymmärtää. Itse toivon lisää ydinvoimaa ja mielestäni hiilivoimalat pitäisi lopettaa kokonaan. Tässä valossa hybridikin olisi jo luontoystävällinen. Tietysti ekologinen ihminen voisi ladata hybridiään myös aurinkosähköllä, ainakin muualla kuin Suomessa.
Volvon ja Audin tapauksessa on toki myös huomioitava, että nämä pelit vastaavat noin 3,5 litraista vapaasti hengittävää moottoria. Sellaiseen verrattuna päästöt ovat varmaan joka tapauksessa kohtuulliset.