Volkswagen Golf lämmityslaite

16 kommenttia

Eräs tuttu osti alkuvuonna uuden Golf:in ja sen verran näissä lämmityslaitteeseen liittyvissä kritiikeissä on ainakin perää, että huomasin kyydissä olessani (talvella) että ainakin hänen autonsa ikkunat huurustuivat ja auto tuntui viileältä pitkän ajomatkan jälkeen.



Miksi yksi suurimmista autovalmistajista ei saa tätä ongelmaa poistettua päiväjärjestyksestä?







  
  • Aihe on hyvä, mutta väärässä osiossa, koska tuosta mallista on jo tullut uudempi korimalli markkinoille ja siitä ei kokemusta ole.

      
  • finman:

    Aihe on hyvä, mutta väärässä osiossa, koska tuosta mallista on jo tullut uudempi korimalli markkinoille ja siitä ei kokemusta ole.




    Mikäs se uusi malli on vastahan Volswagen 2012 aloitti täysin uuden mallin Mk7 valmistuksen ja myynti alkoi samana vuonna. Uutisen avajaankin ystävä on ostanut Golfinsa vuoden 2013 alussa. Tässä esim. yksi 2012 rekisteröity Mk7 Golf http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/5789274







      
  • finman:

    Aihe on hyvä, mutta väärässä osiossa, koska tuosta mallista on jo tullut uudempi korimalli markkinoille ja siitä ei kokemusta ole.




    Minusta taas olisi hyvä ettei ottaisi joka aiheeseen kantaa jos ei tiedä uudemman korimallin markkinoille tulosta mitään. Nolaa vain suotta itsensä. Monella on jo yhden talven kokemus siitä.

      
  • Täytynee pyytää aloittajalta anteeksi, etten tarkistanut faktoja, koska muistelin asian väärin.

      
  • Asiasta tietämättömät voivat myös jossitella farkkumallilla.

      
  • Sillon olisi pitänyt puhua Golfin sijasta Golf Variantista.

      
  • Usein autoista keskusteltaessa ei täsmennetä korimalleja. Golf se Golfin farkkumallikin on.

      
  • vkassi:

    Eräs tuttu osti alkuvuonna uuden Golf:in ja sen verran näissä lämmityslaitteeseen liittyvissä kritiikeissä on ainakin perää, että huomasin kyydissä olessani (talvella) että ainakin hänen autonsa ikkunat huurustuivat ja auto tuntui viileältä pitkän ajomatkan jälkeen.

    Miksi yksi suurimmista autovalmistajista ei saa tätä ongelmaa poistettua päiväjärjestyksestä?

    moikka mk 7 golf ei kyllä huuruunnu siitä on kekemusta kyllä on käyttäjässä vika jos näin käy samoin 5 mk mikä ei kyllä ole lämmin viima suojat ja eberi niin minulla on mk 7 higline 1.4 dsg tehdas as bensalämppärillä on jokatapauksessa parempi kuin vanha malli kannattaa aluksi käyttää huurun poisto puhallusta se on nopea poistamaan huurut sitte voi laittaa automaatille tai keski suulakkeista lämmön säätö 22 c kokeile näin

    etm
      
  • Diesel-malleissa on sähkövastukset vakiovaruste, vaikea uskoa että niissä ei lämpö riittäisi.

      
  • AkiK:

    Diesel-malleissa on sähkövastukset vakiovaruste, vaikea uskoa että niissä ei lämpö riittäisi.




    En volkkaria lähemmin tunne, mutta tuntuisi oudolta jos sähkövastuksia käytettäisiin koko ajan auton lämpimänä pitoon, ei vain aluksi kun kone ei ole lämminnyt.

    Reilun kilowatin vastukseen tarvitaan auton 12V vehkeillä 100A virta, jonka jauhaminen auton heikon hyötysuhteen laturilla vaatii lämmitystehoon nähden tuplasti tehoa moottorista. Tämähän osaltaan auttaa moottoria lämpenemään kuin kuormaa tulee keinotekoisesti lisää.

    Kollegalla on yli 10 vuotta vanha powerdiesel golf, jossa ei ole webastoa. Parinkympin pakkasella punaisiin pysähtyminen kuulemma pudottaa moottorilämmöt puolesta välistä mittaria alle neljännekseen. Uudemmat lienevät vielä pihimpiä, hukkaenergiaa ei vaan synny eikä lämpöä riitä jaettavaksi.

      
  • Kyllä sitä hukkaenergiaa syntyy, sitä ei vain osata ottaa talteen.

      
  • Volkswagenin pitäisi hyödyntää samanlaista lämmitystekniikkaa jota Toyota käyttää Priuksessa. Sehän sai erityiskehut talvitestissä lämmityslaitteestaan vaikka auton kulutus on pieni ja hyötysuhde oli testin ylivoimaisesti paras eli lämpimänä yli 20%:a. Sitä taas en tiedä kuinka Toyota on lämmityksen tuossa toteuttanut, mutta tuntuu toimivan!

      
  • Sokea-Reetta:

    Kyllä sitä hukkaenergiaa syntyy, sitä ei vain osata ottaa talteen.




    Ehkä kysymyksessä onkin, että energiaa tulee mutta auton rakenteet tarvitsevat enemmän pysyäkseen lämpiminä Suomen talvessa. Pieni dieselmoottori tyhjäkäynnillä kuluttaa vähemmän dieseliä kuin mökin kamiina polttoöljyä tunnissa.

    Sitten kun puhallin pitää autoa kuivana ja vaihtaa ilman 30 kertaa tunnissa pakkasilmaan ulkoa, ollaan jos haasteiden edessä. Mainittu Prius on tietysti pakkoraossa, jos mennään sähköllä, on pakko lämpöä taikoa kabiiniin vaikka keski-Euroopan talvessa. Muissa autoissa voidaan tyytyä siihen, että lämmitin toimii OK pienillä pakkasilla, Suomen -25 C ei tarvitse pakosti ajatella.

    Tuplaikkunat, kattoon kunnon eristeet, sillä pääsee jo pitkälle. Lattiassa ja kyljissä on äänieristyksen vuoksi jo materiaalia.

    Eristämisellä olisi sekin plussa, että auttaa myös jäähdytyksessä. Erikoiset lämmitysjärjestelyt vain lämmityspuolella.

      
  • "Sitä taas en tiedä kuinka Toyota on lämmityksen tuossa toteuttanut, mutta tuntuu toimivan!"



    Lämmönvaihdin heti pakosarjan jälkeen, eli kuumista pakokaasuista otetaan lämpöä ja siirretään se jäähdytysnesteeseen. Yksinkertaista, mutta nerokasta.

      
  • Joo on kurjaa että ollaan pienten markkinoiden vähemmistöä! Mutta enpä viitsi arvostella kun tuskinpa ison firman päättävänä ihmisenä itsekään alkaisin suunnitella erityisiä "pohjoinen pallonpuolisko" malleja. Ja sit jos tekee kaikki autot samalla tavalla niin niiden ominaisuudet menee täysin hukkaan lämpimissä maissa. Ja autojen valmistuskulut nousee. Hankala tasapainotella noiden välimaastossa. Onko tuollainen lämmönvaihdin kallis toteuttaa?? Vai eikö se jostain syystä toimi esim dieselautossa???

      
  • Jorma L:


    En volkkaria lähemmin tunne, mutta tuntuisi oudolta jos sähkövastuksia käytettäisiin koko ajan auton lämpimänä pitoon, ei vain aluksi kun kone ei ole lämminnyt.




    Oma kokemukseni on, että nykyautoissa ongelmana ilman vastuksia tai webastoa on hidas lämpeneminen. Ei niinkään se että ne olisivat kylmiä kun ovat lämmön saavuttaneet. Tuohon varsinkin dieseleitä vaivaavaan hitaan lämpenemisen ongelmaan sähkövastus on ratkaisu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit