Kilpailevan lehden merkkien merkki tutkimuksen tulokset on taas julkaistu. Ehkä silmiin pistävin asia tutkimuksessa on se, että nimenomaan "premium-merkkeihin" ollaan erittäin tyytyväisiä. Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että pienen premiumlisän maksaminen ei ehkä olekaan niin typerää, kuin jotkut väittävät.
Haluttavuutta voidaan tarkastella myös autojen vertailuryhmissä. Jos huomio kiinnitetään vain niihin vastaajiin, jotka ajavat niin sanotuilla premium-merkeillä, haluttavin merkki on BMW.
1. BMW
2. Mercedes
3. Volvo
4. Porsche
5. Lexus
6. Jaguar
7. Range Rover
Aika haluttavia näyttää takavetoiset olevan premium-merkkien omistajien joukossa. Tosin aika harva mainosmiesten lisäksi halvalla tehtyjä etuvetoisia pitääkään premiumeina. Varsinkaan Suomessa jonka talvesta on vaikea selvitä etuvedolla.
Ajattelija2014. Eikös tuo laittamasi lista ole hieman puutteellinen?
1. BMW
2. Mercedes
3. Audi
4. Volvo
5. Porsche
6. Lexus
7. Jaguar
8. Range Rover
tracktest:
Inhimillinen vahinko. Yksi jämä sijan auto unohtui ei sillä ole onneksi merkitystä kärjen osalta.
volvoa ja audia ei lasketa missään muualla kuin euroopan pohjois-koreassa premiumeiksi.
Ajattelija2014:
Mrs. Experience:
Premium-BMW kuskit kolaroivat eniten ainakin Ruotsissa.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/06/27/karu-kolaritilasto-julki-riskialtteimmat-kuskit-nayttavat-suosivan-bmwta/20149059/304
Penteles:
Rahalla saa ja Bemarilla päsee. Valitettavasti osa autoilijoista ei tee reilusti tilaa nopeille Bemareille. Näin sattuu kolareita. Olen huomannut että varsinkin Audi ja Volvo kuskeja kyrpii kun ne ei pysy Bemareitten vauhdissa. pahimmat yrittävt kiilaamalla estää ohituksen jos eivät onnistu siinä niin ajavat katkera sitten seuraavissa valoissa perään.
Ajattelija2014:
Miten tämä kommentti liittyy siihen, että tuon tutkimuksen mukaan BMW-kuskeilla on kymmenkertainen kolarointiriski Toyota-kuskeihin verrattuna ?
No kylläpäs keskustelun taso on taas korkealla. No pidetään taso yhtä korkealla
Junge Sterne
"Aika haluttavia näyttää takavetoiset olevan premium-merkkien omistajien joukossa. Tosin aika harva mainosmiesten lisäksi halvalla tehtyjä etuvetoisia pitääkään premiumeina. Varsinkaan Suomessa jonka talvesta on vaikea selvitä etuvedolla"
Niinpä niin, nämä leveillä "kumhoilla" urheilevat BMW sankarit pyörii yleensä jaloissa talviliikenteessä, jos ovat saaneet ikkunansa raapattua auki.
Etenkin kesäliikenteessä näiden nelipyöräisten BMW -kuskien osalta näyttää usein unohtuneen kartta ja navigaattori kotiin. Asian voi päätellä siitä, että he ajavat hyvin lähellä edellä menevän perää, aivan kuin peläten, että eksyvät tieltä ja reitiltä. Valitettavasti me kaksipyöräisten baijerilaisten (herrasmies)kuskit emme aina jaksa raahata noita hitaampia nelipyöräisiä serkkuja kohti määränpäätä, koska jäämme kahville ja katsomme, kuinka kyseiset baijerilaisserkut löytävät aina uusia lähietäisyydellä seurattavia oppaita.
Toisinaan tähän eksyneitten lähituntumassa ajavaan letkaan liittyy myös muita merkkejä, jolloin näyttää siltä, että he eivät oikein pääse yksimielisyyteen siitä, kuka johdattaisi joukkoa? Tämän joukon ikäjakaumasta ei ole tietoa, mutta kyseisen joukon käyttäytyminen on liikuttavan homogeenistä ja viittaa suppeaan käsitykseen turvallisen ja toimivan liikenteen toimintaperiaatteista.
En aja premium-merkillä vaikka sen kyyti onkin mukavaa ja varustetaso kattava.
Kommenttini on vain se että tuo toisen lehden tekemä listaus on turhan lähellä jokakuukautista rekisteröintitilastoa jotta se kertoisi jotakin luotettavaa. Eli jos vastaamassa on satoja Volkswagenilla ajavia ei vaikkapa aiemman Peugeotinsa tai Opelinsa paremmaksi kokeva saa asiantuntevaa lausuntoaan kuuluville, se vertaileva ääni hukkuu otokseen.
Volkswagenin etu minun silmissäni on TSI (turbo ) ja DSG (taloudellinen automaatti ), mutta samaan pystyy nykyisin myös esim. Ford jos sen futuristista kojelautaa suostuu katsomaan.
Nämä Tuulilasin merkkien merkki -julistukset voisi otsikoida sanoilla Kehu pelisi! Tulokset perustuvat pelkästään autojen omistajien omiin mielikuviin ajopelistään. Merkki saa sitä paremmat pisteet, mitä sokeammin omistajat rakastavat omia valintojaan. Näitä ihmisiä pitäisikin tutkia tarkemmin. On luultavaa, että samat ihmiset kehuisivat myös pesukonettaan, ruohonleikkuriaan,leivänpaahdintaan ja yleensä kaikkea, minkä ovat suuressa viisaudessaan valinneet ihan itse. Samalla he tietenkin epäilevät muiden tehneen huonoja valintoja.
En ihan heti ymmärrä, miten vastaajat pitävät esim. Volvoa Porschea tai Lexusta haluttavampana autona???
Tuota:
Syystä, että???
Vai oliko tuossa sarkasmia ilmassa...
Sitten kun mukaan otetaan muutakin kuin vain haluttavuus niin tilanne näyttää tältä
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/lexus-tyytyvaisimpien-merkki-v-2014
Premiumeistä Leksus näyttäisi olevan jälleen aika kärjessä ja BMW onkin liki viimeinen premiumeista.
Ilmeisesti haluttavuutta mitataan pääasiassa niiden keskuudessa joilla arvioitua merkkiä ei ole ja sitten kun koittaa se työmatkan junnaaminen ja mukeloiden sovittaminen turvaistuimien kanssa takapenkille pajalla käyntien välissä niin maailma ei olekaan se mitä kuvitteli. Näin myös itsellä ollut jo useamman merkin kanssa.
Kumpa joskus löytäisi auton mikä on oikeasti viaton tai missä ainakaan ei ole kalliita vikoja, joka olisi hyvä ajaa (suoraan), jossa ergonomia pitkäjalkaiselle hyvä, olisi hiljainen ja jossa radion ääni olisi hyvä ja viel äjos tilat olisi käytettävyydeltään hyvät ja hinta jotenkin järjellinen.
Tällaista taitaa aika moni etsiä...
kello68:
Yllä olevaa ruikutusta tulee kyseiseltä trollilta aika ajoin tasaisin väliajoin. Säälittävä tapaus joka ajaa kertomustensa perusteella väkisin tietyllä merkillä (BMW) jota solvaa joka käänteessä ja jos ei mitään uutta keksi niin sitten tuota samaa virttä joka on pitemmän päälle jo helvetin ikävää luettavaa. Ole mies ja lopeta tuo lapsellinen rutina ja valitus. Trolleille ei yleensä kannattaisi vastailla mutta jos asia menisi tällä kertaa jakeluun. Mies ostaa auton mikä miellyttää eikä ruikuta täällä surkeuttaan kuinka valinnat tekee joku muu. Ei helv...
inspektor70:
On tosiaan jännittävää, kuinka erilainen on BMW autolijan ja BMW motoristin image.
Aivan viime vuosiin saakka oli myös jännittävää nähdä kuinka vähän auto- ja mp-puolen suunnittelijat puhuivat toisilleen. Nyt on sentään selkeitä synergioita, jotka ovat tuoneet BMW:n uudelleen minua kiinnostavaksi pyörämerkiksi. Seitsemän kesää sitten hankitun Pan Europeanin mittarin pyörähtäminen ohi sadan tonnin ei riitä pyyhkimään yhden kesän minua kiusanneen boxerin traumaa. Mutta K-sarjan GT kelpaisi.
Tekeekö tämä minusta BMW autoilijan
740 GLE, ajoneuvoistasi ja kommenteistasi johtuen epäilen, että sinussa elää jo sisäinen "bemaristi", joka tykkää tien päällä ollessaan sujuvasta ja turvallisesta liikkumisesta ja toimii siten itsekin. Oli sitten alla kaksi tai nelipyöräinen ajokki. Ja itse asiassa oli alla sitten minkä merkkinen ajokki tahansa ja kunhan ajokissa on "sopivasti" touring/ GT henkeä. Tällä tavoin toimii "herrasmies" "bemaristit".
Ja se miksi minä kirjoittelin aiemmin BMW- kuskeja herjaten, liittyy siihen karmeaan ajotapaan, jossa ajetaan kuin jokainen matka olisi ratakilpailu ja kaikki muut olisivat kilpailijoita. Korostettakoon, että näitä on kyllä kaikkien merkkien kuskeissa, mutta jotkut BMW kuskit (eivät välttämättä kuulu kategoriaan Uudet autot, enemmänkin tuontiautot) kyllä erottuu erityisesti niin liikenteessä kuin täällä palstoillakin omilla asenteillaan. Kaikki me tehdään virheitä liikenteessä, mutta jatkuva ja tietoinen muiden vaarantaminen tien päällä on jotain enemmän kuin hölmöä.
Sisäinen Bemaristi astuu ulos kaapista Mersun varustetasot tulkiten:
Classic - raha ei riittänyt koristeisiin
Elegance - E niinkuin eläkeläinen
Avantgarde - Ostaisin Bemarin, jos Rouva antaisi luvan
Minulla on jo toinen Ava menossa
Kolaritilastot ja vakuutusmaksut todistavat Audi ja BMW kuljettajien ajotavasta keskimäärin. Kannattaa silti muistaa, että keskiarvo kuvaa vain koko otantaa joukkona, mutta ei kerro mitään yhdestäkään joukon yksilöstä.
Muita enemmän kolaroivien pääkaupunkiseudun asukkaiden tai joidenkin paheksumien motoristien tavoin myöskään tässä viiteryhmässä ei ryhmän maine rasita yhtään sen yksilöä, vaan jokainen meistä joko hankkii tai menettää maineensa kuljettajana ihan itse.
Rispektiä ei voi ostaa, se pitää ansaita.
Ainoa vakavasti harkitsemani vaihtoehto oli tosiaan BMW.
Haluttavimmat premium-merkit puuttuivat listalta kokonaan: nehän ovat Cadillac, Infiniti ja Lincoln.
Volvo taas ei ole premium-merkki laisinkaan, vaan asettuu jonnekin Volkswagenin kanssa samaan kastiin.
Suomen ilmasto-olosuhteet huomioonottaen täällä tulisi takavetoiset autot kieltää lailla, etuvetoisille haittavero ja nelivetoisille verohelpotuksia.