Tänään tupsahti uusi Moottorilehti postilaatikkoon. En meinannut uskoa silmiä kun lehteä kahlatessa tuli esiin Kia Optiman esittely.
Auto on tyrmäävän hyvän näköinen. Ei tuollaisia autoja ole ikinä Aasiasta tullut eikä juuri Euvostoliitossakaan esitelty.
Keskikonsolin alaosaan oli haettu vähän mallia 500 BMWstä mutta ei liikaa. Sopiva epäsymmetria (ilmeisesti radion tms. nuppi) tuo pirteyttä. Ratin painikkeiden jatkaminen alapuoliin on hieno yksityiskohta. Tiedä sitten millainen on käyttää.
Nyt pitää varoa ettei iske autokuume.
Samaa mieltä. Todella komea auto. Kyllä Kia/Hyundai on menossa heittämällä ohi japsimerkeistä muotoilun saralla. Tuli luettua vertailu jossa oli Sportage vs. RAV4. Kyllä oli tojota tavattoman aneemisen näköinen samoissa kuvissa Kian kanssa.
Optima siis näyttää tältä:
http://www.netcarshow.com/kia/2011-optima/
Aika sulavalinjaisen ja nälkäisen näköinen noiden aiempien pullopersehätchbäckien ja muiden möhköjen joukossa. Tykkään.
Tuli tuo Moottori-lehden koeajo luettua oikeastaan tämän otsikon innoittamana. Yllättävän hyvän näköinen auto varsinkin siihen nähden, että Kialta ei oikein osaisi tuollaista odottaa. Vähän samaa yllätyksellisyyttä kuin mitä oli Mazda6:ssa vuonna 2002, kun ei silloin Mazdaltakaan osannut odottaa oikein mitään umpitylsien mallien jälkeen.
Profiili on coupemainen ja antenni on samanlainen hainevä takaikkunan yläpuolella kuin vaikkapa Bemareissa ja Volvoissa. Keula kaipaisi jotain lisää, mutta muutoin voittaa jonkin Passatin muotoilussa ja ennen kaikkea rohkeudessa 100-0. Sisällä hintaluokka näkyy väkisin, mutta silti voittaa siinäkin reilusti esim. Saab 9-5:n. Jopa 2-värinen verhoilu on saatavissa. Jotain koristepaneeleita tuo vielä kaipaisi kojelautaan ja oviin esim. alumiinin- tai puun sävyissä.
Koeajossa kehuttiin tiloja, jotka osuu kooltaan Mondeon ja Avensiksen väliin eli aika tilavasta autosta on kyse. Ohjaus on tarkkuudeltaan ja tuntumaltaan yksi parhaista korealaisissa autoissa. Jousitus on pehmeän mukava, mutta Eurooppaan tulee koeajettua mallia tiukempi alusta. Hiljaisuutta, kevytkäyttöisyyttä ja 7-vuoden takuuta myös kehuttiin sekä huolellisesti viimeisteltyjä yksityiskohtia.
Hintojen arvellaan asettuvan 25 tonnin nurkille ja moottoreina on aluksi 2 l, 170 hv bensakone ja 1,7 l diesel 136 hv. Myöhemmin tulee 160 hv diesel. Amerikan mallistossa on lisäksi bensakoneet 2,4 l, 200 hv ja 2 l turbo, 278 hv ja niitä kaipailtiin tänne Suomeenkin tuotavaksi. Farmarikoria ei ilmeisesti ole luvassa.
Onhan se hyvä, että korealaiset näyttää mallia, kun aika monet eurooppalaiset autot on jämähtäneet muotoilun suhteen paikoilleen. Veikkaan Kialle menestystä tuolle mallille.
Yuk! Onhan tuo koreaaniksi ihan eteenpäinmenoa muotoilussa sekä ulkoa että sisältä, mutta ei nyt vielä kiinnosta tarpeeksi. Ehkä sitten kun pääsevät rumuudessa muun maailman tasolle tai sen alapuolelle.
Mikä tahansa on muutos parempaan, kun vertaa sitä magentista, joka viimeksi oli vielä Deltalla myynnissä. Siitäkinhän oli jo facelift-mallikin, mutta sitä ei tänne koskaan tuotu.
Näyttää aika hyvältä, sisustus aika "muoviselta" kuvien perusteella. Hyundai tietysti tuo i40-mallinsa tänä vuonna markkinoille, saa nähdä mitä siitä tulee.
Moottorilehden ns. taviskuvissa auto on paemman näköinen kuin noissa virallisissa mainoskuvissa. Shampanjan tapainen väri ja aito ympäristö ilmeisesti tuo auton paremmin esiin.
Minkähän näköinen se Huyndain sisarmalli I40 mahtaa olla. Siihen on luvattu heti farkku ja myös hybridi.
Noista tuoreista perheautoista, minun mielestä C5 ja Avensis on raikkaimman oloiset ja nyt tämä uusi Optima littyy joukkoon.
Ainakin Optima tulee olemaan Suomessa yksilöllinen valinta jos ei käy kuten Skodalle.
Näyttää todella hienolle ja laadukkaalle. Ensimmäinen Kia, jota voisin vakavasti harkita. Voi olla, että hinta ei ole enää "halpa" vaan hintalapussa on jatkossa sama hinta kuin muillakin.
Kun tulee Suomeen, niin on kyllä käytävä ajamassa.
kello68:
Käy kuten skodalle ? Mitä tarkoitat ? Sitäkö että siitä tulee kannattava ?
Avensista en nyt kovin raikkaana ja varsinkaan yksilöllisenä voi pitää, kuten ei tietysti skodaakaan....
Halpistuotteen leima..
Yksityiskohtia kopioitu OIKEISTA AUTOISTA. Passatin keulaa, 5D Mondeon peräpeiliä, jotain Saabikin. Ei mistään kotoisin. Kaupanpäälle lutru ajettavuus ja persaukisille sopiva rahoituskuvio, niin meneehän tuo Suomessa kaupan niinkuin jaloviina...
-z- kirjoitti...
Halpistuotteen leima..
Yksityiskohtia kopioitu OIKEISTA AUTOISTA. Passatin keulaa, 5D Mondeon peräpeiliä, jotain Saabikin. Ei mistään kotoisin. Kaupanpäälle lutru ajettavuus ja persaukisille sopiva rahoituskuvio, niin meneehän tuo Suomessa kaupan niinkuin jaloviina...
Harmi vain kun teksitissäsi ei vain mainittu yhtäkkään oikeaa autoa vain pelkästään leluja. Hienoltahan tuo Kia näyttää mutta miltä luonnossa ja mihin hintaan?
...ja takaovi on lainattu Datsunista
http://stegix.de/autos/images/img026.jpg
http://www.netcarshow.com/kia/2011-optima/1280x960/wallpaper_09.htm
2-litrainen vaparibensakone ei kuulosta erityisen taloudelliselta eikä teknisesti edistyneeltä esitettyjen teholukemien valossakaan. Mutta jos se onkin kopioitu Bemarilta, niin sittenhän ei ole mitään hätää.
ei ainakaan jos vertaa Moottori lehden edellisen aukeaman Alfa Giuliettan 1.4:seen turboon. Ei ole ihan nykypäivää enää tuollaiset koneet mitä Optimassa on.
Onhan tuossa sisustassa paljon samaa kuin Saab 9-5:ssä. Kia vaan on selvästi tyylikkäämpi kuin Saab, vaikka Saabin pitäisi kilpailla premiumluokassa.
http://www.netcarshow.com/kia/2011-optima/1280x960/wallpaper_0b.htm
http://www.km77.com/fotos/Saab/9-5_2010/Saab-9-5_2010-2.8T_300_CV_XWD_Aut.-Aero-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201009240027.html?modelId=1201&finishId=2273&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Jotain yhteistä on Mondeolla ja Kialla takaapäin, mutta Kia on vaan paljon tyylikkäämpi ja ennemminkin Mondeo on se joka näyttää halpatuotteelle.
http://www.netcarshow.com/kia/2011-optima/1280x960/wallpaper_0a.htm
http://www.km77.com/fotos/Ford/Mondeo_2011/Ford-Mondeo_2011-Gama_Mondeo-Gama_Mondeo-Turismo-Lunar_Sky-Exterior-Posterior-Lateral-4_puertas-201008260009.html?modelId=1803&numDoors=4&colorId=999&photoType=1&order=2&division=color&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Jotain yhteistä on keulassa Passatilla ja Kialla, mutta Kia on taas paljon tyylikkäämpi ja Passat vaikuttaa aika aneemiselta keulastaan.
http://www.netcarshow.com/kia/2011-optima/1280x960/wallpaper_06.htm
http://www.km77.com/fotos/Volkswagen/Passat_2011/Volkswagen-Passat_2011-2.0_TDI_170_CV_DSG_BlueMotion_Technology-Highline-Turismo-Plata_Reflex_Metalizado-Exterior-Frontal-Lateral-4_puertas-201010150001.html?modelId=1851&carType=1&photoType=1&order=2&division=carroceria&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Eli Kiasta ei kyllä huoku halpistuotteen vaikutelma muotoilun suhteen, vaan muotoilu on kauttaaltaan onnistunutta, vaikka varmasti joitain asioita on hieman kopioitukin muilta. Se on sitten eri asia, että korealaisella autolla voi muutoin olla halpistuotteen imago ja sillä tuskin saa naapuria kateelliseksi, mutta tuskin se tuon ostajia haittaa tippaakaan.
Miksikös se naapuri pitäisi yrittää saada autolla kateelliseksi
Siitä halppistuotteen vaikutelmasta sen verran, että kyllä BMW 100 sarjasta oikein huokuu halpuus eikä 300 sarjakaan nyt niin kovin ihmeellinen ole. Toki rahalla saa kaikenlaista panelia ym. koristetta. Silloin puhutaan sitten aivan eri hintaisesta tuotteesta. Mondeon voittaa kyllä mikä tahansa viimeistelyssä jos katsoo autoa vähänkin muualta kuin mitä näkee kuskin istuimelta.
Tuo moottori vaikuttaa oiekin hyvältä arvojen mukaan 170hp 2L vapari ja kulutukset ihan hyvät oikealle automaatille. Itse ostaen ihan sama viekö 7,6 vaiko 7,1. Jos auto oikeasti vielä kiihtyy alta 10s niin kyllä tuolla ajelisi.
Saapas nähdä kuinka meluisa tuo on Suomen teillä. Tuskin sen meluisampi kuin VAGenit mutta olisko jo Mondeon tasolla. Tuskin kuitenkaan C5 tasolla.
Mistä nuo speksit ovat lähtöisin, esim. 2.0L vapari? Vrt. Wikipedia.
ota noista nyt sitten selvää
http://www.kiamotors.com/vehicles/optima/specification.aspx
moottorilehdessä puhutaan vielä tulevista muutoksista Euroopaan koneisiin.,,
Autoilun historiaan kuuluu jo varmaankiin tuhansia eri tavalla muotoiltuja autoja. Aivan varmasti jokaisesta uudesta autosta löytyy enemmän tai vähemmän tutun näköisiä yksityiskohtia. Itse pidän kuitenkin tuota Kiaa hyvinkin omanlaisenaan muotoilulta. Varmasti siitäkin voi poimia yksityiskohtia, jotka jossain määrin ovat samankaltaisia jonkin aikaisemman mallin kanssa. Olennaista on yleisilme. Se tuossa Kiassa on mielestäni harvinaisen omaperäinen.
Paremman näköinen kuin Audi tai Mersu, itse asiassa kalliimman näköinen kuin ne.
onkos kellään tietoa onko delta auton toiminta muutunut uusien omistajien käsissä?
itse odottaisin mielummin peugeot 508 siinä tuntuisi olevan taas pösöllä "parempi" muotoilu...
Jos hakemalla hakee,niin kaikista autoista löytyy toisten merkkien piirteitä.
Ensivilkaisulta tuli heti mieleen, että tässäkö on taas joku uusi Honda Civicin räppänä tai joku IS Lexus vaan KIAhan se olikin. Nuorisoon varmasti uppoaa tuo muotoilu, mutta vähänkään jos omaa konservatiivisempaa silmää niin tuo on liian muotoiltu ja sivusta raskaslinjainen auto. Joku mainitsi jo Passatin aneemisuuden. Ehkäpä se on joidenkin mielestä niin, mutta minun mielestä uuden Passatin keula antaa arvokkaan kuvan autosta toisinkuin tämä KIA.
Muuten autosta paha mennä sanomaan. Sisältä näyttää ihan hyvältä ja selkeältä ja ulkomitoista päätellen tilaa pitäisi olla riittämiin.
finman:
Peugeot 508 on kyllä kerrassaan hieno auto ulkoa ja sisältä ja sehän on jo palkittukin Saksassa vaikkei ole vielä edes markkinoilla.
http://www.peugeot.fi/peugeot_suomessa/uutiset/uutinen
Kovia on myös lupaukset Tuulilasin jutun mukaan. Mm. kokoluokan hiljaisin ohjaamo, mikä on aika paljon luvattu. Harmi ettei kunnon bensakoneita ole tarjolla. Mikä tuo tuommoinen suuntaus on, että keskitytään pelkästään dieseleihin ja dieselhybrideihin ja tarjotaan vaan jotain 1,6 l bensakoneita? Itse ainakin haluan autoon +200 hv bensakoneen, mielellään turbon kera.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/peugeot-508-tilaa-vahapaastoisyytta-ja-laatua
Tuossa kuvia 508:sta.
Ulkoa:
http://www.km77.com/fotos/Peugeot/508_2011/Exterior.html?division=carroceria&photoType=1
Sisältä:
http://www.km77.com/fotos/Peugeot/508_2011/Interior.html?division=carroceria&photoType=2
Kun katselee noita todella tyylikkäitä uuden pökötin linjoja, niin Optiman halpis bling bling fiilis sen kun vain korostuu.
Kyllä eurooppalainen osaa piirtää kauniit pelkistetyt linjat joihin ei heti kyllästy...
-Z-:
Katsotaan sitten kun sitikalta tulee sama/vastaava malli, joka voi olla oikeasti hyvännäköinen.
pökötti on perästä ihan jees, keulapuoli taas samaa mitäänsanomatonta massaa
Vaikka 508 onkin täysin erilainen kuin Optima, niin pidän silti molempia onnistuneina. Eri ihmisiin nuo tyylit toki vetoavat, mutta niin lienee tarkoituskin.
508 näyttää myös siltä, että sen ilmanvastuskerroin on matala. MIten sitten lienee todellisuudessa. SIlmällä ei aina näitä asioita näe. Ovatkohan nuo seitsemän lediä päiväajovalo?
http://www.km77.com/fotos/Peugeot/508_2011/Peugeot-508_2011-Gama_508-GT-Turismo-Exterior-Frontal-4_puertas-201009060009.html?modelId=1818&carType=1&photoType=1&order=2&division=carroceria&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Ykkössarjan BMW näyttää ihan kiinalaisautolta.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.wallpaperramp.com/wp-content/uploads/2010/11/BMW-1-series-1.jpg&imgrefurl=http://www.wallpaperramp.com/bmw-1-series-2/&usg=__RoS1tiWtN5bgtw51jxEeC7gBf04=&h=301&w=600&sz=73&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=nke_RRZLgFa2HM:&tbnh=93&tbnw=186&prev=/images%3Fq%3Dbmw%2B1%26hl%3Dfi%26sa%3DG%26biw%3D1280%26bih%3D563%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=280&vpy=125&dur=107&hovh=159&hovw=317&tx=166&ty=91&ei=2R8mTf_uLcGBswb06pXeDA&oei=2R8mTf_uLcGBswb06pXeDA&esq=1&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0
NHB:
olin lukevani jostain että ilmanvastus kerroin olisi 0.25
kyllähän kia muotoilu on ainakin kuvissa onnistunutta ja siellähän vaikuttaa entinen vw suunittelia....
Derrick:
No nyt kun tuon mainitsit, niin täytyy olla samaa mieltä. Näin joitakin tunteja sitten RUS-kilpisen Great Wall Hover/Haval:in, ja kylläpä oli samaa näköä.
EDIT: Valitettavasti täältä en voi kaivaa lisää Haval-kuvia, kun Firefox kyykkää joka yrityksellä. Täytyy tyytyä siis >tähän<.
NHB:
Samaa mieltä.