Ovatko Ajettelija2013 ja 740 GLE yksi ja sama henkilö? Kovin ovat samantyyppisiä jankaajia ja riidan haastajia.
Eivät ole.
Ikävä nähdä, että olet kokenut minut riidan haastajaksi. Otin aika henkilökohtaisesti erään kirjoittajan tavan arvioida ihmisiä pelkästään heidän autonsa perusteella.
Kai sinä 740 sentään tiedät, että tuo audi 66kw on vanha Julle85, joka itse kirjoittelee kymmenillä nimimerkeillä. Hän ilmeisesti kuvittelee olevansa ovela, kun syyttelee jatkuvasti muita siitä, mitä hän itse tekee. Kirjoittaa esimerkiksi minulta napatulla nimimerkillä Ajattelija2014. Nimimerkit tunnistaa helposti sekä asiasisällöstä, että lukuisista samankaltaisista kirjoitusvirheistä, joita hän tekee jatkuvasti nimimerkistä riippumatta.
Ovatko Ajettelija2013 ja 740 GLE yksi ja sama henkilö? Kovin ovat samantyyppisiä jankaajia ja riidan haastajia.
Eivät ole.
Ikävä nähdä, että olet kokenut minut riidan haastajaksi. Otin aika henkilökohtaisesti erään kirjoittajan tavan arvioida ihmisiä pelkästään heidän autonsa perusteella.
Kai sinä 740 sentään tiedät, että tuo audi 66kw on vanha Julle85, joka itse kirjoittelee kymmenillä nimimerkeillä. Hän ilmeisesti kuvittelee olevansa ovela, kun syyttelee jatkuvasti muita siitä, mitä hän itse tekee. Kirjoittaa esimerkiksi minulta napatulla nimimerkillä Ajattelija2014. Nimimerkit tunnistaa helposti sekä asiasisällöstä, että lukuisista samankaltaisista kirjoitusvirheistä, joita hän tekee jatkuvasti nimimerkistä riippumatta.
Sinun lukuisat nimimerkit on myös helppo tunnistaa. Kirjoitusvirheitä ja samanlaista jankaamista sekä riidan hakemista. Loputonta trollausta VW-konsernin halpojen etuvetoisten sisar merkien puolesta.
Ovatko Ajettelija2013 ja 740 GLE yksi ja sama henkilö? Kovin ovat samantyyppisiä jankaajia ja riidan haastajia.
Eivät ole.
Ikävä nähdä, että olet kokenut minut riidan haastajaksi. Otin aika henkilökohtaisesti erään kirjoittajan tavan arvioida ihmisiä pelkästään heidän autonsa perusteella.
Kai sinä 740 sentään tiedät, että tuo audi 66kw on vanha Julle85, joka itse kirjoittelee kymmenillä nimimerkeillä. Hän ilmeisesti kuvittelee olevansa ovela, kun syyttelee jatkuvasti muita siitä, mitä hän itse tekee. Kirjoittaa esimerkiksi minulta napatulla nimimerkillä Ajattelija2014. Nimimerkit tunnistaa helposti sekä asiasisällöstä, että lukuisista samankaltaisista kirjoitusvirheistä, joita hän tekee jatkuvasti nimimerkistä riippumatta.
Sinun lukuisat nimimerkit on myös helppo tunnistaa. Kirjoitusvirheitä ja samanlaista jankaamista sekä riidan hakemista. Loputonta trollausta VW-konsernin halpojen etuvetoisten sisar merkien puolesta.
No niin, sinähän annoit nimimerkkitehtailustasi esimerkin oikein tarjottimella. 740 osaa kyllä lukea ja kirjoittaa, joten hän ymmärtää tuosta näytteestäsi mitä tarkoitan. Kun 20 eri nimimerkkiä tekee tämän näytteen kaltaisia virheitä jatkuvasti, niin ei ole kauhean epäselvää, että takana on yksi kirjoittaja. Ja toki tekstien asiasisältökin on aina samaa roskaa.
Ovatko Ajettelija2013 ja 740 GLE yksi ja sama henkilö? Kovin ovat samantyyppisiä jankaajia ja riidan haastajia.
Eivät ole.
Ikävä nähdä, että olet kokenut minut riidan haastajaksi. Otin aika henkilökohtaisesti erään kirjoittajan tavan arvioida ihmisiä pelkästään heidän autonsa perusteella.
Olen todella pahoillani kun epäilin sinua ja Ajattelija2013 samaksi henkilöksi siitä onkin syytä loukkaantua. Sinä et todellakaan näytä olevan sama pojun julle kuin Ajattelija2013. Sinähän vaikutat asialliselta aikamieheltä joka osaa keskustella ilman riidan haastamista.
Osoitin näköjään myös itsessäni tarpeen perustella omia valintojani, vaikka mielestäni oman perheeni näkökulmasta ne teenkin.
Vihjailut, että premiumhintaiset autot ostetaan merkin tai statuksen toivossa saavat minut aina poistamaan varmistimen, vaikka pitäisi vain rauhassa todeta, että saattaahan joku niinkin tehdä, mutta omani valitsin eri perustein.
En vaan malttanut jättää osoittamatta mielestäni todellisiin eroihin nojautuvia valintaperusteitani. Se on sitten jokaisen itse arvotettava, kuinka tärkeäksi nuo todelliset erot kokee.
Vihjailut, että premiumhintaiset autot ostetaan merkin tai statuksen toivossa saavat minut aina poistamaan varmistimen, vaikka pitäisi vain rauhassa todeta, että saattaahan joku niinkin tehdä, mutta omani valitsin eri perustein.
Väitän että moni ostaa mieluummin 15 vuotta vanhan premiumin juuri sen statuksen vuoksi vaikka saisi samaan rahaan parivuotta vanhan japsin. Köyhäkin haluaa näyttää vaikka siihen ei oikein varaa olisikaan. Tämä on sitten se mielipide.
Oma mielipiteeni, muutokseni Ritsan tekstiin alleviivattu.
Väitän että moni ostaa, tai kuvittelee jonkun muun ostavan, mieluummin 15 vuotta vanhan premiumin juuri sen kuvitellun statuksen vuoksi vaikka saisi samaan rahaan saman ikäisen hieman vähemmän ajetun japsin. Köyhäkin haluaa ajaa mukavasti vaikka siihen ei oikein varaa olisikaan. Tämä on sitten se mielipide.
Videon loppupuolelle kysellään ihmisiltä minkä arvoisina ne autoja pitävät, useimmilla menee arvo aika pitkäksi, arvaa mistä se johtuu?
"Mitä köyhä voi sillä näyttää ja kenelle?" -> Nyt kysyit niin pahan kysymyksen että tällä koulutuksella en osaa siihen vastata. Sitä pitää kysyä niiltä jotka näitä 15 vuotta vanhoja uutena kalliita autoja ostaa.
Vertaan vaikkapa S-sarjalaista perus Anjovikseen.
Sinä ymmärtääkseni ostat autosi pari-kolmevuotta vanhana ja vaihdat yhtä usein joten ei, testi ei ole sinua varten.
Ymmärtääkseni mielipiteesi kysyn muutaman tarkentavan kysymyksen:
Puhut mielipiteestäsi, joten kerrotko, minkä statuksen sinun mielestäsi pystyy saavuttamaan ostamalla 15 vuotta vanhan auton?
Mitä köyhä voi sillä näyttää ja kenelle?
Mitä 15-vuotiasta premiumia vertaat mihin saman hintaiseen parivuotiaaseen japanilaiseen?
Oliko tämä testi minua varten?
Täysin samaa mieltä. Jos joku vähänkään tietää autoista, niin tajuaa kyllä, että 15-vuotias kottero ei maksa juuri mitään, vaikka olisi ollut uutena kalliskin. Ne jotka eivät tiedä autoista mitään, eivät kyllä muutenkaan autojen hintoja mieti kuin ehkä erikseen kysyttäessä. Toki sellaisen auton ylläpitäminen sitten maksaakin aika tavalla.
Eiköhän noita 15-vuotta vanhoja luksusautoja osteta juuri siksi, että niissä on kuitenkin tiettyä tunnelmaa edelleen. Voitaisiin puhua harrasteautoista, vaikka ne vielä päivittäisessä käytössä useimmiten ovatkin. Itse en sellaiseen koskisi tikullakaan, mutta en niidenkään ostajia halua arvostella. Ja ei niitä varmastikaan naapurikateuden vuoksi osteta, vaan lähinnä ajamisen ilon vuoksi.
Ajattelija2013 suoltaa taas kerran täyttä fuulaa, paremman kyytin 7-sarjan BMW:llä saa 90-luvulta lähtien kuin A5 Audilla. Kokeileppa joskus BMW:tä niin ei tarvitse pelkän Audin kokemuksella tyrmätä ihan kaikkia pelkän olettamuksen turvin kuin tietäisi muista merkeistä kaiken.
"Eiköhän noita 15-vuotta vanhoja luksusautoja osteta juuri siksi, että niissä on kuitenkin tiettyä tunnelmaa edelleen. Voitaisiin puhua harrasteautoista, vaikka ne vielä päivittäisessä käytössä useimmiten ovatkin. Itse en sellaiseen koskisi tikullakaan"
Ajattelija2013 eihän sinunkaan todellinen autosi Audi 80 1.6 ole ihan tuore! Eihän se ole kyllä myöskään mikään luksusauto että sikäli puhut ihan totta. Mutta varmasti ihan riittävä työttömälle joka viettää suurimman osan ajastaan kotona tietokeella.
Tietenkin jos otat esimerkki autoksi Bemarin 7-sarjan ne maksaa vielä vanhanakin. Mutta samanikäiset suurinpiirtein saman verran ajetut Audi A8:sit ovat enää alle puolet 7-sarjan hinnasta. Uskon että Ajatelija Audi miehenä tarkoittikin niitä?
Videon loppupuolelle kysellään ihmisiltä minkä arvoisina ne autoja pitävät, useimmilla menee arvo aika pitkäksi, arvaa mistä se johtuu?
Kiitos Ritsa tästä, oli hauska pätkä! En tunne lainkaan näitä näitä aikakautensa tekniikan rajoja venyttäneitä valmistajansa kalleimpia malleja, mutta minuakin pelottaisi näille malleille uniikkien osien riski. Jotain tällaista tarkoitin silti aiemmin vihjaistessani A8 ja BMW 700 linjalta löytyvän hienoa kyytiä halvalla, kun tekee kotiläksyt kunnolla.
Vaikka arvaukset autojen arvosta menivätkin yläkanttiin, ne pysyivät silti aivan tavallisen Ford Mondeon hintaluokassa. Hinnassa ei siis ole mitään kadehdittavaa edes autoista ymmärtämättömille.
Siitä huolimatta Rouva ihmetteli aikanaan työkaveriensa suhtautumista hänen käytettyyn Volvo Kakkosneloseen, jonka kuvitellun äveriästä olemusta arvioivat myös tuplasti kalliimmalla uudella Nissanilla ajavat.
Vaikka tällaisesta hintaparadoksista löytyykin joitain näyttöjä, se on silti vain ulkopuolisen arvioijan virhearvio, eikä välttämättä ostajan valintamotiivi.
ritsa:
"Mitä köyhä voi sillä näyttää ja kenelle?" -> Nyt kysyit niin pahan kysymyksen että tällä koulutuksella en osaa siihen vastata. Sitä pitää kysyä niiltä jotka näitä 15 vuotta vanhoja uutena kalliita autoja ostaa.
Minusta 15 vuotta vanhan auton ostaen ei voi näyttää kuin ostaneensa 15 vuotta vanhan auton. Ei siitä autosta näe, paljonko salkkuun tai lompsaan jäi, eikä siitä varsinkaan näe valinnan perusteita.
ritsa:
Vertaan vaikkapa S-sarjalaista perus Anjovikseen.
Sinä ymmärtääkseni ostat autosi pari-kolmevuotta vanhana ja vaihdat yhtä usein joten ei, testi ei ole sinua varten.
Kyllä minä noista eroista olen tietoinen ja siksi arvaankin uutena kalliin käytetun ostajan motiivina olevan mukavuus?
Haastoinkin vain tekstissäsi arvelemani vivahteen siitä, että oston motiivina olisi odotus oman statusarvon kohoamisesta ostamalla käytetyn Avensiksen hinnalla.
Itse olen sekakäyttäjä, saatan ostaa kymmenien tuhansien auton uutena tai käytettynä. Ellen saa haluamaani, ostan vaikka neljän tonnin Volvon ja odottelen tavoitteeni halpenemista ulottuvilleni. Mieleinen auto pysyy meillä vuosikymmeniä, kuten uutena ostetut Volvomme 740 GLE (27 v ) ja Rouvan S80 (11 v ).
Cee oli autohistoriani huti, koska arvioin takatilojen tarpeeni täysin pieleen. Automaatille periksi annettuani Cee jää silti mieleeni kaikista autoistani parhaana ajettavana, nykyinen mukaan luettuna. Cee teki kaiken mitä kuljettaja käskee, ja tekee sen välittömästi, mitään siihen lisäämättä ja mitään pois jättämättä. Sen lisäksi:
Jos joku vähänkään tietää autoista, niin tajuaa kyllä, että 15-vuotias kottero ei maksa juuri mitään, vaikka olisi ollut uutena kalliskin. Ne jotka eivät tiedä autoista mitään, eivät kyllä muutenkaan autojen hintoja mieti kuin ehkä erikseen kysyttäessä.
Juuri tässä on hintaparadoksi. Asian ymmärtävän silmissä vanha auto on ikäisensa hintainen. Asiasta ymmärtämätön ei taas hintaa tiedä, eikä siitä todennäköisesti edes välitä. Näin ollen keneltäkään ei saa lisää statuspisteitä vanhalla autolla. Ei viitsitä kuvitella vanhan auton olematonta statusarvoa jonkun muun tekemän hankinnan motiiviksi, koska logiikka ontuu pahasti.
Ajattelija2013:
Toki sellaisen auton ylläpitäminen sitten maksaakin aika tavalla.
Eiköhän noita 15-vuotta vanhoja luksusautoja osteta juuri siksi, että niissä on kuitenkin tiettyä tunnelmaa edelleen. Voitaisiin puhua harrasteautoista, vaikka ne vielä päivittäisessä käytössä useimmiten ovatkin. Itse en sellaiseen koskisi tikullakaan, mutta en niidenkään ostajia halua arvostella. Ja ei niitä varmastikaan naapurikateuden vuoksi osteta, vaan lähinnä ajamisen ilon vuoksi.
Luksusauton ylläpito on jo uutena kallista, eikä se yleensä kilometrien myötä halpene.
Sen sijaan kalliiden autojen valmistajan halvemman mallin ajaminen käytettynä ei välttämättä olekaan sen kalliimpaa kuin volyymimallinkaan, kuten 250D osoittaa. Huolto on yksinkertaista, hyvän yksilön korjaustarve minimaalinen ja osat halpoja. Polttoaineen kulutuskin on täysin nykypäivää.
Kiihtyvyys ei ole, mutta sen kanssa eläminen vaatii pikemminkin lehmän hermoja kuin leuhkuutta.
Vaikka arvaukset autojen arvosta menivätkin yläkanttiin, ne pysyivät silti aivan tavallisen Ford Mondeon hintaluokassa. Hinnassa ei siis ole mitään kadehdittavaa edes autoista ymmärtämättömille.
Siitä huolimatta Rouva ihmetteli aikanaan työkaveriensa suhtautumista hänen käytettyyn Volvo Kakkosneloseen, jonka kuvitellun äveriästä olemusta arvioivat myös tuplasti kalliimmalla uudella Nissanilla ajavat.
Vaikka tällaisesta hintaparadoksista löytyykin joitain näyttöjä, se on silti vain ulkopuolisen arvioijan virhearvio, eikä välttämättä ostajan valintamotiivi.
Niin, parikymmentätuhatta on vielä tänäkin päivänä useimmille iso raha, aika harvalta perheellisellä sellaista rahaa on ylimääräisenä tilillä lojumassa. Jos sellainen raha kuitenkin jostain löytyy ja se on päätetty käyttää uudempaan autoon joillain voi ja tiedän heti muutaman tutun, jotka eivät millään Kiioilla suostu ajamaan joten ne rahat laitetaan vanhempaan isoon Mersuun, Bemariin tai vastaavaan. Kyllä rehellisesti voin myöntää että ruosteeton siisti yksilö tekee vanhempanakin vaikutuksen myös itseeni, en vain sellaista ostaisi mahdollisten luotettavuusongelmien ja huoltokustannusten takia. Itse asiassa ostaisin tällaisen -90 luvun loppupuolen auton uutena jos sellaisia vielä saisi koska en pidä siitä mihin tämän päivän muotoilu ja mukavuus autoissa on menossa.
Tälläkin palstalla varmasti löytyy niitä, jotka käyttää uuteen autoon 50 - 60 tonnia tai enemmän. Sillä jo saisi tämmöisen ässän nelivedolla ja 388 hv bensakoneella.
Tuostahan ei enää juuri luksus, mukavuus ja status paranisi uudemmallakaan mallilla. Varteenotettava vaihtoehdo uuden eemelin, 5-sarjalaisen, A6:n tai vastaavan ostajalle ja tuolla vajaalla 60 tonnillahan saisi uutena niistä lähinnä jonkin hinnat alkaen business-mallin muutamin lisävarustein.
Huonompaa esim. tuolla ässällä olisi noihin uusiin pykälää pienempiin saksalaisiin vain huima kulutus, ylläpitokulut ja auton suuri koko. Kaikki muu sitten olisikin parempaa tai vähintään samaa tasoa. En usko tuon luokan auton ongelmiinkaan vielä alle 100 tkm ajettuna ja 6 vuotta vanhana.
Tuli viime vuonna hankittua 10 vuotta vanha XJ ihan käyttöautoksi, tosin kakkos sellainen jolla kilometejä tulee muutama tuhat vuodessa. Samalla rahalla olisi tosiaan saanut jonkun isomman perus sedanin, pienemmän premiumin tai SUV:n. Vaan onhan se ihan eri luokan peli ajella, varsinkin näin kesällä. Korjattavaakin on tullut vastaan mutta kiitos merkkikerhojen ja foorumeiden, apu on löytynyt helposti ja päässyt halvalla verrattuna siihen että olisi vienyt merkkikorjaamolle (esim puhaltimen moottorin ohjain 330 + työ, itse korjattuna 1,70 FET vaihto + kaksi tuntia kesälomasta). Allekirjoitan myös sen että aiheuttaa kateellisuusreaktioita koska jengi ei osaa arvoida auton oikeaa arvoa. Monet kaverit joiden kanssa ennen tuli juteltua paljonkin autoista eivät ole sanaakaan sanoneet autoista hankinnan jälkeen. Myöskin rahoilla leuhkimisesta on saatu vaimon kanssa kuulla. Kaksi kertaa kalliimpi työsuhdeauto ei aiheutanut negatiivisia reaktioita. Eli kyse on tosiaan siitä miten ihmiset mieltää auton statuksen, ei sen oikeasta rahallisesta arvosta. Olenkin ottanut tavakseni sanoa että samalla rahalla olisin saanut Toyotan mutta mielummin ajelen tällä kuin uudella Corollalla
Hesarissa oli tänään lyhyt juttu sporttiautoista radalla. Autoina olivat Audi S3, Seat Leon Cupra ja Toyota GT. Jutussa todettiin, että vaikka Leon ja S3 ovat teknisesti lähes samoja autoja nelivetoa lukuunottamatta, niin S3 Audin 20.000 euroa kalliimpi hinta tuntuu varsin perustellulta. Audi oli selvästi laadukkaamman tuntuinen, hiljaisempi, mukavampi, viimeistellympi, jarrut olivat paremmat ja niin edelleen. Neliveto toki selittää myös hintaa. Juuri tuossa on se syy, miksi minun mielestäni moni maksaa premiumista. Vaikka autot olisivat perusrakenteeltaan (alusta, moottori, vaihteisto) teknisesti tismalleen samoja, voi toinen silti olla huomattavasti laadukkaampi, mukavampi ja hiljaisempi ja jopa ajettavuudeltaan parempi.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
Hesarissa oli tänään lyhyt juttu sporttiautoista radalla. Autoina olivat Audi S3, Seat Leon Cupra ja Toyota GT. Jutussa todettiin, että vaikka Leon ja S3 ovat teknisesti lähes samoja autoja nelivetoa lukuunottamatta, niin S3 Audin 20.000 euroa kalliimpi hinta tuntuu varsin perustellulta. Audi oli selvästi laadukkaamman tuntuinen, hiljaisempi, mukavampi, viimeistellympi, jarrut olivat paremmat ja niin edelleen. Neliveto toki selittää myös hintaa. Juuri tuossa on se syy, miksi minun mielestäni moni maksaa premiumista. Vaikka autot olisivat perusrakenteeltaan (alusta, moottori, vaihteisto) teknisesti tismalleen samoja, voi toinen silti olla huomattavasti laadukkaampi, mukavampi ja hiljaisempi ja jopa ajettavuudeltaan parempi.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
Mitä yrität selittää onko Audi siis mielestäsi muka premium? Mutta teknisesti samat Seat ja Skoda ei. Olet kyllä maailman epätoivoisin ihminen joka taistelee Audin premium statuksen puolesta silti kukaan autoista ymmärtävä ei pidä Skodan kanssa samoista osista tehtyä Audia koskaan premiumina. Eihän se voisi olla edes mahdollista. Jos Audia pidettäisiin premiumina ei sinunkaan tarviisi taas selitellä. Oletko koskaan nähnyt oikeilla premium-autoilla Bemarilla tai Mersulla ajavien joutuvan mussuttamaan samalla lailla kuin sinä Audin puolesta? Arvaan et koskaan en minäkään niillä kun ajaa ei tarvitse selitellä tai todistella selviä asioita.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
ei taida muita autoja ollakaan kuin vaggineita?
Toki on. Mutta tuossa testissä nyt sattui olemaan Audi ja Seat. Kerro sinä jokin sporttinen saman teho- ja kokoluokan perheauto, jossa olisi parempi hintalaatusuhde (noilla kriteereillä kuin Octavia RS:sä. Itse en ainakaan heti sellaista keksi. Tosin en nyt aivan perillä ole tuon luokan autoista.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
Oletko koskaan nähnyt oikeilla premium-autoilla Bemarilla tai Mersulla ajavien joutuvan mussuttamaan samalla lailla kuin sinä Audin puolesta?
Eihän täällä juuri muuta näekkään, Bemari miehet loukkaantuvat verisesti jos heidän autojaan millään tavalla arvostelee mutta erityisesti Audeja saa haukkua loputtomasti. Sivistyneen puolueetonta keskustelua.
Octavia RS tarjoaa tosiaan sellaisen tila-suorituskyky-hinta -kombinaation, että sille ei pahemmin kilpailijoita löydy ainakaan konsernin ulkopuolelta (VAG-lyhenne ei muuten ole ollut virallisessa käytössä ainakaan kymmeneen vuoteen). Esimerkiksi Alfa Giulietta QV on kymppitonnin kalliimpi ja pienempi. Toki äärimmäisen kiinnostava auto ja hyvä hankinta käytettynä, jos vain jostain sattuu sellaisen löytämään.
Olisihan tuo premium-käsite aika kummallinen, jos se olisi erikseen jokaisen päätettävissä mikä tuote on premium. Eiköhän tämä asia ole sinunkin puolestasi jo valmiiksi päätetty mitkä merkit niihin luetaan. Audi kuuluu, mutta Seat ja Skoda ei ja sille ei yksittäiset wesat vaan mitään voi. Joskus tämä palstan Audin vastainen propaganda huvittaakin, mutta aina välillä se menee vähän överiksi.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
ei taida muita autoja ollakaan kuin vaggineita?
Kuuluuko Toyota nykyään myös VAG konserniin?
ei mutta kirjoittajan mielestä parhaat autot on vaggineita, en viitannut toyotaan mitenkään
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
ei taida muita autoja ollakaan kuin vaggineita?
Kuuluuko Toyota nykyään myös VAG konserniin?
ei mutta kirjoittajan mielestä parhaat autot on vaggineita, en viitannut toyotaan mitenkään
Missä niin lukee? Laita suora lainaus tällaisesta paremmuudesta niin tarkastellaan sitä yhdessä. Ihan sillä vaan kyselen ettei pääse syntymään mitään ylilyöntejä, tiettyjen automerkkien omistajilla kun se näyttää olevan tapa.
Missä niin lukee? Laita suora lainaus tällaisesta paremmuudesta niin tarkastellaan sitä yhdessä. Ihan sillä vaan kyselen ettei pääse syntymään mitään ylilyöntejä, tiettyjen automerkkien omistajilla kun se näyttää olevan tapa.
tässä:
niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
740 GLE:
Kai sinä 740 sentään tiedät, että tuo audi 66kw on vanha Julle85, joka itse kirjoittelee kymmenillä nimimerkeillä. Hän ilmeisesti kuvittelee olevansa ovela, kun syyttelee jatkuvasti muita siitä, mitä hän itse tekee. Kirjoittaa esimerkiksi minulta napatulla nimimerkillä Ajattelija2014. Nimimerkit tunnistaa helposti sekä asiasisällöstä, että lukuisista samankaltaisista kirjoitusvirheistä, joita hän tekee jatkuvasti nimimerkistä riippumatta.
Ajattelija2013:
Sinun lukuisat nimimerkit on myös helppo tunnistaa. Kirjoitusvirheitä ja samanlaista jankaamista sekä riidan hakemista. Loputonta trollausta VW-konsernin halpojen etuvetoisten sisar merkien puolesta.
Nollakeulavolkkari:
No niin, sinähän annoit nimimerkkitehtailustasi esimerkin oikein tarjottimella. 740 osaa kyllä lukea ja kirjoittaa, joten hän ymmärtää tuosta näytteestäsi mitä tarkoitan. Kun 20 eri nimimerkkiä tekee tämän näytteen kaltaisia virheitä jatkuvasti, niin ei ole kauhean epäselvää, että takana on yksi kirjoittaja. Ja toki tekstien asiasisältökin on aina samaa roskaa.
740 GLE:
Olen todella pahoillani kun epäilin sinua ja Ajattelija2013 samaksi henkilöksi siitä onkin syytä loukkaantua. Sinä et todellakaan näytä olevan sama pojun julle kuin Ajattelija2013. Sinähän vaikutat asialliselta aikamieheltä joka osaa keskustella ilman riidan haastamista.
Osoitin näköjään myös itsessäni tarpeen perustella omia valintojani, vaikka mielestäni oman perheeni näkökulmasta ne teenkin.
Vihjailut, että premiumhintaiset autot ostetaan merkin tai statuksen toivossa saavat minut aina poistamaan varmistimen, vaikka pitäisi vain rauhassa todeta, että saattaahan joku niinkin tehdä, mutta omani valitsin eri perustein.
En vaan malttanut jättää osoittamatta mielestäni todellisiin eroihin nojautuvia valintaperusteitani. Se on sitten jokaisen itse arvotettava, kuinka tärkeäksi nuo todelliset erot kokee.
740 GLE:
Väitän että moni ostaa mieluummin 15 vuotta vanhan premiumin juuri sen statuksen vuoksi vaikka saisi samaan rahaan parivuotta vanhan japsin. Köyhäkin haluaa näyttää vaikka siihen ei oikein varaa olisikaan. Tämä on sitten se mielipide.
Ymmärtääkseni mielipiteesi kysyn muutaman tarkentavan kysymyksen:
Puhut mielipiteestäsi, joten kerrotko, minkä statuksen sinun mielestäsi pystyy saavuttamaan ostamalla 15 vuotta vanhan auton?
Mitä köyhä voi sillä näyttää ja kenelle?
Mitä 15-vuotiasta premiumia vertaat mihin saman hintaiseen parivuotiaaseen japanilaiseen?
Oliko tämä testi minua varten?
Oma mielipiteeni, muutokseni Ritsan tekstiin alleviivattu.
Väitän että moni ostaa, tai kuvittelee jonkun muun ostavan, mieluummin 15 vuotta vanhan premiumin juuri sen kuvitellun statuksen vuoksi vaikka saisi samaan rahaan saman ikäisen hieman vähemmän ajetun japsin. Köyhäkin haluaa ajaa mukavasti vaikka siihen ei oikein varaa olisikaan. Tämä on sitten se mielipide.
740 GLE:
https://www.youtube.com/watch?v=Yn-b0HwfX8s
Videon loppupuolelle kysellään ihmisiltä minkä arvoisina ne autoja pitävät, useimmilla menee arvo aika pitkäksi, arvaa mistä se johtuu?
"Mitä köyhä voi sillä näyttää ja kenelle?" -> Nyt kysyit niin pahan kysymyksen että tällä koulutuksella en osaa siihen vastata. Sitä pitää kysyä niiltä jotka näitä 15 vuotta vanhoja uutena kalliita autoja ostaa.
Vertaan vaikkapa S-sarjalaista perus Anjovikseen.
Sinä ymmärtääkseni ostat autosi pari-kolmevuotta vanhana ja vaihdat yhtä usein joten ei, testi ei ole sinua varten.
740 GLE:
Täysin samaa mieltä. Jos joku vähänkään tietää autoista, niin tajuaa kyllä, että 15-vuotias kottero ei maksa juuri mitään, vaikka olisi ollut uutena kalliskin. Ne jotka eivät tiedä autoista mitään, eivät kyllä muutenkaan autojen hintoja mieti kuin ehkä erikseen kysyttäessä. Toki sellaisen auton ylläpitäminen sitten maksaakin aika tavalla.
Eiköhän noita 15-vuotta vanhoja luksusautoja osteta juuri siksi, että niissä on kuitenkin tiettyä tunnelmaa edelleen. Voitaisiin puhua harrasteautoista, vaikka ne vielä päivittäisessä käytössä useimmiten ovatkin. Itse en sellaiseen koskisi tikullakaan, mutta en niidenkään ostajia halua arvostella. Ja ei niitä varmastikaan naapurikateuden vuoksi osteta, vaan lähinnä ajamisen ilon vuoksi.
Ajattelija2013:
Kyllä ne vielä jotain maksaa.
http://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/BMW/7/sivu/1/vuosimalli_min/2000/vuosimalli_max/2001
Ajattelija2013 suoltaa taas kerran täyttä fuulaa, paremman kyytin 7-sarjan BMW:llä saa 90-luvulta lähtien kuin A5 Audilla. Kokeileppa joskus BMW:tä niin ei tarvitse pelkän Audin kokemuksella tyrmätä ihan kaikkia pelkän olettamuksen turvin kuin tietäisi muista merkeistä kaiken.
"Eiköhän noita 15-vuotta vanhoja luksusautoja osteta juuri siksi, että niissä on kuitenkin tiettyä tunnelmaa edelleen. Voitaisiin puhua harrasteautoista, vaikka ne vielä päivittäisessä käytössä useimmiten ovatkin. Itse en sellaiseen koskisi tikullakaan"
Ajattelija2013 eihän sinunkaan todellinen autosi Audi 80 1.6 ole ihan tuore! Eihän se ole kyllä myöskään mikään luksusauto että sikäli puhut ihan totta. Mutta varmasti ihan riittävä työttömälle joka viettää suurimman osan ajastaan kotona tietokeella.
ritsa:
Tietenkin jos otat esimerkki autoksi Bemarin 7-sarjan ne maksaa vielä vanhanakin. Mutta samanikäiset suurinpiirtein saman verran ajetut Audi A8:sit ovat enää alle puolet 7-sarjan hinnasta. Uskon että Ajatelija Audi miehenä tarkoittikin niitä?
http://www.nettiauto.com/audi/a8?id_vehicle_type=1&yfrom=2000&yto=2001
ritsa:
Kiitos Ritsa tästä, oli hauska pätkä! En tunne lainkaan näitä näitä aikakautensa tekniikan rajoja venyttäneitä valmistajansa kalleimpia malleja, mutta minuakin pelottaisi näille malleille uniikkien osien riski. Jotain tällaista tarkoitin silti aiemmin vihjaistessani A8 ja BMW 700 linjalta löytyvän hienoa kyytiä halvalla, kun tekee kotiläksyt kunnolla.
Vaikka arvaukset autojen arvosta menivätkin yläkanttiin, ne pysyivät silti aivan tavallisen Ford Mondeon hintaluokassa. Hinnassa ei siis ole mitään kadehdittavaa edes autoista ymmärtämättömille.
Siitä huolimatta Rouva ihmetteli aikanaan työkaveriensa suhtautumista hänen käytettyyn Volvo Kakkosneloseen, jonka kuvitellun äveriästä olemusta arvioivat myös tuplasti kalliimmalla uudella Nissanilla ajavat.
Vaikka tällaisesta hintaparadoksista löytyykin joitain näyttöjä, se on silti vain ulkopuolisen arvioijan virhearvio, eikä välttämättä ostajan valintamotiivi.
ritsa:
Minusta 15 vuotta vanhan auton ostaen ei voi näyttää kuin ostaneensa 15 vuotta vanhan auton. Ei siitä autosta näe, paljonko salkkuun tai lompsaan jäi, eikä siitä varsinkaan näe valinnan perusteita.
ritsa:
Kyllä minä noista eroista olen tietoinen ja siksi arvaankin uutena kalliin käytetun ostajan motiivina olevan mukavuus?
Haastoinkin vain tekstissäsi arvelemani vivahteen siitä, että oston motiivina olisi odotus oman statusarvon kohoamisesta ostamalla käytetyn Avensiksen hinnalla.
Itse olen sekakäyttäjä, saatan ostaa kymmenien tuhansien auton uutena tai käytettynä. Ellen saa haluamaani, ostan vaikka neljän tonnin Volvon ja odottelen tavoitteeni halpenemista ulottuvilleni. Mieleinen auto pysyy meillä vuosikymmeniä, kuten uutena ostetut Volvomme 740 GLE (27 v ) ja Rouvan S80 (11 v ).
Cee oli autohistoriani huti, koska arvioin takatilojen tarpeeni täysin pieleen. Automaatille periksi annettuani Cee jää silti mieleeni kaikista autoistani parhaana ajettavana, nykyinen mukaan luettuna. Cee teki kaiken mitä kuljettaja käskee, ja tekee sen välittömästi, mitään siihen lisäämättä ja mitään pois jättämättä. Sen lisäksi:
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7041
Ajattelija2013:
Juuri tässä on hintaparadoksi. Asian ymmärtävän silmissä vanha auto on ikäisensa hintainen. Asiasta ymmärtämätön ei taas hintaa tiedä, eikä siitä todennäköisesti edes välitä. Näin ollen keneltäkään ei saa lisää statuspisteitä vanhalla autolla. Ei viitsitä kuvitella vanhan auton olematonta statusarvoa jonkun muun tekemän hankinnan motiiviksi, koska logiikka ontuu pahasti.
Ajattelija2013:
Luksusauton ylläpito on jo uutena kallista, eikä se yleensä kilometrien myötä halpene.
Sen sijaan kalliiden autojen valmistajan halvemman mallin ajaminen käytettynä ei välttämättä olekaan sen kalliimpaa kuin volyymimallinkaan, kuten 250D osoittaa. Huolto on yksinkertaista, hyvän yksilön korjaustarve minimaalinen ja osat halpoja. Polttoaineen kulutuskin on täysin nykypäivää.
Kiihtyvyys ei ole, mutta sen kanssa eläminen vaatii pikemminkin lehmän hermoja kuin leuhkuutta.
740 GLE:
Niin, parikymmentätuhatta on vielä tänäkin päivänä useimmille iso raha, aika harvalta perheellisellä sellaista rahaa on ylimääräisenä tilillä lojumassa. Jos sellainen raha kuitenkin jostain löytyy ja se on päätetty käyttää uudempaan autoon joillain voi ja tiedän heti muutaman tutun, jotka eivät millään Kiioilla suostu ajamaan joten ne rahat laitetaan vanhempaan isoon Mersuun, Bemariin tai vastaavaan. Kyllä rehellisesti voin myöntää että ruosteeton siisti yksilö tekee vanhempanakin vaikutuksen myös itseeni, en vain sellaista ostaisi mahdollisten luotettavuusongelmien ja huoltokustannusten takia. Itse asiassa ostaisin tällaisen -90 luvun loppupuolen auton uutena jos sellaisia vielä saisi koska en pidä siitä mihin tämän päivän muotoilu ja mukavuus autoissa on menossa.
Tälläkin palstalla varmasti löytyy niitä, jotka käyttää uuteen autoon 50 - 60 tonnia tai enemmän. Sillä jo saisi tämmöisen ässän nelivedolla ja 388 hv bensakoneella.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/6524083
Tuostahan ei enää juuri luksus, mukavuus ja status paranisi uudemmallakaan mallilla. Varteenotettava vaihtoehdo uuden eemelin, 5-sarjalaisen, A6:n tai vastaavan ostajalle ja tuolla vajaalla 60 tonnillahan saisi uutena niistä lähinnä jonkin hinnat alkaen business-mallin muutamin lisävarustein.
Huonompaa esim. tuolla ässällä olisi noihin uusiin pykälää pienempiin saksalaisiin vain huima kulutus, ylläpitokulut ja auton suuri koko. Kaikki muu sitten olisikin parempaa tai vähintään samaa tasoa. En usko tuon luokan auton ongelmiinkaan vielä alle 100 tkm ajettuna ja 6 vuotta vanhana.
Tuli viime vuonna hankittua 10 vuotta vanha XJ ihan käyttöautoksi, tosin kakkos sellainen jolla kilometejä tulee muutama tuhat vuodessa. Samalla rahalla olisi tosiaan saanut jonkun isomman perus sedanin, pienemmän premiumin tai SUV:n. Vaan onhan se ihan eri luokan peli ajella, varsinkin näin kesällä. Korjattavaakin on tullut vastaan mutta kiitos merkkikerhojen ja foorumeiden, apu on löytynyt helposti ja päässyt halvalla verrattuna siihen että olisi vienyt merkkikorjaamolle (esim puhaltimen moottorin ohjain 330 + työ, itse korjattuna 1,70 FET vaihto + kaksi tuntia kesälomasta). Allekirjoitan myös sen että aiheuttaa kateellisuusreaktioita koska jengi ei osaa arvoida auton oikeaa arvoa. Monet kaverit joiden kanssa ennen tuli juteltua paljonkin autoista eivät ole sanaakaan sanoneet autoista hankinnan jälkeen. Myöskin rahoilla leuhkimisesta on saatu vaimon kanssa kuulla. Kaksi kertaa kalliimpi työsuhdeauto ei aiheutanut negatiivisia reaktioita. Eli kyse on tosiaan siitä miten ihmiset mieltää auton statuksen, ei sen oikeasta rahallisesta arvosta. Olenkin ottanut tavakseni sanoa että samalla rahalla olisin saanut Toyotan mutta mielummin ajelen tällä kuin uudella Corollalla
Hesarissa oli tänään lyhyt juttu sporttiautoista radalla. Autoina olivat Audi S3, Seat Leon Cupra ja Toyota GT. Jutussa todettiin, että vaikka Leon ja S3 ovat teknisesti lähes samoja autoja nelivetoa lukuunottamatta, niin S3 Audin 20.000 euroa kalliimpi hinta tuntuu varsin perustellulta. Audi oli selvästi laadukkaamman tuntuinen, hiljaisempi, mukavampi, viimeistellympi, jarrut olivat paremmat ja niin edelleen. Neliveto toki selittää myös hintaa. Juuri tuossa on se syy, miksi minun mielestäni moni maksaa premiumista. Vaikka autot olisivat perusrakenteeltaan (alusta, moottori, vaihteisto) teknisesti tismalleen samoja, voi toinen silti olla huomattavasti laadukkaampi, mukavampi ja hiljaisempi ja jopa ajettavuudeltaan parempi.
Ja jottei kukaan revi pelihousuja, niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.
Ajattelija2013:
ei taida muita autoja ollakaan kuin vaggineita?
Ajattelija2013:
Mitä yrität selittää onko Audi siis mielestäsi muka premium? Mutta teknisesti samat Seat ja Skoda ei. Olet kyllä maailman epätoivoisin ihminen joka taistelee Audin premium statuksen puolesta silti kukaan autoista ymmärtävä ei pidä Skodan kanssa samoista osista tehtyä Audia koskaan premiumina. Eihän se voisi olla edes mahdollista. Jos Audia pidettäisiin premiumina ei sinunkaan tarviisi taas selitellä. Oletko koskaan nähnyt oikeilla premium-autoilla Bemarilla tai Mersulla ajavien joutuvan mussuttamaan samalla lailla kuin sinä Audin puolesta? Arvaan et koskaan en minäkään niillä kun ajaa ei tarvitse selitellä tai todistella selviä asioita.
GTamv:
Toki on. Mutta tuossa testissä nyt sattui olemaan Audi ja Seat. Kerro sinä jokin sporttinen saman teho- ja kokoluokan perheauto, jossa olisi parempi hintalaatusuhde (noilla kriteereillä kuin Octavia RS:sä. Itse en ainakaan heti sellaista keksi. Tosin en nyt aivan perillä ole tuon luokan autoista.
GTamv:
Kuuluuko Toyota nykyään myös VAG konserniin?
Wea:
Eihän täällä juuri muuta näekkään, Bemari miehet loukkaantuvat verisesti jos heidän autojaan millään tavalla arvostelee mutta erityisesti Audeja saa haukkua loputtomasti. Sivistyneen puolueetonta keskustelua.
Octavia RS tarjoaa tosiaan sellaisen tila-suorituskyky-hinta -kombinaation, että sille ei pahemmin kilpailijoita löydy ainakaan konsernin ulkopuolelta (VAG-lyhenne ei muuten ole ollut virallisessa käytössä ainakaan kymmeneen vuoteen). Esimerkiksi Alfa Giulietta QV on kymppitonnin kalliimpi ja pienempi. Toki äärimmäisen kiinnostava auto ja hyvä hankinta käytettynä, jos vain jostain sattuu sellaisen löytämään.
Wea:
Olisihan tuo premium-käsite aika kummallinen, jos se olisi erikseen jokaisen päätettävissä mikä tuote on premium. Eiköhän tämä asia ole sinunkin puolestasi jo valmiiksi päätetty mitkä merkit niihin luetaan. Audi kuuluu, mutta Seat ja Skoda ei ja sille ei yksittäiset wesat vaan mitään voi. Joskus tämä palstan Audin vastainen propaganda huvittaakin, mutta aina välillä se menee vähän överiksi.
ritsa:
ei mutta kirjoittajan mielestä parhaat autot on vaggineita, en viitannut toyotaan mitenkään
GTamv:
Missä niin lukee? Laita suora lainaus tällaisesta paremmuudesta niin tarkastellaan sitä yhdessä. Ihan sillä vaan kyselen ettei pääse syntymään mitään ylilyöntejä, tiettyjen automerkkien omistajilla kun se näyttää olevan tapa.
ritsa:
tässä:
niin ymmärrän täysin myös Seatin oston. Jos sporttista käyttöautoa haluaa, niin saahan siinä rahalleen vastinetta enemmän kuin lähes missään muussa autossa, ehkä Octavia RS:ää lukuunottamatta.