No eipä tuo nyt omasta mielestäni mitenkään yllättävä suorituskyky ole noin pienelle 300 hv autolle. Se on toki totta, että Mersu on selvästi kalliimpi, mutta onhan se sitten Audia nopeampikin ja enemmän ehkä tulevan RS3 mallin kilpailija.
Mutta se tosiaan minustakin oli yllättävää, että S3 on varsin "järkevän" hintainen. Esimerkiksi GTI Golf ei ole merkittävästi halvempi, vaikka S3 on kuitenkin aivan eri luokan auto. Mielenkiintoista onkin nähdä miten Golf R, jossa on S3:n tekniikka, hinnoitellaan. Kaiken järjen mukaan sen täytyy olla S3 Audia halvempi, mutta kuka silloin ostaisi enää GTI Golfia. En nyt suoraan muista S4 Audin hintaa, mutta taitaa olla noin 100.000 euroa. Samalla hinnalla saisi melkein kaksi S3 sedania, joten siinäkin mielessä S3 on "halpa".
On tosiaan hämmästyttävän hyvä suorituskyky Audi S3:ssa. En olisi ikinä uskononut että S3 pääse noinkin lähelle BMW 135ix nollasta sataan kiihtyvyyttä joka on vain 4.7s.
Audin halpa hinta selittyy varmasti sillä että sehän on teknisesti sama auto kuin VW Golf tai Skoda Octavia
No eipä tuo nyt omasta mielestäni mitenkään yllättävä suorituskyky ole noin pienelle 300 hv autolle. Se on toki totta, että Mersu on selvästi kalliimpi, mutta onhan se sitten Audia nopeampikin ja enemmän ehkä tulevan RS3 mallin kilpailija.
Mersun normi AMG-mallit kamppailee toki nykyisiä S3-malleja vastaan. Mutta S3:sta ei ole vastusta niille kovin paljon. Mutta Audilta on tulossa Plus-mallisto (+375 hv) parin vuoden sisäl, jotka sit kamppailee AMG mesejä vastaan.
Ja pian nähdääkin tuleva RS3:nen, mutta siinä onki sit luvassa +400 pollee, mutta sen suurin haastaja on myös tuleva A45 AMG Black Series, jossa myös pyörii tehot samoissa. Ehkä tämä antaa osviittaa siit, että kuika nopeesti tulevat S3 Plus-mallit liikahtaa, ja viel nopeemmin tulevat RS3-mallit.
On tosiaan hämmästyttävän hyvä suorituskyky Audi S3:ssa. En olisi ikinä uskononut että S3 pääse noinkin lähelle BMW 135ix nollasta sataan kiihtyvyyttä joka on vain 4.7s.
Ai onkos BMW M135ix Audi S3 Sedanin haastaja? Eip, vastaus löytyy BMW:n 2-sarjalaisesta, tai myöhemmin nähtävässä 1-sarjan Sedanissa. Mikäli on tulossa.
Audissa on 300 hevosvoimaa tehoa, BMW:ssä 316 hp. Kuitenkin autoilla on sama kiihtyvyys nollasta sataan.
Ei ole sama kiihtyvyys Bemarilla on selvästi parempi se kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 4.7s tosin sekin menny quattroholicin paljon mainostamissa testeissä alle sen.
Quattro, laitahan nyt jäitä hattuun. Ensinnäkin tulevista malleista ei kannata niin paljoa spekuloida, vaikka RS malli onkin varmasti tulossa. Toiseksi oleellista tässä lienee se, että se S3 on tosiaan vielä järkevän hintainen jopa Suomessa. Jotkin mahdollisesti tulevat noin 400 hevosvoimaiset Audi RS3 tai AMG Mersu ovat luultavasti hinnaltaan täysin järjettömiä, jos pitää mielessä, että kyseessä ovat pikkuautot.
Audissa on 300 hevosvoimaa tehoa, BMW:ssä 316 hp. Kuitenkin autoilla on sama kiihtyvyys nollasta sataan.
Eihän noin pieni ero tehoissa vaikuta juuri mihinkään. Tuossa kohtaa oleellisempaa on paino ja vaihteiston toiminta, sekä se, kuinka laajalta alueelta tehot saadaan irti. Ja se taitaakin olla Bemarin vahvuus, koska moottori on selvästi suurempi. Eli jos jotain noista kahdesta haluaa vertailla, voisi olla se, että Bemarin kone on 3.0 l ja Audin 2.0 l. No Mersu lyö tässä molemmille luun kurkkuun, sillä 2.0 l AMG mallista revitään noin 350 hv. Mutta edelleen se oleellisin seikka lienee siinä, että S3 on selvästi Bemaria ja Mersua halvempi.
Audissa on 300 hevosvoimaa tehoa, BMW:ssä 316 hp. Kuitenkin autoilla on sama kiihtyvyys nollasta sataan.
Muun muassa Sportauton testissä, esim. BMW M135i:ssa on normaalia enemmän tehoa kuin tehdas lupaa. Kuten monien merkkien mallien kanssa sama juttu. Toistaiseks Audi S3:sen suhteen ei viel näkynyt dyno-testei, mut varmasti siinäkin normaalia enemmän tehoa.
Quattro, laitahan nyt jäitä hattuun. Ensinnäkin tulevista malleista ei kannata niin paljoa spekuloida, vaikka RS malli onkin varmasti tulossa. Toiseksi oleellista tässä lienee se, että se S3 on tosiaan vielä järkevän hintainen jopa Suomessa. Jotkin mahdollisesti tulevat noin 400 hevosvoimaiset Audi RS3 tai AMG Mersu ovat luultavasti hinnaltaan täysin järjettömiä, jos pitää mielessä, että kyseessä ovat pikkuautot.
Jäitä hatussa, älä huoli siitä. Spekulointi kuuluu automaailmaan, sen näkee sit myöhemmin, että osuuko se spekulointi oikeaan vai ei. Mut ei siitä sen enempää. Suomessa autot ovat järjettömän hintasia, myös pienet tehopakkaukset. Mutta esim. S3:set ovat hinnaltaan hyvää luokkaa, ottaen huomioon laatu, jne.
Kovin on marginaaliset erot jottei edes kiihdytys-spesialisti taida saada noiren kolmen välille mitään eroja. Kaikki kolme ovat onnistuneet tekemään hyvän paketin. Hieman outoa tosin, että MB selvästi suuremmilla tehoilla ei mene muilta karkuun. Ei kannata kisailla noilla kolmella ainakaan kiihdyttelemällä eroja ei synny sitten millään. Ajettavuutta BMW:ssä on kehuttu joten radalla varmasti maukas menopeli. Eipä noilla luvuilla sikäli mitään merkitystä ole, mutta onpahan potkua jos edetä tarvitsee joskus vähän rivakammin. Näistä pienemmistä autoista oma suosikkini on ehottomasti BMW 1M sehän vie kaikkia noita miten tahtoo jos radalla koitetaan ihan vakiotehoillakin saatikka pienellä ohjelmamuutoksella potkua vielä helposti lisää.
Auto Zeitung 4/14 mittasi S3 sedanilla ja CLA 45 AMG:lle hyvin samankaltaiset kiihtyvyydet. Kathleen satkuun asti ero suurimmillaan kaksi sekunnin kymmenystä. Sataseen ajat 4,7/4,8 A3/CLA. Ratakierrokselöa CLA meni sitten paljon nopeammin kuin Audi. Mersuissa on noista virtettty paljon tiukemmaksi alustallaan.
Auto Zeitung 4/14 mittasi S3 sedanilla ja CLA 45 AMG:lle hyvin samankaltaiset kiihtyvyydet. Kathleen satkuun asti ero suurimmillaan kaksi sekunnin kymmenystä. Sataseen ajat 4,7/4,8 A3/CLA. Ratakierrokselöa CLA meni sitten paljon nopeammin kuin Audi. Mersuissa on noista virtettty paljon tiukemmaksi alustallaan.
Onneksi te muut osaatte kirjoittaa toisin kuin minä.
Hiukan off-topic, vaikka nuo nelivetoiset kiihtyvät hienosti niin kiinnitin huomion väännön ja vääntökäyrän merkitykseen. MB CLA 360 hp ja 450 Nm vääntöä, neliveto ja teho/painosuhde 4,4 kiloa per polle. Vastaavasti Tesla Model S Performance, 416 hp, 600 Nm, takaveto ja 5,25 kiloa polle. Eli turpaan pitäisi tulla satavarmasti mutta Teslan kiihtyvyys on 4,4 sek. Sähkömoottorin täysi vääntöä heti nollakierroksilta yllättää. Vääntö/painosuhde on liki identtinen, eli aika yllättävä tulos lukujen perusteella. Etenkin kun takarenkaat ovat vain 245 leveät niin sähkömoottorin luistonesto ansaitsee kehut, se vain rapisee optimaalissa koko ajan.
Hiukan off-topic, vaikka nuo nelivetoiset kiihtyvät hienosti niin kiinnitin huomion väännön ja vääntökäyrän merkitykseen. MB CLA 360 hp ja 450 Nm vääntöä, neliveto ja teho/painosuhde 4,4 kiloa per polle. Vastaavasti Tesla Model S Performance, 416 hp, 600 Nm, takaveto ja 5,25 kiloa polle. Eli turpaan pitäisi tulla satavarmasti mutta Teslan kiihtyvyys on 4,4 sek. Sähkömoottorin täysi vääntöä heti nollakierroksilta yllättää. Vääntö/painosuhde on liki identtinen, eli aika yllättävä tulos lukujen perusteella. Etenkin kun takarenkaat ovat vain 245 leveät niin sähkömoottorin luistonesto ansaitsee kehut, se vain rapisee optimaalissa koko ajan.
Kuten tässä ketjussa jo mainitsin, niin näin marginaalisilla tehoeroilla vääntökäyrä ja vaihteiston toiminta ovat oleellisessa asemassa. Sähkömoottorin vääntökäyrä on tietenkin omaa luokkaansa. Onko tuo Teslan lukema muuten mitattu, vai tehtaan antama. Useinhan siihen tehtaan antamaan lupaukseen on varsin vaikeaa päästä juuri pito-ongelmien vuoksi. Nykyiset nelivetoiset ja automaattivaihteiset autot ovatkin siitä helppoja, että kuka tahansa urpo pääsee tasaisesti samoihin tuloksiin ammattilaisen kanssa.
Onko tuo Teslan lukema muuten mitattu, vai tehtaan antama. Useinhan siihen tehtaan antamaan lupaukseen on varsin vaikeaa päästä juuri pito-ongelmien vuoksi. Nykyiset nelivetoiset ja automaattivaihteiset autot ovatkin siitä helppoja, että kuka tahansa urpo pääsee tasaisesti samoihin tuloksiin ammattilaisen kanssa.
Sähköautolla se vasta helppoa onkin, kaasu pohjaan ja tekniikka huolehtii luistoneston, kerta toisensa jälkeen.
Mitattu ja useaan kertaan. Taisi jopa Road & Track mitata 3,9 sek 0-60 sprintin eli 4,4 paikallisittain on jopa alitettavissa. Muuten huomasiko kukaan että auton mittarissa oli vain 87 mailia, kuka haluaisi tehdä samat temput uunituoreella polttomoottorille? Vaikkei kaikki valmistajat enää taidakaan suositella rauhallista ajoa alkuun, sähkömoottorissa ei tarvitse sisäänajoa. Samoin luistonesto oli pois päältä jolloin auto sutii satavarmasti alussa normaaliasvaltilla, tuo on varmaankin ajettu radalla jossa pito on parempi.
Erikoisinta on kiihtyvyyden lisäksi sen eleettömyys, äänettömyys. Vauhtia on vaikea arvioida perinteisin menetelmin, korvakuulolta.
Onko tuo Teslan lukema muuten mitattu, vai tehtaan antama. Useinhan siihen tehtaan antamaan lupaukseen on varsin vaikeaa päästä juuri pito-ongelmien vuoksi. Nykyiset nelivetoiset ja automaattivaihteiset autot ovatkin siitä helppoja, että kuka tahansa urpo pääsee tasaisesti samoihin tuloksiin ammattilaisen kanssa.
Sähköautolla se vasta helppoa onkin, kaasu pohjaan ja tekniikka huolehtii luistoneston, kerta toisensa jälkeen.
Mitattu ja useaan kertaan. Taisi jopa Road & Track mitata 3,9 sek 0-60 sprintin eli 4,4 paikallisittain on jopa alitettavissa. Muuten huomasiko kukaan että auton mittarissa oli vain 87 mailia, kuka haluaisi tehdä samat temput uunituoreella polttomoottorille? Vaikkei kaikki valmistajat enää taidakaan suositella rauhallista ajoa alkuun, sähkömoottorissa ei tarvitse sisäänajoa. Samoin luistonesto oli pois päältä jolloin auto sutii satavarmasti alussa normaaliasvaltilla, tuo on varmaankin ajettu radalla jossa pito on parempi.
Erikoisinta on kiihtyvyyden lisäksi sen eleettömyys, äänettömyys. Vauhtia on vaikea arvioida perinteisin menetelmin, korvakuulolta.
Näinhän se menee, mutta en minä silti Teslaa Suomen oloihin ostaisi. Palataan asiaan, kun akullisella voi ajaa satoja kilometrejä lämpötilasta riippumatta, tai kun akun voi ladata hetkessä.
Mitattu ja useaan kertaan. Taisi jopa Road & Track mitata 3,9 sek 0-60 sprintin eli 4,4 paikallisittain on jopa alitettavissa. Muuten huomasiko kukaan että auton mittarissa oli vain 87 mailia, kuka haluaisi tehdä samat temput uunituoreella polttomoottorille? Vaikkei kaikki valmistajat enää taidakaan suositella rauhallista ajoa alkuun, sähkömoottorissa ei tarvitse sisäänajoa. Samoin luistonesto oli pois päältä jolloin auto sutii satavarmasti alussa normaaliasvaltilla, tuo on varmaankin ajettu radalla jossa pito on parempi.
Erikoisinta on kiihtyvyyden lisäksi sen eleettömyys, äänettömyys. Vauhtia on vaikea arvioida perinteisin menetelmin, korvakuulolta.
Näinhän se menee, mutta en minä silti Teslaa Suomen oloihin ostaisi. Palataan asiaan, kun akullisella voi ajaa satoja kilometrejä lämpötilasta riippumatta, tai kun akun voi ladata hetkessä.
Jonkin verran on norjassa ollut juttua noista teslan lataus ongelmista.
Palataan asiaan, kun akullisella voi ajaa satoja kilometrejä lämpötilasta riippumatta, tai kun akun voi ladata hetkessä.
Akun latauksen hitaus onkin käytännössä ainoa auton ongelma kunnes akkuteknologia kehittyy riittävästi. Toinen ongelma on miten sähkö tuotetaan ekologisesti. Sähköauto on tasan niin puhdas tai epäpuhdas kuin voimalat missä sähkö tuotetaan. Kolmas asia on mitä akuille tapahtuu kun ne muuttuvat romuksi.
Joka tapauksessa tuosta voi katsella mielenkiintoisen videon miten Tesla pärjää talviolosuhteissa Norjassa, yllättävän hyvin.
Palataan asiaan, kun akullisella voi ajaa satoja kilometrejä lämpötilasta riippumatta, tai kun akun voi ladata hetkessä.
Akun latauksen hitaus onkin käytännössä ainoa auton ongelma kunnes akkuteknologia kehittyy riittävästi. Toinen ongelma on miten sähkö tuotetaan ekologisesti. Sähköauto on tasan niin puhdas tai epäpuhdas kuin voimalat missä sähkö tuotetaan. Kolmas asia on mitä akuille tapahtuu kun ne muuttuvat romuksi.
Joka tapauksessa tuosta voi katsella mielenkiintoisen videon miten Tesla pärjää talviolosuhteissa Norjassa, yllättävän hyvin.
Totta. En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
Mielenkiintoista, onko sinulla lisätietoa asiasta? Pakkasen ei pitäisi olla sähköautojen ongelma koska akut kuumenevat ajossa, Tesla käyttää tehokasta jäähdytys järjestelmää mikä estää ylikuumenemisen mutta kuluttaa samalla energiaa.
En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
Mielenkiintoista, onko sinulla lisätietoa asiasta? Pakkasen ei pitäisi olla sähköautojen ongelma koska akut kuumenevat ajossa, Tesla käyttää tehokasta jäähdytys järjestelmää mikä estää ylikuumenemisen mutta kuluttaa samalla energiaa.
En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
Mielenkiintoista, onko sinulla lisätietoa asiasta? Pakkasen ei pitäisi olla sähköautojen ongelma koska akut kuumenevat ajossa, Tesla käyttää tehokasta jäähdytys järjestelmää mikä estää ylikuumenemisen mutta kuluttaa samalla energiaa.
Auto Luvattu matka, km Testattu matka talvella, km
1. Tesla Mode S 502 206
2. Nissan Leaf 199 69,1
3. BMW i3 130-160 61,4
4.Mitsubishi i-MieV 150 61,3
5. Renault Zoe 100-150 58,9
Luonnollisesti kulutus kasvaa kun ajetaan lumessa puhumattakaan että ajetaan Norjan vuoristossa, oma autonikin kuluttaa varmasti tuplaten jos ajan saman reitin kuin videolla. Tietokone laskee viiveellä toimintasäteen keskikulutuksen mukaan joten on luonnollista että esimerkiksi Norjassa se ei ole lähelläkään totuutta. Muiden autojen "ilmoitettuihin" toimintasäteisiin en ota kantaa koska ne eivät minua kiinnosta mutta mitä olen Tesla videoita katsellut käytäntö on ollut lähellä sitä mitä voi olettaa kun ottaa olosuhteet huomioon.
Lisäksi kun ottaa huomioon että Tesla lupaa akulle 8 vuoden takuun ja lupaa myös vaihtaa akun uuteen kun varauskyky laskee 20% tekee se autosta mielenkiintoisen, akkuteknologia kun kehittyy yhä kiihtyvällä vauhdilla, autossa ei ole myöskään lähes mitään kuluvia osia, öljyjä ei tarvitse vaihdella eikä muutenkaan tarvitse käydä määräaikais huolloissa. Sähkö on tankkausasemilla ilmaista joten ajaminen on käsittämättömän halpaa.
Tämä on aika paljon sanottu kun ottaa huomioon että olen vakaasti ollut sähköautoja vastaan mutta ajat muuttuu.
En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
Mielenkiintoista, onko sinulla lisätietoa asiasta? Pakkasen ei pitäisi olla sähköautojen ongelma koska akut kuumenevat ajossa, Tesla käyttää tehokasta jäähdytys järjestelmää mikä estää ylikuumenemisen mutta kuluttaa samalla energiaa.
Auto Luvattu matka, km Testattu matka talvella, km
1. Tesla Mode S 502 206
2. Nissan Leaf 199 69,1
3. BMW i3 130-160 61,4
4.Mitsubishi i-MieV 150 61,3
5. Renault Zoe 100-150 58,9
Luonnollisesti kulutus kasvaa kun ajetaan lumessa puhumattakaan että ajetaan Norjan vuoristossa, oma autonikin kuluttaa varmasti tuplaten jos ajan saman reitin kuin videolla. Tietokone laskee viiveellä toimintasäteen keskikulutuksen mukaan joten on luonnollista että esimerkiksi Norjassa se ei ole lähelläkään totuutta. Muiden autojen "ilmoitettuihin" toimintasäteisiin en ota kantaa koska ne eivät minua kiinnosta mutta mitä olen Tesla videoita katsellut käytäntö on ollut lähellä sitä mitä voi olettaa kun ottaa olosuhteet huomioon.
Lisäksi kun ottaa huomioon että Tesla lupaa akulle 8 vuoden takuun ja lupaa myös vaihtaa akun uuteen kun varauskyky laskee 20% tekee se autosta mielenkiintoisen, akkuteknologia kun kehittyy yhä kiihtyvällä vauhdilla, autossa ei ole myöskään lähes mitään kuluvia osia, öljyjä ei tarvitse vaihdella eikä muutenkaan tarvitse käydä määräaikais huolloissa. Sähkö on tankkausasemilla ilmaista joten ajaminen on käsittämättömän halpaa.
Tämä on aika paljon sanottu kun ottaa huomioon että olen vakaasti ollut sähköautoja vastaan mutta ajat muuttuu.
Tuo toimintasäteen supistuminen johtuu ainakin lukemani jutun mukaan nimenomaan pakkasesta ja melko pienestä sellaisesta.
Tuo toimintasäteen supistuminen johtuu ainakin lukemani jutun mukaan nimenomaan pakkasesta ja melko pienestä sellaisesta.
Onko laittaa linkkiä. Tuossa videossa tietokone ilmoitti toimintasäteeksi 155km kun matkaa tankkauspisteeseen oli 112km, tarkalle meni mutta perille päästiin. Ajo pelkkää ylämäkeä. Energian kulutus oli siis noin 40% suurempi mitä tietokone oletti. Oma autoni kuluttaa keskimäärin noin 6 litraa satasella normaalisti mutta en hetkeäkään epäile etteikö vastaavissa olosuhteissa kun ajetaan lumisateessa vuoren rinnettä ylös ala kulutus ykkösellä ja perässä on sitten jotain muita numeroita. Pakkasta näytti mittarin mukaan olevan -4 astetta välillä enemmänkin.
No eikös itse asiassa tuossa finmaninkin linkissä asia kerrota.
Siinä kerrotaan näin:
"Testin perusteella Tesla Model S:llä uskaltaisi joten kuten lähteä talvireissuun. Autossa on tosin kolme-neljä kertaa tehokkaampi akusto kuin muissa vertailukohteissa."
Eli, talvella auto kuluttaa enemmän kuin kesällä. Mikä tässä on ihmeellistä? Kun autolla ajetaan ylämäkeen, mitä Norjassa kyllä riittää, auto kuluttaa enemmän kuin tasamaalla lumettomalla tiellä. Aika selvä asia.
Tesla taitaa vain olla ainoa sähköautojen valmistaja joka rehellisesti kertoo kuinka pitkälle autollaan pääsee ja muut kaunistelevat asioita. Kyllä minusta noin 300km toimintasäde on jo aivan riittävä, en ainakaan minä jaksa istua autossa sitä pidemmälle. Sitten kun latausasemia tulee yhtä tiheään mitä tällä hetkellä on bensa-asemia en näe mitään ongelmaa sähköautoissa teknisesti. Latausaikaa lukuunottamatta.
No tuon linkin testissä (ja lukemassani jutussa, ehkä samaan testiin perustuva) matka tippui noin 200 kilometriin, eikä kyseessä ole mikään vuoristo, vaan tasaiset tiet Saksassa. 200 km matka ei ole riittävä, ei ainakaan Suomessa. Eikä pakkastakaan ollut vielä kuin pari astetta. Mitäs sitten, kun pakkasta on -20 astetta. Voi olettaa, että toimintasäde putoaa lähelle sataa kilometriä.
Siitä en ole ihan perillä, kuinka nopeasti tuollaisen akun voi nykyisin täyttää.
No tuon linkin testissä (ja lukemassani jutussa, ehkä samaan testiin perustuva) matka tippui noin 200 kilometriin, eikä kyseessä ole mikään vuoristo, vaan tasaiset tiet Saksassa.
Siitä en ole ihan perillä, kuinka nopeasti tuollaisen akun voi nykyisin täyttää.
Ihan hyvä arkumentti, voisin itse vielä puoli vuotta sitten sanoa samaa. Nyt täytyy vain ottaa huomioon se seikka että kyseessä on valmistajan ilmoittama MAKSIMI matka mitä akuilla voi ajaa, aivan samoin kuten joillain turbodieseleillä voi ajaa yli 1000 kilometriä tankillisella, muistaakseni Passatia mainostettiin pari vuotta sitten näin. Lupaan ajaa tankin tyhjäksi millä hyvänsä autolla puolessa tuosta. Huomioon täytyy ottaa myös Saksalainen ajotyyli, siellä ei todellakaan ajella pisaralla pisemmälle tyyliin, sekä se että kyseessä on isot rahat, todella isot rahat. Öljyteollisuuden lobbaajat ovat valmiita tekemään lähes mitä tahansa estääkseen sähköautojen yleistymisen, ovat jopa valmiita ostamaan toimittajia.
Tuossa laittamassani videossa akku täyttyy tyhjästä täyteen noin puolessa tunnissa, joka on vielä turhan pitkä aika, lisänä tulee myös Tesla kuljettajien lisääntyvä ylipaino ongelma.
No eipä tuo nyt omasta mielestäni mitenkään yllättävä suorituskyky ole noin pienelle 300 hv autolle. Se on toki totta, että Mersu on selvästi kalliimpi, mutta onhan se sitten Audia nopeampikin ja enemmän ehkä tulevan RS3 mallin kilpailija.
Mutta se tosiaan minustakin oli yllättävää, että S3 on varsin "järkevän" hintainen. Esimerkiksi GTI Golf ei ole merkittävästi halvempi, vaikka S3 on kuitenkin aivan eri luokan auto. Mielenkiintoista onkin nähdä miten Golf R, jossa on S3:n tekniikka, hinnoitellaan. Kaiken järjen mukaan sen täytyy olla S3 Audia halvempi, mutta kuka silloin ostaisi enää GTI Golfia. En nyt suoraan muista S4 Audin hintaa, mutta taitaa olla noin 100.000 euroa. Samalla hinnalla saisi melkein kaksi S3 sedania, joten siinäkin mielessä S3 on "halpa".
andertz:
On tosiaan hämmästyttävän hyvä suorituskyky Audi S3:ssa. En olisi ikinä uskononut että S3 pääse noinkin lähelle BMW 135ix nollasta sataan kiihtyvyyttä joka on vain 4.7s.
Audin halpa hinta selittyy varmasti sillä että sehän on teknisesti sama auto kuin VW Golf tai Skoda Octavia
andertz:
Toi on vasta tehtaanantamia tuloksia. Mut eiköhän se testeissä pääsee nopeammin sit. Täs muiden S3:sien tuloksia muun muassa.
http://www.flickr.com/photos/dedethecollector/9920181886/
http://www.flickr.com/photos/dedethecollector/11208475526/in/set-72157638352635785
Ajattelija2013:
Mersun normi AMG-mallit kamppailee toki nykyisiä S3-malleja vastaan. Mutta S3:sta ei ole vastusta niille kovin paljon. Mutta Audilta on tulossa Plus-mallisto (+375 hv) parin vuoden sisäl, jotka sit kamppailee AMG mesejä vastaan.
http://www.motoring.com.au/news/2014/small-passenger/audi/s3/audi-gets-first-crack-at-new-engine-41180
Ja pian nähdääkin tuleva RS3:nen, mutta siinä onki sit luvassa +400 pollee, mutta sen suurin haastaja on myös tuleva A45 AMG Black Series, jossa myös pyörii tehot samoissa. Ehkä tämä antaa osviittaa siit, että kuika nopeesti tulevat S3 Plus-mallit liikahtaa, ja viel nopeemmin tulevat RS3-mallit.
http://imageshack.us/photo/my-images/651/qqqh.jpg/
Sui Hing:
Ai onkos BMW M135ix Audi S3 Sedanin haastaja? Eip, vastaus löytyy BMW:n 2-sarjalaisesta, tai myöhemmin nähtävässä 1-sarjan Sedanissa. Mikäli on tulossa.
Audissa on 300 hevosvoimaa tehoa, BMW:ssä 316 hp. Kuitenkin autoilla on sama kiihtyvyys nollasta sataan.
andertz:
Ei ole sama kiihtyvyys Bemarilla on selvästi parempi se kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 4.7s tosin sekin menny quattroholicin paljon mainostamissa testeissä alle sen.
Quattro, laitahan nyt jäitä hattuun. Ensinnäkin tulevista malleista ei kannata niin paljoa spekuloida, vaikka RS malli onkin varmasti tulossa. Toiseksi oleellista tässä lienee se, että se S3 on tosiaan vielä järkevän hintainen jopa Suomessa. Jotkin mahdollisesti tulevat noin 400 hevosvoimaiset Audi RS3 tai AMG Mersu ovat luultavasti hinnaltaan täysin järjettömiä, jos pitää mielessä, että kyseessä ovat pikkuautot.
Eihän noin pieni ero tehoissa vaikuta juuri mihinkään. Tuossa kohtaa oleellisempaa on paino ja vaihteiston toiminta, sekä se, kuinka laajalta alueelta tehot saadaan irti. Ja se taitaakin olla Bemarin vahvuus, koska moottori on selvästi suurempi. Eli jos jotain noista kahdesta haluaa vertailla, voisi olla se, että Bemarin kone on 3.0 l ja Audin 2.0 l. No Mersu lyö tässä molemmille luun kurkkuun, sillä 2.0 l AMG mallista revitään noin 350 hv. Mutta edelleen se oleellisin seikka lienee siinä, että S3 on selvästi Bemaria ja Mersua halvempi.
andertz:
Muun muassa Sportauton testissä, esim. BMW M135i:ssa on normaalia enemmän tehoa kuin tehdas lupaa. Kuten monien merkkien mallien kanssa sama juttu. Toistaiseks Audi S3:sen suhteen ei viel näkynyt dyno-testei, mut varmasti siinäkin normaalia enemmän tehoa.
http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=810112
Ajattelija2013:
Jäitä hatussa, älä huoli siitä. Spekulointi kuuluu automaailmaan, sen näkee sit myöhemmin, että osuuko se spekulointi oikeaan vai ei. Mut ei siitä sen enempää. Suomessa autot ovat järjettömän hintasia, myös pienet tehopakkaukset. Mutta esim. S3:set ovat hinnaltaan hyvää luokkaa, ottaen huomioon laatu, jne.
Mutta täs pari hyvää testiä S3:lta.
http://autohullut.fi/etusivu/autotesti-2013-audi-s3-sportback-vastaan-2013-bmw-m135i-xdrive-vastaan-2013-mercedes-benz-a-45-amg/
http://img.germancarforum.com/community/attachments/ai-imgur-com_99nd2jp-jpg.47063/
Kovin on marginaaliset erot jottei edes kiihdytys-spesialisti taida saada noiren kolmen välille mitään eroja. Kaikki kolme ovat onnistuneet tekemään hyvän paketin. Hieman outoa tosin, että MB selvästi suuremmilla tehoilla ei mene muilta karkuun. Ei kannata kisailla noilla kolmella ainakaan kiihdyttelemällä eroja ei synny sitten millään. Ajettavuutta BMW:ssä on kehuttu joten radalla varmasti maukas menopeli. Eipä noilla luvuilla sikäli mitään merkitystä ole, mutta onpahan potkua jos edetä tarvitsee joskus vähän rivakammin. Näistä pienemmistä autoista oma suosikkini on ehottomasti BMW 1M sehän vie kaikkia noita miten tahtoo jos radalla koitetaan ihan vakiotehoillakin saatikka pienellä ohjelmamuutoksella potkua vielä helposti lisää.
Auto Zeitung 4/14 mittasi S3 sedanilla ja CLA 45 AMG:lle hyvin samankaltaiset kiihtyvyydet. Kathleen satkuun asti ero suurimmillaan kaksi sekunnin kymmenystä. Sataseen ajat 4,7/4,8 A3/CLA. Ratakierrokselöa CLA meni sitten paljon nopeammin kuin Audi. Mersuissa on noista virtettty paljon tiukemmaksi alustallaan.
NHB:
Onneksi te muut osaatte kirjoittaa toisin kuin minä.
Hiukan off-topic, vaikka nuo nelivetoiset kiihtyvät hienosti niin kiinnitin huomion väännön ja vääntökäyrän merkitykseen. MB CLA 360 hp ja 450 Nm vääntöä, neliveto ja teho/painosuhde 4,4 kiloa per polle. Vastaavasti Tesla Model S Performance, 416 hp, 600 Nm, takaveto ja 5,25 kiloa polle. Eli turpaan pitäisi tulla satavarmasti mutta Teslan kiihtyvyys on 4,4 sek. Sähkömoottorin täysi vääntöä heti nollakierroksilta yllättää. Vääntö/painosuhde on liki identtinen, eli aika yllättävä tulos lukujen perusteella. Etenkin kun takarenkaat ovat vain 245 leveät niin sähkömoottorin luistonesto ansaitsee kehut, se vain rapisee optimaalissa koko ajan.
catmirri:
Kuten tässä ketjussa jo mainitsin, niin näin marginaalisilla tehoeroilla vääntökäyrä ja vaihteiston toiminta ovat oleellisessa asemassa. Sähkömoottorin vääntökäyrä on tietenkin omaa luokkaansa. Onko tuo Teslan lukema muuten mitattu, vai tehtaan antama. Useinhan siihen tehtaan antamaan lupaukseen on varsin vaikeaa päästä juuri pito-ongelmien vuoksi. Nykyiset nelivetoiset ja automaattivaihteiset autot ovatkin siitä helppoja, että kuka tahansa urpo pääsee tasaisesti samoihin tuloksiin ammattilaisen kanssa.
Ajattelija2013:
Sähköautolla se vasta helppoa onkin, kaasu pohjaan ja tekniikka huolehtii luistoneston, kerta toisensa jälkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=SpivacjZu3c
Mitattu ja useaan kertaan. Taisi jopa Road & Track mitata 3,9 sek 0-60 sprintin eli 4,4 paikallisittain on jopa alitettavissa. Muuten huomasiko kukaan että auton mittarissa oli vain 87 mailia, kuka haluaisi tehdä samat temput uunituoreella polttomoottorille? Vaikkei kaikki valmistajat enää taidakaan suositella rauhallista ajoa alkuun, sähkömoottorissa ei tarvitse sisäänajoa. Samoin luistonesto oli pois päältä jolloin auto sutii satavarmasti alussa normaaliasvaltilla, tuo on varmaankin ajettu radalla jossa pito on parempi.
Erikoisinta on kiihtyvyyden lisäksi sen eleettömyys, äänettömyys. Vauhtia on vaikea arvioida perinteisin menetelmin, korvakuulolta.
ritsa:
Mutta jos pito ei riitä, niin siinä ei tekniikkakaan auta. Siksi neliveto helpottaa tilannetta entisestään. Sähköautolla on toki muita etuja.
catmirri:
Näinhän se menee, mutta en minä silti Teslaa Suomen oloihin ostaisi. Palataan asiaan, kun akullisella voi ajaa satoja kilometrejä lämpötilasta riippumatta, tai kun akun voi ladata hetkessä.
Ajattelija2013:
Jonkin verran on norjassa ollut juttua noista teslan lataus ongelmista.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/teslan+sahkoautolle+uusi+takaisku,+nyt+norjassa/201401610231
finman:
Ongelmat johtuu siitä mistä jutussa puhutaankin, ei varsinaisesti autosta.
Ajattelija2013:
Akun latauksen hitaus onkin käytännössä ainoa auton ongelma kunnes akkuteknologia kehittyy riittävästi. Toinen ongelma on miten sähkö tuotetaan ekologisesti. Sähköauto on tasan niin puhdas tai epäpuhdas kuin voimalat missä sähkö tuotetaan. Kolmas asia on mitä akuille tapahtuu kun ne muuttuvat romuksi.
Joka tapauksessa tuosta voi katsella mielenkiintoisen videon miten Tesla pärjää talviolosuhteissa Norjassa, yllättävän hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=aZNlG4V4Pl8
ritsa:
Totta. En tiedä Norjan tilannetta latausasemien kannalta, mutta Teslankin ajosäde noin puolittui luvatusta melko pienilläkin pakkasilla. Kaipa sekin on jonkinlainen ongelma.
Ajattelija2013:
Mielenkiintoista, onko sinulla lisätietoa asiasta? Pakkasen ei pitäisi olla sähköautojen ongelma koska akut kuumenevat ajossa, Tesla käyttää tehokasta jäähdytys järjestelmää mikä estää ylikuumenemisen mutta kuluttaa samalla energiaa.
ritsa:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/sahkoautolla+matka+katkeaa+talvella+lyhyeen/201401595391
Auto Luvattu matka, km Testattu matka talvella, km
1. Tesla Mode S 502 206
2. Nissan Leaf 199 69,1
3. BMW i3 130-160 61,4
4.Mitsubishi i-MieV 150 61,3
5. Renault Zoe 100-150 58,9
finman:
Luonnollisesti kulutus kasvaa kun ajetaan lumessa puhumattakaan että ajetaan Norjan vuoristossa, oma autonikin kuluttaa varmasti tuplaten jos ajan saman reitin kuin videolla. Tietokone laskee viiveellä toimintasäteen keskikulutuksen mukaan joten on luonnollista että esimerkiksi Norjassa se ei ole lähelläkään totuutta. Muiden autojen "ilmoitettuihin" toimintasäteisiin en ota kantaa koska ne eivät minua kiinnosta mutta mitä olen Tesla videoita katsellut käytäntö on ollut lähellä sitä mitä voi olettaa kun ottaa olosuhteet huomioon.
Lisäksi kun ottaa huomioon että Tesla lupaa akulle 8 vuoden takuun ja lupaa myös vaihtaa akun uuteen kun varauskyky laskee 20% tekee se autosta mielenkiintoisen, akkuteknologia kun kehittyy yhä kiihtyvällä vauhdilla, autossa ei ole myöskään lähes mitään kuluvia osia, öljyjä ei tarvitse vaihdella eikä muutenkaan tarvitse käydä määräaikais huolloissa. Sähkö on tankkausasemilla ilmaista joten ajaminen on käsittämättömän halpaa.
Tämä on aika paljon sanottu kun ottaa huomioon että olen vakaasti ollut sähköautoja vastaan mutta ajat muuttuu.
ritsa:
Tuo toimintasäteen supistuminen johtuu ainakin lukemani jutun mukaan nimenomaan pakkasesta ja melko pienestä sellaisesta.
Ajattelija2013:
Onko laittaa linkkiä. Tuossa videossa tietokone ilmoitti toimintasäteeksi 155km kun matkaa tankkauspisteeseen oli 112km, tarkalle meni mutta perille päästiin. Ajo pelkkää ylämäkeä. Energian kulutus oli siis noin 40% suurempi mitä tietokone oletti. Oma autoni kuluttaa keskimäärin noin 6 litraa satasella normaalisti mutta en hetkeäkään epäile etteikö vastaavissa olosuhteissa kun ajetaan lumisateessa vuoren rinnettä ylös ala kulutus ykkösellä ja perässä on sitten jotain muita numeroita. Pakkasta näytti mittarin mukaan olevan -4 astetta välillä enemmänkin.
No eikös itse asiassa tuossa finmaninkin linkissä asia kerrota.
Ajattelija2013:
Siinä kerrotaan näin:
"Testin perusteella Tesla Model S:llä uskaltaisi joten kuten lähteä talvireissuun. Autossa on tosin kolme-neljä kertaa tehokkaampi akusto kuin muissa vertailukohteissa."
Eli, talvella auto kuluttaa enemmän kuin kesällä. Mikä tässä on ihmeellistä? Kun autolla ajetaan ylämäkeen, mitä Norjassa kyllä riittää, auto kuluttaa enemmän kuin tasamaalla lumettomalla tiellä. Aika selvä asia.
Tesla taitaa vain olla ainoa sähköautojen valmistaja joka rehellisesti kertoo kuinka pitkälle autollaan pääsee ja muut kaunistelevat asioita. Kyllä minusta noin 300km toimintasäde on jo aivan riittävä, en ainakaan minä jaksa istua autossa sitä pidemmälle. Sitten kun latausasemia tulee yhtä tiheään mitä tällä hetkellä on bensa-asemia en näe mitään ongelmaa sähköautoissa teknisesti. Latausaikaa lukuunottamatta.
No tuon linkin testissä (ja lukemassani jutussa, ehkä samaan testiin perustuva) matka tippui noin 200 kilometriin, eikä kyseessä ole mikään vuoristo, vaan tasaiset tiet Saksassa. 200 km matka ei ole riittävä, ei ainakaan Suomessa. Eikä pakkastakaan ollut vielä kuin pari astetta. Mitäs sitten, kun pakkasta on -20 astetta. Voi olettaa, että toimintasäde putoaa lähelle sataa kilometriä.
Siitä en ole ihan perillä, kuinka nopeasti tuollaisen akun voi nykyisin täyttää.
Ajattelija2013:
Ihan hyvä arkumentti, voisin itse vielä puoli vuotta sitten sanoa samaa. Nyt täytyy vain ottaa huomioon se seikka että kyseessä on valmistajan ilmoittama MAKSIMI matka mitä akuilla voi ajaa, aivan samoin kuten joillain turbodieseleillä voi ajaa yli 1000 kilometriä tankillisella, muistaakseni Passatia mainostettiin pari vuotta sitten näin. Lupaan ajaa tankin tyhjäksi millä hyvänsä autolla puolessa tuosta. Huomioon täytyy ottaa myös Saksalainen ajotyyli, siellä ei todellakaan ajella pisaralla pisemmälle tyyliin, sekä se että kyseessä on isot rahat, todella isot rahat. Öljyteollisuuden lobbaajat ovat valmiita tekemään lähes mitä tahansa estääkseen sähköautojen yleistymisen, ovat jopa valmiita ostamaan toimittajia.
Tuossa laittamassani videossa akku täyttyy tyhjästä täyteen noin puolessa tunnissa, joka on vielä turhan pitkä aika, lisänä tulee myös Tesla kuljettajien lisääntyvä ylipaino ongelma.
Oli miten oli, mutta auto Tesla Model S on ylivoimaisesti parhaimman näköinen henkilöauto tällä hetkellä. Yhden tällaisen olen nähnyt livenä.
Jo tästäkin syystä täytyy toivoo mahdollisten ongelmien korjaantumista.