Mersuja meni helmikuussa 2014 kaupaksi vain 342 kappaletta. Vaikka mallisto on kaikilta osin uutta. Liekö syynä se että hinnat ovat niin korkeat ?
Niin miltä kaikilta osin mallisto on uutta? C-Klassen uusi sukupolvi on jo esitelty, muttei sen toimitukset eivät ole vielä alkaneet. E-Klasse on jo ylittänyt keski-iän. Kun tärkein malli on keski-iässä ja toiseksi tärkeimmän mallin toinen jalka on syvällä haudassa, niin väitteesi on aivan järjetön. Mutta se on kuitenkin totta, että hinnoittelu varmasti vaikuttaa myyntiin. Mersuhan on ilmoittanut, että kapasitettiongelmien vuoksi joutuvat hillitsemään myyntiä korkeilla hinnoilla. Tuloksen olettavat olevan tästä johtuen kunnossa.
Kaikki vähänkää autoalaa seuraavat tämän tietävät. Audilla ja Bemarilla lisävarusteiden hinnat ovat korkeita, Mersun osalta homma alkaa jo mennä lähes vitsiksi. Suoraan sanottuna en usko, että kyseiset merkit edes tahkovat kauheasti voittoa noilla pooskettoman hintaisilla lisävarusteilla. Jos ne olisivat hieman halvempia, niin ihmiset varustelisivat autonsa paremmin ja jopa koko malliston myynti saattaisi hieman nousta.
NHB, jos ja kun nyt Suomen hinnoista ja myynnistä puhutaan, niin Volvo myy näistä merkeistä eniten. Sinun teoriasi ei siis oikein toimi ainakaan Suomessa.
Tuota hinnoittelun linjat vetävät takuulla erittäin hyvin palkatut henkilöt. Noiden kyseisten premiummerkkien tulos on ollut viimevuosina niin kova, että ainakin tulosten perusteella voisi väittää hinnoittelun toimivan erittäin hyvin.
Jollakin Suomen myynnillä ei nyt ole edes Volvon tapauksessa mitän merkitystä mihinkään. Hinnoittelun suunnat katsotaan aivan muualta kuin Suomesta. Siksi tuolla Suomen myynnillä ei ole mitään tekemistä teoriani kanssa.
Aika moni tuntemani uuden Volvon ostaja on maininnut yhtenä tärkeänä syynä saksanpremiumeja halvemmat varusteet. Tuo tukee "teoriaani".
Aika moni tuntemani uuden Volvon ostaja on maininnut yhtenä tärkeänä syynä saksanpremiumeja halvemmat varusteet. Tuo tukee "teoriaani".
Päti omalla kohdallani. Jo nyt perheestä poistunut XC60 (vm 2009) oli hinta-laatusuhteeltaan niin paljon X3'sta ja Q5'sta (edellinen generaatio) parempi että päädyin siihen. Osa tuota hinta-laatua oli juuri hyvä varustelu.
Kaikki vähänkää autoalaa seuraavat tämän tietävät. Audilla ja Bemarilla lisävarusteiden hinnat ovat korkeita, Mersun osalta homma alkaa jo mennä lähes vitsiksi. Suoraan sanottuna en usko, että kyseiset merkit edes tahkovat kauheasti voittoa noilla pooskettoman hintaisilla lisävarusteilla. Jos ne olisivat hieman halvempia, niin ihmiset varustelisivat autonsa paremmin ja jopa koko malliston myynti saattaisi hieman nousta.
NHB, jos ja kun nyt Suomen hinnoista ja myynnistä puhutaan, niin Volvo myy näistä merkeistä eniten. Sinun teoriasi ei siis oikein toimi ainakaan Suomessa.
Tuota hinnoittelun linjat vetävät takuulla erittäin hyvin palkatut henkilöt. Noiden kyseisten premiummerkkien tulos on ollut viimevuosina niin kova, että ainakin tulosten perusteella voisi väittää hinnoittelun toimivan erittäin hyvin.
Jollakin Suomen myynnillä ei nyt ole edes Volvon tapauksessa mitän merkitystä mihinkään. Hinnoittelun suunnat katsotaan aivan muualta kuin Suomesta. Siksi tuolla Suomen myynnillä ei ole mitään tekemistä teoriani kanssa.
Aika moni tuntemani uuden Volvon ostaja on maininnut yhtenä tärkeänä syynä saksanpremiumeja halvemmat varusteet. Tuo tukee "teoriaani".
Suomen myynnillä ei tietenkään ole mitään merkitystä kyseisille yritykselle, mutta suomalaisen asiakkaan näkökulmasta, Suomen myynnistä ja hinnoista tässä nyt käsittääkseni puhutaan. Ja kuten totesin, ainakin Suomessa moni valinnee Volvon juuri lisävarusteiden hinnan vuoksi. Jos Audi siis pyytäisi esim metallivöristä 1500 euron sijasta 600 euroa, niin voi olla, että pari Volvon ostajaa olisi päätynyt Audiin. Siinä saa aika paljon ylihintaista metalliväriä myydä, jotta kokonaisen auton myynnin menetys katetaan. Tai jos ne vakiojakkarat olisivat edes siedettävät...
En tiedä mikä nykyisin on tilanne, mutta ainakin joitain vuosia sitten Volvo oli käsittääkseni Suomessa suhteellisesti halvempi, kuin monissa muissa maissa.
Ja ne perus penkit todella ovat lähinnä huono vitsi. Näyttävät siltä kuin ne olisi repäisty jostain -90 luvun Corollasta. Penkii on surkea ja kangas suorastaan järkyttävä.
Montako tuhatta kilometriä olet BMW:n peruspenkeillä ajanut tai matkustanut? No et varmaan metriäkään, jos kangas järkyttää jo farkkujen läpi paikallaan istuenkin. Aiemmilla autoillani peruspenkilläkin ajeli rasittumatta 1500 kilometrin päivämatkoja helposti, joten ei kovin huono vitsi kuitenkaan. Sittemmin olen toki panostanut vielä parempiin penkkeihin ja säätöihin (sekä alustaan ja jarruihin) lähinnä rataharrastuksen ja alppiteiden takia, eikä neljään suuntaan sähkösäädettävä ristiseläntukikaan toki haitaksi ole pitkillä autobaanasiirtymillä. Jos yleensäkin ymmärtää premium-käsitteen, ei luulisi olevan vaikeata ymmärtää lisävarusteiden hinnoitteluperiaatettakaan.
Montako tuhatta kilometriä olet BMW:n peruspenkeillä ajanut tai matkustanut? No et varmaan metriäkään, jos kangas järkyttää jo farkkujen läpi paikallaan istuenkin.
Sen verran on kokemusta, että tiedän, ettei yli 50 t:n autossa tuollaisia saisi olla. Ja Audissa ne ovat ehkä vielä surkeammat.
Jos yleensäkin ymmärtää premium-käsitteen, ei luulisi olevan vaikeata ymmärtää lisävarusteiden hinnoitteluperiaatettakaan.
Ensinnäkin puhuin tässä nyt siitä, että onko tiettyjen varusteiden kalleus Suomessa enää myyjänkään kannalta järkevää. En usko. Ei niissä varusteissa niin kovia katteita luultavasti ole, että kalliilla varusteilla paikattaisiin montaa toiseen merkkiin päätynyttä. No se myönnettäköön, että business paketit ovat parantaneet tilannetta huomattavasti. Ja toisaalta eihän suomalainen myyjä varusteiden hintaan paljoa voi vaikuttaa.
Ja minä kyllä ymmärrän premium-hinnoittelun täysin ja itsekin ajan kohtuullisen kalliilla premiumilla. Siinä vaiheessa hinnoittelu ja varusteiden puuttuminen alkaa kuitenkin mennä asiakkaalle "vittuiluksi", kun lähtöhinnaltaan yli 50 t:n premiumiin joutuu ruksimaan varusteita, jotka ovat vakiona noin 15 t:n kinnerissä. Minäkin siis premiumiin olen päätynyt, mutta sanon suoraan, että tuo ärsyttää. Jollain tavalla mielummin maksaisin siitä perusautosta pari tonnia enemmän, kuin ruksisin listalta erikseen automaattisesti himmenevää taustapeiliä ja muita perusvarusteita, vaikka lopputulos hinnassa toki olisikin sama. Ja totean uudelleen, että onneksi business paketit ovat hieman parantaneet tilannetta.
Suomen myynnillä ei tietenkään ole mitään merkitystä kyseisille yritykselle, mutta suomalaisen asiakkaan näkökulmasta, Suomen myynnistä ja hinnoista tässä nyt käsittääkseni puhutaan. Ja kuten totesin, ainakin Suomessa moni valinnee Volvon juuri lisävarusteiden hinnan vuoksi. Jos Audi siis pyytäisi esim metallivöristä 1500 euron sijasta 600 euroa, niin voi olla, että pari Volvon ostajaa olisi päätynyt Audiin. Siinä saa aika paljon ylihintaista metalliväriä myydä, jotta kokonaisen auton myynnin menetys katetaan. Tai jos ne vakiojakkarat olisivat edes siedettävät...
En tiedä mikä nykyisin on tilanne, mutta ainakin joitain vuosia sitten Volvo oli käsittääkseni Suomessa suhteellisesti halvempi, kuin monissa muissa maissa.
Ei hinnoittelun lijoja vetää uusiksi joka maassa. Siksi merkittävimmät linjanvedot vedetään merkittävimpien markkinoiden perusteella. On järjetöntä ajatella, että lisävarusteiden hinnoittelun periaatteet päätettäisiin Suomen suhteellisesti hyvän mutta absoluuttisesti vähäisen myynnin perusteella.
Ei niissä varusteissa niin kovia katteita luultavasti ole, että kalliilla varusteilla paikattaisiin montaa toiseen merkkiin päätynyttä.
Kyllä ne katteet vain ovat yllättävän kovia noissa lisävarusteissa. Kateprosentti lisävarusteissa on totaalisesti eri luokkaa kuin pienikoneisen perusvarustellun auton. Hyvä esimerkki vaikka metalliväri. Sehän on vain eri väri, joka korvaa jonku toisen värin. Esimerkikis Octaviaan se maksaa vain 400 euroa, vaikka lisähintaa verrataan lakkaamattomaan väriin eli värin vaihto tuo mukanaan myös lisää työvaiheita. Mainitsit metallivärin maksavan johonkin Audiin 1500 euroa, vaikka siinä perusvärikin lienee lakattu. Toinen hyvä esimerkki on vaikkapa musta kattoverhous. Sehän ei siis ole mitään muuta, kuin eri värinen kangas ja eri väriset muoviosat. Kuluja tuosta värin vaihdosta ei juurikaan tule, mutta A5:een se näyttää olevan hinnoiteltu 472,68 euron arvoiseksi. Koko summa on pelkkää katetta.
Kun jo pelkästään peltien ja kattokankaan värin vaihdosta peritään tuollaisia summia, mutta Audit menevät tuosta huolimatta hyvin kaupaksi, niin itse en lähtisi hinnoittelua muuttamaan. Konsernilla on jo niitä halvempien hintaluokkien brändejä, hölmöä olisi luopua poskettoman hyvistä katteista ja lähteä syömään noiden alempien hintaluokkien brändien markkinoita.
Ei mitään uutta vaan samaa jankutusta Ajattelija2013/14.
Pitkiä matkoja tuntikaupalla on tullut vietettyä saksalaisten peruspenkeillä, itselläni ainakaan ei ole ollut minkäänlaista väsymystä havaittavissa. Noissa BMW:een ja Mersun peruspenkeissä on asiat täysin kunnossa, niissä on osin sähkösäädötkin, eli korkeus ja selkänojan kallistus. Urheiluistuimissa sitten saa reilusti lisää sivuttaistukea ja ulkonäkö on tietenkin juttu mitä ei pidä unohtaa. Jos valitaan mustaa kattoa ja alumiinia kojelautaan, niin kai istuimienkin näyttävyyteen voi panostaa. Sinänsä valmistajalle nuo urheiluistuimet ovat pelkkää katetta.
Sitten jos puhutaan esim BMW:een mukavuusistuimista, niin luulisi Ajattelijankin tajuavan että niillä on lisähinta. Sähköisiä säätöjä on jopa sivuttaistuen, reisituen ja pääntuenkin suhteen sekä muistit kaikille asetuksille kattaen ohjauspyörän korkeus/syvyysasetukset & peilit. Lisähintaa saa vielä reilusti kun valitsee materiaaliksi nappa-nahan tai vieläkin kalliimman Individual Merino-nahan. Joku Ikea-nojatuoli saattaa olla hyvä istua, mutta kyllä kokonaisuus on kaukana jostain huipputuotteesta. Ja tämä näkyy hinnassa.
Em. huippuistuimia ja tarjontaa ei sitten joka pikkupajan automalleihin saakkaan, Audi/BMW/Mercedes kyllä tähän pystyvät.
Ei hinnoittelun lijoja vetää uusiksi joka maassa. Siksi merkittävimmät linjanvedot vedetään merkittävimpien markkinoiden perusteella. On järjetöntä ajatella, että lisävarusteiden hinnoittelun periaatteet päätettäisiin Suomen suhteellisesti hyvän mutta absoluuttisesti vähäisen myynnin perusteella.
Minähän kirjoitinkin jossain viestissä, ettei asiasta Suomen myyntiä voi syyttää, sillä he tuskin voivat paljon hintoihin vaikuttaa. Mutta ei se sitä mihinkään muuta, että varusteiden hinnat ovat joiltain osin järjettömiä ja saattavat jopa laskea koko mallin myyntiä Suomessa. Tästä on siis haittaa suomalaiselle myyjälle, vaikka suomalainen myyjä asiaan ei voi vaikuttaa.
Kyllä ne katteet vain ovat yllättävän kovia noissa lisävarusteissa. Kateprosentti lisävarusteissa on totaalisesti eri luokkaa kuin pienikoneisen perusvarustellun auton.
Lisävarusteiden katteet ovat toki kovia prosentteina, mutta jos puhutaan lähtöhinnaltaan 50.000 euron autosta, niin aika paljon niitä metallivärejä ja muita tilpehöörejä saa kuitenkin muydä, jotta mahdollisesti menetetty automyynti sillä korvataan. Täytyy myös muistaa, että myyty auto tuo useimmiten myös huoltoon asiakkaita ja asiasta mitään tietämättömänä voisin arvata, että huoltopuolellakin on aika kovat katteet.
En myöskään kritisoi esimerkiksi mustan sisäkaton hintaa, joka omasta Audistanikin löytyy. Se on ns. turhake varuste, jota ei todellakaan tarvitse ja siitä voi sitten maksaa, jos on niin turhamainen, että sellaisen haluaa. Mutta kun takakopan jokin kassikoukkuviritelmä maksoi muistaakseni lähes 300 euroa, niin aletaan mennä jo mauttomuuden puolelle. Audin tehtaalle tuollainen varuste vakiona asennettuna ei maksaisi mitään ja tuntuukin lähinnä kiusan teolta, että tuollaisesta varsin tarpeellisesta varusteesta revitään tuollainen kate. Samoin esimerkiksi se automaattisesti himmenevä taustapeili maksaa ekstraa, vaikka se löytyy jo lähes jokaisesta kiposta vakiona.
Ei mitään uutta vaan samaa jankutusta Ajattelija2013/14.
Pitkiä matkoja tuntikaupalla on tullut vietettyä saksalaisten peruspenkeillä, itselläni ainakaan ei ole ollut minkäänlaista väsymystä havaittavissa. Noissa BMW:een ja Mersun peruspenkeissä on asiat täysin kunnossa, niissä on osin sähkösäädötkin, eli korkeus ja selkänojan kallistus. Urheiluistuimissa sitten saa reilusti lisää sivuttaistukea ja ulkonäkö on tietenkin juttu mitä ei pidä unohtaa. Jos valitaan mustaa kattoa ja alumiinia kojelautaan, niin kai istuimienkin näyttävyyteen voi panostaa. Sinänsä valmistajalle nuo urheiluistuimet ovat pelkkää katetta.
Sitten jos puhutaan esim BMW:een mukavuusistuimista, niin luulisi Ajattelijankin tajuavan että niillä on lisähinta. Sähköisiä säätöjä on jopa sivuttaistuen, reisituen ja pääntuenkin suhteen sekä muistit kaikille asetuksille kattaen ohjauspyörän korkeus/syvyysasetukset & peilit. Lisähintaa saa vielä reilusti kun valitsee materiaaliksi nappa-nahan tai vieläkin kalliimman Individual Merino-nahan. Joku Ikea-nojatuoli saattaa olla hyvä istua, mutta kyllä kokonaisuus on kaukana jostain huipputuotteesta. Ja tämä näkyy hinnassa.
Em. huippuistuimia ja tarjontaa ei sitten joka pikkupajan automalleihin saakkaan, Audi/BMW/Mercedes kyllä tähän pystyvät.
Tiedät varsin hyvin, että en ole Ajattelija2014, joten voisit lopettaa tuon jankuttamisen. Ja millä tavalla minä jankutan samaa? Ei tästä asiasta olla paljoa puhuttu.
Mitä tuo sinun sähköisistä säädöistä vaahtoaminen tähän liittyy? Tottakai tajuan, että erinomaisista penkeistä maksetaan ekstraa. Lue nyt vaikka alkuun, mistä täällä kirjoitetaan. Ei kukaan ole väittänytkään, etteikö saksalaisiin saisi erinomaisia penkkejä. Oman Audini urheiluistuimet ovat itselleni erinomaiset, mutta peruspenkit peruskankaalla olisivat lähinnä surkea vitsi tuon hintaluokan autossa.
Siitä voit katsoa, minkälaiset penkit A5 Audissa olisi vakiona. Sopivatko nuo jakkarat mielestäsi tämän hintaluokan autoon? Penkit näyttävät siltä, kuin ne olisi repäisty jostain -90 luvun Corollasta.
Experience väitti, että bemarin Comfort-penkkien mukana tulee sähköinen ulkopeilien säätö koria vasten ja ratin sähköiset säädöt? Mitenkä nämä muka penkkeihin liittyy?
Ratin sähkösäädöt tai peilien sähkösäädöt ei liity Comfort- peikkeihin mitenkään. Ne ovat ihan erillisiä vakio- tai lisävarusteita (bemarin mallista riippuen joko vakiona tai liäsvarusteita).
Mulla on uusikorinen BMW:n 3-sarjalainen vakiovarusteisin peruspenkein ja kangasverhoiluin, mutta otin niihin lisävarusteena neljään suuntaan säätyvät ristiseläntuensäädöt sekä täyssähkösäädöt, joissa tulee kuljettajan istuimeen myös muistitoiminnot sekä molemissa penkeissä on myös sähköinen etureunan kallistussäätö.
Joten kyllä noita monia herkkuja saa bemulla ihan perusistuimiinkin.
Niin ja joku sanoi, että bemarilla on sähkösäätöjä jo ihan vakiovarusteissa perusistuimissa. Joo on toki onkin jossain 5-sarjassa ja sitä arvokkaammissa malleissa, mutta 1- ja 3-sarjassa kaikki säädöt on edelleen käsin, jollei maksa ylimääräistä.
Minulla on autossani myös kaikkien peilien himmennystoiminto sekä ulkopeilien sähköinen kääntö koria vasten. Olivat lisävarusteita, eivätkä liity penkkeihin mitenkään, eli ne saa ottamatta parempia penkkejäkin.
Nykyään bemareissa (myös minun autossa) on ihan vakiona säätö, jossa niskatukea voi käännellä manuaalisesti myös sivusuunnassa, eikä siihen tarvita mitään Comfort-penkkejä.
Niin vielä tuosta mustasta sisäkatosta. Minulla on myös sellainen ja tosiaan ennen se oli 1- ja 3-sarjan bemareissakin sellainen, että tummuuden lisäksi kattomateriaali ja aurinkolippojen päällys muuttui sellaiseksi plyysimäiseksi tuon tumman katon myötä, mutta nykyään ainakin 1- ja 3-sarjassa musta sisäkatto tarkoittaa sitä, että verhoilumatsu on ihan samaa kakkaa kuin vakionakin, väri on vaan tumma. Toki se on paremman näköinen silti kuin vakio.
Joku myös totesi, että bemariin on pakko ruksia vähintään 10.00 kilkettä ennenkuin se on siedettävä. No itse selvisin huomattavasti pienemmällä rahalla. Eli koneeksi bensaturbo 20i (135kW/270nm, kaksikanavainen turboahdin) +xDrive neliveto+8-vaihteisella Sport-automaatilla
Mielestäni ihan jo riittävä paketti ja meniköhän tuohon jotain kuutisen tonnia lisää, että sai nuo kaikki kilkkeet.
Ainoat puutteet näin jälkikäteen on, että olisi pitänyt hommata tuon perus sport-ratin sijaan vielä hiemompi ja laadukkaampaa nahkaa oleva M-sport urheiluratti. Lisäksi olisi kannattanut panostaa suoraan musiikkimiehenä ja musiikin suukuluttajana HiFi-paketin sijaan puolet kalliimpaan Harman&Kardoniin ja kyllähän tuo navikin olisi ollut ihan kiva.
Kuitenkin tuo on jo minusta ihan ok paketti (sietää ja kehtaa ajella) ja tuossa on jo sellaista kilkettä nyt, ettei esim. kaikissa Octaviankaan varusteversioissa ole moisia juttuja vakiona.
Mitä tulee noihin vakiokangasistuinten kankaaseen, niin ainakin uudessa 3-sarjassa ne ovat paremmat kuin vanhassa 3-sarjassa. Kankaan kuviointi ja materiaali on paremman näköistä ja tuntuista kuin aiemmin, eikä myöskään likaannu niin helposti, eikä niissä näy lika niin helposti, kuin aiemmissa mallisarjoissa.
Kangas on myös napakampaa eikä veny samalla tavalla, kuin aiemmissa bemareissani. Niissä istuinosien kangas oli alle 80kg painoni alla venyt aivan kauheaksi jo 10.000km:ssa. Tässä uudessa penkit on kuin uutta vastaavat nyt reilut 12.000km ajettuani.
andertz:
Niin miltä kaikilta osin mallisto on uutta? C-Klassen uusi sukupolvi on jo esitelty, muttei sen toimitukset eivät ole vielä alkaneet. E-Klasse on jo ylittänyt keski-iän. Kun tärkein malli on keski-iässä ja toiseksi tärkeimmän mallin toinen jalka on syvällä haudassa, niin väitteesi on aivan järjetön. Mutta se on kuitenkin totta, että hinnoittelu varmasti vaikuttaa myyntiin. Mersuhan on ilmoittanut, että kapasitettiongelmien vuoksi joutuvat hillitsemään myyntiä korkeilla hinnoilla. Tuloksen olettavat olevan tästä johtuen kunnossa.
Ajattelija2013:
Tuota hinnoittelun linjat vetävät takuulla erittäin hyvin palkatut henkilöt. Noiden kyseisten premiummerkkien tulos on ollut viimevuosina niin kova, että ainakin tulosten perusteella voisi väittää hinnoittelun toimivan erittäin hyvin.
Jollakin Suomen myynnillä ei nyt ole edes Volvon tapauksessa mitän merkitystä mihinkään. Hinnoittelun suunnat katsotaan aivan muualta kuin Suomesta. Siksi tuolla Suomen myynnillä ei ole mitään tekemistä teoriani kanssa.
Aika moni tuntemani uuden Volvon ostaja on maininnut yhtenä tärkeänä syynä saksanpremiumeja halvemmat varusteet. Tuo tukee "teoriaani".
NHB:
Päti omalla kohdallani. Jo nyt perheestä poistunut XC60 (vm 2009) oli hinta-laatusuhteeltaan niin paljon X3'sta ja Q5'sta (edellinen generaatio) parempi että päädyin siihen. Osa tuota hinta-laatua oli juuri hyvä varustelu.
Kyllä tuossa "teoriassa" on varmasti perää.
NHB:
Suomen myynnillä ei tietenkään ole mitään merkitystä kyseisille yritykselle, mutta suomalaisen asiakkaan näkökulmasta, Suomen myynnistä ja hinnoista tässä nyt käsittääkseni puhutaan. Ja kuten totesin, ainakin Suomessa moni valinnee Volvon juuri lisävarusteiden hinnan vuoksi. Jos Audi siis pyytäisi esim metallivöristä 1500 euron sijasta 600 euroa, niin voi olla, että pari Volvon ostajaa olisi päätynyt Audiin. Siinä saa aika paljon ylihintaista metalliväriä myydä, jotta kokonaisen auton myynnin menetys katetaan. Tai jos ne vakiojakkarat olisivat edes siedettävät...
En tiedä mikä nykyisin on tilanne, mutta ainakin joitain vuosia sitten Volvo oli käsittääkseni Suomessa suhteellisesti halvempi, kuin monissa muissa maissa.
Ajattelija2013:
Montako tuhatta kilometriä olet BMW:n peruspenkeillä ajanut tai matkustanut? No et varmaan metriäkään, jos kangas järkyttää jo farkkujen läpi paikallaan istuenkin. Aiemmilla autoillani peruspenkilläkin ajeli rasittumatta 1500 kilometrin päivämatkoja helposti, joten ei kovin huono vitsi kuitenkaan. Sittemmin olen toki panostanut vielä parempiin penkkeihin ja säätöihin (sekä alustaan ja jarruihin) lähinnä rataharrastuksen ja alppiteiden takia, eikä neljään suuntaan sähkösäädettävä ristiseläntukikaan toki haitaksi ole pitkillä autobaanasiirtymillä. Jos yleensäkin ymmärtää premium-käsitteen, ei luulisi olevan vaikeata ymmärtää lisävarusteiden hinnoitteluperiaatettakaan.
Sen verran on kokemusta, että tiedän, ettei yli 50 t:n autossa tuollaisia saisi olla. Ja Audissa ne ovat ehkä vielä surkeammat.
Ensinnäkin puhuin tässä nyt siitä, että onko tiettyjen varusteiden kalleus Suomessa enää myyjänkään kannalta järkevää. En usko. Ei niissä varusteissa niin kovia katteita luultavasti ole, että kalliilla varusteilla paikattaisiin montaa toiseen merkkiin päätynyttä. No se myönnettäköön, että business paketit ovat parantaneet tilannetta huomattavasti. Ja toisaalta eihän suomalainen myyjä varusteiden hintaan paljoa voi vaikuttaa.
Ja minä kyllä ymmärrän premium-hinnoittelun täysin ja itsekin ajan kohtuullisen kalliilla premiumilla. Siinä vaiheessa hinnoittelu ja varusteiden puuttuminen alkaa kuitenkin mennä asiakkaalle "vittuiluksi", kun lähtöhinnaltaan yli 50 t:n premiumiin joutuu ruksimaan varusteita, jotka ovat vakiona noin 15 t:n kinnerissä. Minäkin siis premiumiin olen päätynyt, mutta sanon suoraan, että tuo ärsyttää. Jollain tavalla mielummin maksaisin siitä perusautosta pari tonnia enemmän, kuin ruksisin listalta erikseen automaattisesti himmenevää taustapeiliä ja muita perusvarusteita, vaikka lopputulos hinnassa toki olisikin sama. Ja totean uudelleen, että onneksi business paketit ovat hieman parantaneet tilannetta.
Ajattelija2013:
Ei hinnoittelun lijoja vetää uusiksi joka maassa. Siksi merkittävimmät linjanvedot vedetään merkittävimpien markkinoiden perusteella. On järjetöntä ajatella, että lisävarusteiden hinnoittelun periaatteet päätettäisiin Suomen suhteellisesti hyvän mutta absoluuttisesti vähäisen myynnin perusteella.
Kyllä ne katteet vain ovat yllättävän kovia noissa lisävarusteissa. Kateprosentti lisävarusteissa on totaalisesti eri luokkaa kuin pienikoneisen perusvarustellun auton. Hyvä esimerkki vaikka metalliväri. Sehän on vain eri väri, joka korvaa jonku toisen värin. Esimerkikis Octaviaan se maksaa vain 400 euroa, vaikka lisähintaa verrataan lakkaamattomaan väriin eli värin vaihto tuo mukanaan myös lisää työvaiheita. Mainitsit metallivärin maksavan johonkin Audiin 1500 euroa, vaikka siinä perusvärikin lienee lakattu. Toinen hyvä esimerkki on vaikkapa musta kattoverhous. Sehän ei siis ole mitään muuta, kuin eri värinen kangas ja eri väriset muoviosat. Kuluja tuosta värin vaihdosta ei juurikaan tule, mutta A5:een se näyttää olevan hinnoiteltu 472,68 euron arvoiseksi. Koko summa on pelkkää katetta.
Kun jo pelkästään peltien ja kattokankaan värin vaihdosta peritään tuollaisia summia, mutta Audit menevät tuosta huolimatta hyvin kaupaksi, niin itse en lähtisi hinnoittelua muuttamaan. Konsernilla on jo niitä halvempien hintaluokkien brändejä, hölmöä olisi luopua poskettoman hyvistä katteista ja lähteä syömään noiden alempien hintaluokkien brändien markkinoita.
Ei mitään uutta vaan samaa jankutusta Ajattelija2013/14.
Pitkiä matkoja tuntikaupalla on tullut vietettyä saksalaisten peruspenkeillä, itselläni ainakaan ei ole ollut minkäänlaista väsymystä havaittavissa. Noissa BMW:een ja Mersun peruspenkeissä on asiat täysin kunnossa, niissä on osin sähkösäädötkin, eli korkeus ja selkänojan kallistus. Urheiluistuimissa sitten saa reilusti lisää sivuttaistukea ja ulkonäkö on tietenkin juttu mitä ei pidä unohtaa. Jos valitaan mustaa kattoa ja alumiinia kojelautaan, niin kai istuimienkin näyttävyyteen voi panostaa. Sinänsä valmistajalle nuo urheiluistuimet ovat pelkkää katetta.
Sitten jos puhutaan esim BMW:een mukavuusistuimista, niin luulisi Ajattelijankin tajuavan että niillä on lisähinta. Sähköisiä säätöjä on jopa sivuttaistuen, reisituen ja pääntuenkin suhteen sekä muistit kaikille asetuksille kattaen ohjauspyörän korkeus/syvyysasetukset & peilit. Lisähintaa saa vielä reilusti kun valitsee materiaaliksi nappa-nahan tai vieläkin kalliimman Individual Merino-nahan. Joku Ikea-nojatuoli saattaa olla hyvä istua, mutta kyllä kokonaisuus on kaukana jostain huipputuotteesta. Ja tämä näkyy hinnassa.
Em. huippuistuimia ja tarjontaa ei sitten joka pikkupajan automalleihin saakkaan, Audi/BMW/Mercedes kyllä tähän pystyvät.
Minähän kirjoitinkin jossain viestissä, ettei asiasta Suomen myyntiä voi syyttää, sillä he tuskin voivat paljon hintoihin vaikuttaa. Mutta ei se sitä mihinkään muuta, että varusteiden hinnat ovat joiltain osin järjettömiä ja saattavat jopa laskea koko mallin myyntiä Suomessa. Tästä on siis haittaa suomalaiselle myyjälle, vaikka suomalainen myyjä asiaan ei voi vaikuttaa.
Lisävarusteiden katteet ovat toki kovia prosentteina, mutta jos puhutaan lähtöhinnaltaan 50.000 euron autosta, niin aika paljon niitä metallivärejä ja muita tilpehöörejä saa kuitenkin muydä, jotta mahdollisesti menetetty automyynti sillä korvataan. Täytyy myös muistaa, että myyty auto tuo useimmiten myös huoltoon asiakkaita ja asiasta mitään tietämättömänä voisin arvata, että huoltopuolellakin on aika kovat katteet.
En myöskään kritisoi esimerkiksi mustan sisäkaton hintaa, joka omasta Audistanikin löytyy. Se on ns. turhake varuste, jota ei todellakaan tarvitse ja siitä voi sitten maksaa, jos on niin turhamainen, että sellaisen haluaa. Mutta kun takakopan jokin kassikoukkuviritelmä maksoi muistaakseni lähes 300 euroa, niin aletaan mennä jo mauttomuuden puolelle. Audin tehtaalle tuollainen varuste vakiona asennettuna ei maksaisi mitään ja tuntuukin lähinnä kiusan teolta, että tuollaisesta varsin tarpeellisesta varusteesta revitään tuollainen kate. Samoin esimerkiksi se automaattisesti himmenevä taustapeili maksaa ekstraa, vaikka se löytyy jo lähes jokaisesta kiposta vakiona.
Experience:
Tiedät varsin hyvin, että en ole Ajattelija2014, joten voisit lopettaa tuon jankuttamisen. Ja millä tavalla minä jankutan samaa? Ei tästä asiasta olla paljoa puhuttu.
Mitä tuo sinun sähköisistä säädöistä vaahtoaminen tähän liittyy? Tottakai tajuan, että erinomaisista penkeistä maksetaan ekstraa. Lue nyt vaikka alkuun, mistä täällä kirjoitetaan. Ei kukaan ole väittänytkään, etteikö saksalaisiin saisi erinomaisia penkkejä. Oman Audini urheiluistuimet ovat itselleni erinomaiset, mutta peruspenkit peruskankaalla olisivat lähinnä surkea vitsi tuon hintaluokan autossa.
Siitä voit katsoa, minkälaiset penkit A5 Audissa olisi vakiona. Sopivatko nuo jakkarat mielestäsi tämän hintaluokan autoon? Penkit näyttävät siltä, kuin ne olisi repäisty jostain -90 luvun Corollasta.
http://www.nettiauto.com/audi/a5/6199926
Experience väitti, että bemarin Comfort-penkkien mukana tulee sähköinen ulkopeilien säätö koria vasten ja ratin sähköiset säädöt? Mitenkä nämä muka penkkeihin liittyy?
Ratin sähkösäädöt tai peilien sähkösäädöt ei liity Comfort- peikkeihin mitenkään. Ne ovat ihan erillisiä vakio- tai lisävarusteita (bemarin mallista riippuen joko vakiona tai liäsvarusteita).
Mulla on uusikorinen BMW:n 3-sarjalainen vakiovarusteisin peruspenkein ja kangasverhoiluin, mutta otin niihin lisävarusteena neljään suuntaan säätyvät ristiseläntuensäädöt sekä täyssähkösäädöt, joissa tulee kuljettajan istuimeen myös muistitoiminnot sekä molemissa penkeissä on myös sähköinen etureunan kallistussäätö.
Joten kyllä noita monia herkkuja saa bemulla ihan perusistuimiinkin.
Niin ja joku sanoi, että bemarilla on sähkösäätöjä jo ihan vakiovarusteissa perusistuimissa. Joo on toki onkin jossain 5-sarjassa ja sitä arvokkaammissa malleissa, mutta 1- ja 3-sarjassa kaikki säädöt on edelleen käsin, jollei maksa ylimääräistä.
Minulla on autossani myös kaikkien peilien himmennystoiminto sekä ulkopeilien sähköinen kääntö koria vasten. Olivat lisävarusteita, eivätkä liity penkkeihin mitenkään, eli ne saa ottamatta parempia penkkejäkin.
Nykyään bemareissa (myös minun autossa) on ihan vakiona säätö, jossa niskatukea voi käännellä manuaalisesti myös sivusuunnassa, eikä siihen tarvita mitään Comfort-penkkejä.
Niin vielä tuosta mustasta sisäkatosta. Minulla on myös sellainen ja tosiaan ennen se oli 1- ja 3-sarjan bemareissakin sellainen, että tummuuden lisäksi kattomateriaali ja aurinkolippojen päällys muuttui sellaiseksi plyysimäiseksi tuon tumman katon myötä, mutta nykyään ainakin 1- ja 3-sarjassa musta sisäkatto tarkoittaa sitä, että verhoilumatsu on ihan samaa kakkaa kuin vakionakin, väri on vaan tumma. Toki se on paremman näköinen silti kuin vakio.
Joku myös totesi, että bemariin on pakko ruksia vähintään 10.00 kilkettä ennenkuin se on siedettävä. No itse selvisin huomattavasti pienemmällä rahalla. Eli koneeksi bensaturbo 20i (135kW/270nm, kaksikanavainen turboahdin) +xDrive neliveto+8-vaihteisella Sport-automaatilla
Varusteeksi Business paketin lisäksi tuli
- tuulilasin yläreuna tummennettu (harmaa) - sähkösäätöinen ristiseläntuki etuistuimissa -kromilistat sivuikkunoissa - sisälistoitus harjattua alumiinia (kojelaudassa listan reunus korkeakiiltoinen musta) - täyssähkösäätöiset penkit (kulj.istuin muistilla) - Servotronic-ohjaustehostus - nahkainen urheiluohjauspyörä - mittariston ajotietokone laajennetulla näytöllä - HiFi-kaiutinjärjestelmä (teho 205w, 9 kaiutinta) - aut. himmenevät ulkopeilit, sis. peilikoteloiden sähköisen kääntymisen auton koria vasten - näkyvyyspaketti (aut.himmentyvä taustapeili, sumuvalot eteen, sadetunnistin, hämärätunnistin, 3kpl alaspäin kääntyvät takaniskatuet) - käytännöllisyyspaketti (ohjauspyörän lämmitys, säilytystilapaketti, valopaketti) - sport-automaatti (rattivaihteet, sport+ ajotila tavallisen sportin lisäksi, paremman näköinen ja parempaa matskua oleva vaihdekepin kepukka, eli nahkainen pussi ja kepin taustaosa) - Invidiual antrasiitti sisäkattoverhoilu (musta sisäkatto)-Sparkling Bronze metalliväri
Mielestäni ihan jo riittävä paketti ja meniköhän tuohon jotain kuutisen tonnia lisää, että sai nuo kaikki kilkkeet.
Ainoat puutteet näin jälkikäteen on, että olisi pitänyt hommata tuon perus sport-ratin sijaan vielä hiemompi ja laadukkaampaa nahkaa oleva M-sport urheiluratti. Lisäksi olisi kannattanut panostaa suoraan musiikkimiehenä ja musiikin suukuluttajana HiFi-paketin sijaan puolet kalliimpaan Harman&Kardoniin ja kyllähän tuo navikin olisi ollut ihan kiva.
Kuitenkin tuo on jo minusta ihan ok paketti (sietää ja kehtaa ajella) ja tuossa on jo sellaista kilkettä nyt, ettei esim. kaikissa Octaviankaan varusteversioissa ole moisia juttuja vakiona.
Mitä tulee noihin vakiokangasistuinten kankaaseen, niin ainakin uudessa 3-sarjassa ne ovat paremmat kuin vanhassa 3-sarjassa. Kankaan kuviointi ja materiaali on paremman näköistä ja tuntuista kuin aiemmin, eikä myöskään likaannu niin helposti, eikä niissä näy lika niin helposti, kuin aiemmissa mallisarjoissa.
Kangas on myös napakampaa eikä veny samalla tavalla, kuin aiemmissa bemareissani. Niissä istuinosien kangas oli alle 80kg painoni alla venyt aivan kauheaksi jo 10.000km:ssa. Tässä uudessa penkit on kuin uutta vastaavat nyt reilut 12.000km ajettuani.